W Polsce podczas jazdy motocyklista ma obowiązek mieć założony kask. Jednak w przeciwieństwie do wielu innych krajów, nie musi posiadać apteczki, gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego. Natomiast motocykl musi spełnić znacznie więcej wymogów technicznych, aby został dopuszczony do ruchu drogowego.

Motocykl, podobnie jak samochód, musi zostać objęty ubezpieczeniem OC. Za jego brak w 2023 r. można zapłacić nawet 1200 zł kary. Sprawdziliśmy, jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty w Polsce, a także co grozi za jazdę nieubezpieczoną maszyną. 

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocyklisty w Polsce?

Zgodnie art. 40 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, motocyklista ma obowiązek być wyposażony jedynie w kask. Podobnie jak pasażer. Trzeba go mieć niezależnie od długości i miejsca trasy czy prędkości jazdy. Za brak kasku kierującemu motocyklem grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne, a jego współpasażerowi grzywna w takiej samej kwocie.

Art. 40 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. 

Przepisy nie określają, jaki rodzaj kasku musi posiadać motocyklista. Może wybierać z otwartych, integralnych, szczękowych czy terenowych. Jednak przed zakupem należy sprawdzić, czy kask spełnia normy bezpieczeństwa. W Polsce i Europie musi posiadać certyfikat ECE R22-05.

Uwaga! Jeśli pojemność silnika motocykla nie przekracza 125 cm3, to można legalnie nim jeździć, nie mając prawa jazdy kategorii A. Pod warunkiem, że posiadamy uprawnienia kategorii B od przynajmniej 3 lat.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla w Polsce?

Zdecydowanie więcej wymagań musi spełnić motocykl. Zgodnie z przepisami, aby jednoślad został dopuszczony do ruchu drogowego, musi posiadać homologację obowiązującą w Europie, oznaczoną symbolem E lub e. Żeby została przyznana, motocykl musi być wyposażony w:

  • prędkościomierz znajdujący się w polu widzenia kierowcy i drogomierz,
  • co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, które zapewnia motocykliście niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność z tyłu,
  • sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, którego poziom dźwięku jest niemniejszy niż 87 dB,
  • błotniki lub inne elementy nadwozia albo podwozia, których szerokość jest niemniejsza niż szerokość opony,
  • urządzenie zabezpieczające motocykl przed użyciem przez osoby niepowołane,
  • tłumik wydechu, którego poziom hałasu dla motocykla o pojemności silnika do 125 cm3 nie może być wyższy niż 94 dB, a dla pojazdów o wyższej pojemności – 96 dB,
  • dwa niezależne hamulce, z których co najmniej jedno działa na przednie koło, a drugi przynajmniej na tylne,
  • ogumienie pneumatyczne dopasowane do nacisku kół zgodnie z wytycznymi producenta.

Przepisy określają również, w jakiego rodzaju oświetlenie musi być wyposażony motocykl. Do obowiązkowych elementów należą:

  • światła mijania (tzw. krótkie),
  • światła drogowe (tzw. długie),
  • kierunkowskazy, 
  • światła hamowania,
  • światła oświetlające tablicę rejestracyjną,
  • światła pozycyjne tylne,
  • światła odblaskowe tylne, inne niż trójkąty.

Bardzo ważne jest, aby używane w motocyklu lampy miały homologację. Nie warto więc kupować niefabrycznych elementów oświetlenia. Ponadto przepisy dopuszczają dodatkowy montaż świateł przeciwmgłowych przednich i tylnych, odblaskowych przednich oraz tylnych, awaryjnych, a także do jazdy dziennej.

Uwaga! Przepisy wymagają, aby oświetlony był również wózek boczny motocykla. Do obowiązkowych elementów jego wyposażenia należą światła pozycyjne przednie i tylne, odblaskowe tylne oraz kierunkowskazy.

Wyposażenie motocykla – jak motocyklista powinien się ubrać?

Aby znacznie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy motocyklem, warto zaopatrzyć się również w nieobowiązkowe elementy jego wyposażenia. Poza kaskiem z pewnością konieczny jest profesjonalny strój motocyklowy. Zwłaszcza że nawet z pozoru niegroźna stłuczka może zakończyć się upadkiem. W efekcie kontakt z nawierzchnią jezdni grozi bardzo poważnym urazem, a nawet śmiercią. Jak więc dobrać odzież?

Warto wzmocnić kurtkę i spodnie oraz ustabilizować stopy tak, aby buty sięgały ponad kostkę. Ponadto należy wybrać rękawice chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi. Jeśli pogoda jest niekorzystna, przydatna może być również kominiarka czy kombinezon przeciwdeszczowy. 

Poza profesjonalną odzieżą warto zainwestować w kamizelkę odblaskową. Zwiększy ona widoczność motocyklisty na drodze. Podobnie jak odblaskowa szarfa, którą łatwiej zdjąć i schować po zakończeniu jazdy.

Wyposażenie motocykla – jak zwiększyć bezpieczeństwo motocyklisty?

Motocykliści nie mają obowiązku posiadania apteczki. Jednak warto ją kupić, ponieważ ryzyko odniesienia poważnego urazu podczas jazdy jednośladem jest znacznie większe niż samochodem. Najlepiej wybrać egzemplarz, który można przypiąć na pas. Dzięki temu w razie wypadku lub kolizji drogowej apteczka będzie znajdować się w pobliżu motocyklisty. 

Należy zadbać, aby w apteczce znalazły się podstawowe środki medyczne, takie jak:

  • rękawiczki ochronne,
  • chusta trójkątna,
  • bandaż,
  • plastry,
  • kompresy,
  • preparaty do dezynfekcji.
  • nożyczki.

Przydatna może być również folia NRC (koc termiczny) czy maseczka do oddechów ratowniczych. 

Poza apteczką warto mieć przy sobie gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Pierwsza z nich będzie niezbędna w razie pożaru, do którego może dojść nawet w wyniku niegroźnej kolizji. Natomiast trójkąt wydaje się konieczny w przypadku awarii maszyny, aby unieruchomiony pojazd był widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego na słabo oświetlonej drodze.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty w Europie?

Większość krajów z Europy i pozostałej części świata podpisała Konwencję wiedeńską o ruchu drogowym. Dzięki niej motocykl zarejestrowany w Polsce podczas jazdy na terenie innego państwa musi spełniać jedynie wymogi, które obowiązują w naszym kraju. Jednak przed wyjazdem za granicę warto zapoznać się z miejscowymi przepisami, aby m.in. uniknąć nieporozumień z lokalną policją w razie kontroli drogowej.

W innych krajach przepisy są surowsze niż w Polsce. Apteczka, kamizelka odblaskowa czy zapasowe żarówki są obowiązkowe m.in. w Czechach, Chorwacji Słowacji i we Włoszech.

Przed wyjazdem motocyklem za granicę warto również wyrobić bezpłatną Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Działa w krajach Unii Europejskiej, a także w Islandii, Norwegii, Liechtensteinie i Szwajcarii. Jednak EKUZ refunduje jedynie podstawowe świadczenia medyczne. W związku z tym w razie wypadku lub kolizji, zakres ochrony karty może być dla motocyklisty niewystarczający. Aby w pełni się zabezpieczyć, warto samodzielnie kupićubezpieczenie turystyczne.Polisę podróżną można nabyć już od kilku złotych dziennie.

Czy motocykl musi mieć ubezpieczenie OC?

Każdy zarejestrowany motocykl w Polsce musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Podobnie, jak pozostałe pojazdy mechaniczne. W 2023 r. kara dla motocyklisty za brak ważnej polisy OC powyżej 14 dni wynosi obecnie 1160 zł, a w połowie roku wzrośnie do 1200 zł. Warto więc przed wygaśnięciem umowy z dotychczasowym towarzystwem, porównać ceny ubezpieczenia motocykla w kalkulatorze rankomat.pl

Ubezpieczenie OC dla motocykla jest bardzo tanie w porównaniu do samochodów osobowych. Cena polisy zależy od wieku, miejsca zamieszkania, historii szkodowości czy okresu posiadania prawa jazdy przez właściciela, a także marki, modelu, rocznika lub pojemność silnika pojazdu. Zwykle OC dla motocykla można kupić od około 100 do kilkuset złotych rocznie.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Zawsze warto przed ubezpieczeniem motocykla zapoznać się z propozycjami jak największej liczby towarzystw ubezpieczeniowych. Tak jak np. 33-letni pan Arkadiusz z Kępna, który jest właścicielem Hondy CMX 500 z 2018 r. Dzięki porównaniu ofert w kalkulatorze rankomat.pl zaoszczędził na zakupie OC motocykla 816 zł.

Ile kosztuje OC na motocykl?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1096,00 zł
Ile kosztuje OC na motocykl?
Benefia
280,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
303,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
340,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
358,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
1096,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 13.07.2022 r., Honda CMX 500 z 2018 r., poj. silnika 471 cm3

Co warto wiedzieć? – Obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty

  1. W Polsce podczas jazdy motocyklista ma obowiązek mieć założony kask.
  2. Za brak kasku grozi mandat w kwocie 100 zł i 2 punkty karne.
  3. Motocyklista nie musi wozić apteczki, gaśnicy czy trójkąta ostrzegawczego.
  4. W 2023 r. maksymalna kara dla motocyklisty za brak ważnego OC powyżej 14 dni będzie wynosić 1200 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty

  1. Czy motocykl musi mieć zestaw pierwszej pomocy?

    Nie. Jednak warto wozić go ze sobą, ponieważ motocykliści są narażeni na o wiele większe niebezpieczeństwo na drodze w porównaniu z np. z właścicielami samochodów osobowych lub ciężarówek. Małą apteczkę można schować w schowku pod siedzeniem bądź w kufrze. Motocyklista powinien również wyposażyć się w gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy.

  2. Czy motocykl musi mieć OC przez cały rok?

    Tak. Każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce musi mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Polisę OC na motocykl kupuje się na 12 miesięcy, nie można z niej zrezygnować w zimie czy jesienią, kiedy np. jednoślad stoi nieużywany w garażu.

  3. Czy jazda motocyklem jest niebezpieczna?

    Tak, ponieważ zderzenie motocyklem jest dla kierującego znacznie bardziej niebezpieczne w porównaniu do samochodu osobowego. W 2022 r. motocykliści uczestniczyli w 1 827 wypadkach drogowych, w których zginęło 153 kierujących motocyklami i 5 ich pasażerów, a 1 553 motocyklistów i 155 pasażerów motocykli zostało rannych. Choć te statystyki są niższe względem poprzednich lat, można dążyć do jeszcze lepszych wyników.

  4. Czy polskie OC na motocykl działa za granicą?

    Podróżując motocyklem po terytorium Unii Europejskiej i kilku innych państw (m.in. Norwegii, Szwajcarii, Islandii, Wielkiej Brytanii) wystarczy mieć przy sobie papierowe potwierdzenie ważności polskiej polisy OC. Jednak w niektórych krajach (np. w Albanii, Macedonii czy Turcji) koniecznie jest wyrobienie Zielonej Karty.