Surowy design, wygodna pozycja jazdy i imponujące osiągi – te trzy słowa doskonale opisują motocykle typu naked, które cieszą się w Polsce dużą popularnością Jeżeli szukasz maszyny, która zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy i nawiązuje stylistyką do tradycyjnych konstrukcji sprzed lat, to motocykl naked będzie strzałem w dziesiątkę. Poznaj 6 polecanych modeli w 2025 roku.
„Mniej znaczy więcej” – mogłoby się wydawać, że współczesna motoryzacja jest daleka od tego stwierdzenia, biorąc pod uwagę, że wchodzące na rynek modele pojazdów wyposaża się w coraz to nowsze rozwiązania i dodatkowe akcesoria. Tymczasem po drugiej stronie spektrum znajdują się właśnie motocykle typu naked. I choćby dlatego warto zapoznać się z dostępnymi w sprzedaży propozycjami.
Czym wyróżnia się motocykl naked?
Motocykl naked (naked bike, z ang. nagi motocykl) to typ motocykla wywodzący się z modeli sportowych. W przypadku tych maszyn ich konstruktorzy podążają ścieżką minimalizmu i dekonstrukcji – rezygnują z wielu rozwiązań, które pojawiły się wraz z rozwojem motoryzacji. W konsekwencji ten pojazd jest pozbawiony owiewek (plastikowych osłon) i przedniej szyby, a wizualnie przypomina motocykl retro z wyeksponowanym silnikiem.
Cechy motocykla typu naked:
- Niższa masa. Ma to związek z rezygnacją z dodatkowych elementów obecnych np. w ścigaczach. Dla motocyklisty oznacza to choćby łatwiejsze prowadzenie maszyny.
- Wygląd nawiązujący do klasycznych motocykli. Charakterystyczny jest odsłonięty silnik i brak elementów dekoracyjnych. Konstruktorzy albo czerpią z agresywnej stylistyki ścigaczy, albo tworzą motocykle naked przypominające modele vintage.
- Konstrukcja, która pozwala motocykliście zachować niemal prostą postawę podczas jazdy. Motocyklista jest dużo mniej pochylony niż podczas jazdy motocyklem sportowym. W konsekwencji pojazd sprawdza się na dłuższych trasach.
Motocykle typu naked - przykłady i ceny [2025 rok]
1. Yamaha MT-07

Motocykl naked Yamaha MT-07 to udany przykład połączenia minimalistycznej konstrukcji z funkcjonalnością. Maszyna została wyposażona w silnik CP2 o pojemności 690 cm3, który spełnia normę emisji spalin EURO 5+. Napęd przenoszony jest z użyciem innowacyjnej przekładni – funkcjonuje ona w trybie w pełni automatycznym lub manualnym (obsługiwanym przełącznikiem na kierownicy). Za zwiększoną kontrolę podczas jazdy i lepszą przyczepność przedniej opony odpowiada widelec upside-down z goleniami o średnicy 41 mm.
Aby zapewnić motocykliście maksimum wrażeń z jazdy, Yamaha MT-07 wyposażono w 5-calowy ekran TFT i technologię wzmacniającą dźwięk. Do tego dochodzi automatyczne wyłączanie kierunkowskazów oraz system sygnalizacji hamowania awaryjnego (ESS) – w razie hamowania awaryjnego system ten włącza światła awaryjne i ostrzega innych użytkowników drogi.
Cena motocykla naked Yamaha MT-07 z rocznika 2025 to 35 900 zł.
2. Kawasaki Z650

Kawasaki Z650 to dobrze znana konstrukcja – ten jednoślad jest produkowany od 2017 r. Sercem maszyny jest czterosuwowy silnik chłodzony cieczą (dwucylindrowy w układzie równoległym) o pojemności skokowej 649 cm3. Producent zastosował również widelec teleskopowy 41 mm, ułatwiające jazdę opony Dunlop Sportmax Roadsport 2 i m.in. zmodyfikowany układ dolotowy, w konsekwencji czego maszyna spełnia normę EURO 4.
Kluczowe cechy motocykla naked Kawasaki Z650 to:
- Kolorowy wyświetlacz TFT LCD. Oferuje on funkcje, które nie były dostępne we wcześniejszych rocznikach.
- Przerobione tylne siedzisko. Wprowadzone modyfikacje zapewniają pasażerowi większy komfort podróży.
- Łączność ze smartfonem. Za pomocą dedykowanej aplikacji możliwe jest odczytanie parametrów jazdy.
- KTRC – Kawasaki TRaction Control. To zaawansowany system trakcji (2 tryby), który zwiększa bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach, nawet w niesprzyjających.
Kawasaki Z650 z rocznika 2025 kosztuje 34 900 zł.
3. KTM 125 DUKE

Motocykle typu naked są dostępne również w ofercie austriackiego producenta – firmy KTM. Ze względu na gabaryty model 125 DUKE sprawdzi się świetnie podczas jazdy zatłoczonymi ulicami miasta. Jednoślad został wyposażony w 4-suwowy, 1-cylindrowy silnik o pojemności 125 cm3 i 6-biegową skrzynię biegów. Bezpieczeństwo podczas jazdy zapewniają systemy Cornering ABS i SUPERMOTO ABS oraz hamulce tarczowe – przednia tarcza ma średnicę 320 mm.
Pod względem stylistyki KTM 125 DUKE wyróżnia się odważną kolorystyką i muskularną sylwetką. Producent wyposażył go w 5-calowy ekran TFT, multimedia, nawigację Turn-by-Turn i funkcję, która pozwala odbierać połączenia telefoniczne. Ze względu na niską pojemność silnika ten model jest też doskonałą propozycją dla początkujących motocyklistów, którzy preferują styl naked bike.
125 DUKE to jeden z tańszych motocykli naked – kosztuje 25 900 zł.
4. Suzuki Katana
Nazwa tego motocykla naked jest nieprzypadkowa – nowa konstrukcja japońskiego producenta nawiązuje do kultowego modelu Katana z 1981 r. Za osiągi odświeżonej wersji odpowiada silnik o pojemności skokowej 999 cm3 i mocy 120 kW. Suzuki Katana to motocykl, który w pełni odpowiada na oczekiwania współczesnych motocyklistów – został wyposażony w szereg zaawansowanych rozwiązań, jak choćby wspomaganie na niskich obrotach, przełącznik trybu jazdy i regulowane zawieszenie.
Za wysoki komfort jazdy odpowiadają różne elementy wyposażenia. Suzuki Katana oferuje użytkownikowi wyświetlacz LCD, oświetlenie LED i wygodną kierownicę. Wyjątkowy, bo agresywny i nowoczesny design, współtworzą m.in. karbonowe elementy (dostępne jako akcesorium). Nabywca może też zdecydować się na akcesoryjne zaciski Brembo, które pozwolą wyróżnić się na drodze.
62 900 zł – co najmniej tyle w 2025 r. trzeba zapłacić za Suzuki Katana.
5. Triumph Speed Triple 1200 RX
To propozycja dla osób, które poszukują motocykla naked o niepowtarzalnym charakterze. Powodem jest limitowana produkcja – na rynek ogólnoświatowy wyprodukowano zaledwie 1200 sztuk modelu Triumph Speed Triple 1200 RX. Maszyna została wyposażona w wysokowydajny trzycylindrowy silnik o pojemności 1160 cm3 i mocy 183 KM oraz wyścigowy tłumik Akrapovič, który kształtuje charakterystyczną barwę dźwięku wydobywającego się z rury wydechowej.
Triumph Speed Triple 1200 RX został zaprojektowany z myślą o czerpaniu satysfakcji z jazdy po torze. Za wyjątkowe wrażenia motocyklisty odpowiadają m.in. niższe clip-ony i podnóżki, mechatroniczny amortyzator skrętu oraz dedykowane opony. Szybka jazda nie musi jednocześnie oznaczać rezygnacji z bezpieczeństwa – producent wyposażył ten model choćby w system ABS z OCABS i system kontroli trakcji.
Ceny Triumph Speed Triple 1200 RX zaczynają się od 87 990 zł.
6. Honda CB650R

Charakterystyczna stylistyka i imponujące przyspieszenie – to wyróżniki modelu Honda CB650R. Za osiągi tego motocykla naked odpowiada czterocylindrowy silnik rzędowy o mocy szczytowej 70 kW. Maszyna została też wyposażona w elektroniczne sprzęgło E-Clutch, które działa w sposób automatyczny i oferuje unikalne wrażenia z jazdy. Przedni widelec Showa 41 mm SFF-BP USD zapewnia użytkownikowi precyzyjną kontrolę na drodze.
Na wysoki poziom bezpieczeństwa wpływa m.in. system Emergency Stop Signal (ESS) – aktywuje on tylne światło awaryjne, gdy wykryje gwałtowne hamowanie. W motocyklu naked Honda CB650R za siłę hamowania odpowiadają radialne zaciski czterotłoczkowe. Do dyspozycji motocyklisty jest też 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT i aplikacja Honda RoadSync, za pośrednictwem której można m.in. nawiązywać połączenia.
Ceny motocykli naked Honda CB650R zaczynają się od 38 800 zł.
Co przemawia za wyborem motocykla typu naked?
Motocykle bezowiewkowe mają swoich zwolenników. Jeżeli jednak nie masz pewności, czy właśnie ten typ motocykla będzie najlepszy dla Ciebie, poznaj kluczowe korzyści przemawiające za jego wyborem. Do zalet motocykli naked należą:
- Zwinność. Motocykle bez owiewek są smuklejsze i zwinniejsze od typowych motocykli sportowych. To właśnie sprawia, że doskonale nadają się do jazdy po miejskich, często zatłoczonych drogach.
- Niskie koszty utrzymania. Prosta konstrukcja, brak owiewek i wielu elementów, które pełnią funkcje głównie estetyczne – to powody, dla których utrzymanie pojazdu (podobnie jak jego konserwacja) jest dużo łatwiejsze.
- Komfort. Wyprostowana (zamiast pochylonej jak na ścigaczach) pozycja ciała jest dużo bardziej wygodna, zwłaszcza w przypadku pokonywania dłuższych tras. Motocykle typu naked to po prostu przyjemniejsze podróżowanie.
Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla naked w 2025 r.?
Chociaż nawiązują do klasyki, motocykle typu naked odwołują się też do agresywnego, sportowego designu ścigaczy i oferują dużą dynamikę jazdy. Czy to oznacza, że ich ubezpieczenie jest kosztowne? Niekoniecznie. Wszystko zależy od tego, kto i gdzie szuka ubezpieczenia OC.
Jeżeli chodzi o to, gdzie szukać ubezpieczenia motocykla naked, to najlepiej zrobić to poprzez porównywarkę internetową. Narzędzia dostarczane przez rankomat.pl pozwalają podczas jednej kalkulacji poznać oferty co najmniej kilku ubezpieczycieli. To oszczędność czasu i możliwość wyboru optymalnej ochrony ubezpieczeniowej.
Naszym okiem
Ile kosztuje ubezpieczenie OC motocykla naked? Niekiedy zaledwie 110 zł rocznie. Właśnie taką ofertę otrzymał jeden z motocyklistów za pośrednictwem kalkulatora rankomat.pl. Szczegóły poniżej.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 110,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 161,92 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 210,00 zł | |||
Kalkulacja dla 45-letniego motocyklisty z Kielc z 10-letnią historią ubezpieczeniową, który jest właścicielem motocykla naked KTM 125 DUKE z rocznika 2024
Co warto wiedzieć
- Motocykle typu naked są charakterystyczne – wyróżniają się brakiem owiewek i przedniej szyby oraz surowym, minimalistycznym designem.
- Wielu producentów jednośladów, np. Kawasaki, KTM, Suzuki i Honda, ma w swojej ofercie co najmniej jeden motocykl typu naked.
- Ceny nowych modeli motocykli naked są zróżnicowane – najniższe zaczynają się od ok. 26 000 zł, a najwyższe przekraczają 62 000 zł.
- Za wyborem motocykla naked przemawiają m.in. zwinność, komfort podróżowania i niższe koszty utrzymania.
- Ubezpieczenie OC motocykla naked nie musi być drogie – roczna składka dla doświadczonego motocyklisty może wynosić nawet ok. 110 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy motocykl typu naked można spersonalizować?
Minimalistyczny, surowy design wcale nie jest przeszkodą do personalizacji. Ta może obejmować m.in. wybór koloru lakieru na etapie zakupu, naniesienie na motocykl grafik, które nadadzą mu bardziej sportowego charakteru, wymianę kierownicy czy wreszcie chiptuning – modyfikację fabrycznych osiągów.
Jakie prawo jazdy jest potrzebne na motocykl naked?
Niektóre motocykle naked (przykładem może być Yamaha MT-07) można prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii A1. Aby z kolei uzyskać takie prawo jazdy, wystarczy mieć 16 lat. Model KTM 125 DUKE można prowadzić z prawem jazdy kategorii B posiadanym przez minimum 3 lata. Ale na naszej liście znalazły się też motocykle, których użytkownik musi mieć prawo jazdy kategorii A, a zatem mieć 20 lub 24 lata – w zależności od tego, czy wcześniej uzyskał prawo jazdy kategorii A2.
Dla kogo są motocykle typu naked?
Motocykle typu naked to dobry wybór z perspektywy osób, które poszukują wygodnej alternatywy dla motocykla sportowego do jazdy po mieście. Nakedy nie są tak szybkie, jak modele sportowe, ale pozwalają na jazdę w wyprostowanej pozycji, która z kolei jest wygodniejsza, zwłaszcza podczas pokonywania dłuższych dystansów.
Jak prawidłowo dbać o motocykle typu naked?
Z uwagi na wyeksponowanie silnika, a także brak plastikowych osłon ochronnych na innych kluczowych elementach motocykla, konieczne jest zabezpieczenie maszyny przed czynnikami atmosferycznymi – motocykle naked powinny być garażowane. Do tego należy przestrzegać zaleceń producenta, które dotyczą np. częstotliwości wymiany oleju.
Gdzie w Polsce jest najwięcej ofert sprzedaży motocykli typu naked?
W serwisie ogłoszeniowym OLX najwięcej ofert sprzedaży pochodzi z takich województw jak: śląskie, wielkopolskie, mazowieckie, małopolskie i dolnośląskie. Z kolei w warmińsko-mazurskim i podlaskim liczba ofert jest zdecydowanie niższa. Jeśli chodzi o miasta, to dynamika ofert jest spora m.in. w Poznaniu (wielkopolskie) i Rybniku (śląskie).