W 2021 roku wzrastają opłaty karne za brak OC. W tym roku ponad 14-dniowy brak ważnej polisy będzie kosztował właścicieli samochodów osobowych aż 5600 złotych. Dwóch nieubezpieczonych sprawców wypadków drogowych ma do oddania Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu (UFG) rekordowe 1,4 mln zł.

Właściciele samochodów, którzy nie wykupili obowiązkowego ubezpieczenia, zapłacą w 2021 r. wyższe kary za brak oc. Od stycznia, maksymalne opłaty dla posiadaczy samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów wzrosną o 600 zł (przerwa w OC powyżej 14 dni). W przypadku kierowców aut osobowych, ta podwyżka jest nieco niższa i wynosi 400 zł.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

W artykule wyjaśniamy, dlaczego UFG nakłada coraz wyższe kary finansowe na właścicieli nieubezpieczonych pojazdów. Tłumaczymy również, czym grozi brak OC.

Dlaczego kary finansowe za brak OC są wyższe w 2021 roku?

To, ile zapłacimy za niewywiązanie się z obowiązku opłaty OC, zależy od ustalanej corocznie przez rząd płacy minimalnej. Od 1 stycznia 2021 roku wzrosła ona z 2600 zł do 2800 zł brutto. Musi się więc zmienić również wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia.

Konieczność ochrony pojazdu w ramach OC określa ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK. Z niej również wynika wysokość, tryb nakładania i dochodzenia opłat karnych.

Instytucją odpowiedzialną za kontrolę spełnienia ustawowego obowiązku, a w przypadku wykrycia przerwy lub braku ważnej polisy – nałożenia na właściciela i egzekwowania od niego wniesienia opłat karnych, jest UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny).

Kara za brak OC w 2021 roku – dla kogo maksymalna?

Przypominamy, że (zgodnie z ustawą, czyli niezmiennie każdego roku) najwyższa opłata karna za brak polisy OC dotyczy właścicieli pojazdów, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczeniowej dłużej niż 14 dni. Wysokość opłat zależy także od rodzaju pojazdu:

  • samochody osobowe: równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto);
  • samochody ciężarowe, ciągniki i autobusy: trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • pozostałe pojazdy: równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Osoby, które pozostawały bez ochrony ubezpieczeniowej krócej niż 14 dni zapłacą:

  • 20% pełnej opłaty karnej – do 3 dni bez OC,
  • 50% pełnej opłaty karnej – od 4 do 14 dni bez OC.

Zastanawiasz się nad rezygnacją z zakupu OC? UFG to wykryje

UFG posiada własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych kierowców. Nie warto więc ryzykować i rezygnować z zakupu obowiązkowego ubezpieczenia, licząc, że to się nie wyda. W 2019 r. UFG za brak ważnej polisy OC ukarał około 127 tys. kierowców. Do wykrycia wielu przypadków braku obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu doszło nie tylko w wyniku kontroli policji lub innych organów kontrolnych, lecz także poprzez ustalenia własne Funduszu.

Informacje o nieubezpieczonych pojazdach pochodzą głównie z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych, którą administruje właśnie UFG. Baza przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy, które wykrywają wszystkie przerwy w ochronie OC wybranego pojazdu oraz opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC podczas pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. W efekcie w 2019 r. wpływy UFG z kar za brak OC wyniosły 393,3 mln zł (w porównaniu do 271,6 mln zł w 2018 r.). Dwóch rekordzistów, którzy spowodowali wypadki drogowe nieubezpieczonymi pojazdami, będzie musiało zwrócił Funduszowi po około 1,4 mln zł.

Dlaczego nie płacimy za OC?

UFG szacuje, że po polskich drogach może jeździć ok. 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów (około 1% z ogółu). Co istotne, najczęściej do przerwy w ochronie OC pojazdu lub do zaprzestania kontynuacji umowy dochodzi z powodu nieznajomości przepisów. 

Fundusz wymienia trzy najczęściej notowane przyczyny braku OC:

1. Wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – nabywcy samochodów często zapominają, że mogą korzystać z OC poprzedniego właściciela tylko do końca okresu obowiązywania umowy. Po jej zakończeniu, ubezpieczenie wygasa, a nowy posiadacz pojazdu musi wykupić własną polisę.

2. Przekonanie, że dla nieużytkowanego lub niesprawnego technicznie pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – obowiązek zakupu polisy OC ciąży na każdym właścicielu pojazdu.

Ubezpieczenie OC należy kontynuować aż do momentu wyrejestrowania samochodu (lub sprzedaży – wtedy aktualną polisę przekazujemy nabywcy auta, a transakcję sprzedaży zgłaszamy do towarzystwa). Nie ma tutaj znaczenia, jaki jest stan techniczny samochodu i czy ktoś go aktualnie użytkuje.

3. Nieopłacenie pełnej raty składki za OC – całoroczne polisy OC przedłużają się automatycznie tylko po opłaceniu wszystkich rat składki. Niestety, często zapominają o tym właściciele pojazdów i nie zdają sobie nawet sprawy, że ich polisa wygasła z upływem okresu na który została wykupiona.

Uwaga! Posiadacze pojazdów, którzy opłacili polisę za cały poprzedni rok i tylko zapomnieli o końcu ubezpieczenia, mogą spać spokojnie. Ich polisa OC odnowi się automatycznie, a ochrona nadal będzie ważna.

Niektórzy kierowcy, u których wykryto brak OC, tłumaczą się także trudną sytuacją materialną. Niestety, taki argument nie uchroni ich przed wezwaniem od UFG do zapłaty kary.

Czy OC może być tańsze niż kara za jego brak?

Kierowców, którzy chcą zaoszczędzić i nie kupują obowiązkowego ubezpieczenia OC przestrzegamy, że to się im najzwyczajniej nie opłaca. Koszt zakupu polisy jest w większości przypadków znacznie niższy niż konsekwencje finansowe, ponoszone przez właściciela auta, który nie wykupił obowiązkowej polisy.

Z kalkulacji użytkowników naszej porównywarki wynika, że w III kwartałach 2020 r., średnia cena OC nie przekroczyła 687 zł (I kwartał: 687 zł, II kwartał: 676 zł, III kwartał: 686 zł). Kierowcy płacili więc za 12-miesięczną ochronę pojazdu znacznie mniej niż wynosiła najniższa kara za brak OC (1120 zł w 2021 r. za przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego do 3 dni).

Nawet młodzi kierowcy mogą znaleźć tanie oc w kalkulatorze rankomat.pl. Tak, jak 21-letni Mateusz z Dębicy. Dzięki porównaniu ofert zaoszczędził na zakupie obowiązkowego ubezpieczenia samochodu 1178 zł.

Ceny OC dla 21-latka z Dębicy
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
589,00 zł rata od 0 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1078,00 zł rata od 0 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
1196,00 zł rata od 0 zł
You Can Drive
OC
AC
Assistance
NNW
1255,00 zł rata od 0 zł
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
1357,00 zł rata od 0 zł
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
1695,00 zł rata od 0 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1734,00 zł rata od 0 zł
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
1767,00 zł rata od 0 zł
Ceny OC dla 21-latka z Dębicy
mtu24.pl
589,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
1078,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
1196,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
You Can Drive
1255,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ TUW
1357,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
1695,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
1734,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
1767,00 złrata od 0.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 22.12.2020 r. dla 21-latka z Dębicy, właściciela Fiata 500 z 2011 r. o poj. silnika 875 cm3

Nie kupisz OC? Zapłacisz za skutki wypadku

Kara od UFG i mandat drogowy to nie jedyne negatywne skutki posiadania samochodu bez ważnego OC. Na dużo poważniejsze straty finansowe narażają się kierowcy, którzy takim autem spowodują wypadek drogowy.

Osoby poszkodowane w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub nieznanych sprawców otrzymują odszkodowanie z UFG. Jednak po takiej wypłacie Fundusz występuje do właściciela pojazdu o zwrot całej wypłaconej poszkodowanemu kwoty. 

Uwaga! Do odpowiedzialności finansowej może być pociągnięty nie tylko właściciel pojazdu, ale również kierowca, który prowadził pożyczony (i nieubezpieczony) samochód i spowodował nim wypadek.

Nieubezpieczeni powodują więcej wypadków?

Z raportu rocznego UFG za 2018 r. wynika, że ryzyko spowodowania wypadku przez kierowcę nieubezpieczonego auta jest czterokrotnie większe niż w przypadku ubezpieczonego kierowcy. 

Według szacunków UFG, spośród ponad pięciuset ubezpieczonych kierowców tylko jeden (1/510) powoduje wypadek, w którym są ranni, natomiast w przypadku kierowców nieposiadających polisy OC, zdarza się to już jednemu na stu dwudziestu pięciu (1/125). Bardzo często sprawcami takich wypadków są młodzi kierowcy (21-25 lat). Stanowią oni 20% ogółu nieubezpieczonych sprawców wypadków z ciężkimi obrażeniami.

Jedną z przyczyn, dla których młode osoby rezygnują z zakupu polisy OC może być znacznie wyższa składka niż w przypadku osoby w starszym wieku. Przykładowo w III kwartale 2020 r. osoby w wieku 19 lat płaciły za OC o 299% więcej (2215 zł),niż kierowcy w wieku 52 lat (555 zł).

Problemom finansowym można jednak zaradzić w inny sposób, niż rezygnacja z zakupu ubezpieczenia. Młode osoby zaoszczędzą nawet kilkaset złotych, jeśli np. zdecydują się na posiadanie samochodu z małą pojemnością silnika. Towarzystwa ubezpieczeniowe uznają, że młoda osoba, która prowadzi auto z małą pojemnością silnika (czyli takie, które nie może rozwijać dużych prędkości),stwarza mniejsze zagrożenie na drodze.

Z kalkulacji przeprowadzonej w porównywarce rankomat.pl wynika, że w III kwartale 2020 r.  za OC dla samochodu z najmniejszą pojemnością silnika średnio kierowcy płacili o 318 zł mniej, niż za ubezpieczenie auta z silnikiem powyżej 3,2 l.

W Polsce są łagodniejsze przepisy niż w innych krajach europejskich?

W naszym kraju kary za brak polisy OC są stosunkowo wysokie, okazuje się jednak, że w innych krajach Europy sankcje nakładane na właścicieli nieubezpieczonego pojazdu są surowsze. Przykładowo, w Belgii obowiązują przepisy, na podstawie których nieubezpieczeni „recydywiści” mogą stracić prawo jazdy na trzy miesiące. Z kolei w Irlandii ten okres został wydłużony do dwóch lat. 

Co warto wiedzieć?

  1. W 2021 r. maksymalna kara za brak OC dla właścicieli samochodów osobowych wyniesie 5600 zł.
  2. W 2019 r. do kasy UFG kierowcy wpłacili ponad 393 mln zł kar za brak OC.
  3. Średnio OC jest tańsze niż najniższa kara za brak ubezpieczenia OC pojazdu.
  4. Brak ubezpieczenia OC nieużywanego samochodu skutkuje nałożeniem takiej samej kary jak w przypadku auta używanego.