Przerwa w ubezpieczeniu OC grozi karą nakładaną przez UFG, pokryciem kosztów kolizji z własnej kieszeni oraz utratą zniżek - konsekwencji powstania przerwy w ubezpieczeniu OC jest więc wiele. Czy możesz ich uniknąć? Sprawdź, jak zabezpieczyć się przed wysokimi kosztami oraz utratą ciągłości OC.

Właściciele samochodów zarejestrowanych w Polsce mają obowiązek zachowania ciągłości ubezpieczenia OC. Dotyczy to również osób, które posiadają auta niesprawne i nieużytkowane. Wspomniana reguła przestaje obowiązywać dopiero po wyrejestrowaniu lub sprzedaży pojazdu. Jednak wtedy kierowca może stracić przywileje wynikające z opłacania polisy OC.

Kiedy najczęściej dochodzi do przerwy w OC?

Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że najczęstsze przyczyny przerwania ciągłości ubezpieczenia OC i w konsekwencji braku OC, to nieznajomość przepisów.

Fundusz wskazuje głównie na:

1. Wygaśnięcie OC zbywcy pojazdu

Warto pamiętać, że nowy właściciel samochodu może korzystać z ubezpieczenia OC poprzedniego posiadacza pojazdu tylko do końca okresu obowiązywania umowy. Później polisa wygasa i nabywca auta powinien wykupić własne ubezpieczenie OC.

Przykład

W listopadzie 2024 roku pan Rafał kupił używany samochód i otrzymał od poprzedniego właściciela pojazdu polisę OC ważną do 15 marca 2025 r. Na początku kwietnia br. skontaktował się z dotychczasowym ubezpieczycielem. Niestety, okazało się, że od 16 marca jego samochód nie był ubezpieczony - zgodnie z ustawą, polisy zbywcy nie przedłużają się automatycznie. Za ponad 14-dniową przerwę w ubezpieczeniu OC grozi mężczyźnie kara nakładana przez UFG, w wysokości 9330 zł.

2. Brak automatyzmu z powodu nieopłacenia wszystkich rat składki OC

Jeżeli właściciel pojazdu nie opłaci choćby jednej raty za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu, jego polisa OC nie zostanie przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy.

Uwaga!

Właściciele pojazdów, którzy osobiście wykupili i opłacili polisę OC za cały poprzedni rok i tylko zapomnieli o końcu ubezpieczenia, nie muszą obawiać się braku OC. Ich umowa odnowi się automatycznie i ciągłość ochrony zostanie zachowana.

3. Brak zapłaty OC nieużywanego samochodu

Kolejnym częstym powodem braku OC jest przekonanie, że dla nieużytkowanego i niesprawnego technicznie pojazdu nie ma potrzeby zakupu ubezpieczenia. Tymczasem, zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, właściciel pojazdu powinien posiadać ważne OC przez cały okres, w którym pojazd jest zarejestrowany.

4. Wypowiedzenie umowy OC bez zachowania ciągłości ubezpieczenia

Jeżeli posiadacz auta zdecyduje się wypowiedzieć umowę OC zawartą z dotychczasowym ubezpieczycielem, przestanie ona obowiązywać z końcem okresu ubezpieczenia wskazanego w polisie (nie dotyczy polis zbywcy). W takiej sytuacji nowe OC należy wykupić z wyprzedzeniem, tak aby uniknąć nawet jednodniowej przerwy w ciągłości ochrony.

Uwaga! W przypadku rezygnacji z umowy OC przejętej po poprzednim właścicielu pojazdu, ochrona kończy się już w dniu złożenia wypowiedzenia. To oznacza, że nową polisę trzeba wykupić najpóźniej tego samego dnia.

Warto wiedzieć

Niektóre pojazdy, np. zabytkowe czy wolnobieżne, nie muszą mieć ubezpieczenia OC przez cały rok. Ich właściciele mogą w dowolnym momencie wykupić polisę krótkoterminową. Powinni oni jednak pamiętać, że każdorazowe użytkowanie pojazdu musi być objęte aktualną ochroną ubezpieczeniową. Brak OC może zostać ujawniony np. podczas kontroli drogowej lub po kolizji. W drugim przypadku konsekwencje będą bardzo poważne, bo oprócz kary do UFG, kierowca zapłaci z własnej kieszeni za wszystkie spowodowane przez niego szkody.

Ile wynoszą kary za brak OC w 2025 roku?

Posiadacz pojazdu, który zauważy brak OC, powinien jak najszybciej wykupić polisę. Niestety, jeśli dojdzie do przerwy w ciągłości ubezpieczenia, za każdy dzień bez OC może zapłacić karę. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, najwyższa opłata karna za brak OC dotyczy posiadaczy pojazdów, którzy nie mieli aktualnej polisy dłużej niż 14 dni.

Wysokość kary za brak OC zależy również od rodzaju pojazdu:

  • samochody osobowe: dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto);
  • samochody ciężarowe, ciągniki i autobusy: trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • pozostałe pojazdy: równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Krótszy okres bez polisy OC oznacza konieczność wniesienia:

  • 20% pełnej opłaty karnej (do 3 dni bez OC), czyli np. w przypadku samochodu osobowego 1 870 zł;
  • 50% pełnej opłaty karnej (od 4 do 14 dni bez OC) - dla właściciela samochodu osobowego kara wynosi 4 670 zł.

Kary za brak OC w 2025 r.

Uwaga! Właściciel pojazdu, który nie opłacał OC przez kilka lat, nie zapłaci kary w postaci wielokrotności danej kwoty.

Przykład

Posiadacz samochodu osobowego nie posiadał ważnej polisy przez trzy lata. Kontrola UFG została przeprowadzona w styczniu 2025 r. Maksymalna kara zostanie więc wyliczona wg stawek z roku kontroli i wyniesie 9330 zł. Co ciekawe, gdyby kierowca wykupił ubezpieczenie OC np. 3 stycznia 2025 r., a kontrola została przeprowadzona w tym samym roku, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny mógłby wezwać właściciela pojazdu do zapłaty tylko 1870 zł.

Czy każdy musi zapłacić karę za brak OC lub przerwę w OC?

Jeśli UFG stwierdzi brak OC lub przerwę w ubezpieczeniu samochodu (np. w wyniku kontroli własnej lub po kontroli drogowej), tylko nielicznym właścicielom pojazdów uda się uniknąć kary. Wyjątek dotyczy osób w trudnej sytuacji finansowej lub życiowej, które złożą podanie do UFG z prośbą o umorzenie kary.

Co mówi prawo?

1. W uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie.

2. Tryb postępowania przy rozpatrywaniu spraw, o których mowa w ust. 1, określa statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Art. 94. Umorzenie opłaty lub udzielenie ulgi w jej spłacie

Pozostałe osoby, UFG będzie konsekwentnie wzywało do zapłaty. Jak wygląda taka procedura?

  • Po stwierdzeniu braku OC Fundusz zwraca się do posiadacza pojazdu o okazanie ważnej umowy OC lub zapłacenie kary w trybie dobrowolnym;
  • Po wyznaczonym terminie (jeśli nie uzyska odpowiedzi) UFG przypomina o konieczności wyjaśnienia sprawy;
  • Jeżeli i tym razem nie ma odzewu ze strony posiadacza pojazdu, Fundusz wszczyna egzekucję i przekazuje ściągnięcie kary do urzędu skarbowego (zwykle po około trzech miesiącach).

Naszym okiem

Urząd skarbowy może samodzielnie decydować o wyborze środka egzekucyjnego, a jego możliwości są spore. Na przykład, potrąci pieniądze z nadpłaty podatku dochodowego, rachunku bankowego posiadacza pojazdu lub z jego wynagrodzenia. Ukaranego może także odwiedzić poborca skarbowy i zająć jego majątek ruchomy.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKatarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
 

Jeżeli chcesz uniknąć takich nieprzyjemności, już po pierwszym wezwaniu skontaktuj się z UFG. Wówczas będziesz mógł np. poprosić o rozłożenie opłaty karnej na nieoprocentowane raty lub nawet odroczenie terminu spłaty.

Jakie są konsekwencje spowodowania kolizji nieubezpieczonym pojazdem?

Właściciel pojazdu, który nie posiada ważnej polisy OC zapłaci znacznie więcej za swoją niefrasobliwość niż wynosi kara od UFG, gdy będzie sprawcą kolizji lub wypadku drogowego. Wówczas zostanie zobowiązany do pokrycia wszystkich strat poszkodowanego / poszkodowanych z własnej kieszeni.

Warto w tym miejscu podkreślić, że mogą one sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Szczególnie, jeśli w wyniku wypadku jego uczestnicy doznają trwałego uszczerbku na zdrowiu (sprawca zapłaci za leczenie, rehabilitację, a nawet comiesięczną rentę).

Wypowiedź eksperta

Nieubezpieczeni sprawcy wypadków mają obecnie długi związane z regresem o łącznej wartości ponad 380 mln zł. Takich osób jest ok. 22 tysiące (...). Rekordzista ma do zwrotu prawie 5 mln zł. Sporo osób musi zwrócić ponad milion złotych. Te rekordowe kwoty przeważnie związane są ze szkodami osobowymi. Wiele z nich systematycznie rośnie, gdyż poszkodowani otrzymują regularne świadczenia. Coraz częściej pojawiają się też regresy sięgające kilkuset tysięcy złotych z tytułu samego zniszczenia mienia, gdyż likwidacja takich szkód również jest coraz bardziej kosztowna.
UFG. Fragment artykułu Po co nam obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC?, ze stycznia 2025 r.

Przerwa w ubezpieczeniu OC po wyrejestrowaniu lub sprzedaży auta - czy zniżki przepadają?

Przerwa w ubezpieczeniu OC występuje także wtedy, gdy ktoś sprzeda samochód i przez pewien czas nie ubezpiecza innego auta (oczywiście nie wiąże się to z żadnymi karami ze strony UFG!). Okazuje się jednak, że również z powodu tzw. ubezpieczeniowej bezczynności może on odczuć pewne niedogodności finansowe. Chodzi mianowicie o utratę zniżek w OC za bezszkodową jazdę. 

Czy jest sposób, aby tego uniknąć? Owszem, wystarczy wybrać firmę ubezpieczeniową, w której dotychczasowe zniżki nadal będą honorowane. Oczywiście, trzeba przy tym pamiętać, że wysokość zniżek to tylko jeden z wielu czynników decydujących o cenie obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu. Wobec tego, firma która uwzględni zniżki posiadane przez właściciela auta przed przerwą, niekoniecznie zaproponuje mu najtańsze OC.

Które towarzystwa nie zabierają zniżek po przerwie w ubezpieczeniu OC?

Sposobów na liczenie zniżek OC może być tyle, ile jest towarzystw ubezpieczeniowych. Żadne przepisy nie regulują kwestii przyznawania lub odbierania ulg za bezszkodową jazdę. Dlatego może się zdarzyć sytuacja, w której agent jednej firmy zarzeka się, że po dwuletniej przerwie w OC nie przysługują kierowcy żadne bonifikaty, a przedstawiciel innego ubezpieczyciela zapewnia, że dostanie ich 60%. I wcale nie oznacza to, że ten pierwszy chciał kogoś oszukać.

Na rynku OC działa wiele zakładów ubezpieczeń, w których przerwy w OC są oceniane indywidualnie, na podstawie historii klienta widocznej w bazie UFG. Należą do nich firmy współpracujące z rankomat.pl, m.in. BeesafeUniqa. Propozycje ubezpieczenia samochodu od tych ubezpieczycieli oraz kilkunastu innych towarzystw - z uwzględnieniem Twojej historii OC - sprawdzisz w kilka minut w naszej porównywarce. 

Jakie znaczenie po przerwie w OC ma długa historia ubezpieczenia?

Pamiętaj, że tylko w nielicznych firmach o utracie zniżek w OC może zdecydować ostatni okres bez polisy. Większość towarzystw przyznaje zniżki na podstawie historii ubezpieczenia OC właściciela pojazdu, nawet do 10 lat wstecz. A więc nawet po kilku latach przerwy w OC (przy założeniu, że wcześniej posiadałeś długoletnią historię bezszkodowej jazdy) masz szansę na zachowanie dotychczasowych pełnych zniżek.

Jak daleko wstecz sprawdzają ubezpieczyciele historię OC i AC?

Zanim wybrane towarzystwo ubezpieczeniowe przedstawi kierowcy ofertę na ubezpieczenie OC, zapyta (lub sprawdzi samodzielnie w bazie UFG, na podstawie numeru PESEL właściciela pojazdu):

  • od ilu lat kupuje on polisy dla swoich pojazdów,
  • czy w tym okresie były polisy krótsze niż 12 miesięcy,
  • kiedy i jak długo trwała przerwa w ubezpieczeniu OC.

Liczba i rodzaj pytań dotyczących historii ubezpieczenia OC będzie zależeć od sposobu naliczania zniżek w każdym towarzystwie. Niektórych ubezpieczycieli interesuje na przykład wyłącznie liczba pełnych lat bezszkodowych, inni natomiast sumują nawet kilkumiesięczne lub krótsze polisy i doliczają za nie dodatkowe zniżki.

Przerwa w OC. Jak poszczególni ubezpieczyciele obliczają składkę?

BalciaZniżki przepadają po przerwie dłuższej niż 36 miesięcy
BenefiaPyta klienta o ostatnie 10 lat
EuroinsZgodnie z danymi w UFG, za ostatnie 5 lat
BeesafeZgodnie z danymi w UFG
Direct TUPyta klienta o ostatnie 10 lat

Generali

Proama

Pyta klienta o ostatnie 6 lat w OC. Sumuje krótkie okresy ubezpieczenia.
Ergo Hestia (z You Can Drive i mtu24.pl)Uznaje pełne polisy, wykupione w ciągu ostatnich 5 lat kalendarzowych.
Link4Pyta klienta o ostatnie 6 lat w OC. Uwaga! Istotny jest rok, w którym rozpoczęła się pierwsza polisa
UniqaZgodnie z danymi w UFG
WienerUtrata zniżek po 24 miesiącach przerwy w OC
TUZ UbezpieczeniaUtrata zniżek po 24 miesiącach przerwy w OC
TrastiUznaje pełne polisy, wykupione w ciągu ostatnich 10 lat
WartaZgodnie z danymi w UFG
PZUStosuje własny algorytm. Historia OC jest pobierana z UFG
Informacje uzyskane przez rankomat.pl od poszczególnych ubezpieczycieli, aktualne w czerwcu 2025 r.

Jak policzyć zniżki po przerwie w OC?

W teorii możesz próbować samodzielnie oszacować, ile zniżek za bezszkodową jazdę udało Ci się zachować mimo przerwy w ubezpieczeniu OC. W praktyce jednak to zadanie może być trudne lub niewykonalne – każde towarzystwo ubezpieczeniowe stosuje własny algorytm oceny kierowcy i inaczej traktuje przerwy w ciągłości polisy.

Ubezpieczyciele biorą pod uwagę nie tylko sam okres braku OC, ale też całą historię ubezpieczenia, długość posiadania prawa jazdy, liczbę szkód i wiele innych indywidualnych czynników. Dlatego zamiast zgadywać, ile zniżek Ci przepadło, skorzystaj z porównywarki OC AC Rankomat.

W kalkulacji automatycznie uwzględniamy Twoją przerwę w ubezpieczeniu oraz historię ubezpieczeniową – dzięki temu od razu widzisz realne oferty, które możesz otrzymać jako kierowca z luką w OC. To najprostszy i najpewniejszy sposób, aby przekonać się, ile naprawdę zapłacisz za polisę – bez ryzyka niedoszacowania lub przepłacania.

Jakie znaczenie w historii OC mogą mieć krótkie polisy?

Zacznijmy przede wszystkim od tego, że towarzystwa ubezpieczeniowe weryfikują historię OC i AC swojego klienta w bazie UFG. W przypadku niepełnych polis znaczenie może mieć więc fakt, czy w ogóle zostały one zaraportowane do UFG.

Aby zobrazować, jak różne może być podejście ubezpieczycieli do kwestii niepełnych polis, sprawdziliśmy wyniki kalkulacji dla przykładowego kierowcy. 

Przykład

25-letni Mateusz podczas swojej 6-letniej historii OC ubezpieczał trzy samochody. Niestety, wszystkie polisy były niepełne. W dodatku pomiędzy każdym okresem ich ubezpieczenia OC powstały kilkumiesięczne przerwy.

Większość towarzystw, do których zwrócił się młody kierowca podczas poszukiwań najtańszego OC na kolejny samochód, wyliczyła składkę nie uwzględniając żadnych zniżek z tytułu bezszkodowej jazdy. Ale nie wszystkie.

  • Generali i Proama sumuje krótkie okresy ubezpieczenia OC i za pełny okres uznaje polisy dłuższe niż pół roku. Wobec tego kierowca otrzymał 10% zniżki za 17 miesięcy ubezpieczenia, czyli za jeden pełny rok bezszkodowej jazdy,
  • Link4 okazało się w tym przypadku bezkonkurencyjne – towarzystwo uwzględniło 6-letnią historię w OC, ponieważ Mateusz kupił pierwszą polisę 6 lat temu. Okazuje się, że ubezpieczyciel honoruje nawet kilkudniowe polisy i pyta o datę zawarcia pierwszej polisy w ciągu ostatnich 6 lat.

Uwaga! Szukasz najtańszego OC po przerwie w ubezpieczeniu samochodu? Twój przypadek może być inny niż kierowcy z powyższego przykładu. Dlatego podczas poszukiwań obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu nie sugeruj się wyłącznie informacją o tym, która firma sumuje krótkie polisy. Sprawdź oferty również innych ubezpieczycieli!

Którego ubezpieczyciela wybrać w przypadku przerwy w OC lub AC?

Jest bardzo prawdopodobne, że najkorzystniejszą ofertę na ubezpieczenie OC zaproponuje Ci firma ubezpieczeniowa, która zachowa wszystkie lub większość wypracowanych przed przerwą zniżek. Jeśli jednak Twoje ulgi wcześniej nie były zbyt duże (np. miałeś ich tylko 10%),  może się zdarzyć, że tańszy będzie ubezpieczyciel, który nie uwzględni żadnego wcześniejszego rabatu.

W przypadku ubezpieczenia OC powinieneś patrzeć w pierwszej kolejności na cenę, bo lepiej wybrać towarzystwo, które proponuje mniej zniżek, ale niższą cenę niż to z droższą polisą, ale większą bonifikatą za bezszkodowość.

Jeśli kupujesz autocasco, obok ceny zwróć również uwagę na zakres proponowanej ochrony ubezpieczeniowej. Nie koncentruj się na samej kwestii przyznanych czy uznanych zniżek i nie szukaj na siłę firmy, która na przykład przenosi maksymalne ulgi z OC na AC, jeśli lepszą ofertę cenową przedstawi Ci inny ubezpieczyciel. 

Co warto wiedzieć

  • Do przerwy w OC może dojść nie tylko z powodu celowego niepłacenia polisy, ale również nieznajomości przepisów.
  • Najczęściej do braku lub przerwy w OC dochodzi, gdy wygasa polisa OC zbywcy pojazdu lub nie zostały opłacone wszystkie raty składki.
  • Przerwa w ubezpieczeniu OC (nawet przez jeden dzień) grozi karą finansową, nakładaną przez UFG.
  • Kierowca, który spowoduje wypadek nieubezpieczonym pojazdem, zapłaci za szkodę z własnej kieszeni.
  • O przerwie w OC mówimy również wtedy, gdy po sprzedaży lub złomowaniu samochodu nie posiadamy ciągłości ubezpieczenia. W konsekwencji możemy utracić część lub całość zgromadzonych dotychczas zniżek.
  • Większość towarzystw, po przerwie w ubezpieczeniu, oblicza zniżki na podstawie dotychczasowej historii ubezpieczenia OC właściciela pojazdu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co może spowodować przerwę w ubezpieczeniu OC?

    Najczęściej do przerwy w ubezpieczeniu OC dochodzi po wygaśnięciu polisy OC zbywcy pojazdu, braku automatyzmu po nieopłaceniu wszystkich rat składki lub z powodu błędnego przekonania, że nieużytkowany i niesprawny technicznie pojazd nie musi być ubezpieczony.

  2. Nie używam swojego auta – czy muszę płacić ubezpieczenie OC?

    Prawie każdy samochód zarejestrowany w naszym kraju musi posiadać ważną polisę OC (wyjątek stanowią pojazdy historyczne). Dlatego nie ma znaczenia czy go używasz, czy też stoi on od lat nieużywany w garażu - musisz zadbać o ciągłość OC aż do momentu jego wyrejestrowania.

  3. Jak uniknąć kary za brak polisy OC?

    Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie ciągłości w ubezpieczeniu i jest to jedyna skuteczna metoda na uniknięcie kary za brak polisy. Jeśli jednak pojawi się wezwanie do zapłaty kary z UFG, należy udowodnić posiadanie OC lub podać powód, który może zwolnić Cię z wymogu ubezpieczenia (np. sprzedaż auta).

  4. Czy kara za brak OC się przedawnia?

    Kara ulega przedawnieniu po upływie 3 lat od daty kontroli oraz nie później niż po upływie 3 lat od ostatniego dnia roku, w którym doszło do przerwy w ubezpieczeniu samochodu. Niestety – ten termin może się wydłużyć. Bieg przedawniania zostaje przerwany m.in. przez każdą czynność organu egzekucyjnego podjętą w celu wyegzekwowania opłaty. Kary nie warto więc ignorować, a jej szybkie uregulowanie zawsze będzie działać na korzyść.

  5. Kto płaci karę za brak OC – kierowca czy właściciel?

    Kara wystawiana przez UFG jest kierowana do właściciela pojazdu. To szczególnie ważna informacja dla osób, które swój samochód oddają do użytku swoim bliskim – np. rodzic dziecku, które wyjeżdża na studia i zobowiązuje się do pokrywania wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem auta. W sytuacji niedopilnowania ciągłości ubezpieczenia, to właściciel pojazdu zapłaci karę za brak OC, a nie jego użytkownik.

  6. Co zrobić gdy jest przerwa w OC?

    Jeśli przyczyną przerwy w polisie OC była trudna sytuacja finansowa, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) nałożył karę, możesz poprosić o zmianę decyzji. Każdy przypadek UFG rozpatruje indywidualnie. W zależności od analizy sytuacji, wysokość kary może zostać zmniejszona lub rozłożona na raty.

  7. Ile może być przerwy w OC?

    Przerwa w ciągłości ubezpieczenia pojazdu może wynosić kilka dni, miesięcy czy lat. Najczęstszą przyczyną jest zaniedbanie kierowców lub nieznajomość przepisów prawa. Pamiętaj, że nawet za jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu OC grozi kara ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

  8. Czy jest kara za przerwę w OC?

    Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) może ukarać właściciela pojazdu m.in. gdy przerwa w OC została wykryta w wyniku przeprowadzonej kontroli. Na przykład, jeżeli samochód nie jest ubezpieczony od 2021 r., a UFG to wykryje w 2025 r., to wysokość kary będzie ustalona według tegorocznych stawek. Grzywna nie zostanie naliczona za poprzednie lata.

  9. Jaka kara za przerwę w ubezpieczeniu?

    To zależy od terminu i długości przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu pojazdu. W przypadku samochodów osobowych, w 2025 r. kara za brak OC do 3 dni wynosi 1870 zł, od 4 do 14 dni - 4670 zł, a powyżej 14 dni 9330 zł.