Ważne zmiany w kryterium oceny pojazdów zabytkowych. Od 15 kwietnia o żółte blachy mogą starać się właściciele co najmniej czterdziestoletnich samochodów i motocykli. Czy to koniec z rejestrowaniem youngtimerów jako zabytki? Zobacz szczegóły.

Żółte tablice pojawiły się już w 2000 r. Ówczesna reforma administracyjna przewidywała oznaczanie samochodów, motocykli i innych pojazdów mechanicznych osobnym znakiem rejestracyjnym. 

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów
CIEKAWOSTKA
Żółte tablice oznaczające pojazd zabytkowy to typowo polski wynalazek. Inne kraje też mają tablice w kolorze żółtym (Wielka Brytania, Holandia), ale dotyczą one pojazdów normalnie użytkowanych.

Co dają żółte tablice rejestracyjne?

Dzięki posiadaniu tablic z żółtym tłem, czarnymi litery i charakterystycznym symbolem samochodu zabytkowego możesz cieszyć się z wielu przywilejów.

Jako właściciel takiego zabytku wyróżniasz się z motoryzacyjnego tłumu, ale korzyści są przede wszystkim finansowe:

  • nie wykonujesz regularnych przeglądów – wystarczy tylko jedna wizyta w stacji diagnostycznej przy rejestrowaniu zabytkowego pojazdu. Chyba że samochód na żółtych tablicach wykorzystujesz do pracy zarobkowej, wtedy auto musi przechodzi regularne przeglądy;
  • nie płacisz OC za cały rok – a tylko na okres, w którym będziesz korzystał z samochodu, np. przez miesiące letnie,
  • nie inwestujesz w przeróbki techniczne – nawet jeśli taki zabytek przywędrował z odległego zakątka świata, nie musisz przekładać kierownicy czy wykonywać innych kosztownych przeróbek, które tylko spowodowałyby spadek wartości pojazdu.

Oprócz tych zalet są też wady. Żółte tablice nie tak łatwo można zdobyć – poprzedza je uzyskanie 3 wpisów dla pojazdu: do rejestru zabytków, do wojewódzkiej ewidencji zabytków i do kolekcji muzeum. Następnie złożenie wniosku i paru dokumentów w wydziale komunikacji. 

Co oznacza samochód zabytkowy po zmianach?

Kiedy wprowadzano żółte tablice, a więc w 2000 r., istniały 3 kryteria zakwalifikowania pojazdu jako zabytkowego:

  • wiek minimum 25 lat,
  • co najmniej 15 lat od zakończenia produkcji modelu,
  • przynajmniej 75 proc. oryginalnych części.

W 2018 r. te wymogi zostały zaostrzone. Nie dość, że wiek pojazdu (samochodu, motocykla, motoroweru czy ciężarówki) wynosił minimum 30 lat, to jeszcze konserwator zabytków mógł odmówić wpisu do ewidencji. Powód? Przykładowo, za dużo tego samego modelu na rynku. Przy czym decyzje wydawał wojewódzki konserwator zabytków, więc ten sam wiekowy ford czy opel mogły mieć żółte tablice w województwie łódzkim, ale w podlaskim już nie.

W 2024 r. nastąpiła kolejna zmiana w przepisach, która zawyża wiek samochodu, by mógł stać się oficjalnie zabytkowy i uzyskać żółte tablice rejestracyjne.  

Czy można mieć zabytkowy samochód jako wyjątek?

Okazuje się, że wszystkie wymogi dotyczące rejestracji pojazdów zabytkowych możesz obejść, jeśli twój samochód spełnia jeden warunek. Wystarczy, że jest naprawdę wyjątkowy. Za taką „wyjątkowość” wojewódzki konserwator zabytków może uznać:

  • świadectwo minionej epoki lub zdarzenia,
  • wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  • unikalność pojazdu, 
  • rzadkie występowanie na terenie województwa,
  • bezpośrednie powiązanie z ważnymi wydarzeniami historycznymi, osobistościami lub osiągnięciami sportowymi. 

Każdy wartościowy element należy poświadczyć przez rzeczoznawcę czy inną osobę, która wypełnia kartę ewidencyjną.

Od jakiego wieku samochód zabytkowy?

Wiek samochodu zabytkowego zależy od województwa, na terenie którego taki pojazd będzie rejestrowany. Może to być 30 lat, 35 lat czy nawet 40 lat. Mało tego, przepisy podnoszące limity wieku województwa wprowadzają niezależnie od siebie, stąd korekty były notowane w latach 2016-2018, a ostatnia zmiana pochodzi z 2024 r. Przykłady zebraliśmy poniżej.

Skąd te różnice? W Polsce jest jeden przepis, a w każdy urzędzie czy w każdym wydziale komunikacji mamy różne interpretacje. Konserwator ma taką możliwość, żeby uznać taki samochód według własnych preferencji

- wyjaśnia Wioletta Rolewska, prawniczka zajmująca się formalnościami związanymi z rejestracją pojazdów.

W województwie dolnośląskim minimalny wiek zabytku to 40 lat. Zabytkowymi zostaną pojazdy z rocznika 1984 lub starsze. Limit wieku zwiększył się od ostatniej zmiany o 10 lat.

W województwie opolskim minimalny wiek pojazdu to 40 lat, a model musi być nieprodukowany od co najmniej 20 lat.

W województwie pomorskim minimalny wiek pojazdu to również 40 lat, jednak wcześniej dopuszczano nawet 25-letnie pojazdy.

W województwie podlaskim konserwator rekomenduje wiek pojazdu zabytkowego na 50 lat. A w wieku 35 lat na drodze wyjątku.

Obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne dla pojazdów zabytkowych

Bez względu na żółte czy białe tablice rejestracyjne, każdy pojazd, który nie został wyrejestrowany lub którym chcesz się przemieszczać, musi posiadać ubezpieczenie OC. 

W przypadku samochodu zabytkowego wystarczy już polisa OC krótkoterminowa albo w standardowym wymiarze czasowym, czyli na cały rok. Do OC możesz wybrać Assistance czy NNW, aby zwiększyć zakres ochrony.

Ceny ubezpieczeń sprawdzisz łatwo w jednym miejscu wypełniając kilka pozycji formularza. Zobacz, ile za OC aut zabytkowych płacili kierowcy w 2021 r.

PORÓWNAJ OC I AC

Podsumowanie

1. Dzięki posiadaniu żółtych tablic możesz cieszyć się z wielu przywilejów.

2. Wydanie żółtych tablic rejestracyjnych to koszt 200,50 zł, ale trzeba dochodzą do tego opłaty w wysokości nawet 1000 zł

3. Zabytkowy samochód w momencie wejścia przepisów w życie musiał liczyć co najmniej 25 lat

4. Obecnie auto zabytkowe musi mieć co najmniej 40 lat, chyba że ma szczególnie wyjątkową cechę

FAQ - Najczęściej zadawane pytania o wiek pojazdu zabytkowego

  1. Czy warto zarejestrować auto jako zabytek?

    Zarejestrowanie auta jako zabytek pozwala wyróżnić pojazd na drodze i każdym innym miejscu, gdzie się pojawi. To także podkreślenie walorów historycznych samochodu. Taki pojazd może być tańszy w utrzymaniu pod warunkiem braku awarii technicznych. Wszystko przez niższe koszty ubezpieczenia (na wybrany okres zamiast na cały rok) i jednorazowy przegląd techniczny.

  2. Ile lat musi mieć samochód zabytkowy?

    Po zmianach, które nastąpiły 15 kwietnia 2024 r. pojazd zabytkowy to taki, który ma co najmniej 40 lat.

  3. Jakie warunki muszą spełniać zabytkowe auta?

    Główny warunek, jakie musi spełniać zabytkowe auto, aby otrzymać żółte tablice, to wiek. W dalszej kolejności liczą się okres od ustania produkcji czy procent oryginalnych części. Nie bez znaczenia są także wkład pojazdu w rozwój motoryzacji, uczestniczenie pojazdu w wydarzeniach historycznych (potwierdzona opinią rzeczoznawcy), poprzedni właściciel, jeśli był sławny czy udział pojazdu w zawodach sportowych, szczególnie z sukcesami.

  4. Czy opłaca się posiadanie zabytkowego samochodu?

    Posiadanie zabytkowego samochodu w dłuższej perspektywie opłaca się, bo można uniknąć opłat za przegląd techniczny czy całoroczne ubezpieczenie. Jednak rejestracja zabytku oznacza większe wydatki niż zwykłego pojazdu. Droższe są w przypadku samochodu badanie techniczne (305 zł), opłata skarbowa (do 200 zł) czy sporządzenie wniosku i białej karty z udziałem rzeczoznawcy (do 1000 zł).