Już samo wprowadzenie rond klasycznych, czyli skrzyżowań o ruchu okrężnym, miało ułatwić kierowcom współpracę na drogach. Choć znacznie trudniej tu o wymuszenie pierwszeństwa i kolizje, te ostatnie wciąż się zdarzają. Dużym ułatwieniem miały być ronda turbinowe, które pojawiły się w infrastrukturze drogowej stosunkowo niedawno, ale często budzą wśród kierowców niepewność. Jak prawidłowo poruszać się po rondzie turbinowym i jak ono wygląda? Nie daj się zaskoczyć!
- Czym jest rondo turbinowe?
- Czym różnią się ronda turbinowe od rond klasycznych?
- Jak prawidłowo jeździć po rondzie turbinowym?
- Czy na rondzie turbinowym można zawracać?
- O czym jeszcze pamiętać na rondzie turbinowym?
- Czy na rondzie turbinowym można dostać mandat?
- Rondo turbinowe a ryzyko kolizji - czy da się go uniknąć?
Rondo turbinowe to skrzyżowanie, które najczęściej można spotkać w dużych miastach. Choć jego wprowadzenie do miejskiej infrastruktury ma wiele ułatwiać, często budzi przy tym niepokój i dezorientację kierowców. Nie każdy ma bowiem świadomość, jak prawidłowo i bezkolizyjnie przejechać przez takie skrzyżowanie okrężne, a różni się ono od zwykłego ronda.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
W przypadku ronda turbinowego nie powinno być mowy o blokowaniu się poszczególnych pasów ruchu czy zaburzonej przepustowości skrzyżowania. Wszystko ze względu na jego szczególną konstrukcję. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć jako kierowca wjeżdżający na rondo turbinowe!
Czym jest rondo turbinowe?
Mówiąc najprościej, jest to rodzaj skrzyżowania o ruchu okrężnym, na którym występuje wiele pasów ruchu w jednym kierunku. W praktyce wygląda to tak, że niezależnie od tego, z której strony ronda na nie wjeżdżasz, wybierasz konkretny pas. Ten powinien wyprowadzić się w pożądanym przez Ciebie kierunku.
Uwaga!
Zbliżając się do ronda turbinowego, kluczem jest zajęcie odpowiedniego pasa ruchu z odpowiednim wyprzedzeniem, jeszcze przed wjazdem na samo skrzyżowanie. Dzięki temu kierowcy, którzy przykładowo zamierzają przejechać przez rondo na wprost, nie będą blokować drogi tym, którzy mają w planach skręt w prawo.
Jak wygląda rondo turbinowe?
Zasadniczo na rondzie turbinowym pasy ruchu są dwa. Często oddziela je od siebie niski krawężnik lub wysepka (albo częściowo albo na całej szerokości), choć taki separator nie za każdym razem występuje.
Na przeważającej większości tego skrzyżowania występuje można zobaczyć ciągłą linię, co jest dla kierowcy sygnałem, że nie ma prawa zmienić pasa ruchu, a ten na którym się znajduje - samoczynnie prowadzi go do konkretnego zjazdu.
Czym różnią się ronda turbinowe od rond klasycznych?
Na klasycznym rondzie spotyka się dwa pasy ruchu oddzielone od siebie linią przerywaną. Kierowca może zatem w każdym momencie zmieniać pas ruchu - oczywiście pod warunkiem, że nie będzie to zmiana kolizyjna.
Uwaga!
Klasyczne ronda wymagają, aby zająć wewnętrzny lub zewnętrzny pas. Jeśli zamierzasz skręcić w prawo lub przejechać rondo na wprost, zwykle ustawisz się na prawym pasie. Pas zewnętrzny posłuży natomiast do skrętu w lewo oraz do zawracania.
Do zjechania z ronda wybranym zjazdem i tak trzeba jednak zjechać z pasa wewnętrznego na zewnętrzny, co wymaga ustąpienia pierwszeństwa pojazdom, które już znajdują się na tym ostatnim. Na rondzie turbinowym jest pod tym względem o wiele łatwiej. Dany kierunek jazdy jest wyznaczany przez linie oraz znaki poziome bezkolizyjnie i nie ma potrzeby zmiana pasa ruchu już po wjeździe na skrzyżowanie. Jeśli więc zechcesz opuścić rondo turbinowe, nie musisz martwić się o ewentualne nakładanie się torów jazdy z innym samochodem.
Oba typy ronda są oznaczane w ruchu drogowym tak samo - znakiem informacyjnym C-12 "ruch okrężny".
Jak prawidłowo jeździć po rondzie turbinowym?
W przypadku jazdy na rondzie turbinowym ważny jest odpowiedni pas wybrany już zawczasu, jeszcze przed dojazdem na skrzyżowanie. Później nie będzie już możliwości jego zmiany i to właśnie ten aspekt budzi czasem stres wśród kierowców, zwłaszcza przyjezdnych, którzy nie znają lokalnej infrastruktury drogowej.
Jak zatem sprawnie pokonać rondo turbinowe? Zasady są jasne, a jeśli je poznasz, bez problemu poradzisz sobie tak, jak na klasycznym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.
Skręt w prawo na rondzie turbinowym
Jeśli wiesz, że na rondzie turbinowym będziesz musiał skręcić w prawo, tuż przed wjazdem na nie ustaw się właśnie na prawym, najbardziej skrajnym pasie. Zanim wjedziesz na rondo, powinieneś ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już się na nim znajdują. Pamiętaj, że przed rondem może zostać wytyczone przejście dla pieszych. Oni także mają pierwszeństwo.
Chcąc opuścić rondo właściwym zjazdem, wystarczy że zasygnalizujesz swój zamiar, włączając prawy kierunkowskaz.
Skręt w lewo na rondzie turbinowym
Tutaj również kluczowe jest zajęcie odpowiedniego pasa ruchu zanim wjedziesz na rondo turbinowe. Zjedź zatem na lewy pas i poruszaj się zgodnie z wytyczoną linią i znakami drogowymi.
Wypowiedź eksperta
Jazda na wprost na rondzie turbinowym
W przypadku ronda turbinowego pas do jazdy na wprost może być wyznaczony na różne sposoby. Jeśli to właśnie Twój zamiar, powinieneś stosować się dokładnie do oznakowania poziomego. W zależności od tego, jak duże jest rondo turbinowe i jak ułożone są na nim potoki ruchu, do jazdy prostu może służyć prawy, środkowy lub lewy pas ruchu
Czy na rondzie turbinowym można zawracać?
Jadąc rondem turbinowym można oczywiście wykonać manewr zawracania. Należy to zrobić z dużą ostrożnością i zachowaniem zasad jazdy na tego typu skrzyżowaniu. Co to oznacza?
Na samym początku trzeba zająć lewy pas ruchu. W trakcie jazdy po rondzie zamiast wyjechać w lewo, zgodnie z trajektorią pasa, będziesz mógł zjechać do dodatkowy lewy pas za linią przerywaną, który pozwoli Ci bezkolizyjnie zawrócić.
O czym jeszcze pamiętać na rondzie turbinowym?
W większych miastach na rondo turbinowe mogą wjeżdżać również inne pojazdy niż tylko samochody. Mowa np. o tramwajach - należy pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom komunikacji miejskiej.
Tak samo jak w przypadku zwykłego ronda, tak i na turbinowym pamiętaj o sygnalizowaniu swoich zamiarów, czyli wyjazdu ze skrzyżowania w danym momencie. Ułatwisz tym samym płynną jazdę innym kierowcom. Kierunkowskaz najlepiej włączyć tuż przed swoim zjazdem.
Czy na rondzie turbinowym można dostać mandat?
Choć ronda turbinowe wydają się dużym uproszczeniem komunikacyjnym, a zasady jazdy na nich są przejrzyste - i tutaj zdarzają się kolizje, wypadku czy wymuszenia. Za złamanie przepisów drogowych można wówczas otrzymać zarówno mandat, jak i punkty karne.
Jakich przewinień najczęściej dopuszczają się kierowcy w przypadku rond turbinowych?
- wymuszenie pierwszeństwa przejazdu - mandat 350 zł + 6 punktów karnych,
- niewłaściwe ustawienie pojazdu przed skrętem - mandat 150 zł,
- ignorowanie znaku C-12 nakazującego ruch okrężny - 250 zł + punktów karnych.
Rondo turbinowe a ryzyko kolizji - czy da się go uniknąć?
Ronda turbinowe mają z założenia usprawniać ruch drogowy i stanowić dla kierowców ułatwienie. Czasem jednak bywa odwrotnie i choć zasady jazdy na takim skrzyżowaniu są bezkolizyjne, stłuczki zdarzają się nierzadko. Zwłaszcza gdy chodzi o ustąpienie pierwszeństwa.
Z pomocą przychodzi wówczas ubezpieczenie OC, które powinien wykupić dla swojego pojazdy każdy kierowca. Warto pilnować przy tym terminów polisy, ponieważ nawet jednodniowa przerwa w ubezpieczeniu może skutkować karą finansową ze strony UFG. A jeśli dodatkowo dojdzie do kolizji lub wypadku z udziałem nieubezpieczonego pojazdu, konsekwencje będą jeszcze poważniejsze.
Zobacz też: Kara za brak OC w 2023 – ile wynosi i jak jej uniknąć?
Poruszając się samochodem po miejskiej dżungli, warto rozważyć też dodatkowe polisy, jak choćby assistance. Niezależnie od tego, czy miejscem kolizji jest turbinowe rondo czy inne skrzyżowanie - ubezpieczyciel w ramach polisy pomoże Ci sprawnie uporać się z problemem, np. zapewni transport auta do warsztatu.
Co warto wiedzieć?
- Aby na rondzie turbinowym skręcić w prawo, przed wjazdem na skrzyżowanie należy zająć skrajnie prawy pas.
- O zbliżaniu się do ronda turbinowego informują znaki pionowe - C-12 (skrzyżowanie o ruchu okrężnym) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa).
- Na rondzie turbinowym pasy ruchu są poprzecinane znakami poziomymi (linia przerywana i ciągła).
- Jeśli chcesz przejechać przez rondo turbinowe na wprost, musisz śledzić znaki poziome na jezdni. Czasem w tym kierunku będzie prowadził ten sam pas, co do skrętu w prawo lub w lewo.
- Pasy ruchu na rondzie turbinowym nie przecinają się w żadnym miejscu. Dzięki temu ryzyko kolizji jest znacznie mniejsze niż na klasycznym rondzie. Oczywiście pod warunkiem, że wszyscy kierowcy stosują się do zasad jazdy na takim skrzyżowaniu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy tramwaj ma zawsze pierwszeństwo na rondzie turbinowym?
Tak. Jeśli widzisz trakcje przebiegające przez rondo turbinowe, możesz spodziewać się na nim tramwaju. Wówczas zawsze ustąp mu pierwszeństwa przejazdu.
Jaki znak wskazuje na rondo turbinowe?
Rondo turbinowe sygnalizowane jest w taki sam sposób, jak zwykłe ronda. Przed dojazdem do niego zobaczysz zatem znak informacyjny C-12 "skrzyżowanie o ruchu okrężnym".
Kto ma pierwszeństwo jazdy na rondzie turbinowym?
Dojeżdżając do ronda turbinowego, masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które się na nim znajdują. Z kolei jeśli chcesz opuścić rondo, masz pierwszeństwo przed innymi pojazdami, które zamierzają na nie wjechać.
Czy można zmienić pas ruchu na rondzie turbinowym?
Nie - ronda turbinowe nie przewidują możliwości zmiany pasa ruchu, dlatego między nimi można zobaczyć linię ciągłą.
Czy na rondzie turbinowym trzeba włączać kierunkowskaz?
Tak samo jak na zwykłym rondzie, tak i tutaj należy sygnalizować swoje zamiary. Jeśli chcesz zjechać z ronda turbinowego w określonym kierunku, powinieneś tuż przed zjazdem włączyć prawy kierunkowskaz.