Masz samochód elektryczny albo rozważasz jego zakup, ale zanim podejmiesz decyzję, chcesz wiedzieć, ile czasu trzeba ładować auto? Albo co zrobić, żeby przyspieszyć ten proces? Przeczytaj artykuł, a znajdziesz w nim odpowiedzi na swoje pytania.

Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w Polsce pod koniec lipca 2023 zarejestrowano pojazdy elektryczne w liczbie 82 955 sztuk (w tym 40 690 hybryd). Kierowcy mogą je ładować w prawie 3 000 publicznych stacji ładowania i niezbadanej ilości stacji zlokalizowanych w ich miejscu pracy (przy biurowcach) i w domu. Sprawdźmy, ile trwa i kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co wpływa na czas ładowania samochodu elektrycznego?

Samochód elektryczny zasilany jest z akumulatora trakcyjnego. Potocznie bywa on nazywany baterią, choć jest to błąd, ponieważ z definicji baterii nie można ładować. Każdy akumulator ma pojemność wyrażaną w kWh, czyli kilowatogodzinach. Im większa pojemność, tym szerszy zasięg, czyli pojazd przejedzie więcej kilometrów bez konieczności ładowania. Akumulatory standardowych elektryków dysponują pojemnością od 60 do 100 kWh.

Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy m.in. od pojemności akumulatora oraz tego, ile energii w nim jeszcze zostało. Ładowanie auta, w którym jest bateria o małej pojemności i na dodatek mało rozładowana trwa krócej niż uzupełnienie baterii bardziej pojemnej i niemal pustej.

Ile prądu zużywa samochód elektryczny?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, ile prądu zużywają samochody elektryczne. To zależy m.in. od stylu i warunków jazdy, także różnice mogą występować w obrębie tego samego modelu.

Poniżej uśrednione zużycie energii potrzebne na przejechanie 100 km dla kilku modeli samochodów:

  • Dacia Spring - 11,9 kWh,
  • Hyundai Kona Electric 64 kWh - 14,7 kWh,
  • Peugeot e-208 - 12,9 kWh,
  • Fiat 500 electric - 14,5 kWh,
  • Tesla Model S Performance - 19,3 kWh.

Czy zużycie energii 14,5-15 kWh to dużo, mało a może przeciętnie? Specjaliści uważają, że najbardziej ekonomiczne samochody nie powinny zużywać więcej niż 13 kWh. Oznacza to, że około 15 kWh to trochę za dużo, a taka np. Tesla jest wyjątkowo niewydajna.

Kolejna kwestia, którą warto poruszyć przy temacie, dotyczy pieniędzy. Nie trzeba być kierowcą, żeby orientować się, ile mniej więcej kosztuje tankowanie pojazdu na tradycyjne paliwo, ale już mało kto wie, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego.

Ceny zależą od stacji ładowania (analogicznie jak przy stacjach benzynowych) i typu prądu: AC czy DC. Ten drugi jest droższy. Znaczenie ma także moc ładowania - zazwyczaj powyżej 100 kW trzeba zapłacić więcej.

Mocno uśredniona cena za 1 kWh (przy mocy niższej niż 100 kW) to około 2,60 zł. Oznacza to, że koszt przejechania 100 km Dacią Spring wynosi prawie 31 zł, a taka sama trasa Teslą to wydatek ponad 50 zł.

Jak skrócić czas ładowania samochodu elektrycznego?

Czas ładowania samochodu zależy od wielu czynników, a na niektóre z nich kierowcy nie mają wpływu. Dla przykładu: pojazdy ładują się wolniej przy skrajnych temperaturach powietrza. Niezależnie co by robił kierowca, nie przeskoczy upałów w lecie czy mrozu w zimie, więc musi się pogodzić z faktem, że w tych okresach ładowanie pojazdu będzie dłuższe.

Natomiast kwestie, którymi można zarządzać, to np. wybór do podładowania pojazdu. Najlepiej korzystać z szybkich ładowarek (które nazywają się tak nie bez powodu), ponieważ na nich uzupełnienie energii jest najbardziej wydajne. Nawet najlepsza pod kątem parametrów technicznych ładowarka AC nie zadziała tak skutecznie jak DC. Co nie znaczy, że domowe stacje do ładowania samochodów są bezużyteczne, gdyż często ratują czas użytkowników pojazdów.

Przykład

Filip korzysta z elektrycznego Nissana Leaf. Przez krótki okres po zakupie ładował go na stacji z prądem stałym DC, ale najbliższa jest oddalona o wiele kilometrów i Filip szybko przekalkulował, że dojazdy są nieopłacalne. Zaczął więc używać domowego gniazdka, ale ładowanie trwało tak długo, że czasem nie mężczyzna nie mógł jechać samochodem do pracy. Zakup i montaż domowej stacji okazały się najlepszym rozwiązaniem.

Czy opłaca się kupić samochód elektryczny?

Opłacalność samochodów elektrycznych należy rozpatrywać pod kilkoma aspektami. Co najważniejsze - są to auta drogie. Najtańszy nowy elektryk to koszt 100 000 zł, więc cena może być zaporowa dla nawet dla kogoś, komu opłacałaby się korzystanie z niego.

Należy pamiętać przy tym, że cenę maszyny rekompensuje koszt energii. Koszt przejechania określonego odcinka przeciętnym pojazdem na prąd jest około połowy niższy niż koszt tego samego odcinka benzyniakiem. W takim przypadku kierowcy, który często udaje się w dłuższą trasę, może opłacać się zakup samochodu elektrycznego używanego lub wzięcie kredytu na nowy.

Nie można zapomnieć o kwestiach ekologicznych, które są ważne dla coraz większej liczby użytkowników dróg. Mimo wielu kontrowersji jasne jest, że elektryki emitują mniej dwutlenku węgla niż ich spalinowi koledzy. To argument, który przemawia do zamożniejszej części społeczeństwa gotowej kupić samochód elektryczny, mimo że z ekonomicznego punktu widzenia spalinowy byłby tańszy.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego?

Wiemy już, że koszt zakupu samochodu elektrycznego jest znacznie wyższy niż tradycyjnego. Jednocześnie paliwo do elektryka, czyli prąd jest tańszy od benzyny czy gazu. Sprawdźmy teraz, jak wyglądają inne stałe koszty. Czy cena OC przy samochodzie elektrycznym jest taka sama jak przy spalinowym?

Inne czynniki wpływające na proces ładowania to:

  • rodzaj ładowarki, a właściwie prądu,
  • ograniczenia mocy ładowania wdrożone przez producenta,
  • temperatura akumulatora - jeśli jest zbyt zimny lub przegrzany ładuje się wolnej,
  • liczba aut podpiętych do ładowania - niektóre stacje ładowania działają na zasadzie systemów łączonych i jeśli jednocześnie prąd pobiera kilka pojazdów, włączają się ograniczenia.

Wypowiedź eksperta

Nie zaleca się ładowania akumulatorów do pełna. Naładowanie auta elektrycznego do około 80 proc. i utrzymywanie tego poziomu pozwala przedłużyć żywotność baterii.
Kamil Sztandera, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKamil Sztandera, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ładowanie samochodu elektrycznego w domowych stacjach ładowania

Samochody elektryczne wyposażone są w dwa porty ładowania: jeden na prąd przemienny (AC) a drugi na stały (DC).

Domowe stacje ładowania to proste ładowarki do użytku prywatnego. Sprzęty te przyłącza się do domowej instalacji elektrycznej, w której płynie prąd zmienny. Tak naprawdę stanowią wydajniejszą alternatywę dla zwykłego gniazdka, z którego też można ładować pojazdy elektryczne, ale trwałoby to ładnych kilkanaście godzin. Energia pochodząca z naściennej ładowarki prądu zmiennego o mocy 11 kW naładuje przeciętnej pojemności akumulator do 80 proc. w 7-8 godzin.

Stacje działają w ten sposób, że przekazują prąd zmienny, który układ ładowania wbudowany w samochód zamienia na prąd stały.

Wybierając domową stację ładowania, należy wziąć pod uwagę:

  • moc przyłączeniową domowej instalacji,
  • ilość faz,
  • dostępną rezerwę mocy.

Korzystając ze stacji domowych, można znacząco skrócić czas ładowania nawet 4-5 krotnie względem tego, ile zajęłoby to z domowego gniazdka, ale wciąż nie będzie to tak wydajnie jak w stacjach szybkiego ładowania.

Ładowanie samochodu elektrycznego w publicznych stacjach ładowania

Ogólnodostępne punkty, w których można ładować samochód elektryczny, można podzielić na dwie grupy: stacje szybkiego ładowania i zwykłe.

Stacja zwykła jest dostawcą energii w postaci prądu zmiennego. Czas ładowania pojazdu jest trochę krótszy niż w domu (w przydomowej stacji), ale wciąż nie tak szybki jak w na stacji szybkiego ładowania. Te dysponują prądem stałym o mocy od 40 do 350 kW. Taka moc ładowania pozwala uzupełnić akumulatory w 30 min do godziny.

Szybkie stacje zlokalizowane są na parkingach, przy stacjach benzynowych i centrach handlowych. Obecnie w Polsce jest około 1 000 stacji DC, ale niektóre mają po kilka stanowisk.

Poniżej kalkulacja dla Nissana Leaf z 2017 r., właścicielem jest Marcin, 52-latek z Leszna.

Ile kosztuje OC elektryka?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC elektryka?
mtu24.pl
350,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
402,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
492,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
633,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 04.09.2023 r., Nissan Leaf z 2017 r., 52-latek z Leszna.

Najtańsze OC znalezione przez wyszukiwarkę jest wyjątkowo korzystne - tylko 350 zł składki rocznej. Za 402 zł Marcin może mieć ubezpieczenie obowiązkowe w pakiecie z NNW, które chroni życie i zdrowie kierowcy i pasażerów pojazdu.

Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego – co warto wiedzieć?

  1. W przypadku ładowania samochodu elektrycznego czas uzupełniania energii zależy od wielu parametrów, m.in. od pojemności akumulatora, rodzaju ładowarki i ograniczeń w ładowaniu wdrożonych przez producenta.
  2. Aby ładować samochód w domu warto podłączyć przydomową stację ładowania. To specjalne urządzenie dla użytkowników prywatnych, które ładuje akumulatory szybciej niż prąd bezpośrednio z domowego gniazdka.
  3. Wśród publicznych ładowarek rozróżniamy ładowarki na prąd zmienny (AC) i stały (DC). Od typu rozwiązania zależy czas ładowania, a w tym przypadku szybsze są ładowarki DC.
  4. Przyjmuje się, że oszczędny samochód na prąd zużywa do 13 kWh energii. W tym przedziale znajdują się np. Dacia Spring lub Peugeot e-208.
  5. Koszt polisy OC dla samochodów elektrycznych porównywalny jest do spalinowych. Najtańsze ubezpieczenie najłatwiej znaleźć przez porównywarkę.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o czas trwania ładowania samochodu elektrycznego

  1. Czy kary za brak OC dla samochodów elektrycznych są inne niż dla spalinowych?

    Nie. Przepisy przewidują takie same mandaty. Począwszy od 1 lipca 2023 r. wynoszą one 1 440 zł (za brak do 3 dni), 3 600 zł (od 4 do 14 dni) i 7 200 (za brak polisy powyżej dwóch tygodni).
  2. Jak kupić pojazd elektryczny najtaniej?

    Aktualnie prowadzony jest rządowy program "Mój elektryk" w którym kierowcy mogą się starać o dofinansowanie w wysokości nawet 27 000 zł na zakup samochodu elektrycznego. Ze szczegółami można się zapoznać tutaj: https://www.gov.pl/web/arimr/moj-elektryk4.

  3. Ile przejedzie auto elektryczne na jednym ładowaniu?

    To zależy od marki, modelu, stylu jazdy a nawet ukształtowania terenu. Niemal każde pokona dystans około 200 km, a najmocniejsze (i jednocześnie te najdroższe) mogą przejechać nawet ponad 400 km.