Na torze zapewniają unikalne wrażenia. Jednocześnie dobrze sprawdzają się na krętej szosie. Ścigacze, bo o nich mowa, to motocykle o mocnym silniku i sportowej stylistyce. Jeżeli planujesz kupić taki motocykl w bieżącym roku, zapoznaj się z rankingiem najpopularniejszych modeli. 

Aby wsiąść na motocykl, wystarczy 16 lat. To dobra wiadomość dla wszystkich miłośników jednośladów, z tym jednak zastrzeżeniem, że kategoria A1 pozwala prowadzić jedynie niektóre modele. Czerpanie przyjemności z jazdy ścigaczem wymaga bycia bardziej dojrzałym motocyklistą i posiadania większych umiejętności oraz prawa jazdy co najmniej kategorii A2 (chociaż najczęściej po prostu A). Jeżeli te wymagania Cię nie zniechęcają, to masz szansę na wyjątkową dawkę adrenaliny. 

Jakie są najpopularniejsze modele ścigaczy? 

Niemal każdy producent motocykli ma w swojej ofercie linię ścigaczy. Które modele szczególnie przypadły do gustu użytkownikom? Poniżej znajdziesz subiektywne zestawienie 10 najpopularniejszych modeli klasy Superbike. Wszystkie motocykle są dostępne w sprzedaży w 2024 roku. W zestawieniu znalazły się ścigacze z różnych półek cenowych – z pewnością znajdziesz coś dla siebie. 

1. Honda CBR1000RR-R Fireblade 

Honda CBR 1000 RR

Według danych opublikowanych na początku 2024 roku przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego Honda jest najpopularniejszym na polskim rynku producentem motocykli. Do tego sukcesu z pewnością przyczynił się oferowany przez tę markę model Honda CBR1000RR-R Fireblade, który dla wielu osób jest synonimem ścigacza. 

Zobacz jak prezentuje się model 2024 Hondy CBR1000RR-R Fireblade

Czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 1000 cm3 rozwijający moc 217 KM, niezrównana aerodynamika, pełna kontrola nad torem jazdy, wiele możliwości konfiguracji i zapadający w pamięć wygląd – to wszystko składa się na popularność tego ponadczasowego motocykla, którego pierwsza odsłona zadebiutowała w 2004 roku.  

Na ten motocykl musisz przeznaczyć jednak sporo pieniędzy. Ceny nowej Hondy CBR1000RR-R Fireblade zaczynają się od 100 900 zł.  

2. Kawasaki Ninja 650 

Kawasaki Ninja 650 

Kawasaki to kolejny japoński producent z dużym doświadczeniem w produkcji ścigaczy, czego dowodem jest fakt, że seria modeli Ninja obchodzi w tym roku swoje czterdzieste urodziny. 

Najlepsze ścigacze Kawasaki to nie tylko rasowe maszyny, których naturalnym środowiskiem jest tor wyścigowy, ale też motocykle sportowe zaprojektowane z myślą o codziennym użytkowaniu. Przykładem może być model Ninja 650 łączący sportową sylwetkę i wysokie osiągi z wygodną pozycją jazdy.  

Producent zastosował jednostkę napędową o pojemności 649 cm3 i mocy maksymalnej 68 KM. Motocykl posiada też takie rozwiązania jak system ABS, system kontroli trakcji i podwójna przepustnica zapewniająca lepsze panowanie nad pojazdem. 

Jedną z wielu zalet tego modelu jest jego przystępna cena – podstawową wersję Ninja 650 można kupić już za 39 800 zł. 

3. Yamaha R1 

Ścigacz Yamaha R1

Pierwszą trójkę najpopularniejszych w Polsce producentów ścigaczy zamyka koncern Yamaha. Japońska marka również może pochwalić się dużym doświadczeniem zarówno w produkcji sportowych motocykli, jak i w motosporcie. Dla miłośników szybkich jednośladów Yamaha przygotowała model R1 – pierwszy motocykl o tym oznaczeniu producent zaprezentował w 1997 roku. 

Yamaha R1 to ścigacz z kategorii Superbike – miano to zawdzięcza m.in. czterocylindrowemu, jednolitrowemu, rzędowemu i chłodzonemu cieczą silnikowi o mocy 200 KM. Jednostka ta powstała na podstawie konstrukcji M1 zaprojektowanej z myślą o wyścigach MotoGP. Tym, co wyróżnia Yamahę R1 na tle konkurencji, jest jednak elektronika. Układ sterowania startem, przepustnica ride-by-wire czy systemy kontroli hamowania i hamowania silnikiem to tylko kilka z wielu zaawansowanych rozwiązań wpływających pozytywnie na osiągi oraz kontrolę nad motocyklem. 

Na zakup Yamahy R1 trzeba zarezerwować co najmniej 93 900 zł. 

4. KTM RC 390 

Austriacka marka KTM to producent jednośladów z długą historią – firma powstała w 1934 roku. Wśród modeli oferowanych przez KTM fani jednośladów znajdą wiele propozycji odpowiadających ich preferencjom. Jedną z nich jest KTM RC 390 – w przypadku tego modelu atrakcyjna cena idzie w parze z osiągami i przyciągającą wzrok sportową stylistyką.  

Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 373 cm3 rozwija moc 43,5 KM. W połączeniu z niską wagą pojazdu, jego doskonałymi właściwościami jezdnymi i wysoką ergonomią zapewnia to niezapomniane wrażenia z jazdy. RC 390 to motocykl, którym użytkownik może cieszyć się zarówno na szosie, jak i na torze. Wyposażono go m.in. w system ride-by-wire, kontrolę trakcji oraz sprzęgło poślizgowe. 

Cena bazowa modelu RC 390 to 31 519 zł. 

5. BMW S 1000 RR 

BMW S1000 RR

Motocykle w ofercie niemieckiego producenta to nie tylko wygodne tourery czy zadziorne roadstery,  ale też drapieżne ścigacze. BMW S 1000 RR to prawdziwa legenda wśród miłośników europejskich motocykli sportowych, a najnowsza odsłona modelu potwierdza tę renomę. Inżynierowie BMW zadbali o każdy detal, aby osiągnąć maksymalną wydajność na drodze – trudno się zatem dziwić, że prowadzenie S 1000 R wymaga od motocyklisty dużej precyzji. 

Wyścigowe korzenie BMW S 1000 R ujawniają się nie tylko w kwestiach mechanicznych, ale też w agresywnej sylwetce i sportowej pozycji za kierownicą. 999 cm3 pojemności, 210 KM mocy, 3,21 sekundy do 100 km/h i ponad 303 km/h prędkości maksymalnej – te parametry budzą respekt. W okiełznaniu motocykla klasy Superbike pomagają systemy wspomagania, czyli m.in. ABS z ustawieniami dla różnych warunków jazdy i dynamiczna kontrola trakcji. 

Podstawową wersję BMW S 1000 R bez akcesoriów można nabyć za 94 900 zł. 

6. Ducati Panigale V2 

Doskonałe osiągi, innowacyjne rozwiązania i stylistyka bez konkurencji – tak można opisać motocykle sportowe włoskiej marki Ducati. Producent ten może pochwalić się dużym doświadczeniem, ponieważ pierwszy motocykl (oparty o ramę roweru) z logo Ducati trafił na rynek w 1950 roku. Prawdziwą specjalnością tej marki są jednak jedyne w swoim rodzaju motocykle sportowe, czego przykładem jest popularny model Panigale V2. 

Pomimo agresywnej stylistyki i zadziornego charakteru motocykl łatwo się prowadzi – producent podkreśla, że Panigale V2 jest bezpiecznym ścigaczem, nad którym łatwo zapanować i zachować kontrolę. Pozwala to czerpać przyjemność z jazdy również osobom dopiero rozpoczynającym przygodę z motocyklami o wyścigowym rodowodzie. Nie oznacza to jednocześnie, że model ten ma słabe osiągi – silnik V2 (955 cm3) o mocy 155 KM zapewnia zapas niezapomnianych wrażeń. 

Ducati Panigale V2 w podstawowej wersji można kupić od 96 900 zł. 

7. Aprilia RSV4 1100 

Aprilia to kolejna włoska marka, która od wielu lat rywalizuje z sukcesami w motosporcie, a swoje doświadczenia na tym polu wykorzystuje do produkcji motocykli o wysokich osiągach, optymalnej aerodynamice i atrakcyjnej stylistyce. Nie inaczej jest z flagowym modelem producenta, czyli RSV4 1100. To konstrukcja o wyścigowej genezie, która ma na koncie wiele zwycięstw. Nic więc dziwnego, że pomimo stosunkowo wysokiej ceny popularność tego ścigacza nie słabnie. 

Aprilia RSV4 1100 oferuje wiele możliwości regulacji: zarówno położenia silnika w ramie, jak i kąta główki ramy, położenia wahacza czy ustawienia zawieszenia – motocyklista może dostosować maszynę tak, aby osiągała ona najlepsze wyniki na torze i dobrze prowadziła się na szosie. Jednostka napędowa V4 z dwoma wałkami rozrządu i pojemnością 1099 cm3 oferuje moc 217 KM, spełniając jednocześnie normę Euro 5

Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez producenta rekomendowana cena modelu RSV4 1100 to 91 900 zł. 

8. Triumph Daytona 660 

Brytyjska marka Triumph w obecnej odsłonie zadebiutowała cztery dekady temu, ale historia jednośladów produkowanych pod tą nazwą rozpoczęła się już w 1902 roku. I choć obecnie producent koncentruje się na wytwarzaniu motocykli zaliczających się do innych segmentów, to w ofercie ma również przystępny pod względem ceny i atrakcyjny ze względu na design ścigacz. Daytona 660 łączy sportową charakterystykę jazdy z komfortem i wysokimi osiągami, dzięki czemu dostarcza właścicielowi wiele emocji podczas jazdy. 

Producent zdecydował się na zastosowanie trzycylindrowego silnika o pojemności 660 cm3 i mocy 95 KM, którego czerwone pole zaczyna się od 12 650 obrotów na minutę. System ride-by-wire z trzema trybami jazdy, ABS i kontrola trakcji wspierają motocyklistę, pomagając mu w zachowaniu kontroli nad jednośladem w różnych warunkach na torze i na szosie. Młodzi entuzjaści motocykli ucieszą się z faktu, że dostępny jest również zestaw do konwersji na kategorię A2.

Triumph Daytona 660 w podstawowej konfiguracji kosztuje 43 950 zł. 

9. Honda CBR500R

Oprócz budzącego respekt modelu CBR1000RR-R dedykowanego najbardziej doświadczonym motocyklistom japoński producent przygotował też ścigacz z silnikiem o mniejszej pojemności, do prowadzenia którego wystarczy prawo jazdy kat. A2. Jest nim Honda CBR500R – motocykl Super Sport z dwucylindrowym silnikiem o mocy 47 KM (i pojemności 471 cm3).  

Mniejsza moc nie oznacza jednak gorszych wrażeń z jazdy – wyścigowe korzenie, aerodynamiczna sylwetka i system HSTC sterujący momentem obrotowym to tylko kilka z wielu cech tego ścigacza, dzięki którym daje o sobie znać jego sportowy charakter. Atutami tego modelu są też najwyższej klasy hamulce i zawieszenie zapewniające świetne właściwości jezdne. Wszystko to sprawia, że jest on chętnie wybierany przez motocyklistów z mniejszym budżetem. 

Model CBR500R można nabyć już za 33 800 zł. 

10. Yamaha R7

Wśród ścigaczy ze średniej półki cenowej popularnością cieszy się również Yamaha R7. Model ten dobrze wpisuje się w ofertę japońskiego producenta i czerpie z jego doświadczeń w świecie wyścigów – agresywny wygląd i doskonała aerodynamika idą w parze z zaawansowanymi rozwiązaniami oraz świetnym prowadzeniem.  

Pomimo sportowej pozycji jazdy Yamaha R7 sprawdzi się nie tylko podczas bicia rekordów na torze, ale też zapewni wiele przyjemności z weekendowej szosowej wycieczki. Dwucylindrowy silnik DOHC o pojemności 689 cm3, mocy 73,4 KM i wysokim momencie obrotowym sprawia, że przyspieszenie nie jest problemem. Aby motocyklistom łatwiej było okiełznać swoje ścigacze, producent stosuje m.in. sprzęgło Assist & Slipper, regulowane tylne amortyzatory oraz sportowe hamulce i zawieszenie. 

Producent oferuje model R7 w cenie od 44 900 zł. 

Czym charakteryzuje motocykl ścigacz? 

W przypadku ścigaczy, każdy producent stawia na wysokie osiągi i dynamikę jazdy – dla użytkowników to priorytetowe parametry, które często decydują o wyborze danego modelu. To jednak nie wszystko – cech wyróżniających najlepsze ścigacze jest więcej. Należą do nich:

  • aerodynamika – im mniejsze opory powietrza, tym motor ma lepsze osiągi;
  • silnik o sportowej charakterystyce – silniki motocykli klasy Superbike są przystosowane i zoptymalizowane pod kątem mocy i momentu obrotowego;
  • przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 3-4 sekundy – ta cecha przydaje się choćby podczas wychodzenia z zakrętów;
  • sportowa stylistyka – agresywna linia, krzykliwe kolory, sportowe owiewki i nieszablonowe oświetlenie przywodzą na myśl maszyny rywalizujące na torach wyścigowych;
  • możliwość rozwijania wysokich prędkości – motocykle sportowe mogą rozpędzić się powyżej 300 km/h;
  • właściwości jezdne – wysokie osiągi ścigacza oznaczają, że do zachowania kontroli nad motocyklem niezbędne jest wzorowe prowadzenie i hamowanie.

A co z wygodą – czy ścigacze są wygodne? Ścigaczy nie można uznać za ergonomiczne i rzadko kiedy nadają się one do rekreacyjnych, dłuższych przejażdżek. Powód jest prozaiczny – to specyficzny sposób ułożenia ciała. Konstrukcja pojazdu wymusza, aby motocyklista pochylił się mocno do przodu. Taka pozycja nie jest jednak przypadkowa – jej celem jest zminimalizowanie oporu powietrza. 

Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo na ścigaczu?

Podstawą jest odpowiedzialna jazda po drogach publicznych. Odpowiedzialna, czyli zgodna z przepisami, w tym respektująca ograniczenia prędkości pojazdów. Ale to nie wszystko. Użytkownicy ścigaczy muszą pamiętać, że do wyścigów służy tor – nie ulice miast. Znaczenie ma też odzież. Mimo że kask to podstawa, warto pamiętać też o odpowiednich spodniach i kurtce. 

Ponieważ motocyklista – w odróżnieniu od kierowcy – jest dużo bardziej narażony na urazy, przyda się ubezpieczenie NNW motocyklisty.

Ubezpieczenie NNW dla właścicieli ścigaczy jest dostępne w ofercie wielu ubezpieczycieli. Jednak poszczególne propozycje różnią się sumą ubezpieczenia. To kluczowy parametr, od którego zależy zarówno atrakcyjność produktu, jak i jego cena. Wybór wysokiej sumy ubezpieczenia oznacza wysokie świadczenie, gdyby doszło do nieszczęśliwego wypadku

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie OC dla ścigacza?

Okazuje się, że mimo przeznaczenia ścigaczy – i co za tym idzie prędkości, jaką mogą rozwinąć – ich ubezpieczenie wcale nie musi być drogie. Ale trzeba też pamiętać, że OC to podstawowe ubezpieczenie komunikacyjne.

Właściciele ścigaczy, którzy chcą skorzystać z NNW czy assistance, muszą przygotować się na nieco wyższy – jednak wciąż akceptowalny – koszt. Najwięcej zapłacą motocykliści oczekujący kompleksowej ochrony, czyli uwzględniającej polisę AC.

PrzykładPan Tomek z Kielc to 35-letni miłośnik ścigaczy. W tym roku kupił Yamahę R1 z 2023 r. Jak się okazuje, całkiem przyzwoity pakiet polis komunikacyjnych obejmujący OC wraz z NNW i assistance może zakupić już za ponad 100 zł. Jeżeli jednak zdecyduje się na AC, składka wzrośnie do kilku tysięcy.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPmoc Prawna, NNW: suma ubezpieczenia 30 tys. zł, ASS po wypadku (holowanie do 75 km, samochód zastępczy)
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPmoc Prawna, NNW: suma ubezpieczenia 30 tys. zł, ASS pełne (m.in. holowanie do 275 km, samochód zastępczy, wymiana kół, dostarczenie paliwa)
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Warunki AC: Warsztat ASO, UW: 10%
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Warunki AC: Warsztat ASO, UW: 0%
Uniqa
108,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
167,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPmoc Prawna, NNW: suma ubezpieczenia 30 tys. zł, ASS po wypadku (holowanie do 75 km, samochód zastępczy)
Uniqa
213,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPmoc Prawna, NNW: suma ubezpieczenia 30 tys. zł, ASS pełne (m.in. holowanie do 275 km, samochód zastępczy, wymiana kół, dostarczenie paliwa)
Benefia
3816,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Warunki AC: Warsztat ASO, UW: 10%
Benefia
5746,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna, Warunki AC: Warsztat ASO, UW: 0%

Kalkulacja z 13.02.2024 r. dla 35-letniego kierowcy z Kielc, który posiada maksymalne zniżki w OC. Motocykl: Yamaha R1 z 2023 r., model sportowy, poj. silnika 998 cm3

Na co zwrócić uwagę wybierając motocykl typu ścigacz?

  • Wśród najpopularniejszych ścigaczy można znaleźć modele różnych marek, np. Honda, Kawasaki, BMW czy Ducati. 
  • Najtańszy ścigacz w zestawieniu można kupić za ok. 30 000 zł, jednak miłośnicy szybkiej jazdy bez trudu znajdą też modele za ponad 100 000 zł. 
  • Ścigacz to motocykl o specyficznych cechach – producenci kładą nacisk na wysokie osiągi, aerodynamikę i sportową stylistykę. 
  • Użytkownicy ścigaczy powinni pamiętać o bezpieczeństwie – odzież motocyklowa, przestrzeganie przepisów i ubezpieczenie NNW to podstawa. 
  • Ubezpieczenie OC ścigacza wcale nie musi być drogie – szukając OC, warto skorzystać z kalkulatora przygotowanego przez Rankomat.pl. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy ścigacze znajdują się również w ofercie marki Suzuki?

    Chociaż firma Suzuki oferuje także modele sportowe, to koncentruje się ona na innym segmencie rynku i według danych PZPM motocykle tej marki są najpopularniejszymi w kategorii Sport-Tourer.

  2. Jakie, obok ścigaczy, rodzaje motocykli znajdują się w ofertach producentów?

    Turystyczne, enduro (terenowe motocykle wyścigowe), choppery (motocykle przerobione, często z długim przednim widelcem) i cruisery (motory do rekreacji) – to przykładowe rodzaje jednośladów proponowanych przez producentów, dostępne w sklepie stacjonarnym czy w ofercie sklepu internetowego.

  3. Czy można kupić OC na ścigacz tylko na pół roku?

    Mimo że ścigacz to pojazd używany głównie w okresie wiosna-lato, to ubezpieczony musi być przez cały rok. Inaczej mówiąc, właściciele ścigaczy nie mają szansy na OC jedynie na okres 6 miesięcy. Wyjątkiem są pojazdy zabytkowe.

  4. Czy na rynku dostępne są ścigacze 125 cm3?

    Wielu producentów ma swojej ofercie motocykle o sportowym charakterze, które można prowadzić, posiadając od co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B. Naturalnie jednak, ze względu na niską pojemność skokową silnika takie ścigacze nie dorównują osiągom motocykli z większymi jednostkami napędowymi o większej mocy. Z kolei, dla nowicjuszy ich atutem może być fakt, że są znacznie łatwiejsze w opanowaniu.

  5. Co lepsze ścigacz czy cross?

    Ścigacz i cross to motocykle o diametralnie różnym przeznaczeniu. Wybór ścigacza oznacza możliwość ścigania się na torze oraz jazdy szosowej. Motocykle typu cross również są pojazdami sportowymi, ale wybieranymi przez osoby, które chcą zmierzyć się z trudnym terenem (wzniesienia, błoto) i wykonywać akrobacje.