Ruch lewostronny może wydawać się skomplikowany, jeśli przywykłeś do jazdy po prawej stronie drogi. Tymczasem w około 1/4 państw świata obowiązuje właśnie „lewa strona”. Sprawdź, gdzie spotkasz ten system, jak wygląda samochód przystosowany do jazdy po lewej stronie i jak bezpiecznie przestawić się na inny styl prowadzenia auta. 

Choć w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, w wielu krajach na świecie kierowcy poruszają się lewą stroną drogi. Tak jest m.in.  w Wielkiej Brytanii, Australii, Japonii czy Indiach. Jeśli planujesz podróż do kraju z ruchem lewostronnym, znajomość zasad poruszania się w tym systemie jest ważna zarówno dla Twojego bezpieczeństwa, jak i innych uczestników ruchu drogowego. 

Ruch lewostronny – co to jest i gdzie obowiązuje? 

Ruch lewostronny oznacza, że pojazdy poruszają się głównie lewą stroną drogi, a kierowca siedzi po prawej stronie samochodu. To odwrotność tego, co znamy w Polsce i większości krajów europejskich, gdzie obowiązuje ruch prawostronny.  

Ciekawostka

Skąd wziął się ruch lewostronny?

Ruch lewostronny ma swoje korzenie w średniowiecznej Europie, a szczególnie w Wielkiej Brytanii. Początkowo chodziło o bezpieczeństwo – piesi i jeźdźcy trzymali miecze w prawej ręce, więc poruszanie się lewą stroną drogi pozwalało lepiej bronić się przed napastnikiem z przeciwka. Z czasem, gdy konie zostały zastąpione przez samochody, zwyczaj pozostał. Brytyjczycy wprowadzili go też w swoich koloniach, stąd dziś ruch lewostronny obowiązuje m.in. w Indiach, Australii, RPA czy Nowej Zelandii.

Niektóre kraje, jak Japonia, wprowadziły ruch lewostronny dzięki brytyjskiej pomocy przy budowie kolei, a inne, jak Tajlandia, po prostu przyjęły taki system bez wyraźnego powodu historycznego. Ogólnie ruch lewostronny to mieszanka tradycji, przypadków i lokalnych zwyczajów.

Kraje z ruchem lewostronnym [Tabela] 

W poniższej tabeli prezentujemy kraje, w których obowiązuje ruch lewostronny: 

Lista krajów z ruchem lewostronnym 

KONTYNENTKRAJ
EuropaWielka Brytania
Irlandia
Cypr
Malta
AzjaBangladesz
Bhutan
Brunei
Chińska Republika Ludowa (tylko Hongkong i Makau)
Indie
Indonezja
Japonia
Malediwy
Malezja
Nepal
Pakistan
Singapur
Sri Lanka
Tajlandia
Timor Wschodni
AfrykaBotswana
Eswatini
Kenia
Lesotho
Mauritius
Mozambik
Namibia
Republika Południowej Afryki
Seszele
Tanzania
Uganda
Zambia
Zimbabwe
Ameryka PółnocnaAnguilla
Antigua i Barbuda
Bahamy
Barbados
Brytyjskie Wysypy Dziewicze
Dominika
Grenada
Jamajka
Kajmany
Montserrat
Saint Kitts i Nevis
Saint Lucia
Saint Vincent i Grenadyny
Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych
Ameryka PołudniowaFalklandy
Gujana
Surinam
Trynidad i Tobago
Australia i OceniaAustralia
Fidżi
Kiribati
Nauru
Nowa Zelandia
Papua-Nowa Gwinea
Samoa 
Tonga
Tuvalu
Wyspy Salomona
źródło: wikipedia.pl

Ciekawostka

Około 25% świat państw świata to kraje z ruchem lewostronnym.

Jak wygląda samochód przystosowany do ruchu lewostronnego? 

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, w samochodzie przystosowanym do ruchu po lewej stronie, kierowca zajmuje miejsce po prawej. W autach z manualną skrzynią biegów biegi zmienia się lewą ręką. Ich schemat jest jednak taki sam jak w samochodzie stworzonym do jazdy po prawej stronie, czyli np. pierwszy bieg zawsze wrzuca się tzw. ruchem „od siebie”.  

W autach przystosowanych do ruchu lewostronnego identyczny jest także układ pedałów. Po lewej stronie znajduje się sprzęgło, na środku hamulec, a po prawej stronie gaz.  

Jak jeździć w ruchu lewostronnym? 

Pierwsze zetknięcie z ruchem lewostronnym zwykle jest problematyczne dla osoby, która dotąd poruszała się tylko prawą stroną. Zazwyczaj jednak po paru dniach jazdy w takim systemie, zaczniesz przyzwyczajać się do zmiany. Aby jednak bezpiecznie poruszać się w ruchu lewostronnym trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach. 

Na początku skup się przede wszystkim na tym, aby trzymać się lewego pasa. Przy zmianie biegów, kierowcy przyzwyczajeni do ruchu prawostronnego często odruchowo próbują też wrzucić bieg piąty zamiast pierwszego. Co więcej, możesz też mieć nawyk szukania drążka zmiany biegów prawą ręką, co zwykle kończy się bolesnym uderzeniem w drzwi. 

Ruch lewostronny a zasada prawej ręki na skrzyżowaniach 

W ruchu lewostronnym zasada prawej ręki wciąż obowiązuje - jednak w nieco trochę zmienionej formie. W przypadku ruchu prawostronnego skręcając w lewo, należy bowiem przepuścić kierowców jadących z naprzeciwka prosto oraz tych skręcających w prawo. W ruchu lewostronnym pierwszeństwa samochodom jadącym z naprzeciwka musi ustąpić pojazd skręcający w prawo. 

Ruch lewostronny a ronda 

Wjeżdżając na rondo, pamiętaj aby jechać w lewo, a nie w prawo. Na rondzie z ruchem lewostronnym pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające w prawej strony. 

Ruch lewostronny a piesi i oznakowania 

Na drogach z ruchem lewostronnym wszystkie znaki drogowe umieszczone są po lewej stronie. Z przyzwyczajenia jednak możesz na początku szukać ich po prawej stronie. 

Ruch lewostronny na autostradzie 

Na autostradach należy jeździć lewym pasem. Wyprzedza się natomiast pasem prawym. 

Czy z kierownicą po lewej stronie można jeździć w ruchu lewostronnym? 

Jeśli masz samochód z kierownicą po lewej stronie, możesz jeździć nim w krajach z ruchem lewostronnym, choć nie jest to najwygodniejsze. W takim położeniu kierowca siedzi bowiem bliżej krawędzi jezdni niż środka, co utrudnia ocenę odległości przy wyprzedzaniu innych pojazdów. Z tego powodu manewry takie jak wyprzedzanie czy włączanie się do ruchu wymagają większej ostrożności i koncentracji. 

W praktyce kierowcy przyzwyczajeni do ruchu prawostronnego powinni zwracać szczególną uwagę na: 

  • prawidłowe wyprzedzanie – upewnienie się, że nadjeżdżający pojazd jest dobrze widoczny, 

  • ocenę odległości od krawędzi drogi, 

  • skrzyżowania i ronda, gdzie łatwo pomylić kierunek wjazdu. 

W przypadku dłuższego pobytu w kraju o ruchu lewostronnym, dla komfortu i bezpieczeństwa kierowcy, często zaleca się wynajem pojazdu z kierownicą po prawej stronie. 

Jak przestawić się na jazdę po lewej stronie? 5 porad, które pomogą Ci to zrobić 

Poniższe wskazówki pomogą Ci przystosować się do jazdy w ruchu lewostronnym: 

1. Staraj się trzymać środka jezdni 
W ruchu lewostronnym najważniejsze jest, aby zachować właściwe położenie na drodze. Wyobraź sobie, że jedziesz „po niewidzialnej linii” wzdłuż środka jezdni - to pozwala uniknąć np. zahaczania o krawężniki po lewej stronie. Szczególnie przy wąskich drogach lub podczas mijania większych samochodów zachowanie środka drogi daje poczucie bezpieczeństwa i pomaga utrzymać kontrolę nad autem. 

2. Zawsze patrz w prawo 
Jeżeli przyzwyczaiłeś się do ruchu prawostronnego, automatycznie spoglądasz w lewo przy włączaniu się do ruchu lub wyprzedzaniu. W ruchu lewostronnym trzeba zmienić nawyk – zawsze patrz w prawo, zwłaszcza przy włączaniu się do drogi, skręcaniu czy wjeżdżaniu na rondo.  

3. Postaw na samochód z automatyczną skrzynią biegów 
Automatyczna skrzynia biegów pozwala skupić się w całości na kierowaniu i obserwowaniu drogi, zamiast na zmienianiu biegów. Jeżdżąc “automatem” nie musisz martwić się, że źle wrzucisz bieg lub kierowany przyzwyczajeniem uderzysz prawą ręką o drzwi. Twoja uwaga może więc całkowicie skupić się na poprawnej jeździe w ruchu lewostronnym 

4. Poćwicz na bocznych drogach 
Zanim wyruszysz na duże ulice czy autostrady, warto poćwiczyć na spokojnych, bocznych drogach. Dzięki temu możesz spokojnie przyzwyczaić się do nowej pozycji kierowcy, zmian linii jazdy oraz obserwacji skrzyżowań i rond.  

5. Używaj nawigacji 
Ustaw nawigację z głośnym podpowiadaniem kierunku i pasa ruchu. W czasie, gdy Ty będziesz koncentrował się na utrzymaniu lewego pasa ruchu, instrukcje nawigacji podpowiedzą Ci, gdzie jechać i kiedy zmieniać pas. 

Ruch lewostronny a ubezpieczenie OC i AC. Czy Twoja polisa zadziała? 

Ruch lewostronny sam w sobie nie zmienia zasad działania ubezpieczeń OC i AC. Brak przyzwyczajenia do jazdy w tym systemie zwiększa jednak ryzyko drobnych kolizji, dlatego warto do obowiązkowego ubezpieczenia OC dokupić także np. polisę autocasco (AC) i assistance

OC, czyli obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, chroni Cię w razie szkody wyrządzonej innym uczestnikom ruchu drogowego. Jeśli Twój samochód jest zarejestrowany w Polsce i masz ważną polisę OC, możesz swobodnie poruszać się po europejskich krajach z ruchem lewostronnym. Jeśli podróżujesz swoim samochodem po krajach nienależących do UE i tzw. Systemu Zielonej Karty będziesz dodatkowo potrzebował ubezpieczenia granicznego.

AC, czyli ubezpieczenie autocasco, chroni Twój pojazd m.in. przed finansowymi skutkami uszkodzenia pojazdu. Przestawienie się na ruch lewostronny to zawsze wyższe ryzyko stłuczki - zwłaszcza w pierwszych dniach jazdy „po lewej stronie”.

Warto mieć zatem polisę AC, dzięki której nie będziesz musiał martwić się ewentualnymi kosztami napraw Twojego samochodu i formalnościami, które się z tym wiążą. Z pomocą przyjdzie tutaj bowiem ubezpieczyciel. Jeśli wynajmujesz samochód, ubezpieczenie AC zwykle jest obowiązkowe i często obejmuje już adaptację do lokalnych warunków drogowych. 

Naszym okiem

W krajach z ruchem lewostronnym przyda Ci się także polisa assistance. Assistance zapewnia pomoc w razie awarii, wypadku, a często także holowanie, wynajem samochodu zastępczego czy wsparcie w nagłych wypadkach drogowych. Przy wyjeździe do kraju z ruchem lewostronnym warto upewnić się, że Twoja polisa działa także poza granicami naszego kraju.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Zobacz, ile zapłacisz za ubezpieczenie OC z AC i assistance w pakiecie: 

Warto wiedzieć:

  1. Ruch lewostronny to system drogowy, w którym pojazdy poruszają się lewą stroną jezdni, a kierowca siedzi po prawej stronie samochodu, co odróżnia go od ruchu prawostronnego obowiązującego w większości krajów. 

  2. Najważniejsze kraje z ruchem lewostronnym to m.in. Wielka Brytania, Irlandia, Australia, Japonia, Indie oraz Republika Południowej Afryki. 

  3. Zwyczaj poruszania się po lewej stronie wywodzi się ze średniowiecznych tradycji rycerskich i ułatwiał walkę mieczem dla praworęcznych jeźdźców. 

  4. Przystosowanie do jazdy w krajach z ruchem lewostronnym wymaga zwiększonej uwagi, szczególnie przy zmianie pasa ruchu, skrętach i wyprzedzaniu, zwłaszcza dla kierowców przyzwyczajonych do ruchu prawostronnego. 

  5. W ruchu lewostronnym wjeżdżając na rondo należy jechać w lewo, a nie w prawo. Pierwszeństwo mają natomiast pojazdy nadjeżdżające z prawej strony.

  6. Skręcając z prawo na skrzyżowaniu w ruchu lewostronnym należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym prosto.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. W jakim kraju obowiązuje ruch lewostronny?

    Ruch lewostronny obowiązuje m.in. w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii, Japonii, Indiach, Nowej Zelandii oraz w Republice Południowej Afryki. Kierowcy w tych krajach poruszają się lewą stroną drogi, a kierownica znajduje się po prawej stronie samochodu.

  2. W którym roku w Polsce był ruch lewostronny?

    W Polsce ruch lewostronny obowiązywał do 1922 roku. Wtedy to wprowadzono obowiązek jazdy prawą stroną drogi, aby ujednolicić przepisy i ułatwić poruszanie się po drogach, szczególnie w kontekście samochodów importowanych z krajów prawostronnych.

  3. Jakie są zasady ruchu lewostronnego?

    W ruchu lewostronnym obowiązuje: 

    • poruszanie się lewą stroną jezdni, 

    • wyprzedzanie pojazdów po prawej stronie, 

    • kierowca siedzi po prawej stronie pojazdu, 

    • wjazd na rondo i skręty odbywają się zgodnie z ruchem lewostronnym, czyli przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. 

  4. Czy ruch lewostronny jest lepszy?

    Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ruch lewostronny i prawostronny mają swoje plusy i minusy. Dla kierowców przyzwyczajonych do jednego systemu zmiana na drugi może być trudna, ale oba systemy są bezpieczne, jeśli przestrzega się zasad ruchu drogowego. 

  5. Kto wymyślił jazdę po lewej stronie?

    Zwyczaj jazdy po lewej stronie sięga średniowiecza. Rycerze poruszali się lewą stroną drogi, aby móc prawą ręką trzymać broń i w razie potrzeby walczyć. System ten utrzymał się w krajach brytyjskich i ich koloniach.

  6. Dlaczego jeździmy prawą stroną?

    W Polsce i większości krajów Europy przyjęto ruch prawostronny głównie ze względów praktycznych i historycznych. W XIX wieku samochody sprowadzane z krajów prawostronnych stały się popularne, a zmiana systemu miała ułatwić transport i handel międzynarodowy.