Polski rynek motoryzacyjny kojarzy się przede wszystkim z napędami konwencjonalnymi. Nic dziwnego - raport Polskiego Związku Paliw Alternatywnych donosi, że w Polsce eksploatowanych jest ponad 8 milionów aut zasilanych benzyną, 7,3 miliona diesli oraz 2,6 miliona pojazdów na LPG. Nie da się jednak ukryć, że samochodów z napędem alternatywnym regularnie przybywa na naszych drogach. Czy wiesz o nich wystarczająco dużo? lle kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego i jego eksploatacja? 

Ładowanie zamiast tradycyjnego tankowania? Brzmi kusząco i wygodnie. To jedna z zalet, która wiąże się z użytkowaniem samochodu z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Polacy również zaczynają to doceniać, coraz chętniej inwestując w pojazdy zasilane alternatywnie.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych donosi, że z końcem marca 2023 w Polsce zarejestrowanych było łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W pierwszych trzech miesiącach roku ich liczba zwiększyła się o 5500 sztuk, czyli o 84% więcej niż w analogicznym okresie 2022. Tendencja w tym kierunku jest zatem wzrostowa. Zanim jednak zdecydujesz się na zakup elektryka, powinieneś dokładnie zapoznać się ze specyfiką takiego samochodu i wszystkim, co wiąże się z jego eksploatacją i kosztami utrzymania. Tylko wtedy będziesz mógł podjąć świadomy wybór. 

Jednym z najczęstszych pytań padających w takiej sytuacji, jest to, o sposób oraz koszty ładowania elektryka lub hybrydy. Jeśli przerastają Twoje możliwości, czy da się je zoptymalizować? Poniżej znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na ten temat!

Czy jazda samochodem elektrycznym jest ekonomiczna?

Niezależnie od typu napędu każdy samochód może być droższy lub tańszy w eksploatacji oraz zapewniać zasięgi na różnych poziomach. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy. W przypadku samochodów spalinowych ekonomia jazdy oznacza zużywanie benzyny w takim stopniu, który  pozwoli na jak największe wydłużenie zasięgu pokonanego na jednym baku. Czy podobna zasada dotyczy samochodów elektrycznych?

Tak jak w każdym innym przypadku, tak i za kierownicą elektryka warto wziąć pod uwagę:

  • płynność jazdy,
  • dostosowanie prędkości do realnych potrzeb,
  • ograniczenie dodatkowego poboru mocy do minimum (chodzi o klimatyzację, radio, ogrzewanie itp.),
  • przewidujący sposób jazdy,
  • zmniejszane oporów powietrza (o ile to możliwe poprzez demontaż bagażnika dachowego, utrzymywanie odpowiednego ciśnienia w oponach itd.).

Jazdę samochodem elektrycznym da się zatem zoptymalizować z realnym wpływem na liczbę kilometrów, jaką może przejechać na jednym ładowaniu.

Porównaj ceny OC i AC

Co do samych opłat, między samochodami spalinowymi i elektrycznymi istnieje duża różnica, jeśli chodzi o koszt ładowania. I nie chodzi tu wyłącznie o cenę. W przypadku elektryków składa się na nią mnóstwo czynników. Przy autach spalinowych ten algorytm jest znacznie prostszy - liczy się:

  • pojemność baku,
  • rodzaj paliwa.

Koszt ładowania elektryka (nieważne, czy na publicznej, czy prywatnej stacji) kształtuje się w zależności od takich parametrów, jak:

  • pojemność baterii,
  • rodzaj ładowarki,
  • czas ładowania,
  • tryb ładowania (jednorazowo czy abonament).

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Sprawdź, zanim zdecydujesz się na samochód z tym napędem.

Zobacz też: Hybrydy i elektryki z rekordem na polskim rynku w 2023 roku | Rankomat.pl

Koszt ładowania auta elektrycznego - te czynniki mają znaczenie!

Konstrukcja układu napędowego w samochodach spalinowych jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku samochodu elektrycznego. Jeśli jednak mowa o kosztach paliwa, auta elektryczne wymagają głębszej analizy - koszty ładowania samochodu elektrycznego zależą bowiem od szeregu zmiennych.

Typ ładowarki

Na rynku dostępne są już różne ładowarki do samochodów elektrycznych. Różnorodność w tym zakresie utrudnia zatem jednoznaczną ocenę kosztów ładowania samochodu z napędem elektrycznym. W podstawowej wersji ładowarki te wykorzystują do działania prąd zmienny. To wiąże się z pewnymi ograniczeniami - mają co prawda niższą moc ładowania, ale jednocześnie prostą budowę. Można z nich zatem korzystać w różnych okolicznościach, także jako z ładowarki domowej. Można je podpiąć do zwykłego gniazdka.

Inny ryb ładowania zapewniają ładowarki działające na bazie prądu stałego o dużej mocy. Może ona wynosić nawet ok. 100-150 kW. Są wykorzystywane m.in. na szybkich stacjach ładowania samochodu elektrycznego, który mogą naładować do pełna w niecałe dwie godziny. Naturalnie wiąże się to większym kosztem.

Pojemność baterii

Bateria zamontowana w takim modelu powinna być zwykle ładowana tylko do 60 czy 70 procent. Jeśli chcesz, aby bateria o wysokiej mocy służyła Ci przez długi czas i to w dobry stanie technicznym, unikaj ładowania samochodu elektrycznego do 100 procent, chyba że planujesz daleką trasę.

Prosta zasada głosi, że im większa pojemność baterii, tym więcej energii zużyjesz. Naturalną konsekwencją tego mechanizmu jest większy koszt ładowania elektrycznego samochodu. Rozpiętość, jeśli chodzi o ten parametr, może być spora.

Przykładowo w typowo miejskim model u jak Fiat 500e bateria będzie miała niespełna 24 kW. Z kolei SV Audi Q to już bateria o pojemności powyżej 80 kW.

Opcja abonamentowa na ładowanie

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania w mieście? W przypadku publicznej stacji wiele zależy od częstotliwości cyklu ładowania i tego, czy za każdym razem zapłacisz za usługę, czy może zdecydujesz się na opcję abonamentową.

Operatorzy takich punktów pozwalają załadować samochód elektryczny:

  • doraźnie,
  • z rejestracją w systemie,
  • w ramach abonamentu.

Łatwo się domyślić, że cena ładowania samochodu elektrycznego będzie najwyższa przy usłudze jednorazowej, np. na przypadkowej stacji, z której wcześniej nie korzystałeś. Jeśli jednak zarejestrujesz się np. w specjalnej aplikacji usługodawcy, prawdopodobnie skorzystasz z atrakcyjnych zniżek. Najmniej kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, kiedy wykupisz abonament.

Pamiętaj! Do kosztów ogólnych należy doliczyć tzw. opłatą abonamentową. Ile ona wynosi? W zależności od operatora może to być 30, ale równie dobrze 100 zł. Pomimo tego i tak jest to najtańsze rozwiązanie ze wszystkich wymienionych.

Czas ładowania

Jak długo trwa naładowanie samochodu elektrycznego? Najczęściej stacja ładowania pozwala na pełne ładowanie w ciągu 2 godzin. Należy jednak pamiętać, że u wielu operatorów spotkasz limity czasowe, po przekroczeniu których zaczynają oni pobierać dodatkowe opłaty za każdą minutę więcej na stacji ładowania - zwykle jest to kilkadziesiąt groszy za minutę.

Ważne! W wielu przypadkach limity znoszone są w porach o mniejszym natężeniu ruchu. Na przykład firma Greenway pozwala na korzystanie ze stacji ładowania samochodu elektrycznego bez ograniczeń w godzinach 21 wieczorem do 7 rano następnego dnia.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu? Na koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu wpływają w dużej mierze opłaty za energię. Jak kształtują się one w połowie 2023 roku? Obecnie za 1kW należy zapłacić średnio od 0,92 do 1,03 zł.

Na ostateczny koszt wpływa jednak szereg zmiennych, jak:

  • dystrybutor,
  • wybrana taryfa,
  • ewentualna instalacja fotowoltaiczna (możesz wtedy liczyć na niższą taryfę),
  • realne zużycie.

Jedną z najpopularniejszych taryf oferowanych przez dostawców energii jest obecnie G12. Spróbujmy obliczyć przykładowy koszt ładowania auta elektrycznego z domowego gniazdka, przy założeniu 0,8585 zł/kWh, czyli stawki po przekroczeniu przysługującego gospodarstwu domowemu limitu na zużycie energii.

Auto to jeden z najchętniej kupowanych modeli elektrycznych w Polsce - Tesla 3, którego ładowanie do ok. 90% wymaga ok. 50 kWh. Łatwo zatem policzyć, że koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu wyniesie Cię wówczas ok. 43 zł.

Wiadomo, że Tesla zużywa na 100 km ok. 14 kWh. To oznacza, że pokonanie tego dystansu będzie Cię kosztowało przy założonej stawce ok. 12 zł. Dla porównania weźmy pod uwagę samochód spalinowy, który przeciętnie spala 8 l/100 km. Jeśli zatankujesz benzynę w cenie np. 7 zł/litr, za przejechanie 100 km zapłacisz 56 zł.

Porównanie samochodu spalinowego i elektrycznego pod względem kosztów eksploatacji zdecydowanie wypada na korzyść tego ostatniego. Jednak należy wziąć pod uwagę również sam koszt zakupu takiego model, a także koszt związany z domową stacją ładowania. To oczywiście jednorazowy wydatek, ale należy uwzględnić go w swoich kalkulacjach.

Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji - czy bardziej się opłaca?

Ładowanie samochodu elektrycznego może odbywać się także w ogólnodostępnych punktach. Mapa stacji ładowania w Polsce regularnie zapełnia się o kolejne lokalizacje. Można zatem powiedzieć, że infrastruktura ładowania rośnie wraz z popytem na samochody elektryczne.

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec czerwca 2023 roku w Polsce dostępnych było 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania. Około 31% z nich to szybkie ładowarki z prądem stałym (DC), natomiast pozostałe 69% stanowią wolne stacje ładowania działające na prądzie zmiennym (AC) o mocy nieprzekraczającej 22 kW.

Większość z nich znajduje się póki co w dużych miastach, jednak pojawienie się stacji ładowania również w innych lokalizacjach, to tylko kwestia czasu. W całym roku 2022 rozłożenie liczy pojazdów elektrycznych w Polsce prezentowało się następująco.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji? W dużej mierze zależy to od konkretnego operatora. Nie każdy właściciel samochodu elektrycznego ma możliwość ładowania go we własnym domu czy garażu. Warto zatem przed zakupem zorientować się, z jakimi kosztami będziesz musiał się liczyć, jeśli chodzi o codzienne użytkowanie pojazdu.

Do wyboru masz ładowanie DC (prądem stałym) oraz AC (prądem zmiennym). Do największych operatorów stacji należą m.in.:

  • GreenWay,
  • Orlen Charge,
  • Tauron.

Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego prądem zmiennym? Oto przykładowe stawki obowiązujące w 2023 roku.

OPERATORCENA ŁADOWANIA 1 kWh
GreenWay
  • ładowanie jednorazowe - 2,20 zł
  • Energia Standard - 1,96 zł
  • Energia Plus - 1,75 zł
  • Energia Max - 1, 60 zł
Orlen Charge1, 95 zł
Tauron
  • ładowanie jako gość - 1,31 zł
  • ładowanie z aplikacją eMap - 1,21 zł
*opracowanie własne na podstawie greenwaypolska.pl; orlencharge.pl; tauron.pl

Warto podkreślić, że ładowanie samochodu elektrycznego prądem zmiennym jest co prawda tańsze, ale trwa znacznie dłużej. Natomiast prąd stały (DC) gwarantuje szybkie ładowanie, jednak przy nieco wyższej stawce. Na tych samych stacjach ładowania trzeba obecnie zapłacić: 

OPERATORCENA ŁADOWANIA 1 kWh
GreenWay
  • ładowanie jednorazowe - 3,40 zł
  • Energia Standard - 2,95 zł
  • Energia Plus - 2,30 zł
  • Energia Max - 1, 95 zł
Orlen Charge2, 69 zł
Tauron
  • ładowanie jako gość - 2,31 zł
  • ładowanie z aplikacją eMap - 1,99 zł
*opracowanie własne na podstawie greenwaypolska.pl; orlencharge.pl; tauron.pl

W powyższym zestawieniu uwzględniono cenę ładowania samochodu elektrycznego na ładowarce o słabszej mocy. Wraz z jej wzrostem, rosną także koszty.

Pamiętaj także, że operatorzy wprowadzają limity postoju na swoich stacjach. Jeśli przekroczysz założony czas, musisz liczyć się z dopłatą. Najczęściej zdarza się to w przypadku właścicieli elektryków z baterią większej pojemności, której naładowanie wymaga czasu.

Przykładowo Orlen pobiera następującą dodatkową opłatę za postój:

  • 0,40 gr/min. - po 60 minutach w punktach ze złączami AC i DC,
  • 0,40 gr/min - po 720 minutach w punktach ze złączem AC.

Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego na stacji w praktyce? Oto przykładowe wyliczenie kosztów ładowania do 100% dla wspomnianej Tesli 3 o pojemności baterii 50 kWh, jeśli zdecydujesz się na szybką jednorazową usługę na stacji GreenWay (DC).

50 kWh*3,40 zł = 170 zł

Jeśli natomiast wykupisz abonament w wariancie Energia Plus, ładowanie samochodu elektrycznego będzie Cię kosztować:

50 kWh*2,30 zł = 115 zł J

Jak widzisz, koszt ładowania samochodu elektrycznego w ramach abonamentu to realna oszczędność.

Gdzie dostępne są stacje ładowania?

Zarówno płatne, jak i darmowe ładowarki publiczne można znaleźć najczęściej:

  • na stacji benzynowej (w wybranych lokalizacjach),
  • przy ulicy,
  • na parkingach galerii handlowych,
  • na terenach obiektów rekreacyjnych.

Stacja ładowania samochodu elektrycznego. Czy warto ją kupić?

Z naszych analiz wynika, że koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu są mimo wszystko niższe niż na stacji w przestrzeni publicznej. Jak powiedzieliśmy, ładowanie odbywa się w bardzo prosty sposób - samochód elektryczny możesz ładować niemal tak, jak komputer czy telefon - podłączając specjalny kabel do domowego gniazdka.

Co do czasu ładowania, jest on niestety wówczas dość długi. Średniej wielkości akumulator będzie potrzebował ok. 12 godzin.

Aby ułatwić tę kwestie właścicielom samochodów elektrycznych, producenci stworzyli specjalne stacje ładowania do użytku w domowym zaciszu. Takie stacje ładowania samochodów elektrycznych wymagają dość złożonej instalacji i wysokiego jednorazowego kosztu, jednak w perspektywie to bardzo opłacalne rozwiązanie. Przede wszystkim w ten sposób ładowanie auta elektrycznego przebiega znacznie szybciej.

Na rynku dostępnych jest kilka typów takich urządzeń. Czym się różnią? W największym stopniu szybkością ładowania, ale także dodatkowymi funkcjami. Niektóre np. obsługują nawet sieć Wi-Fi.

Ile kosztują domowe ładowarki?

Ile zatem kosztuje taka szybka ładowarka domowa, dzięki której obniżysz koszty ładowania samochodu elektrycznego? W większości przypadków wystarczy najbardziej podstawowa wersja urządzenia, za którą należy zapłacić ok. 2 tysięcy złotych.

Koszt szybkiej ładowarki z zaawansowanymi funkcjami może jednak wynosić nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jednak nawet, jeśli w Twoim aucie elektrycznym znajduje się większa bateria, wersja ładowarki za kilka tysięcy powinna Ci w zupełności wystarczyć.

Czy da się obniżyć koszt ładowania elektryka?

Nawet jeśli rozważasz zakup pojazdu z napędem alternatywnym, koszty ładowania samochodu elektrycznego wciąż mogą rodzić obawy. Dobra wiadomość jest taka, że lista zmiennych wpływających na cenę ładowania działa na Twoją korzyść. Istnieje bowiem kilka sposobów, dzięki którym pojazdy elektryczne można ładować taniej.

Jak ładować samochód z takim napędem w ekonomiczny sposób? Oto kilka pomysłów:

  • wybór korzystnej taryfy: to, ile kosztuje prąd, zależy od konkretnej taryfy, których w Polsce obowiązuje kilka. Najczęściej wybieraną jest G12 - przy ładowaniu w nocy możesz liczyć na naprawdę korzystne stawki,
  • montaż paneli fotowoltaicznych: w takim przypadku ładowanie będzie opłacalne szczególnie przy stale słonecznej pogodzie,
  • skorzystanie z opcji abonamentowej lub rejestracja w aplikacji: dostępne dla użytkowników ładujących samochody na stacjach; dzięki tej opcji można liczyć na pewne zniżki,
  • korzystanie z rządowych programów dopłat na samochody elektryczne: jednym z nich jest np. program Mój elektryk, który przewiduje dofinansowanie na zakup auta,
  • tzw. ecodriving: ekonomiczna jazda sprawi, że koszt utrzymania elektryka będzie znacznie niższy przez mniejsze zużycie prądu i tym samym niższe koszty ładowania,
  • korzystanie z darmowych stacji na samochody elektryczne: warto sprawdzić, czy nie ma takich w Twojej okolicy.

Koszty utrzymania elektryka - co z ubezpieczeniem?

Wiesz już, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego, ale to nie jedyna pozycja w Twojej indywidualnej tabeli opłat związanej z użytkowaniem takiego pojazdu. Jeśli uda Ci się osiągnąć niższe koszty eksploatacji, to duży sukces. Nie zapominaj jednak o kwestii obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Porównaj ceny OC i AC

Co ciekawe, w przypadku samochodów elektrycznych nierzadko można liczyć na stawki niższe niż przy autach spalinowych.

To jednak nie reguła. Ostateczna cena polisy zależy oczywiście nie tylko od rodzaju napędu. Wpływają na nią również takie czynniki, jak: wiek właściciela pojazdu, miejsce zamieszkania, historia szkód, marka i model pojazdu, rok produkcji.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

    W gąszczu propozycji ubezpieczycieli czasem trudno się odnaleźć. Aby znaleźć optymalną ofertę dla swojego auta elektrycznego, warto skorzystać z porównania cen w internetowym kalkulatorze OC i AC. Znajdziesz tam nie tylko propozycje obowiązkowej ochrony OC, ale także liczne produkty dodatkowe.

    Zobacz, na co mógł liczyć 30-letni kierowca z Sochaczewa, właściciel 8-letniego Nissana Leaf

    UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
    mtu24.pl
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    551,00 zł rata od 317 zł
    mtu24.pl
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    634,00 zł rata od 358 zł
    Wiener
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    730,00 zł rata od 422 zł
    Beesafe
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    759,97 zł rata od 448,38 zł
    Beesafe
    OC
    AC Mini
    Assistance
    NNW
    1154,59 zł rata od 681,21 zł
    Wiener
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    1344,00 zł rata od 455 zł
    mtu24.pl
    551,00 złrata od 317.00 zł
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    mtu24.pl
    634,00 złrata od 358.00 zł
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    Wiener
    730,00 złrata od 422.00 zł
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    Beesafe
    759,97 złrata od 448.38 zł
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    Beesafe
    1154,59 złrata od 681.21 zł
    OC
    AC
    Assistance
    NNW
    Wiener
    1344,00 złrata od 455.00 zł
    OC
    AC
    Assistance
    NNW

    Producenci samochodów elektrycznych wypuszczają na rynek wartościowe modele, którym warto zapewnić także ubezpieczenie w ramach autocasco czy assistance.

    Zobacz również: Czy można dokupić AC do OC i jak to zrobić? | Rankomat.pl

    Podjąłeś już decyzję o zakupie? Rozważasz ładowanie samochodu elektrycznego w domu? A może odpowiada Ci cena ładowania w miejscu publicznym? Jako właściciel elektryka masz szereg możliwości. Wylicz koszt przejechania 100 km dla Twojego samochodu i zdecyduj, która z nich najbardziej Ci się opłaca.

    Co warto wiedzieć?

    • Na koszt ładowania elektryka na stacji wpływa szereg czynników, takich jak: pojemność baterii, rodzaj ładowarki, czas ładowania, tryb ładowania (jednorazowo czy abonament).
    • Aby akumulator pojazdu elektrycznego posłużył Ci jak najdłużej, nie ładuj go za każdym razem do pełna. Do codziennego użytku w mieście w zupełności wystarczy Ci bateria zapełniona do 60 czy 70%.
    • Na stacji ładowania z prądem stałym możesz załadować elektryka w do pełna w ciągu ok. 2 godzin (ostatecznie zależy to od pojemności akumulatora).
    • Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazdka trwa o wiele dłużej niż za pomocą domowej stacji. Jej zakup to dość wysoki koszt, jednak opłaca się w dalszej perspektywie.

    Najczęściej zadawane pytania o to, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego

    1. Czy można naładować samochód elektryczny bezpłatnie na publicznej stacji?

      Tak - choć w dalszym ciągu są one dostępne w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jest ich w Polsce coraz więcej. Darmowe punkty ładowania można znaleźć choćby na stacjach paliw, w wybranych punktach przy drodze czy na parkingach galerii handlowych.

    2. Ile zapłacę, jeśli chcę naładować elektryka na 100 km jazdy?

      Wszystko zależy od stawek operatora lub wybranej taryfy za energię elektryczną. Dodatkowo liczy się także pojemność baterii samochodu. Te z dużym akumulatorem zapewniają co prawda większy zasięg, ale ich ładowanie będzie odpowiednio więcej kosztować. Przykładowo za przejechanie 100 km Nissanem Leaf o pojemności baterii 40 kWh i spalaniu 17,1 kWh/100 km zapłacisz ok. 21 zł (przy ładowaniu z gniazda w domu i w ramach taryfy dziennej G12).

    3. Jak ładować samochód elektryczny w domu?

      Możesz robić to na dwa sposoby - za pośrednictwem tradycyjnego gniazdka, w którym ładujesz także inne sprzęty elektroniczne w domu, albo kupując specjalną stację ładowania. Często okazuje się, że ta ostatnia pozwoli Ci na szybsze naładowanie auta i bardziej ekonomiczną cenę za przebycie dystansu 100 km.

    4. Ile trwa ładowanie elektryka w domu z gniazdka?

      Może się okazać, że na pełne naładowanie akumulatora będziesz musiał czekać od 7 do 30 godzin - nie w każdym przypadku można sobie pozwolić na taki okres czekania. Wszystko dlatego, że w domowym gnieździe dostępny jest wyłącznie prąd naprzemienny. Na szczęście jednak rzadko zdarzają się sytuacje, w których ładuje się elektryka "od zera". Jeśli wrócisz z pracy do domu i podłączysz pojazd do gniazdka, powinien wystarczająco naładować się do rana i ponownego użytku w miejskich warunkach.

    5. Gdzie mogę znaleźć najbliższą stację ładowania elektryka w mojej okolicy?

      W sieci dostępne są mapy, na których znajdziesz punkty ładowania rozmieszczone w całym kraju. Bez trudu zlokalizujesz na nich najbliższą stację. Warto do nich zajrzeć jeszcze przed zakupem auta, jeśli nie zamierzasz go ładować w warunkach domowych. Jeśli okaże się jednak, że najbliższa stacja jest znacznie oddalona od Twojego miejsca zamieszkania, być może nie będziesz mieć wyboru.