Cruiser to motocykl, którego nie da się przeoczyć na drodze. Znamy go przede wszystkim z amerykańskich filmów, ale za popularność cruisera odpowiada także jego konstrukcja, a w efekcie - wygoda podróżowania. Czym cechują się motocykle tego typu i jak rozróżnić cruisera od maszyny typu chopper? Oto nasza charakterystyka tej kultowych maszyn zza oceanu!

Mówi się, że cruisery powstały głównie w celach turystycznych. Rzeczywiście jazda motocyklem tego typu sprawia dużą przyjemność nie tylko dzięki poczuciu swobody na drodze, ale również swojej budowie, o której za chwilę więcej powiemy. W przeciwieństwie do motorów sportowych, to maszyna stworzona z myślą o tych, którzy cenią spokojną, przyjemną jazdę. 

Sława cruisera ma swój początek w legendarnym modelu Harleya-Davidsona FX 1200 Super Glide. W ślad za nim podążyli także inni producenci. W latach 70. XX wieku pierwsze cruisery poza Stanami Zjednoczonymi pojawiły się w Japonii.

Jak te motocykle wypadają na tle pozostałych i co wyróżnia najpopularniejsze modele w tej kategorii? Zbadaliśmy bliżej światowy fenomen cruisera. 

Cruiser i co jeszcze, czyli jakie motocykle można spotkać na drogach?

Mówi się, że motocykl to nie tyle hobby i pasja, co stan umysłu. Ci którzy na drodze najbardziej cenią sobie swobodę i poczucie wolności na dwóch kółkach, mają do wyboru całkiem szeroki wachlarz maszyn różnej budowy i przeznaczenia. Aby nakreślić sylwetkę cruisera, przypomnijmy najpierw czym cechują się pozostałe motocykle.

  • Nakedy - wywodzą się z maszyn sportowych, jednak są one pozbawione kilku elementów konstrukcyjnych, przez co postawa kierowcy jest zgoła inna; brak przedniej szyby czy owiewek powoduje, że nakedy nie rozwijają także takich prędkości jak sportowe motocykle.
  • Motocykle turystyczne - przeznaczone do dalszych wypraw, w których liczy się głównie wygoda podróżujących; dla tych motorów charakterystyczne jest spory zbiornik paliwa, duże szyby czy owiewki.
  • Motocykle sportowe - stworzone głównie po to, aby rozwijać imponujące prędkości; pasjonaci cenią ich zwrotność, aerodynamikę, konstrukcję opon i w ogóle budowę całej sylwetki maszyny.

Nakedy polecane są szczególnie początkującym motocyklistom. Osoby szukające bardziej wszechstronnej maszyny mogą szukać również modeli mieszanych, np. sportowo-turystycznych. Na tym tle cruisery są bardzo charakterystyczne. Wyglądem przywodzą na myśl klasyczne amerykańskie motocykle produkowane w USA od lat 30. XX wieku.

Zobacz także: Pierwszy motocykl dla początkującego. Jaki model wybrać?

Czym są motocykle typu cruiser?

Powiedzieliśmy już, że cruiser ceniony jest głównie za wygodę podróżowania. To strzał w dziesiątkę dla osób, którym niekoniecznie zależy na zawrotnej prędkości, ale chcą poczuć wiatr we włosach w trakcie jazdy dwukołową maszyną. Choć motocykl typu chopper jest mocno zbliżony budową do cruisera, w tym ostatnim można wyróżnić następujące cechy:

  • szeroka kierownica,
  • odsłonięty silnik (niezabezpieczony karoserią),
  • nisko usytuowane siedzisko,
  • podnóżki przesunięte bliżej przodu maszyny,
  • dwucylindrowy silnik widlasty (w kształcie litery V).

Jak tę konstrukcję odczuwa prowadzący? Motocyklista siedzi wyprostowany, a nawet lekko odchylony do tyłu. To doskonała pozycja, aby cieszyć się doskonałą pracą silnika i przyjemnością jazdy, bez rozwijania wysokich prędkości.

Z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2023 roku sprzedano ok. 11% mniej maszyn z segmentu chopper i cruiser. Choć w Polsce odnotowano zatem spadek w tym względzie, te wygodne motocykle są wciąż cenione przez wielu pasjonatów.

Porównaj ceny OC i AC

Skąd wzięła się legenda cruisera?

W amerykańskiej kinematografii powstało wiele kultowych symboli, a cruiser z pewnością jest jednym z nich. Popularność zyskał dzięki filmowi Easy Rider, który w 1969 roku wyreżyserowali Peter Fonda i Dennis Hopper. Co prawda na ekranie można było oglądać dwóch jeźdzców przemierzających kraj na motocyklach typu chopper, to jednak produkcja stała się bezpośrednią inspiracją boomu na cruisery. 

Do tamtej chwili te maszyny nie cieszyły się dużą popularnością. Ich styl zyskał jednak na wartości właśnie dzięki filmowych chopperom, które stylem mocno przypominają cruisery. Miłośnicy tych ostatnich postanowili więc wykorzystać okazję. 

Poza Harley'em Davidsonem na wypuszczenie swoich modeli zdecydowało się:

Motocykle typu cruiser - przegląd modeli

Dziś motocykle typu cruiser oferują producenci na całym świecie. Poza pierwszą czwórką są to m.in.

  • Yamaha,
  • Honda,
  • BMW,
  • Indian,
  • Ducati.

Wybraliśmy modele cruiserów, które wśród motocyklistów cieszą się największą sławą. Zaraz przekonamy się dlaczego.

Harley-Davidson CVO Road Glide

W fabryce Harley'a Davidsona kolejne modele maszyn powstają z rzadka, ale jeśli już schodzą z taśmy produkcyjnej - robią ogromne wrażenie. CVO Road Glide pokazany światu w 2023 roku unowocześnionwa wersja kultiwej maszyny.

Za dynamikę jazdy odpowiada tutaj godny uwagi silnik Milwaukee-Eight VVT 121 o pojemności 1977 cm sześciennych. Twórcy tej jednostki stworzyli nowy układ chłodzenia zoptymalizowano z głowcami cylinrów. Całkiem nowy układ dolotowy i wydechowy także ma znaczenie dla popularności tej jednostki.

Ciekawy rozwiązaniem jest wyposażenie tego modelu w trzy tryby jazdy, które można skonfigurować samodzielnie:

  • Road,
  • Sport,
  • Rain.

Uwagę najbardziej przykuwa jednak wzornictwo zastosowane przez producenta. Przycięty przedni błotnik, oryinalny zbiornik paliwa ze ściętymi bokami czy owiewki zintegrowane z wlotami powietrza to tylko niektóre z elementów wyposażenia nowego CVO Road Glide. Ponadto model w nowej odsłonie jest lżejszy niż poprzednia wersja o ok. 15 kg (400 kg).

Kawasaki Vulcan 2000

To cruiser należący do licznej rodziny serii Vulcan tej japońskiej marki. Pierwszy model (Vulcan 400) pojawił się na rynku już w 1984 roku. Model 2000 produkowany był w latach 2004-2010 z myślą o dużej mocy, jednak wciąż pod kontrolą. Kawasaki Vulcan 2000 rzeczywiście jest wyposażony w najmocniejszy w serii silnik, w kolejnych latach ulepszony do wersji Vulcan Classic VN2000D oraz Vulcan Classic LT VN2000F. 

Maksymalna prędkość, jaką możesz osiągnąć na maszynie to 203 km/h.

Triumph Rocket 3 GT

Z brytyjskiej fabryki wyjechał model, który uwagę przyciąga prezencją, ale także komfortem i swobodą kierowcy. Choć to cruiser o przeznaczeniu głównie turystycznym, został wyposażony w silnik osiągający szczyt przy 40000 obrotów na minutę. To powoduje, że odsadza daleko swoich poprzedników tej marki.

Doskonałe parametry pozwalają nawet na całodzienne i wygodne przemierzanie tras i to w wielkim stylu. Jego sylwetka zyskała majestatyczny, elegancki sznyt z licznymi detalami, jak dyskretne uchwyty, wyeksponowana tylna felga czy oryginalny kształt zbiornika paliwa.

Ducati Diavel 1260 S

Tego modelu spod znaku Ducati nie da się pomylić z żadnym innym. Wzrok przyciąga muskularną, nieco agresywną sylwetką. Konstruktorzy postanowili bowiem przenieść masę na przód maszyny, a tył dopełnić opływową linią. 

Smuklejsza pokrywa zbiorniku paliwa, smukła sylwetka i duże wloty powietrza to elementy wyposażenia nadające Diavel 1260 S wyjątkowego charakteru. To cruiser utrzymany w lekkiej i sportowej stylistyce. A co z osiągami?

Maszynę napędza silnik Testastretta DVT o pojemność 1262 cm3 i 162 KM przy 9500 obr./min. Maksymalny moment wynosi 129 NM przy 7500 obr./min. Na rozpędzenie się do 100 km/h potrzebuje niecałe 3 sekundy.

Suzuki Intruder 1800

Suzuki wypuścło linię Intruder już w latach 80. XX wieku, a dziś model 1800 stanowi jeden z najpopularniejszych cruiserów na rynku. Choć oficjalnie produkcja maszyn zalończyła się w 2004 roku, na rynku europejskim nowe modele wciąż występują pod legendarnym oznaczeniem Intruder 1800. 

Motocykl wyposażony jest w w widlasty, 2-cylindrowy silnik chłodzony cieczą. Kryje się w nim także 125 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 160 niutonometrów. Do 100 km/h rozpędza się  w 4 sekundy, a maksymalna wartość na liczniku może wynieść ok. 200 km/h.

Cruiser Suzuki Intruder 1800 to raczej nie maszyna do sportowej, wyczynowej jazdy, ale spokojnego czerpania przyjemności z przemierzania tras z wiatrem we włosach. Z modelu zadowoleni będą prawdziwi pasjonaci jednośladów, którzy lubią stylowo prezentować się na ulicy, a na co dzień czerpią przyjemność z pielęgnacji maszyny.

Wady i zalety motocykla typu cruiser

Cruisery to motocykle przeznaczone do bardzo konkretnej grupy osób. Poleca się je przede wszystkim pasjonatom bardziej doświadczonym i umiejącym zapanować nad cięższą i mniej sterowalną maszyną niż lekkie sportowe modele.

Cruiser nadaje się doskonale do jazdy po mieście, dojazdu do pracy czy wycieczek turystycznych. Producenci cruiserów mają niestety niewiele do zaoferowania początkującym motocyklistom, co często uznaje się za ich wadę. Na duży wybór modeli i marek mogą natomiast liczyć Ci, którzy wsiadają na jednoślady już od lat.

Najczęściej wymieniane ograniczenia to zatem:

  • mała zwrotność, 
  • duża waga,
  • niskie osiągi.

Wiele powiedzieliśmy już o zaletach crusierów, jednak warto je krótko podsumować:

  • wygoda i komfort jazdy dzięki wyprostowanej pozycji,
  • silniki o dużej mocy,
  • atrakcyjny wygląd,
  • solidna, masywna konstrukcja.

Jakie ubezpieczenie kupić dla cruisera?

Skoro na cruiserach nie rozwija się zawrotnych prędkości, również ryzyko wypadku czy kolizji spada. Jest to jeden z ważniejszych czynników, jaki pod uwagę biorą ubezpieczyciele, a przypomnijmy, że każdy właściciel jednośladu jest zobowiązany objąć go ubezpieczeniem OC.

Zmniejszone ryzyko na drodze przy cruiserach nie oznacza oczywiście, że nie warto inwestować w ubezpieczenia dodatkowe, jak assistance czy autocasco. W końcu zdarzenia takie jak kradzież czy uszkodzenie w wyniku działania czynników niezależnych od kierowcy dotyczą nie tylko samochodów osobowych. 

Zobacz więcej: Ubezpieczenie Assistance motocykla - czy warto kupić?

Aby znaleźć najkorzystniejszą dla siebie ofertę, warto porównać propozycję z kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. Taką możliwość daje kalkulator OC i AC online, w którym ochronisz również motocykl. Zobaczmy, jak kształtuje się różnica w cenie polisy dla klasycznego cruisera (Harley-Davidson CVO Road Gilde) a jak dla sportowego modelu. 

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
108,00 zł rata od 29,75 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
130,00 zł rata od 40 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
252,43 zł rata od 148,94 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
449,00 zł rata od 258 zł
Uniqa
108,00 złrata od 29.75 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
130,00 złrata od 40.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
252,43 złrata od 148.94 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
449,00 złrata od 258.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 25.01.2024

W zestawieniu ofert wyraźnie widać, że ochrona cruisera może różnić się nawet o kilkaset złotych, choć na cenę wpływa także zakres ochrony, choćby w ramach assistance. Ten można wygodnie regulować w kalkulatorze, aby następnie wybrać ofertę najbardziej optymalną dla siebie. Jak Harley-Davidson wypada pod tym kątem na tle sportowego Ducati V4S

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
117,00 zł rata od 32 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
150,00 zł rata od 48 zł
Uniqa
Reklama
OC
AC
Assistance
NNW
222,00 zł rata od 61 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
449,00 zł rata od 258 zł
Uniqa
117,00 złrata od 32.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
150,00 złrata od 48.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
Reklama
222,00 złrata od 61.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
449,00 złrata od 258.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 25.01.2024

Choć różnice w najtańszych ofertach ubezpieczenia motocykla są niewielkie, to jednak występują. Co ważne, wielu ubezpieczycieli współpracujących z porównywarką umożliwia rozłożenie płatności za polisę na raty. Dzięki temu miesięczny koszt ochrony motocykla może wynieść nawet niewiele ponad 20 zł

Porównaj ceny OC i AC

Jeśli już wiesz, że cruiser to motocykl w sam raz na Twoje potrzeby, rozważ zakup jednego z kultowych modeli. W poszukiwaniu ubezpieczenia sprawdź natomiast oferty w kalkulatorze OC i AC. Najbardziej dogodną dla siebie polisę kupisz bez wychodzenia z domu i to przy minimum formalności! Dzięki temu wsiądziesz za kierownicę wymarzonej maszyny.

Co warto wiedzieć?

  1. Cruiser to typ motocykla, który uznawany jest za turystyczny, czyli przeznaczony raczej do spokojnej i mniej dynamicznej jazdy niż maszyny sportowe.
  2. Crusiery zaczęły być produkowane w latach 30. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo niszowe modele zyskały popularność po produkcji filmowej Easy Rider, której bohaterami byli dwaj motocykliści przemierzający kraj na chopperach (maszynach pokrewnych do cruiserów).
  3. Do najbardziej charakterystycznych cech cruiserów należą: szeroka kierownica, odsłonięty silnik (niezabezpieczony karoserią) nisko usytuowane siedzisko, podnóżki przesunięte bliżej przodu maszyny, dwucylindrowy silnik widlasty (w kształcie litery V).
  4. Pierwszymi markami, które produkowały cruisery były Harley-Davidson, Kawasaki, Triumph oraz Suzuki.
  5. Ubezpieczenie OC dla cruiserów może być tańsze niż dla motocykli sportowych ze względu na niższe prędkości, które rozwijają i mniejsze ryzyko szkody. Ostateczny koszt polisy zależy jednak od szeregu innych czynników, jak wiek i miejsce zamieszkania kierowcy czy jego doświadczenie za kierownicą.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy cruiser jest wygodny?

    Zdecydowanie tak! To maszyna stworzona z myślą o długodystansowych, ale bezpiecznych podróżach, w których niekoniecznie liczy się dynamika jazdy, ale jej komfort. Wszystko dzięki wysokiej kierownicy wymagającej uniesionej, wyprostowanej pozycji rąk, oraz konieczności wyciągnięcia nóg do przodu. Sprawia to, że za kierownicą cruisera siedzi się niemal jak we własnym, domowym fotelu.

  2. Jaki cruiser poza Harley'em Davidsonem warto kupić?

    Rzeczywiście z tymi maszynami jednoznacznie kojarzy się fabryka Harle'ya Davidsona. Na rynku jest jednak również szereg propozycji innych marek. Godnymi polecenia cruiserami są choćby BMW R 18, Ducati Diavel 1200/1260, Ducati XDiavel, Honda VT 1300CX czy Triumph Rocket III.

  3. Czy można kupić cruisera do 50 tys. złotych?

    Na rynku można znaleźć atrakcyjne używane modele cruiserów w tym budżecie. Przykładowo Harley-Davidson V-ROD dostępny jest za 50 tys. złotych, a Yamaha XSR kosztuje nawet mniej, bo ok. 49 tysięcy. 

  4. Ile kosztuje ubezpieczenie cruisera?

    Skoro cruisery to motocykle zasadniczo bezpieczne, również ryzyko szkody maleje w porównaniu z maszynami sportowymi. Ten fakt biorą pod uwagę ubezpieczyciele, wyliczając składkę za polisę OC. Okazuje się, że obowiązkową ochronę wraz z rozszerzeniem o assistance można kupić już na niewiele ponad 100 zł. Ostateczny koszt ubezpieczenia będzie oczywiście zależał również od innych czynników, jak marka i model pojazdu, pojemność silnika, ale także wiek i miejsce zamieszkania kierowcy czy jego historia szkód.