Choć większość polskich rond wymaga ustąpienia pierwszeństwa, istnieją skrzyżowania o ruchu okrężnym, na których obowiązuje zasada prawej ręki. Zobacz, jak poprawnie odczytywać oznakowanie ronda oraz kto ma pierwszeństwo na rondach jednopasmowych i wielopasmowych.

Przed rondami występują dwa znaki:

  • C-12 „ruch okrężny” – wskazuje na rondo;
  • A-8 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym” – ostrzega o rondzie.

W towarzystwie znaku C-12 często umieszczany jest znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”, który wskazuje, że wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, należy ustąpić pojazdom już się na nim znajdującym. Tego rodzaju ronda są najbardziej znane polskim kierowcom.

Kto ma pierwszeństwo przejazdu na rondzie?

Gdy przed wjazdem na rondo ustawione są znaki C-12 i A-7, kierowca wjeżdżający na skrzyżowanie musi przepuścić wszystkie pojazdy, które się na nim znajdują. Niekiedy jednak przed wjazdem na rondo znajduje się tylko jeden znak – C-12. Gdy nie towarzyszy mu znak A-7, jest to skrzyżowanie równorzędne – obowiązuje na nim zasada prawej ręki. 

Co mówi prawo?

Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
Art. 25. 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym
 

Kto ma pierwszeństwo na rondzie w takim przypadku? Będą to pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie, a zatem ustąpić będą musieli kierowcy znajdujący się już na rondzie. Gdy jednak przez skrzyżowanie o ruchu wokół wyspy przebiega jezdnia przecinająca wyspę centralną lub gdy jedna z krzyżujących się dróg jest drogą z pierwszeństwem, znak C-12 nie ma zastosowania.

Pierwszeństwo na rondzie

Kto ma pierwszeństwo na rondzie jednopasmowym?

Warto wiedzieć

Na rondach jednopasmowych pojazdy poruszają się jednym pasem ruchu. Z uwagi na ich prostą budowę, kierowcy nie mają problemu z pokonywaniem rond jednopasmowych – w Polsce na rondzie pojazdy poruszają się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Punkt kolizyjny występuje tylko w jednym miejscu – przed wjazdem na skrzyżowanie.
 

Przejeżdżając przez rondo jednopasmowe, kieruj się następującymi regułami:

  1. Obserwuj znaki – otrzymasz odpowiedź, kto ma pierwszeństwo na rondzie. Gdy nad znakiem C-12 znajduje się znak A-7, ustąp pierwszeństwa nadjeżdżającym z lewej strony pojazdom. Gdy rondo jest oznakowane jedynie znakiem C-12, to Ty masz pierwszeństwo, wjeżdżając na skrzyżowanie. 
  2. Poruszaj się dookoła centralnej wyspy w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara – gdy dojedziesz do wybranego przez siebie wylotu, opuść rondo.  
  3. Zasygnalizuj zamiar opuszczenia ronda – przed opuszczeniem skrzyżowania włącz prawy kierunkowskaz.

Skręt w lewo na rondzie

Zarówno podczas wjazdu, jak i zjazdu z ronda należy zachować szczególną ostrożność. Uważać trzeba nie tylko na inne pojazdy, ale również na pieszych – w pobliżu rond najczęściej zlokalizowane są przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. 

Kto ma pierwszeństwo na rondzie wielopasmowym? 

Warto wiedzieć

Skrzyżowania o ruchu okrężnym mogą mieć więcej pasów ruchu niż tylko jeden. To właśnie ronda wielopasmowe. W Polsce najpopularniejsze są ronda dwupasmowe i ronda trzypasmowe. Korzystanie z nich pozornie może wydawać się proste, w praktyce jednak pojawia się wiele wątpliwości. Powód? Rondo wielopasmowe może być wyposażone w sygnalizację świetlną, a dodatkowo wyspę może przecinać np. buspas czy tory tramwajowe.
 

Zasady pierwszeństwa i ogólnej jazdy po rondzie wielopasmowym są następujące: 

  1. Wjeżdżając na rondo wielopasmowe zastosuj się do znaków i zajmij odpowiedni pas ruchu – najczęściej pasy ruchu są oznaczone oznakowaniem poziomym wskazującym, który pas jest właściwy dla wybranego przez kierowcę wylotu. Gdy na rondzie brak jest znaków poziomych, należy przyjąć, że prawy pas jest właściwy dla prawego wylotu lub wylotu na wprost, a lewy pas jest właściwy dla wylotów na wprost, lewego oraz zawracania. 
  2. Zasygnalizuj zmianę pasa i ustąp pierwszeństwa. Kto ma pierwszeństwo na rondzie wielopasmowym? Kierowców obowiązują takie same zasady pierwszeństwa, jak na innych skrzyżowaniach, więc pierwszeństwo ma pojazd poruszający się już na pasie, który zamierzasz zająć. 
  3. Rondo opuszczaj tylko z prawego pasa – gdy jedziesz na wprost, w lewo lub zawracasz, przed zjechaniem z ronda musisz zmienić pas na skrajny prawy. 
  4. Opuszczając rondo, zasygnalizuj zjazd prawym kierunkowskazem – analogicznie jak w przypadku rond jednopasmowych. 
  5. Gdy zawracasz, zastosuj się do powyższych reguł — zawracanie na rondzie to po prostu okrążenie wyspy i opuszczenie skrzyżowania ostatnim wylotem. 

Rondo wielopasmowe

Kto ma pierwszeństwo na rondzie turbinowym? 

Warto wiedzieć

Charakterystycznymi elementami ronda turbinowego są wysepki i separatory, których obecność wytycza drogę do wylotu i jednocześnie wymusza na kierowcy określony tor jazdy. W rezultacie kierowca poruszający się rondem turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu. To z kolei eliminuje ryzyko kolizji, a zatem zwiększa bezpieczeństwo.
 

Zasady poruszania się po rondzie turbinowym: 

  1. Zajmij pas właściwy dla wybranego wylotu z ronda – zwróć uwagę na znaki poziome i pionowe, zachowaj szczególną ostrożność oraz ustąp innym uczestnikom ruchu, jeżeli mają oni pierwszeństwo. 
  2. Kontynuuj jazdę wybranym pasem – poprowadzi Cię on do tego wylotu z ronda, z którego masz zamiar skorzystać.  
  3. Opuść skrzyżowanie – ten manewr nie powinien sprawiać problemów, ponieważ zmiana pasa ruchu przed opuszczeniem ronda nie jest konieczna. 

Jakie błędy popełniają kierowcy na rondzie?

Chociaż zasady jazdy na rondzie są dość jasne, to brak doświadczenia może sprawić, że kierowca popełni błędy. Niestety, niektóre z nich mogą mieć poważne konsekwencje. Właśnie dlatego warto poznać 5 błędów najczęściej popełnianych przez kierowców na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. 

  1. Sygnalizowanie wjazdu na rondo – użycie kierunkowskazu przed wjazdem na skrzyżowanie okrężne jest zbędne. 
  2. Nieudzielenie pierwszeństwa – zarówno podczas wjazdu na skrzyżowanie, jak i zmiany pasa ruchu czy opuszczania ronda. 
  3. Opuszczenie ronda z niewłaściwego pasa – to jedna z najczęstszych przyczyn kolizji na rondach wielopasmowych; rondo należy opuszczać, zajmując uprzednio skrajny prawy pas ruchu. 
  4. Niezwrócenie uwagi na przejścia dla pieszych – opuszczając wielopasmowe rondo, łatwo zapomnieć, że tuż za wylotem może znajdować się przejście dla pieszych. 
  5. Zatrzymanie się przed tramwajem – gdy rondo jest oznaczone znakami C-12 i A-7. Na takim skrzyżowaniu o ruchu okrężnym tramwaj nie ma pierwszeństwa wjazdu – ma pierwszeństwo wyjazdu. 

Niektóre błędy mogą być przy tym kosztowne. Przykładowo zignorowanie znaku C-12 oznacza mandat w wysokości 250 zł. Jeżeli wynikiem błędu będzie kolizja, kierowca straci więcej. Co prawda, najpewniej nie będzie musiał płacić za naprawę spowodowanych szkód (koszty zostaną pokryte z ubezpieczenia OC), ale cena obowiązkowej polisy na kolejne 12 miesięcy prawdopodobnie wzrośnie.   

Warto wiedzieć:

  1. Rondo, czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym, może być m.in. jednopasmowe, dwupasmowe lub turbinowe. 
  2. Przed rondem najczęściej pojawiają się dwa znaki - C-12 i A-7, chociaż istnieją też ronda oznaczone wyłącznie znakiem C-12. 
  3. Wjazdu na rondo nie trzeba sygnalizować. Używanie kierunkowskazów jest za to konieczne przed opuszczeniem ronda. 
  4. Jeżeli przed wjazdem na rondo znajduje się znak A-7, należy przepuścić pojazdy, które znajdują się już na skrzyżowaniu. 
  5. Skrzyżowania o ruchu okrężnym uchodzą za bezpieczne, bo wymagają od kierowcy zredukowania prędkości.

FAQ  - najczęściej zadawane pytania o zasady pierwszeństwa na rondzie

  1. Kiedy tramwaj ma pierwszeństwa na rondzie?

    Niektórzy kierowcy wychodzą z błędnego założenia, że tramwaj na rondzie ma zawsze pierwszeństwo. Tymczasem tramwaj ma pierwszeństwo podczas wjazdu i opuszczania ronda, gdy jest ono oznakowane jedynie znakiem C-12. Jeżeli przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym znajdują się znaki C-12 i A-7, tramwaj ustępuje pojazdom znajdującym się na rondzie, ale ma pierwszeństwo, gdy je opuszcza. 

  2. Czy w Polsce są ronda, na których to wjeżdżający ma pierwszeństwo?

    Skrzyżowania o ruchu okrężnym, których dotyczy zasada prawej ręki przy wjeździe, są wyjątkami. Takie ronda jednak w Polsce funkcjonują. Warto mieć to na uwadze, podróżując do innego miasta – przed wjazdem na rondo należy sprawdzić, jak zostało oznakowane i ustąpić pierwszeństwa pojazdom do tego uprawnionym. 

  3. Kto ma pierwszeństwo na rondzie, jeżeli posiada ono sygnalizację świetlną?

    W tej sytuacji o tym, kto ma pierwszeństwo na rondzie, decyduje sygnalizacja świetlna. Zielone światło oznacza, że kierowca może poruszać się w ruchu drogowym w danym kierunku, a czerwone, że powinien się zatrzymać. Z reguły sygnalizacja świetlna jest stosowana na rondzie wielopasmowym - to znacznie poprawia płynność ruchu.

  4. Jakie manewry trzeba zasygnalizować na rondzie?

    Nie ma obowiązku sygnalizowania wjazdu na rondo – dotyczy to skrzyżowań o ruchu okrężnym zarówno jednopasmowych, jak i wielopasmowych. Od tej reguły jest jednak wyjątek – mowa tu o wjeździe na rondo z jednoczesną zmianą pasa ruchu. W takiej sytuacji należy zasygnalizować innym uczestnikom ruchu planowany manewr. Kierunkowskazu należy użyć przed zmianą pasa i przed opuszczeniem ronda. 

  5. Jaki pas zająć przed wjazdem na rondo, chcąc jechać na lewo?

    W tej sytuacji należy skorzystać od razu ze skrajnego lewego pasa – zmiana pasa lub nawet dwóch na rondzie może doprowadzić do chwilowego wstrzymania w ruchu drogowym. Zdecydowanie odradzane jest okrążanie centralnej wyspy na skrajnie prawym pasie.