Jeśli planujesz wyjazd za granicę własnym autem, z wyprzedzeniem sprawdź swoje obowiązkowe ubezpieczenie OC. Co to znaczy? Nie w każdym kraju polskie OC działa tak jak w obrębie RP. Poza tym warto wiedzieć, jak uruchomić polisę, gdy dojdzie do szkody właśnie poza granicami kraju. Sprawdź, gdzie obowiązuje polskie ubezpieczenie auta, a w jakich państwach powinieneś mieć wykupioną dodatkową ochronę.

Wybierając się w podróż poza granice Polski, warto wiedzieć, że obowiązkowe ubezpieczenie OC może nie stanowić wystarczającego zabezpieczenia. W niektórych państwach problem ten rozwiązuje posiadanie Zielonej Karty, którą duża część ubezpieczyciele dodaje za darmo do obowiązkowej polisy, w innych jednak wymagane jest już wyłącznie ubezpieczenie graniczne.

Oto wszystko co trzeba wiedzieć o działaniu ubezpieczenia OC za granicą, aby uniknąć nieporozumień!

Czy polskie OC działa za granicą?

1 maja 2004 roku przedstawiciele większości państw europejskich podpisali Jednolite Porozumienie Wielostronne. Na jego mocy ubezpieczenie OC kupione w kraju obowiązuje także na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Pod Porozumieniem podpisało się także kilka innych krajów:

W efekcie na ich terenie nasze krajowe ubezpieczenie OC jest ważne i nie trzeba kupować dodatkowego ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej.

W których krajach polskie ubezpieczenie samochodu nie zadziała?

Choć lista krajów, w których honorowane będzie nasze polskie OC jest długa, wciąż istnieją obszary, na których taka polisa nie zadziała w razie potrzeby. Wówczas trzeba postarać się o specjalną ochronę, np. w ramach systemu Zielonej Karty czy OC granicznego. 

Zobacz więcej:OC graniczne – kiedy jest potrzebne i ile kosztuje?

Czym jest Zielona Karta pojazdu?

Zielona Karta pojazdu to potwierdzenie tego, że został on ubezpieczony w Polsce. Jeśli więc doprowadzisz poza granicami kraju do kolizji lub wypadku, Twój ubezpieczyciel pokryje koszty likwidacji szkód osób trzecich. 

Uwaga!

Zakres ochrony w ramach tego Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczeniowego jest identyczny jak OC pojazdu w Polsce.

Dzięki systemowi Zielonej Karty w wybranych krajach nie trzeba martwić się o dodatkowe ubezpieczenie samochodu na wyjazd za granicę. W Polsce za realizację systemu odpowiada Polskie Biuro ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK). Do niego należy także likwidacja szkody wyrządzonej przez właściciela pojazdu ubezpieczonego poza Polską.

Które kraje należą do systemu Zielonej Karty?

Zielona Karta czy dodatkowe ubezpieczenie samochodu nie będzie Ci potrzebne w większości krajów należących do Unii Europejskiej oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Jednak w gronie 46 biur narodowych 11 nie podpisało się pod Porozumieniem Wielostronnym. Efekt? Przejeżdżając przez te kraje samochodem, należy zadbać o wyrobienie wcześniej Zielonej Karty lub zakup ubezpieczenia OC granicznego. 

Polska polisa OC nie wystarczy w:

  • Albanii,
  • Azerbejdżanie,
  • Białorusi (wymagane wyłącznie ubezpieczenie graniczne),
  • Iranie (wymagane wyłącznie ubezpieczenie graniczne),
  • Maroko,
  • Mołdawii,
  • Macedonii,
  • Rosji (wymagane wyłącznie ubezpieczenie graniczne),
  • Tunezji,
  • Turcji,
  • Ukrainie.

Uwaga!

Zanim wyjedziesz za granicę, dokładnie sprawdź, którędy wiedzie Twoja trasa. Nawet jeśli w kraju docelowym wystarczy CI polskie ubezpieczenie OC, być może przejedziesz przez państwa, które go nie honorują. Jeśli na ich terenie dojdzie doprowadzisz do szkody, konsekwencji pozwoli Ci uniknąć właśnie Zielona Karta lub OC graniczne.

Jak uzyskać Zieloną Kartę przed wyjazdem za granicę samochodem?

Większość towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce traktuje Zieloną Kartę jako bezpłatny dodatek do ubezpieczenia OC lub sprzedaje ją klientowi w bardzo korzystnej cenie. Każdy zakład ubezpieczeń może dowolnie kształtować warunki wydawania tego dokumentu. 

Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczenia Komunikacyjnego będzie dostępny za dodatkową opłatą np. w: Ergo Hestii, Balcia, Wienerze, Uniqa, TUZ Ubezpieczenia czy towarzystwie Warta. Ile zatem kosztuje wyrobienie Zielonej Karty? Tam gdzie trzeba za nią zapłacić, zwykle ceny wahają się od 20 do 100 zł.

Naszym okiem

Zieloną Kartę należy odebrać w towarzystwie, w którym ma się podpisaną umowę ubezpieczenia OC! Klient nie ma dowolności w tym zakresie.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Przed wyjazdem za granicę skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem i wskaż kraj, w którym będziesz potrzebować certyfikatu. Czarno-biały dokument wydawany jest na okres od 15 dni do 12 miesięcy. To właściciel pojazdu sam określa, na jak długo go potrzebuje.

Kto odpowiada za likwidację szkody za granicą?

Gdy doprowadzisz do szkody poza granicami polski, będziesz musiał udostępnić wszystkie niezbędne dane identyfikacyjne, a więc:

  • imię i nazwisko,
  • adres,
  • numer dowodu tożsamości,
  • dane pojazdu,
  • serię i numer polisy ubezpieczenia OC wraz z datą jego ważności oraz nazwą i adresem zakładu ubezpieczeń.

Likwidacją szkody zajmie się wówczas lokalny odpowiednik naszego polskiego PBUK.

Jeżeli natomiast  to Ty będziesz poszkodowanym, musisz zebrać wyżej wymienione dane od sprawcy zdarzenia.

Jeśli jest nim obywatel jednego z państw sygnatariuszy, po powrocie do Polski skontaktuj się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Na podstawie danych z polisy sprawcy Biuro wskaże reprezentanta ds. roszczeń. Podmiot ten reprezentuje na terytorium Polski zakład ubezpieczeń sprawcy i do niego należy właśnie skierować roszczenia z tytułu doznanej szkody.

Reprezentant jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na zgłoszone żądanie wraz z uzasadnieniem w terminie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia. Jeśli tego nie zrobi, roszczenie należy zgłosić do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Co robić, gdy dojdzie do szkody komunikacyjnej za granicą?

Wszystko zależy od tego, jaki jest rodzaj szkody i co mówią lokalne przepisy. Pamiętajmy, że w Polsce nie ma obowiązku wzywania policji na miejskie kolizji, w której żaden z uczestników nie odniósł poważniejszych obrażeń. Zupełnie inaczej może być za granicą.

Zobacz też: Kiedy trzeba wezwać policję do kolizji, a kiedy nie?

Krokiem niezbędnym powinno być spisanie szczegółowego  oświadczenia o zdarzeniu drogowym, którego wzór warto wozić w aucie w dwóch wersjach językowych - polskiej i angielskiej. Powinny się w nim znaleźć następujące informacje:

  • dane właściciela pojazdu,
  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • marka i model pojazdu,
  • nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego,
  • numer polisy OC,
  • kraj ubezpieczenia pojazdu.

Poza tym w oświadczeniu należy zawrzeć:

  • wyraźne przyznanie się do winy sprawcy,
  • szczegółowy przebieg i okoliczności zdarzenia, 
  • opis uszkodzeń (najlepiej z dokumentacją zdjęciową).

Jak zlikwidować szkodę z ubezpieczenia OC za granicą?

Sposób i ścieżka likwidacji szkody za granicą może przebiegać bez komplikacji, jeśli zastosujemy się do obowiązujących procedur.

Wariant 1: Szkoda na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Jeżeli zdarzenie miało miejsce w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), o wypłatę odszkodowania należy się ubiegać w towarzystwie, w którym sprawca  kupił ubezpieczenie samochodu. Warto zgłosić się do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dowiesz się tam, kto jest reprezentantem ds. roszczeń zagranicznej firmy i może w Twoim imieniu prowadzić sprawę (zwykle tę rolę przejmuje polski ubezpieczyciel).

Jeśli zagraniczne towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy szkody nie będzie miała reprezentanta w Polsce, za proces likwidacji szkody odpowiada PBUK.

Wariant 2: Szkoda poza terenem Europejskiego Obszaru Gospodarczego 

Jeżeli do szkody doszło w kraju, który nie należy do  Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zasady likwidacji szkody będą nieco inne. Nie możesz wówczas zgłosić się do pomoc do polskich instytucji, ale musisz działać bezpośrednio w firmie sprawcy szkody za granicą. Nie zawsze ta procedura przebiega szybko i sprawnie.

Zabezpieczeniem na taki wypadek może być własna polisa autocasco. Wówczas możesz starać się o likwidację szkody  w towarzystwie ubezpieczeniowym w Polsce, w którym mamy wykupione autocasco. 

Zobacz też: Co obejmuje ubezpieczenie autocasco?

Czy trzeba mieć potwierdzenie zakupu OC pojazdu za granicą?

W Polsce przyzwyczailiśmy się do tego, że nie musimy wozić ze sobą prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego czy dowodu zawarcia umowy OC. O tym wszystkim musimy jednak pamiętać za granicą! W końcu tamtejsze służby nie mają swobodnego dostępu do bazy CEPiK, w której mogą zweryfikować dane kierowcy i pojazdu w przypadku kontroli.

Na wyjazd za granicę własnym samochodem należy zabrać:

  • ważną polisę ubezpieczenia OC (Zieloną Kartę lub OC graniczne),
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • prawo jazdy.

Czy można mieć polskie OC na samochód zarejestrowany za granicą?

Zastanawiasz się, czy możesz ubezpieczyć w Polsce auto zarejestrowane w innym kraju? Aby odpowiedzieć na to pytanie, poszczególnie przypadki należy rozpatrywać indywidualnie. 

Przykład

Pan Mariusz mieszka i pracuje na stałe w Niemczech w Dortmundzie. Do Polski zjeżdża dwa razy do roku. Ma samochód, dwulitrowe Audi A6 z 2012 roku. W Niemczech za OC zapłaciłby za nie 400€, czyli ok. 1800 zł. W Polsce za ten sam samochód wychodzi 800 zł. Nie da się ukryć, że pan Mariusz wolałby ubezpieczyć samochód w Polsce, oszczędzając tym samym ok. 1000 zł.

Kluczowe znaczenie ma tutaj miejsce zameldowania na pobyt stały. Jeśli pan Mariusz jest zameldowany w Polsce, samochód również powinien być zarejestrowany, a co za tym idzie ubezpieczony w Polsce. Niestety pan Mariusz jest zameldowany w Niemczech i tam ma zarejestrowany samochód. Chcąc opłacać OC w Polsce, musiałby się tu zameldować i zarejestrować auto.

Przykład

Pani Beata jeździ do pracy do Holandii - co miesiąc na trzy miesiące - po czym wraca. Pracuje i odkłada na kontynuację budowy domu w Kutnie. Na miejscu w Holandii kupiła sobie niedrogi samochód na bieżące dojazdy. Auto jest zarejestrowane za granicą, ale pani Beata chciałaby płacić za OC według polskich stawek.

Tutaj zamiar powrotu do Polski na stałe nieco zmienia postać rzeczy. Pani Beata nie ma adresu zameldowania na pobyt stały w Holandii. Przyjeżdża na pobyt tymczasowy, pracuje, po czym zjeżdża do Polski. Gdyby chciała, może zarejestrować samochód w Polsce, wykupić polisę OC w działającym tutaj towarzystwie ubezpieczeniowym i władze Holandii będą honorować takie ubezpieczenie. 

Przykład

Pan Tomek kupił okazyjnie samochód we Francji i zjechał nim do Polski. Wykupił ubezpieczenie krótkoterminowe, ale nie przerejestrował go ponieważ ciąży na nim egzekucja komornicza, a on nie chce stracić auta.

Samo zaniedbanie obowiązku rejestracji auta grozi karą grzywny od 250 do 2000 zł. Jakiekolwiek nieprawidłowości z tym związane wyjdą na jaw przy pierwszej kontroli drogowej. To, co planuje zrobić pan Tomek, jest wysoce ryzykowne i skrajnie nieodpowiedzialne.

Na pojazd zarejestrowany za granicą żadne działające w Polsce towarzystwo ubezpieczeniowe nie może wystawić polisy całorocznej. Jedyny dostępny wówczas rodzaj polisy OC, to 30-dniowe krótkoterminowe OC - i to tylko jednorazowo. 

Dowiedz się więcej: OC krótkoterminowe na miesiąc - ile kosztuje i gdzie kupić?

Dodatkowe ubezpieczenie samochodu na wyjazd za granicę - czy warto?

Dodatkowe ubezpieczenia samochodu na wyjazd za granicę to opcja, a nie obowiązek. Warto jednak rozważyć rozszerzenie ochrony. Dzięki temu unikniesz przykrych i nieprzewidzianych konsekwencji wszelkich zdarzeń związanych z twoim pojazdem.

Gdy często podróżujesz do innych krajów, większe poczucie bezpieczeństwa zyskasz z polisą assistance, nawet tą w wariancie krótkoterminowym. Ochrona obejmuje takie przypadki jak choćby:

  • przebicie opon,
  • brak paliwa,
  • rozległą awarię silnika.

Przy porównaniu ofert w kalkulatorze assistance zauważysz, że zakres ochrony może być znacznie szerszy - wszystko zależy od tego czego i na jak długo potrzebujesz.

Takie same korzyści płyną z zakupu ubezpieczenia AC, jednak to produkt, który powinieneś kupić wraz z całorocznym ubezpieczeniem OC. Autocasco docenisz jednak wtedy, gdy również za granicą dojdzie do:

  • kradzieży auta,
  • uszkodzenia z powodu złej pogody,
  • aktu wandalizmu,
  • innych działań ze strony osób trzecich.

Jeśli obawiasz się kosztów związanych z rozszerzeniem ochrony, kalkulator OC i AC to strzał w dziesiątkę. Wygodne narzędzie online pozwoli Ci oszacować koszty zarówno umowy całorocznej, jak i assistance w wariancie krótkoterminowym. A jeśli się zdecydujesz, umowę podpiszesz w zaledwie kilka minut!

Czy trzeba informować towarzystwo o wyjazdach za granicę?

O użytkowanie samochodu za granicą możesz zostać zapytany przy zakupie ubezpieczenia OC - niezależnie od tego, czy polisę kupujesz z pomocą agenta czy za pośrednictwem porównywarki OC. Nie jest to jednak obecnie standard w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym. 

  • Jeżeli podczas zawierania umowy OC i AC nie zostaniesz poproszony o odpowiedź na takie pytanie, to możesz śmiało założyć, że ten fakt nie wpływa na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego wybranej przez Ciebie firmy i w przyszłości nie będzie rzutować na likwidację szkody za granicą (jeśli do niej dojdzie).
  • Jeśli jednak ubezpieczyciela interesuje fakt użytkowania auta za granicą, a Ty udzielisz mu fałszywej odpowiedzi, to po kolizji lub wypadku za granicą możesz spodziewać się rekalkulacji składki (ponownego jej naliczenia) i najprawdopodobniej dopłaty (Uwaga! Towarzystwo może, ale nie musi jej stosować).

Co mówi prawo?

Jeżeli ubezpieczający nie podał zakładowi ubezpieczeń znanych sobie okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed zawarciem umowy ubezpieczenia obowiązkowego i które pociągają za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego, zakład ubezpieczeń ma prawo żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej z uwzględnieniem zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego wskutek okoliczności niepodanych do jego wiadomości.

W razie zawarcia przez zakład ubezpieczeń umowy ubezpieczenia obowiązkowego mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.

Art. 8a. 1. i 2. Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu, którym jeździsz za granicę?

Plany wyjazdowe za granicę mogą, ale nie muszą wpływać na cenę ubezpieczenia OC i AC samochodu. To zależy wyłącznie od polityki cenowej danego ubezpieczyciela.  

Porównaliśmy oferty dla przykładowego kierowcy, który planuje wyjazd za granicę swoim samochodem. Jest nim 33-letnia mieszkanka Wadowic, która zgłasza do OC Opla Astrę z 2016 r. Kobieta OC kupuje od ponad 10 lat i nigdy nie spowodowała kolizji czy wypadku drogowego. Okazuje się, że najtańszą polisę może ona kupić już za 466 zł (oferta mtu24.pl). Nieco więcej zapłaci za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu w towarzystwie Benefia, jednak w tej firmie może również liczyć na wydanie Zielonej Karty za darmo.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
466,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
497,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
685,63 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
974,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 22.10.2025 r. dla 33-letniej mieszkanki Wadowic (woj. małopolskie), która posiada maksymalne zniżki w OC

Uwaga! W naszym kalkulatorze OC, podczas wypełniania formularza, nie pojawia się pytanie o to, czy kierowca planuje w przyszłości użytkować samochód za granicą. Jeśli przeprowadzisz indywidualną kalkulację cen OC w rankomat.pl, skorzystasz z oferty i na etapie zakupu polisy również nie zostaniesz poproszony o informację dotyczącą Twoich wyjazdów zagranicznych, nie musisz obawiać się podwyższenia składki OC i AC z tego tytułu.

Co warto wiedzieć?

  • Polskie ubezpieczenie OC obowiązuje w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego dzięki Jednolitemu Porozumieniu Wielostronnemu.
  • W krajach poza UE, jak Albania, Ukraina, Turcja czy Tunezja, potrzebna jest Zielona Karta, która działa jako międzynarodowy certyfikat potwierdzający posiadanie ważnego OC.
  • W państwach takich jak Rosja czy Białoruś, ubezpieczenie OC wykupione w Polsce ani Zielona Karta nie są uznawane. Konieczne jest zakupienie lokalnego ubezpieczenia granicznego.
  • Zielona Karta jest wydawana przez ubezpieczyciela zazwyczaj bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Dokument można uzyskać na okres od 15 dni do 12 miesięcy.
  • Warto rozważyć zakup assistance lub autocasco przed zagranicznymi podróżami, by uniknąć kosztów związanych z awarią, holowaniem czy kradzieżą pojazdu - mogą się zdarzyć również poza granicami Polski.

Najczęściej zadawane pytania o OC za granicą

  1. Czy trzeba mieć wydrukowane OC za granicą?

    Tak, jeśli podróżujesz poza granice Polski, powinieneś wydrukować i mieć przy sobie potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

  2. Czy za granicą muszę mieć ze sobą prawo jazdy i dowód rejestracyjny?

    Tak - te dokumenty są niezbędne do identyfikacji kierowcy i pojazdu przez służby innego kraju. Nie mają one dostępu do polskiego systemu, w którym na własną rękę mogą sprawdzić te dane.

  3. Ile kosztuje ubezpieczenie asistance na wyjazd za granicę?

    Jeśli zdecydujesz się na zakup assistance krótkoterminowego na czas wyjazdu, zapłacisz od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Ostateczna cena zależy od tego, jakiego zakresu ochrony oczekujesz i na jakich warunkach. W kalkulacji liczą się także Twoje dane jako kierowcy oraz parametry techniczne ubezpieczanego samochodu. Zdecydowanie jednak bardziej opłaca się dopłacić za rozszerzoną polisę niż ponosić wysokie koszty likwidacji szkód i napraw w innych krajach.