Volkswagen Golf to jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce i w Europie. Kompaktowa legenda kończy w tym roku 50 lat. Jak powstał samochód, który na stałe wpisał się do kanonów motoryzacji?

Kanciasty następca Beetle'a

W drugiej połowie lat 60. Volkswagen uznał, że potrzebuje nowego otwarcia. Model Beetle, produkowany od 1938 roku był ikoną i niewątpliwą legendą, ale marka szukała samochodu odpowiedniego na nowe czasu. Auta, które stanie się nową legendą i podbije rynek.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen

W 1970 roku, ówczesny prezes zarządu Volkswagena, Kurt Lotz, spotkał się z projektantem Giorgetto Giugiaro i powiedział wprost, że marka chce, aby Włoch zaprojektował następcę Garbusa. Co więcej, nowy pojazd miał mieć mniej więcej tyle samo miejsca w środku, co Garbus.

Wypowiedź eksperta

Stworzenie pięknego pojazdu jest łatwe, jeśli robi się ich tylko kilka. Ale jeśli chcesz zbudować ich tysiące, musisz zaprojektować samochód w taki sposób, aby był łatwy w montażu. Projektant, tak jak ja siebie postrzegam, zawsze musi być kimś więcej niż tylko stylistą. Pierwotnie planowałem, że prostokątne reflektory będą lustrzanym odbiciem tylnych świateł pod względem wymiarów i rozmieszczenia, ale to kosztowało zbyt wiele, więc musiałem wybrać okrągłe reflektory.
Giorgetto Giugiaro, projektant Golfa I

Od początku lat 70. Volkswagen już intensywnie pracował nad następcą Beetle'a. Wiele lat spędzono na projektowaniu, rysowaniu, budowaniu i testowaniu, bo zmieniło się prawie wszystko:

  • napęd na przednie koła zamiast napędu na tylne koła,

  • chłodzenie wodne zamiast chłodzenia powietrzem,

  • silnik rzędowy zamiast silnika typu bokser,

  • pokrywa bagażnika, która podnosi się razem z szybą,

  • kanciasta konstrukcja zamiast charakterystycznych krzywizn.

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen

Pionierzy, czyli historyczne modele Golfa

Zanim Golf I nabrał swoich kształtów, projektanci i inżynierowie Volkswagena, Porsche i Audi pracowali nad wieloma prototypami. Najważniejsze trzy z nich to:

Volkswagen EA 266

W 1969 roku zamówienie rozwojowe (EA) 266 trafiło do Porsche KG – prace nad projektem koordynował Ferdinand Piëch, a karoserię zaprojektował Ferdinand Alexander Porsche. Powstał prototyp z samonośnym nadwoziem, dużą pokrywą bagażnika i silnikiem umieszczonym centralnie. I to był problem. Silnik umieszczony w taki sposób sprawiał, że jego konserwacja i naprawa była bardzo trudna. EA 266 oferował wręcz sportowe osiągi, bo mógł się rozpędzić nawet do 187 km/h, ale projekt został zamknięty w 1971 roku – wyprodukowano tylko 50 egzemplarzy.

Volkswagen EA 276

EA 276 został opracowany w Wolfsburgu. Tu już było lepiej – silnik z przodu, napęd na przód i klapa bagażnika z szybą. Jednak Volkswagen nie zdecydował się na seryjną produkcję, bo silnik chłodzony powietrzem stawał się z roku na rok coraz bardziej przestarzały. Zbudowano tylko jeden i to nie w pełni funkcjonalny pojazd.

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen. Od lewej do prawej: zamówienie rozwojowe (EA) 276, Golf i EA 266

Volkswagen EA 337

Ten prototyp był już bardzo podobny do Golfa I. EA 377 zaprojektował w w Ingolstadt Rudolf Leiding – odpowiedzialny także za modele Audi 100 i 80. W tym prototypie wykorzystano chłodzony wodą czterocylindrowy silnik rzędowy oraz napęd na przednie koła. Jednocześnie Herbert Schäfer i Giorgio Giugiaro dopracowywali szczegóły stylistyczne, aby w 1974 z EA 337 powstał Golf I.

golf rankomat

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen.

Kiedy pierwszy Golf zjechał z taśmy montażowej?

Pierwszy egzemplarz Golfa zjechał z taśmy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu pod koniec marca 1974 roku – oficjalna premiera odbyła się w maju tego samego roku. Od tego czasu Golf podbił cały świat – VW sprzedał ponad 37 milionów egzemplarzy do ponad 70 państw świata, co sprawia, że Golf to jeden z najbardziej udanych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Co więcej, już dwa lata po wprowadzeniu samochodu na rynek, czyli w 1976 roku,VW sprzedał pierwszy milion egzemplarzy i zdefiniował na rynku nową klasę pojazdów – samochody kompaktowe.

Wypowiedź eksperta

Golf to od pół wieku historia sukcesu. Auto reprezentuje markę Volkswagen jak żaden inny model. To samochód dla wszystkich pokoleń. I tak jest od 1974 roku.
Imelda Labbe, członek zarządu Volkswagena ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażnej

Porównanie sprzedaży wszystkich modeli VW Golfa

GeneracjaLata produkcjiLiczba sprzedanych egzemplarzy (w mln)
Golf I1974–19836,9
Golf II1983–19916,3
Golf III1991–19974,8
Golf IV1997–20034,9
Golf V2003–20083,4
Golf VI2008–20123,6
Golf VII2012–20196,3
Golf VIIIod 20191 (do 2023)

Czy nowy Golf będzie godnym kontynuatorem kultowej jedynki?

W ramach obchodów 50-lecia jedynki, Volkswagen postanowił wprowadzić na rynek zmodernizowaną wersję swojego bestsellera. Po raz pierwszy w Golfie z przodu pojawi się podświetlane logo Volkswagena.

Wypowiedź eksperta

Golf jest sercem marki Volkswagen już od pół wieku, oferując przystępną cenowo mobilność na najwyższym poziomie technicznym. To jest dokładnie to, na czym opieramy się teraz na nowym etapie ewolucji – z jeszcze wyższą wydajnością, komfortem i jakością oraz nową koncepcją obsługi. W nowym Golfie można znaleźć to, co najlepsze.
Thomas Schäfer, prezes marki Volkswagen

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen. Nowy Volkswagen Golf GTE

Najważniejsze zmiany w nowym Golfie:

  • Odświeżony przód i tył oraz nowy design świateł.

  • Nowy system infotainment i integracja z ChatGPT.

  • Ulepszona kierownica wielofunkcyjna i nowy asystent głosowy IDA.

  • Łatwiejsze parkowanie dzięki nowym systemom wspomagania.

  • Nowa gama układów napędowych. W sumie do wyboru będzie dziewięć różnych odmian – miękka hybryda eTSI, hybryda plug-in (eHybrid i GTE), turbodoładowane silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI). Golf GTI stał się jeszcze bardziej sportowy dzięki mocy zwiększonej w porównaniu do poprzednika.

Volkswagen Golf – ciekawostki

Powrót do przeszłości na 50-lecie Golfa

W ramach obchodów 50-lecia VW zaprezentował na targach Bremen Classic Motorshow w Bremie wyjątkowy egzemplarz Golfa I i prototyp EA 276. Prezentacja Golfa I miała przenieść publiczność do 1974 roku i przypomnieć początki tego modelu. EA 276 to prototyp Golfa z 1969 roku, opracowany w Wolfsburgu, który mógł być następcą Garbusa i nazywać się... Golf I. Jednak VW wybrał inny prototyp, który znamy do dziś.

Źródło: Materiały prasowe Volkswagen

ChatGPT w Golfie

Podczas CES 2024 VW ogłosił, że w rozpoczyna produkcję pojazdów, w których oparty na sztucznej inteligencji chatbot ChatGPT będzie zintegrowany z asystentem głosowym IDA. Cerence Chat Pro jest opracowany przez firmę Cerence, partnera Volkswagena. Na przykład asystent głosowy IDA będzie można wykorzystywać do sterowania systemem infotainment, nawigacją i klimatyzacją lub do odpowiadania na pytania z zakresu wiedzy ogólnej.

Dla kierowcy nic się nie zmieni i ChatGPT nie uzyska dostępu do żadnych danych pojazdu – pytania i odpowiedzi są natychmiast usuwane, aby zapewnić najwyższy możliwy poziom ochrony danych.

Wypowiedź eksperta

Jesteśmy dumni, że możemy wykorzystać nasze doświadczenie w branży motoryzacyjnej i naszą wieloletnią współpracę z Volkswagenem, aby zaoferować klientom innowacje, które wykorzystują sztuczną inteligencję, a nasze narzędzie będzie dostępne także dla osób, które już odebrały swoje samochody.
Stefan Ortmanns, dyrektor generalny Cerence

Nowy chatbot będzie dostępny w połączeniu z najnowszą generacją systemu infotainment w następujących modelach Volkswagena: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, nowym Tiguanie i nowym Passacie, a także w zmodernizowanym Golfie.

Golf opleciony kablami

Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką. Deski rozdzielcze niektórych modeli są już w pełni dotykowe, a to wymaga wielu metrów przewodów elektrycznych. W Golfie najnowszej generacji potrzeba aż 2000 metrów kabli do instalacji elektrycznej – w Golfie I wystarczyło 200 metrów.

Wehikuł czasu

Projektant Golfa I, Giorgetto Giugiaro, zaprojektował wiele ikonicznych modeli samochodów – Maserati Ghibli (1970) i Quattroporte (1976), Lancia Delta (1979), Saab 9000, FIAT Panda (1980), Audi 80 (1972) to tylko kilka przykładów. To także on wymyślił jeden z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów w popkulturze, czyli DeLorean DMC-1 – samochód-wehikuł czasu z serii filmów „Powrót do przeszłości”.

Golfy z jaskółczym ogonem

Pierwsze golfy – produkowane w 1975 roku i pierwsze modele z 1976 roku – określa się terminem Swallowtail (ang.) lub Schwalbenschwanz (niem.), co oznacza jaskółczy ogon. Skąd ta nazwa? Chodzi o charakterystyczne wygięcia między tylnymi lampami, które przypominają ogon jaskółki.

Ile może kosztować OC dla Golfa I z 1974 roku?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
400,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
430,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
467,00 zł
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
497,00 zł
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
500,00 zł
Dodatkowo: Holowanie do 150 km
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
536,00 zł
Dodatkowo: Holowanie do 150 km
Ile może kosztować OC dla Golfa I z 1974 roku?
Beesafe
400,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
430,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
467,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu
Beesafe
497,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu
Wiener
500,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Holowanie do 150 km
Wiener
536,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Holowanie do 150 km

Przykładowa kalkulacja wykonana 28/03/24.

Zdjęcie z nagłówka nie przedstawia prawdziwego modelu VW Golfa I – jest ilustracją poglądową.

Warto wiedzieć:

  1. W Bremen Classic Motorshow Volkswagen prezentował historyczne modele golfa.

  2. W 1976 roku z taśmy zjechał milionowy Golf.

  3. Obecnie mamy ósmą generację Golfa.

  4. Prototyp EA 337 uchodzi za protoplastę Golfa.