W Polsce podczas jazdy motocyklista ma obowiązek mieć założony kask. Jednak w przeciwieństwie do wielu innych krajów, nie musi posiadać apteczki, gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego. Natomiast motocykl musi spełnić znacznie więcej wymogów technicznych, aby został dopuszczony do ruchu drogowego.

Motocykl podobnie jak samochód, musi mieć ważne ubezpieczenieOC. Za jego brak w 2021 r. kary ponownie wzrosną. Sprawdziliśmy, jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty w Polsce, a także co grozi za jazdę nieubezpieczoną maszyną. 

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocyklisty w Polsce?

Zgodnie z przepisami, motocyklista ma obowiązek być wyposażony jedynie w kask. Podobnie, jak pasażer. Trzeba go mieć niezależnie od długości i miejsca trasy, czy prędkości jazdy. Za jego brak kierującemu motocyklem grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne, a jego współpasażerowi grzywna w takiej samej kwocie.

Przepisy nie określają, jaki rodzaj kasku musi posiadać motocyklista. Może wybierać, z otwartych, integralnych, szczękowych czy terenowych. Jednak przed zakupem należy sprawdzić, czy kask spełnia normy bezpieczeństwa. W Polsce i Europie musi posiadać certyfikat ECE R22-05.

Uwaga! Jeśli pojemność silnika motocykla nie przekracza 125 cm3, to można legalnie nim jeździć nie mając prawa jazdy kategorii A. Pod warunkiem, że posiadamy uprawnienia kategorii B od przynajmniej 3 lat.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla w Polsce?

Zdecydowanie więcej wymagań musi spełnić motocykl. Reguluje je rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Aby jednoślad został dopuszczony do ruchu drogowego, musi posiadać homologację obowiązującą w Europie, oznaczoną symbolem E lub e. By ją otrzymać, motocykl musi być wyposażony w:

  • prędkościomierz znajdujący się w polu widzenia kierowcy i drogomierz,
  • co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, które zapewnia motocykliście niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność z tyłu,
  • sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, którego poziom dźwięku jest niemniejszy niż 87 dB,
  • błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, których szerokość jest niemniejsza niż szerokość opony,
  • urządzenie zabezpieczające motocykl przed użyciem przez osoby niepowołane,
  • tłumik wydechu, którego poziom hałasu dla motocykla o pojemności silnika do 125 cm3 nie może być wyższy niż 94 dB, a dla pojazdów o wyższej pojemności – 96 dB,
  • dwa niezależne hamulce, z których co najmniej jedno działa na przednie koło, a drugie przynajmniej na tylne,
  • ogumienie pneumatyczne dopasowane do nacisku kół zgodnie z wytycznymi producenta.

Przepisy określają również, jakiego rodzaju oświetlenie musi posiadać motocykl. Do obowiązkowego wyposażenia pojazdu należą:

  • światła mijania (tzw. krótkie),
  • światła drogowe (tzw. długie),
  • kierunkowskazy, 
  • światła hamowania,
  • światła oświetlające tablicę rejestracyjną,
  • światła pozycyjne tylne,
  • światła odblaskowe tylne, inne niż trójkąty.

Bardzo ważne jest, aby używane w motocyklu lampy posiadały homologację. Nie warto więc kupować niefabrycznych elementów oświetlenia. Ponadto przepisy dopuszczają dodatkowy montaż świateł przeciwmgłowych przednich i tylnych, odblaskowych przednich oraz tylnych, awaryjnych, a także do jazdy dziennej.

Uwaga! Przepisy wymagają, aby oświetlony był równie wózek boczny motocykla. Do obowiązkowych elementów jego wyposażenia należą światła pozycyjne przednie i tylne, odblaskowe tylne oraz kierunkowskazy.

Jak motocyklista powinien się ubrać?

Aby znacznie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy motocyklem, warto zaopatrzyć się również w nieobowiązkowe elementy jego wyposażenia. Poza kaskiem, z pewnością konieczny jest profesjonalny strój motocyklowy. Zwłaszcza, że niegroźna stłuczka może zakończyć się upadkiem. W efekcie kontakt z nawierzchnią jezdni grozi bardzo poważnym urazem, a nawet śmiercią. Jak więc dobrać odzież?

Warto wzmocnić kurtkę i spodnie oraz ustabilizować stopy, tak aby buty sięgały ponad kostkę. Ponadto wybrać rękawice chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi. Jeśli warunki pogodowe są niekorzystne, przydatna może być również kominiarka czy kombinezon przeciwdeszczowy. 

Poza profesjonalną odzieżą, warto zainwestować w kamizelkę odblaskową. Zwiększy ona widoczność motocyklisty na drodze. Podobnie, jak odblaskowa szarfa, którą łatwiej zdjąć i schować po zakończeniu jazdy.

W co warto wyposażyć motocykl?

Motocykliści nie mają obowiązku posiadania apteczki. Jednak warto ją kupić, ponieważ ryzyko odniesienia poważnego urazu podczas jazdy jednośladem jest znacznie większe niż samochodem. Najlepiej wybrać egzemplarz, który można przypiąć na pas. Dzięki temu w razie wypadku lub kolizji drogowej, apteczka będzie znajdować się w pobliżu motocyklisty. 

Należy zadbać, aby w apteczce znalazły się podstawowe środki medyczne. Takie, jak rękawiczki ochronne, chusta trójkątna, bandaż, plastry, kompresy, preparaty do dezynfekcji i nożyczki. Przydatna może być również folia NRC (koc termiczny), czy maseczka do oddechów ratowniczych. 

Poza apteczką, warto mieć przy sobie gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Pierwsza z nich będzie niezbędna w razie pożaru, do którego może dojść nawet w wyniku niegroźnej kolizji. Natomiast trójkąt wydaje się konieczny w przypadku awarii maszyny, aby unieruchomiony pojazd był widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego na słabo oświetlonej drodze.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty w Europie?

Większość krajów z Europy i pozostałej części świata podpisała Konwencję wiedeńską o ruchu drogowym. Dzięki niej motocykl zarejestrowany w Polsce podczas jazdy na terenie innego państwa musi spełniać jedynie wymogi, które obowiązują w naszym kraju. Jednak przed wyjazdem za granicę warto zapoznać się z miejscowymi przepisami, aby m.in. uniknąć nieporozumień z lokalną policją w razie kontroli drogowej.

W innych krajach przepisy są surowsze niż w Polsce. Apteczka, kamizelka odblaskowa czy zapasowe żarówki są obowiązkowe m.in. w Czechach i na Słowacji, a także w Chorwacji czy we Włoszech.

Przed wyjazdem motocyklem za granicę warto również wyrobić bezpłatną Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Działa w krajach Unii Europejskiej, a także w Islandii, Norwegii, Liechtensteinie i Szwajcarii. Jednak EKUZ refunduje jedynie podstawowe świadczenia medyczne. W związku z tym w razie wypadku lub kolizji, zakres ochrony karty może być dla motocyklisty niewystarczający. Aby w pełni się zabezpieczyć, warto samodzielnie kupićubezpieczenie turystyczne. Polisę można nabyć już od kilku złotych dziennie.

Czy motocykl musi mieć ubezpieczenie OC?

Każdy zarejestrowany motocykl w Polsce musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Podobnie, jak pozostałe pojazdy mechaniczne. W 2021 r. kara dla motocyklisty za brak ważnej polisy OC powyżej 14 dni wynosi 930 zł. Warto więc przed wygaśnięciem umowy z dotychczasowym towarzystwem, porównać ceny ubezpieczenia motocykla w kalkulatorze rankomat.pl

Ubezpieczenie OC dla motocykla kupione w Polsce będzie wystarczające w krajach Unii Europejskiej, a także w Islandii, Norwegii, Liechtensteinie, Szwajcarii czy Serbii. Jednak w innych państwach oprócz polisy OC, konieczne będzie wyrobienie Zielonej Karty.

Co warto wiedzieć?

  1. W Polsce podczas jazdy motocyklista ma obowiązek mieć założony kask.
  2. Za brak kasku grozi mandat do 100 zł i 2 punkty karne.
  3. Motocyklista nie musi wozić apteczki, gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego.
  4. W 2021 r. kara dla motocyklisty za brak ważnego OC powyżej 14 dni wynosi 930 zł.