Volkswagen Golf to jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce i w Europie. Kompaktowa legenda kończy w tym roku 50 lat. Jak powstał samochód, który na stałe wpisał się do kanonów motoryzacji?
Kanciasty następca Beetle'a
W drugiej połowie lat 60. Volkswagen uznał, że potrzebuje nowego otwarcia. Model Beetle, produkowany od 1938 roku był ikoną i niewątpliwą legendą, ale marka szukała samochodu odpowiedniego na nowe czasu. Auta, które stanie się nową legendą i podbije rynek.
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen
W 1970 roku, ówczesny prezes zarządu Volkswagena, Kurt Lotz, spotkał się z projektantem Giorgetto Giugiaro i powiedział wprost, że marka chce, aby Włoch zaprojektował następcę Garbusa. Co więcej, nowy pojazd miał mieć mniej więcej tyle samo miejsca w środku, co Garbus.
Wypowiedź eksperta
Od początku lat 70. Volkswagen już intensywnie pracował nad następcą Beetle'a. Wiele lat spędzono na projektowaniu, rysowaniu, budowaniu i testowaniu, bo zmieniło się prawie wszystko:
napęd na przednie koła zamiast napędu na tylne koła,
chłodzenie wodne zamiast chłodzenia powietrzem,
silnik rzędowy zamiast silnika typu bokser,
pokrywa bagażnika, która podnosi się razem z szybą,
kanciasta konstrukcja zamiast charakterystycznych krzywizn.
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen
Pionierzy, czyli historyczne modele Golfa
Zanim Golf I nabrał swoich kształtów, projektanci i inżynierowie Volkswagena, Porsche i Audi pracowali nad wieloma prototypami. Najważniejsze trzy z nich to:
Volkswagen EA 266
W 1969 roku zamówienie rozwojowe (EA) 266 trafiło do Porsche KG – prace nad projektem koordynował Ferdinand Piëch, a karoserię zaprojektował Ferdinand Alexander Porsche. Powstał prototyp z samonośnym nadwoziem, dużą pokrywą bagażnika i silnikiem umieszczonym centralnie. I to był problem. Silnik umieszczony w taki sposób sprawiał, że jego konserwacja i naprawa była bardzo trudna. EA 266 oferował wręcz sportowe osiągi, bo mógł się rozpędzić nawet do 187 km/h, ale projekt został zamknięty w 1971 roku – wyprodukowano tylko 50 egzemplarzy.
Volkswagen EA 276
EA 276 został opracowany w Wolfsburgu. Tu już było lepiej – silnik z przodu, napęd na przód i klapa bagażnika z szybą. Jednak Volkswagen nie zdecydował się na seryjną produkcję, bo silnik chłodzony powietrzem stawał się z roku na rok coraz bardziej przestarzały. Zbudowano tylko jeden i to nie w pełni funkcjonalny pojazd.
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen. Od lewej do prawej: zamówienie rozwojowe (EA) 276, Golf i EA 266
Volkswagen EA 337
Ten prototyp był już bardzo podobny do Golfa I. EA 377 zaprojektował w w Ingolstadt Rudolf Leiding – odpowiedzialny także za modele Audi 100 i 80. W tym prototypie wykorzystano chłodzony wodą czterocylindrowy silnik rzędowy oraz napęd na przednie koła. Jednocześnie Herbert Schäfer i Giorgio Giugiaro dopracowywali szczegóły stylistyczne, aby w 1974 z EA 337 powstał Golf I.
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen.
Kiedy pierwszy Golf zjechał z taśmy montażowej?
Pierwszy egzemplarz Golfa zjechał z taśmy w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu pod koniec marca 1974 roku – oficjalna premiera odbyła się w maju tego samego roku. Od tego czasu Golf podbił cały świat – VW sprzedał ponad 37 milionów egzemplarzy do ponad 70 państw świata, co sprawia, że Golf to jeden z najbardziej udanych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.
Co więcej, już dwa lata po wprowadzeniu samochodu na rynek, czyli w 1976 roku,VW sprzedał pierwszy milion egzemplarzy i zdefiniował na rynku nową klasę pojazdów – samochody kompaktowe.
Wypowiedź eksperta
Generacja | Lata produkcji | Liczba sprzedanych egzemplarzy (w mln) |
---|---|---|
Golf I | 1974–1983 | 6,9 |
Golf II | 1983–1991 | 6,3 |
Golf III | 1991–1997 | 4,8 |
Golf IV | 1997–2003 | 4,9 |
Golf V | 2003–2008 | 3,4 |
Golf VI | 2008–2012 | 3,6 |
Golf VII | 2012–2019 | 6,3 |
Golf VIII | od 2019 | 1 (do 2023) |
Czy nowy Golf będzie godnym kontynuatorem kultowej jedynki?
W ramach obchodów 50-lecia jedynki, Volkswagen postanowił wprowadzić na rynek zmodernizowaną wersję swojego bestsellera. Po raz pierwszy w Golfie z przodu pojawi się podświetlane logo Volkswagena.
Wypowiedź eksperta
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen. Nowy Volkswagen Golf GTE
Najważniejsze zmiany w nowym Golfie:
Odświeżony przód i tył oraz nowy design świateł.
Nowy system infotainment i integracja z ChatGPT.
Ulepszona kierownica wielofunkcyjna i nowy asystent głosowy IDA.
Łatwiejsze parkowanie dzięki nowym systemom wspomagania.
Nowa gama układów napędowych. W sumie do wyboru będzie dziewięć różnych odmian – miękka hybryda eTSI, hybryda plug-in (eHybrid i GTE), turbodoładowane silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI). Golf GTI stał się jeszcze bardziej sportowy dzięki mocy zwiększonej w porównaniu do poprzednika.
Volkswagen Golf – ciekawostki
Powrót do przeszłości na 50-lecie Golfa
W ramach obchodów 50-lecia VW zaprezentował na targach Bremen Classic Motorshow w Bremie wyjątkowy egzemplarz Golfa I i prototyp EA 276. Prezentacja Golfa I miała przenieść publiczność do 1974 roku i przypomnieć początki tego modelu. EA 276 to prototyp Golfa z 1969 roku, opracowany w Wolfsburgu, który mógł być następcą Garbusa i nazywać się... Golf I. Jednak VW wybrał inny prototyp, który znamy do dziś.
Źródło: Materiały prasowe Volkswagen
ChatGPT w Golfie
Podczas CES 2024 VW ogłosił, że w rozpoczyna produkcję pojazdów, w których oparty na sztucznej inteligencji chatbot ChatGPT będzie zintegrowany z asystentem głosowym IDA. Cerence Chat Pro jest opracowany przez firmę Cerence, partnera Volkswagena. Na przykład asystent głosowy IDA będzie można wykorzystywać do sterowania systemem infotainment, nawigacją i klimatyzacją lub do odpowiadania na pytania z zakresu wiedzy ogólnej.
Dla kierowcy nic się nie zmieni i ChatGPT nie uzyska dostępu do żadnych danych pojazdu – pytania i odpowiedzi są natychmiast usuwane, aby zapewnić najwyższy możliwy poziom ochrony danych.
Wypowiedź eksperta
Nowy chatbot będzie dostępny w połączeniu z najnowszą generacją systemu infotainment w następujących modelach Volkswagena: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, nowym Tiguanie i nowym Passacie, a także w zmodernizowanym Golfie.
Golf opleciony kablami
Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką. Deski rozdzielcze niektórych modeli są już w pełni dotykowe, a to wymaga wielu metrów przewodów elektrycznych. W Golfie najnowszej generacji potrzeba aż 2000 metrów kabli do instalacji elektrycznej – w Golfie I wystarczyło 200 metrów.
Wehikuł czasu
Projektant Golfa I, Giorgetto Giugiaro, zaprojektował wiele ikonicznych modeli samochodów – Maserati Ghibli (1970) i Quattroporte (1976), Lancia Delta (1979), Saab 9000, FIAT Panda (1980), Audi 80 (1972) to tylko kilka przykładów. To także on wymyślił jeden z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów w popkulturze, czyli DeLorean DMC-1 – samochód-wehikuł czasu z serii filmów „Powrót do przeszłości”.
Golfy z jaskółczym ogonem
Pierwsze golfy – produkowane w 1975 roku i pierwsze modele z 1976 roku – określa się terminem Swallowtail (ang.) lub Schwalbenschwanz (niem.), co oznacza jaskółczy ogon. Skąd ta nazwa? Chodzi o charakterystyczne wygięcia między tylnymi lampami, które przypominają ogon jaskółki.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 400,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 430,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 467,00 zł | |||
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 497,00 zł | |||
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 500,00 zł | |||
Dodatkowo: Holowanie do 150 km | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 536,00 zł | |||
Dodatkowo: Holowanie do 150 km | |||||||
400,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
430,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
467,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu | |||
497,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Holowanie do najbliższego warsztatu | |||
500,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Holowanie do 150 km | |||
536,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: Holowanie do 150 km | |||
Przykładowa kalkulacja wykonana 28/03/24.
Zdjęcie z nagłówka nie przedstawia prawdziwego modelu VW Golfa I – jest ilustracją poglądową.
Warto wiedzieć:
W Bremen Classic Motorshow Volkswagen prezentował historyczne modele golfa.
W 1976 roku z taśmy zjechał milionowy Golf.
Obecnie mamy ósmą generację Golfa.
Prototyp EA 337 uchodzi za protoplastę Golfa.