Zastrzeżenie karty płatniczej skutkuje jej całkowitym wyłączeniem, a więc także uniemożliwieniem dokonywania nią wszelkich transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. Z procedury tej warto zatem skorzystać, gdy np. taka karta zostanie nam skradziona. Poniżej wyjaśniamy, jak zastrzec kartę w poszczególnych bankach oraz instytucjach pozabankowych.
- 1. Na czym polega zastrzeżenie karty płatniczej?
- 2. Jak zastrzec kartę bankową?
- 3. Jak zastrzec kartę płatniczą w poszczególnych bankach?
- 4. Jak zastrzec pozabankową kartę płatniczą?
- 5. Czym się różni zablokowanie karty od zastrzeżenia?
- 6. Kiedy należy dokonać zastrzeżenia karty płatniczej?
- 7. Warto zapamiętać
Z danych NBP wynika, że na koniec czerwca 2025 roku w portfelach Polaków znajdowało się aż 47,2 mln kart płatniczych. Trudno się temu dziwić, skoro taka plastikowa karta zapewnia nam wygodę w dokonywaniu codziennych płatności. Niestety jednocześnie codziennie wiele osób gubi ten wygodny środek płatniczy, co wiąże się ze sporym ryzykiem.
Potencjalny znalazca lub złodziej karty może bowiem nią dokonać wielu nieautoryzowanych transakcji (choćby poprzez płatności zbliżeniowe) i tym samym wyczyścić nam z pieniędzy konto bankowe. W uniknięciu takich skutków utraty karty pomaga jej zastrzeżenie i dlatego każdy powinien wiedzieć, jak błyskawicznie zastrzec kartę po jej zgubieniu lub kradzieży.
Na czym polega zastrzeżenie karty płatniczej?
Zastrzeżenie karty płatniczej jest specjalną procedurą, która polega na jej całkowitym i trwałym wyłączeniu. W efekcie takiego zastrzeżenia karta traci wszystkie swoje funkcje, ponieważ nie można nią dokonywać żadnych transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. Nie można nią zatem m.in.:
- płacić w sklepach stacjonarnych – ani z użyciem kodu PIN, ani zbliżeniowo,
- dokonywać płatności w sklepach online,
- wypłacać gotówki – zarówno w bankomatach, jak i w sklepach w ramach usługi cashback,
- opłacać subskrypcji – tego rodzaju płatności zostają automatycznie zablokowane.
Wskutek zastrzeżenia karta staje się całkowicie bezużyteczna. Potencjalny znalazca lub złodziej zwyczajnie nie będzie jej zatem w stanie wykorzystać i to nawet, jeśli zna do niej PIN.
Jak zastrzec kartę bankową?
Zastrzeżeniem karty zajmuje się instytucja, która ją wydała, a więc najczęściej bank. Robi to jednak na podstawie dyspozycji klienta, który musi ją najpierw złożyć. W zależności od banku można to zwykle zrobić na kilka sposobów:
- dzwoniąc na infolinię banku – po połączeniu z konsultantem zwykle wystarczy potwierdzić swoją tożsamość (np. podając wymagane dane identyfikacyjne) oraz wskazać rodzaj karty, którą chce się zastrzec (nie trzeba znać jej numeru);
- w aplikacji bankowej – w tym celu po zalogowaniu się do aplikacji zazwyczaj wystarczy wejść w zakładkę danej karty i potem kliknąć opcję jej zastrzeżenia;
- w bankowości internetowej – zastrzeżenie karty w tym kanale również wymaga jedynie kliknięcia odpowiedniej opcji w szczegółach karty;
- bezpośrednio w oddziale banku – w tym przypadku w zastrzeżeniu karty pomaga pracownik banku, który może jednak wymagać okazania dowodu osobistego w celu potwierdzenia tożsamości.
Oprócz tego zastrzeżenie karty bankowej możliwe jest również w ogólnopolskim Systemie Zastrzegania Kart. Udostępnia on jeden i wspólny dla wielu banków numer infolinii – 828 828 828, który działa przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu.
Usługa jest bezpłatna (klient ponosi jedynie koszt połączenia telefonicznego) i polega na automatycznym przekierowaniu połączenia do właściwego banku. Jest to zatem bardzo wygodne rozwiązanie dla osób posiadających kilka kart z różnych banków, ponieważ wymaga zapamiętania tylko jednego numeru do ich zastrzegania. Niestety w Systemie Zastrzegania Kart uczestniczą tylko niektóre banki i są to m.in.:
- PKO BP,
- Bank Pekao,
- ING Bank Śląski,
- BNP Paribas,
- Bank Millennium,
- Credit Agricole,
- Santander Bank Polska,
- Santander Consumer Bank,
- Citi Handlowy,
- Banki SGB, czyli należące do Spółdzielczej Grupy Bankowej.
W Systemie Zastrzegania Kart nie uczestniczą zatem m.in. mBank, Alior Bank i NestBank, a także banki spółdzielcze Grupy BPS. W celu zastrzeżenia u nich karty należy więc kontaktować się z nimi bezpośrednio.
Jak zastrzec kartę płatniczą w poszczególnych bankach?
Z poniższej tabeli dowiesz się, jak szybko i wygodnie zastrzec kartę płatniczą w swoim banku.
| Bank | Możliwości zastrzeżenia karty | Jak zastrzec kartę w aplikacji? | Jak zastrzec kartę na infolinii? | System Zastrzeżenia Kart |
| Alior Bank | - w oddziale banku, - na infolinii, - w aplikacji mobilnej Alior Mobile - w serwisie internetowym Alior Online | Wejdź kolejno w: Szczegóły rachunku → zakładka Karty → Szczegóły karty (klikając w wizerunek wskazanej karty) → Menu kontekstowe → Zastrzeż kartę. | Zadzwoń pod numer: (+48) 12 370 70 00 | NIE |
| Bank Millennium | - w oddziale banku, - telefonicznie, - w aplikacji mobilnej - w serwisie internetowym Millenet | 1. Wybierz kartę, którą chcesz zastrzec. 2. Przejdź do Szczegółów karty. 3. Wybierz zastrzeżenie karty | Bank udostępnia następujące numery do zastrzegania kart: (+48) 22 598 41 14 – dla wszystkich kart; oraz numery dla klientów indywidualnych w TeleMillennium: 801 331 331 - z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych +48 22 598 40 40 - z telefonów komórkowych oraz z zagranicy | TAK |
| Bank Pekao SA | - w oddziale banku, - telefonicznie, - w aplikacji mobilnej PeoPay, - w serwisie internetowym Pekao24 | 1. Wejdź do zakładki Produkty. 2. Wybierz kartę, którą chcesz zablokować lub zastrzec. 3. Kliknij Zablokuj i wybierz zastrzeżenie kart, 4. Zatwierdź zmianę wybraną metodą autoryzacji; | Zadzwoń pod numer 519 222 222 | TAK |
| Bank Pocztowy | - w oddziale banku - na infolinii - w bankowości internetowej | Zastrzeżenie karty online możliwe jest tylko w serwisie internetowym: 1. Zaloguj się do serwisu. 2. Wybierz kartę, którą chcesz zastrzec. 3. Kliknij przycisk Zablokuj lub Zastrzeż kartę. 4. Zatwierdź swój wybór i dokonaj autoryzacji operacji kodem SMS. | Zadzwoń pod numer: 52 3499 494 | NIE |
| BNP Paribas | - w oddziale banku, - telefonicznie, - w aplikacji mobilnej GOmobile, - w serwisie internetowym GOonline | Wybierz zakładkę Finanse > Karty > Zastrzeż kartę/Blokuj kartę | Zadzwoń pod numer: +48 500 990 500 lub +48 22 134 00 00 | TAK |
| BOŚ Bank | - w oddziale banku - na infolinii | Brak możliwości | Zadzwoń pod numer: 801 355 455 lub 22 543 34 34 lub 22 515 31 50 | TAK |
| Citi Handlowy | - w oddziale banku, - telefonicznie, - w serwisie internetowym CitiOnline | 1. Wybierz: Usługi i Profil, a potem Zarządzanie kartami. 2. Wybierz kartę, którą chcesz zastrzec. 3 Zastrzeż swoją kartę i uzyskaj nową. | Zadzwoń pod numer: +48 22 692 24 84 | TAK |
| Credit Agricole | - w oddziale banku, - przez CA24 Infolinię, - w aplikacji mobilnej CA24 Mobile - w serwisie internetowym CA24 eBank | 1. Zaloguj się i kliknij Pieniądze na dolnym panelu. 2. Przejdź do zakładki Karty. 3. Wybierz kartę, którą chcesz zastrzec. 4. Kliknij Zastrzeż kartę. 5. Wybierz powód zastrzeżenia i kliknij Zastrzeż kartę | Zadzwoń pod numer 19 019 Lub +48 71 35 49 009 (z zagranicy i z komórek) | TAK |
| ING Bank Śląski | - w placówce banku, - na infolinii, - w aplikacji mobilnej Moje ING | Wejdź w Szczegóły karty i wybierz opcję Zastrzeż kartę | Zadzwoń pod numer: +48 32 357 00 12 | TAK |
| mBank | - w placówce banku, - na mLinii, - w aplikacji mobilnej, - w serwisie transakcyjnym | 1. W aplikacji wejdź kolejno w: Produkty > Karty. 2. Wybierz kartę, którą chcesz zablokować i kliknij Blokada karty > Zastrzeżenie karty | Zadzwoń pod numer 42 6 300 800 lub połącz się z mLinią na klik w aplikacji mobilnej. | NIE |
| Nest Bank | - na infolinii, - w aplikacji mobilnej - w serwisie internetowym | 1. Zaloguj się do aplikacji. 2. Przejdź do sekcji „Karty” i wybierz kartę do zastrzeżenia. 3. Potwierdź operację | Kartę płatniczą możesz zastrzec całodobowo pod numerem 22 103 18 18 | NIE |
| PKO BP | - w oddziale banku, - na infolinii, - w aplikacji mobilnej IKO, - w bankowości elektronicznej iPKO | 1. W IKO wejdź w Moje produkty → Karty 2. Przy karcie, którą chcesz zastrzec wybierz Zastrzeż kartę 3. Zatwierdź operację PIN-em do IKO | Zadzwoń pod numer: 800 302 302 lub +48 81 535 60 60 | TAK |
| Santander Bank Polska | - w oddziale banku, - telefonicznie, - w aplikacji mobilnej Santander mobile, - w serwisie internetowym Santander internet | Zaloguj się do aplikacji, wybierz sekcję „Karty”, a następnie kartę, którą chcesz zablokować. W opcjach wybierz „Zastrzeż kartę” i potwierdź operację. | Każdą kartę możesz zastrzec przez całą dobę pod numerem telefonu 1 9999, a dzwoniąc z zagranicy pod numerem: 48 61 81 19999 | TAK |
| Santander Consumer Bank | - w oddziale banku, - telefonicznie, - w aplikacji mobilnej - w serwisie internetowym | 1. Wybierz kartę, którą chcesz zastrzec. 2. Wybierz przycisk „Zablokuj kartę”. 3. Następnie wybierz przycisk „Zastrzeż kartę”, 4. Potwierdź zastrzeżenie karty PIN-em do aplikacji. | Zadzwoń pod numer: 717319500 lub 713589909 | TAK |
| Toyota Bank | - na infolinii | Brak możliwości | Po połączeniu się z numerem 22 488 55 50 wybierz opcję 2. | NIE |
| UniCredit | - w aplikacji UniCredit - w placówce banku | 1. W sekcji Produkty wybierz kartę, którą chcesz zastrzec. 2. Zablokuj kartę za pomocą przycisku Blokuj. 3. Kliknij przycisk Więcej. 4. Wybierz opcję Zastrzeż na stałe. | Brak informacji | NIE |
| Velo Bank | - w oddziale banku, - na infolinii, - w aplikacji mobilnej - w serwisie internetowym | 1. W menu głównym aplikacji w sekcji Moje produkty wybierz opcję Karty. 2. Znajdź kartę, którą chcesz zastrzec i wybierz przycisk Szczegóły karty. 3. Kliknij w przycisk Zastrzeż. 4. Potwierdź operację kodem PIN do Bankowości Mobilnej | Zadzwoń pod dedykowany zastrzeżeniom numer telefonu +48 32 604 31 61 lub pod numer Infolinii +48 664 919 797. | TAK |
Jak zastrzec pozabankową kartę płatniczą?
Wiele osób w swoim portfelu ma także różne karty pozabankowe, czyli wydane przez instytucje finansowe niebędące bankami. Są to też najczęściej karty kredytowe, które zapewniają wygodny dostęp do dodatkowej gotówki. Jak zastrzec pozabankową kartę płatniczą? Zazwyczaj w tym celu należy skontaktować się bezpośrednio z instytucją finansową i jest to najczęściej możliwe na infolinii. Niestety nie można tutaj skorzystać z ogólnopolskiej infolinii, ponieważ pozabankowe firmy nie uczestniczą w Systemie Zastrzegania Kart.
| Nazwa karty płatniczej | Możliwości zastrzeżenia karty | Jak zastrzec kartę w aplikacji? | Jak zastrzec kartę przez telefon? |
| Karta kredytowa Provi Sm@rt - Provident | - na infolinii, - poprzez SMS, - w aplikacji mobilnej ProviGo | 1. Zaloguj się do aplikacji. 2. Przejdź do zakładki Produkty. 3. Wybierz swoją kartę i kliknij „Zastrzeż kartę” lub „Tymczasowo zablokuj kartę” | Zadzwoń pod numer telefonu: 600 400 150 lub wyślij SMS o treści: Blokada.numer telefonu.data urodzenia pod numer: 573 503 073 |
| Karta kredytowa AXI Card | - na infolinii, - przez e-mail(help@axi-card.pl), - w serwisie internetowym w Twoim Profilu Osobistym AXI, - w aplikacji mobilnej AXI PL | 1. Zaloguj się do aplikacji mobilnej AXI PL. 2. Przejdź do sekcji Karty lub Profil Osobisty AXI. 3. Kliknij opcję zablokowania karty. | Zadzwoń pod numer telefonu 222 70 70 30 |
| Karta kredytowa NetCredit | - telefonicznie | Brak możliwości | Zadzwoń pod numer telefonu 22 598 77 99 (Biuro Obsługi Klienta) lub 22 209 25 55 (całodobowa Infolinia DiPocket) |
| Karta Revolut | - telefonicznie, - w aplikacji mobilnej, - w serwisie internetowym | 1. Kliknij znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu ikonę swojego profilu. 2. Wybierz kolejno: Więcej > Niebezpieczne konto 3. Wybierz kartę i kliknij opcję Zablokuj | Zadzwoń pod numer: +44 20 3322 8352 |
| Karta kredytowa Cardina | - na infolinii | Brak możliwości | Zadzwoń pod numer 61 856 56 15 |
| Karta Twisto | - w aplikacji, w serwisie internetowym | 1. Zaloguj się do aplikacji. 2. Wybierz „Karta”. 3. Kliknij opcję „Blokada karty“/“Zablokuj tę kartę“ | Brak możliwości |
| Karta kredytowa Halvo | - na infolinii | Brak możliwości | Zadzwoń pod numer 22 11 22 888 (Biuro Obsługi Klienta) lub 22 20 92 555 (całodobowa infolinia do zastrzegania kart) |
| Karta Allegro Pay | - w aplikacji, - na infolinii | 1. Wejdź do panelu karty Allegro Pay w aplikacji Allegro. 2. Przejdź do sekcji Zablokuj i wybierz opcję Zastrzeż kartę. | Zadzwoń pod numer 86 216 13 61 (całodobowa infolinia Planet Pay) |
| Karta kredytowa Miloan Card | - na infolinii | Brak możliwości | Zadzwoń pod numer +48 533 100 533 (Infolinia Miloan Card) lub +48 22 209 25 55 (całodobowa infolinia operatora karty DiPocket) |
Czym się różni zablokowanie karty od zastrzeżenia?
Zastrzeżenie karty płatniczej nie jest jedyną metodą wyłączenia jej funkcjonalności. Zarówno banki, jak i instytucje finansowe umożliwiają bowiem także zablokowanie karty. Czym się różni zastrzeżenie karty od jej zablokowania? W obu przypadkach karta traci swoją funkcjonalność, ale z jedną różnicą:
- zastrzeżenie karty – jest trwałe i skutkuje nieodwołalnym unieważnieniem karty, co wiąże się także z koniecznością wyrobienia jej od nowa;
- zablokowanie karty – operacja ta jest tymczasowa i odwołalna, a zatem można po jakimś czasie zdjąć blokadę i tym samym móc ponownie używać karty.
Warto dodać, że opcja zablokowania karty płatniczej dostępna jest zazwyczaj w aplikacji mobilnej w tym samym miejscu, gdzie istnieje możliwość zastrzeżenia karty. Zawsze więc trzeba się zastanowić co wybrać – czy zastrzeżenie, czy blokadę.
Kiedy należy dokonać zastrzeżenia karty płatniczej?
Zastrzeżenie karty płatniczej jest opcją „atomową”, bo definitywnie ją dezaktywuje i unieważnia. Jednocześnie jednak najbardziej chroni przed negatywnymi skutkami przejęcia i wykorzystania jej przez postronne osoby. Z tego względu wybierz zastrzeżenie karty zawsze wtedy, gdy masz pewność, że karta została Ci skradziona lub istnieje choćby minimalne ryzyko, że wpadła w niepowołane ręce np. po pozostawieniu jej w sklepie.
Zablokowanie karty natomiast może okazać się lepszym rozwiązaniem głównie w sytuacji, gdy karta Ci się zawieruszy gdzieś w domu i chcesz po prostu czuć się bezpiecznie w czasie jej poszukiwania. Pamiętaj również, że po utracie karty należy działać szybko, a więc najlepiej od razu po odnotowaniu takiego faktu dokonać zastrzeżenia karty lub jej blokady. W przypadku kradzieży karty powinieneś również zgłosić takie zdarzenie na policji.
Warto zapamiętać
- Zastrzec kartę płatniczą można zazwyczaj na kilka sposobów m.in. bezpośrednio w placówce bankowej, na infolinii, a także w serwisie internetowym i aplikacji mobilnej banku.
- Zastrzeżenie karty płatniczej powoduje zablokowanie możliwości dokonywania nią transakcji. Jest to zatem sposób najważniejszy sposób na zabezpieczenie się przed skutkami kradzieży lub zgubienia karty, a także przejęcia przez niepowołane osoby jej danych.
- Zastrzeżenie karty a jej blokada to dwa różne rozwiązania. Zastrzeżenia karty nie można cofnąć i dlatego po takiej decyzji należy kartę wyrobić od nowa. Blokadę natomiast można odwołać w dowolnym momencie, co skutkuje przywróceniem pełnej funkcjonalności karty.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co się dzieje po zastrzeżeniu karty?
Zastrzeżenie karty płatniczej powoduje, że bank dokonuje jej trwałej dezaktywacji, a więc nie można nią dokonywać żadnych transakcji bezgotówkowych i gotówkowych. Zastrzeżenie karty powoduje również jej unieważnienie, które jest nieodwołalne, a zatem wiąże się z koniecznością wyrobienia nowej karty.
Czy po zastrzeżeniu karty można ją odblokować?
Nie, po zastrzeżeniu karty nie można jej odblokować, ponieważ zostaje ona nieodwołalnie unieważniona. Odblokowanie karty możliwe jest wyłącznie po skorzystaniu z alternatywnej opcji, czyli tymczasowej blokady.
Czy zastrzeżenie karty anuluje subskrypcje?
Zastrzeżenie karty uniemożliwia pobranie płatności za subskrypcję i niekiedy faktycznie może spowodować jej anulowanie. Zazwyczaj jednak subskrypcję należy anulować bezpośrednio u dostawcy usług na zasadach określonych w regulaminie lub umowie.
Źródła
https://nbp.pl/system-platniczy/dane-i-analizy/karty-platnicze/informacje-kwartalne/
