×
temu
Pomoc
Kontakt
Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Doradców.
Pracujemy:
pn. - pt.9:00 - 21:00
sob.9:30 - 17:30
Zadzwoń22 270 00 00

Motocykle

Kojarzące się z wolnością, swobodą i nieco buntowniczym trybem życia pojazdy na dwóch kółkach cieszą się dużym powodzeniem wśród Polaków. Chociaż jazda nimi wiąże się ze stosunkowo wyższym ryzykiem powstania urazu w razie wypadku, jednocześnie niesie za sobą niesamowite doznania, zwłaszcza na najbardziej wymagających trasach off-roadowych. Dodatkowo konstrukcja motocykla jest bardziej kompaktowa niż samochodu osobowego, co przekłada się na komfortowe prowadzenie, łatwe manewrowanie i brak problemów z parkowaniem w dużych miastach. Warto jednak pamiętać, że bezpieczna jazda na motocyklu wymaga spełnienia pewnych formalności. Dotyczą one zarówno szkolenia kierowców (trzeba uzyskać prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2), jak i dostosowania samego pojazdu do poruszania się w ruchu drogowym (potrzebne jest m.in. ubezpieczenie i obowiązkowe wyposażenie). W tej kategorii zabraliśmy artykuły, z których dowiesz się wszystkiego, co jest istotne z punktu widzenia właściciela jednośladu lub osoby, która dopiero rozważa chęć zrobienia prawa jazdy na motocykl. Sprawdź nasze wskazówki, a podczas jazdy na swoich dwóch kółkach będziesz martwić się tylko tym, czy dopisze Ci pogoda.

Jakie prawo jazdy jest potrzebne na motocykl? 

Jeśli chcesz jeździć motocyklem, musisz zacząć od zdobycia prawa jazdy odpowiedniej kategorii. W wielu przypadkach wystarczy już samo posiadanie prawa jazdy kategorii B. O ile masz je od co najmniej trzech lat, możesz prowadzić motocykle, które mają: 

  • pojemność silnika niższą niż 125 m³, 

  • moc silnika mniejszą niż 11kW, 

  • stosunek mocy do masy własnej niższy niż 0,1 kW/kg. 

Do wyboru masz również możliwość wyrobienia typowo motocyklowego dokumentu, jakim jest prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2. Każde z nich znajduje zastosowanie w przypadku innych jednośladów i zakłada konieczność spełnienia określonego progu wiekowego przez kierowcę. 

Najwięcej swobody zapewnia motocyklistom posiadanie prawa jazdy kategorii A. Chociaż pozwala na jazdę każdym motocyklem, bez względu na jego parametry, to jednak kierowca musi spełnić wymagania wiekowe. Do egzaminu na prawo jazdy kategorii A można podejść po ukończeniu 24. roku życia lub 20, jeśli masz już prawo jazdy kategorii A2 od co najmniej 2 lat. 

Zastanawiasz się, czy przyda Ci się prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2, skoro masz już prawo jazdy kat. B? Przejrzyj nasze wskazówki, aby poznać szczegółowe różnice między uprawnieniami dla posiadaczy wszystkich tych dokumentów, a podjęcie decyzji nie przysporzy Ci trudności. Z naszych poradników dowiesz się również, ile kosztuje prawo jazdy kat. AM, A, A1 lub A2, a także jak wyglądają same egzaminy. Teraz z łatwością się do tego przygotujesz! 

Jak wybrać motocykl dla siebie? 

Biorąc pod uwagę wymagania homologacyjne, motocykle dzielą się na następujące klasy: 

  • L1e – motorowery dwukołowe, 

  • L2e – motorowery trójkołowe, 

  • L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka 

  • L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem 

  • L5e – motocykle trójkołowe. 

Prawdziwi pasjonaci skupiają się jednak bardziej na ich przeznaczeniu. Zgodnie z tym kryterium można wyróżniać takie rodzaje motocyklów, jak: 

  • skutery, 

  • crossy i enduro, 

  • ścigacze, 

  • customy, 

  • motocykle turystyczne, 

  • motocykle sportowe, 

  • choppery, 

  • motocykle typu naked, 

  • klasyki. 

Czym się kierować przy wyborze jednośladu? Jeśli masz już prawo jazdy na motocykl jakiejś kategorii i nie chcesz zdawać kolejnego egzaminu, to z pewnością istotny czynnik. Poza tym wszystko sprowadza się już do indywidualnych preferencji i takich kwestii, jak design motocykla czy jego osiągi. Nasze wskazówki ułatwią Ci przemyślenie wszystkich istotnych aspektów, dzięki czemu dokonasz świadomego wyboru. Sprawdź artykuły na ten temat, które znajdują się w tej kategorii. 

Wyposażenie motocykla i motocyklisty 

Do prowadzenia motocykla nie wystarczy Ci samo prawo jazdy kategorii odpowiadającej Twojemu wiekowi i wybranemu typowi pojazdu. Każdy motocyklista w Polsce ma obowiązek jazdy w kasku i to niezależnie od tego, jakim typem jednośladu się porusza i jaki dystans zamierza nim pokonać. To samo dotyczy również jadącego z nim pasażera. 

Do wyboru masz rożne rodzaje kasków i każdy z nich sprawdzi się w tej roli doskonale. Musisz jedynie zwrócić uwagę na to, żeby wybrany przez Ciebie model dysponował certyfikatem bezpieczeństwa ECE R22-05, który jest wymagany zarówno w Polce, jak i w całej Europie. 

Niedostosowanie się do tego przepisu prawnego niesie za sobą konsekwencje prawne. Podczas kontroli drogowej brak kasku może równać się mandatowi na 100 zł i 2 punktom karnym. Taką samą karę otrzyma również pasażer, który jechał bez kasku. 

Jeśli wybierasz się jednośladem za granicę, musisz dostosować się do lokalnych przepisów drogowych. Przykładowo, w Czechach, Chorwacji, Słowacji i we Włoszech będziesz potrzebować dodatkowo apteczki, kamizelki odblaskowej czy zapasowych żarówek, które stanowią obowiązkowe wyposażenie motocyklisty w tych krajach. 

Warto też zwrócić uwagę na to, jakie wymagania musi spełnić sam motocykl, by mógł być legalnie używany na polskich drogach. Do obowiązkowego wyposażenia jednośladów należą: 

  • prędkościomierz, 

  • lusterko zewnętrzne po lewej stronie, 

  • sygnał dźwiękowy, 

  • błotniki lub odpowiadające ich funkcji elementy nadwozia/podwozia, 

  • tłumik wydechu, 

  • zabezpieczenie przed dostępem niepowołanych osób, 

  • dwa niezależne hamulce, 

  • ogumienie pneumatyczne dopasowane do nacisku kół, 

  • kierunkowskazy, 

  • światła mijania, drogowe, hamowania, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne, oświetlające tablicę rejestracyjną. 

Tylko posiadanie tych wszystkich elementów zapewni motocyklowi homologację wymaganą w Europie, a tym dopuszczenie do użytkowania w ruchu drogowym. 

W artykułach zebranych w tej kategorii znajdziesz też informacje o tym, jakie dodatkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty może okazać się przydatne. Przekonaj się, w co jeszcze warto zainwestować, by przejażdżka nie tylko dostarczała niesamowitych wrażeń, ale też była jak najbezpieczniejsza. 

Jakie ubezpieczenie kupić na motocykl? 

Zdobycie prawa jazdy na motocykl nie było trudne? Świetnie – w takim razie musisz zadbać jeszcze tylko o załatwienie formalności związanych z rejestracją i ubezpieczeniem motocykla, a później możesz już skupić się na przyjemności płynącej z jazdy. 

Każdy motocykl musi być zarejestrowany i mieć całoroczne ubezpieczenie OC – dokładnie tak samo, jak samochód osobowy. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, musisz liczyć się z tym, że zapłacisz za wszystkie szkody z własnej kieszeni. Dodatkowo, najpewniej nie unikniesz też kary za brak OC. 

Dowiedz się, jak wybrać takie ubezpieczenie dla motocykla, jakiego potrzebujesz. Z naszymi wskazówkami na pewno znajdziesz korzystną ofertę. 

Rozwiń

Najczęściej zadawane pytania:

  • Kto może zrobić prawo jazdy na motocykl?
    Do zrobienia prawa jazdy kategorii AM musisz mieć co najmniej 14 lat, a jeśli interesuje Cię klasa A1 – 16 lat. W obu tych przypadkach wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego. Aby uzyskać prawo jazdy kat. A2, musisz ukończyć 18 lat. Największe ograniczenia wiekowe dotyczą prawa jazdy kategorii A, o które mogą starać się osoby mające 20 (jeśli mają prawo jazdy kat. A2 od 2 lat) lub 24 lata.
  • Czy można prowadzić motocykle, mając prawo jazdy kategorii B.?
    Tak. Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą jeździć jednośladem bez dodatkowych uprawnień. Dotyczy to jednak bardzo ograniczonej grupy motocykli o pojemności silnika niższej niż 125 m³, mocy do 11kW i stosunku mocy do masy własnej na poziomie maks. 0,1 kW/kg.
  • Jakie motocykle są dobre dla początkujących motocyklistów?
    Swoją przygodę z motocyklem warto rozpocząć od lekkiej maszyny z silnikiem o mniejszej pojemności, która nada się w sam raz do doskonalenia umiejętności. Z czasem, gdy poczujesz się pewniej za kierownicą, możesz zdecydować się na zmianę motocykla na taki o większej pojemności skokowej silnika i masie własnej, a tym samym o lepszych osiągach.
  • Od czego zależy cena ubezpieczenia motocykla?
    Wysokość składki zależy w dużej mierze od tego, jaki motocykl chcesz ubezpieczyć. W grę wchodzą m.in. takie czynniki, jak marka, model, rok produkcji i pojemność silnika. Nie bez znaczenia pozostają również aspekty związane z samym kierowcą, a w szczególności jego wiek, miejsce zamieszkania, historia ubezpieczenia oraz dane dotyczące ewentualnych wykroczeń drogowych.
  • Jak wygląda egzamin na prawo jazdy na motocykl?
    Aby uzyskać prawo jazdy na motocykl, trzeba zdać państwowy egzamin. Odbędzie się on w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego i będzie podzielony na dwie części. Sprawdzanie umiejętności kierowcy rozpocznie się od egzaminu teoretycznego składającego się 32 pytań, na które trzeba odpowiedzieć w ciągu 25 minut. Po jego zdaniu nastąpi egzamin praktyczny polegający na przejechaniu określonej trasy po mieście w asyście egzaminatora.
  • Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla?
    Każdy motocyklista musi mieć kask ECE R22-05. Sam motocykl musi mieć homologację, a tym samym spełnić wymagania techniczne dla danej kategorii.
  • Ile wnosi kara za brak OC motocykla?
    W pierwszej połowie 2024 roku zapłacisz za to od 280 do 1410 zł. Od 1. lipca kara za brak OC dla motocykla wzrośnie i wyniesie od 290 do 1430 zł.
  • Kiedy można zarejestrować motocykl jako pojazd zabytkowy?
    O taki status może starać się właściciel motocykla, który ma co najmniej 25-30 lat, a do tego ma 75% oryginalnych części. Ostatecznie wszystko sprowadza się jednak do decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków. Ten może przychylić się do prośby właściciela albo ją odrzucić, jeśli motocykl jest zbyt pospolity.
Najczęściej zadawane pytania:
logo innowacyjna gospodarka
UBEZPIECZENIA RANKOMAT Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wolska 88 informuje o realizacji projektu "Integracja systemu informatycznego multiagencji ubezpieczeniowej INSU z serwisami towarzystw „direct” w celu optymalizacji procesów sprzedażowych produktów ubezpieczeniowych" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego okres realizacji: 2007 - 2013
logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego