Niemcy to od lat jeden z najpopularniejszych krajów, z których sprowadza się do Polski auta. Zakup używanego pojazdu zawsze jednak wiąże się z ryzykiem. Aby je zminimalizować, warto wiedzieć, jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec, zwłaszcza że można to zrobić bezpłatnie. Poznaj kilka sprawdzonych sposobów, dzięki którym zweryfikujesz stan techniczny pojazdu zza Odry.

Z danych zgromadzonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że od stycznia do kwietnia 2025 r. zarejestrowano 327 805 szt. sprowadzonych z zagranicy używanych pojazdów o DMC do 3,5 tony. Najwięcej aut, bo 170 518 (52%), pochodziło z Niemiec. W ten sposób nasz zachodni sąsiad otwiera zestawienie państw, z których pojazdy najczęściej są importowane do Polski.

Gdzie sprawdzić historię używanego samochodu z Niemiec?

Współcześnie historia auta z Niemiec nie musi być już niewiadomą. Jako nabywca masz do dyspozycji narzędzia, z których możesz skorzystać, aby potwierdzić informacje podane przez sprzedawcę lub zawarte w ogłoszeniu. Gdzie sprawdzić historię samochodu z Niemiec? Możliwości jest kilka:

  • e-usługa Historia Pojazdu,
  • firmy oferujące historię pojazdu na komercyjnych warunkach,
  • raport sporządzony przy przeglądzie – tzw. raport TÜV i historia serwisowania w ASO.

Wymienione sposoby sprawdzenia historii samochodu z Niemiec szczegółowo omawiamy poniżej.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo w CEPiK?

System informatyczny CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, udostępnia elektroniczną usługę Historia Pojazdu. Jak wskazuje jej nazwa, jest ona dedykowana osobom kupującym pojazdy – za jej pośrednictwem można również bezpłatnie sprawdzić historię pojazdów z Niemiec. Jak to zrobić to krok po kroku?

W pierwszej kolejności przygotuj wymagane dane – do przeprowadzenia sprawdzenia potrzebne są: numer rejestracyjny, numer VIN i data pierwszej rejestracji. Tych danych z pewnością nie znajdziesz w treści ogłoszenia o sprzedaży pojazdu – konieczne będzie skontaktowanie się ze sprzedającym.

Sprawdzenie auta z Niemiec w Historia Pojazdu – krok po kroku:

  1. Przejdź na stronę internetową https://historiapojazdu.gov.pl/.
  2. Podaj dane samochodu, który chcesz sprawdzić – te, o których była mowa wyżej (numer rejestracyjny, numer VIN i data pierwszej rejestracji).
  3. Zapoznaj się z raportem, w tym z sekcją „Dane zagraniczne”.

Interesuje Cię historia samochodu z Niemiec, którego nie ma w bazie CEP? Będziesz potrzebować profilu zaufanego, dzięki któremu potwierdzisz swoją tożsamość. Zarówno założenie, jak i korzystanie z profilu zaufanego jest bezpłatne. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku.

Czego dowiesz się o samochodzie z raportu? W bazie gromadzonych jest wiele informacji, które mogą pomóc w podjęciu decyzji o zakupie pojazdu – to m.in. odpowiedzi na pytania:

  • czy została zgłoszona kradzież auta,
  • czy w przeszłości służyło ono jako taksówka,
  • czy zostało ono oddane do złomowania,
  • czy było uszkodzone lub czy stwierdzono rozbieżność wskazań drogomierza.

Warto wiedzieć

Historia pojazdów z Niemiec poprzez CEPiK, a dokładniej przez e-usługę Historia Pojazdów, jest dostępna od niedawna. Dopiero od kwietnia 2020 r. ówczesne Ministerstwo Cyfryzacji nawiązało współpracę z komercyjnymi dostawcami danych o historii pojazdów – autoDNA i Carfax.

Jak założyć profil zaufany, aby sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo?

Założenie profilu zaufanego (PZ) jest niezwykle proste i możliwe na kilka sposobów – wizyta w urzędzie może okazać się zbędna. Aby założyć profil zaufany, wystarczy przejść na stronę internetową https://www.gov.pl/web/profilzaufany, a następnie określić sposób jego uzyskania. Możliwości są następujące:

  1. Potwierdzenie danych za pośrednictwem banku.
  2. Rozmowa wideo z urzędnikiem.
  3. Założenie PZ za pomocą e-dowodu (dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC).
  4. W placówce urzędu – w Polsce lub poza Polską.

Profil zaufany przyda się nie tylko podczas sprawdzania historii pojazdu z Niemiec – kierowcy, którzy mają profil zaufany, mogą m.in. sprawdzić liczbę swoich punktów karnych czy złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy.

Warto wiedzieć

Wymaganie posiadania profilu zaufanego od osób, które chcą sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo, nie jest przypadkowe. Jak tłumaczy Ministerstwo Cyfryzacji ma to zabezpieczać system przed hurtowym pozyskiwaniem z niego danych.

Jak sprawdzić historię auta z Niemiec po numerze VIN?

Kupujący często zadają pytanie, jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec po numerze rejestracyjnym czy jak sprawdzić historię auta z Niemiec po numerze VIN. Bezpłatna e-usługa Historia Pojazdu nie jest jedyną możliwością. Jeżeli dysponujesz wyłącznie numerem VIN auta, które chcesz sprowadzić do Polski, możesz skorzystać z oferty komercyjnych dostawców informacji o historii pojazdów. Do najpopularniejszych firm należą:

  • autoDNA. To jedna z największych baz gromadzących dane o używanych pojazdach. Aby zapewnić użytkownikom dostęp do aktualnych informacji, autoDNA współpracuje z wieloma firmami specjalizującymi się w weryfikacji aut używanych.
  • Autobaza.pl. Historia auta z Niemiec to nie wszystko, co oferuje ta firma – za jej pośrednictwem można sprawdzić używane samochody m.in. z Holandii czy Belgii. Na stronie serwisu można też znaleźć wskazówki dotyczące tego, jak czytać raporty.
  • Carfax. To międzynarodowy dostawca historii pojazdów używanych. W bazie Carfax znajdują się informacje o samochodach z 20 krajów europejskich (w tym Niemiec), ale nie tylko – dostępne są też informacje o autach z Kanady i Stanów Zjednoczonych.
  • carVertical. Jak można przeczytać na firmowej stronie internetowej carVertical, firma dostarcza dane o pojazdach, które zbierane są z ponad 900 źródeł. Należą do nich m.in. firmy ubezpieczeniowe.

Skąd wymienione firmy pozyskują informacje o pojazdach? Współpracują one m.in. z firmami ubezpieczeniowymi, stacjami kontroli pojazdów czy organami ścigania. Analogicznie zatem jak w raporcie z e-usługi Historia Pojazdu, w raporcie komercyjnym będą znajdowały się informacje np. o zgłoszonych szkodach lub kradzieży czy przebiegu auta.

Ile kosztuje historia auta z Niemiec w komercyjnych bazach? Koszt zależy od firmy i wybranego pakietu – większość baz oferuje kilka wariantów usługi, które różnią się m.in. terminem ważności dostępu do informacji.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?

Zarówno w Polsce, jak i Niemczech samochody muszą obowiązkowo przechodzić okresowe badania techniczne, przy czym niemieccy kierowcy po każdym przeglądzie otrzymują raport. Do przeprowadzania badań uprawnione są tzw. TÜV-y (skrót od Technischer Überwachungsverein), czyli sieci autoryzowanych stacji, np. TÜV Nord, TÜV Rheinland czy TÜV Saarlan. Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?

To proste – wystarczy, że poprosisz sprzedawcę o udostępnienie ostatniego raportu z badania. Jeżeli nie ma on nic do ukrycia, nie powinien mieć problemu z przesłaniem skanu takiego dokumentu. Z raportu TÜV poznasz m.in.:

  • Aktualny stan licznika. Tak jak podczas badania technicznego w Polsce, również w Niemczech spisuje się przebieg auta.
  • Listę usterek, jakie diagnosta stwierdził podczas przeglądu pojazdu. Ta część raportu pozwoli Ci ocenić stan techniczny auta.
  • Miejsce i datę przeglądu. Możesz zatem skontaktować się ze stacją TÜV, aby sprawdzić wiarygodność dokumentu.

Jeżeli sprawdzasz historię pojazdu z Niemiec w TÜV, to pamiętaj, że dowodem przeprowadzonego badania jest nie tylko raport. Diagnosta ma obowiązek umieścić pieczątkę w dowodzie auta i nalepki na jego tablicach rejestracyjnych.

Częstotliwość badań technicznych pojazdów w Niemczech jest inna niż w Polsce. Jeżeli zastanawiasz się, jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV, weź pod uwagę, że raport jest ważny przez 2 lata. Nowe auta pierwszy przegląd muszą przejść dopiero po 3 latach użytkowania, z kolei taksówki są badane co roku.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO?

Interesuje Cię historia samochodu z Niemiec, który ma nie więcej niż 4-5 lat? Zakres napraw wybranego auta możesz sprawdzić, korzystając z informacji zgromadzonych przez Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO) specjalizujące się w serwisie pojazdów konkretnych marek. W ten sposób możesz zweryfikować wiarygodność sprzedawcy w zakresie np. tego, czy w pojeździe były usuwane jedynie drobne usterki.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO? Musisz wiedzieć, że:

  • Historia serwisowa samochodu może zostać wydana jedynie na żądanie właściciela samochodu. Niektórzy właściciele przygotowują się do sprzedaży odpowiednio wcześniej, zamawiając stosowny dokument.
  • Za udostępnienie historii serwisowej auta trzeba zapłacić. W tym przypadku nie ma możliwości pozyskania historii pojazdu z Niemiec za darmo. Ten koszt może Cię obciążyć, jeżeli sprzedawca dopiero na Twoje życzenie uzyska historię serwisową pojazdu.

Z reguły w ASO serwisowane są samochody z krótką historią. Ma to bezpośredni związek z gwarancją. Producenci uzależniają możliwość skorzystania przez właściciela z napraw gwarancyjnych od tego, czy pojazd był serwisowany w autoryzowanym warsztacie.

Warto wiedzieć

Sprzedawca wręczył Ci książkę serwisową samochodu? Postaraj się potwierdzić zawarte w niej informacje – możesz to zrobić, kontaktując się z dowolnym ASO danego producenta. W ten sposób upewnisz się, że książka nie została sfałszowana i ustrzeżesz się przed zakupem samochodu np. z przekręconym licznikiem.

Jak sprawdzić przebieg pojazdu z Niemiec?

Niestety, żadna metoda nie daje 100 proc. pewności – kreatywność przestępców potrafi zaskoczyć. Zakupu samochodu z Niemiec z cofniętym licznikiem możesz jednak uniknąć, dokładnie sprawdzając jego historię. Nie zaszkodzą też oględziny pojazdu i zadanie kilku podchwytliwych pytań sprzedawcy. Co jeszcze możesz zrobić?

W Niemczech – podobnie jak w Polsce – stan licznika jest spisywany podczas badania technicznego. Wystarczy zatem, że poprosisz sprzedawcę o stosowny dokument. Niechęć do jego okazania czy pokrętne tłumaczenia powinny być ostrzeżeniem – lepiej poszukać innego egzemplarza wybranego modelu.

Jak ubezpieczyć używane auto sprowadzone z Niemiec w 2025 roku?

Zakup i sprowadzenie samochodu z Niemiec oznacza konieczność zakupu ubezpieczenia OC. Masz prawo skorzystać z krótkoterminowego OC (na 30 dni), ale po upływie tego okresu musisz kupić polisę na rok. Wraz z OC możesz też nabyć dodatkowe polisy, w tym ubezpieczenie AC, NNW czy assistance.

Dopilnuj zakupu nowej polisy wraz z końcem krótkoterminowego OC, gdyż już nawet jednodniowa przerwa w ubezpieczeniu oznacza wysoką karę finansową.

Wypowiedź eksperta

Z reguły ubezpieczenia dodatkowe są dostępne wyłącznie w wersji całorocznej wraz z OC. Wyjątkiem jest polisa assistance, którą właściciel samochodu może kupić osobno, na okres np. 7 dni. Zakup ubezpieczeń w pakiecie opłaca się z uwagi na niższą cenę. Jest ona atrakcyjniejsza niż gdyby właściciel samochodu kupował poszczególne polisy z osobna. OC na rok – w odróżnieniu od OC na 30 dni – można kupić za pośrednictwem internetowego kalkulatora OC rankomat.pl.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKatarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z Niemiec w 2025 roku?

Towarzystwa ubezpieczeniowe naliczają składkę OC na podstawie danych zarówno kierowcy (kierowców), jak i pojazdu. Każda wycena jest indywidualna. Z tego powodu nie można wskazać jednej ceny OC, która by obowiązywała dla wszystkich kierowców.

Mocno uogólniając można powiedzieć, że ubezpieczenie auta z Niemiec będzie najtańsze dla kierowców starszych, doświadczonych, którzy zgromadzili już zniżki z tytułu bezszkodowej jazdy. Najwięcej za OC zapłacą natomiast osoby młode. Dobrze obrazuje to poniższy przykład.

Przykład

Zarówno Tomek, jak i jego ojciec zdecydowali się sprowadzić samochody z Niemiec. Obaj mężczyźni wybrali ten sam model Audi A4 z 2015 roku o pojemności silnika (1984 cm). Jednak różnica w wieku, doświadczeniu w prowadzeniu pojazdów, sytuacji rodzinnej i historii ubezpieczeniowej spowodowała, że ojciec Tomka na całoroczne OC wyda 597 zł, z kolei Tomek będzie musiał zapłacić co najmniej 760 zł.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
597,00 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
0,00 zł
Dodatkowo: holowanie: Polska,do najbliższego warsztatu, Europaubezpieczenie opon
Trasti
597,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
0,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: holowanie: Polska,do najbliższego warsztatu, Europa ubezpieczenie opon

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
You Can Drive
OC
AC
Assistance
NNW
760,00 zł rata od 409 zł
You Can Drive
OC
AC
Assistance
NNW
821,00 zł rata od 439 zł
Dodatkowo: holowanie: Polska (do 100 km)
You Can Drive
760,00 złrata od 409.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
You Can Drive
821,00 złrata od 439.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: holowanie: Polska (do 100 km)

Co z ubezpieczeniem AC samochodu z Niemiec? Zwłaszcza pojazdy o wysokiej wartości handlowej są ubezpieczane od kradzieży, uszkodzenia czy szkód, które mogą spowodować siły natury. Podczas wyliczania składki autocasco obowiązują te same zasady, co w przypadku OC – ubezpieczyciel bierze pod uwagę to, kto i jaki pojazd zgłasza do ubezpieczenia.

Chcesz sprawdzić, ile będzie kosztować autocasco samochodu sprowadzonego z Niemiec? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC i AC. Za pomocą tego narzędzia możesz też poznać szacunkową cenę ubezpieczenia (zarówno OC, jak i AC) dla auta, które dopiero planujesz sprowadzić z Niemiec do Polski.

Na co zwrócić uwagę, kupując samochód sprowadzony z Niemiec w 2025 roku?

Planujesz sprowadzić samochód z Niemiec po raz pierwszy? Możesz mieć sporo pytań i wątpliwości. Działając metodycznie, masz jednak szansę uniknąć najczęstszych błędów. Na co zwrócić uwagę? 7 kluczowych elementów to: licznik, historia szkodowości, historia napraw, wyposażenie, przeznaczenie pojazdu, liczba właścicieli i kompletność dokumentów.

Zakup auta z Niemiec – na co uważać:

  1. Licznik. Statystyki nie są optymistyczne – powołując się na wyniki firmy carVertical, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podaje, że 1 na 8 samochodów w Polsce ma cofnięty licznik. Do manipulacji wskazania drogomierza często dochodzi jeszcze za granicą, na etapie przygotowań samochodu do sprzedaży. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jak sprawdzić, czy auto z Niemiec nie ma przekręconego licznika.
  2. Historia szkodowości. Do rzadkości nie należą sytuacje, gdy auto, które uczestniczyło w kolizji lub wypadku, jest oferowane jako bezwypadkowe. Tu jednak sprawa jest dość prosta – wystarczy miernik grubości lakieru i dokładne oględziny pojazdu.
  3. Historia napraw. Samochód z niskim przebiegiem powinien być pod tym względem szczególnie zadbany, a zatem serwisowany w ASO. Jeżeli jest inaczej, masz prawo mieć wątpliwości – bardzo możliwe, że masz do czynienia z oszustwem.
  4. Wyposażenie. O pojeździe wiele mówi jego wnętrze. Nieoryginalne wyposażenie może wskazywać na naprawy powypadkowe, ślady wody mogą być dowodem podtopienia, a mocno zużyte elementy (np. gałka skrzyni biegów) w połączeniu z niewielkim przebiegiem mogą zdradzać, że ktoś pracował nad wskazaniami licznika.
  5. Przeznaczenie pojazdu. Niektóre auta są eksploatowane intensywniej niż inne. Dobrym przykładem są taksówki, które – w porównaniu do rodzinnych aut osobowych – pokonują rocznie dużo więcej kilometrów. Takich samochodów należy się wystrzegać.
  6.  Liczba właścicieli. Im więcej właścicieli miał dany samochód, tym większa szansa, że posiada on pewne wady. Z zakupem takiego auta nie trzeba ryzykować, ale nie obejdzie się bez jego dokładnego sprawdzenia – w tym przypadku trzeba wykazać się szczególną skrupulatnością.
  7. Kompletność dokumentów. Może się zdarzyć, że sprzedawca nie będzie posiadał wszystkich dokumentów. W tej sytuacji zakup samochodu jest możliwy, ale zdecydowanie ryzykowny – podczas próby rejestracji auta w Polsce mogą pojawić się trudności.

Co warto wiedzieć?

  1. Pozyskana z różnych źródeł historia pojazdu z Niemiec pomaga w podjęciu decyzji o zakupie lub rezygnacji z zakupu samochodu.
  2. Historię auta z Niemiec można sprawdzić na kilka sposobów – poprzez e-usługę Historia Pojazdu, komercyjne serwisy, raport TÜV czy książkę serwisową ASO.
  3. Nie każda metoda weryfikacji historii pojazdu z Niemiec wiąże się z opłatą – zapłacić trzeba za dostęp do informacji zgromadzonych w bazach komercyjnych.
  4. Historię pojazdu z Niemiec można sprawdzić za darmo, korzystając z e-usługi Historia Pojazdu. Odpłatnie wydawana jest np. historia serwisowa auta w ASO.
  5. Po zakupie samochodu z Niemiec należy go ubezpieczyć. W pierwszej kolejności może to być OC na 30 dni, później na rok.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec za darmo?

    Bezpłatnie historię auta z Niemiec możesz sprawdzić, korzystając z e-usługi Historia Pojazdu. Jeżeli weryfikujesz pojazd zarejestrowany na terenie Niemiec, potrzebujesz profilu zaufanego, który jednak możesz założyć bez wychodzenia z domu.

  2. Czy raport z e-usługi Historia Pojazdu może być dowodem podczas rozstrzygania sporu ze sprzedającym?

    Raport wygenerowany w e-usłudze Historia Pojazdu ma charakter jedynie informacyjny. Oznacza to, że nie możesz się nim posługiwać np. w sprawach urzędowych. Z tego względu wszechstronnie sprawdź auto z Niemiec, które zamierzasz nabyć.

  3. Czy przed zakupem wystarczy sprawdzić historię samochodu z Niemiec?

    Zdecydowanie nie. Sprawdzenie, czy nie została zgłoszona kradzież samochodu lub sprawdzenie przebiegu auta (czy nie został sfałszowany) to nie wszystko – pozostaje jeszcze kwestia zweryfikowania stanu technicznego. Nie obejdzie się bez pomocy fachowców z ASO lub zaufanego warsztatu.

  4. Czy mogę kupić krótkoterminowe OC po sprowadzeniu auta z Niemiec?

    Tak, jako osoba sprowadzająca pojazd z zagranicy należysz do grona kierowców, którzy mogą kupić ubezpieczenie krótkoterminowe na okres 30 dni. Chociaż żaden ubezpieczyciel nie może odmówić Ci sprzedaży OC na 30 dni, to wysokość składki może być zaporowa. Aby nie przepłacać, warto sprawdzić ceny u co najmniej 2-3 ubezpieczycieli.

  5. Czy kupno sprowadzonego z zagranicy samochodu jest ryzykowne?

    Sprowadzenie samochodu z zagranicy nie wiąże się z ryzykiem większym niż zakup używanego pojazdu na polskim rynku. Weryfikacja sprowadza się do sprawdzenia wybranego egzemplarza pod względem wad prawnych i technicznych. Pośpiech, niedokładność czy zbytnia wiara w słowa sprzedawcy – to może zgubić nabywcę i przysporzyć mu wielu problemów.

  6. Gdzie szukać numeru VIN na aucie z Niemiec?

    Numer VIN można znaleźć w różnych punktach pojazdu. W samochodach trafiających na niemiecki rynek najczęściej jest on umieszczany na podszybiu po stronie kierowcy oraz na bocznych drzwiach, również po stronie kierowcy.

  7. Jak przygotować się do powrotu do Polski samochodem kupionym w Niemczech?

    Samochód należy zarejestrować w niemieckim urzędzie, aby uzyskać tablice rejestracyjne na czas podróży. Konieczne będzie też ubezpieczenie auta. Chociaż wymagane jest tylko ubezpieczenie OC, to rozsądny może okazać się też zakup ubezpieczenia assistance. Zapewni ono pomoc w drodze – gdyby doszło do awarii, ubezpieczyciel zorganizuje transport samochodu lawetą.