Dróg szybkiego ruchu przybywa w Polsce z roku na rok. Obecnie możemy korzystać z 1 799,7 km autostrad na naszej mapie, a to jeszcze nie koniec! Jak donosi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austostrad, w samym 2023 roku do użytku zostanie oddanych kolejne 49,4 km. Na całej sieci polskich dróg szybkiego ruchu funkcjonuje kilka niezależnych systemów płatności, które nie dla wszystkich kierowców są przejrzyste. Sprawdź, jak obecnie wygląda pobór opłat na autostradach i o czym warto pamiętać, zanim wyruszysz w trasę!

Klasyczne bramki, aplikacja mobilna w telefonie, bilet autostradowy czy urządzenie pokładowe – co Cię czeka, jeśli planujesz przejazd płatnym odcinkiem jednej z polskich autostrad? Wraz z rozbudową sieci dróg szybkiego ruchu modyfikacji ulega także pobór opłat na autostradach i formy, w jakich można je uiścić.

Znajdź OC już od 333zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty 19 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Ich wysokość i metoda płatności zależy od zarządcy konkretnego płatnego odcinka – pamiętaj, że aż trzy z pięciu są zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy. Jak płacić za autostrady w Polsce? Kierowca wjeżdżający na taką drogę ma szeroki wybór – dogodną opcję znajdą dla siebie zarówno Ci, którzy wolą tradycyjne rozwiązania, jak i miłośnicy nowoczesnej technologii.

Autostrady w Polsce - za które odcinki trzeba zapłacić?

Z niemal 1 800 km polskich autostrad za przejechanie 726 km trzeba zapłacić, w tym za:

  • 465 km odcinków koncesyjnych,
  • 262 km państwowych.

Odcinki zarządzane przez prywatne firmy to:

  • A1 GdańskToruń(Rusocin – Nowa Wieś) – AmberOne – GTC,
  • A2 Świecko–Konin (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.),
  • A4 KatowiceKraków (Stalexport Autostrada Małopolska S.A).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest natomiast odpowiedzialna za następujące:

  • A2 Konin–Stryków,
  • A4 Wrocław–Gliwice (Bielany Wrocławskie–Sośnica).

Co ważne, koncesje na płatne odcinki dróg są ograniczone czasowo – to oznacza, że we wskazanym w umowie terminie wygasną i przejdą pod jurysdykcję Państwa. To może znacząco wpłynąć na kwestie płatności za przejazd. W przypadku autostrady A2 będzie to 2037 rok, a dla A1 2039. Natomiast koncesja na odcinek A4 zarządzany przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wygaśnie w 2027 roku.

Obecnie również rozstrzyga się kwestia nowelizacja Ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. W efekcie ma dojść do całkowitego zniesienia opłat za autostrady zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W uzasadnieniu tej propozycji można przeczytać, że:

Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Ile kosztuje przejazd polskimi autostradami?

Stawki za przejazd płatnymi odcinkami w Polsce to temat, o którym dyskusja nigdy nie słabnie. Szczególnie że w ostatnim czasie prywatni koncesjonariusze ponownie ogłosili wzrost cen na zarządzanych przez siebie fragmentach, a autostrada A2 znajduje się w gronie najdroższych dróg na całym świecie! Każdy zarządca ustala własny cennik dla poszczególnych kategorii pojazdów. Oto, ile kosztuje przejazd płatnymi odcinkami autostrad w 2023 roku.

Ile kosztuje autostrada A4?

Na autostradzie A4 funkcjonują dwa płatne odcinki: Gliwice–Wrocław i Kraków–Katowice. Przejechanie całej tej trasy kosztuje kierowców samochodów osobowych dokładnie 46,20 zł. Ci, którzy skorzystają np. z płatności automatycznych, mogą liczyć na zniżkę.

Na odcinku A4 między Wrocławiem a Gliwicami, zarządzanym przez GDDKiA i KAS, kierowcy rozliczani są na podstawie pokonanego dystansu. Stawka za kilometr dla pojazdów do 3,5 tony wynosi 10 groszy. Motocykliści płacą natomiast 5 groszy.

Przykład: Teresa mieszka na co dzień we Wrocławiu. Postanowiła odwiedzić rodziców mieszkających w Rudach Raciborskich. Na podróż samochodem wybrała najszybszą trasę przez autostradę A4, wjeżdżając na nią na Bielanach Wrocławskich. Zjazd najbliższy jej rodzinnej miejscowości to Gliwice Sośnica. Za przejechanie tego odcinka o długości 162 km Teresa zapłaciła 16,20 zł.

Dwuczęściowy odcinek A4 między Katowicami i Krakowem (61 km) pozostaje w prywatnych rękach, a opłaty za jego przejechanie są znacznie wyższe. Ostatnia podwyżka miała miejsce 3 kwietnia 2023 roku. Przykładowo stawki wzrosły o 2 zł za pokonanie trasy dla kierowców samochodów osobowych (z 13 na 15 zł za każdy z dwóch fragmentów, ale z zachowaniem zniżki 2 zł przy płatnościach elektronicznych). Zmiany w cenniku objęły także inne kategorie pojazdów.

Ile kosztuje autostrada A2?

Przejazd autostradą A2 jest płatny od zachodniej granicy Polski na wysokości Świecka aż do Strykowa. Na tym odcinku opłaty pobierają dwa podmioty:

  • Świecko–Nowy Tomyśl (104,5 km) oraz Nowy Tomyśl–Konin (149 km): Autostrada Wielkopolska,
  • Konin–Stryków (99 km): GDDKiA.

W marcu 2023 spółka Autostrada Wielkopolska zmieniła opłaty za fragment między Nowym Tomyślem a Koninem, natomiast przejazd ze Świecka do Nowego Tomyśla kosztuje tyle samo. Jak zatem wygląda szczegółowy cennik na całym prywatnym odcinku A2 (252 km)? Opłaty na poszczególnych odcinkach kształtują się następująco.

ODCINEKCENA
Świecko-Rzepinbezpłatnie
Rzepin-Jordanowo10 zł
Jordanowo-Poznań Zachód36 zł
Poznań Zachód-Poznań Wschódbezpłatnie
Poznań Wschód-Września28 zł
Września-Konin28 zł

Ile kosztuje autostrada A1?

Autostrada A1 biegnąca z Rusocina do Gorzyczek ma długość 568 km, jednak opłaty za przejazd obowiązują tylko na 152 km między Toruniem a Gdańskiem, a konkretnie odcinkiem Nowa Wieś–Rusocin. Zarządza nim prywatna spółka AmberOne. Całkowity koszt przejazdu dla samochodu osobowego to obecnie 29,90 zł (za dwa płatne fragmenty):

  • Toruń (węzeł Nowa Wieś)–Grudziądz (Nowe Marzy, DK5, DK91): 12,30 zł,
  • Grudziądz (Nowe Marzy, DK5, DK91)–Gdańsk (Rusocin): 17,60 zł.

Jak płacić za autostrady w Polsce? Bramka, bilet czy aplikacja?

W grudniu 2021 roku tradycyjne bramki poboru opłat zlikwidowano na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA, jednak wciąż funkcjonują one na odcinkach koncesyjnych. Częściowa eliminacja tego rozwiązania z polskich dróg spowodowała, że powstało wiele innych metod płatności za przejazd.

Kierowcy w Polsce mają do wyboru aż 5 różnych sposobów na uregulowanie należności, w zależności od tego, na który fragment autostrady wjeżdżają. Wśród nich rozwiązanie dla siebie znajdą zarówno tradycjonaliści, jaki i zwolennicy nowych technologii:

  • papierowy bilet autostradowy,
  • e-bilet autostradowy,
  • aplikacja mobilna,
  • urządzenie pokładowe w samochodzie,
  • tradycyjna bramka na wybranych odcinkach.

Każdy z zarządców dróg wskazuje, z jakich form płatności mogą korzystać kierowcy planujący trasę na konkretnym fragmencie. Przed podjęciem decyzji dobrze jest dokładnie zapoznać się z zasadą działania każdej metody i jej ewentualnymi ograniczeniami. W końcu każdy chce dojechać od celu bez nieprzyjemnych niespodzianek czy kłopotów technicznych.

Porównaj ceny OC i AC

Opłaty za przejazd z aplikacją mobilną

Jak płacić telefonem za autostradę? Możliwości jest cały szereg! Wygodne płatności automatyczne za pośrednictwem specjalnej aplikacji bazują na dwóch rozwiązaniach technologicznych:

  • geolokalizacji,
  • videotollingu.

W pierwszym przypadku chodzi o pozycjonowanie satelitarne. Do wyliczenia należności za przejechany odcinek wykorzystywane jest położenie kierowcy po GPS. W ramach tej technologii działają dwie aplikacje: 

  • e-Toll na odcinkach państwowych 
  • Autopay na odcinkach państwowych i na większości koncesyjnych.

Z kolei videotolling to rozwiązanie wykorzystujące wideo lub zdjęcia z tablic rejestracyjnych pojazdów i automatyczny system rozpoznawania ich numerów. W ten identyfikuje samochód się podlegający opłacie drogowej. Ta metoda działa obecnie na dwóch koncesjonowanych odcinkach autostrad:

  • A1 (Toruń–Gdańsk),
  • A4 (Katowice–Kraków).

Natomiast aplikacje, które można w tym celu zainstalować, to:

  • Autopay,
  • mPay,
  • SkyCash,
  • AmberOne.

Jak i gdzie działa e-TOLL?

e-TOLL jest aplikacją rządową. Za jej pośrednictwem można uregulować płatność na autostradach zarządzanych przez Państwo, a więc:

  • A2 Konin–Stryków,
  • A4 Wrocław–Sośnica.

Można ją pobrać na urządzenie z systemem Android i iOS. Po jej zainstalowaniu należy wprowadzić do niej dane swojej karty płatniczej, a sama płatność może przebiegać na zasadzie konta przedpłaconego lub płatności odroczonych. Pamiętaj, że aplikacja e-TOLL nie obsługuje płatności BLIK-iem.

Jak krok po kroku opłacić przejazd z e-TOLL?

  1. Zarejestruj się na Internetowym Koncie Klienta (IKK) w systemie e-TOLL (https://etoll.gov.pl) 
  2. Pobierz aplikację i zainstaluj ją w swoim telefonie.
  3. Po zakończonej instalacji otrzymasz biznesowy identyfikator urządzenia - podaj go w IKK.
  4. Doładuj swoje konto w aplikacji (minimalna kwota to 20 zł).
  5. Uruchom aplikację i rozpocznij przejazd.
  6. Opłata zostanie automatycznie pobrana, gdy twoje urządzenie wyśle dane o Twojej lokalizacji do specjalnego systemu.
Pamiętaj! Ze względu na korzystanie z danych geolokalizacyjnych, aplikacja e-TOLL musi być włączona przez cały czas Twojego przejazdu. W przeciwnym razie nie zadziała.

Jak i gdzie działa Autopay?

Dzięki tej aplikacji można zapłacić za przejazd odcinkami państwowymi:

  • A2 Konin–Stryków,
  • A4 Wrocław–Gliwice,

ale również prywatnymi poza fragmentem drogi A2 Świecko–Konin (działają tam wyłącznie tradycyjne bramki). Autopay pobierzesz ze sklepu Appe Store, Google Play czy AppGallery. 

Jak krok po kroku opłacić przejazd z Autopay?

  1. Pobierz aplikację na telefon.
  2. Uruchom ją i podaj swój numer telefonu, adres e-mail, markę oraz numer rejestracyjny. 
  3. Wskaż preferowaną metodę płatności.
  4. Wybierz w aplikacji odcinek, w ramach którego będziesz podróżować.
  5. Przed wjazdem na płatną trasę aplikacja dodatkowo powiadomi Cię o zbliżającej się transakcji (masz opcję jej anulowania w ciągu 3 minut).
  6. Płatność zostanie naliczona po zjeździe z płatnego odcinka.

Jeśli chodzi o pobór opłat na autostradzie za pośrednictwem Autopay, do wyboru masz kilka metod: 

  • płatność kartą płatniczą,
  • usługę Zapłać z Play,
  • opłatę automatyczną bezpośrednio z rachunku bankowego.
Uwaga! Aby płatność z Autopay przebiegła prawidłowo musisz mieć włączoną opcję lokalizacji w swoim telefonie!

Jak i gdzie działa mPay?

Za pośrednictwem aplikacji mPay możesz zapłacić za przejazd autostradami rządowymi na odcinkach, jak również na odcinku prywatnym, na trasie:

  • A4 Katowice–Kraków,
  • A1 Toruń–Gdańsk.

Na tych dwóch koncesyjnych odcinkach autostrad mPay działa w systemie videotollingu. Aplikacja dostępna jest zarówno dla systemu Android, jak i iOS.

Jak zapłacić za przejazd z mPay krok po kroku?

  1. Z menu wybierz zakładkę Autostrady e-TOLL.
  2. Wprowadź w niej takie informacje, jak numer rejestracyjny i kategoria pojazdu.
  3. Określ docelowy odcinek i wskaż punkty wjazdu oraz zjazdu, które będą podstawą płatności.
  4. Możesz dodać do aplikacji konto bankowe albo wybierz opcję przedpłaty na mRachunek.
  5. Na skorzystanie z płatnej trasy masz 48 godzin od wskazanego przez przez Ciebie terminu.

Jak i gdzie działa SkyCash?

Jak płacić za autostrady w Polsce a aplikacją SkyCash? Możesz to zrobić na trasie A4 między Katowicami a Krakowem, a także na A1. Co więcej, w SkyCash kupisz również bilety komunikacji miejskiej albo zapłacisz za parking.

Jak zapłacić za przejazd ze SkyCash krok po kroku?

  1. Pobierz aplikację z Google Play lub AppStore.
  2. Zainstaluj ją na telefonie, a następnie wybierz opcję "Autostrady".
  3. Wprowadź dane pojazdu i dołącz swoją kartę płatniczą.
  4. Po aktywowaniu usługi i wjeździe na płatny odcinek należność zostanie automatycznie pobrana.
Ważne! Po aktywowaniu usługi automatycznej płatności w SkyCash nie musisz specjalnie włączać aplikacji.

Jak i gdzie działa AmberOne?

To specjalna aplikacja, dzięki której uregulujesz płatność za przejazd autostradą A1 na trasie Gdańsk–Toruń. 

Jak zapłacić za przejazd z AmberOne krok po kroku?

  1. Pobierz aplikację na telefon i zarejestruj się.
  2. Podaj swoje dane osobowe, dane samochodu.
  3. Dodaj numer swojej karty płatniczej.
  4. Podczas przejazdu na bramkach zjazdowych i wjazdowych kamery odczytają numer rejestracyjny auta.
  5. System AmberGo go rozpozna, a szlaban uniesie się automatycznie. Płatność zostanie pobrana po wyjeździe z płatnego odcinka.

Jeśli zastanawiasz się, jak płacić telefonem za autostradę, opcji masz mnóstwo. Poza wyżej wymienionymi aplikacjami na poszczególnych odcinkach można korzystać również z oficjalnych aplikacji bankowych, np.:

  • IKO,
  • Bank Millenium,
  • EnveloBank, PeoPay,
  • Alior Mobile,
  • Moje ING,
  • Santander Bank,
  • SGB Mobile.

Bilet i e-bilet autostradowy – jak działa i gdzie go kupić?

Alternatywą dla aplikacji mobilnych do płatności za przejazd są specjalne bilety dostępne zarówno w formie tradycyjnej, jak i elektronicznej. Jak dokładnie działa to rozwiązanie i kiedy się opłaca?

Papierowy bilet e-TOLL

Bilet autostradowy w tradycyjnej, papierowej formie funkcjonuje wyłącznie na odcinkach zarządzanych przez Państwo, a więc dla przypomnienia:

  • A2 Konin–Stryków,
  • A4 Wrocław–Gliwice.

Gdzie możesz kupić bilety? Są dostępne na stacjach paliw Orlen (obecnie jest ich ponad 230), a także na wybranych stacjach Shell, Lotos czy Circle K, zlokalizowanych w pobliżu autostrad. Jeśli podróżujesz płatnymi odcinkami sporadycznie i nie chcesz instalować aplikacji na telefonie, papierowy bilet autostradowy może być rozwiązaniem dla Ciebie.

Stacje, na których można kupić e-bilet autostradowy, mają specjalne naklejki widoczne na drzwiach wejściowych. W takich punktach funkcjonują kasy dedykowane kierowcom, którzy chcą kupić bilet. Ponadto jeśli masz wątpliwości co do zasady działania biletów autostradowych, możesz liczyć na pomoc i informacje ze strony przeszkolonych pracowników stacji.

E-bilet autostradowy 

Co ważne, e-bilet powinieneś kupić jeszcze zanim wyruszysz w trasę płatnym odcinkiem. Możesz zrobić to zarówno w aplikacji mobilnej, jak i na stronie internetowej: https://etoll.gov.pl/lekkie/e-bilet-autostradowy/e-bilet/ . W każdym przypadku instrukcja postępowania wygląda podobnie:

  1. Wskaż odcinek, którym zamierzasz podróżować.
  2. Dodaj dane pojazdu (kategoria, numer rejestracyjny, kraj rejestracji).
  3. Wskaż początkowy i końcowy punkt trasy.
  4. Podaj datę i godzinę planowanej podróży.
  5. Zapłać za przejazd zgodnie z wyliczoną stawką.

 Poza stroną internetową e-bilet autostradowy można kupić w aplikacjach:

  • e-TOLL PL BILET,
  • mPay,
  • Spar,
  • Orlen Pay,
  • IKO.

Tradycyjne bramki na autostradach – gdzie jeszcze funkcjonują? 

Klasyczny pobór opłat na autostradach wciąż działa na odcinkach:

  • A1 Gdańsk (Rusocin)–Toruń (Nowa Wieś),
  • A2 Świecko–Konin,
  • A4 Katowice–Kraków.

Można tam płacić gotówką nie tylko w naszej krajowej walucie, ale także w euro lub dolarach amerykańskich (reszta wydawana jest jednak w złotówkach). Za przejazd możesz także zapłacić kartą bankową lub flotową. Co jednak zrobić, jeśli planowana przez Ciebie trasa uwzględnia zarówno odcinki z bramkami, jak i te, na których zostały one zlikwidowane (rządowe)? 

Przykład: Pan Andrzej zaplanował przejazd z Krakowa do Wrocławia. Nie jest zwolennikiem nowych technologii, a na tej trasie obowiązuje go opłata na dwóch odcinkach – prywatnym między Krakowem a Katowicami, gdzie może zapłacić na bramkach, oraz rządowym między Gliwicami a Wrocławiem, gdzie zlikwidowano tradycyjne bramki autostradowe. Chcąc uniknąć konieczności pobierania aplikacji na telefon, aby zapłacić za te ostatni fragment A4, Pan Andrzej powinien kupić papierowy bilet autostradowy przed rozpoczęciem podróży.

Przed wyjazdem warto zatem dokładnie sprawdzić, jak wygląda pobór opłat na autostradzie na konkretnym odcinku – taka przezorność może uchronić Cię przed przykrymi niespodziankami i stresem.

Inne metody płatności za autostrady – A4Go, OBU i ZSL

Za autostrady w Polsce możesz zapłacić również za pośrednictwem specjalnego urządzenia pokładowego. Jak to działa w praktyce? Urządzenie należy przykleić do przedniej szyby. Kiedy zbliżysz się do bramki autostradowej skomunikuje się ono z anteną zainstalowaną  przy szlabanie. Do wyboru masz kilka rozwiązań:

  • A4Go, 
  • OBU,
  • ZSL.

Jak działa A4Go?

A4Go to urządzenie pokładowe do opłaty za przejazd na trasie Katowice–Kraków. Zostały tam wyznaczone specjalne bramki dla kierowców korzystających z tego rozwiązania (oznaczone charakterystycznym logo).

Elektroniczny pobór opłat opiera się w tym przypadku na technologii mikrofalowej. W praktyce kierowca instaluje w swoim samochodzie urządzenie, które wysyła sygnał do wspomnianej anteny na bramce. Co ważne, nie musisz otwierać szyb w aucie, aby przesył danych był niezakłócony. Korzystając z A4Go, masz do wyboru dwa sposoby płatności:

  • kupując impulsy (przejazdy przypisane do konkretnego urządzenia, działające na zasadzie pre-paid),
  • parując urządzenie z kartą płatniczą (opłata jest pobierana na zasadzie post-paid).

Jak działa OBU i ZSL?

OBU (On Board Unit) i ZSL (zewnętrzny system lokalizacyjny) umożliwiają płatność na odcinkach państwowych:

  • A2 Konin–Stryków,
  • A4 Wrocław–Gliwice.

Urządzenia te przesyłają dane geolokalizacyjne Twojego auta do systemu e-TOLL za pośrednictwem transmisji danych. Do użytku dopuszczane są modele, które pozytywnie przejdą specjalne testy i zostają dopuszczone do dystrybucji przez Ministerstwo Finansów.

ZSL instaluje się w samochodzie na stałe przez podłączenie do komputera pokładowego CAN oraz cyfrowego tachografu. Urządzenia OBU są natomiast przenośne i można je połączyć z pojazdem przez złącze zapalniczki.

Ważne! Aby móc skorzystać z tego typu urządzeń, trzeba wcześnie założyć konto w Internetowym Koncie Klienta w systemie e-TOLL.

Jazda płatnym odcinkiem bez biletu – jakie są konsekwencje?

Na prywatnych odcinkach polskich autostrad sprawa jest prosta. Jeżeli nie pobierzesz biletu na przejazd, szlaban po prostu się nie otworzy, a Ty nie wjedziesz na trasę. Natomiast gdy nie uiścisz opłaty w punkcie poboru lub przez aplikację przy zjeździe – nie będziesz mógł opuścić autostrady. W takim przypadku o płatności za przejazd trudno zapomnieć.


O wiele więcej uwagi wymaga podróż rządowymi odcinkami autostrad A2 i A4. Jeśli nie zadbasz o bilet uprawniający do przejazdu, musisz liczyć się z dość wysokim mandatem. Kierowcy aut osobowych, dostawczych o masie do 3,5 t oraz motocykli zapłacą 500 zł, zaś kierujący ciężarówkami do 1500 zł.

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Autostrady kontrolowane są za pomocą kamer przy wjazdach i zjazdach z płatnych odcinków. Poza tym pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej mogą dodatkowo nadzorować ruch, np. za pomocą dronów. Zarejestrowane dane trafiają do Izby Administracji Skarbowej w Łodzi lub głównego inspektora transportu drogowego (w przypadku samochodów ciężarowych).

Statystyki Krajowej Administracji Skarbowej pokazują, że przez pierwszych 8 miesięcy od momentu likwidacji bramek na A4 i A2 odnotowano niemal 1700 przypadków przejazdu bez biletu autostradowego. Mandaty za ten okres opiewały na łączną kwotę ponad 114 tys. zł.

Ile jest czasu na opłacenie mandatu?

Kierowca, który otrzymał mandat ma co do zasady 14 dni na jego uregulowanie. W przeciwnym razie KAS zacznie naliczać od tej kwoty odsetki. Skrupulatni ukarani mogą jednak nieco obniżyć wysokość kary, jeśli zapłacą do 7 dni od wystawienia mandatu. Jego wysokość zmniejszy się wówczas o 100 zł.

Ważne! Rozładowany telefon, na którym wykupiłeś bilet przez aplikację, nie jest usprawiedliwieniem! Podobnie sytuacja wygląda ze zgubieniem sygnału GPS.

Co powinieneś zrobić, jeśli napotkasz takie problemy techniczne? Jeżeli sygnał GPS zaniknie na dłużej niż 15 minut, musisz opuścić autostradę najbliższym możliwym zjazdem. Na uregulowanie opłaty masz wówczas 3 dni. Jeśli tego nie zrobisz, system naliczy Ci karę w wysokości 500 zł. 

Bezpieczna i komfortowa jazda autostradą – o czym pamiętać poza opłatami?

Co do zasady autostrada ma zapewniać Ci szybką, sprawną i bezpieczną podróż do celu. Rzeczywiście często okazuje się, że choć za niektóre fragmenty trasy trzeba zapłacić, czas i komfort podróży to rekompensują. Aby jednak cieszyć się płynną i bezstresową jazdą na drodze szybkiego ruchu, warto pamiętać nie tylko o obowiązkowych opłatach, ale także o zabezpieczeniu, np. w postaci dodatkowego ubezpieczenia assistance.

Ze względu na prędkości rozwijane na autostradach wszelkie zdarzenia drogowe, do jakich na nich dochodzi, mogą mieć jednak poważniejsze skutki niż wypadku i kolizje np. na drogach wojewódzkich. Podobnie sytuacja wygląda z nagłą awarią samochodu. Może ona skutecznie uniemożliwić Ci dotarcie do celu podróży. To właśnie ochrona assistance może okazać się najlepszym wyjściem z takiej sytuacji. Możesz wykupić ją jako dodatek do obowiązkowego ubezpieczenia OC lub osobno, jeśli planujesz dłuższą trasę. Wówczas będzie to tzw. assistance krótkoterminowe.

Zobacz także: Assistance krótkoterminowe - gdzie kupić assistance krótkoterminowe na wyjazd? | Rankomat.pl

Zakres ubezpieczenia assistance – na co możesz liczyć?

Polisa assistance jest całkowicie dobrowolna. Najpopularniejsze usługi, które ubezpieczyciel może świadczyć w jej ramach, to:

  • holowanie w razi awarii auta,
  • pojazd zastępczy,
  • naprawa auta na miejscu zdarzenia,
  • nocleg do pasażerów, 
  • dostawę paliwa,
  • wymianę opon.

Od zakresu ochrony zależy cena ubezpieczenia, a jego zasady są zawsze wyszczególnione w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) danego towarzystwa. 

Jak wybrać ASS dla siebie?

Powinieneś pamiętać, że holowanie pojazdu może być ograniczone limitem kilometrów określonym w konkretnym wariancie assistance. Na rynku znajdą się oczywiście ubezpieczyciele, którzy za odpowiednią stawkę zapewniają holowanie bez żadnych limitów. 

Przed zakupem polisy warto także dokładnie sprawdzić jej zakres terytorialny. To szczególnie ważne przy wyjazdach zagranicznych, ponieważ niektóre kraje, jak Rosja czy Mołdawia mogą być wyłączone z warunków ochrony.

Analizując rynek ubezpieczeniowy w Polsce, można stwierdzić, że zakup ubezpieczenia ASS w pakiecie z OC to często korzystniejsza cenowo oferta niż zakup assistance jako osobnej polisy. Aby znaleźć rozwiązanie odpowiadające Twoim potrzebom, możesz korzystać ze specjalnego kalkulatora ubezpieczeń. W ten sposób porównasz ze sobą oferty nawet 19 towarzystw ubezpieczeniowych! Na pewno znajdziesz wśród nich coś dla siebie. Korzystając porównywarki internetowej możesz zaoszczędzić na pakiecie ochronnym nawet 500 zł.

Najkorzystniejsze OC z assistance
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
833,86 zł rata od 296,62 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1004,00 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1091,00 zł rata od 626 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1306,00 zł rata od 470 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
1320,29 zł rata od 778,89 zł
Najkorzystniejsze OC z assistance
Link4
833,86 złrata od 296.62 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
1004,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
1091,00 złrata od 626.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1306,00 złrata od 470.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
1320,29 złrata od 778.89 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Najkorzystniejsze OC z assistance dla 40-letniego kierowcy z Krakowa; samochód: Honda CR-V z 2017 roku

Choć autostrady to jedne z najszybszych i najwygodniejszych rodzajów dróg, nagła awaria i konieczność postoju może przydarzyć się każdemu kierowcy. To kłopotliwe, zwłaszcza jeśli w pobliżu nie ma stacji paliw czy warsztatu samochodowego.

Pamiętaj, że ubezpieczenie assistance możesz wykupić w różnych wariantach czasowych i terytorialnych. Jeśli często podróżujesz autostradami, szczególnie warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu. Niezależnie od tego, czy szukasz polisy ASS na wyjazd, czy na cały rok – sprawdź najkorzystniejsze oferty dla siebie!

Co warto wiedzieć?

  1. Obecnie można płacić za przejazd polskimi autostradami na pięć różnych sposobów (aplikacja mobilna, tradycyjne bramki, bilet papierowy, e-bilet i urządzenie pokładowe).
  2. Dostępne metody płatności za przejazd ustala indywidualnie zarządca konkretnego odcinka drogi.
  3. Tradycyjne bramki poboru opłat funkcjonują jedynie na odcinkach: A1 Gdańsk (Rusocin)–Toruń (Nowa Wieś), A2 Świecko–Konin, A4 Katowice–Kraków.  
  4. Jeśli nie opłacisz należności za przejazd płatnym odcinkiem w trakcie podróży, masz na to 3 dni od jej zakończenia.
  5. Mandat za brak biletu autostradowego może wynosić odpowiednio do 500 zł lub 1500 zł w zależności od kategorii pojazdu.

Najczęściej zadawane pytania o to, jak płacić za autostrady w Polsce

  1. Czy papierowy bilet autostradowy mogę kupić na każdej stacji benzynowej?

    Bilety papierowe dostępne są na wybranych stacjach sieci Orlen (obecnie jest ich ponad 230 na mapie Polski), ale także Shell, Lotos czy Circle K, które mieszczą się w pobliżu płatnych dróg. Jeśli interesuje Cię właśnie taka forma płatności za przejazd, sprawdź wcześniej na stronie sieci, czy w wybranym punkcie sprzedawane są bilety tradycyjne.

  2. Czy mogę obniżyć mandat wystawiony za jazdę bez biletu autostradowego?

    Tak! Kierowcy, którzy zostali ukarani mandatem mają na uregulowanie mandatu 14 dni. Jeśli jednak zrobisz to szybciej (do 7 dni), obniżysz jego wysokość o 100 zł.

  3. Czy mogę zapłacić za przejazd płatnym odcinkiem po zakończeniu podróży?

    Jeśli przejechałeś płatnym odcinkiem bez biletu i nie otrzymałeś mandatu, e-bilet autostradowy możesz kupić w aplikacji e-TOLL PL BILET, aplikacjach partnerów lub na stacjach paliw partnerów e-TOLL w ciągu 3 dni od daty zakończenia przejazdu.

  4. Jak na autostradzie wygląda kontrola płatności przez kierowców w systemie-TOLL?

    Kierowcy kontrolowani są za pośrednictwem kamer zlokalizowanych na bramkach, ale także przez radiowozy Krajowej Izby Skarbowej i Inspektoratu Transportu Drogowego.

  5. Czy aplikacje e-TOLL i Autopay mogą działać „w tle”?

    Tak. Każda z tych dwóch aplikacji może działać w tle, aby opłata została pobrana automatycznie.