Planujesz przemierzać motocyklem długie trasy? Komfort jazdy będzie dla Ciebie równie ważny jak stan techniczny maszyny. Dobrze wyposażony motocykl turystyczny powinien zapewniać Ci nie tylko wygodną pozycję i możliwość spakowania wszystkiego co niezbędne. Liczy się także ochrona przed różnymi warunkami atmosferycznymi, a te mogą się dynamicznie zmieniać. Czy da się to osiągnąć w budżecie do 10 tys. złotych? Mamy dla Ciebie kilka propozycji w tym przedziale cenowym.
Jeśli szukasz maszyny do dalekich podróży, na rynku znajdziesz szereg modeli o konstrukcji stworzonej na naprawdę długie trasy. Co to znaczy? Motory turystyczne są zwykle wyposażone w odpowiednio pojemny bak, a kierowca może wygodnie rozsiąść się w wyprostowanej pozycji. Na wyposażeniu znajdą się dodatkowe szyby i owiewki, dzięki którym nie straszne są deszcz, wiatr czy drobne kamienie wypadające spod kół.
Wybór motocykla do typowo turystycznych wypadków należy uzależnić m.in, od swojego doświadczenia. Jeśli to Twój pierwszy jednoślad, nie porywaj się na najwyższe dostępne jednostki napędowe. W ten sposób łatwiej zapanujesz nad maszyną, a zdobywanie doświadczenia przyjdzie Ci z przyjemnością. W naszym zastawieniu uwzględniliśmy zarówno maszyny dla początkujących, jak i mocniejsze motocykle dla bardziej doświadczonych.
Jak wygląda motocykl turystyczny?
Motocykle turystyczne to maszyny, których konstrukcja przewidziana została na pokonywanie dużych odległości. Maszyna zaliczana do tej kategorii powinna odpowiadać na szereg potrzeb. Liczy się zarówno łatwość prowadzenia i moc silnika, jak i wygoda podróżowania oraz osłona przed wiatrem.
W rzeczywistości trudno znaleźć jeden idealny wzór motocykla turystycznego, który trafiałby w gusta pasjonatów - jedni bardziej cenią sobie przysposobienie maszyny do jazdy terenowej, inni będą zwracać uwagę na bezawaryjność, trwały silnik i łatwe prowadzenie nawet przy wysokich prędkościach.
Niewątpliwie jednak motor do wyjazdów turystycznych musi być wygodny. Wyprostowana pozycja kierowcy pozwala mu całą uwagę skupić na jeździe i płynnym pokonywaniu odległości. Przyjemność z jazdy jest tym większa, że poziom hałasu emitowanego przez maszynę jest mniejszy niż w przypadku motocykli enduro lub cross. Wspomniana postawa kierującego to zupełne przeciwieństwo wymuszonego pochylenia na motorach sportowych.
Podsumujmy i pogrupujmy zatem najważniejsze cechy motocykli turystycznych:
- Niska awaryjność - jeśli na motorze masz przemierzać setki kilometrów, usterka w trasie to ostatnie, czego Ci brakuje. To ryzyko nie tylko opóźnienia podróży lub wręcz konieczności jej odwołania. Turystyczny motocykl powinien być zatem wytrzymały, o mocnym silniku i w dobrym stanie technicznym, który zresztą warto dokładnie sprawdzić przed wyjazdem.
- Komfort podróży kierowcy i pasażera - daleka trasa oznacza kilka, a nawet kilkanaście godzin za kierownicą. Motocykl turystyczny będzie wyposażony w wygodne, szerokie siedzisko, owiewki chroniące przed wiatrem oraz szereg dodatkowych udogodnień, jak gniazdo z USB czy nawigację GPS. Dzięki temu znacznie łatwiej, szybciej i przyjemniej dotrzesz do celu.
- Pojemność i pakowność - motocykl turystyczny z prawdziwego zdarzenia będzie wyposażony w liczne schowki i kufry, aby zabrać ze sobą wszystko co niezbędne, nawet na dłużej.
Rodzaje motocykli turystycznych
Nigdzie wprost nie zapisano definicji motocykla o przeznaczeniu turystycznym. Mówi się raczej o zespole cech, które występujące wspólnie dają kierowcy pewność, że maszyna sprawdzi się w określonych warunkach.
Można wskazać kilka rodzajów motocykli, które spełniają oczekiwania związane z pokonywaniem dalekich tras. Różnią się między sobą konstrukcją i wyglądem, ale to właśnie w tych grupach warto szukać motocykla turystycznego do 10 tysięcy złotych.
Motocykle szosowo-turystyczne
To jednostki sprawdzone raczej na gładkich nawierzchniach bez większych trudności. Jeśli nigdzie Ci się nie spieszy, a z podróży chcesz czerpać przede wszystkim przyjemność, wybierz właśnie taki model. Motocykle szosowo-turystyczne mają wspomniane wygodne siedziska i liczne udogodnienia związane z dłuższą podróżą.
Uwaga!
Motocykle adventure
W tym przypadku możesz pokusić się o podróż poza głównymi, utwardzonymi traktami. Maszyny typu adventure bezpiecznie dadzą się prowadzić także po drogach szutrowych czy do jazdy off-roadowej. Wszystko z powodu wyższego zawieszenia oraz węższych kół.
Motocykle sportowo-turystyczne
W takich maszynach nie brakuje sportowej duszy, a więc kierowcę zadowoli nie tyko komfort podróży, ale i osiągi. Mocny silnik połączony z wygodnym siedziskiem, kuframi czy owiewkami jest w zasięgu Twojej ręki. Na takim motocyklu do celu dotrzesz znacznie szybciej bez kompromisu związanego z wygodą i bezpieczeństwem jazdy.
Motocykl turystyczny do 10 tysięcy złotych - co wziąć uwagę przy zakupie?
Zanim dokonasz wyboru modelu motocykla dla siebie, określ:
- jak często i jak daleko będziesz wyjeżdżać,
- czy będą to podróże w pojedynkę, czy z pasażerem,
- jakiego rodzaju drogi zamierzasz odwiedzać.
Motocykle turystyczne wyjeżdżają z fabryki takich producentów jak BMW, Yamaha, Honda czy Suzuki. Wybór jest szeroki, a każdy szczegół może pomóc Ci w ostatecznej decyzji, zwłaszcza gdy masz z góry założony budżet.
Koszty utrzymania
Zakup motocykla turystycznego to jedno - na tę inwestycję mogłeś odkładać i wybrać maszynę, na którą po prostu Cię stać. Pamiętaj jednak o późniejszych kosztach jej eksploatacji. Zwłaszcza maszyny z rynku wtórego mogą wymagać regularnego serwisowania.
Przy planowaniu budżetu uwzględnij także koszty związane z:
- rejestracją pojazdu,
- zakupem ubezpieczenia OC,
- zakupem elementów wyposażenia motocyklisty.
Może się okazać, że planowany motocykl turystyczny do 10 tysięcy złotych będzie Cię kosztował znacznie więcej.
Uwaga!
Pojemność silnika i zużycie paliwa
Średnie zużycie paliwa i pojemność silnika maszyny to dwa wskaźniki, które pomogą Ci oszacować przyszłe koszty związane z eksploatacją motoru. Motocykle turystyczne spalają średnio od 3,5 do 10 litrów w zależności od stylu jazdy i otoczenia.
Ten aspekt możesz do pewnego stopnia regulować. Wystarczy zdecydować się zakup maszyny o niższym spalaniu, ale niekoniecznie mniejszym silnikiem.
Komfort podróży
Motocykl turystyczny ma być wygodny - to już wiemy. Wiele zależy jednak od indywidualnych czynników związanych z prowadzącym pojazd. Nie bez znaczenia jest jego budowa ciała, a konkretnie:
- wzrost,
- waga,
- długość ramion.
Uwaga!
Jeśli ponadto zamierzasz zabierać na wypady pasażera, wybierz model, który również dla niego będzie wyposażony w szeroką kanapę - wtedy oboje będziecie cieszyć się wspólną podróżą w równym stopniu.
Wyposażenie motocykla
Polityka producenta, rok produkcji pojazdu i model - te czynniki wpływają na ostateczny pakiet wyposażenia motocykla. W przypadku tych turystycznych w standardzie często uwzględnia się już:
- funkcję podgrzewania siedzeń
- system GPS,
- sakwy bagażowe,
- system stereo.
Zobacz też: Jakie jest obowiązkowe wyposażenie motocykla i motocyklisty?
Poziom swojego doświadczenia za kierownicą
Twoje doświadczenie na motocyklu i umiejętności na drodze są kluczowe dla wyboru modelu maszyny. Na początku swojej przygody lepiej skup się na motorach lekkich, które są przy tym łatwe w prowadzeniu.
Jeżeli porwiesz się na bardziej toporną budowę maszyny i dużą dynamikę jazdy, zamiaest przyjemności z podróży nabawisz się stresu i na pewno nie będziesz czuć się bezpiecznie.
Motocykl turystyczny do 10 tys. złotych - przegląd modeli
Rynek przepełniony jest modelami do jazdy miejskiej, na dalszych trasach, torach wyścigowych, na asfalcie czy w terenie. My szukamy motocykli turystycznych do 10 tysięcy złotych, przy których pomimo ograniczeń budżetu, nie pójdziemy na kompromis przy wyborze mocy, dynamiki, wygody czy stanu technicznego.
Oto kilka propozycji zarówno dla początkujących, jak i bardziej wymagających motocyklistów.
BMW R 1100
Już sama marka, która promuje tę maszynę zachęca do tego, aby przyjrzeć się jej bliżej. BMW R 1100 został zaprezentowany światu w 1994 roku. Kryje w sobie dwucylindrowy silnik i może zapewnić nam maksymalną moc na poziomie 80 KM.
To dobry wybór, jeśli interesują Cię nieskomplikowane jednostki, które dobrze się prowadzi niezależnie od odległości. Gdy model debiutował na rynku, pionierstwem było jeszcze zastosowanie wyączalnego systemu ABS. Właśnie na taki pomysł wpadli projektanci BMW. Seryjnie montowano w tym modelu również wtrysk paliwa oraz osprzęt.
Jeśli planujesz zakup używanej jednostki spod znaku BMW, sprawdź:
- łożyska wahacza,
- układ przeniesienia napędu na tylne koło,
- wał napędowy,
- pracę silnika na wolnych obrotach.
Wynik badania pomoże Ci określić ewentualne przyszłe koszty związane z eksploatacją maszyny.
PARAMETR | WARTOŚĆ |
silnik | dwucylindrowy bokser o pojemności 1085 cm3 |
moc | 80 KM przy 6800 obr./min |
maksymalny moment obrotowy | 97 Nm przy 5300 obr./min |
prędkość maksymalna | 199 km/h |
średnie zużycie paliwa | 5,6-6 l/100 km |
Yamaha XTZ 750 Super Tenere
To uniwersalny motocykl turystyczny do 10 tysięcy złotych. Mogą dosiadać go osoby planuję przemierzanie tras asfaltowych, ale i szutrowych. Yamaha XTZ 750 Super Tenere prowadzi się przyjemnie, również dzięki niskiemu spalaniu.
W środku znajdziemy dwucylindrowy silnik, a płynną i dynamiczną jazdą gwarantuje 5-biegowa skrzynia. Ten model polecamy szczególne do podróży w parze. Każdemu będzie wygodnie niezależnie od długości trasy.
PARAMETR | WARTOŚĆ |
silnik | dwucylindrowy o pojemności 749 cm3 |
moc | 69 KM przy 7500 obr./min |
maksymalny moment obrotowy | 67 Nm przy 6700 obr./min |
prędkość maksymalna | 181 km/h |
średnie zużycie paliwa | 5,5-6 l/100 km |
Honda NT 650 V Deauville
To motocykl turystyczny z prawdziwego zdarzenia. Wygodna pozycja zarówno kierowcy, jak i pasażera, pojemne kufry czy owiewki przed wiatrem - to wszystko w połączeniu z niskimi kosztami utrzymania zachęca do rozwijania nowej pasji.
Honda NT 650 V Deauville to poza tym model raczej bezawaryjny, nawet jeśli postawisz na używany egzemplarz z przebiegiem 100 tysięcy kilometrów.
PARAMETR | WARTOŚĆ |
silnik | dwucylindrowy o pojemności 647 cm3 |
moc | 56 KM przy 7800 obr./min |
maksymalny moment obrotowy | 55 Nm przy 6300 obr./min |
prędkość maksymalna | 184 km/h |
średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Kawasaki ZR-7 2001
Na wysoki komfort jazdy można liczyć także z Kawasaki. Model ZR-7 2001 wyposażono w komfortowe zawieszenie oraz regulowane klamki hamulców i pedałów. Poza tym maszyna cieszy dużą zwrotnością przy jednoczesnej cichej pracy silnika.
W przypadku tej japońskiej marki nie musisz obawiać się kiepskiej jakości wykonania maszyny. Jest wręcz przeciwnie. Kawasaki ZR-7 2001 ma trwałą jednostkę napędową, która rzadko ulega awarii.
PARAMETR | WARTOŚĆ |
silnik | czterocylindrowy chłodzony powietrzem o pojemności 739 cm3 |
moc | 76 KM przy 9500 obr/min |
maksymalny moment obrotowy | 63 Nm przy 7300 obr./min |
prędkość maksymalna | 205 km/h |
średnie zużycie paliwa | 4,5-5,5 l/100 km |
Yamaha XJ900 Diversion
Tym razem prezentujemy duży i ciężki motocykl turystyczny, co jednak nie ujmuje mu niezawodności i wygody prowadzenia przez dłuższy czas. Wręcz przeciwnie. Na rynku wtórnym znajdziesz egzemplarze, których przebieg sięga nawet 300 tysięcy kilometrów. To najlepszy dowód na to, że na XJ900 Diversion można wiele.
Motocykl znosi duże obciążenia bez kompromisu związanego z dynamiką jazdy czy wydajnością. Poradzi sobie z cięższymi kuframi nawet na nierównym i wymagającym terenie.
PARAMETR | WARTOŚĆ |
silnik | czterocylindrowy chłodzony powietrzem o pojemności 892 cm3 |
moc | 90 KM |
maksymalny moment obrotowy | 83,5 Nm przy 7000 obr./min |
prędkość maksymalna | 205 km/h |
średnie zużycie paliwa | 6,9 l/100 km |
Honda ST1100 Pan European
To motocykl turystyczny do 10 tys. złotych, który cieszy się wyjątkowo dużą popularnością. Intrygujący dopisek "Pan European" nawiązuje do przeznaczenia pojazdu właśnie na europejskie drogi. Producent połączył w maszynie:
- łatwe prowadzenie zarówno na prostej drodze, jak i na zakrętach,
- dużą zwrotność,
- umiarkowane spalanie,
- dość pojemny bak.
Specjalnie dla tego modelu zbudowano nowy silnik, ale również inne elementy konstrukcyjne nie zostały zaczerpnięte z żadnego innego motocykla. Jest to więc całkowicie oryginalna propozycja od Hondy.
Decydując się na zakup używanego ST1100 Pan European, warto sprawdzić:
- przedni widelec i łożyska główki ramy (pod kątem przeciążenia),
- tylny wahacz i układ wydechowy (pod kątem śladów korozji).
PARAMETR | WARTOŚĆ |
silnik | czterocylindrowy o pojemności 1085 cm3 |
moc | 98 KM |
maksymalny moment obrotowy | 109.00 Nm przy 6000 RPM |
prędkość maksymalna | 217 km/h |
średnie zużycie paliwa | 6 l/100 km |
Jak przygotować się do podróży motocyklem turystycznym?
Jeśli już wybrałeś motocykl turystyczny dla siebie, a formalności (rejestracja i zakup ubezpieczenia) to kwestia kilku dni, możesz zacząć myśleć o przygotowaniu do pierwszej wyprawy.
Poza dobrze wyposażoną, wygodną maszyną jest szereg spraw, które należy odhaczyć na liście. W podstawowym wyposażeniu motocyklisty powinieneś uwzględnić:
- Odpowiednią odzież. Liczy się nie tylko kask ochronny, ale także ochrona całego ciała przed wiatrem, deszczem czy zimnem. Odpowiednio wentylowana kurtka i spodnie zapewnią Ci komfort termiczny w trasie, a tym samym wygodę podróżowania. Buty powinny sięgać za kostkę i być wykonane z odpowiednio trwałego materiału. Odzież ochronna na motocykl pełni również funkcję zabezpieczającą przed obrażeniami podczas kolizji czy wypadku.
- Okulary przeciwsłoneczne. Podczas jazdy motocyklem musisz widzieć doskonale, a mocne promienie słoneczne nie powinny Ci tego utrudniać. Okulary z filtrem UV pomogą ci prz okazji ograniczyć poziom zmęczenia w dalekiej trasie.
- Odpowiednio pojemne kufry i sakwy. Niektóre modele są w nie wyposażone już w standardzie. Warto jednak dobrać ich pojemność do swoch potrzeb. Przy pakowaniu motocykla najważniejszy jest ład i porządek. Nie tylko zabierzesz dzięki temu więcej, ale i łatwiej będzie Ci sięgnąć po konkretny przedmiot, jeśli zajdzie taka potrzeba jeszcze w podróży.
Jak ubezpieczyć motocykl turystyczny do 10 tysięcy złotych?
Każda dalsza wyprawa to naturalnie większe ryzyko awarii, kolizji czy wypadku niż krótkie odcinki w mieście. Jeśli wykorzystujesz motocykl głównie w celach turystycznych, a w swoim planie uwzględniasz tez możliwość podróży za granicę, dobre ubezpieczenie to podstawa.
Motocyklistów, tak jak wszystkich kierowców pojazdów mechanicznych, obowiązuje polisa OC. Jej ważność kontroluje ubezpieczeniowy Fundusz gwarancyjny. W 2024 roku kara za brak OC motocykla choćby przez jeden dzień, gdy np. zapomnisz ją przedłużyć, wynosi 280 zł. Z kolei maksymalna grzywna, jaką możesz otrzymać z UFG to 1410 zł za przerwę w ubezpieczeniu trwającą dłużej niż 14 dni. To znacznie więcej niż polisa OC kupiona na czas.
Assistance motocykla turystycznego
Jeśli chcesz zabezpieczyć się od dodatkowych ryzyk, jak awaria w trasie, kolizja z innym pojazdem czy poważniejszy wypadek, powinieneś pomyśleć o assistance oraz autocasco motocykla. Pierwsze z nich da Ci gwarancję wsparcia ubezpieczyciela, jeśli motor trzeba będzie np. odholować do warsztatu.
W ramach assistance docenisz także:
- pomoc tłumacza,
- organizację noclegu na czas naprawy,
- pomoc medyczną,
- pomoc informacyjną,
- organizację dalszej podróży,
- pojazd zastępczy.
Uwaga!
Jeśli jesteś właścicielem motocykla turystycznego, możesz kupić assistance wraz z całorocznym OC lub wyłącznie na konkretny wyjazd. To tzw. assistance krótkoterminowe dostępne na 9,15 lub 30 dni w zależności od towarzystwa. Przydaje się wtedy, gdy motocyklem nie podróżujesz regularnie, ale raz na jakiś czas.
Assistance motocykla może być dostępne w kilku wariantach, jeśli chodzi o zakres i cenę. Więcej o tym przeczytasz tutaj: Ubezpieczenie Assistance motocykla - czy warto kupić?
Warto wiedzieć
Autocasco motocykla turystycznego
Motocykl znacznie łatwiej jest ukraść niż samochód. To fakt, który powoduje, że firmy ubezpieczeniowe nie zawsze chętnie sprzedają polisę autocasco motocyklistom, a jeśli już, to warunki niekoniecznie są atrakcyjne.
Przykład
Poza tym polisa autocasco uchroni Cię przed finansowymi skutkami:
- uszkodzenia motocykla z przyczyn niezależnych od Ciebie (warunki pogodowe, akt wandalizmu),
- przypadkowego uszkodzenia motocykla z Twojego powodu.
NNW motocyklisty
Polisa NNW to ochrona motocyklisty w sytuacji doznania trwałego uszczerbku na zdrowiu. Nawet jeśli to kierowca motocykla doprowadzi do wypadku, a jego wyniku odniesie obrażenia ciała, towarzystwo wypłaci mu odszkodowanie. Uzyskane tą drogą środki może wykorzystać na rehabilitację lub pokrycie kosztów leczenia. NNW motocyklisty jest zatem niezbędne, jeśli poważnie podchodzisz do swojego bezpieczeństwa, zdrowia i życia.
Wypowiedź eksperta
Wiesz już, że możesz kupić atrakcyjny motocykl turystyczny do 10 tys. Poza samym zakupem maszyny nie zapomnij jednak o odpowiednim przygotowaniu do podróży i zakupie polisy, która da Ci poczucie bezpieczeństwa i możliwość czerpania nieograniczonej przyjemności z jazdy.
Porównaj oferty ochrony nawet u kilkunastu ubezpieczycieli i wybierz tę, która idealnie odpowie na Twoje potrzeby w tym sezonie!
Co warto wiedzieć?
- Motocykle turystyczne są konstruowane tak, aby bezawaryjnie przemierzać długie dystanse, a kierowca czerpał z nich przyjemność. Takie modele powinny być zatem wygodne zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, a także pakowne, aby można było zabrać wszystko co niezbędne na dalszą wyprawę.
- Przy zakupie motocykla turystycznego nie należy zrażać się jego wysokim przebiegiem. Wręcz przeciwnie! Jeśli maszyna ma na liczniku np. 200 czy 300 tys. kilometrów, to dowód na to, że doskonale sprawdza się w trasie.
- Motocykl turystyczny do 10 tys. znajdziesz spod znaku takich marek jak Honda, Suzuki, Kawasaki, Yamaha czy BMW.
- W przypadku motocykli turystycznych ważny jest odpowiednio pojemny zbiornik paliwa. Pozwoli na dłuższą, nieprzerwaną jazdę, zwłaszcza gdy masz do przejechania setki kilometrów.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jaki motocykl turystyczny na początek będzie najlepszy?
Wśród motocykli turystycznym można znaleźć maszyny dla początkujących i bardziej doświadczonych kierowców. Ci pierwsi powinni szukać modeli lekkich i łatwych w prowadzeniu. Wśród klasycznych propozycji warto wskazać Hondę CBR 500 R i Hondę CBR 650 R. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę, ale od dawna marzysz o enduro, rozważ zakup np. BMW F 850 GS.
Jak wybrać motocykl turystyczny dla siebie?
Przy wyborze modelu należy wziąć pod uwagę koszty utrzymania maszyny (czy będzie Cię stać na pokrycie kosztów eksploatacyjnych i serwisowania), stan techniczny, a także konstrukcję (od niej będzie zależał komfort wielogodzinnej podróży). Maszyna powinna również odpowiadać Twojej wadze, wzrostowi i długości ramion, abyś mógł podróżować bez uczucia dyskomfortu.
Czy używany motocykl turystyczny to dobry wybór?
Kupując motocykl z rynku wtórnego, musisz poświęcić więcej uwagi na jego weryfikację pod względem technicznym. Jeśli przywiążesz do tego odpowiednią wagę, nawet kilkunastoletnia maszyna nie powinna sprawiać problemów, a atrakcyjna cena będzie szła w parze z przyjemnością bezawaryjnej jazdy. Szczególnie istotny będzie stan zawieszenia pojazdu, stan skrzyni biegów i inne kluczowe dla bezpieczeństwa elementy. Przydadzą się także szczegółowe informacje z historii motocykla, aby rzetelnie ocenić jego stan i dotychczasowy sposób użytkowania.