Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Mandat za złe parkowanie pod centrum handlowym?

Dotąd nic Ci nie groziło za zastawienie osiedlowej uliczki lub parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych pod centrum handlowym. Teraz jest inaczej.

Właśnie weszły w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi, Policja i Straż Miejska mogą wlepiać mandaty kierowcom, którzy parkują w niedozwolonym miejscu.
Zmiany dotyczą parkowania na drogach wewnętrznych (prywatnych) oraz parkingach należących do centrów handlowych.
Policja i straż miejska mogą usuwać pojazdy źle zaparkowane, ale też takie, które nie mają aktualnego oznaczenia kartą parkingową lub blokują ulicę. Mandat zgodnie z taryfikatorem wyniesie 500 zł.
Kierowca zapłaci też za koszty usunięcia auta z niedozwolonego miejsca.
Po zmianach egzekwowaniem przepisów porządkowych w ruchu drogowym w strefach zamieszkania zajmą się Policja i Straż Miejska lub gminna.
Będą one mogły ścigać kierowców, którzy dotąd czuli się bezkarni.
Zmiany dotyczą parkowania na drogach wewnętrznych (prywatnych) oraz parkingach należących do centrów handlowych.
Dotąd prawo drogowe działało jedynie na drogach publicznych oraz w tzw. strefach zamieszkania. Poza drogami publicznymi, czyli na drogach wewnętrznych oraz na parkingach pod hipermarketami, kodeks drogowy praktycznie nie obowiązywał.
Zatem jazda bez pasów, z telefonem przy uchu i bez włączonych świateł po tych drogach nie mogła być ścigana. Teraz to się zmienia.
Wprowadzone zmiany w prawie o ruchu drogowym rozszerzyły zakres stosowania przepisów ustawy tzw. strefy ruchu.
Strefa ta to obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone będą odpowiednimi znakami drogowymi.
Nie ma jeszcze, wzoru znaku określającego strefę ruchu, ale zostanie on wprowadzony w znowelizowanym rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Zarządcy dróg wewnętrznych muszą stworzyć tzw. strefy ruchu na terenie których stróże prawa będą mogli ścigać kierowców łamiących prawo i przekraczających prędkość w ten sam sposób, co na drogach publicznych. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosił będzie jej zarządca.
Stosowne oznakowania muszą być wprowadzone w ciągu 24 miesięcy od dnia, w którym te zmiany zaczną obowiązywać, czyli do 4 września 2012 roku.
Jak zawsze jest wielu zwolenników i przeciwników nowych przepisów. Nie da się jednak ukryć, że ilość przyblokowych uliczek przez źle zaparkowane auta, jest bardzo duża.
Wielokrotnie karetka pogotowia, straż miejska, czy choćby służby oczyszczania miasta mają trudności z dostaniem się pod wskazany adres, z powodu niewłaściwie zaparkowanych samochodów.

Tagi związane z artykułem: ,