Bezpłatnie historię używanego samochodu możesz sprawdzić na stronie www.historiapojazdu.gov.pl. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Baza jest prowadzona przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (CEPiK) i zawiera dane zarówno o autach z Polski, jak i zagranicy.

W Polsce działają również płatne serwisy, w których można otrzymać szczegółowy raport o historii pojazdu. Oprócz internetowych baz możesz również udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) marki auta, którego zakupem jesteś zainteresowany. Sprawdź, jak zweryfikować informacje podawane w ogłoszeniu przez sprzedawców używanych samochodów.

Znajdź OC już od 333zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty 19 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Poradnik Historia pojazdu

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu przed zakupem używanego samochodu?

W Polsce używane samochody cieszą się dużym zainteresowaniem, choć w ostatnim czasie ich ceny znacznie wzrosły. Jednak przed zakupem auta z drugiej ręki należy dokładnie zweryfikować informacje podawane przez sprzedawcę. Inaczej może się okazać, że pojazd został skradziony, jest powypadkowy lub ma przekręcony licznik. Szacuje się, że nawet 85 proc. sprowadzanych do Polski z zagranicy samochodów może mieć cofnięty drogomierz.

Podstawowym sposobem oceny stanu technicznego używanego auta jest jego dokładne obejrzenie i jazda próbna. Warto również skorzystać z usług zaufanego warsztatu i zrobić dogłębny przegląd. W ten sposób możesz sprawdzić, czy samochód nie uczestniczył w stłuczce, a jeśli tak, to czy do naprawy nie użyto tańszych części zamiennych. Doświadczony mechanik jest również w stanie wykryć powypadkowy samochód po kolorze lakieru lub tapicerki.

Gdzie w internecie sprawdzić historię używanego samochodu?

Jednak trudniej będzie np. wykryć, czy auto nie było w przeszłości wykorzystywane jako taksówka. Jeśli tak, to zapewne jest mocno wyeksploatowane. Tymczasem obecnie w Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK) możesz np. sprawdzić, czy w przeszłości pojazd był zarejestrowany za granicą jako taxi. W systemie całkowicie bezpłatnie jest dostępnych o wiele więcej informacji przydatnych przy zakupie używanego samochodu.

Historię pojazdu możesz również sprawdzić w komercyjnych serwisach, w których otrzymanie pełnego raportu jest płatne. Do największych należą:

  • autodna.pl/historia-pojazdu,
  • autobaza.pl,
  • carfax.eu/pl,
  • vin-info.pl,
  • carq.pl.

Jeśli nie masz zaufanego warsztatu i mechanika, możesz również sprawdzić używany samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Uzyskasz tam dostęp do historii serwisowej oraz zweryfikujesz przebieg pojazdu.

Jak sprawdzić historię używanego samochodu w CEPiK?

Aby sprawdzić historię samochodu na stronie www.historiapojazdu.gov.pl, musisz wpisać następujące dane:

  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • numer VIN pojazdu,
  • datę pierwszej rejestracji pojazdu,
  • kliknąć przycisk „Sprawdź pojazd”.

CEPIK

Powyższe danemożesz znaleźć w dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu (jeśli została wydana). Jeżeli kupujesz używany samochód, sprzedawca powinien ci je udostępnić.

Jeśli chcesz sprawdzić historię pojazdu zarejestrowanego za granicą i jego danych nie ma w bazie CEPiK, musisz zalogować się do serwisu za pomocą profilu zaufanego. Po wykonaniu tej czynności zostaniesz ponownie przekierowany na stronę www.historiapojazdu.gov.pl. System umożliwia wyszukanie 20 samochodów z zagranicy w ciągu godziny.

Jakie dane o historii samochodu z Polski można sprawdzić w bazie CEPiK?

W przypadku pojazdów zarejestrowanych w Polsce na stronie www.historiapojazdu.gov.pl możesz sprawdzić następujące dane o samochodzie:

  • dane techniczne pojazdu (m.in. marka, model, rocznik, pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa),
  • terminy wykonania badań technicznych, które przechodził pojazd i informację, czy samochód ma aktualnie ważny przegląd,
  • czy pojazd ma wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC,
  • liczbę poprzednich właścicieli i województwo rejestracji pojazdu,
  • kto jest właścicielem pojazdu (osoba prywatna, firma lub organizacja),
  • czy pojazd nie jest zgłoszony jako kradziony,
  • czy pojazd nie jest wyrejestrowany,
  • odczyt drogomierza (licznika) wykonany podczas badań technicznych pojazdu (dane są gromadzone w CEPiK od 2014 r.).

Baza CEPIK dla nabywców jest o tyle istotna, że informacje o używanym samochodzie możesz sprawdzić w dwie minuty, bez wychodzenia z domu, całkiem za darmo. Jedną z jej największych zalet, jest możliwość przeanalizowania przebiegu pojazdu w każdym roku.

Jeszcze do niedawna musiałeś wierzyć handlarzom na słowo, a oni skrzętnie to wykorzystywali. Historia zna przypadki, gdzie auto z przebiegiem 300 tys. km za pomocą kilku kliknięć zmieniało się w samochód z licznikiem o stanie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Teraz wykręcić podobny numer jest znacznie trudniej, bo do CEPIK automatycznie trafiają dane o przebiegu, spisane przez osobę wykonującą coroczne badanie techniczne. Mechanizm jest więc prosty – diagnosta robiący przegląd notuje dane z licznika, wbija do systemu i już wszystko trafia do CEPIK. A tam kręcić licznikiem już się nie da.

Pobierz poradnik Historia pojazdu

Jakie dane o historii zagranicznego samochodu można sprawdzić w bazie CEPiK?

W przypadku pojazdów zarejestrowanych za granicą (m.in. w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Czechach, Szwecji i Norwegii, a także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), po zalogowaniu się za pomocą profilu zaufanego na stronie www.historiapojazdu.gov.pl możesz sprawdzić następujące informacje podzielone na kategorie:

  • kradzież,
  • złomowanie,
  • powypadkowy,
  • uszkodzony,
  • przekręcone liczniki,
  • niedopuszczony do ruchu,
  • służył jako taxi.

Jeśli np. samochód jest kradziony, w kategorii kradzież pojawi się alert oznaczony kolorem czerwonym. Natomiast gdy alert nie zostanie stwierdzony, kategoria będzie oznaczona na zielono. Z kolei, jeżeli w bazie CEPiK brak danych o historii pojazdu z zagranicy, to system wyświetli odpowiedni komunikat tekstowy.

Czy warto sprawdzić historię samochodu w CEPiK?

Serwis www.historiapojazdu.gov.pl działa od 2014 r. Zgromadzone w nim dane pochodzą z Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK), która jest prowadzona przez Ministra Cyfryzacji na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym. CEPiK funkcjonuje od 2004 r. i jest połączony systemem teleinformatycznym z kilkoma tysiącami podmiotów, które przesyłają do bazy dane o historii pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Może to więc być dobre źródło informacji o używanym samochodzie, który chcesz kupić w naszym kraju.

Natomiast informacje o historii pojazdów zarejestrowanych za granicą pochodzą z podobnych do CEPiK baz innych krajów. M.in. od 2020 r. na stronie www.historiapojazdu.gov.pl możesz sprawdzić historię samochodu z Niemiec, skąd Polacy najczęściej importują używane auta.

Poradnik Historia pojazdu

Sprawdzenie historii pojazdu zarówno zarejestrowanego w Polsce, jak i za granicą jest w CEPiK całkowicie bezpłatne. Jednocześnie twórcy bazy zastrzegają, że danych z serwisu nie należy traktować jako jedynego kryterium przy zakupie używanego auta. Jednak może to być jeden ze sposobów wstępnej oceny wiarygodności oferty.

Raport o historii pojazdu można pobrać w formacie pdf, a następnie wydrukować. Należy pamiętać, że ma on jedynie charakter informacyjny, czyli nie jest dokumentem urzędowym. Oznacza to, że nie może zostać użyty np. jako dowód w sprawie sądowej przeciwko nieuczciwemu sprzedawcy auta.

Jak sprawdzić historię samochodu zagranicznego poza CEPiK?

Podobne bazy, jak CEPiK działają również w innych krajach, choć w wielu niestety są płatne, albo pobieżne. Za darmo sprawdzisz auta sprowadzane z:

  • Danii (http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx),
  • Szwecji (https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb),
  • Norwegii (https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/).

Z kolei w Niemczech (stamtąd do Polski trafia najwięcej używanych samochodów) przeglądami zajmuje się TUV, ale niestety nie istnieje baza, która zawierałaby wszystkie zarejestrowane tam pojazdy (podobnie jest też we Francji czy Włoszech).

W Holandii pobieżnie historię pojazdu możesz sprawdzić w bazie RDW (https://ovi.rdw.nl/). Z kolei, jeśli zastanawiasz się nad autem z Wielkiej Brytanii, to przydatny będzie rządowy serwis (https://www.gov.uk/check-mot-history). Natomiast wielki zbiór historii samochodów sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych posiada płatna baza Carfax (https://www.carfax.eu/).

Jakie dane o historii pojazdu można sprawdzić w płatnych serwisach?

W Polsce działa kilka płatnych serwisów oferujących dogłębne sprawdzenie historii pojazdu zarówno z Polski, jak i zagranicy. W autoDNA, autobaza, Carfax, oraz VIN-Info wystarczy, że wpiszesz numer VIN samochodu. Z kolei w carQ należy jeszcze podać numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji. W ten sposób możesz bezpłatnie otrzymać podstawowe informacje o aucie. Jednak jeśli jesteś zainteresowany pełnym raportem o historii pojazdu, będziesz musiał zapłacić.

Po otrzymaniu pełnego raportu z płatnego serwisu możesz w nim sprawdzić m.in. następujące informacje na temat:

  • wyposażenia pojazdu (umożliwia m.in. weryfikację, czy kiedyś do naprawy samochodu nie zostały użyte tańsze części zamienne, co może oznaczać, że auto w przeszłości było poważnie uszkodzone),
  • legalności pojazdu (jest weryfikowana w polskich i zagranicznych bazach),
  • przebiegu pojazdu (licznik może zostać najpierw przekręcony za granicą, a następnie w Polsce. Płatne serwisy oferują sprawdzenie stanu drogomierza w polskich i zagranicznych bazach),
  • wypadkowości pojazdu,
  • przeznaczenia pojazdu (czy np. nie był w przeszłości używany jako taksówka),
  • wyglądu pojazdu (na podstawie zdjęć dostępnych w ogłoszeniu).

Jak sprawdzić historię samochodu w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO)?

Jest też inne wyjście, szczególnie przydatne dla osób, które nie mogą doszukać się żadnych informacji dotyczących pojazdu w internetowych bazach danych. A mianowicie – można zwrócić się do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) marki samochodu, który masz zamiar kupić.

Jak się za to zabrać? Należy wybrać się do salonu sprzedającego pojazd danej marki (niektórzy wymagają też obecności właściciela auta), przedstawić dane dotyczące samochodu (na ogół wystarczy numer VIN) i dzięki temu dowiesz się wszystkiego, co znajduje się w bazie ASO. Główne dane, które są tam zapisane, to:

  • daty wizyt serwisowych,
  • przebieg samochodu spisany z licznika podczas tych wizyt,
  • zdiagnozowane usterki,
  • sposób i części, którymi je naprawiono,
  • liczba właścicieli,
  • wymiany oleju, płynów, klocków hamulcowych itd.,
  • wersja wyposażenia,
  • fabryczny kod lakieru.

Uwaga!

Historia z ASO zawiera spis zdarzeń, które miały miejsce lub były naprawiane tylko w ASO. Może się więc okazać, że w bazie oficjalnego dealera samochód jest „czysty”, podczas gdy tak naprawdę brał udział w poważnym wypadku, tyle że naprawa została przeprowadzona w nieautoryzowanym warsztacie.

Jak samodzielnie poszukać informacji o aucie w wyszukiwarce internetowej?

Bez względu na wyniki poszukiwań w CEPIK, zagranicznych i polskich bazach danych, a także ASO, warto po prostu wpisać informacje o pojeździe, którym jesteśmy zainteresowani (VIN, model, rocznik) do najpopularniejszych wyszukiwarek aukcji samochodowych lub po prostu do wyszukiwarki internetowej. Tam możesz natknąć się na jego wcześniejsze zdjęcia lub komentarze innych osób, które też chciały to auto nabyć, ale znalazły jakiś haczyk lub próbę oszustwa. Takich rzeczy internauci nie wybaczają i próbują je jak najmocniej nagłaśniać.

Poradnik Historia pojazdu

Jednak nawet gdy prześwietlisz historię pojazdu pod każdym względem i jesteś blisko decyzji o jego zakupie, to warto wziąć samochód do warsztatu, by tam został dokładnie sprawdzony przez fachowców. 

Jak sprawdzić, czy używany samochód ma ważne ubezpieczenie OC?

Jeśli zdecydujesz się już na zakup używanego samochodu, sprzedawca wraz z dowodem rejestracyjnym ma obowiązek przekazać ci polisę OC pojazdu. Jednak warto samodzielnie sprawdzić, czy auto na pewno jest ubezpieczone, ponieważ inaczej nie będziesz mógł poruszać się nim po drogach i narażasz się na wysoką karę ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Wypowiedź eksperta

Ważność ubezpieczenia OC wraz z wieloma innymi informacjami o historii pojazdu, można również sprawdzić w CEPiK po wpisaniu numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji. W ten sposób osoba zainteresowana zakupem używanego samochodu pozna numer polisy i nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym została wystawiona.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Obowiązkowe ubezpieczenie przejęte od poprzedniego właściciela auta obowiązuje do końca umowy. Jednocześnie możesz wypowiedzieć i samodzielnie taniej ubezpieczyć samochód w innym towarzystwie ubezpieczeniowym. Tak, jak zrobił 35-letni pan Piotr z Łomży. Po zakupie Skody Octavii z 2013 r. wypowiedział polisę przejętą od zbywcy, a następnie na własną rękę zakupił OC w kalkulatorze rankomat.pl.Dzięki porównaniu kupił polisę OC za nieco ponad 400 zł.

Ile kosztuje OC dla 35-latka z Łomży?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC Mini
Assistance
NNW
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC dla 35-latka z Łomży?
Balcia Insurance
410,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
425,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
449,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
452,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
467,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
468,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
470,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
473,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 15.12.2023 r., Skoda Octavia z 2013 r., poj. silnika 1,2 l

Co warto wiedzieć?

  1. W Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) sprawdzisz bezpłatnie historię pojazdu od 2014 roku. Wystarczy zalogować się na stronie www.historiapojazdu.gov.pl.
  2. Podobne systemy informacji działają w innych krajach, m.in. w Danii, Szwecji i Norwegii.
  3. Z niektórych serwisów zagranicznych możesz skorzystać tylko po wniesieniu opłaty. Niestety, nie zawsze uda Ci się otrzymać szczegółową historię pojazdu.
  4. Sprawdzenie historii pojazdu możesz powierzyć specjaliście, korzystając z płatych usług oferowanych przez wiele polskich serwisów internetowych.
  5. Aby dowiedzieć się więcej na temat wybranego samochodu, możesz zwrócić się również do Autoryzowanej Stacji Obsługi marki pojazdu, którą wybrałeś (usługa jest odpłatna).
  6. Warto także wpisać informacje o pojeździe, którym jesteś zainteresowany (VIN, model, rocznik) do najpopularniejszych wyszukiwarek aukcji samochodowych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzanie historii pojazdu

  1. Czy warto sprawdzić historię używanego samochodu przed jego zakupem?

    Zdecydowanie tak. Podczas zakupu używanego samochodu nieuczciwy sprzedawca może chcieć wprowadzić cię w błąd ukrywając istotne informacje, które mogą wpłynąć na cenę. Sprawdzając historię pojazdu możesz dowiedzieć się, czy auto nie ma przekręconego licznika, nie jest kradzione lub czy nie uczestniczyło w wypadku, a także czy ma ważne ubezpieczenie OC.

  2. Gdzie można znaleźć informacje o historii pojazdu?

    Na stronie historiapojazdu.gov.pl można bezpłatnie znaleźć informacje o samochodzie zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Natomiast odpłatnie więcej danych można znaleźć w internetowych serwisach, w których możesz wygenerować raport o historii auta. Warto również udać się do stacji diagnostycznej lub ASO, gdzie mechanik oceni stan techniczny samochodu.

  3. Jakie dane są potrzebne, aby sprawdzić historię samochodu?

    Aby sprawdzić historię samochodu na stronie historia.gov.pl, wystarczy podać numer rejestracyjny i numer VIN, a także datę pierwszej rejestracji. Można je znaleźć w dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu (jeśli została wydana), które sprzedawca powinien ci udostępnić.

  4. Czy można sprawdzić historię samochodu z zagranicy?

    Tak, na stronie historia.gov.pl. Dane pochodzą z zewnętrznych systemów z innych krajów. Można je sprawdzić bezpłatnie, lecz musisz mieć Profil Zaufany. Ponadto w ciągu godziny można jedynie wyszukać dane na temat co najwyżej 20 aut z zagranicy.

  5. Jak założyć Profil Zaufany, aby sprawdzić historię samochodu z zagranicy?

    Aby zdalnie założyć Profil Zaufany, należy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany, a następnie odpowiedzieć na kilka pytań. Jednocześnie musisz mieć konto internetowe w jednym z następujących banków: PKO BP, Pekao, Santander, mBank, ING Bank Śląski, Envelo, Bank Millennium, Alior Bank lub Banku Spółdzielczym.