Chcesz szybko zapłacić za przedmiot kupiony w sieci lub sprawnie rozliczyć się ze znajomymi? Wybierz przelew na telefon BLIK, zamiast klasycznego przelewu na numer rachunku. Robi się go bardzo prosto, a środki księgują się u odbiorcy już po kilku sekundach. Sprawdź, jak odebrać i wykonać przelew BLIK w poszczególnych bankach.
- 1. Przelew na telefon BLIK – jak to działa?
- 1.1. Limity przelewów BLIKIEM – ile wynoszą?
- 1.2. Limity płatności BLIK w sklepach internetowych i stacjonarnych
- 2. Jak włączyć usługę BLIK na telefon?
- 3. Jak zrobić przelew BLIK na telefon?
- 4. Jak odebrać przelew BLIK?
- 4.1. Jak wysłać prośbę o przelew BLIK?
- 4.2. Jak odpowiedzieć na prośbę o przelew na telefon BLIK?
- 5. Czy można cofnąć przelew na numer telefonu odbiorcy?
- 6. Jakie są jeszcze funkcje BLIK, oprócz przelewu na telefon?
- 6.1. BLIK Płacę Później
- 7. Kiedy przelew na numer telefonu jest przydatny?
- 8. Warto wiedzieć
Usługa BLIK skończyła przed miesiącem 10 lat. Jak poinformowało biuro prasowe spółki, rok 2024 był kolejnym rekordowym okresem. Użytkownicy dokonali aż 605,5 mln przelewów na telefon, co oznacza ich 46% wzrost względem 2023 roku. Równie imponujące dane dotyczą płatności zbliżeniowych poprzez BLIK, których liczba wzrosła dwukrotnie.
Przelew na telefon BLIK – jak to działa?
Usługa przelew na telefon BLIK, potocznie zwana po prostu BLIKIEM lub BLIKIEM na telefon polega na możliwości przekazywania i odbierania przelewów za pomocą telefonu komórkowego.
System płatności BLIK został wymyślony przez firmę Polski Standard Płatności i jest ewenementem na skalę światową. Obecnie spółka prowadzi intensywną ekspansję i rozwija nowe rynki na Słowacji i w Rumunii.
Aby korzystać z BLIKA, musisz być posiadaczem standardowego konta bankowego. Potrzebny on jest zarówno, aby wysłać przelew, jak i go odebrać. To z tego rachunku pobierane są środki (w przypadku nadawania płatności do kogoś) i na to konto wpływają pieniądze. Telefon jest tylko narzędziem umożliwiającym realizację transakcji.
Przelew BLIK pokrótce wygląda tak, że nadawca loguje się do aplikacji bankowej, wchodzi w ikonę BLIK, wpisuje numer telefonu odbiorcy lub wybiera go z listy kontaktów, podaje kwotę i zatwierdza. I to tyle. Cała operacja może trwać mniej niż minutę.
Oprócz łatwości dokonania przelewu BLIKIEM, usługa ma co najmniej trzy inne zalety:
- przelewy BLIK są darmowe (teoretycznie banki mogą wprowadzić za nie opłaty, ale aktualnie wszystkie instytucje realizują przelewy BLIKIEM bezpłatnie),
- środki księgują się u odbiorcy natychmiast bez względu na to, czy nadawane są w dzień roboczy, czy świąteczny (przelew BLIK działa zatem jak przelew błyskawiczny),
- nie trzeba znać numeru konta odbiorcy.
Limity przelewów BLIKIEM – ile wynoszą?
Jak w przypadku każdej operacji, tak i w przypadku BLIK-a obowiązują limitu transakcji. Co istotne – limity nie są narzucone przez Polski Standard Płatności, ale banki ustalają je same. Limit na płatności BLIK może być taki sam, jak na przelewy dokonywane w tradycyjny sposób lub zupełnie inny.
Np. w Alior Banku domyślny limit pojedynczego przelewu zależy od formy realizacji tego przelewu. Standardowe przelewy (na numer konta bankowego odbiorcy) dokonywane przez aplikację banku mają limit 3 000 zł, przez bankowość internetową – 1 000 zł. Taki sam limit – 1 000 zł, obowiązuje w przypadku płatności BLIK.
Limity płatności BLIK w sklepach internetowych i stacjonarnych
To, do jakiej kwoty zapłacisz BLIKIEM w sklepie stacjonarnym lub internetowym, także zależy od Twojego banku. Sam BLIK nie nakłada ograniczeń. Przykładowo: w mBank S.A. codziennie możesz zrobić do 10 płatności (zakupy internetowe, wypłaty w bankomatach, płatności w sklepach) na łączną kwotę 3 000 zł.
Jak włączyć usługę BLIK na telefon?
W usłudze BLIK działają wszystkie komercyjnie banki w Polsce i większość spółdzielczych. Nie oznacza to jednak, że wraz z założeniem rachunku w którejś z tych instytucji możesz automatycznie wysyłać i odbierać przelewy BLIKIEM. Najpierw musisz zarejestrować swój numer telefonu i włączyć usługę. Zrobisz to w aplikacji mobilnej swojego banku.
Uruchomienie usługi odbywa się inaczej w zależności od banku, ale wszędzie procedura jest prosta, szybka i intuicyjna.
Poniżej instrukcja, jak włączyć BLIK w aplikacji banku Credit Agricole S.A.
- Zaloguj się do aplikacji bankowej i wybierz swój profil (Twoje inicjały w lewym górnym rogu ekranu).
- Przejdź do zakładki Ustawienia, wybierz sekcję BLIK, a następnie Aktywuj usługę.
- Przesuń suwak przy okienku Chcę odbierać przelewy na telefon.
- Kliknij Aktywuj BLIK i potwierdź operację PIN-em.
Usługa aktywuje się w czasie rzeczywistym. Tym samym od razu możesz przyjmować i wysyłać przelewy BLIKIEM.
Jak zrobić przelew BLIK na telefon?
Zrobienie przelewu na telefon BLIKIEM jest bardzo proste. W Santander Bank Polska taka operacja wygląda następująco:
- Zaloguj się do aplikacji mobilnej banku i kliknij ikonę BLIK i wybierz Przelew na telefon.
- Wybierz odbiorcę przelewu ze swoich kontaktów lub wpisz jego numer telefonu.
- Podaj kwotę przelewu, potwierdź dane i zaakceptuj mobilną autoryzacją.
Uwaga!
Jak odebrać przelew BLIK?
Do odbierania przelewów BLIKIEM wystarczy uruchomić usługę. Nie musisz nigdzie zatwierdzać otrzymania przelewu. Jeżeli ktoś zrobi do Ciebie przelew BLIKIEM, pieniądze zaksięgują się automatycznie na Twoim koncie bez żadnej ingerencji – nawet gdy odinstalujesz aplikację banku z telefonu czy będziesz poza zasięgiem sieci.
Spróbuj tego
Jak wysłać prośbę o przelew BLIK?
BLIKIEM, oprócz realizacji tradycyjnych płatności, można wysyłać prośby o przelew na telefon. To krótka, automatyczna wiadomość z informacją, że odbiorca prosi o zasilenie BLIKIEM. Jest to duże ułatwienie, gdy nie chcesz lub nie możesz rozmawiać z adresatem prośby.
Za pomocą kilku kliknięć w telefonie poinformujesz bliską osobę, że potrzebujesz pieniędzy. Prośba o przelew na telefon BLIK działa pomiędzy wszystkimi bankami, które mają włączoną tę usługę (Ty i odbiorca prośby możecie posiadać rachunki w innych instytucjach).
W PKO BP wysyłanie prośny o przelew BLIKIEM wygląda następująco:
- Zaloguj się do aplikacji mobilnej IKO i przejdź do Płatności.
- Wybierz Prośba o przelew, podaj tytuł prośby (np. pożyczka) i wpisz kwotę.
- Wpisz numer telefonu odbiorcy lub wybierz go z książki telefonicznej.
- Potwierdź transakcję, a bank wyśle prośbę na telefon odbiorcy natychmiast po zatwierdzeniu.
Usługa prośba o przelew przyda Ci się, gdy jesteś na spotkaniu, uroczystości czy innym miejscu, w którym nie wypada rozmawiać lub korzystać z telefonu. Wysłanie prośby przez aplikację BLIK jest na pewno bardziej dyskretne niż pisanie SMS-a i trwa o wiele krócej.
Usługa ma swoje limity, których wysokość zależy od banku – w ING Banku Śląskim możesz wysłać prośbę o co najwyżej 1 000 zł dziennie.
Jak odpowiedzieć na prośbę o przelew na telefon BLIK?
Odpowiedź na prośbę o przelew na telefon BLIK trwa jeszcze krócej niż jej wysłanie. Otrzymasz powiadomienie z aplikacji Twojego banku z informacją, że znajomy prosi o przelew na telefon. Kliknij link w powiadomieniu, a system przeniesie Cię bezpośrednio do właściwego miejsca w aplikacji.
Zobaczysz tam szczegóły prośby: dane nadawcy, kwotę, o którą prosi i tytuł prośby. Jeżeli ją zatwierdzisz (przyciskiem Potwierdź lub podobnym), kwota automatycznie zostanie pobrana z Twojego rachunku i trafi na konto proszącego.
Prośba o przelew na telefon działa przez 72 godziny od wysłania – jeżeli przez ten czas jej nie zaakceptujesz, zostanie usunięta.
Czy można cofnąć przelew na numer telefonu odbiorcy?
Przelewów na telefon BLIK nie możesz cofnąć, gdyż działają one jak przelewy natychmiastowe. To znaczy, że pomijane są sesje wychodzące i przychodzące w bankach i płatność księguje się u odbiorcy w kilka sekund po zatwierdzeniu operacji w aplikacji bankowej.
Jakie są jeszcze funkcje BLIK, oprócz przelewu na telefon?
Funkcjonuje cała gama różnego rodzaju transakcji, które możesz wykonać w systemie BLIK. Popularne przelewy na telefon to tylko wycinek możliwości, które serwuje Polski Standard Płatności.
Co możesz zrobić poprzez BLIK?
- Zapłacić w sklepie stacjonarnym lub internetowym – w aplikacji bankowej generujesz 6-cyfrowy kod BLIK, który wpisujesz na terminalu płatniczym w sklepie stacjonarnym lub w odpowiednim okienku w internecie, a następnie potwierdzasz operację w telefonie.
- Zapłacić zbliżeniowo – płatności zbliżeniowe BLIK są bardzo podobne do płatności kartą podpiętą do Google Pay lub Apple Pay z tym, że nie musisz posiadać karty płatniczej.
- Wypłacić pieniądze z bankomatu – nie wszystkie bankomaty mają funkcję wypłaty BLIKIEM. Rozpoznasz takie urządzenie po tym, że na ekranie logowania będzie przycisk Wypłata BLIK lub Wypłata bez karty. Naciśnij go, wprowadź kwotę, którą chcesz wypłacić i wygeneruj kod BLIK w aplikacji. Następnie wpisz go na ekranie bankomatu, zaakceptuj operację w aplikacji i odbierz pieniądze. Uwaga – wypłata gotówki BLIKIEM z bankomatu może być płatna.
- Wpłacić gotówkę do wpłatomatu – wpłata BLIK działa analogicznie jak wypłata. Tzn. musisz znaleźć wpłatomat, który realizuje takie wpłaty, wygenerować kod BLIK i umieścić gotówkę w szufladzie urządzenia.
- Wystawić czek BLIK – czek BLIK to 9-cyfrowy kod wraz z 4-cyfrowym hasłem, który możesz sam zrealizować lub podarować komuś. Sam decydujesz o wartości czeku (kwota jest pobierana z Twojego rachunku) i okresie, w którym jest ważny. Posiadacz czeku może za jego pomocą wypłacać pieniądze z bankomatu, płacić w sklepach internetowych i stacjonarnych. Kiedy czek BLIK wygaśnie i zostaną na nim wolne środki – wrócą one na Twoje konto.
- Zrealizować płatności powtarzalne – czyli opłaty za media, subskrypcje czy inne zobowiązania, które regulujesz cyklicznie. Płatności powtarzalne działają w trzech modelach: bank automatycznie autoryzuje transakcje bez Twojego potwierdzenia (podobnie jak przy zleceniu stałym), zatwierdza automatycznie kwotę przelewu uzgodnioną z usługodawcą (tak jak przy poleceniu zapłaty) lub prosi Cię o potwierdzenie operacji w ciągu 72 godzin. Płatności powtarzalne na razie dostępne są tylko dla klientów banku PKO BP.
BLIK Płacę Później
Nowością z kilku ostatnich miesięcy jest usługa BLIK Płacę Później. Polega ona na tym, że BLIK przyznaje Ci limit kredytowy w wysokości do 4 000 zł.
Podczas płatności za zakupy w sklepie internetowym spośród form płatności wybierasz BLIK Płacę później, a płatność realizowana jest z udostępnionego limitu. Masz 30 dni, aby spłacić pożyczkę.
Aktualnie usługa dostępna jest dla klientów banku Millennium i VeloBank.
Spróbuj tego
Kiedy przelew na numer telefonu jest przydatny?
Przelew BLIK to bardzo wygodna opcja ze względu na szybkość transakcji. W systemie BLIK sprawnie rozliczysz się ze znajomymi za wspólną kolację w restauracji czy przekażesz przelew dziecku na koloniach.
BLIK jest też w dużej mierze anonimowy. Podajesz nadawcy przelewu wyłącznie swój numer telefonu. Jeżeli sam jesteś nadawcą – nie musisz zdradzać nawet swojego numeru telefonu. Jednak nie masz gwarancji, że druga strona nie pozna niektórych Twoich danych.
Uwaga! BLIK nie wypracował standardowego zestawu udostępnianych informacji podczas operacji. Zakres ujawnianych danych zależy od banku. Np. w ING Banku odbiorca płatności BLIK zobaczy imię i nazwisko nadawcy i numer rachunku (numer telefonu będzie zamaskowany). Z kolei w PKO BP widoczny będzie także jego numer telefonu.
Warto wiedzieć
- Przelewy na telefon BLIK są bezpłatne i działają jak przelewy natychmiastowe, czyli księgują się w czasie rzeczywistym.
- Aby móc odbierać i wysyłać przelewy, należy najpierw zarejestrować swój numer telefonu w aplikacji bankowej.
- Aby wysłać przelew BLIK, należy zalogować się do aplikacji bankowej, wybrać Przelew BLIK (lub ikonę BLIK na ekranie), wprowadzić kwotę i numer telefonu odbiorcy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jak przelać pieniądze blikiem?
Zrobisz to za pomocą telefonu. Zaloguj się do aplikacji swojego banku, znajdź zakładkę typu Przelew BLIK (lub o podobnej nazwie), wpisz kwotę wpłaty i numer telefonu odbiorcy (lub wybierz go z książki telefonicznej). Środki wpłyną na konto odbiorcy natychmiast.
Jak odebrać pieniądze przesłane blikiem?
BLIK trzeba najpierw włączyć w aplikacji bankowej. Po włączeniu usługi pieniądze trafiają automatycznie na konto odbiorcy – adresat nie musi uruchamiać specjalnej funkcjonalności do odbierania środków, gdyż ta jest zaszyta w całej usłudze BLIK.
Jak wysłać komuś prośbę o blika?
Prośbę o przelew na telefon BLIK wysyła się za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Procedura zależy od banku, ale wszędzie wygląda podobnie. W ING Banku Śląskim S.A. należy wejść w aplikacji do zakładki Przelewy BLIK, kliknąć Prośba o przelew, wpisać kwotę i numer telefonu odbiorcy (lub wybrać go z książki) i zatwierdzić operację.
Źródła
https://www.blik.com/ponad-24-mld-transakcji-blikiem-w-2024-r-i-7-mld-w-ciagu-10-lat