Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem opłaty rejestracyjnej i nowego podatku od pojazdów spalinowych. Rozwiązania te zostały zapowiedziane w Krajowym Planie Odbudowy, który opracował poprzedni rząd. Kiedy kierowców samochodów spalinowych mogą spodziewać się nowych opłat?
Podczas niedawnej wizyty w Polsce Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen doceniła zmiany w kwestii praworządności w naszym kraju. To sprawiło, że kolejne środku w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) mają zostać odblokowane.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Dlaczego ma wejść nowy podatek od samochodów spalinowych?
Tymczasem KPO, to nie tylko pieniądze, ale i wymagania. Na przykład nowe opłaty i podatki dotyczące aut spalinowych. Obciążenia użytkowników aut z silnikiem Diesla i benzynowym mają swoje źródło jeszcze w decyzjach rządu. Mateusza Morawieckiego.
Obecny rząd trzyma się tych założeń. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta powiedział w wywiadzie dla Rzeczpospolitej, że resort planuje wprowadzenie podatku od auta spalinowego. Będzie też opłata rejestracyjna.
Konstrukcja opłaty i podatku może być oparta zarówno o normy emisji spalin Euro, jak i CO2. Pracujemy nad tym. Trwają rozmowy z ministerstwami, ale za wcześnie, by mówić o szczegółach. To, co ja chciałbym zrobić, to zaproponować rozwiązania najbardziej neutralne dla obywateli z finansowego punktu widzenia. Będę proponował dodanie jeszcze jednego elementu, mianowicie wagi. Problem z dużymi SUV-ami narasta. SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli SUV-ów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, skłaniałbym się, by to zrobić.
Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska w rozmowie z Rzeczpospolitą
Konstrukcja opłaty i podatku może być oparta zarówno o normy emisji spalin Euro, jak i CO2. Pracujemy nad tym. Trwają rozmowy z ministerstwami, ale za wcześnie, by mówić o szczegółach. To, co ja chciałbym zrobić, to zaproponować rozwiązania najbardziej neutralne dla obywateli z finansowego punktu widzenia. Będę proponował dodanie jeszcze jednego elementu, mianowicie wagi. Problem z dużymi SUV-ami narasta. SUV-izacja motoryzacji to bardzo złe zjawisko. Jeśli będzie można zmusić właścicieli SUV-ów do wzięcia, przynajmniej finansowo, większej odpowiedzialności za zajmowanie większej przestrzeni, skłaniałbym się, by to zrobić.
Pierwszym filarem KPO jest Zielona transformacja, czyli uniezależnienie od węgla i transformacja kluczowych sektorów gospodarki do modelu niskoemisyjnego. W ramach działań w tym obszarze będzie stawiany nacisk na wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska.
Samochody z tradycyjnymi silnikami nie są ekologiczne, więc posiadanie samochodu spalinowego i jego utrzymanie będzie droższe.
Kiedy wejdzie podatek od posiadania samochodu spalinowego?
Jednorazowa opłata rejestracyjna dla właściciela samochodu spalinowego miała być wprowadzona już w 2024 roku, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to raczej rok 2025. Podatek od aut spalinowych ma wejść w życie prawdopodobnie w 2026 roku.
Jak sprawdzić normy euro danego samochodu spalinowego? Normę emisji spalin Euro możesz sprawdzić na stronie www.historiapojazdu.gov.pl lub w aplikacji mObywatel w zakładce Historia Pojazdu.
Czu podatek od samochodów spalinowych jednak zniknie z KPO?
Podatek od aut spalinowych wciąż jest jednym z kamieni milowych do zrealizowania w KPO. Jednak okazuje się, że obecny rząd chciałby wykreślić go dokumentu. Oprócz wypowiedzi minister funduszy i polityki regionalnej żadnych konkretów i zmian jeszcze nie ma.
Wypowiedź eksperta
Czym jest Krajowy Plan Odbudowy (KPO)
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 55 inwestycji i 55 reform. Ma wzmocnić polską gospodarkę oraz sprawić, że będzie ona bardziej odporna na różnego rodzaju kryzysy.
W ramach KPO Polska otrzyma 59,8 miliarda euro (268 miliardów złotych), w tym 25,27 miliarda euro (113,28 miliarda złotych) w postaci dotacji i 34,54 miliarda euro (154,81 miliarda złotych) w postaci preferencyjnych pożyczek.
Zgodnie z celami Unii Europejskiej duża część budżetu jest przeznaczona na cele klimatyczne (46,60%) oraz transformację cyfrową (21,36%).