Przepisy dotyczące dopuszczalnej prędkości określają, jak szybko możesz jechać na danym rodzaju drogi, tak aby zachować panowanie nad pojazdem i mieć szansę na bezpieczne zatrzymanie się w sytuacji zagrożenia. Choć limity prędkości wydają się oczywiste, w praktyce różnią się w zależności od miejsca, typu pojazdu i aktualnych warunków ruchu. Sprawdź, jakie ograniczenia obowiązują w Polsce, kiedy należy zwolnić nawet poniżej dopuszczalnej prędkości i jak nasze przepisy wypadają na tle innych krajów Europy.
Ograniczenia związane z dopuszczalną prędkością zapewniającą panowanie nad kierownicą w określonym otoczeniu mają co do zasady zapobiegać wypadkom i w ogóle minimalizować zagrożenia bezpieczeństwa ruchu. Pozwalają na zachowanie np. odpowiedniej drogi hamowania, aby nie doprowadzić do tragedii. Prędkość dopuszczalna zawsze oznaczana jest za pomocą znaków drogowych.
Najważniejsze informacje
- Dopuszczalna prędkość pojazdów zależy od rodzaju drogi i obszaru, w jakim się poruszają.
- Na autostradzie w Polsce obowiązuje ograniczenie prędkości do 140 km/h. Taki sam limit wprowadziła u siebie Bułgaria.
- Samochody osobowe i ciężarowe do 3,5 t mogą poruszać się z prędkością 140 km/h na autostradach, 120 km/h – na drogach ekspresowych dwujezdniowych, 100 km/h na drogach ekspresowych jednojezdniowych i na drogach dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu oraz 90 km/h na pozostałych drogach.
- W obszarze zabudowanym samochody osobowe i ciężarowe do 3,5 ton mogą poruszać się przez całą dobę z prędkością do 50 km/h. W strefie zamieszkania mają ograniczenie do 20 km/h.
- Zdarza się, że na danym odcinku drogi pojawiają się nowe znaki drogowe, zmieniające dotychczasową dopuszczalną prędkość - nie należy jeździć na pamięć.
- Jakie są ograniczenia prędkości na drogach w Polsce?
- Prędkość dopuszczalna a bezpieczna, czyli co dokładnie oznacza ograniczenie?
- Czy istnieją wyjątki od ograniczenia prędkości w danym terenie?
- Ograniczenia prędkości w Polsce na tle innych krajów Europy
- Ograniczenie prędkości i korzystne ubezpieczenie - podróżuj odpowiedzialnie!
Jakie są ograniczenia prędkości na drogach w Polsce?
Ograniczenia prędkości dla poszczególnych pojazdów zostały uregulowane w Ustawie Prawo o ruchu drogowym w artykułach 20. i 21. Inną dopuszczalną prędkość przewidziano poza obszarem zabudowanym, a inną w miejscach z zabudowaniami, nie tylko mieszkalnymi. Jeszcze inne ograniczenie prędkości obowiązuje w tzw. strefie zamieszkania.
Dopuszczalna prędkość w obszarze niezabudowanym
Poza miejscowościami lub innymi obszarami, na których w pobliżu jezdni znajdują się obiekty, nie tylko mieszkalne, dopuszczalna prędkość na drodze jest nieco większa. Mowa tutaj choćby o autostradzie, drodze ekspresowej czy drogach krajowych.
Samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony mogą poruszać się zatem z prędkością:
- 140 km/h – na autostradach,
- 120 km/h – na drogach ekspresowych dwujezdniowych,
- 100 km/h – na drogach ekspresowych jednojezdniowych i na drogach dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu,
- 90 km/h – na pozostałych drogach.
Osobno traktuje się tutaj autobusy, które podlegają pod zapisy artykułu 66 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym. To fragment dotyczący pojazdów o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 t oraz wyposażonych w ogranicznik prędkości do 100 km/h). Jak szybko zatem mogą się one poruszać?
- 100 km/h – na autostradach, drogach ekspresowych jedno- i dwujezdniowych, drogach dwujezdniowych z 2 pasami w każdą stronę,
- 70 km/h – na drogach zwykłych.
Pojazdy lub zespoły pojazdów należące do innych kategorii mogą osiągać prędkości:
- 80 km/h – na autostradach, drogach ekspresowych i drogach dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu,
- 70 km/h – na pozostałych drogach.
Dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym
Warto najpierw określić, czym dokładnie w prawie drogowym jest obszar zabudowany. To pojęcie funkcjonujące w prawie o ruchu drogowym i wskazuje na odcinek drogi wydzielony znakiem D-42 "Obszar zabudowany" (nieważne, czy rzeczywiście znajdują się na nim budynki, czy nie).
Obszar zabudowany zaczyna się więc w miejscu, w którym postawiono znak D-42, natomiast kończy się tam, gdzie stoi znak D-43 "Koniec obszaru zabudowanego".
Definicja głosi natomiast, że obszar zabudowany to strefa wokół drogi, gdzie znajduje się zabudowa miejska, wiejska lub przemysłowa i w której może występować wzmożony ruch pojazdów i pieszych. W tym obszarze wyróżnia się także strefę zamieszkania. Kierujący pojazdem powinien wiedzieć, że piesi mogą się tam swobodnie poruszać i mają pierwszeństwo przed samochodami. Strefy zamieszkania to przeważnie:
- osiedla mieszkaniowe,
- osiedla domków jednorodzinnych,
- centralne obszary miejscowości.
Co do zasady ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym wynosi dla wszystkich typów pojazdów 50 km/h przez całą dobę (dawniej po zmroku dopuszczalna prędkość wynosiła 60 km/h, jednak w 2021 roku z przepisów o ruchu drogowym zniknął ten podział). Wspomniany limit prędkości dotyczy zarówno samochodów osobowych, jak i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, autobusów oraz pozostałych typów pojazdów.
Ograniczenia prędkości w strefie zamieszkania
Strefa zamieszkania to wyjątkowa strefa ograniczonej prędkości, w której obowiązuje limit prędkości 20 km/h. Strefy zamieszkania wyznacza się najczęściej na dużych osiedlach, a czasem także w rejonach domków jednorodzinnych. To obszary, na których piesi mają szczególne prawa, a kierowcy zobowiązani są do zachowania dużej ostrożności - ich swoboda poruszania się jest tutaj mocno ograniczona. Strefy zamieszkania wyznacza się najczęściej na dużych osiedlach, a czasem także w rejonach domków jednorodzinnych. Skąd będziesz wiedział, że właśnie wjechałeś w taki obszar?
Wjazd do strefy zamieszkania oznacza się niebieskim znakiem informacyjnym D-40. Widnieje na nim dom, pojazd i dwie białe postaci grające w piłkę. Natomiast wyjazd z tej strefy jest opatrzony znakiem D-41, przedstawiającym przekreślony znak D-40.
Skąd takie ograniczenia? Skąd takie ograniczenia prędkości? Zachowanie szczególnej ostrożności jest koniecznie ze względu na wzmożony ruch pieszych, obecność dzieci czy osób starszych, a także zwierząt.
Przykład
Prędkość dopuszczalna a bezpieczna, czyli co dokładnie oznacza ograniczenie?
Polskie przepisy drogowe określają maksymalne dopuszczalne prędkości na poszczególnych rodzajach dróg. To jednak co innego niż tzw. prędkość bezpieczna. Ta uzależniona jest od warunków panujących na drodze w danym momencie. W rzeczywistości może być ona o wiele niższa niż limit prędkości wskazany Ustawie Prawo o ruchu drogowym. Szczegółowo mówi o tym artykuł 19 tego aktu:
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany: 1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym; 2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia; 3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. Co mówi prawo?
Co to dokładnie oznacza?
Wyobraź sobie, że poruszasz się np. w obszarze niezabudowanym, w którym ograniczenie prędkości wynosi 90 km/h, ale właśnie się ściemnia. Droga jest dziurawa i pełna kolein, a z nieba zaczął padać deszcz. To warunki, w których zdecydowanie powinieneś zmniejszyć prędkość dopuszczalną do takiej, która pozwoli Ci pewnie czuć się za kierownicą i sprawnie zareagować na ewentualne zagrożenie.
Warto wiedzieć
Czy istnieją wyjątki od ograniczenia prędkości w danym terenie?
Warto wiedzieć, że w Ustawie Prawo o ruchu drogowym we fragmentach dotyczących limitów prędkości pojawiają się wyjątki. Pojawienie się znaków drogowych regulujących dodatkowo dopuszczalne wartości zależy przede wszystkim od warunków bezpieczeństwa panujących na danym odcinku drogi.
Do wyjątków zalicza się także:
- ciągnik rolniczy, którego prędkość nie powinna przekraczać 30 km/h,
- motocykle i motorowery, którymi przewozi się dzieci w wieku do 7 lat - maksymalna prędkość to 40 km/h,
- hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego, które mogą poruszać się z prędkością maksymalną 20 km/h.
Ograniczenia prędkości w Polsce na tle innych krajów Europy
Zaznaczmy, że limity prędkości na autostradach w Polsce są jednymi z najmniejszych w Europie, może z wyjątkiem Niemiec. Tam oficjalne ograniczenia nie funkcjonują, a jedynie zaleca się jazdę nie szybszą niż 130 km/h. W Polsce dozwolona maksymalna prędkość samochodu osobowego na autostradzie wynosi obecnie 140 km/h. Poza naszym krajem podobna dozwolona prędkość obowiązuje jeszcze tylko w Bułgarii.
W każdym innym europejskim kraju jeździ się zdecydowanie wolniej. Przeważnie na autostradzie można jechać 120 lub 130 km/h, choć np. w Norwegii jest to limit 100 km/h, a w Szwajcarii obowiązkowo nie więcej niż 120 km/h.
Europejskim standardem jest także przestrzeganie 50 km/h w terenie zabudowanym. Wyjątek stanowi Albania (maksymalnie 40 km/h) oraz Rosja, Białoruś i Mołdawia - tam limit w obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h.
Ograniczenie prędkości i korzystne ubezpieczenie - podróżuj odpowiedzialnie!
Jako kierowca masz szerokie pole manewru, jeśli chodzi o utrzymanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W ten sposób powinien myśleć każdy, kto wsiada za kierownicę. Limit prędkości na danym terenie nigdy nie zostaje wprowadzony bez uzasadnienia. Stosowanie się do ograniczenia istotnie wpływa na bezpieczeństwo każdego użytkownika drogi.
Aby jeszcze bardziej je zwiększyć, warto zadbać o szeroki zakres ubezpieczenia komunikacyjnego, ale nie zaniedbywać także obowiązkowej ochrony w ramach polisy OC. W naszym kalkulatorze OC i AC znajdziesz oferty o różnym zakresie ochrony i cenie, Możesz także poznać szczegółowe warunki umowy, zanim podejmiesz decyzję. Różnica między najtańszą a najdroższą propozycją wynosi nawet kilkaset złotych. Sprawdź, ile może kosztować polisa dla twojego pojazdu!
FAQ - najczęściej zadawane pytania o dopuszczalną prędkość na drogach
Czy maksymalna, dopuszczalna prędkość jest jednocześnie tą bezpieczną?
Niekoniecznie - przepisy wskazują na maksymalną prędkość, z jaką możesz się poruszać, jednak w określonych warunkach (np. oblodzona jezdnia, intensywne opady, zła widoczność) powinieneś jechać wolniej, nawet jeśli znak drogowy pozwala na więcej. Bezpieczna jazda jest możliwe wtedy, gdy kierowca sam czuje się w pojeździe bezpiecznie.
Czy można przekroczyć dopuszczalną prędkość o 10 km/h?
Wśród kierowców funkcjonuje przekonanie o tym, że można przekroczyć dopuszczalną prędkość do 10 km/h bez konsekwencji. To oczywiście nieprawda. Choć przekroczenie limitu zaledwie o kilka kilometrów nie sprawia teoretycznie poważnego zagrożenia w ruchu, kontrola drogowa może zadecydować o przyznaniu mandatu w wysokości 50 zł.
Czy w nocy w terenie zabudowanym można jechać szybciej niż w dzień?
W 2021 roku podział na porę dzienną i nocną w kwestii limitów prędkości został zniesiony. Dawniej w terenie zabudowanym po zmroku można było jechać 60 km/h, a za dnia nie szybciej niż 50 km/h. Obecnie niezależnie od pory dnia czy nocy nie można przekraczać tej ostatniej wartości.
Na których drogach w Polsce można przekroczyć prędkość 70 km/h?
Szybciej niż 70 km/h możesz jechać na drogach ekspresowych dwujezdniowych, jednojezdniowych i na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu (80 km/h). Dwa razy szybciej możesz poruszać się po autostradzie - w Polsce obowiązuje tam limit 140 km/h.
Przy jakim przekroczeniu ograniczenia prędkości uruchamia się fotoradar?
Urządzenia, które automatycznie rejestrują przekroczenie prędkości, uruchamiają się dopiero wtedy, gdy kierowca przekroczy limit o co najmniej 10 km/h.





