Z badania SW Research na zlecenie Oponeo.pl przeprowadzonego w 2021 r. wynika, że aż 83,5% polskich kierowców zmienia opony co sezon, a tylko 12,5% wybiera opony całoroczne. Tylko 1/4 kierowców wie, kiedy powinno się zmieniać opony, 35% robi to w tym samym miesiącu, a 15% - gdy spadnie pierwszy śnieg. 1/3 kierowców wie, jaka jest dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika w oponach w Polsce. 

Opony całoroczne miały być odpowiedzią na uciążliwą konieczność zmiany opon co sezon. Zmienisz za późno na zimowe, to nie dojedziesz do pracy, jak Cię zasypie, albo pierwszy poślizg pośle Cię do rowu. Zmienisz za wcześnie, to opona szybciej się zużyje, a jak zima będzie łagodna, może się okazać, że w ogóle nie trzeba było zmieniać.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Gdzie leży prawda? Gdzie jest kompromis? Kiedy warto zastosować opony całoroczne, a kiedy lepiej pozostać przy sezonowych? Odpowiadamy. 

Czym charakteryzują się opony całoroczne?

Aby opony całoroczne zapewniały przyczepność przez cały rok, muszą w sobie łączyć cechy opon letnich i zimowych.

Głównym założeniem opon letnich jest jak najmniejszy opór podczas jazdy, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i większy komfort. Mieszanka stosowana do produkcji opon letnich jest twarda, wolniej się nagrzewa, słabiej ściera i lepiej znosi wysokie temperatury. Bieżnik jest symetryczny. Z uwagi na te cechy opony letnie na lodzie czy na śniegu zachowują się jak sanki. 

W oponach zimowych priorytetem jest przyczepność. Producenci wykonują takie opony z miękkiej mieszanki, która dzięki temu stawia większy opór toczenia, a dodatkowo lepiej znosi niskie temperatury. 

Letnie opony mają bardziej obły kontur, co przekłada się na niższy opór toczenia. Opony całoroczne mają nieco bardziej kwadratowy kontur.

W produkcji opon całorocznych producenci stosują obie mieszanki. Mieszanka do opon letnich idzie na brzegi opony, a mieszanka opon zimowych do środka. 

W oponach całorocznych priorytetem jest przyczepność w zimie, a dopiero potem płynność jazdy w lecie. Widać to chociażby poprzez podobieństwo bieżnika i konturu opon całorocznych do zimowych. 

Ile kosztują opony całoroczne?

Porównaliśmy ceny opon całorocznych, zimowych i letnich dla 20 najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce w 2021 r. 

Samochód*Najtańsza opona całoroczna (szt.)Najtańsza opona letnia (szt.)Najtańsza opona zimowa (szt.)
Toyota Corolla239182214
Toyota Yaris299222249
Skoda Octavia309202262
Dacia Duster342234269
Toyota RAV4356279355
Skoda Fabia229179207
Toyota C-HR334299290
Hyundai Tucson373334376
Hyundai i30239182214
Kia Sportage342307349
Kia Cee'd239182214
Volkswagen T-Roc242202262
Toyota Aygo158140187
Volkswagen Tiguan373334376
Renault Clio229179204
Volskwagen Golf262171227
Skoda Superb321237237
Dacia Sandero229179204
Fiat Tipo239182214
Ford Focus242202262

* samochody z rocznika 2021

Źródło: oponeo.pl, rankomat.pl, dane aktualne na dzień 10.11.2022

Jak widać w tabeli, dla niektórych aut zimówki są droższe niż ogumienie całoroczne.

Zestawiliśmy też ceny opon wielosezonowych z cenami OC na te auta. 

Samochód*Cena za komplet najtańszych oponCena za najdroższe oponyŚrednia cena za OCw 2022Minimalna Cena za OC w 2022
SztukaKompletSztukaKomplet
Toyota Corolla2399566062424484323
Toyota Yaris29911967342936547325
Skoda Octavia30912367092836469325
Dacia Duster342136811804720400300
Toyota RAV4356142410274108498288
Skoda Fabia2299167062824400305
Toyota C-HR334133611754700572325
Hyundai Tucson37314929613844400307
Hyundai i302399566072428421300
Kia Sportage342136812044816403325
Kia Cee'd2399566072428456300
Volkswagen T-Roc2429689453780400300
Toyota Aygo1586324031612400300
Volkswagen Tiguan37314929613844400325
Renault Clio2299167062824434310
Volskwagen Golf26210487803120424330
Skoda Superb32112849993996422330
Dacia Sandero2299167062824394300
Fiat Tipo2399566072428391310
Ford Focus2429689453780401335

* samochody z rocznika 2021

Źródło: oponeo.pl, rankomat.pl, dane aktualne na dzień 10.11.2022

Ciekawostka: Za jedną oponę do VW Tiguana, Kii Sportage, Hyundaia Tucsona, Toyoty RAV4, Toyoty C-HR i Dacii Duster masz szansę kupić OC na cały rok. 

Od czego zależą ceny opon wielosezonowych?

Podobnie jak cena ubezpieczenia OC, cena opon wielosezonowych zależy od kilku czynników:

  • marka opony - za opony renomowanej firmy trzeba zapłacić więcej, 
  • stan - użwane kosztują naturalnie mniej,
  • wiek opony - kilkuletnia opona, nawet jeśli nie używana, będzie mniej kosztować, niż młodsza,
  • rozmiar - im większa opona, tym więcej kosztuje, 
  • technologia - nowszy model opony nawet niższej klasy może być lepszy, niż starszy model lepszej klasy.  

Jakie opony wybrać - całoroczne czy sezonowe?

Eksperci podkreślają, że najważniejszą cechą opon wielosezonowych jest słaba tolerancja skrajności. Opony całoroczne kiepsko będą sobie radzić w dużym mrozie lub w upalne lato.

Ogumienie wielosezonowe jest rekomendowane do niezbyt angażującej jazdy miejskiej przy przebiegach do 15 000 km rocznie. Powyżej tej wartości kierowca powinien już zainwestować w opony letnie lub zimowe, szczególnie jeśli często jeździ w dłuższe, pozamiejskie trasy. Wynika to z faktu, że często oponom całorocznym jest bliżej do opon zimowych niż do letnich. To z kolei przekłada się na większy opór toczenia w trasie i wyższe zużycie paliwa oraz samych opon. 

Opony całoroczne sprawdzą się u siebie, jeśli nie wiesz, kiedy powinno się zmieniać opony albo z roku na rok o tym zapominasz. 

Jeżeli jednak mieszkasz w regionie, gdzie zimy są stosunkowo ciepłe, bezśnieżne i zimą jeździsz częściej po mokrej nawierzchni, możesz zdecydować się na opony wielosezonowe. 

Opony sezonowe będą lepszym wyborem także wtedy, gdy jedziesz zimą za granicę. Niektóre kraje europejskie wymagają posiadania opon zimowych w określonych porach roku lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne. Ich brak naraża Cię nie tylko na wypadek, ale też na mandat w razie kontroli. 

Wyjazd zagraniczny? Sprawdź assistance na wyjazd

W jakich krajach trzeba obowiązkowo mieć zimowe opony? Te kraje to:

  • Niemcy, 
  • Austria, 
  • Norwegia
  • Szwecja
  • Czechy (na niektórych, oznakowanych drogach), 
  • Słowacja, 
  • Litwa, 
  • Łotwa, 
  • Estonia, 
  • Rumunia, 
  • Turcja.

Są też kraje z odrębnymi przepisami jak Hiszpania, Francja, Szwajcaria, Włochy i Czarnogóra. Opony zimowe musisz mieć w Alpach Francuskich lub w sytuacji, gdy zmuszają do tego warunki na drodze. Bezpieczniej jednak będzie po prostu założyć zimówki.  

Jeśli w danym kraju istnieje obowiązek posiadania opon zimowych w samochodzie, a Ty nie będziesz ich mieć i ten fakt będzie bezpośrednią przyczyną spowodowania przez Ciebie wypadku, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z AC, albo żądać zwrotu części odszkodowania, jakie wypłaci z OC. 

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Kiedy wymienić opony?

Zmiana opon, szczególnie w sytuacji, gdy konieczny jest zakup nowego ogumienia, to wydatek i wielu kierowców stara się go odwlekać. Zakup sezonowego ogumienia zbyt wcześnie traktują jak marnotrawstwo. 

Kiedy zakładać opony letnie?

W przypadku opon letnich eksperci zalecają zmianę opon, gdy średnia dobowa temperatura osiąga ponad 7°C. Jazda na oponach zimowych w wyższej temperaturze może powodować nadmierne nagrzewanie się opon, opór podczas jazdy, większe zużycie paliwa i zużycie samych opon. 

Spora część kierowców zmienia opony w tym samym miesiącu co roku (na przełomie marca i kwietnia), wraz z pierwszym dniem kalendarzowej wiosny albo gdy kilka dni z rzędu jest ciepło. To często zdradliwe, ponieważ nawet w maju średnia dobowa temperatura potrafi spaść poniżej 7°C stopni, a ostatnio coraz częściej potrafi też spaść śnieg. 

Kiedy założyć opony zimowe?

Analogicznie do opon letnich, zimowe ogumienie należy zastosować, gdy średnia dobowa temperatura spadnie poniżej 7°C. Poniżej tej temperatury mieszanka letnia twardnieje i traci swoje właściwości oraz gubi przyczepność. To z kolei przekłada się na większe ryzyko utraty kontroli nad pojazdem i spowodowania wypadku. 

Również w warunkach typowo zimowych, czyli po opadach śniegu, należy założyć zimowe ogumienie.

Wielu kierowców popełnia błąd, myśląc, że jak tylko będą jechać powoli, to nic się nie stanie. Między innymi z tego powodu co roku możemy zauważyć kierowców, którzy zjeżdżają z oblodzonej górki, nie mając kontroli nad pojazdem, albo stoją, bo nie mogą wjechać pod górę. 

Dlaczego w ogóle zmieniamy opony w samochodzie?

Jeszcze na początku lat 30-tych XX wieku wszystkie opony w samochodach były całoroczne. I jak zawsze matką wynalazku okazała się potrzeba. 

O ile w miejskiej jeździe zwykłe opony wystarczały, o tyle w trudnych, zimowych warunkach nie dawały sobie rady. Szczególnie dotykało to kierowców ciężarówek, którzy przed ośnieżonym lub oblodzonym podjazdem musieli zakładać na koła łańcuchy. 

Z pomysłem wyszła fińska firma Nokian Tyres, która w 1934 r. wprowadziła do swojej oferty opony zimowe dla ciężarówek, a dwa lata później także dla samochodów osobowych.

Ciekawostka. Opony dla bolidów Formuły 1 kosztują ok. 2700 dolarów (po kursie 4,57 PLN = 12 339 zł!) za komplet. Według zasad Formuły 1 dla każdego samochodu w Grand Prix zespół musi przygotować 13 kompletów opon, co daje kwotę 35 100$. 

Tym sposobem przeszliśmy na sezonowość opon. Jednak wraz z biegiem czasu konieczność corocznej zmiany opon i posiadania dwóch kompletów zaczęła ciążyć kierowcom. 

Odpowiedź na tę potrzebę znalazła firma Michelin w 2015 roku, kiedy technologia produkcji mieszanki pozwoliła na osiągnięcie zadowalających parametrów w oponach całorocznych. W ślad za Michelin poszły Goodyear i Continental. 

W Polsce opony całoroczne miały złą sławę, głównie za sprawą opon uniwersalnych Dębica D124. Te opony teoretycznie miały dawać radę cały rok, a w rzeczywistości nie radziły sobie ani latem, ani zimą. 

Wybór jednak był niewielki - D124 albo bardzo drogie opony z zagranicy. Niczego innego nie można było dostać. 

Obecnie wraz z postępem technologicznym i globalizacją ten pogląd zaciera się. 

Co warto wiedzieć?

  • Modele całoroczne opon łączą w sobie cechy opon zimowych i letnich, ale gorzej radzą sobie ze skrajnościami,
  • Opony całoroczne kosztują więcej za komplet, ale w przypadku opon sezonowych musisz mieć dwa komplety, i dwa razy płacisz za zmianę opon,
  • Zakup opon całorocznych będzie wskazany dla kierowców, którzy pokonują niewielkie odległości w ciągu roku, rzadko jeżdżą w trasy i mieszkają w strefie umiarkowanego klimatu, 
  • Dla osób mieszkających w strefie bardziej skrajnych warunków (np. w górach) wskazane będzie stosowanie opon sezonowych, 
  • Temperatura 7°C jest kluczowa przy sezonowej wymianie opon. Gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa, należy założyć opony letnie. Gdy jest niższa, trzeba zmienić opony na zimowe, 
  • W niektórych europejskich krajach istnieje obowiązek jazdy na zimówkach w warunkach zimowych lub konkretnym okresie. Za brak opon zimowych dostaniesz mandat. 
     

FAQ - najczęściej zadawane pytania o opony całoroczne

  1. Czy opłaca się kupować opony całoroczne?

    To zależy od Twoich potrzeb, auta i stylu jazdy. Jeżeli poruszasz się spokojnie małym miejskim samochodem głównie na terenie miasta i mieszkasz w strefie stosunkowo umiarkowanego klimatu, możesz skorzystać na zakupie opon całorocznych. 

    Przesiadając się na większe auto, podróżując często na długich trasach przy bardziej dynamicznym stylu jazdy możesz chcieć zrezygnować z opon całorocznych na rzecz opon sezonowych. 

  2. Ile kosztuje komplet opon całorocznych?

    Średnio opony całoroczne kosztują od ok. 150 zł do ok. 350 zł za sztukę i od 600 do 1400 zł za komplet. Jeśli jednak decydujesz się na wysokiej jakości opony od renomowanych producentów, możesz zapłacić nawet ponad 700-800 zł za sztukę i powyżej 3000-4000 zł za komplet.

  3. Jakie opony całoroczne wybrać?

    Opony całoroczne to kompromis sam w sobie i ich wybór też jest nacechowany kompromisem. Droższe opony najwyższej klasy wytrzymają więcej, posłużą dłużej i będą sobie lepiej radzić w ekstremalnych warunkach. Tańsze opony będzie trzeba częściej zmieniać, ale sprawdzą się lepiej, jeśli jeździsz mało, rzadko i spokojnie.
    Zwracaj uwagę na oznaczenia opon całorocznych. Dobre opony całoroczne, które dobrze radzą sobie w niskich temperaturach, mają oznaczenie 3PMSF, czyli Three Peak Mountain Snow Flake. Ich dostosowanie do ciężkich warunków jest porównywalne z oponami zimowymi.

  4. Ile wytrzymują opony całoroczne?

    Docelowo opony całoroczne powinny wytrzymać ok. 50 000 km. Jeśli je poszanujesz, możesz pojeździć nawet do 100 000 km, ale jeśli jeździsz dynamicznie i zaniedbasz konserwację ogumienia, możesz zostać zmuszony do wymiany opon już po 25 000 km. Opony wyższej klasy mogą wytrzymać nieco więcej.
     

  5. Czy tanie opony całoroczne mi wystarczą?

    Dla niewielkiego samochodu do spokojnej jazdy miejskiej w strefie umiarkowanego klimatu powinny wystarczyć. W regionach o bardziej skrajnych warunkach atmosferycznych, dużych amplitudach temperatur, do bardziej dynamicznej i długiej jazdy trzeba będzie wybrać droższe opony całoroczne, albo opony przeznaczone na konkretny sezon.
     

  6. Jaki rozmiar opon całorocznych wybrać?

    Rozmiar opon nie zależy od preferencji, a od samochodu i felgi. Musisz wybrać opony, które będą pasować, nawet jeśli większy rozmiar opony oznacza wyższą cenę. 
     

  7. Jakie są klasy opon?

    W zależności od producenta, parametrów i użytej mieszanki wyróżniamy trzy główne klasy opon:

    • opony klasy premium - najwyższa jakość i wytrzymałość (Pirelli, Michelin, Continental),
    • opony klasy średniej - kompromis pomiędzy ceną, a jakością (Falken, Fulda, Kleber, Toyo),
    • opony klasy ekonomicznej (budżetowej) - najtańsze o najgorszych parametrach (Barum, Dębica, Goodride, Kormoran, Riken).
       
  8. Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe?

    Nie, ale polskie prawo nakłada obowiązek posiadania opon o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 1,6mm. 

    Polska jest jednym z 10 europejskich państw, które nie posiadają sztywnych regulacji w kwestii zakładania opon zimowych.