Światła pozycyjne służą do sygnalizowania innym uczestnikom ruchu o pozycji samochodu, czyli tego gdzie się znajduje. To jakie warunki powinny spełnić i kiedy z nich korzystać wytyczają przepisy prawa. Zobacz, w jakich sytuacjach obowiązkowo należy włączyć światła pozycyjne.
Kwestię świateł w samochodach reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Najważniejsze informacje
- Każdy samochód musi być wyposażony w światła pozycyjny – po dwa z przodu i dwa z tyłu.
- Barwa świateł pozycyjnych to biała (z przodu) i czerwona (z tyłu).
- Światła pozycyjne powinien włączyć kierowca poruszający się holowanym samochodem oraz w sytuacji postoju, np. z powodu awarii lub wypadku, w miejscu niedozwolonym.
- Światła pozycyjne i postojowe to nie jest to samo. Te drugie są nieobowiązkowe i kierowca w różnych sytuacjach może ich użyć (może, nie musi) zamiast pozycyjnych.
Czym są światła pozycyjne?
To, do czego służą światła pozycyjne, reguluje art. 50 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przeczytamy tam, że ten rodzaj świateł w samochodzie jest po to, aby sygnalizować postój pojazdu:
- na autostradzie i drodze ekspresowej – w każdym przypadku,
- poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
- na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.
Podsumowując – światła pozycyjne są po to, aby inni uczestnicy ruchu widzieli, że samochód zatrzymał się w miejscu, gdzie nikt się go nie spodziewa.
Aby spełniały swoją funkcję, czyli sprawiały, że samochód będzie rzeczywiście dostrzegalny przez innych kierowców, muszą spełniać następujące wymogi:
- reflektory przednie powinny emitować światło białe,
- reflektory tylne powinny emitować światło czerwone,
- muszą być widoczne w nocy z odległości do 300 metrów przy dobrej przejrzystości powietrza.
W światłach pozycyjnych najczęściej stosuje się żarówki R5W lub R10W, tj. o mocy 5 W lub 10 W.
Kiedy używać świateł pozycyjnych?
Prawo o ruchu drogowym wskazuje, kiedy kierowca powinien włączyć światła pozycyjne:
- gdy samochód jest holowany – kierowcy w takiej sytuacji często stosują światła awaryjne. Wynika to z naturalnego toku myślenia: holują mnie, ponieważ mam awarię, a więc jak awaria to i światła awaryjne. To duży błąd, który może kosztować mandatem albo wypadkiem. Uczestnik ruchu, który widzi samochód na światłach awaryjnych, zakłada, że pojazd ten stoi miejscu. Jeżeli auto tak naprawdę porusza się, może się to skończył kraksą np. podczas wymijania.
- Jeżeli samochód nie jest wyposażony w światła awaryjne i stoi na jezdni z powodu wypadku lub awarii.
Co różni światła pozycyjne od postojowych?
Naszym okiem
Światła postojowe nie są obowiązkowe, ale tam – gdzie wymiary samochodu na to pozwalają – większość producentów je umieszcza. Jeżeli postój ma miejsce w warunkach niedostatecznej widoczności kierowca może wybrać, czy skorzysta ze świateł pozycyjnych, czy z postojowych. Prawo daje w tej kwestii dowolność. Konstrukcja świateł postojowych powinna umożliwiać włączenie tylko jednego reflektora. A to dlatego, że przepisy dopuszczają włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni w przypadku samochodów niezłączonych z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m. Podsumowując – świateł pozycyjnych trzeba bezwzględnie używać w pewnych sytuacjach, a świateł postojowych można, ale nie trzeba.
Jakie są jeszcze różnice pomiędzy światłami pozycyjnymi a postojowymi? Różnią je symbole – światła pozycyjny oznaczane są dwoma reflektorami, od których rozchodzą się po trzy kreski, natomiast światła postojowe symbolizuje litera P z trzema kreskami.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o światła postojowe
Czy światła pozycyjne świecą się razem ze światłami mijania?
Tak. Nie ma możliwości włączenia świateł mijania bez świateł pozycyjnych.
Ile wynosi mandat za jazdę bez świateł lub z włączonymi niewłaściwymi?
Grzywna za używanie świateł niezgodnie przepisami może wynieść od 100 do 300 zł. Dokładna kwota zależy od rozmiaru wykroczenia.
Czy na przeglądzie technicznym sprawdzane są światła w samochodzie?
Tak, diagnosta sprawdza nie tylko czy światła w ogóle są, ale i ocenia cały układ oświetlenia. Jeżeli będzie w niezadowalającym stanie, samochód nie przejdzie przeglądu.





