W Niemczech i Danii autostrady są bezpłatne, a w Polsce za niektóre odcinki musimy słono zapłacić. Sprawdziliśmy ceny oraz systemy poboru opłat w poszczególnych państwach Europy i okazuje się, że długie trasy kosztują Polaków prawie tyle co roczne winiety w Szwajcarii.

Rozwój autostrad i dróg szybkiego ruchu wiąże się z usprawnieniem komunikacji. W części państw są one bezpłatne. Najczęściej musimy się jednak liczyć z pewnymi kosztami. Opłata może być pobierana w sposób manualny, gdy na bramkach płacimy kartą lub gotówką, albo poprzez wykupienie przez kierowcę odpowiedniej winiety.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Warto również pamiętać, że w niektórych krajach opłaty pobierane są nie tylko za przejazd autostradą, ale także za skorzystanie z mostów, a czasami również za wjazd do większych aglomeracji.

sposoby pobierania opłat za autostrady w polsce i europie

Jak pobierane są opłaty za przejazd autostradą w Polsce?

W Polsce, na wszystkich płatnych fragmentach autostrad możemy znaleźć tzw. bramki. Pobieranie opłat odbywa się za pomocą dwóch systemów. System otwarty sprowadza się do punktów poboru opłat ustawionych w poprzek głównej drogi. System zamknięty polega na umiejscowieniu bramki przed każdym wjazdem i zjazdem z autostrady. W odróżnieniu od systemu otwartego, nie spowalnia on ruchu na głównej drodze, ale koszty jego utrzymania są wyższe, co może przekładać się na wyższą cenę przejazdu.

Ceny za przejazd płatnymi odcinkami polskich autostrad różnią się znacząco. Trasę Rusocin-Nowa Wieś (152 km) pokonamy po załaceniu 29,90 zł, czyli niecałe 20 gr za kilometr. Z kolei trasa Kraków - Katowice to koszt 24 zł za 61 kilometrów, czyli aż 39 groszy za 1 km! 

Powód tych różnic jest prosty: duża część płatnych fragmentów zarządzana jest przez koncesjonariuszy w ramach koncesji, a nie przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad. Prywatni zarządcy narzucają własne stawki, uwzględniając zagęszczenie ruchu, koszty budowy, a także utrzymania drogi. Tylko na drogach zarządzanych przez państwo spotkamy się ze stałą opłatą dla samochodów o masie nieprzekraczającej 3,5 tony i wynosi ona 0,1 PLN za każdy przebyty kilometr.

płatne odcinki autostrad w Polsce

Na jakich trasach w Polsce działa system elektroniczny?

1 października 2021 roku system viaTOLL został zastąpiony przez system e-TOLL. 

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Umożliwia kompleksową obsługę online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają użytkownikom na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem, dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych.

mówi Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej

Za przejazd niektórymi autostradami zarządzanymi przez prywatne podmioty również możemy zapłacić elektronicznie. Problem polega jednak na tym, że każdy system jest nieco inny. Przykładowo, koncesjonariusz autostrady A1 wprowadził niedawno pilotażową metodę elektronicznego poboru opłat AmberGO. Aby z niej skorzystać, należy pobrać na swojego smartfona specjalną aplikację obsługującą płatności autopay transport, zarejestrować się, podać numer rejestracyjny i kategorię pojazdu oraz dodać swoją kartę płatniczą. Przy wjeździe i wyjeździe z A1 wystarczy kierować się do bramek oznaczonych symbolem AmberGO, a opłata zostanie pobrana automatycznie z naszej karty.

Elektroniczne opłaty za przejazd autostradą wprowadzili również koncesjonariusze autostradA4 i A2. Niestety, każdy z nich wymaga skorzystania z innego systemu.

Jakie państwa stosują system winiet?

Żeby usprawnić ruch na autostradach, niektóre państwa zdecydowały się na wprowadzenie winiet, bez których nie będziemy mogli korzystać z tych dróg (system znakowania pojazdów za pomocą specjalnych naklejek stanowiących dowód wniesienia opłaty lub system elekroniczny). Winietę można zazwyczaj wykupić na okres 7, 10 dni, miesiąca/2 miesięcy lub roku.

  • W Czechach, Słowacji, Austrii, Rumunii i na Węgrzech  opłaty obowiązują zarówno na autostradach, jak i niektórych drogach ekspresowych. Winietę kupimy drogą elektroniczną oraz w stacjonarnych punktach;
  • Mołdawii opłata pobierana jest na przejściu granicznym, a jej wysokość zależy od długości planowanego pobytu na terenie tego państwa,
  • Szwajcarii czy Słowenii, oprócz standardowych winiet obowiązują osobne opłaty za przejazd niektórymi mostami i tunelami. Dla przykładu, za możliwość skorzystania ze słoweńskiego tunelu Karawanki trzeba zapłacić ok. 31 zł.

Przykładowe koszty zakupu winiet do wybranych państw europejskich 

Winieta (naklejka lub potwierdzenie)Winieta elektronicznaCena za 10 dniCena za 30 dniCena za rok
Słowacja++65,50 zł85,50 zł254,50 zł
Austria++59,50 zł-437 zł
Rumunia-+30 zł - ważna 7 dni50 zł152,50 zł
Węgry++76,50 zł108,50 zł776,50 zł
Szwajcaria+---170,50 zł
Słowenia+-85 zł - ważna 7 dni178 zł540 zł
Bułgaria-+55,50 zł - ważna 7 dni100,50 zł301,50
Czechy+-70,50 zł92 zł281,50 zł
źródło: PZM Travel, ceny aktualne na 15.07.2019 r., obowiązujace w PZM 

Gdzie zapłacisz za przejazd na bramkach?

Większość krajów w Europie, podobnie jak Polska, korzysta z systemu tzw. bramek. W części z nich musimy dodatkowo zapłacić za korzystanie z mostów i tuneli, a czasem także za możliwość wjazdu do dużych aglomeracji miejskich, takich jak np. Kopenhaga albo Londyn.

Wielkiej Brytanii obowiązuje opłata tylko za przejazd nowym fragmentem autostrady M6. Podobnie jak w Polsce, obowiązują tam dwa systemy: zamknięty i otwarty. Taksy pobierane są w punktach poboru opłat i mogą być uiszczane w gotówce lub kartą kredytową. Koszty przejazdu zmieniają się ze względu na dzień tygodnia, a także porę. Ceny za przejazd samochodem o wadze mniejszej niż 3,5 tony wahają się od 15 do 30 zł. Zapłacić będziemy musieli także za przejazd niektórymi tunelami i mostami.

Podobnie jest we Francji, gdzie podróżujący autostradami nie muszą kupować winiety, a opłata za korzystanie z tych dróg zależy od konkretnego odcinka. Dla przykładu, za przejazd 136-kilometrowego odcinka A16 z Paryża do Amiens zapłacimy około 90 zł. Opłatę można wnieść gotówką lub kartą kredytową. Żeby oszczędzić, kierowcy często decydują się na skorzystanie z bezpłatnych dróg krajowych. Przejazd nimi jest oczywiście wolniejszy, ale infrastruktura jest na tyle dobrze rozwinięta, że korzystając z nich nie wydłużymy zbytnio trasy. Trzeba pamiętać, że dodatkowo płatny jest przejazd wieloma mostami i tunelami, a także wiaduktami.

W Hiszpanii, Portugalii i we Włoszech taksy są pobierane w punktach poboru opłat. Za przejazd zapłacimy gotówką, kartą, a w przypadku Portugalii także specjalnymi kuponami o wartości 5, 10, 20 i 40 euro. Turyści często korzystają tam również z systemu EasyToll. Polega on na przypisaniu numeru karty do konkretnego numeru rejestracyjnego. Dzięki temu rozwiązaniu nie musimy myśleć już o opłatach – pobierane są one automatycznie z naszego konta. W Hiszpanii oprócz odcinków autostrad specjalnymi opłatami objęte są także tunele (Tunel del Cadi i Tunels de Vallvidrera). Podobnie jak we Francji, warto korzystać tam z dróg szybkiego ruchu, które są w Hiszpanii bezpłatne. Ceny autostrad wahają się w zależności od konkretnego odcinka. Dla przykładu, za przejazd z Malagi do Sevilli trzeba zapłacić około 17 zł, a za dużo krótszy odcinek z Barcelony do Tortosy już prawie 100 zł.

Średnia cena za km*Płatne niektóre tunele i mostyPłatość kartąPłatność w euroWiniety elektroniczne dla samochodów osobowych
Wielka Brytania0,23 zł+++-
Irlandia0,31 zł+-++
Francja0,49 zł+++-
Hiszpania0,41 zł++++
Portugalia0,42 zł-+++
Włochy0,35 zł++++
Grecja0,32 zł-++-
Macedonia Północna0,12 zł----
Chorwacja0,24 zł--+-
Serbia0,18 zł-++ (tylko w niektórych punktach)+
Norwegia0,44 zł++++
Polska0,22 zł-+--

We Włoszech możemy zdecydować się na wynajem urządzenia Telepass FDE, które zastąpiło karty VIACARD. Jego koszt to od 1,03€ + VAT do 1,50 € + VAT. Warto pamiętać też o wysokich opłatach za przejazd tunelami. Przejazd tunelem pod Mont Blanc to koszt około 190 zł.

W Grecji jest 6 różnych prywatnych zarządców autostrad, którzy dyktują swoje ceny, dlatego nie ma tu mowy o jednolitej stawce. Z pobieraniem taksy trzeba się także liczyć przy korzystaniu z tuneli i mostów. Jednym z popularniejszych jest tunel podmorski łączący Aktio z Prewezą. Jest to jednak niewielki koszt, wynoszący około 13 zł.

Podobnych opłat nie znajdziemy za to w Macedonii Północnej, gdzie przejazd wszystkimi mostami i tunelami jest darmowy. Autostrady są tam jednak płatne, ale koszty korzystania z nich są niskie. Za przejechanie kilometra macedońską autostradą zapłacimy średnio 12 groszy.

Bardzo popularnym turystycznie krajem stała się ostatnio Chorwacja. Za przejazd tamtejszymi płatnymi odcinkami autostrad można zapłacić zarówno w lokalnej walucie, jak i za pomocą euro. Średnia cena za kilometr to około 40 gr. Podobnie sytuacja wygląda także w Serbii. Problem jednak w tym, że nie na wszystkich odcinkach można płacić w euro, dlatego warto zaopatrzyć się w lokalną walutę. Taksy są niższe, ale bardziej zróżnicowane niż w Chorwacji. Za przejazd płatnym odcinkiem zapłacimy od 12 do 25 groszy.

W Turcji płatne są nie tylko autostrady, ale też niektóre drogi szybkiego ruchu i mosty. Opłatę, tak jak w Rumunii, można uregulować tylko za pomocą systemu elektronicznego. Do wyboru mamy dwie metody płatności: wykupienie winiety-naklejki, dzięki której nie będziemy musieli zatrzymywać się na bramkach albo karty HGS. Winiety i karty można kupować i doładowywać na stacjach benzynowych i na pocztach.

Na koszty przygotować musimy się także jadąc do Norwegii. Żeby poruszać się po tamtejszych drogach, musimy zarejestrować nasz pojazd w systemie AutoPass. Na autostradach nie zatrzymają nas żadne bramki, ale liczne kamery skontrolują, czy kierowca opłacił swój przejazd. Norwegowie zwracają szczególną uwagę na ekologię, więc wysokość taksy jest obliczana nie tylko ze względu na wielkość pojazdu, ale także na rodzaj paliwa. Przed podróżą poleca się zalogować w tamtejszym systemie, żeby otrzymać dostęp do faktur i nagrań z kamer w razie ewentualnej pomyłki.

TOP 10 najdroższych dróg w Europie

Nie sposób dokładnie porównać wysokości opłat w systemie winietowym do bramkowego. W jednym opłaty naliczane są za winietę, która uprawnia do nielimitowanego przejazdu autostradami w określonym przedziale czasu, w drugim natomiast opłata pobierana jest po przejechaniu wyznaczonych odcinków trasy. Aby przedstawić 10 najdroższych państw w Europie pod względem płatnych dróg, przygotowaliśmy więc dwa rankingi.

Pierwsze zestawienie klasyfikuje państwa wg średnich opłat za przejazd 100 km na najdroższych drogach. Państwa posiadające system winietowy uwzględnione zostały w zestawieniu według najniższych opłat dla samochodów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony

TOP 10 najdroższych dróg w Europie wg średnich opłat za przejazd 100 km

10. Hiszpania – 41 zł / 100 km

9. Portugalia – 42 zł / 100 km

8. Norwegia - 44 zł / 100 km

7. Francja – 49 zł / 100 km

6. Austria – 59,50 zł / 10 dni (winieta)

5. Słowacja - 65,50 / 10 dni (winieta)

4. Czechy – 70,50 zł / 10 dni (winieta)

3. Węgry – 75,50 zł / 10 dni (winieta)

2. Słowenia – 85 zł / 7 dni (winieta)

1. Szwajcaria – 170,50 zł / rok (winieta)

Powyższe zestawienie nie wystarczy do prawidłowego wskazania TOP 10 najdroższych dróg w Europie, ponieważ wiele podróży nie kończy się na setnym kilometrze. Z tego względu prezentujemy drugi ranking, gdzie badana przez nas średnia trasa przejazdu płatnymi drogami wynosi 700 km

TOP 10 najdroższych dróg w Europie wg średnich opłat za przejazd 700 km

10. Wielka Brytania - 161 zł

9. Chorwacja - 168 zł

8. Szwajcaria - 170, 50 zł (winieta - opłata za rok)

7. Irlandia - 217 zł

6. Grecja - 224 zł

5. Włochy - 245 zł

4. Hiszpania – 287 zł

3. Portugalia – 294 zł

2. Norwegia - 308 zł

1. Francja – 343 zł

Jak widać, TOP 10 najdroższych dróg w Europie ulega zupełnej zmianie w zależności od długości płatnej trasy. Przykładowo, najdroższa przy krótkich przejazdach Szwajcaria, z uwagi na winietowy system poboru opłat, jest jednym z tańszych państw przy planowaniu dłuższych podróży (opłata za cały rok wynosi zaledwie 170,50 zł.

Bezpłatne autostrady w Europie

W wielu europejskich państwach możemy z dróg szybkiego ruchu i autostrad korzystać zupełnie za darmo. Są to: Niemcy, Finlandia, Ukraina  (uwaga! MSZ ostrzega przed przedstawicielami kozackich organizacji, których tzw. patrole ekologiczne bezprawnie zatrzymują obcokrajowców, żądając od nich tzw. opłat ekologicznych), Belgia, Dania, Szwecja, Holandia, Andora, Estonia, Islandia, Kosowo, Cypr, Lichtenstein, Luksemburg, Malta, Monako, San Marino, Litwa (dla pojazdów o wadze poniżej 3 ton).

W Belgii, Danii, Holandii i Szwecji musimy jednak zwrócić uwagę na opłaty za korzystanie z mostów i tuneli. Dla przykładu, przejazd mostem i tunelem łączącym szwedzkie Malmo z Kopenhagą kosztuje ponad 100 zł. W Belgii natomiast płatny jest tylko tunel Liefkenshoek. Co ciekawe, taksa różni się w zależności od metody płatności jaką wybierzemy. Gotówką zapłacimy tam około 82 zł. Płatność kartą wychodzi trochę taniej, bo 74 zł. 

*Źródła: https://www.sixt.co.uk/toll-roads/europe/, 

https://www.tolls.eu/europe , 

https://www.m6toll.co.uk , 

https://dziennikzachodni.pl/platne-autostrady-w-polsce-ceny-2019-ile-kosztuje-a1-a2-a4-za-przejazd-mapa-drogi-ekspresowe-to-alternatywa-dla-platnych/ar/c4-13093379,  

https://pzmtravel.com.pl/ , 

https://www.autostrade.it, 

http://www.highwaymaps.eu 

Co warto wiedzieć?

  • W Polsce znajduje się 1 247 km autostrad (stan na 2021 r.), z czego 729 km to odcinki płatne. 
  • Najwięcej kosztuje odcinek Katowice - Kraków, prawie 40 gr za jeden kilometr. Najtańsze są autostrady zarządzane przez GDDKiA, które kosztują 10 gr za kilometr.
  • Cena autostrady zależy od zarządcy. 
  • Od 1 października 2021 na autostradach zarządzanych przez GDDKiA obowiązuje system poboru opłat e-TOLL, który zastąpił viaTOLL. 

FAQ - najczęściej zadawane pytania o płatne drogi w Polsce i Europie

  1. Gdzie w Polsce są płatne drogi?

    Płatne drogi w Polsce znajdują się na odcinkach:

    • Rusocin - Nowa Wieś (Autostrada A1),
    • Konin - Świecko (Autostrada A2),
    • Konin - Stryków (Autostrada A2),
    • Katowice - Kraków (Autostrada A4),
    • Wrocław - Sośnica (Autostrada A4).
  2. Ile kosztują autostrady w Polsce?

    Ceny autostrad w Polsce różnią się w zależności od zarządcy i wynoszą obecnie:

    Trasa

    Długość (km)

    Opłata

    Cena za 1 km

    Rusocin - Nowa Wieś

    152

    29,90

    0,20 zł

    Konin - Świecko

    255

    87,00

    0,34 zł

    Konin - Stryków

    99

    9,90

    0,10 zł

    Kraków - Katowice

    61

    24,00

    0,39 zł

    Wrocław - Sośnica

    162

    16,20

    0,10 zł

  3. Gdzie w Europie są najdroższe drogi?

    Najdroższą drogą w Europie jest aktualnie autostrada A10 na odcinku Genua-Ventimiglia. Za jej pokonanie zapłacimy 78,30 PLN, czyli 49 groszy za kilometr. To o 10 groszy więcej, niż najdroższy obecnie odcinek w Polsce Kraków-Katowice. 

    Ciekawostka: do niedawna autostrada A2 na odcinku Konin-Nowy Tomyśl należała do jednych z najdroższych dróg w Europie. Znalazła się także w zestawieniu top 10 najdroższych dróg świata według magazynu Budget Direct.