Czy używane auto, które chcesz kupić jest powypadkowe? Czy na pewno nie jest kradzione? A może ktoś majstrował przy liczniku? Doradzimy Ci, jak nie dać się oszukać i dokładnie sprawdzić całą historię pojazdu.

Porównaj ceny OC i AC
CUR_URL:https://rankomat.pl/samochod/jak-sprawdzic-historie-pojazdu

Polerowanie silnika, nakładanie kilogramów szpachli, a nawet montowanie jednego samochodu z dwóch. Jeśli ktoś kupował używane auto, wie, że może to być droga przez mękę. Dzięki nam przejdziecie ją jednak sprawnie i bez nerwów.

Poradnik Historia pojazdu

CEPIK, czyli sprawdź historię od 2014 roku

Na początek dobra wiadomość dla osób, które chcą sprawdzić historię auta od 2014 roku. Wszystkie dane z tego okresu można przejrzeć w darmowej Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK),która gromadzi informacje od wydziałów komunikacji, ubezpieczycieli, stacji kontroli, policji czy Inspekcji Ruchu Drogowego.

Jak z niej korzystać? Wystarczy wejść na stronę www.historiapojazdu.gov.pl i wprowadzić dane z dowodu rejestracyjnego samochodu:

  • numer rejestracyjny
  • VIN
  • data pierwszej rejestracji

Po uzupełnieniu tych informacji historia samochodu przestaje być tajemnicą. Dzięki CEPIK-owi możemy bowiem:

  • sprawdzić podstawowe dane techniczne pojazdu (silnik, rodzaj i zużycie paliwa, liczba miejsc, masa całkowita itp.)
  • przejrzeć tzw. oś czasu, czyli historię rejestracji, badań technicznych wraz z przebiegiem kilometrów, zmiany właściciela, aktualność polisy ubezpieczeniowej itd.
  • zajrzeć do zakładki „dane zagraniczne”, pod którą czasem można znaleźć informacje zawarte w zewnętrznych bazach danych.
Uwaga! Na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/ sprawdzisz historię pojazdu zarejestrowanego w Polsce oraz za granicą. W drugim przypadku, powinieneś skorzystać z profilu zaufanego.

Baza CEPIK dla nabywców jest o tyle istotna, że informacje o samochodzie można sprawdzić w dwie minuty, bez wychodzenia z domu, całkiem za darmo. Jedną z jej największych wartości, jest możliwość przeanalizowania przebiegu samochodu w każdym roku.

Jeszcze do niedawna musieliśmy wierzyć handlarzom na słowo, a oni skrzętnie to wykorzystywali. Historia zna przypadki, gdzie auto z przebiegiem 300 tys. km za pomocą kilku kliknięć zmieniało się w samochód z przebiegiem kilkudziesięciu tysięcy kilometrów…

Teraz wykręcić podobny numer jest znacznie trudniej, bo do CEPIK-u automatycznie trafiają dane o przebiegu, spisane przez osobę dokonującą corocznego przeglądu okresowego. Mechanizm jest więc prosty – osoba robiąca przegląd notuje dane z licznika, wbija do systemu i już wszystko trafia do CEPIK. A tam kręcić licznikiem już się nie da.

Jak sprawdzić historię pojazdu zagranicznego?

Podobne systemy informacji działają także w innych krajach, choć w wielu niestety są albo płatne, albo pobieżne. Za darmo sprawdzisz auta sprowadzane z:

  • Danii (http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx),
  • Szwecji (https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb)
  • Norwegii (https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/).

Z kolei w Niemczech (stamtąd do Polski trafia najwięcej samochodów) przeglądami zajmuje się TUV, ale niestety nie istnieje baza, która zawierałaby wszystkie zarejestrowane tam pojazdy (podobnie jest też we Francji czy Włoszech).

W Holandii pobieżny wypis można otrzymać z bazy z RDW (https://ovi.rdw.nl/),a jeśli zastanawiasz się na autem z Wielkiej Brytanii, to przydatny będzie rządowy serwis (https://www.gov.uk/check-mot-history). Z kolei wielki zbiór historii pojazdów sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych posiada płatna baza Carfax (https://www.carfax.eu/).

Z polskich serwisów internetowych największą i najlepszą bazą samochodów (z Polski i zagranicy) chwali się autobaza.pl, która gwarantuje zwrot kosztów, jeśli w innym miejscu uda nam się znaleźć pełniejszy raport. Podobnych serwisów znajdziesz w Internecie znacznie więcej (np. autoDNA lub AutoCheck. Wszystkie oferują podobny zakres danych o pojeździe. Pamiętaj jednak, że przed wykupieniem raportu lepiej dokładnie sprawdzić, co on zawiera.

Przed wykupieniem raportu sprawdź, jakie informacje o pojeździe są dostępne i zastanów się, czy warto za nie płacić. Część z nich może pokrywać się z danymi wygenerowanymi bezpłatnie, na rządowej stronie.

Płacąz za raport Historia pojazdu otrzymasz np.:

  • dane techniczne oraz wyposażenie,
  • informacje o szkodach i kolizjach,
  • chronologiczną historię pojazdu,
  • sprawdzenie baz kradzionych pojazdów,
  • informacje o wezwaniach serwisowych,
  • archiwalne zdjęcia.

Koszt sprawdzenia informacji o samochodzie, to zazwyczaj kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. 

Sprawdź w naszym poradniku, na jakie szczegóły dotyczące historii pojazdu warto zwrócić uwagę 

Poradnik Historia pojazdu

Co z historią w ASO?

Jest też inne wyjście, szczególnie przydatne dla osób, które nie mogą doszukać się żadnych informacji dotyczących pojazdu w internetowych bazach danych. A mianowicie – można zwrócić się do Autoryzowanej Stacji Obsługi marki samochodu, który mamy zamiar kupić.

Jak się za to zabrać? Należy wybrać się do salonu sprzedającego pojazd danej marki (niektórzy wymagają też obecności właściciela auta),przedstawić dane dotyczące samochodu (na ogół wystarcza numer VIN) i dzięki temu dowiemy się wszystkiego, co znajduje się w bazie ASO. Główne dane, które są tam zapisane, to:

  • daty wizyt serwisowych,
  • przebieg samochodu spisany z licznika podczas tych wizyt,
  • zdiagnozowane usterki,
  • sposób i części, którymi je naprawiono,
  • liczba właścicieli,
  • wymiany oleju, płynów, klocków hamulcowych itd.,
  • wersja wyposażenia,
  • fabryczny kod lakieru.

Ale uwaga! Historia z ASO zawiera spis zdarzeń, które miały miejsce lub były naprawiane tylko w ASO. Może się więc okazać, że w bazie oficjalnego dealera samochód jest „czysty”, podczas gdy tak naprawdę brał udział w poważnym wypadku, tyle że naprawa została przeprowadzona w nieautoryzowanym warsztacie.

Także w dane dotyczące przebiegu nie można bezgranicznie wierzyć, bo przecież przed każdą wizytą lub obowiązkowym przeglądem licznik może zostać cofnięty (dotyczy to również CEPIK-u).

Internet nie wybacza

Bez względu na wyniki poszukiwań w CEPIK-u, zagranicznych i polskich bazach danych, a także ASO, warto po prostu wpisać informacje o pojeździe, którym jesteśmy zainteresowani (VIN, model, rocznik) do najpopularniejszych wyszukiwarek aukcji samochodowych lub po prostu do wyszukiwarki internetowej. Tam możemy natknąć się na jego wcześniejsze zdjęcia lub komentarze innych osób, które też chciały to auto nabyć, ale znalazły jakiś haczyk lub próbę oszustwa. Takich rzeczy internauci nie wybaczają i próbują je jak najmocniej nagłaśniać.

Jednak nawet, gdy prześwietlimy historię pojazdu pod każdym kątem i jesteśmy blisko decyzji o jego zakupie, to warto wziąć samochód do warsztatu, by tam został dokładnie sprawdzony przez fachowców. Przeczytaj więcej w naszym poradniku

Poradnik Historia pojazdu

Co warto wiedzieć

  • W Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) sprawdzisz bezpłatnie historię pojazdu od 2014 roku. Wystarczy zalogować się na stronie www.historiapojazdu.gov.pl.
  • Podobne systemy informacji działają w innych krajach, m.in. w Danii, Szwecji i Norwegii.
  • Z niektórych serwisów zagranicznych możesz skorzystać tylko po wniesieniu opłaty. Niestety, nie zawsze uda Ci się otrzymać szczegółową historię pojazdu.
  • Aby dowiedzieć się więcej na temat wybranego samochodu, możesz zwrócić się również do Autoryzowanej Stacji Obsługi marki pojazdu, którą wybrałeś (usługa jest odpłatna).
  • Warto także wpisać informacje o pojeździe, którym jesteś zainteresowany (VIN, model, rocznik) do najpopularniejszych wyszukiwarek aukcji samochodowych.