×
temu
Pomoc
Kontakt
Skorzystaj z pomocy jednego z 200 naszych Doradców.
Pracujemy:
pn. - pt.9:00 - 21:00
sob.9:30 - 17:30
Zadzwoń22 270 00 00

Samochody elektryczne

Chociaż do niedawna samochody elektryczne BEV (Battery Electric Vehicle) nie miały szans w starciu z tradycyjnymi silnikami spalinowymi, dziś coraz więcej osób decyduje się na taki wybór. Częściowo za sprawą zmieniających się przepisów unijnych i państwowych dotyczących zmniejszenia emisji szkodliwych związków przez transport. Rośnie także świadomość ekologiczna kierowców. Dzięki modzie na samochody elektryczne ich oferta ciągle się powiększa, a do walki o klientów z tego sektora włączają się kolejne koncerny samochodowe. Co warto wiedzieć, zanim kupisz swój pierwszy pojazd z napędem elektrycznym? Artykuły z tej kategorii to kompendium wiedzy, dzięki któremu prowadzenie nowego typu samochodu nie nastręczy żadnych problemów.

Jak działają samochody elektryczne? 

Jeśli chodzi o główną zasadę działania samochodu elektrycznego, jest ona analogiczna jak w przypadku silnika spalinowego. Różnice sprowadzają się do tego, jakie paliwo zostaje wykorzystane do napędu. 

Głównym elementem tego typu pojazdów jest bateria, która magazynuje energię elektryczną. Ta natomiast jest przekazywana do falownika, który pod wpływem fal elektromagnetycznych przekształca ją na prąd zmienny. W kolejnym etapie trafia do silnika elektrycznego, który generuje moment obrotowy, czyli napędza koła i sprawia, że auto rusza. 

Więcej informacji o tym, jak auto elektryczne zmienia energię elektryczną w paliwo, znajdziesz w poniższych artykułach. Zobacz, na czym polegają różnice między działaniem silnika spalinowego a tym, co dzieje się w silniku elektrycznym – przesiadka w elektryka może się okazać całkiem przyjemna. 

Zalety i wady samochodów elektrycznych 

W silniku elektrycznym nie dochodzi do spalania paliwa – to jeden z największych atutów elektryka. Tym samym samochód nie emituje szkodliwych cząsteczek, które są niebezpieczne dla zdrowia człowieka, a przy tym przyczyniają się do negatywnych zmian klimatycznych. Auto elektryczne nie generuje też hałasu. W dłuższej perspektywie może to pozytywnie wpłynąć nie tylko na komfort kierowców, ale też na środowisko – szczególnie wtedy, gdy takie samochody będą przeważać na polskich drogach. 

Nie bez znaczenia jest również to, że samochody elektryczne są ekonomiczne w użytkowaniu. Choć początkowo trzeba za nie zapłacić więcej niż za modele benzynowe, to różnica ta zwykle dość szybko się zwraca. O ile baterie są zasilane energią odnawialną lub na darmowych stacjach ładowania, może Cię to niemal nic nie kosztować. Elektryk nie wymaga również tak częstego serwisowania. 

Auto elektrycze jest też często doceniane za komfort jazdy. Nie ma w nim sprzęgła ani wielobiegowej skrzyni, które są problematyczne dla młodych kierowców. Moment obrotowy zaczynający się w chwili odpalenia silnika przekłada się też na większe przyspieszenie i możliwość dynamicznej jazdy. 

Warto także zwrócić uwagę na aspekt finansowy. Model elektryczny jest zwykle droższy niż jego odpowiednik mający silnik spalinowy. Z drugiej strony, o ile uda Ci się spełnić wszystkie warunki, masz możliwość uzyskania dofinansowania. W rezultacie wydatek okaże się mniejszy. 

Model elektryczny oznacza również inne wymierne korzyści dla osoby, która z niego korzysta. Należy do nich chociażby możliwość poruszania się buspasami, co może pomóc w wyminięciu korków w mieście. Posiadanie elektryka pozwoli również pokonać ograniczenia związane z wprowadzeniem stref ekologicznego transportu w dużych miastach. Zeremisyjność oznacza możliwość jazdy nawet tam, gdzie nie mogą wjechać samochody spalinowe. Auto elektryczne ma też zwykle do dyspozycji osobno wydzielone miejsca parkingowe w różnych obiektach, np. przed urzędami lub na parkingach galerii handlowych. 

Nie oznacza to jednak, że elektryki są pozbawione wad. Jedną z największych jest bez wątpienia cena. Za auto z takim napędem trzeba zwykle dużo zapłacić, nawet mimo dofinansowania. Najtańsze modele są obecnie dostępne w cenie od 100 tys. złotych wzwyż. 

Problematyczny okazuje się czasem także zasięg. Choć w droższych i nowszych samochodach może przekraczać 500 km, standardem jest przedział 200-300 km na jednym ładowaniu. W najtańszych i starszych modelach zasięg może natomiast wynosić ok. 180 km. Trzeba zatem planować dłuższą podróż w taki sposób, by przez cały czas mieć pod ręką jakąś stację do ładowania. 

Przeciwnicy jazdy elektrykami zwracają także uwagę na to, że obecna infrastruktura do ładowania prądem w Polsce nie jest jeszcze tak rozwinięta, jak na zachodzie Europy. To z kolei oznacza, że na długich dystansach zasięg musi być duży, aby zapewnić kierowcy optymalne bezpieczeństwo. Warto jednak pamiętać, że taka infrastruktura będzie się na pewno rozwijać wraz ze wzrostem liczby elektryków poruszających się po polskich drogach. 

Przekonaj się, jakie inne zalety i wady jazdy elektrykiem okazują się istotne w praktyce. Materiały znajdujące się w tej kategorii rozwieją wszelkie wątpliwości. 

Jaki jest zasięg samochodu elektrycznego? 

Kwestia zasięgu samochodu elektrycznego to coś, na co właściciele takich pojazdów zwracają szczególną uwagę. Od tego zależy bowiem to, jak często trzeba będzie odwiedzać stację ładowania. Im większy zasięg, tym dłuższą trasę uda się pokonać bez wymuszonego postoju. 

Na to, jaki zasięg ma auto, wpływa wiele czynników. Jednym z najistotniejszych jest bez wątpienia pojemność baterii oraz stopień jej zużycia. Nie bez znaczenia pozostaje również konstrukcja pojazdu – zarówno jej waga, jak i właściwości aerodynamiczne czy nawet stan opon.  

Poznaj więcej wskazówek dotyczących tego, jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego – zebraliśmy je w tej kategorii. 

Czy samochody elektryczne są ekologiczne? 

Motywacją do zmiany silnika spalinowego na elektryczny jest często chęć realnego wpływu na ochronę środowiska. Czy rzeczywiście takie auta są ekologiczne, czy też można je uznać za kolejny przykład greenwashingu? To zależy, od której strony spojrzeć na tę kwestię. 

Z jednej strony są zeroemisyjne podczas użytkowania, gdyż w silniku elektrycznym nie dochodzi do spalania paliwa. Trzeba jednak wziąć pod uwagę również inne aspekty. Po pierwsze, produkcja aut z napędem elektrycznym – a dokładnie ich baterii – generuje duży ślad węglowy. Warto też pamiętać, że samochód elektryczny jest łatwopalny, a ugaszenie jego pożaru wymaga dużo wysiłku. Problem może stanowić również kwestia utylizacji zużytych akumulatorów. 

To, czy w ogólnym rozrachunku samochód elektryczny okaże się ekologiczny, zależy od wielu czynników. Właściwie użytkowany powinien jednak cechować się długą żywotnością, a tym samym zrównoważyć negatywny wpływ na środowisko, jaki wynika z procesu produkcyjnego. 

Czy możesz coś zrobić, aby samochód był jak najbardziej ekologiczny w użytkowaniu? Wskazówki koncentrujące się m.in. na ładowaniu i sposobie jazdy elektrykiem, znajdziesz w naszych poradnikach. 

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodów elektrycznych? 

W 2023 roku posiadacze samochodów elektrycznych BEV płacili za OC średnio 425 zł. Tym samym pojazdy z tej kategorii okazały się najtańsze do ubezpieczenia. Po drugiej stronie tego zestawienia znalazły się natomiast hybrydy plug in, dla których średnia składka wyniosła 552 zł. 

Posiadanie silnika elektrycznego nie przesądza jednak w stu procentach o przystępnej cenie ubezpieczenia samochodu. W grę wchodzi tu bowiem szereg czynników, które dotyczą tak samochodu, jak osoby użytkującej go na co dzień. Dowiedz się, co jeszcze wpływa na cenę OC, gdy chcesz ubezpieczyć samochód z napędem elektrycznym. Poniższe artykuły wyjaśnią wszelkie wątpliwości. 

Rozwiń

Najczęściej zadawane pytania:

  • Gdzie można bezpłatnie naładować samochód elektryczny?
    Baterię można załadować za darmo w specjalnie oznaczonych punktach, które znajdują się np. w galeriach handlowych, a także przy hotelach i stacjach paliw. Warto mieć jednak świadomość tego, że takie punkty są zwykle bardzo oblegane.
  • Czy można ładować samochód elektryczny we własnym domu?
    Tak, o ile dysponujesz odpowiednią infrastrukturą, która umożliwia ładowanie silnika elektrycznego w domowych warunkach.
  • Czy samochody elektryczne są tańsze w eksploatacji od spalinowych?
    Tak. Dotyczy to zarówno kosztów samego ładowania, jak i wymiany płynów eksploatacyjnych i drobnych elementów, które zużywają się w miarę użytkowania auta z silnikiem spalinowym (np. filtry).
  • Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny?
    Rosnąca popularność samochodów elektrycznych sprawia, że rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. Najtańsze modele można obecnie dostać za nieco ponad 100 tys. złotych.
  • Jak długo trwa ładowanie elektryka?
    Wszystko sprowadza się do tego, jaką ładowarkę masz do dyspozycji. Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą domowej stacji ładowania może zająć ok. 8-10 godzin. Jeśli ładujesz samochód prądem przemiennym, może to zająć nawet kilkanaście godzin. Ładowarka zasilania prądem stałym powinna uporać się z tym samym zadaniem w ciągu 3-4 godzin.
  • Czy można kupić używane samochody elektryczne?
    Teoretycznie tak, ale trzeba to dobrze przemyśleć. Przed zakupem samochodu elektrycznego z drugiej ręki warto sprawdzić w szczególności stan baterii, zasięg auta i gwarancję, o ile ta przechodzi na nowego właściciela.
  • Czy ubezpieczenie samochodu elektrycznego jest tańsze niż spalinowego?
    Jak wynika z raportu RanKING podsumowującego 2023 rok, samochody elektryczne są obecnie najtańsze w ubezpieczeniu. W 2023 roku ich posiadacze płacili za OC średnio 425 zł, podczas gdy właściciele pojazdów z silnikiem spalinowym musieli przeznaczyć na ten cel 505 zł. Najwięcej musiały wyłożyć na ten cel osoby mające hybrydy plug in, w przypadku których średnia składka wyniosła 552 zł.
  • Ile można przejechać elektrykiem na jednym ładowaniu?
    Średni wynik dla samochodów elektrycznych to ok. 200‒300 km. Można spotkać się z pojazdami z większym zasięgiem – nawet do 500 km i więcej.
  • Ile kosztuje wymiana baterii w samochodzie elektrycznym?
    Akumulator samochodu elektrycznego to jego najdroższy element. Koszt nowego waha się od kilkudziesięciu tysięcy złotych aż do ponad 150 tysięcy złotych, w zależności od konkretnego pojazdu.
  • Czy można dostać dofinansowanie do zakupu elektryka?
    Tak. Dofinansowanie do zakupu samochodu z napędem elektrycznym zapewnia chociażby rządowy program „Mój Elektryk”. Oferta obejmuje jedynie w stu procentach zeroemisyjne pojazdy, a zatem tylko samochody elektryczne – ale już nie hybrydy plug in.
Najczęściej zadawane pytania:
logo innowacyjna gospodarka
UBEZPIECZENIA RANKOMAT Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wolska 88 informuje o realizacji projektu "Integracja systemu informatycznego multiagencji ubezpieczeniowej INSU z serwisami towarzystw „direct” w celu optymalizacji procesów sprzedażowych produktów ubezpieczeniowych" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego okres realizacji: 2007 - 2013
logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego