Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Konsultantów.
Finanse
Pracujemy:
pn. - pt. 9:00 - 19:00
Zadzwoń 22 270 00 00
Finansowe ABC

Koszty okołokredytowe – czym są i jak je obniżyć?

Getty Images

Odsetki to nie jedyne koszty, które trzeba ponieść zaciągając kredyt w banku. Koszty okołokredytowe będą odczuwalne, zwłaszcza przy kredycie hipotecznym. Nie zawsze można ich uniknąć, choć czasem można je obniżyć. Podpowiadamy w jaki sposób.

Odsetki i prowizja z tytułu udzielenia finansowania to typowe koszty związane z kredytem hipotecznym. Jednak faktyczne koszty będą obejmowały również opłaty sądowe, koszty notarialne czy opłaty poniesione na rzecz agencji nieruchomości, z pomocą której kupisz mieszkanie. Finalnie opłat może być jeszcze więcej. Sprawdź, które z nich są obowiązkowe, których możesz uniknąć lub je obniżyć, a które pomogą obniżyć całkowity koszt kredytu.

Czym są koszty okołokredytowe?

Decydując się na kredyt w banku liczysz się zapewne z koniecznością zwrotu nie tylko pożyczonej kwoty, ale także co najmniej odsetek naliczonych na podstawie ustalonego wcześniej oprocentowania. Odsetki to jednak tylko jeden z kosztów, które trzeba ponieść już w trakcie spłaty zobowiązania. Pojawiają się tzw. koszty okołokredytowe – opłaty inne niż odsetki i prowizja, których jest znacznie więcej. Ich rodzaj i wysokość wiąże się zwykle z rodzajem zobowiązania – koszty okołokredytowe będą wyższe przy kredycie hipotecznym niż przy gotówkowym.

Koszty okołokredytowe przy kredycie hipotecznym?

Do kosztów okołokredytowych przy kredycie hipotecznym zaliczamy m.in. obciążenia wynikające z tytułu:

📄promesy kredytowej,

🏠wyceny nieruchomości,

🖋️kosztów notarialnych,

📘wpisu hipoteki do księgi wieczystej,

🛡️ubezpieczeń: niskiego wkładu własnego, nieruchomości, na życie i na wypadek utraty pracy

📉podwyższonej marży kredytu hipotecznego do czasu wpisu hipoteki na nieruchomości do księgi wieczystej – ma już znacznie mniejsze znaczenie, o czym piszemy poniżej

🤝usług agencji nieruchomości, która pośredniczyła przy zakupie domu lub mieszkania,

💼odprowadzenia podatku od czynności cywilno-prawnych do urzędu skarbowego

💳 korzystania z innych produktów finansowych proponowanych przez bank na zasadzie tzw. cross-sellingu przy okazji udzielenia kredytu hipotecznego

📈ewentualnego podwyższenia kwoty kredytu w czasie trwania umowy

📝aneksów do umowy kredytu czy wydania zaświadczeń związanych ze spłatą zobowiązania

Przyjrzyjmy się bliżej kosztom okołokredytowym i ich wpływie na końcowy koszt zaciągnięcia kredytu hipotecznego.

Promesa kredytowa

Koszt wydania promesy kredytowej zależy od banku. Wydanie takiego dokumentu może być bezpłatne, ale może też wiązać się z dodatkową opłatą. Zwykle jej koszt nie przekracza kwoty 300 zł.

🙋‍♂️Kto płaci: przyszły kredytobiorca

⏰Kiedy: przed udzieleniem kredytu

Promesa kredytowa to przyrzeczenie lub zobowiązanie się banku do udzielenia kredytu na określoną we wniosku kwotę. Taki dokument ułatwia kupno mieszkania czy domu i zawarcie umowy przedwstępnej m.in. dlatego, że potwierdza Twoją zdolność kredytową jako potencjalnego kupca.

Wycena nieruchomości

Przykładowy koszt sporządzenia operatu szacunkowego nieruchomości mieści się w przedziale od około 500 zł do 1 500 zł. Wpływ na wysokość opłaty ma wiele czynników m.in. rodzaj nieruchomości, wielkość, położenie czy kosztorys rzeczoznawcy.

🙋‍♂️Kto płaci: przyszły kredytobiorca

⏰Kiedy: przed udzieleniem kredytu

Wycenę nieruchomości możesz zlecić samodzielnie wybranemu rzeczoznawcy lub skorzystać z usług specjalisty, który współpracuje z bankiem. To drugie rozwiązanie może być tańsze niż oferta złożona Ci przez indywidualnego rzeczoznawcę.

Prowizja za udzielenie kredytu hipotecznego

To bank ustala wysokość prowizji za udzielenie kredytu. Prowizja zwykle określana jest procentowo i waha się w granicach od 0 do 3% udzielanego finansowania. Bank może również wskazać minimalną kwotę takiej opłaty np. 2% wartości kredytu, ale nie mniej niż 1 000 zł.

🙋‍♂️Kto płaci: kredytobiorca

⏰Kiedy: najczęściej przy podpisaniu umowy kredytowej, spłata może być również rozłożona w czasie – prowizja może zostać doliczona do kapitału kredytu i spłacana w ramach ustalonych rat kredytowych.

Prowizja to jeden z tych kosztów kredytu, którego możesz uniknąć. Część banków oferuje kredyty bez prowizji lub daje możliwość jej obniżenia – czasem nawet do 0%. Najczęściej instytucja będzie skłonna zrezygnować z prowizji lub ją obniżyć w zamian za wykupienie ubezpieczenia lub skorzystanie z innych produktów kredytodawcy.

Spróbuj tego

Starając się o kredyt, przy dobrej zdolności kredytowej możesz negocjować wysokość prowizji. Również wtedy, gdy nie decydujesz się na ubezpieczenie lub inny produkt oferowany przez bank.
Oferta dla kwoty kredytu: 250000 zł, okres: 25 lat, oprocentowanie: stałe
Kredyt mieszkaniowy - Prosto do domu w Credit Agricole
Kwota do spłaty
246 730,83 zł
RRSO
6,55 %
Miesięczna rata
1 641,46 zł
Rozwiń szczegóły
Maksymalna kwota kredytu
3 500 000,00 zł
Maksymalny okres spłaty
420 miesięcy
Oprocentowanie
6,20 %
Rodzaj oprocentowania
Stałe
Prowizja
0,00 %
Ubezpieczenie pomostowe
0,00 % null
Ubezpieczenie niskiego wkładu
0,00 % null
Ubezpieczenie na życie
0,03 % null
Maksymalny poziom LTV
90,00 %
Czy są wymagane inne produkty banku?
TAk, ubezpieczenie na życie Credit Agricole Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. przez okres 5 lat od zawarcia umowy.
Minimalny wiek kredytobiorcy
18
Maksymalny wiek kredytobiorcy
70
Megahipoteka w Alior Bank
Kwota do spłaty
254 859,94 zł
RRSO
6,98 %
Miesięczna rata
1 638,37 zł
Rozwiń szczegóły
Maksymalna kwota kredytu
3 000 000,00 zł
Maksymalny okres spłaty
420 miesięcy
Oprocentowanie
6,18 %
Rodzaj oprocentowania
Stałe
Prowizja
0,00 %
Ubezpieczenie pomostowe
0,90 % null
Ubezpieczenie niskiego wkładu
0,00 % null
Ubezpieczenie na życie
0,00 % null
Maksymalny poziom LTV
90,00 %
Czy są wymagane inne produkty banku?
Dla tej oferty wymagane jest ubezpieczenie na życie.
Minimalny wiek kredytobiorcy
18
Maksymalny wiek kredytobiorcy
80
Kredyt hipoteczny w Bank Millennium
Kwota do spłaty
284 888,03 zł
RRSO
7,42 %
Miesięczna rata
1 732,02 zł
Rozwiń szczegóły
Maksymalna kwota kredytu
10 000 000,00 zł
Maksymalny okres spłaty
420 miesięcy
Oprocentowanie
6,78 %
Rodzaj oprocentowania
Stałe
Prowizja
0,00 %
Ubezpieczenie pomostowe
1,00 % null
Ubezpieczenie niskiego wkładu
0,00 % null
Ubezpieczenie na życie
0,03 % null
Maksymalny poziom LTV
80,00 %
Czy są wymagane inne produkty banku?
Nie - ale można skorzystać z ofert obniżki marży o 0,3 p.p. (posiadanie ROR plus płatność kartą debetową 500 zł/miesięcznie) lub o 0,5 p.p. (posiadanie ROR plus płatność kartą debetową 500 zł/miesięcznie + wpływ wynagrodzenia ustalony jako dwukrotność pierwszej pełnej raty kapitałowo odsetkowej
Minimalny wiek kredytobiorcy
20
Maksymalny wiek kredytobiorcy
75

Koszty notarialne i sądowe

Podstawowy koszt to wynagrodzenie notariusza z tytułu przygotowania umowy kupna nieruchomości w formie aktu notarialnego. Wysokość opłaty zależy od wartości przedmiotu umowy – mieszkania, domu lub działki. Maksymalne koszty określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej, które wynoszą:

  • do 3 000 zł – 100 zł
  • powyżej 3 000 zł do 10 000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3 000 zł
  • powyżej 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł;
  • powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł;
  • powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1 010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł
  • powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 4 770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł
  • powyżej 2 000 000 zł – 6 770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł, a w przypadku czynności dokonywanych pomiędzy osobami najbliższymi zaliczonymi do I grupy podatkowej nie więcej niż 7 500 zł.

Maksymalny koszt sporządzenia:

➡️umowy deweloperskiej w formie aktu notarialnego

➡️umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego

to połowa stawki określonej powyżej.

Stawki notarialne określone w przepisach to stawki netto, do których notariusz doliczy jeszcze VAT w wysokości 23%.

Co mówi prawo?

Umowa kupna - sprzedaży nieruchomości dla swej ważności musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, dlatego opłat notarialnych nie da się uniknąć, ale można je ograniczyć.

Dodatkowo zapłacisz za wypis aktu notarialnego – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę wypisu + stawka VAT

🙋‍♂️Kto płaci: najczęściej nabywca nieruchomości

⏰Kiedy: w momencie podpisania umowy

Spróbuj tego

Możesz negocjować wysokość kosztów notarialnych - przepisy wskazują stawki maksymalne, a notariusz może przygotować akt notarialny za niższą kwotę. Jest to szczególnie ważne, w razie kupna nieruchomości o dużej wartości. Możesz również porównać koszty sporządzenia aktu notarialnego w kilku kancelariach i wybrać tę, w której będzie najtaniej.

➡️Dodatkowo za wpis hipoteki do księgi wieczystej trzeba wnieść opłatę stałą w wysokości 200 zł. Choć jest to opłata sądowa, to pobierze ją notariusz i dokona czynności w Twoim imieniu.

➡️Za odpis księgi wieczystej zapłacisz 30 zł. Jeśli potrzebujesz odpisu tylko z jednego działu księgi wieczystej zapłacisz mniej – 15 zł.

Koszty ubezpieczeń

Kupując nieruchomość, musisz liczyć się z kosztami polis ubezpieczeniowych np. z tytułu:

🔐Niskiego wkładu własnego – obowiązkowe, jeśli Twój wkład własny jest niższy niż 20% wartości nieruchomości. Najczęściej opłata pobierana jest pod postacią podwyższonej marży obowiązującej czasowo. Ten rodzaj ubezpieczenia wymieniony jest w przepisach jako jedna z możliwości dodatkowego zabezpieczenia spłaty kredytu hipotecznego z niższym niż wymagany wkładem własnym.

❤️Ubezpieczenie na życie – nieobowiązkowe, ale z uwagi na długi okres spłaty kredytu hipotecznego i potencjalną możliwość śmierci kredytobiorcy, zalecane. W praktyce ten rodzaj ubezpieczenia chroni dzieci zmarłego kredytobiorcy, jego małżonka lub innych spadkobierców przed koniecznością spłaty pozostałego do spłaty zobowiązania. Wykupienie polisy jako zapewnienie dodatkowego zabezpieczenia spłaty kredytu daje również dodatkowe korzyści np. niższą prowizję z tytułu udzielenia finansowania. Wysokość składki ustalana jest indywidualnie. Składka płatna jednorazowo lub cyklicznie wraz z ratą kredytową. Wymaga cesji na rzecz banku – w razie Twojej śmierci to kredytodawca jest uprawniony do odbioru środków na poczet spłaty kredytu.

💼Ubezpieczenie na wypadek utraty pracy – nieobowiązkowe, ale podobnie jak przy ubezpieczeniu na życie, do rozważenia. Ubezpieczenie daje zwykle przejściową ochronę w razie niezawinionej utraty pracy i możliwość bezstresowego poszukiwania kolejnego zatrudnienia bez obaw o płatność raty. Wysokość składki ustalana jest indywidualnie. Wymaga cesji na rzecz banku – w razie utraty pracy to kredytodawca jest uprawniony do odbioru środków za poszczególne raty zaliczane na poczet spłaty kredytu.

Ubezpieczenie pomostowe – obowiązuje do czasu wpisu hipoteki na rzecz banku do księgi wieczystej. Traci na znaczeniu ze względu na zmianę przepisów i konieczność zwrotu kredytobiorcy poniesionych z tego tytułu kosztów, kiedy faktycznie hipoteka zostanie ujawniona w księdze wieczystej. Część banków po zmianie przepisów zrezygnowała ze stosowania ubezpieczenia pomostowego.

🔥Ubezpieczenie od ognia i innych zdarzeń losowych – obowiązkowe. Stawka ustalana indywidualnie.

Bank, w zamian za dodatkowe zabezpieczenie spłaty kredytu pod postacią ubezpieczenia, może zaproponować Ci korzystniejsze warunki finansowania np. niższe oprocentowanie. Składka ubezpieczeniowa jest kalkulowana indywidualnie i zależy m.in. od wysokości kredytu czy okresu spłaty zobowiązania.

Spróbuj tego

Decydując się na ubezpieczenie przy kredycie hipotecznym możesz skorzystać z propozycji banku lub samodzielnie udać się do towarzystwa ubezpieczeniowego i wykupić polisę o wskazanych przez bank parametrach. Pierwsza opcja jest na pewno wygodniejsza. Samodzielnie wyszukana polisa może być jednak tańsza lub gwarantować większy zakres ubezpieczenia.

PCC – podatek od czynności cywilno-prawnych

PCC to danina, którą musisz uwzględnić jako dodatkowy koszt w przypadku kupna nieruchomości na rynku wtórnym. Stawka podatku to 2% wartości rynkowej nieruchomości – w praktyce liczona jest od ceny mieszkania czy domu określonej w akcie notarialnym. Podatek odprowadza do właściwego urzędu skarbowego notariusz.

🙋‍♂️Kto płaci: nabywca nieruchomości tylko w przypadku kupna nieruchomości na rynku wtórnym

⏰Kiedy: przy podpisaniu umowy notarialnej – notariusz oblicza i pobiera podatek oraz składa deklarację PCC-3 w imieniu nabywcy nieruchomości

Zwolnienie od podatku

Jeśli kupujesz swoją pierwszą nieruchomość, nie musisz płacić podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Zwolnienie z PCC obowiązuje, jesli kupujesz:

  • mieszkanie stanowiące odrębną własność,
  • dom jednorodzinny,
  • spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub domu.

Uwaga: Ulga dotyczy tylko sytuacji, gdy przed zakupem nie miałeś żadnej nieruchomości ani udziałów w niej (np. nie byłeś współwłaścicielem mieszkania czy domu).

Wyjątek: Jeśli odziedziczyłeś nieruchomość, ale udział, który otrzymałeś, nie przekracza 50%, nadal możesz skorzystać ze zwolnienia z podatku przy zakupie swojego pierwszego mieszkania.

Mieszkanie na rynku pierwotnym a podatek PCC

Jeśli kupujesz mieszkanie bezpośrednio od dewelopera, nie musisz dodatkowo płacić PCC, bo w cenę nieruchomości już wliczony jest podatek VAT. Z jednym wyjątkiem.

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje nowa stawka podatku PCC – w wysokości 6%. Dotyczy ona osób, które kupują szóste i kolejne mieszkania na rynku pierwotnym, zlokalizowane w jednym lub kilku budynkach postawionych na tej samej działce. Podatek naliczany jest od sprzedaży szóstego i każdego kolejnego mieszkania.

Prowizja dla agencji nieruchomości

Kupno mieszkania na rynku wtórnym wiąże się często z udziałem w transakcji agencji nieruchomości. Typowa stawka prowizji pobierana przez pośrednika w razie finalizacji sprzedaży nieruchomości waha się pomiędzy 1,5% a 5% i jest liczona od ceny określonej w umowie. Prowizja może obciążać zarówno jedną, jak i obie strony umowy.

🙋‍♂️Kto płaci: nabywca nieruchomości, sprzedawca lub obie strony umowy w części

⏰Kiedy: przy podpisaniu umowy notarialnej – notariusz oblicza i pobiera podatek oraz składa deklarację PCC-3 w imieniu nabywcy nieruchomości

Jak dodatkowa oferta banku wpływa na koszty okołokredytowe?

Sprzedaż krzyżowa czyli tak zwany cross-selling, to jedna z technik marketingowych, która ma na celu nie tylko zwiększenie zysków pochodzących z jednej transakcji, ale także zwiększenie zależności klienta od banku oraz obniżenie jego chęci do ewentualnego przejścia do konkurencji.

Cross-selling polega na sprzedaży produktów uzupełniających stosunku do oferty podstawowej. Oferowane w ramach sprzedaży krzyżowej produkty to np.:

🏦rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy (ROR)

💰konto oszczędnościowe

💳karta kredytowa

Choć większość produktów uzupełniających przy ofercie kredytu hipotecznego jest dobrowolna, to zwykle niesie ze sobą dodatkowe korzyści: najczęściej niższe koszty związane z udzieleniem kredytu. Jest to mocny argument przemawiający za skorzystaniem z dodatkowej propozycji banku.

Jednak zawsze warto sprawdzić czy przy okazji uzupełniającej oferty nie narażasz się na dodatkowe koszty. Ile kosztują dodatkowe produkty banku oferowane przy kredycie hipotecznym? To zależy np. otwarcie konta bankowego może oznaczać naliczanie opłat za jego prowadzenie lub korzystanie z karty debetowej.

Karta kredytowa to z jednej strony dostęp do dodatkowej gotówki, czasem nawet za darmo, ale wystarczy przekroczenie bezodsetkowego terminu spłaty, żeby bank naliczył odsetki. Karta kredytowa może generować także obciążenie w postaci opłaty miesięcznej lub rocznej.

Spróbuj tego

Ofertę banku w zakresie produktów dodatkowych zawsze warto rozważyć, bo często może być szansą na obniżenie kosztów kredytu. Zawsze jednak warto pamiętać o kosztach, które mogą się przy takim rozwiązaniu pojawić i oszacować czy propozycja banku jest faktycznie opłacalna.

Koszty dodatkowe na etapie spłaty kredytu

Dodatkowe koszty mogą pojawić się również już na etapie spłaty zobowiązania. Ich wysokość będzie zgodna z cennikiem obowiązującym w danym banku. Przykładowe koszty prezentujemy poniżej:

💰Nadpłata kredytu hipotecznego – może generować dodatkowe koszty, ale tylko w przypadku określonym przepisami. Ich wysokość musi zostać wpisana do umowy kredytowej. 📄Zatem przed rozpoczęciem wcześniejszej spłaty części lub całości kredytu, sprawdź w umowie czy i kiedy bank może naliczyć dodatkową prowizję.

📝Aneks do umowy o kredyt hipoteczny – jeśli musisz zmienić warunki umowy lub uzyskać dokumenty od banku, mogą pojawić się dodatkowe koszty. Opłata może wahać się od 20 zł do 300 zł, w zależności od banku i rodzaju zmian.

Odsetki za opóźnienia w spłacie raty – każde opóźnienie w płatności raty kredytu może oznaczać naliczenie odsetek karnych.

Ile kosztuje kredyt hipoteczny?

Całkowity koszt kredytu, który sprawdzisz na stronie banku, uwzględnia wysokość odsetek i prowizji, czyli podstawowe koszty związane z kredytem. Możesz zatem oszacować ile kredytodawca zarobi w związku z kredytem na podstawie przykładu reprezentatywnego wybranej oferty banku.

Przykład

Dla następujących parametrów:

  • kwota kredytu: 375 000 zł
  • okres spłaty 25 lat
  • prowizja 0,5%
  • oprocentowanie: marża 1,83% stała stopa bazowa 4,55%

całkowity koszt kredyt w Banku PKO BP wyniesie 449 440,03 zł w tym prowizja 0,5% tj. 1 875 zł i odsetki 408 449,78 zł.

Przykład reprezentatywny przygotowany według stanu na dzień 30.07.2025 r.

Faktyczne koszty kredytu będą jednak wyższe, niż całkowity koszt kredytu, który możesz sprawdzić na stronie banku, jeśli uzupełnisz je o koszty okołokredytowe.

Przykładowe opłaty dodatkowe:

➡️promesa kredytowa: 300 zł

➡️sporządzenie operatu szacunkowego: 1 000 zł

➡️taksa notarialna: 2 270 zł

➡️opłata za wpis do księgi wieczystej: 200 zł

➡️PCC: 0 zł – kupno pierwszego mieszkania – 7 500 zł, jeśli to kolejne mieszkanie

➡️opłata na rzecz biura nieruchomości: 5 625 zł (przy prowizji w wysokości 1,5 %)

Łączne dodatkowe opłaty w prezentowanym przykładzie mogą wynieść ponad 16 000 zł przy konieczności zapłaty podatku PCC i ponad 9 000 zł przy kupnie pierwszego mieszkania.

Jak obniżyć koszty okołokredytowe – praktyczne wskazówki

Części kosztów okołokredytowych możesz uniknąć, a inne zniwelować. Warto działać – dzięki temu zaoszczędzisz kilka tysięcy złotych. Oto sprawdzone sposoby, które pomogą Ci zoptymalizować wydatki:

🔍 Porównuj oferty banków – zacznij od sprawdzenia warunków w różnych instytucjach. To nie tylko szansa na znalezienie najlepszej oferty, ale też mocna karta przetargowa w negocjacjach z bankiem. ➡️ Sprawdź aktualny ranking i porównaj oferty banków .

🛡️Wybieraj tylko potrzebne ubezpieczenia – nie musisz korzystać ze wszystkich, polis, które proponuje bank. Wybierz tylko na te, które rzeczywiście dają Ci realne korzyści – np. niższą prowizję lub zabezpieczenie w razie wypadków losowych.

📈 Zadbaj o dobrą zdolność kredytową – im lepsza zdolność, tym niższe ryzyko dla banku – a więc większa Twoja siła negocjacyjna. Pracuj nad nią z wyprzedzeniem: spłać inne zobowiązania, uporządkuj finanse i unikaj opóźnień w płatnościach.

✍️ Wybierz kancelarię notarialną świadomie – nie musisz korzystać z notariusza polecanego przez dewelopera. Zadzwoń do kilku kancelarii, zapytaj o wycenę – to może obniżyć koszt aktu nawet o kilkaset złotych.

💰 Wysoki wkład własny – to niższy koszt kredytu. Dzięki zgromadzeniu wyższych środków własnych: pożyczysz mniej, unikniesz ubezpieczenia niskiego wkładu, będziesz mieć lepszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z bankiem.

🏡 Kupuj bez pośredników – jeśli znajdziesz ofertę mieszkania bez udziału agencji, nie zapłacisz prowizji – a to nawet kilka tysięcy złotych mniej do zapłaty.

🏗 Wybierz mieszkanie z rynku pierwotnego – kupując bezpośrednio od dewelopera, nie płacisz podatku PCC (2%) – to jedna z największych oszczędności.

🤝 Negocjuj warunki – wiele kosztów można obniżyć: prowizję banku,
opłatę za promesę, stawki notarialne. 📉 Nawet 1% niższej prowizji to kilka tysięcy złotych w Twojej kieszeni.

Jakie są najczęstsze pułapki i błędy przy kosztach okołokredytowych?

Choć wiele kosztów okołokredytowych da się przewidzieć, nie brakuje też takich, które potrafią zaskoczyć – zwłaszcza osoby biorące kredyt po raz pierwszy. Sprawdź, na co warto uważać, żeby nie przepłacić i uniknąć stresu:

🔍Brak porównania ofert

Część osób korzysta z banku, w którym ma konto, bez porównania innych ofert na rynku. Tymczasem konkurencja może zaproponować lepsze warunki kredytowe i niższe opłaty. Podobna sytuacja ma miejsce przy okazji wyboru kancelarii notarialnej. Nie zawsze warto skorzystać z tej sugerowanej przez dewelopera czy pośrednika nieruchomości. Wysokość taksy notarialnej można negocjować, bo różnice mogą sięgnąć nawet kilkuset złotych. 📞Wystarczy wcześniej zadzwonić do kilku kancelarii i zapytać o koszt sporządzenia aktu.

💳 Ukryte koszty cross-sellingu

Banki często oferują niższą marżę kredytu lub prowizję w zamian za dodatkowe produkty, np. konto osobiste, kartę kredytową czy ubezpieczenie. ✔️To się opłaca – ale tylko wtedy, gdy te produkty faktycznie będą używane i darmowe. W przeciwnym razie będą generować niepotrzebne dodatkowe opłaty.

💸 Założenie, że wszystkie koszty pokrywa kredyt

Niektóre opłaty musisz ponieść z własnej kieszeni. Jeszcze zanim bank uruchomi kredyt zapłacisz za operat szacunkowy, promesę czy opłaty notarialne.

📑Nieświadomość opłat za aneksy i zaświadczenia

Aneks do umowy kredytowej czy wniosek o zaświadczenie dla sądu – każda z tych czynności może wiązać się z dodatkową opłatą. Zanim coś zmienisz, sprawdź cennik usług dodatkowych w banku.

Prowizja z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu

Nie każdy bank z niej rezygnuje. 🧾 Sprawdź, czy w Twojej umowie znajdzie się zapis o prowizji za nadpłatę lub wcześniejszą spłatę całości kredytu – i na jakich warunkach.

Koszty okołokredytowe, szczególnie przy kredycie hipotecznym, mogą być znaczącym obciążeniem. Niektóre z nich są obowiązkowe. Niektórych kosztów można jednak uniknąć np. tych na rzecz biura nieruchomości. W tym wypadku wystarczy znaleźć sprzedawcę indywidualnego, który nie korzysta z usług pośrednika. Wysokość innych kosztów można negocjować, choćby prowizję banku, czy wynagrodzenie notariusza. Zanim podpiszesz umowę pytaj o koszty, sprawdzaj warunki i porównuj oferty.

Warto zapamiętać

  1. Wiele kosztów okołokredytowych przy kredycie hipotecznym zależy od wartości nieruchomości – m.in. taksa notarialna, prowizja na rzecz biura nieruchomości czy podatek od czynności cywilnoprawnych.
  2. Ubezpieczenie spłaty kredytu w razie utraty pracy czy śmierci kredytobiorcy opłaca się przede wszystkim przy kredycie hipotecznym. Może wpłynąć nie tylko na niższe oprocentowanie czy prowizję, ale także zabezpiecza w razie nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
  3. Wysokość części kosztów przy kredycie hipotecznym można negocjować np. prowizję biura nieruchomości, koszty notarialne.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie są dodatkowe koszty przy kredycie hipotecznym?

    Kupno mieszkania na kredyt to oprócz odsetek i prowizji na rzecz banku także koszty dodatkowe: opłaty notarialne i sądowe, wycena nieruchomości, prowizja na rzecz agencji nieruchomości pośredniczącej w sprzedaży czy podatek PCC, jeśli kupujesz mieszkanie lub dom na rynku wtórnym.

  2. Od czego zależą koszty okołokredytowe?

    Rodzaj i wysokość kosztów kredytowych i okołokredytowych zależy od rodzaju zobowiązania. Prowizje czy ubezpieczenia występują przy kredycie gotówkowym i hipotecznym. Koszty notarialne, wpis do hipoteki, opłata za pośrednictwo czy wycena nieruchomości tylko przy kredycie zabezpieczonym hipoteką na nieruchomości.

  3. Jak obniżyć koszty okołokredytowe?

    Warto negocjować wysokość opłat i prowizji, szukać promocyjnych warunków a przede wszystkim porównywać oferty różnych instytucji.

Oceń artykuł
4.9

Komentarze:

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze