Akcyzę za samochód należy zapłacić, jeśli sprowadzamy go do Polski z zagranicy. Obowiązek opłacenia podatku akcyzowego dotyczy zarówno nowych, jak i używanych samochodów. Jego wysokość zależy od wartości pojazdu i pojemności silnika.

Ustawa o podatku akcyzowym zawiera dwie stawki– 3,1% i 18,6% w zależności od pojemności silnika. Oznacza to, że akcyza za sprowadzenie z zagranicy samochodu powyżej 2 l (2000 cm3) będzie sześciokrotnie wyższa. Jednocześnie z preferencyjnych stawek mogą korzystać importerzy hybryd.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co to jest akcyza za samochód?

Akcyzę należy zapłacić w przypadku sprowadzenia do Polski samochodu z zagranicy. Jej zasady reguluje ustawa o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. Każdy kraj indywidualnie określa wysokość opłaty, którą musi ponieść importer auta.

W Polsce akcyza na samochód nadal budzi duże emocje, ponieważ często sprowadzamy używane auta z zagranicy – w 2020 r. ponad 848 tys. Najczęściej importujemy pojazdy z Niemiec (489,1 tys.), a także z Francji (82,9 tys.) i Belgii (56,7 tys.).

Ile kosztuje akcyza na samochód?

Wysokość podatku akcyzowego na samochód zależy od dwóch czynników. Po pierwsze od wartości auta określonej w umowie kupna sprzedaży. Jeśli kupujemy pojazd na firmę, wówczas liczy się kwota umieszczona na fakturze. Po drugie na stawkę akcyzy wpływa również pojemność silnika.

Uwaga! Kwota transakcji zawarta na umowie kupna-sprzedaży lub fakturze musi być zgodna z faktyczną wartością rynkową samochodu. Niektóre osoby sprowadzające auta z zagranicy celowo ją zaniżają, aby zapłacić niższy podatek akcyzowy. Jednak w przypadku nadużyć, urzędnicy mogą ją zakwestionować, a następnie naliczyć wyższą stawkę akcyzy.

Stawki akcyzy na samochód zostały określone w art. 105 ustawy o podatku akcyzowym. Są uzależnione od pojemności silnika auta i wynoszą:

  • 3,1% wartości pojazdu w przypadku samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu w przypadku pojazdów z silnikiem powyżej 2000 cm3.

Przykład:

Pan Mariusz sprowadził z Niemiec Volkswagena Passata o pojemności silnika 1,5 l (1500 cm3), którego wartość wynosi 11 tys. zł. W związku z tym musi zapłacić podatek akcyzowy w kwocie 341 zł (3,1% z 11 tys. zł).

Natomiast obecnie obowiązują również preferencyjne stawki akcyzy niższe o 50% dla właścicieli hybryd:

  • 9,3% wartości samochodu w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 9,3% wartości samochodu w przypadku hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 1,55% wartości samochodu w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

Przykład:

Pan Emil sprowadził z Niemiec hybrydę Toyotę Prius (HEV) o pojemności silnika 1,8 l (1800 cm3), której wartość wynosi 39 tys. zł. W związku z tym musi zapłacić podatek akcyzowy w kwocie 604,50 zł (1,55% z 39 tys. zł).

Co ważne, obecnie całkowicie zwolnione z opodatkowania akcyzą są samochody elektryczne. Podobnie, jak do 31 grudnia 2022 r. hybrydy plug-in (PHEV), czyli ładowane z gniazdka o pojemności silnika do 2000 cm3.

Uwaga! Pamiętaj, aby zawsze przeliczać wartość samochodu na polskie złote według średniego kursu Narodowego banku Polskiego (NBP), obowiązującego w dniu powstania obowiązku podatkowego, czyli nabycia pojazdu zgodnie z datą zawartą na umowie kupna-sprzedaży lub fakturze.

Które samochody podlegają opłacie akcyzą?

Podatek akcyzowy trzeba zapłacić w przypadku sprowadzenia do Polski samochodów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium naszego kraju. Akcyza dotyczy zarówno nowych, jak i używanych aut. Tak określa art. 100 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którego treścią opodatkowaniu podlega:

  • import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  • pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Gdzie zapłacić akcyzę za samochód sprowadzony do Polski?

Od momentu sprowadzenia samochodu z zagranicy do Polski, w ciągu 14 dni musimy wypełnić i złożyć deklarację AKC-U/S. Natomiast na wpłacenie akcyzy na konto urzędu skarbowego (a nie, jak do 1 marca 2017 r. urzędu celnego), mamy 30 dni.

Deklarację AKC-U/S można złożyć osobiście w urzędzie skarbowym. Jednak znacznie wygodniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Wystarczy wejść na stronę internetową: https://puesc.gov.pl/, a następnie wypełnić i przesłać druk online.

Jak wypełnić deklarację AKC-U/S?

Przed opłaceniem akcyzy konieczne jest wypełnienie deklaracji AKC-U/S. Można pobrać papierowy druk w urzędzie skarbowym, internetowy formularz ze strony Ministerstwa Finansów pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/akcyza/formularze/formularze-akcyzowe/, bądź skorzystać ze strony:  https://puesc.gov.pl/. Należy uzupełnić następujące dane:

  • nr PESEL lub NIP w rubryce identyfikator podatkowy,
  • właściwego naczelnika urzędu skarbowego,
  • cel złożenia formularza,
  • rodzaj podatnika (osoba fizyczna lub podatnik niebędący osobą fizyczną),
  • imię i nazwisko,
  • status podatnika (np. osoba fizyczna będąca jedynym właścicielem lub współwłaściciel),
  • adres zamieszkania lub siedziby firmy,
  • wysokość podatku akcyzowego,
  • informacje związane z samochodem osobowym (m.in. stan, marka, model, rok produkcji, nr VIN, moc silnika, pojemność silnika, przebieg, rodzaj skrzyni biegów, sposób napędu, stan techniczny, rodzaj nadwozia),
  • dowód własności (umowa kupna-sprzedaży lub faktura).

Po wypełnieniu i złożeniu deklaracji ACK-U/S, należy opłacić podatek akcyzowy na konto urzędu skarbowego. Jeśli potrzebujemy potwierdzenia uiszczenia akcyzy, musimy podać nr VIN pojazdu. Dokument będzie potrzebny przy rejestracji samochodu w wydziale komunikacji.

Uwaga! Jeżeli pierwsza sprzedaż niezarejestrowanego samochodu odbyła się w Polsce i jednocześnie akcyza w związku z importem pojazdu nie została zapłacona, należy wypełnić i złożyć deklarację AKC-4/AKC-4zo i AKC-4/E. W kolejnym kroku podatek akcyzowy trzeba zapłacić do 25. dnia następnego miesiąca.

Co grozi za brak zapłaty akcyzy za samochód?

Za każdy dzień zwłoki w zapłacie podatku akcyzowego urząd skarbowy naliczy karne odsetki. Oprócz tego, rejestracja samochodu bez okazania potwierdzenia opłaty akcyzy w wydziale komunikacji nie będzie możliwa.

Uwaga! Niekiedy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego nie dotyczy tylko właściciela samochodu. Jeśli korzystamy z usług komisu, często obowiązek opłacenia akcyzy ciąży na tym podmiocie. Warto więc dokładnie sprawdzić, czy pośrednik dopełnił wszelkich formalności.

Jak przygotować się do sprowadzenia samochodu z zagranicy?

Przed zakupem samochodu za granicą, należy dokładnie przejrzeć wszystkie dokumenty. Umowę kupna-sprzedaży warto sporządzić w dwóch wersjach językowych. Poza tym sprzedawca ma obowiązek przekazać nam dowód rejestracyjny wraz z kluczykami. Upomnijmy się również o wydanie potwierdzenie wyrejestrowania auta w poprzednim kraju przez dotychczasowego właściciela.

Sprawdźmy również, czy samochód ma ważne badanie techniczne. Jeśli nie, konieczny będzie jego przywóz do Polski na lawecie. Jeżeli chcemy samodzielnie poruszać się wyrejestrowanym za granicą autem po drogach, najpierw musimy wykupić krótkoterminowe ubezpieczenieOC oraz tablice wywozowe.

Po sprowadzeniu samochodu do Polski, musimy go zarejestrować w ciągu 30 dni w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Jeśli pojazd nie ma ważnego badania technicznego, najpierw należy przeprowadzić przegląd na stacji diagnostycznej. Standardowo za zarejestrowanie auta w urzędzie będziemy musieli zapłacić 256 zł:

  • 80 zł – tablice rejestracyjne (lub 1000 zł tablice indywidualne),
  • 54 zł – dowód rejestracyjny,
  • 75 zł – karta pojazdu,
  • 31 zł – nalepki (kontrolna i legalizacyjna),
  • 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
  • 2,50 zł – opłata ewidencyjna.

Pamiętajmy, że jeśli kupiliśmy krótkoterminowe OC ważne 30 dni, to nie przedłuża się ono automatycznie na kolejny okres. Jeżeli nie chcemy zapłacić kary nałożonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), musimy samodzielnie zadbać o ciągłość ubezpieczenia pojazdu.

Jeśli sprowadzony z zagranicy samochód ma ważne badanie techniczne, to możemy kupić całoroczne OC jeszcze przed wizytą w wydziale komunikacji. Następnie po zarejestrowaniu pojazdu w urzędzie, należy skontaktować się z ubezpieczycielem. Wówczas towarzystwo ubezpieczeniowe dokona aktualizacji danych w polisie.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Najprościej samodzielnie kupić całoroczne ubezpieczenie OC w kalkulatorze rankomat.pl. Wystarczy wypełnić prosty i intuicyjny formularz, a po dokonaniu płatności otrzymamy polisę mailem. Przy zakupie OC warto kierować się jedynie najniższą ceną. Zakres obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu reguluje ustawa, więc jest taki sam w każdym towarzystwie. Jednak różnica w cenie w zależności od ubezpieczyciela może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Źródła:

  1. Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090030011/U/D20090011Lj.pdf
  2. Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000317/U/D20180317Lj.pdf
  3. Dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar: https://www.samar.pl/__/3/3.a/110762/Import-w-2020-roku---podsumowanie.html?12p.s=514345590.7&12p.a=110762&locale=pl_PL

Co warto wiedzieć?

  1. Podatek akcyzowy należy zapłacić w ciągu 30 dni od sprowadzenia samochodu z zagranicy. 
  2. Obecnie podatek akcyzowy opłaca się w urzędzie skarbowym (zamiast w urzędzie celnym).
  3. Aby opłacić akcyzę, należy wypełnić deklarację AKC-U/S. 
  4. Stawka podatku akcyzowego wynosi 3,1% lub 18,6% w zależności od pojemności silnika (dla hybryd obowiązują preferencyjne stawki niższe o połowę).

FAQ – najważniejsze pytania o akcyzę za samochód

  1. Czy wysokość akcyzy za samochód kupiony w Europie i USA różni się?

    Nie. Stawki akcyzy za samochód sprowadzony z któregoś z europejskich krajów lub USA są takie same. Jednocześnie przy imporcie auta z innego kontynentu, należy liczyć się z koniecznością zapłaty cła i podatku VAT. Do tego trzeba doliczyć wysokie koszty transportu i przeróbek technicznych dostosowujących pojazd do polskich przepisów.

  2. Jakie samochody są zwolnione z podatku akcyzowego?

    Przede wszystkim samochody elektryczne. Ponadto do 31 grudnia 2022 r. całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego są również hybrydy plug-in (PHEV, czyli ładowane z gniazdka) o pojemności silnika do 2000 cm3.

  3. Jakie samochody Polacy najczęściej sprowadzają z zagranicy?

    W 2020 r. do najczęściej sprowadzanych modeli z zagranicy, należały Audi A4 (28 tys. egzemplarzy), Volkswagen Golf (23,9 tys.) i Opel Astra (23,1 tys.) – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.