W 2024 roku zmieniły się zasady uznawania pojazdów za zabytkowe, a minimalny wiek auta uprawniający do wydania żółtych tablic został znacząco podwyższony. Nowe przepisy ograniczają możliwość rejestracji młodszych modeli jako zabytków, co szczególnie odczuwają właściciele youngtimerów.

Rosnąca popularność klasyków i youngtimerów sprawiła, że coraz więcej kierowców interesuje się możliwością rejestracji pojazdu jako zabytkowego. Jaki jest obecnie minimalny wiek pojazdu zabytkowego? Zobacz szczegóły!

Najważniejsze informacje

  • Od 2024 r. większość województw podniosła minimalny wiek pojazdu zabytkowego do 40 lat, a w niektórych regionach obowiązuje nawet próg 50 lat.
  • Kryteria wieku i zakończenia produkcji mają charakter pomocniczy - o wpisie do ewidencji decyduje zawsze Wojewódzki Konserwator Zabytków na podstawie opinii rzeczoznawcy.
  • Wyjątkowe egzemplarze, pojazdy unikatowe lub o potwierdzonej wartości historycznej mogą uzyskać status zabytku nawet przy niższym wieku, zależnie od decyzji konserwatora.
  • Właściciele aut na żółtych tablicach korzystają z licznych przywilejów, m.in. braku obowiązku corocznych przeglądów oraz możliwości wykupienia krótkoterminowego OC bez wymogu zachowania ciągłości ubezpieczenia.
  • Choć rejestracja na zabytek wiąże się z dodatkowymi kosztami, w dłuższej perspektywie może zapewnić niższe wydatki eksploatacyjne i zwiększyć wartość pojazdu.

Co dają żółte tablice rejestracyjne?

Dzięki posiadaniu tablic z żółtym tłem, czarnymi literami i charakterystycznym symbolem samochodu zabytkowego, możesz cieszyć się z wielu przywilejów. Jako właściciel takiego zabytku nie tylko wyróżniasz się z motoryzacyjnego tłumu, ale czerpiesz też korzyści finansowe:

  • nie wykonujesz regularnych przeglądów – wystarczy tylko jedna wizyta w stacji diagnostycznej przy rejestrowaniu zabytkowego pojazdu. Chyba że samochód na żółtych tablicach wykorzystujesz do pracy zarobkowej, wtedy auto musi przechodzić regularne przeglądy;
  • nie płacisz OC za cały rok – a tylko za okres, w którym będziesz korzystał z samochodu, np. przez miesiące letnie,
  • nie inwestujesz w przeróbki techniczne – nawet jeśli taki zabytek przywędrował z odległego zakątka świata, nie musisz przekładać kierownicy czy wykonywać innych kosztownych przeróbek, które tylko spowodowałyby spadek wartości pojazdu.

Oprócz tych zalet są też wady. Żółte tablice nie tak łatwo można zdobyć – poprzedza je uzyskanie 3 wpisów dla pojazdu: do rejestru zabytków, do wojewódzkiej ewidencji zabytków i do kolekcji muzeum. Następnie złożenie wniosku i paru dokumentów w wydziale komunikacji. 

Ciekawostka

Żółte tablice oznaczające pojazd zabytkowy to typowo polski wynalazek. Inne kraje też mają tablice w kolorze żółtym (Wielka Brytania, Holandia), ale dotyczą one pojazdów normalnie użytkowanych.

Co oznacza samochód zabytkowy po zmianach?

Kiedy wprowadzano żółte tablice, a więc w 2000 r., istniały 3 kryteria zakwalifikowania pojazdu jako zabytkowego:

  • wiek minimum 25 lat,
  • co najmniej 15 lat od zakończenia produkcji modelu,
  • przynajmniej 75 proc. oryginalnych części.

W 2018 r. te wymogi zostały zaostrzone. Nie dość, że wiek pojazdu (samochodu, motocykla, motoroweru czy ciężarówki) wynosił minimum 30 lat, to jeszcze konserwator zabytków mógł odmówić wpisu do ewidencji. Powód? Przykładowo, za dużo tego samego modelu na rynku. Przy czym decyzje wydawał wojewódzki konserwator zabytków, więc ten sam wiekowy ford czy opel mogły mieć żółte tablice w województwie łódzkim, ale w podlaskim już nie.

W 2024 r. nastąpiła kolejna zmiana w przepisach, która zawyża wiek samochodu, by mógł stać się oficjalnie zabytkowy i uzyskać żółte tablice rejestracyjne. 

Czy można mieć zabytkowy samochód jako wyjątek?

Okazuje się, że wszystkie wymogi dotyczące rejestracji pojazdów zabytkowych możesz obejść, jeśli Twój samochód spełnia jeden warunek. Wystarczy, że jest naprawdę wyjątkowy. Za taką „wyjątkowość” wojewódzki konserwator zabytków może uznać:

  • świadectwo minionej epoki lub zdarzenia,
  • wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  • unikalność pojazdu, 
  • rzadkie występowanie na terenie województwa,
  • bezpośrednie powiązanie z ważnymi wydarzeniami historycznymi, osobistościami lub osiągnięciami sportowymi. 

Każdy wartościowy element należy poświadczyć przez rzeczoznawcę czy inną osobę, która wypełnia kartę ewidencyjną.

Od jakiego wieku samochód zabytkowy?

Wiek samochodu zabytkowego zależy od województwa, na terenie którego taki pojazd będzie rejestrowany. Może to być 40 lat lub nawet 50 lat. Mało tego, przepisy podnoszące limity wieku województwa wprowadzają niezależnie od siebie, stąd korekty były notowane w latach 2016-2018, a ostatnie zmiany pochodzą z 2024 r. i 2025 r.

Zestawienie dopuszczalnego minimalnego wieku pojazdu zabytkowego dla wszystkich województw zamieszczamy w tabeli poniżej.

W jakim wieku pojazd może być uznany za zabytkowy? Wytyczne konserwatorów zabytków w 2025 r.

WojewództwoMinimalny wiek pojazdu dopuszczonego do ewidencji zabytkówGdzie szukać dokładnych informacji?

Dolnośląskie

  • 40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 20 lat,

  • pojazdy unikatowe 30 lat

http://wosoz.ibip.wroc.pl/

Kujawsko-pomorskie

40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 15 lat

http://www.torun.wkz.gov.pl/

Lubelskie

  • 43 lata - pojazdy wyprodukowane za granicą

  • 30 lat pojazdy wyprodukowane w Polsce

https://www.gov.pl/wuoz-w-lublinie

Lubuskie

  • 40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 20 lat

  • pojazdy unikatowe 30 - 40 lat

https://www.lwkz.pl/

Łódzkie

50 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 20 lat

https://www.wuoz-lodz.pl

Małopolskie

  • 40 lat

  • pojazdy młodsze - unikatowe, po indywidualnej ocenie konserwatora

  • pojazdy polskiej konstrukcji i produkcji - niezależnie od wieku, jeśli spełniają ustawową definicję zabytku

https://www.wuoz.malopolska.pl/

Mazowieckie

  • 40 lat lub młodsze unikatowe

  • 30 lat pojazdy wyprodukowane w Polsce

https://www.mwkz.pl/

Opolskie

  • 40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 20 lat

  • pojazdy unikatowe 30 - 40 lat

https://www.wuozopole.pl/

Podkarpackie

40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 15 lat

https://wuozprzemysl.pl/

Podlaskie

  • 50 lat

  • 35 lat - gdy pojazd ma wartość historyczną, artystyczną lub naukową

http://wuoz.bialystok.pl/

Pomorskie

40 lat

https://www.ochronazabytkow.gda.pl/

Śląskie

  • 40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 25 lat

  • 30 lat - decyduje m.in. wartość pojazdu, klasa i pojemność silnika

https://bip.katowice.wkz.gov.pl/

Świętokrzyskie

  • 40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 20 lat

  • pojazdy młodsze -  unikatowe

  • pojazdy polskiej konstrukcji i produkcji - niezależnie od wieku, jeśli spełniają ustawową definicję zabytku

https://www.wuoz.kielce.pl/

Warmińsko-mazurskie

40 lat lub 30 lat - w zależności od daty zakończenia produkcji i kraju pochodzenia

https://www.wuoz.olsztyn.pl/

Wielkopolskie

  • 40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 20 lat

  • pojazdy unikatowe 30 lat

http://poznan.wuoz.gov.pl/

Zachodniopomorskie

40 lat - dany model/ typ nie może być produkowany od co najmniej 15 lat

http://www.wkz.szczecin.pl

Informacje aktualne na 04.12.2025 r.

Uwaga! Przypominamy, że wiek pojazdu jest jedynie orientacyjnym wyznacznikiem i sam w sobie nie przesądza o wpisaniu pojazdu do ewidencji zabytków. Ostatecznej oceny dokonuje Wojewódzki Konserwator Zabytków, opierając się na ekspertyzie rzeczoznawcy ds. techniki samochodowej.

Wypowiedź eksperta

Skąd te różnice? W Polsce jest jeden przepis, a w każdym urzędzie czy w każdym wydziale komunikacji mamy różne interpretacje. Konserwator ma taką możliwość, żeby uznać taki samochód według własnych preferencji.
Wioletta Rolewska, prawniczka zajmująca się formalnościami związanymi z rejestracją pojazdów

Ubezpieczenie OC pojazdów zabytkowych - czy jest wymagane?

Pamiętaj, że każdy pojazd poruszający się po drogach publicznych musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Właściciele aut zabytkowych mają jednak szczególne uprawnienie: mogą korzystać z krótkoterminowego OC, które zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych można wykupić na minimum 30 dni.

Co ważne, dla pojazdów zabytkowych nie obowiązuje wymóg zachowania ciągłości OC, dzięki czemu można ubezpieczać je jedynie wtedy, gdy faktycznie wyjeżdżają na drogę, np. na zloty czy sezonowe przejażdżki. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby samochód zabytkowy posiadał ubezpieczenie OC przez cały rok. 

Naszym okiem

Warto pamiętać, że polisa krótkoterminowa nie odnawia się automatycznie. Dlatego po upływie umówionego czasu ochrona wygasa. Jeśli właściciel pojazdu zabytkowego wyjedzie na drogę bez ważnego OC, grozi mu mandat, a w razie spowodowania szkody – konieczność pokrycia kosztów likwidacji szkody z własnych środków.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

FAQ - Najczęściej zadawane pytania o wiek pojazdu zabytkowego

  1. Czy warto zarejestrować auto jako zabytek?

    Zarejestrowanie auta jako zabytek pozwala wyróżnić pojazd na drodze i każdym innym miejscu, gdzie się pojawi. To także podkreślenie walorów historycznych samochodu. Taki pojazd może być tańszy w utrzymaniu pod warunkiem braku awarii technicznych. Wszystko przez niższe koszty ubezpieczenia (na wybrany okres zamiast na cały rok) i jednorazowy przegląd techniczny.

  2. Ile lat musi mieć samochód zabytkowy?

    Po zmianach, które nastąpiły 15 kwietnia 2024 r. pojazd zabytkowy to taki, który ma co najmniej 40 lat.

  3. Jakie warunki muszą spełniać zabytkowe auta?

    Główny warunek, jakie musi spełniać zabytkowe auto, aby otrzymać żółte tablice, to wiek. W dalszej kolejności liczą się okres od ustania produkcji czy procent oryginalnych części. Nie bez znaczenia są także wkład pojazdu w rozwój motoryzacji, uczestniczenie pojazdu w wydarzeniach historycznych (potwierdzona opinią rzeczoznawcy), poprzedni właściciel, jeśli był sławny czy udział pojazdu w zawodach sportowych, szczególnie z sukcesami.

  4. Czy opłaca się posiadanie zabytkowego samochodu?

    Posiadanie zabytkowego samochodu w dłuższej perspektywie opłaca się, bo można uniknąć opłat za przegląd techniczny czy całoroczne ubezpieczenie. Jednak rejestracja zabytku oznacza większe wydatki niż zwykłego pojazdu. Droższe są w przypadku samochodu badanie techniczne, opłata skarbowa czy sporządzenie wniosku i białej karty z udziałem rzeczoznawcy.