Jakie prawo jazdy jest potrzebne na motocykl?
Jeśli chcesz jeździć motocyklem, musisz zacząć od zdobycia prawa jazdy odpowiedniej kategorii. W wielu przypadkach wystarczy już samo posiadanie prawa jazdy kategorii B. O ile masz je od co najmniej trzech lat, możesz prowadzić motocykle, które mają:
pojemność silnika niższą niż 125 m³,
moc silnika mniejszą niż 11kW,
stosunek mocy do masy własnej niższy niż 0,1 kW/kg.
Do wyboru masz również możliwość wyrobienia typowo motocyklowego dokumentu, jakim jest prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2. Każde z nich znajduje zastosowanie w przypadku innych jednośladów i zakłada konieczność spełnienia określonego progu wiekowego przez kierowcę.
Najwięcej swobody zapewnia motocyklistom posiadanie prawa jazdy kategorii A. Chociaż pozwala na jazdę każdym motocyklem, bez względu na jego parametry, to jednak kierowca musi spełnić wymagania wiekowe. Do egzaminu na prawo jazdy kategorii A można podejść po ukończeniu 24. roku życia lub 20, jeśli masz już prawo jazdy kategorii A2 od co najmniej 2 lat.
Zastanawiasz się, czy przyda Ci się prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2, skoro masz już prawo jazdy kat. B? Przejrzyj nasze wskazówki, aby poznać szczegółowe różnice między uprawnieniami dla posiadaczy wszystkich tych dokumentów, a podjęcie decyzji nie przysporzy Ci trudności. Z naszych poradników dowiesz się również, ile kosztuje prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2, a także jak wyglądają same egzaminy. Teraz z łatwością się do tego przygotujesz!
Jak wybrać motocykl dla siebie?
Biorąc pod uwagę wymagania homologacyjne, motocykle dzielą się na następujące klasy:
L1e – motorowery dwukołowe,
L2e – motorowery trójkołowe,
L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka
L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem
L5e – motocykle trójkołowe.
Prawdziwi pasjonaci skupiają się jednak bardziej na ich przeznaczeniu. Zgodnie z tym kryterium można wyróżniać takie rodzaje motocyklów, jak:
skutery,
crossy i enduro,
ścigacze,
customy,
motocykle turystyczne,
motocykle sportowe,
choppery,
motocykle typu naked,
klasyki.
Czym się kierować przy wyborze jednośladu? Jeśli masz już prawo jazdy na motocykl jakiejś kategorii i nie chcesz zdawać kolejnego egzaminu, to z pewnością istotny czynnik. Poza tym wszystko sprowadza się już do indywidualnych preferencji i takich kwestii, jak design motocykla czy jego osiągi. Nasze wskazówki ułatwią Ci przemyślenie wszystkich istotnych aspektów, dzięki czemu dokonasz świadomego wyboru. Sprawdź artykuły na ten temat, które znajdują się w tej kategorii.
Wyposażenie motocykla i motocyklisty
Do prowadzenia motocykla nie wystarczy Ci samo prawo jazdy kategorii odpowiadającej Twojemu wiekowi i wybranemu typowi pojazdu. Każdy motocyklista w Polsce ma obowiązek jazdy w kasku i to niezależnie od tego, jakim typem jednośladu się porusza i jaki dystans zamierza nim pokonać. To samo dotyczy również jadącego z nim pasażera.
Do wyboru masz rożne rodzaje kasków i każdy z nich sprawdzi się w tej roli doskonale. Musisz jedynie zwrócić uwagę na to, żeby wybrany przez Ciebie model dysponował certyfikatem bezpieczeństwa ECE R22-05, który jest wymagany zarówno w Polce, jak i w całej Europie.
Niedostosowanie się do tego przepisu prawnego niesie za sobą konsekwencje prawne. Podczas kontroli drogowej brak kasku może równać się mandatowi na 100 zł i 2 punktom karnym. Taką samą karę otrzyma również pasażer, który jechał bez kasku.
Jeśli wybierasz się jednośladem za granicę, musisz dostosować się do lokalnych przepisów drogowych. Przykładowo, w Czechach, Chorwacji, Słowacji i we Włoszech będziesz potrzebować dodatkowo apteczki, kamizelki odblaskowej czy zapasowych żarówek, które stanowią obowiązkowe wyposażenie motocyklisty w tych krajach.
Warto też zwrócić uwagę na to, jakie wymagania musi spełnić sam motocykl, by mógł być legalnie używany na polskich drogach. Do obowiązkowego wyposażenia jednośladów należą:
błotniki lub odpowiadające ich funkcji elementy nadwozia/podwozia,
tłumik wydechu,
zabezpieczenie przed dostępem niepowołanych osób,
dwa niezależne hamulce,
ogumienie pneumatyczne dopasowane do nacisku kół,
kierunkowskazy,
światła mijania, drogowe, hamowania, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne, oświetlające tablicę rejestracyjną.
Tylko posiadanie tych wszystkich elementów zapewni motocyklowi homologację wymaganą w Europie, a tym dopuszczenie do użytkowania w ruchu drogowym.
W artykułach zebranych w tej kategorii znajdziesz też informacje o tym, jakie dodatkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty może okazać się przydatne. Przekonaj się, w co jeszcze warto zainwestować, by przejażdżka nie tylko dostarczała niesamowitych wrażeń, ale też była jak najbezpieczniejsza.
Jakie ubezpieczenie kupić na motocykl?
Zdobycie prawa jazdy na motocykl nie było trudne? Świetnie – w takim razie musisz zadbać jeszcze tylko o załatwienie formalności związanych z rejestracją i ubezpieczeniem motocykla, a później możesz już skupić się na przyjemności płynącej z jazdy.
Każdy motocykl musi być zarejestrowany i mieć całoroczne ubezpieczenie OC – dokładnie tak samo, jak samochód osobowy. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, musisz liczyć się z tym, że zapłacisz za wszystkie szkody z własnej kieszeni. Dodatkowo, najpewniej nie unikniesz też kary za brak OC.
Dowiedz się, jak wybrać takie ubezpieczenie dla motocykla, jakiego potrzebujesz. Z naszymi wskazówkami na pewno znajdziesz korzystną ofertę.