Marzą Ci się dalekie wyprawy na dwóch kółkach? Z myślą o miłośnikach takich podróży powstały motocykle turystyczne, przystosowane do pokonywania długich dystansów, wygodne, bezawaryjne. Czy można kupić motocykl turystyczny do 15 tys.? Na co zwrócić uwagę, wybierając dwukołowca? Podpowiadamy.
Motocykl stworzony specjalnie z myślą o pokonywaniu długich tras musi spełniać szczególne wymagania. To sprawne i wytrzymałe maszyny z pojemnymi zbiornikami paliwa, wygodnymi siedziskami, schowkami i pojemnymi kuframi. Wiele modeli wyposażonych jest w rozbudowane komputery z GPS, gniazda z wejściem USB. Dodatkowe owiewki zabezpieczają przed podmuchami wiatru. Na takim sprzęcie można bez obaw wyruszyć na wymarzone wakacje. Co więcej, motocykl turystyczny kupisz w kwocie do 15 tys. Oto ranking dwukołowców wartych uwagi.
Najważniejsze informacje
- 15 000 zł to kwota, w której można znaleźć solidne i zadbane, używane motocykle turystyczne.
- Charakterystyczne dla motocykli turystycznych są duże, wygodne siedzenia, pojemne kufry, owiewki chroniące przed wiatrem.
- Używanych motocykli turystycznych można szukać na portalach ogłoszeniowych, w komisach, u dealerów i na forach internetowych.
- Wśród popularnych motocykli turystycznych do 15 tys. wymienić należy takie marki jak BMW, Honda, Suzuki, Yamaha.
- Przed zakupem motocykla turystycznego używanego warto sprawdzić jego stan techniczny, historię i skorzystać z możliwości jazdy próbnej.
Motocykle turystyczne do 15 tys. – ranking
Dysponujesz sumą 15 tys. złotych i zastanawiasz się, czy wystarczy Ci na turystyczny motocykl? W tej kwocie znajdziesz dwukołowce marki Honda, Yamaha, Suzuki czy BMW. Kupisz model używany, ale też nowy.
Honda NC750X
Honda NC750X to model produkowany od 2012 roku do dziś. Sprawdza się zarówno w trasie, jak i podczas krótszych przejażdżek po mieście i wiejskich drogach. Nisko osadzone siedzenie pozwala zachować prawidłową i wygodną postawę podczas jazdy, zapewnia też optymalną widoczność.
To model ekonomiczny, charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa. Honda NC750X jest lekka, wygodna i łatwa w manewrowaniu. Tania w eksploatacji, doskonała jako pierwszy wybór dla początkującego motocyklisty. Nie jest jednak polecana kierowcom, którzy liczą na wysokie osiągi. Raczej nie pozwoli na dynamiczne wyprzedzanie, nie zachwyci przyspieszeniem. Idealna dla osób, które preferują spokojny i jednostajny styl jazdy.
- moc silnika: 54,8 KM
- poj. silnika: 745 cm³
- max. prędkość: 190 km/h
Suzuki DL V-Strom 1000
Ten japoński motocykl produkowany od 2002 roku to zdecydowanie wybór dla doświadczonych kierowców. Motor jest ciężki, ma dobry moment obrotowy i osiągi. Pozwala na wygodne podróżowanie na długich trasach, zapewniając komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerowi.
Pojemny zbiornik paliwa, interesujący wygląd, duża moc to niewątpliwe zalety tego modelu. Turystyczne enduro gwarantuje dobry zasięg, niskie spalanie, słynie z trwałości i niezawodności. Mimo swoich gabarytów dobrze się prowadzi.
- moc silnika: 98 KM
- poj. silnika: 996 cm³
- max. prędkość: 200 km/h
Ducati Multistrada DS 1000
Multistrada oznacza po włosku "wielodrożny" i taki właśnie jest Ducati. Sprawdzi się podczas jazdy po krętych, górskich drogach, a także w dalekich podróżach, na drogach utwardzonych oraz w lekkim terenie (dobrze pokonuje nierówności). Wśród najważniejszych zalet motocykla wymienia się zwrotność, zwinność i niezawodność. Model chwalony jest także za wysokiej jakości komponenty, a także unikalny design.
Jak na motocykl turystyczny przystało, Ducati jest bardzo wygodny – kierowca może zachować podczas jazdy wyprostowaną pozycję. Na brak komfortu nie może też narzekać pasażer – wygospodarowano dla niego naprawdę dużo miejsca.
- moc silnika: 84 KM
- poj. silnika: 992 cm³
- max. prędkość: 220 km/h
Honda VFR 800
To samochód, który powstał z myślą o wymagających użytkownikach. Zapewnia nie tylko komfort podczas jazdy (wygodny również podczas długich wypraw), ale i sportowe osiągi. Motocykl napędzany jest 4-suwowym, 4-cylindrowym silnikiem VTEC o pojemności 781 cm3, gwarantującym imponującą moc.
Honda VFR 800 chwalona jest solidność i bezawaryjność. Właściciele zgłaszają przebiegi ponad 16 tys. kilometrów bez poważniejszych awarii (oczywiście w przypadku zadbanych i regularnie serwisowanych modeli). Wydajny silnik wydający mocny, niepowtarzalny dźwięk i wysoka moc motocykla uchodzą za jego największe zalety. Na uwagę zasługuje jego sportowy, ale i nieco agresywny wygląd. W oczy rzuca się dbałość o detale i dokładne wykończenie, które sprawiają, że model ten doskonale znosi próbę czasu. Honda VFR 800 nie daje się korozji.
- moc silnika: 110 KM
- poj. silnika: 781 cm³
- max. prędkość: 235 km/h
BMW R 1100 RT
Duży i majestatyczny, a przy tym lekki i wygodny, spełnia oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników jednośladów. Łatwo prowadzi się na zakrętach, co jest zasługą dobrze wyważonego, 2-cylindrowego silnika typu bokser (chłodzony powietrzem i olejem). Stabilne zawieszenie pozwala kierowcy na dużą swobodę podczas wykonywania dynamicznych manewrów.
BMW R 1100 RT charakteryzuje wysoka jakość wykonania i bogate wyposażenie. Motocykl zasłużył na miano maszyny z duszą, która przez długie lata dostarcza przyjemności i satysfakcji z jazdy.
- moc silnika: 90 KM
- poj. silnika: 1085 cm³
- max. prędkość: 210 km/h
Yamaha TDM 900
Yamaha TDM 900 to model typu adventure, w kategorii motocykli sportowo-turystycznych w interesującym nas przedziale cenowym. Uznany za wszechstronny motocykl, sprawdza się na każdej nawierzchni.
To motocykl stabilny i zwrotny, a jednocześnie wygodny w prowadzeniu. Wyposażony w dobrej jakości hamulce i lekkie podwozie zapewnia wyjątkową przyjemność z jazdy szczególnie na zakrętach. Yamaha TDM 900 to wybór dla osób szukających uniwersalnego jednośladu, który potrafi zaskoczyć.
- moc silnika: 86 KM
- poj. silnika: 897 cm³
- max. prędkość: 210 km/h
Triumph Sprint ST 1050
To kolejny model łączący w sobie cechy motocykla turystycznego ze sportowym. Dość rzadko pojawia się w sprzedaży na polskim rynku, jednak modele z roku 2007 i wcześniejsze można znaleźć w atrakcyjnych cenach. Turystyczny charakter modelu uwidacznia się w dużej ilości miejsca do przechowywania i komforcie jazdy zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Jako sportowy model, Triumph ma zdolność do rozwijania dużych prędkości nawet podczas wchodzenia w ostre zakręty.
Motocykl wyposażony jest w solidne hamulce, elastyczny silnik, duży zbiornik paliwa. Na uwagę zasługuje też nowoczesny, sportowy wygląd. Na rynku wtórnym model ceniony jest za niezawodność mechaniczną i wszechstronność.
- moc silnika: 86 KM
- poj. silnika: 897 cm³
- max. prędkość: 210 km/h
BMW R 1150 S
BMW R 1150 GS to motocykl uznany za ikonę motocyklowej turystyki. Wygodny, z komfortowymi siedzeniami i dużą owiewką. Ceniony za uniwersalność. Wydajny silnik typu bokser z wysokim momentem obrotowym umożliwia uzyskanie dobrych osiągów, pozwala też na wygodną jazdę w różnorodnym terenie. Uznawany za bezawaryjny nawet przy przebiegach w okolicy 100 tys. kilometrów.
Motocykl jest solidny, wykonany z dbałością o detale. Wiele modeli dostępnych na rynku wtórnym zachęca bogatym wyposażeniem dodatkowym (system ABS, podgrzewane manetki, kufry, gmole). Do zalet należy również zaliczyć niskie zużycie paliwa. Trzeba jednak mieć na uwadze, że ze względu na swoją masę BMW R 1150 GS sprawdzi się raczej u doświadczonych kierowców.
- moc silnika: 85 KM
- poj. silnika: 1130 cm³
- max. prędkość: 212 km/h
Nowy czy używany – jaki motocykl wybrać?
Planujesz zakup motocykla, ale masz ograniczony budżet? Za kwotę 15 tys. trudno będzie kupić nowy motor, dlatego najprawdopodobniej będziesz wybierać wśród modeli używanych. Z takim zakupem zawsze wiążę się ryzyko, podobnie jak w przypadku zakupu samochodu z drugiej ręki. O czym warto pamiętać, przeglądając oferty używanych motocykli?
- Porozmawiaj ze sprzedającym, zapytaj o wszystko, co chcesz wiedzieć na temat danego motocykla,
- umów się na oględziny; możesz zabrać ze sobą osobę, która ma odpowiednią wiedzę i będzie w stanie zweryfikować stan techniczny pojazdu,
- jeśli masz wątpliwości, sprawdź motocykl w serwisie; jeżeli właściciel nie będzie chciał umożliwić Ci takiej weryfikacji, możesz podejrzewać, że chce coś zataić,
- umów się ze sprzedającym na próbną przejażdżkę,
- sprawdź historię pojazdu (musisz znać np. VIN).
Podczas oględzin zwróć uwagę m.in. na:
- wygląd zewnętrzny (owiewki) – sprawdź, czy nie ma śladów otarć, zarysowań, wycieków czy malowania,
- opony – stan bieżnika, wiek ogumienia,
- układ chłodzący, paliwowy – stan przewodów, połączeń, kabli,
- układ wydechowy,
- stan napędu
- ramę,
- akumulator,
- elementy jak manetki, klamki, przyciski,
- działanie przyrządów elektrycznych,
- tabliczkę znamionową i numery identyfikacyjne.
Uwaga!
Jakie są rodzaje motocykli turystycznych?
Motocykl turystyczny to często określenie pojazdu, który charakteryzują pewne konkretne, pożądane przez kierowców cechy. Nie są one jednak obce także innym rodzajom motocykli. Oto kilka typów motocykli turystycznych:
- szosowo-turystyczne – wyposażone w duże owiewki i wygodne fotele gwarantują komfortowe podróże; liczne kufry i schowki umożliwiają zabranie bagażu; nie są stworzone do szaleństw na drogach, a raczej do spokojnej jazdy po dobrej jakości trasach,
- typ adventure – ze względu na wyższe zawieszenie i węższe koła sprawdzają się nie tylko podczas wypraw po utwardzonych, asfaltowych drogach, ale też drogach szutrowych, i podczas jazdy off-road,
- sportowo-turystyczne – połączenie wygody z dobrymi osiągami.
Motocykl turystyczny do 15 tys. – gdzie szukać ofert?
Interesuje Cię używany turystyczny motocykl do 15 tys.? Ofert najlepiej szukać na dużych portalach ogłoszeniowych, w komisach motocyklowych, na giełdach, a także forach i giełdach internetowych. Gdzie konkretnie możesz zajrzeć?
- Otomoto.pl,
- OLX.pl,
- Allegro.pl,
- Autoscout24.de.
Kupując w komisie czy u dealera, możesz liczyć na dodatkowe korzyści jak gwarancja czy zweryfikowana historia pojazdu.
Motocykl turystyczny do 15 tys. a ubezpieczenie OC
Gdy już staniesz się szczęśliwym posiadaczem motocykla turystycznego, musisz zadbać o jego ubezpieczenie. Jedyną obowiązkową polisą jest OC komunikacyjne. Czy czeka Cię duży wydatek? OC dla motocykla to zazwyczaj koszt od 100 do 400 zł. Skąd taka rozbieżność? Musisz pamiętać, że podczas wyliczania wysokości składki towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę różne składowe, np. markę, model, pojemność silnika, rocznik pojazdu. Istotne jest też, czy jesteś doświadczonym czy początkującym kierowcą, czy zgromadziłeś zniżki za bezszkodową jazdę. Za OC dla motocykli z naszego rankingu kierowca zapłaci ok. 200 zł (30-latek z kompletem zniżek za bezszkodową jazdę).
kalkulacja z dnia 2.12.2025
kalkulacja z dnia 2.12.2025
Poszukiwaniom motocykla zawsze towarzyszą emocje, dlatego nie warto decydować w pośpiechu, bez sprawdzenia i weryfikacji stanu technicznego oglądanych modeli. Jeśli chcesz podróżować bezpiecznie i wygodnie, poświęć czas na oględziny i jazdę próbną. Pamiętaj też, że motor musisz ubezpieczyć. Atrakcyjną ofertę obowiązkowej polisy znajdziesz w kalkulatorze OC i AC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Na co uważać przy zakupie używanego motocykla turystycznego do 15 tys.?
Zakup używanego pojazdu, zarówno samochodu, jak i motocykla zawsze jest obarczony ryzykiem. Dlatego też zaleca się sprawdzić stan techniczny samochodu, np. w serwisie, zweryfikować jego historię. Dobrą praktyką jest też jazda próbna, podczas której potencjalny nabywca może "przymierzyć się" do motocykla, wypróbować go i wykluczyć ewentualne usterki.
Kiedy muszę wykupić polisę OC dla motocykla?
Jeśli kupujesz używany motocykl, z dużym prawdopodobieństwem nabędziesz pojazd już ubezpieczony. Możesz kontynuować polisę zbywcy, pamiętając, że nie przedłuży się automatycznie. Masz też prawo wypowiedzieć umowę i podpisać nową. Najpierw porównaj oferty poszczególnych ubezpieczycieli, korzystając np. z kalkulatora OC i AC. Polisa OC jest obowiązkowa, a za jej brak nakładane są kary finansowe. Bez OC nie możesz poruszać się po drogach publicznych.
Kiedy wybrać motocykl turystyczny?
Motocykl wybierasz w zależności od przeznaczenia. Jeśli zależy Ci jedynie na codziennych dojazdach na krótkich dystansach, po mieście, do pracy, możesz wybrać motocykl typu naked. Jeśli planujesz dalekie wyprawy i chcesz podróżować wygodnie, idealnym wyborem będzie motocykl turystyczny, stworzony specjalnie z myślą o miłośnikach długich tras. Dla turystów, którzy kochają jazdę po bezdrożach dobrym wyborem jest też typ enduro.
Czy w kwocie do 15 tys. kupię dobry motocykl turystyczny?
Jak wynika z naszego zestawienia na rynku wtórnym można znaleźć dobry turystyczny model w przystępnej cenie. Przy odrobinie szczęścia dasz radę nabyć motocykl, który ucieszy Twoje oko i nie nadszarpnie zbytnio budżetu. Warto poświęcić nieco czasu na przeglądanie ogłoszeń i poszukiwania wymarzonego jednośladu.





