Polski rynek motoryzacyjny kojarzy się przede wszystkim z napędami konwencjonalnymi. Z raportu przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wynika, że po polskich drogach nadal najwięcej jeździ samochodów zasilanych benzyną (ponad 8 milionów) diesli (7,3 miliona) oraz aut na gaz (2,6 miliona). Z roku na rok przybywa jednak pojazdów z napędem alternatywnym – ich liczba pod koniec listopada 2024 wzrosła do 136 404. Co warto wiedzieć o elektrykach i ile dziś kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Czy to się w ogóle opłaca?
- Czy jazda samochodem elektrycznym jest ekonomiczna?
- Koszt ładowania auta elektrycznego – te czynniki mają znaczenie!
- Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji - czy bardziej się opłaca?
- Stacja ładowania samochodu elektrycznego. Czy warto ją kupić?
- Czy da się obniżyć koszt ładowania elektryka?
- Koszty utrzymania elektryka - co z ubezpieczeniem?
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności donosi, że z końcem listopada 2024 w Polsce zarejestrowanych było łącznie 70 342 samochodów osobowych całkowicie elektrycznych (BEV). Z kolei flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w tym czasie liczyła 78 142 sztuk. Tendencja w tym kierunku jest wciąż wzrostowa.
Zanim jednak zdecydujesz się na zakup elektryka, powinieneś dokładnie zapoznać się ze specyfiką takiego samochodu i wszystkim, co wiąże się z jego eksploatacją i kosztami utrzymania. Tylko wtedy będziesz mógł podjąć świadomy wybór. Ile kosztuje ładowanie elektryka czy hybrydy? Czy koszty te da się zoptymalizować? To jedne z ważniejszych pytań, jakie stawiają sobie przyszli posiadacze aut napędzanych prądem.
Czy jazda samochodem elektrycznym jest ekonomiczna?
Niezależnie od typu napędu każdy samochód może być droższy lub tańszy w eksploatacji oraz zapewniać zasięgi na różnych poziomach. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy. W przypadku samochodów spalinowych ekonomia jazdy oznacza zużywanie benzyny w takim stopniu, który pozwoli na jak największe wydłużenie zasięgu pokonanego na jednym baku. Czy podobna zasada dotyczy samochodów elektrycznych?
Tak jak w każdym innym przypadku, tak i za kierownicą elektryka warto wziąć pod uwagę:
- płynność jazdy,
- dostosowanie prędkości do realnych potrzeb,
- ograniczenie dodatkowego poboru mocy do minimum (chodzi o klimatyzację, radio, ogrzewanie itp.),
- przewidujący sposób jazdy,
- zmniejszane oporów powietrza (o ile to możliwe poprzez demontaż bagażnika dachowego, utrzymywanie odpowiednego ciśnienia w oponach itd.).
Jazdę samochodem elektrycznym da się zatem zoptymalizować z realnym wpływem na liczbę kilometrów, jaką może przejechać na jednym ładowaniu.
Co do samych opłat, między samochodami spalinowymi i elektrycznymi istnieje duża różnica, jeśli chodzi o koszt ładowania. I nie chodzi tu wyłącznie o cenę. W przypadku elektryków składa się na nią mnóstwo czynników. Przy autach spalinowych ten algorytm jest znacznie prostszy - liczy się:
- pojemność baku,
- rodzaj paliwa.
Koszt ładowania elektryka (nieważne, czy na publicznej, czy prywatnej stacji) kształtuje się w zależności od takich parametrów, jak:
- pojemność baterii,
- rodzaj ładowarki,
- czas ładowania,
- tryb ładowania (jednorazowo czy abonament).
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Sprawdź, zanim zdecydujesz się na samochód z tym napędem.
Zobacz też: Jak działa hybryda? Zasada działania aut hybrydowych
Koszt ładowania auta elektrycznego – te czynniki mają znaczenie!
Konstrukcja układu napędowego w samochodach spalinowych jest znacznie bardziej skomplikowana niż w przypadku samochodu elektrycznego. Jeśli jednak mowa o kosztach paliwa, auta elektryczne wymagają głębszej analizy - koszty ładowania samochodu elektrycznego zależą bowiem od szeregu zmiennych.
Typ ładowarki
Samochody elektryczne można ładować prądem zmiennym (AC) oraz stałym (DC). Ładowarki AC spotykamy znacznie częściej – występują one jako wallbox przeznaczone do użytku domowego oraz jako ładowarki komercyjne. Ładowarki DC to inaczej stacje szybkiego ładowania doceniane szczególnie przez kierowców przemierzających dłuższe trasy. Moc ładowarek DC jest znacznie większa (50-150 kW) niż modeli ładujących prądem zmiennym, tym samym koszt szybkiego ładowania jest wyższy.
Koszt ładowania elektryka na stacji DC zależy od mocy ładowarki, cennika danego operatora, a także od tego, czy kierowca ładuje samochód np. w ramach wykupionego abonamentu. W przypadku ładowarek AC koszt ładowania zależy od stacji i jej lokalizacji, aktualnych promocji oraz stawek abonamentowych.
Warto wiedzieć
Pojemność baterii
Pojemność baterii w elektrykach wynosi od 60 do 100 kWh. Im jest ona większa, tym wyższy koszt ładowania i dłuższy proces ładowania. Warto pamiętać, że bateria samochodu elektrycznego nie powinna być ładowana do 100 procent, a jedynie do 60-70 procent (wyjątkiem jest sytuacja, gdy kierowca planuje dalszą trasę). Dzięki takiej praktyce zachowasz ją w dobrym stanie technicznym przez dłuższy czas.
Rozpiętość parametrów jest spora – spójrzmy na wybrane przykłady:
- Tesla Model Y – 75 kWh,
- Volvo EX30 – 51 kWh lub 69 kWh,
- Tesla Model 3 – 55 kWh, 60 kWh, 82 kWh,
- Skoda Enyaq – 62 kWh, 82 kWh,
- Volkswagen ID.4 – 52 kWh, 77 kWh,
- BMW iX1 – 64,8 kWh, 64,7 kWh,
- Hyundai Kona – 48,4 kWh, 65,4 kWh.
Uwaga!
Opcja abonamentowa na ładowanie
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania w mieście? W przypadku publicznej stacji wiele zależy od częstotliwości cyklu ładowania i tego, czy za każdym razem zapłacisz za usługę, czy może zdecydujesz się na opcję abonamentową.
Operatorzy takich punktów pozwalają załadować samochód elektryczny:
- jednorazowo,
- z rejestracją w systemie,
- w ramach abonamentu.
Łatwo się domyślić, że cena ładowania samochodu elektrycznego będzie najwyższa przy usłudze jednorazowej, np. na przypadkowej stacji, z której wcześniej nie korzystałeś. Jeśli jednak zarejestrujesz się np. w specjalnej aplikacji usługodawcy, prawdopodobnie skorzystasz z atrakcyjnych zniżek. Najmniej kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, kiedy wykupisz abonament.
Ile kosztuje ładowanie elektryka w abonamencie GreenWay Polska w 2025 roku? Stawki za kWh różnią się w zależności od wybranego wariantu abonamentu:
- STANDARD (0 zł/m-c) – AC: 1,95 zł/kWh, DC: 3,15 zł/kWh,
- PLUS (29,99 zł/m-c) – AC: 1,75 zł/kWh, DC: 2,4 zł/kWh,
- MAX (79,99 zł/m-c) – AC: 1,6 zł/kWh, DC: 2,1 zł/kWh.
Ranking cen ładowania w Polsce w kwietniu 2025 (na podstawie elektromobilni.pl)
Uwaga!
Czas ładowania
Jak długo trwa naładowanie samochodu elektrycznego? Najczęściej stacja ładowania pozwala na pełne ładowanie w ciągu 2 godzin. Należy jednak pamiętać, że u wielu operatorów spotkasz limity czasowe – po ich przekroczeniu pobierana jest dodatkowa opłata – zwykle jest to kilkadziesiąt groszy za każdą kolejną minutę.
Warto wiedzieć
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu? Na koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu wpływają w dużej mierze opłaty za energię. Jak kształtują się one w 2025 roku?
- Enegra – około 1,09 zł/kWh,
- PGE – około 1,10 zł/kWh,
- Tauron – około 0,98 zł/kWh,
- Enea – około 0,97 zł/kWh,
- E.ON – około 0,94 zł/kWh.
Na ostateczny koszt wpływa jednak szereg zmiennych, jak:
- dystrybutor,
- wybrana taryfa,
- ewentualna instalacja fotowoltaiczna (możesz wtedy liczyć na niższą taryfę),
- realne zużycie.
Spróbujmy obliczyć koszt ładowania elektryka (Tesla 3) z domowego gniazdka. Załóżmy, że w danym gospodarstwie domowym mieszkańcy korzystają z taryfy G11 (w firmie Tauron) charakteryzującą się stałą stawką za energię przez całą dobę. Do 30 września 2025 roku obowiązuje ustalona przez rząd maksymalna cena za 1 kWh – 0,6212 zł brutto. Doliczając do tego cenę za dostawę, która wynosi 0,45 zł/kWh, otrzymujemy końcową cenę prądu 1,07 zł/kWh.
Przykład
Wiadomo, że Tesla zużywa na 100 km ok. 14 kWh. To oznacza, że pokonanie tego dystansu będzie Cię kosztowało przy założonej stawce niecałe 15 zł. Dla porównania weźmy pod uwagę samochód spalinowy, który przeciętnie spala 8 l/100 km. Jeśli zatankujesz benzynę w cenie 5,71 zł/litr, za przejechanie 100 km zapłacisz ok. 46 zł.
Porównanie samochodu spalinowego i elektrycznego pod względem kosztów eksploatacji zdecydowanie wypada na korzyść tego ostatniego. W swoich kalkulacjach musisz jednak uwzględnić cenę zakupu takiego pojazdu czy koszt instalacji domowej stacji ładowania.
Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji - czy bardziej się opłaca?
Ładowanie samochodu elektrycznego może odbywać się także w ogólnodostępnych punktach. Mapa stacji ładowania w Polsce regularnie zapełnia się o kolejne lokalizacje. Można zatem powiedzieć, że infrastruktura ładowania rośnie wraz z popytem na samochody elektryczne.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, pod koniec listopada 2024 roku w Polsce dostępnych było 8331 ogólnodostępnych stacji ładowania, a w marcu 2025 już 9342 punkty. A jak wygląda rozkład stacji w podziale na miasta? Najlepiej rozwinięta pod tym względem jest Warszawa, a dalej Gdańsk, Szczecin, Poznań i Kraków.
MIASTO | LICZBA PUNKTÓW ŁADOWANIA |
Warszawa | 777 |
Gdańsk | 337 |
Szczecin | 281 |
Poznań | 272 |
Kraków | 268 |
źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR |
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji? W dużej mierze zależy to od konkretnego operatora. Nie każdy właściciel samochodu elektrycznego ma możliwość ładowania go we własnym domu czy garażu. Warto zatem przed zakupem zorientować się, z jakimi kosztami będziesz musiał się liczyć, jeśli chodzi o codzienne użytkowanie pojazdu.
Do wyboru masz ładowanie DC (prądem stałym) oraz AC (prądem zmiennym). Do największych operatorów stacji należą m.in. GreenWay, Orlen Charge, Tauron.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego prądem zmiennym? Oto stawki wprowadzone w marcu 2025 roku:
- Horyzont EV – 1,60 zł/kWh,
- Tauron – 1,75 zł/kWh,
- Polenergia – 1,78 zł/kWh,
- Eleport – 1,78 zł/kWh,
- GreenWay – 1,95 zł/kWh,
- Orlen Charge – 1,95 zł/kWh.
Jeżeli jednak chcesz korzystać z ładowarek wyższej mocy (DC>100 kW), warto przyjrzeć się stawkom oferowanym właśnie przez GreenWay. W przypadku prądu stałego klienci mają do wyboru kilka pakietów:
- Energia MAX - 2,10 zł/kWh
- Energia PLUS - 2,40 zł/kWh,
- Energia STANDARD - 3,15 zł/kWh.
Uwaga!
Przykładowo Orlen pobiera następującą dodatkową opłatę za postój:
- 0,40 gr/min. - po 45 minutach w punktach ze złączami DC,
- 0,40 gr/min. - po 60 minutach w punktach ze złączem AC.
Gdzie dostępne są stacje ładowania?
Zarówno płatne, jak i darmowe ładowarki publiczne można znaleźć najczęściej:
- na stacji benzynowej (w wybranych lokalizacjach),
- przy ulicy,
- na parkingach galerii handlowych,
- na terenach obiektów rekreacyjnych.
Stacja ładowania samochodu elektrycznego. Czy warto ją kupić?
Z naszych analiz wynika, że koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu są mimo wszystko niższe niż na stacji w przestrzeni publicznej. Jak powiedzieliśmy, ładowanie odbywa się w bardzo prosty sposób - samochód elektryczny możesz ładować niemal tak, jak komputer czy telefon - podłączając specjalny kabel do domowego gniazdka.
Co do czasu ładowania, jest on niestety wówczas dość długi. Średniej wielkości akumulator będzie potrzebował ok. 12 godzin.
Wypowiedź eksperta
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Na rynku dostępnych jest kilka typów takich urządzeń. Czym się różnią? W największym stopniu szybkością ładowania, ale także dodatkowymi funkcjami. Niektóre np. obsługują nawet sieć Wi-Fi.
Ile kosztują domowe ładowarki?
Ile zatem kosztuje taka szybka ładowarka domowa, dzięki której obniżysz koszty ładowania samochodu elektrycznego? W większości przypadków wystarczy najbardziej podstawowa wersja urządzenia, za którą należy zapłacić ok. 2 tysięcy złotych.
Koszt szybkiej ładowarki z zaawansowanymi funkcjami może jednak wynosić nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jednak nawet, jeśli w Twoim aucie elektrycznym znajduje się większa bateria, wersja ładowarki za kilka tysięcy powinna Ci w zupełności wystarczyć.
Czy da się obniżyć koszt ładowania elektryka?
Nawet jeśli rozważasz zakup pojazdu z napędem alternatywnym, koszty ładowania samochodu elektrycznego wciąż mogą rodzić obawy. Dobra wiadomość jest taka, że lista zmiennych wpływających na cenę ładowania działa na Twoją korzyść. Istnieje bowiem kilka sposobów, dzięki którym pojazdy elektryczne można ładować taniej.
Jak ładować samochód z takim napędem w ekonomiczny sposób? Oto kilka pomysłów:
- wybór korzystnej taryfy: to, ile kosztuje prąd, zależy od konkretnej taryfy, których w Polsce obowiązuje kilka. Najczęściej wybieraną jest G12 – przy ładowaniu w nocy możesz liczyć na naprawdę korzystne stawki,
- montaż paneli fotowoltaicznych: w takim przypadku ładowanie będzie opłacalne szczególnie przy stale słonecznej pogodzie,
- skorzystanie z opcji abonamentowej lub rejestracja w aplikacji: dostępne dla użytkowników ładujących samochody na stacjach; dzięki tej opcji można liczyć na pewne zniżki,
- korzystanie z rządowych programów dopłat na samochody elektryczne: jednym z nich jest np. program Mój elektryk, który przewiduje dofinansowanie na zakup auta,
- tzw. ecodriving: ekonomiczna jazda sprawi, że koszt utrzymania elektryka będzie znacznie niższy przez mniejsze zużycie prądu i tym samym niższe koszty ładowania,
- korzystanie z darmowych stacji na samochody elektryczne: warto sprawdzić, czy nie ma takich w Twojej okolicy.
Koszty utrzymania elektryka - co z ubezpieczeniem?
Wiesz już, ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego, ale to nie jedyna pozycja w Twojej indywidualnej tabeli opłat związanej z użytkowaniem takiego pojazdu. Jeśli uda Ci się osiągnąć niższe koszty eksploatacji, to duży sukces. Nie zapominaj jednak o kwestii obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Co ciekawe, w przypadku samochodów elektrycznych nierzadko można liczyć na stawki niższe niż przy autach spalinowych. W I kwartale 2025 roku właściciele elektryków wciąż mogli liczyć na najkorzystniejsze oferty - średnia stawka OC wyniosła dla nich 552 zł.
Pamiętaj jednak, że tanie ubezpieczenie samochodu elektrycznego to nie reguła. Finalnie na koszt polisy wpływa także szereg innych czynników jak:
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji auta,
- wiek kierowcy,
- jego miejsca zamieszkania,
- historia szkód.
W gąszczu propozycji ubezpieczycieli czasem trudno się odnaleźć. Aby znaleźć optymalną ofertę dla swojego auta elektrycznego, warto skorzystać z porównania cen w internetowym kalkulatorze OC i AC. Znajdziesz tam nie tylko propozycje obowiązkowej ochrony OC, ale także liczne produkty dodatkowe.
Zobacz, na co mógł liczyć 30-letni kierowca z Sochaczewa, właściciel 8-letniego Nissana Leaf
Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna OC AC Assistance NNW OC AC Assistance NNW OC AC Assistance NNW OC AC Assistance NNW OC AC Assistance NNW
Kalkulacja z dnia 28 maja 2025 roku
Zobacz również: Czy można dokupić AC do OC i jak to zrobić?
Podjąłeś już decyzję o zakupie? Rozważasz ładowanie samochodu elektrycznego w domu? A może odpowiada Ci cena ładowania w miejscu publicznym? Jako właściciel elektryka masz szereg możliwości. Wylicz koszt przejechania 100 km dla Twojego samochodu i zdecyduj, która z nich najbardziej Ci się opłaca.
Co warto wiedzieć?
- Na koszt ładowania elektryka na stacji wpływa szereg czynników, takich jak: pojemność baterii, rodzaj ładowarki, czas ładowania, tryb ładowania (jednorazowo czy abonament).
- Aby akumulator pojazdu elektrycznego posłużył Ci jak najdłużej, nie ładuj go za każdym razem do pełna. Do codziennego użytku w mieście w zupełności wystarczy Ci bateria zapełniona do 60 czy 70%.
- Na stacji ładowania z prądem stałym możesz załadować elektryka w do pełna w ciągu ok. 2 godzin (ostatecznie zależy to od pojemności akumulatora).
- Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazdka trwa o wiele dłużej niż za pomocą domowej stacji. Jej zakup to dość wysoki koszt, jednak opłaca się w dalszej perspektywie.
Najczęściej zadawane pytania
Czy można naładować samochód elektryczny bezpłatnie na publicznej stacji?
Tak - choć w dalszym ciągu są one dostępne w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jest ich w Polsce coraz więcej. Darmowe punkty ładowania można znaleźć choćby na stacjach paliw, w wybranych punktach przy drodze czy na parkingach galerii handlowych.
Jak ładować samochód elektryczny w domu?
Możesz robić to na dwa sposoby - za pośrednictwem tradycyjnego gniazdka, w którym ładujesz także inne sprzęty elektroniczne w domu, albo kupując specjalną stację ładowania. Często okazuje się, że ta ostatnia pozwoli Ci na szybsze naładowanie auta i bardziej ekonomiczną cenę za przebycie dystansu 100 km.
Ile trwa ładowanie elektryka w domu z gniazdka?
Może się okazać, że na pełne naładowanie akumulatora będziesz musiał czekać od 7 do 30 godzin - nie w każdym przypadku można sobie pozwolić na taki okres czekania. Wszystko dlatego, że w domowym gnieździe dostępny jest wyłącznie prąd naprzemienny. Na szczęście jednak rzadko zdarzają się sytuacje, w których ładuje się elektryka "od zera". Jeśli wrócisz z pracy do domu i podłączysz pojazd do gniazdka, powinien wystarczająco naładować się do rana i ponownego użytku w miejskich warunkach.
Gdzie mogę znaleźć najbliższą stację ładowania elektryka w mojej okolicy?
W sieci dostępne są mapy, na których znajdziesz punkty ładowania rozmieszczone w całym kraju. Bez trudu zlokalizujesz na nich najbliższą stację. Warto do nich zajrzeć jeszcze przed zakupem auta, jeśli nie zamierzasz go ładować w warunkach domowych. Jeśli okaże się jednak, że najbliższa stacja jest znacznie oddalona od Twojego miejsca zamieszkania, być może nie będziesz mieć wyboru.