Zakup motocykla to ważna decyzja. 15 000 zł to kwota, która pozwala nam na zakup solidnego, używanego egzemplarza. W tej półce cenowej możemy znaleźć takie marki, jak Kawasaki, Honda, Yamaha czy Suzuki.
Jakie modele motocykli warto kupić do 15 000 zł? Czy można kupić nowy motocykl z takim budżetem? Jaki model wybrać do codziennej jazdy, a jaki do długich tras? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule, jednak zanim przedstawimy ranking motocykli do 15 000 złotych, jest kilka kwestii, które należy omówić.
Ranking motocykli do 15000 zł
Poniżej prezentujemy najlepsze wybory w granicach 15 000 zł. Znajdują się tam zarówno nowe, jak i używane motocykle.
#1. Honda NC750X
Rodzaj: turystyczne enduro
Lata produkcji: 2012 - do dziś
Moc: 54,8 KM
Waga (na sucho): 216 kg
Pojemność skokowa: 745 cc
Maksymalna prędkość: 190 km/h
Średnia cena: 14 500 zł
➕ Zalety: lekkość, wygoda, łatwość manewrowania, niskie spalanie, idealna jako pierwszy motocykl.
❌ Wady: podatna na usterki, osiągi nie powalają, mało miejsca dla pasażera.
Honda NC750X to jeden z pierwszych wyborów dla osoby z budżetem do 15 000 złotych. Lekka, zwrotna, popularna, dzięki czemu w razie awarii nie będzie problemu z częściami. Jako turystyczne enduro nadaje się zarówno do jazdy po mieście, jak i w trasę, aczkolwiek bez szaleństw. Pali bardzo mało, rzadko kiedy przekracza 4l/100km. Trwała, uniwersalna, jeśli właściciel o nią dba, posłuży długie lata. 300 tys. kilometrów przebiegu nie powinno stanowić wyzwania.
Osoby z bardziej napiętym budżetem mogą rozważyć zakup starszego modelu, czyli motocykla z serii NC700. Będzie to na pewno bardziej wyeksploatowany egzemplarz, ale idzie za tym również jego cena. Dobrze zadbany okaz pojeździ jeszcze kilka ładnych sezonów, a sztuki w dobrym stanie można znaleźć 2-3 tysiące taniej niż NC 750.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 473,00 zł rata od 473 zł | |||
473,00 złrata od 473.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kierowca z Kalisza, lat 30, żonaty, bezdzietny, samozatrudniony, bezszkodowy, komplet zniżek
#2. Kawasaki Ninja 300R
Rodzaj: sportowy
Lata produkcji: 2012 - do dziś
Moc: 39KM
Waga (na sucho): 164 kg
Pojemność skokowa: 296 cc
Maksymalna prędkość: 192 km/h
Średnia cena: 11 000 - 16 000 zł
➕ Zalety: zwinna, lekka, szczupła, idealna w mieście, łatwo się prowadzi, dobra dla początkującego motocyklisty.
❌ Wady: brakuje mocy na trasie, hamulce mogłyby być lepsze.
Lekkość i zwinność modelu czyni go idealnym motocyklem dla kobiet i młodych osób. Stosunkowo niska prędkość maksymalna i brak szalonego zrywu zapewnia lepszą kontrolę i pozostawia mniej miejsca na błąd.
Po wejściu w życie norm Euro 4, Kawasaki Ninja 300 zostało zastąpione przez model Ninja 400. Wersja 300R jest nadal dobrym wyborem dla początkujących motocyklistów.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 308,00 zł rata od 308 zł | |||
308,00 złrata od 308.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#3. Honda CB 600 Hornet
Rodzaj: naked
Lata produkcji: 1998 - do dziś
Moc: 94 KM
Waga (na sucho): 192
Pojemność skokowa: 599 cc
Maksymalna prędkość: 215 km/h
Średnia cena: 10 000 - 16 000 zł
➕ Zalety: porządne osiągi, dobry silnik, łatwe prowadzenie, świetne hamulce, jakość wykonania i bezawaryjność.
❌ Wady: dość droga jak na dany rocznik, sporo pali, słaba ochrona przed wiatrem.
Jeden z najpopularniejszych motocykli w tym przedziale cenowym. Na rynku wtórnym można znaleźć mnóstwo zadbanych egzemplarzy.
Starsze sztuki dostaniemy dobrze poniżej 10 000 zł. Trzeba jednak mieć na uwadze, że to będą wyeksploatowane egzemplarze.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 463,00 zł rata od 463 zł | |||
463,00 złrata od 463.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#4. Yamaha MT 07
Rodzaj: naked
Lata produkcji: 2014 - do dziś
Moc: 74 KM
Waga (na sucho): 179 kg
Pojemność skokowa: 655 - 689 cc
Maksymalna prędkość: 214 km/h
Średnia cena: 15 000 - 18 000 zł
➕ Zalety: uniwersalny, dobre hamulce, świetnie się prowadzi.
❌ Wady: miękkie zawieszenie, mały bak, trudno znaleźć za mniej niż 18 000 zł.
Yamaha MT 07 to stosunkowo nowy model i żeby go znaleźć w granicach 15 000 zł, trzeba będzie mieć trochę szczęścia. Jednak bazując na opiniach jego posiadaczy, zdecydowanie jest wart tych pieniędzy.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 473,00 zł rata od 473 zł | |||
473,00 złrata od 473.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#5. Suzuki SFV 650 Gladius
Rodzaj: naked
Lata produkcji: 2009 - 2016
Moc: 72KM
Waga (na sucho): 202 kg
Pojemność skokowa: 645 cc
Maksymalna prędkość: 200 km/h
Średnia cena: 10 500 - 14 500 zł
➕ Zalety: niezawodny silnik, elegancki wygląd.
❌ Wady: stosunkowo ciężki, mniej zwrotny (stalowa rama zamiast aluminum), osiągi mogłyby być lepsze.
Projektant Gladiusa otrzymał w 2009 roku nagrodę Good Design Award i nie za darmo. SFV650 jest piękny. SFV 650 to jeden z lepszych wyborów z tej półki cenowej.
Wiele osób może chcieć nabyć poprzednika, czyli Suzuki SV 650. Kosztuje z reguły mniej, a zdaniem wielu osób nadal jest lepszy niż SFV 650.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 463,00 zł rata od 463 zł | |||
463,00 złrata od 463.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#6. Ducati Monster 696
Rodzaj: naked
Lata produkcji: 2008 - 2014
Moc: 80 KM
Waga (na sucho): 185 kg
Pojemność skokowa: 696 cc
Maksymalna prędkość: 210
Średnia cena: 8 000 - 14 900 zł
➕ Zalety: lekki, zwrotny, świetne prowadzenie, idealny do miasta i na niedługie trasy.
❌ Wady: niekiedy brakuje prędkości, niewielki wybór na rynku wtórnym.
Ducati Monster 696 to motocykl dla indywidualisty. W swojej niszy przegrywa z innymi modelami, jeśli chodzi o popularność, ale ktokolwiek zdecydował się na zakup Monstera 696 - nie żałuje. Nadal go można dostać w dobrej cenie.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 473,00 zł rata od 473 zł | |||
473,00 złrata od 473.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#7. Suzuki DL V-Strom 1000
Rodzaj: turystyczne enduro
Lata produkcji: 2002 - 2010
Moc: 98 KM
Waga (na sucho): 237 kg
Pojemność skokowa: 996 cc
Maksymalna prędkość: 200 km/h
Średnia cena: 9 000 - 14 700 zł
➕ Zalety: dobry dla dwóch osób, rewelacyjny nawet na długich trasach, dobrze chroni przed wiatrem, wygodny.
❌ Wady: dość ciężki, trudno manewrować na parkingu, trzeba umiejętnie operować gazem na zakrętach.
Suzuki DL V-Strom 1000 to prawdopodobnie najlepszy wybór motocykla turystycznego do 15 000 zł. Wybór jest dość szeroki. Starsze egzemplarze można dostać w cenie poniżej 10 000 zł.
Zdecydowanie to nie jest wybór dla kobiet i młodych kierowców. Motocykl jest stosunkowo ciężki, dysponuje dużą mocą i jest ewidentnie przeznaczony do długich tras.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 473,00 zł rata od 473 zł | |||
473,00 złrata od 473.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#8. Bajaj Dominar 400
Rodzaj: naked
Lata produkcji: 2018 - do dziś
Moc: 35 KM
Waga (na sucho): 166 kg
Pojemność skokowa: 373 cc
Maksymalna prędkość: 156 km/h
Średnia cena: 9 300 - 20 000 zł
➕ Zalety: bardzo dobre hamulce, solidny silnik, rewelacyjny stosunek ceny do jakości.
❌ Wady: niezbyt popularny, co może owocować kłopotami z częściami zamiennymi, niepewny przy większych prędkościach, średnie osiągi.
Dla wielu jest to pewnie zaskakujący wybór, ale naprawdę zaskakujące jest to, jak dobrze Bajaj Dominar 400 się sprawuje. Nabywca musi wiedzieć, co kupuje.
Bajaj Dominar 400 to nie motocykl sportowy i nie pofrunie 200 km/h. Jest lekki, zwrotny, ale ma też swoje ograniczenia.
Najlepsza cecha? Nówkę można dostać poniżej 15000 zł. To idealny wybór dla osób, które obawiają się zakupu używanego sprzętu.
#9. KTM Duke 390
Rodzaj: naked
Lata produkcji: 2013 - 2017
Moc: 44 KM
Waga (na sucho): 139 kg
Pojemność skokowa: 373 cc
Maksymalna prędkość: 169 km/h
Średnia cena: 11 000 - 18 000 zł
➕ Zalety: niska masa własna, dobre przyspieszenie. świetne zawieszenie. Dobry dla kobiet i młodych kierowców.
❌ Wady: niezbyt wygodny na długich trasach i dla wysokich osób, średnia jakość wykonania.
KTM Duke 390 to w wielkim uproszczeniu lepszy (i droższy) Bajaj Dominar 400. Oba modele pracują na tym samym silniku. Zdaniem wielu osób KTM Duke 390 najlepszy wybór w kategorii prawa jazdy A2.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 380,00 zł rata od 380 zł | |||
380,00 złrata od 380.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
#10. BMW R 1150 S
Rodzaj: turystyczne enduro
Lata produkcji: 1999 - 2004
Moc: 85 KM
Waga (na sucho): 249 kg
Pojemność skokowa: 1130 cc
Maksymalna prędkość: 195 km/h
Średnia cena: 10 800 - 16 500 zł
➕ Zalety: elegancko się prowadzi, dobry środek ciężkości, bardzo wygodny, nawet dla dwóch osób.
❌ Wady: ciężki, ma tendencję do łapania prostych usterek.
Choć BMW R 1150 GS ma już swoje lata, to znalazł się w tym zestawieniu nie przez przypadek. Jak na prawie 20-letni motocykl, radzi sobie zaskakująco dobrze, trzyma cenę i zyskał opinię niezawodnego sprzętu.
Przy zakupie należy uważać na nieuczciwych sprzedawców, którzy będą chcieli sprzedać nam zdezelowany egzemplarz, bazując na jego sławie.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 473,00 zł rata od 473 zł | |||
473,00 złrata od 473.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Używany czy nowy motocykl?
Podstawowe pytanie w sytuacji, kiedy budżet jest ograniczony. Jeśli chodzi o nowe maszyny, wybór będzie dużo trudniejszy. Fabrycznie nowe motocykle są droższe niż używane. Gdy zaś bierzemy pod uwagę sprzęt z rynku wtórnego, wybór jest większy, ale można trafić na bubel.
Na co uważać przy zakupie używanego motocykla?
Z używanym sprzętem zawsze jest ten sam problem - nie wiadomo, co jest w środku. Mało który zbywca powie przecież: “Motocykl nie jest sprawny, rzadko pali za pierwszym razem i gaśnie na skrzyżowaniu”.
Z jednej strony mamy zapisy w umowie kupna-sprzedaży o zatajaniu stanu technicznego, wprowadzaniu w błąd.
“Zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego zbywca pojazdu udziela kupującemu rękojmi za przedmiot sprzedaży i jest odpowiedzialny za jego wady. W przypadku wykrycia wady po zakupie, kupujący ma prawo dochodzić roszczeń od sprzedawcy. Jeśli jednak kupujący wiedział o wadzie, poprzedni właściciel będzie zwolniony z tej odpowiedzialności.”
- mówi Stefania Stuglik, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.
Z drugiej jednak strony kupujący, podpisując umowę przyznaje, że stan techniczny pojazdu jest mu znany. Tutaj jest kwestia wygody, jak w przypadku aut. Jeśli chcemy mieć nową maszynę, musimy się liczyć z tym, że albo:
- nie dostaniemy tak dobrej oferty, jak byśmy chcieli,
- trzeba będzie dołożyć.
Jak wynika z badań profesora Harvardu Geralda Zaltmana, 95% decyzji w naszym życiu podejmujemy podświadomie, pod wpływem emocji, a nie racjonalnego osądu. Nie chcesz opierać decyzji zakupowej na impulsie.
Niewiarygodnie atrakcyjna oferta
Kiedy widzimy używany motocykl wyglądający jak nowy w podejrzanie niskiej cenie, powinna się nam zapalić czerwona lampka. Szczególnie jeśli kupujemy motocykl od zawodowego sprzedawcy lub pasjonata. Czy to nie jest podpucha? Który fan motoryzacji oddałby prawie nową maszynę w cenie używanej?
No właśnie, żaden. Takie oferty czekają na kogoś, kto powie” BMW R1150 GS jak nowe za 15 000? Biorę!”. Specjaliści potrafią czynić cuda. Przy sprawnym majsterkowaniu i kreatywnym zastosowaniu używanych części, są w stanie doprowadzić nawet mocno rozbity motocykl do stanu używalności.
Weź ze sobą specjalistę
Motocykl w tym względzie jest jak samochód. Kto jedzie kupować używany samochód, nie posiadając stosownej wiedzy lub wsparcia technicznego? Mówimy tutaj o kwocie 15 000 zł. W wielu gospodarstwach domowych w Polsce są samochody warte połowę tego. Ogólnopolska średnia cena auta na rynku wtórnym to 22 900 zł.
Jaki rodzaj motocykla wybrać?
Motocykle różnią się pod względem przeznaczenia i konstrukcji. Poniżej wymieniamy najpopularniejsze rodzaje motocykli.
Naked
Motocykle typu Naked nie mają owiewek, które normalnie pokrywają ramę i silnik. Bardzo często nie montuje się w nich szybki nad kierownicą. To maszyny uniwersalne. Mają w sobie coś zarówno z motocykli sportowych, jak i turystycznych. Ich wszechstronność sprawia, że początkujący fani jednośladów bardzo często właśnie z nimi decydują się rozpoczynać przygodę z jednośladami.
Sportowy
Motocykle sportowe to sprinterzy w świecie jednośladów. Osiągają najbardziej imponujące prędkości i są do tego stworzone. Te maszyny posiadają owiewki na silnik i ramę, co nadaje im bardziej aerodynamiczny kształt.
Pozycja kierowcy jest pochylona, wręcz leżąca, przez co nie jest zbyt przyjemna przy dłuższych trasach. Jednak nie mają sobie równych na krótkich dystansach.
Turystyczny
Motocykle turystyczne to swojego rodzaju przeciwieństwo motocykli sportowych. Ich przeznaczeniem są długie trasy, co widać w konstrukcji i sylwetce, która nie wymusza na kierowcy znacznego pochylenia. Często są dodatkowo wyposażone w torby i bagażnik, dzięki czemu można nimi przewozić sporo rzeczy.
Mają też większe baki przystosowane do dłuższej jazdy. Wszystko to sprawia, że są z reguły większe niż pozostałe motocykle przez co wiele z nich ma bieg wsteczny, który ma ułatwiać manewrowanie. Motocykle turystyczne również potrafią osiągać zawrotne prędkości, lecz wiele brakuje im do sportowych maszyn w tym aspekcie.
Sportowo-turystyczny
Jak można się domyślić, motocykle sportowo-turystyczne to modele łączące w sobie cechy dwóch poprzednich rodzajów. Mają więcej mocy i lepsze osiągi niż motocykle turystyczne, przy czym dysponują zadowalającymi możliwymi bagażowymi.
Ustępują pakownością i rozmiarami motocyklom typowo turystycznym, oraz szybkością i osiągami sportowym maszynom. Jest to jednak świetne rozwiązanie dla osób, które nie chcą tracić mocy decydując się na turystyka, lub możliwości pokonywania długich dystansów przy wyborze motocykla sportowego.
Cruiser/Chopper
Krążowniki szos są znane z niskiej pozycji siedzenia, kierownicy wysuniętej do tyłu i charakterystycznej, wyłożonej pozycji kierowcy. Choppery to ich okrojona wersja, nieco lżejsza, dzięki czemu łatwiej nad nimi panować.
Niezależnie od wersji nie jest to maszyna dla początkującego kierowcy. Cruiser może sprawić sporo problemów niedoświadczonemu motocykliście, prowadzi się go ciężko, łatwo popełnić błąd.
Enduro
Motocykle tego typu są najbardziej terenowe spośród typów, które wymieniliśmy. Ich konstrukcja i waga pozwala na pokonywanie trudnych tras i jednocześnie nie utrudnia poruszania się po drogach asfaltowych czy miejskich.
W zestawieniu zabrakło popularnych Crossów, ponieważ jednoślady tego typu są maksymalnie “odchudzone”, przez co nie posiadają np. świateł czy kierunkowskazów. Z tego względu nie są dopuszczone do ruchu po drogach publicznych.
Są przeznaczone stricte do uprawiania sportu wyczynowego, więc z pewnością nie będą wyborem dla kogoś, kto zaczyna swoją przygodę z jednośladami.
Gdzie kupić ubezpieczenie OC dla motocykla?
Motocykl, jak każdy pojazd wymieniony w Ustawie o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, musi posiadać polisę OC. Większa pojemność pojazdu to także wyższa składka za obowiązkowe ubezpieczenie OC.
Jeśli zestawimy to z kierowcą podwyższonego ryzyka, młodszym niż 26 lat lub posiadającym uprawnienia krócej niż 3 lata - kwota może być dość wysoka.
Zakup ubezpieczenia to moment, w którym marzenia młodego kierowcy o jednośladzie zderzają się z rzeczywistością.
Całe szczęście Rankomat zrewolucjonizował rynek ubezpieczeń w Polsce i umożliwia znalezienie najtańszego OC bez wychodzenia z domu! W ofercie mamy kilkanaście towarzystw, które po wypełnieniu prostego formularza przedstawią swoją ofertę. W kilka minut możecie zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.
Tylko porównując oferty wielu towarzystw ubezpieczeniowych można mieć pewność, że wybierze się najtańszą ofertę.
Co warto wiedzieć
- 15 000 zł to kwota, w której można znaleźć solidne i zadbane, używane motocykle. Najczęstsze propozycje to motocykle typu naked, sportowe i turystyczne.
- W zależności od przeznaczenia należy wybrać stosowny typ motocyklu. Do codziennej jazdy po mieście lub do pracy najlepiej zakupić motocykl naked, w dłuższe trasy - turystyczny.
- Początkujący motocykliści powinni decydować się na lekkie, zwrotne, dobrze prowadzące się modele, np. Honda CB 600 Hornet lub KTM Duke 390.
- Po zakupie motocykla pamiętaj o ubezpieczeniu OC. Polisa poprzedniego właściciela pojazdu nie przedłuża się automatycznie, a zaniedbanie może skutkować naliczeniem kary z UFG.
- Kara za brak obowiązkowego OC na motocykl to 1/3 minimalnego wynagrodzenia brutto. W 2021 roku wynosi ono 2800 zł, czyli kara za ponad dwutygodniową przerwę w OC na motocykl to 930 zł.
- Warto kupić polisę na OC na cały rok, szczególnie jeśli do końca okresu ochrony nie zostało wiele czasu. Zapłacić i tak trzeba, a zawierając nową umowę zabezpieczamy się na wypadek, gdybyśmy zapomnieli o przedłużeniu wygasającego OC zbywcy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakiego typu motocykl kupię do 15 000?
Najpopularniejsze to motocykle typu naked, sportowe, turystyczne i enduro.Jakiego typu motocykl powinien kupić początkujący kierowca?
Najlepszym wyborem będzie motocykl typu naked. Oferta jest najszersza, a pojazd wszechstronny. Nie polecamy zaczynać od zbyt dużej mocy na początek.Jaki nowy motocykl kupię do 15 000 zł?
W naszym zestawieniu znalazł się na przykład Bajaj Dominar 400.Jaka jest kara za brak OC na motocykl?
Kara za przerwę w ciągłości ubezpieczenia OC na motocykl to 930 zł przy przerwie dłuższej niż 14 dni. Przerwa między 4 a 14 dni to kara w wysokości 470 zł. Jeśli załatwimy sprawę do 3 dni, zapłacimy 190 zł.Co grozi za spowodowanie wypadku bez ważnego OC?
W takim wypadku ubezpieczenie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a następnie będzie się domagał jego zwrotu od sprawcy.