Niemcy to od lat jeden z najpopularniejszych krajów, z których sprowadza się do Polski auta. Zakup używanego pojazdu zawsze jednak wiąże się z ryzykiem. Aby je zminimalizować, warto wiedzieć, jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec. Poznaj kilka sprawdzonych sposobów, dzięki którym zweryfikujesz stan techniczny pojazdu zza Odry.

Z danych zgromadzonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w Polsce w okresie od stycznia do sierpnia 2021 r. zarejestrowano 635 411 sprowadzonych z zagranicy pojazdów o DMC do 3,5 tony – 372 008 aut pochodziło z Niemiec. Ten kraj z 60 proc. udziałem jest jednym z najważniejszych kierunków importu samochodów do Polski.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Gdzie sprawdzić historię samochodu z Niemiec?

Współcześnie historia auta z Niemiec nie musi być już niewiadomą. Jako nabywca masz do dyspozycji narzędzia, z których możesz skorzystać, aby potwierdzić informacje podane przez sprzedawcę lub zawarte w ogłoszeniu. Gdzie sprawdzić historię samochodu z Niemiec? Możliwości jest kilka: e-usługa Historia Pojazdu, firmy oferujące historię pojazdu na komercyjnych warunkach, raport sporządzony przy przeglądzie – tzw. raport TÜV i historia serwisowania w ASO.

Wymienione sposoby sprawdzenia historii samochodu z Niemiec szczegółowo omawiamy poniżej.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w CEPiK?

System informatyczny CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, udostępnia elektroniczną usługę Historia Pojazdu. Jak wskazuje jej nazwa, jest ona dedykowana osobom kupującym pojazdy – za jej pośrednictwem można sprawdzić również historię pojazdów z Niemiec. Jak zrobić to krok po kroku?

Używanie usługi Historii Pojazdu jest proste – wystarczy, że:

  • Przejdziesz na stronę internetową https://historiapojazdu.gov.pl/.
  • Podasz dane samochodu, który chcesz sprawdzić: jego numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji.
  • Zapoznasz się z raportem, w tym z sekcją „Dane zagraniczne”.

Interesuje Cię historia samochodu z Niemiec, którego nie ma w bazie CEP? Będziesz potrzebował profilu zaufanego (eGO), dzięki któremu potwierdzisz swoją tożsamość. Zarówno założenie, jak i korzystanie z profilu zaufanego jest bezpłatne.

Czego dowiesz się o samochodzie z raportu? W bazie gromadzonych jest wiele informacji, które mogą pomóc w podjęciu decyzji o zakupie pojazdu – to m.in. odpowiedzi na pytania:

  • czy została zgłoszona kradzież auta,
  • czy w przeszłości służyło ono jako taksówka,
  • czy zostało ono oddane do złomowania,
  • czy było uszkodzone lub czy stwierdzono rozbieżność wskazań drogomierza.
Historia pojazdów z Niemiec poprzez CEPiK, a dokładniej przez e-usługę Historia Pojazdów, jest dostępna od niedawna. Dopiero od kwietnia 2020 r. ówczesne Ministerstwo Cyfryzacji nawiązało współpracę z komercyjnymi dostawcami danych o historii pojazdów – autoDNA i Carfax.

Jak sprawdzić historię auta z Niemiec po numerze VIN?

Kupujący często zadają pytanie, jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec po numerze rejestracyjnym czy jak sprawdzić historię auta z Niemiec po numerze VIN. Bezpłatna e-usługa Historia Pojazdu nie jest jedyną możliwością. Jeżeli dysponujesz wyłącznie numerem VIN auta, które chciałbyś sprowadzić do Polski, możesz skorzystać z oferty komercyjnych dostawców informacji o historii pojazdów. Do najpopularniejszych firm należą:

  • autoDNA. To jedna z największych baz gromadzących dane o używanych pojazdach. Aby zapewnić użytkownikom dostęp do aktualnych informacji, autoDNA współpracuje z wieloma firmami specjalizującymi się w weryfikacji aut używanych.
  • Autobaza.pl. Historia auta z Niemiec to nie wszystko, co oferuje ta firma – za jej pośrednictwem można sprawdzić używane samochody m.in. z Holandii czy Belgii. Na stronie serwisu można też znaleźć wskazówki dotyczące tego, jak czytać raporty.

Skąd wymienione firmy pozyskują informacje o pojazdach? Współpracują one m.in. z firmami ubezpieczeniowymi, stacjami kontroli pojazdów czy organami ścigania. Analogicznie zatem jak w raporcie z e-usługi Historia Pojazdu, w raporcie komercyjnym będą znajdowały się informacje m.in. o zgłoszonych szkodach lub kradzieży czy przebiegu pojazdu.

Ile kosztuje historia auta z Niemiec w komercyjnych bazach? Koszt zależy od firmy i wybranego pakietu – większość baz oferuje kilka wariantów usługi, które różnią się m.in. terminem ważności dostępu do informacji.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?

Zarówno w Polsce, jak i Niemczech samochody muszą obowiązkowo przechodzić okresowe badania techniczne, przy czym niemieccy kierowcy po każdym przeglądzie otrzymują raport. Do przeprowadzania badań uprawnione są tzw. TÜV-y (skrót od Technischer Überwachungsverein), czyli sieci autoryzowanych stacji, np. TÜV Nord, TÜV Rheinland czy TÜV Saarlan. Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?

To proste – wystarczy, że poprosisz sprzedawcę o udostępnienie ostatniego raportu z badania. Jeżeli nie ma on nic do ukrycia, nie powinien mieć problemu z przesłaniem skanu takiego dokumentu. Z raportu TÜV poznasz m.in.:

  • Aktualny stan licznika. Tak jak podczas badania technicznego w Polsce, również w Niemczech spisuje się przebieg.
  • Listę usterek, jakie diagnosta stwierdził podczas przeglądu pojazdu. Ta część raportu pozwoli Ci ocenić stan techniczny auta.
  • Miejsce i datę przeglądu. Możesz zatem skontaktować się ze stacją TÜV, aby sprawdzić wiarygodność dokumentu.

Jeżeli sprawdzasz historię pojazdu z Niemiec w TÜV, to pamiętaj, że dowodem przeprowadzonego badania jest nie tylko raport. Diagnosta ma obowiązek umieścić pieczątkę w dowodzie auta i nalepki na jego tablicach rejestracyjnych.

Częstotliwość badań technicznych pojazdów w Niemczech jest inna niż w Polsce. Jeżeli zastanawiasz się, jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV, weź pod uwagę, że raport jest ważny przez 2 lata. Nowe auta pierwszy przegląd muszą przejść dopiero po 3 latach użytkowania, z kolei taksówki są badane co roku.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO?

Interesuje Cię historia samochodu z Niemiec, który ma nie więcej niż 4-5 lat? Zakres napraw wybranego auta możesz sprawdzić, korzystając z informacji zgromadzonych przez Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO) specjalizujące się w serwisie pojazdów konkretnych marek. W ten sposób możesz zweryfikować wiarygodność sprzedawcy w zakresie np. tego, czy w pojeździe były usuwane jedynie drobne usterki.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO? Musisz wiedzieć, że:

  • Historia serwisowa samochodu może zostać wydana jedynie na żądanie właściciela samochodu. Niektórzy właściciele przygotowują się do sprzedaży odpowiednio wcześniej, zamawiając stosowny dokument.
  • Za udostępnienie historii serwisowej auta trzeba zapłacić. Możesz zostać obciążony tym kosztem, jeżeli sprzedawca dopiero na Twoje życzenie uzyska historię serwisową pojazdu.

Z reguły w ASO serwisowane są samochody z krótką historią. Ma to bezpośredni związek z gwarancją. Producenci uzależniają możliwość skorzystania przez właściciela z napraw gwarancyjnych od tego, czy pojazd był serwisowany w autoryzowanym warsztacie.

Otrzymałeś od sprzedawcy książkę serwisową samochodu? Postaraj się potwierdzić zawarte w niej informacje – możesz to zrobić, kontaktując się z dowolnym ASO danego producenta. W ten sposób upewnisz się, że książka nie została sfałszowana i ustrzeżesz się przed zakupem samochodu np. z przekręconym licznikiem.

Jak ubezpieczyć używane auto sprowadzone z Niemiec?

Zakup i sprowadzenie samochodu z Niemiec oznacza konieczność zakupu ubezpieczenia OC. Masz prawo skorzystać z krótkoterminowego OC (na 30 dni), ale po upływie tego okresu musisz kupić polisę na rok. Wraz z OC możesz też nabyć dodatkowe polisy, w tym ubezpieczenie AC, NNW czy assistance.

Ubezpieczenia dodatkowe są dostępne wyłącznie w wersji całorocznej. Wyjątkiem jest polisa assistance, którą właściciel samochodu może kupić na okres np. 7 dni. Zakup ubezpieczeń w pakiecie opłaca się z uwagi na niższą cenę. Jest ona atrakcyjniejsza niż gdyby właściciel samochodu kupował poszczególne polisy z osobna. OC na rok – w odróżnieniu od OC na 30 dni – można kupić za pośrednictwem internetowego kalkulatora OC Rankomat.pl

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Dopilnuj zakupu nowej polisy wraz z końcem krótkoterminowego OC, gdyż już nawet jednodniowa przerwa w ubezpieczeniu oznacza wysoką karę finansową.

Co warto wiedzieć

  • Pozyskana z różnych źródeł historia pojazdu z Niemiec pomaga w podjęciu decyzji o zakupie lub rezygnacji z zakupu samochodu.
  • Historię auta z Niemiec można sprawdzić na kilka sposobów – poprzez e-usługę Historia Pojazdu, komercyjne serwisy, raport TÜV czy książkę serwisową ASO.
  • Nie każda metoda weryfikacji historii samochodu z Niemiec wiąże się z opłatą – zapłacić trzeba za dostęp do informacji zgromadzonych w bazach komercyjnych.
  • Po zakupie samochodu z Niemiec należy go ubezpieczyć. W pierwszej kolejności może to być OC na 30 dni, później na rok.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak sprawdzić historię samochodu z Niemiec za darmo?

    Bezpłatnie historię auta z Niemiec możesz sprawdzić, korzystając z e-usługi Historia Pojazdu. Jeżeli sprawdzasz pojazd zarejestrowany na terenie Niemiec, będziesz potrzebował profilu zaufanego (eGO).

  2. Czy raport z e-usługi Historia Pojazdu może być dowodem podczas rozstrzygania sporu ze sprzedającym?

    Raport wygenerowany w e-usłudze Historia Pojazdu ma charakter jedynie informacyjny. Oznacza to, że nie będziesz mógł się nim posługiwać np. w sprawach urzędowych. Z tego względu powinieneś wszechstronnie sprawdzić auto z Niemiec, które zamierzasz nabyć.

  3. Czy przed zakupem wystarczy sprawdzić historię samochodu z Niemiec?

    Zdecydowanie nie. Sprawdzenie, czy nie została zgłoszona kradzież samochodu lub czy jego przebieg nie został sfałszowany to nie wszystko – pozostaje jeszcze kwestia zweryfikowania stanu technicznego. Nie obejdzie się bez pomocy fachowców z ASO lub zaufanego warsztatu.

  4. Gdzie kupić OC na 30 dni dla auta sprowadzonego z Niemiec?

    Żadna firma ubezpieczeniowa działająca na polskim rynku nie może odmówić Ci sprzedaży OC na 30 dni. Wysokość składki może być jednak zaporowa. Aby nie przepłacać, warto sprawdzić ceny co najmniej u 2-3 ubezpieczycieli.