Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej.

Czy Brexit i ewentualny powrót Polaków do kraju będzie oznaczał, że na naszych drogach zacznie przybywać samochodów z kierownicą z prawej strony? Sprawdziliśmy, jakie dodatkowe koszty ponoszą właściciele tzw. anglików i o ile więcej trzeba zapłacić za ubezpieczenie samochodu z Wysp.


polisa

„Burza w szklance wody” – tak do tej pory sprawę pojazdów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii oceniali obserwatorzy rynku samochodów używanych. Umożliwienie rejestracji w Polsce (od sierpnia 2015 r.), nie zwiększyło ich popularności. Sytuacja może jednak ulec zmianie, jeżeli do Polski wrócą emigranci z Wielkiej Brytanii.

Dziś jeszcze nie wiadomo, jak ułożą się relacje Wielkiej Brytanii z Unią Europejską po Brexicie. Niemniej jednak, już teraz spekuluje się o ograniczeniu praw polskich imigrantów.

Polski Instytut Spraw Międzynarodowych szacuje, że w ciągu dwóch lat, do wyjazdu z Anglii może być zmuszonych od 120 do 400 tys. Polaków. Być może, część z nich zdecyduje się na powrót do Polski. Niektórzy przyjadą samochodami kupionymi na Wyspach. Naturalną koleją rzeczy - zarejestrują je w Polsce.



Do 15 sierpnia 2015 roku auta sprowadzone z Anglii można było zarejestrować tylko po zrobieniu przekładki, czyli przeniesieniu kierownicy na lewą stronę. Po wejściu w życie nowych przepisów, modyfikowanie układu kierowniczego nie jest konieczne. Wystarczy dostosować samochód do specyfiki ruchu prawostronnego. Zmiana przepisów w połączeniu z niską ceną tego typu samochodów miały wpłynąć na wzrost ich popularności.

Raport Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowany w rocznicę wejścia w życie nowych przepisów, nie potwierdził wcześniejszych prognoz. Do sierpnia 2016 r. zarejestrowano w Polsce zaledwie 500 aut z kierownicą po prawej stronie. Dla porównania: od sierpnia 2015 r do lipca 2016 r. zarejestrowano 1,24 mln samochodów osobowych (wg danych CEPiK). Zatem liczba tych pierwszych stanowiła zaledwie 0,04% ogółu.

Małą skalę popularności samochodów sprowadzonych z Wielkiej Brytanii widać również na rynku aut używanych. Wystarczy spojrzeć na internetowe aukcje, np. Allegro: z ponad 200 tys. ofert samochodów osobowych, tylko 560 ogłoszeń dotyczy pojazdów z kierownicą z prawej strony.

Ile kosztuje auto z kierownicą po prawej stronie?


Samochody z Wysp mogą być tańsze nawet o połowę od analogicznych modeli z kierownicą po lewej stronie. Przykładowo:

  • BMW E46 330Ci (kabriolet) z 2004 roku z kierownicą po prawej stronie kosztuje 17000 zł. Na takie samo auto sprowadzone z Niemiec (z kierownicą po lewej stronie) trzeba wydać ok. 25000 zł;
  • Volkswagena Passata B6 z 2009 r. w wersji angielskiej kupimy za ok. 12000 zł. Ceny takiego samego auta z kierownicą po lewej stronie są dwukrotnie wyższe;
  • na popularne Audi A4 1.9 TDI z 2002 roku (kombi) wydamy niecałe 5000 zł. Do modelu w wersji tradycyjnej musimy dopłacić kilka tysięcy złotych.

Koszty przystosowania średniej klasy auta z kierownicą po prawej stronie do polskich przepisów (przy użyciu części używanych), mogą zamknąć się w kwocie 800-2000 zł. Przy drogich lub mało popularnych samochodach, trzeba liczyć się z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych.

Wszystko zależy od modelu i dostępności części. Modyfikacji lub wymiany wymagają reflektory, tylne oświetlenie przeciwmgielne i lusterka. Trzeba także wyskalować licznik z mil na kilometry.

Ceny OC dla aut z Anglii


Kupując samochód z kierownicą po prawej stronie, musimy przygotować się na wyższą niż standardowo składkę OC. Niektórzy ubezpieczyciele niechętnie przyjmują właścicieli pojazdów z kierownicą z prawej strony do grona swoich klientów i odstraszają ich cenami zaporowymi. Porównanie najtańszych ofert OC dla wybranych modeli samochodów, ugruntowało nas jednak w przekonaniu, że znalezienie taniej polisy dla takiego samochodu jest możliwe.


koszty

Wśród kilkunastu ubezpieczycieli współpracujących z naszą porównywarką znalazły się towarzystwa, które proponowały OC na pojazdy z Wielkiej Brytanii tylko o kilkadziesiąt złotych droższe, niż OC na ten sam model z kierownicą po lewej stronie. Na wyróżnienie zasługuje towarzystwo MTU, które nie nakłada na posiadaczy tych pierwszych żadnych dodatkowych opłat. Są jednak i takie firmy, które zwyżkują składki OC o 100%, 300% i nawet 500%.

Anglik na polskich drogach – małowypadkowy?


Z danych MSWiA wynika, że od 15 sierpnia 2015 do 15 sierpnia 2016 r. kierowcy samochodów z kierownicą z prawej strony spowodowali 4 wypadki drogowe i 83 kolizje. W skali całego kraju, problem wydaje się wręcz nieistotny. Wystarczy jednak porównać ilość wypadków do ilości pojazdów, aby odnieść zupełnie inne wrażenie.

W ciągu roku dochodzi w Polsce do ok. 21 700 wypadków (średnia z 2015 i 2016 roku, na podstawie raportów Komendy Głównej Policji) z winy kierowców samochodów osobowych. W naszym kraju mamy 20 mln aut osobowych z kierownicą po lewej stronie. Zakładamy, że ok. 16 mln z nich faktycznie jeździ po polskich drogach (stan wg MSW z 06.2015 - pojazdy z ważnym OC i badaniami technicznymi). W takim razie co 737 kierowca samochodu osobowego z kierownicą po lewej stronie powoduje wypadek drogowy (0,13% aut bierze udział w wypadkach). Na 500 pojazdów z Wielkiej Brytanii przypadły 4 wypadki. Zatem co 125 kierowca auta z kierownicą po prawej stronie spowodował wypadek (0,8% aut brało udział w wypadkach). Być może więc ubezpieczyciele słusznie wyżej oceniają ryzyko jazdy takim pojazdem.



Jak warte uwagi,
to podziel się z innymi :)

Publikuj na Facebooku Publikuj na Twitterze Publikuj na Google+ Publikuj na LinkedIn Publikuj na Digg Publikuj na Reddit
logo innowacyjna gospodarka
RANKOMAT.PL SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Warszawie przy ul. Leszno 14 informuje o realizacji projektu "Wdrożenie platformy B2B optymalizującej procesy agencyjne" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego okres realizacji: 2013 - 2015
logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego