AdBlue ma chronić środowisko, ale niektórym kierowcom nie podoba się, że muszą o niego dbać, a także za niego płacić. Wyjaśniamy, co to jest AdBlue i czy naprawdę trzeba się go obawiać.

Co to jest AdBlue?

Najprościej mówiąc, jest to płyn, który w samochodach z silnikiem diesla ma za zadanie neutralizować szkodliwe dla środowiska substancje. Nie jest to jednak dodatek do paliwa, ale płyn, który miesza się ze spalinami poza silnikiem.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów
Jeśli dokładniej przyjrzeć się całemu procesowi, to – według Wikipedii – AdBlue jest nazwą handlową 32,5-procentowego wodnego roztworu mocznika. Jest on stosowany w branży motoryzacyjnej jako reduktor w celu rozłożenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.

W technologii SCR AdBlue jest kierowany pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze, gdzie zachodzi redukcja szkodliwych dla atmosfery tlenków azotu na azot oraz wodę.

Cały proces jest bezpieczny, a AdBlue nie jest szkodliwy ani dla człowieka, ani dla środowiska. Co ciekawe, substancja wcale nie ma koloru niebieskiego (jak wskazuje nazwa),ale jest bezbarwna.

Kiedy i po co zaczęto stosować AdBlue?

Świat o AdBlue masowo usłyszał po tym, gdy wprowadzono normę redukcji emisji spalin – Euro 6. Od 1 września 2014 r. muszą ją spełniać wszystkie nowe samochody ciężarowe oraz osobowe napędzane silnikiem diesla. Euro 6 wymusiło na producentach obniżenie zawartości tlenków azotu w spalinach aż o 80% w porównaniu do Euro 5, a jednym ze sposobów by to zrobić, jest właśnie stosowanie AdBlue.

W praktyce AdBlue najczęściej można znaleźć w pojazdach wyprodukowanych po 2015 r., takich jak: Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen, Renault, Jaguar, BMW, Mercedes.

Gdzie znajduje się wlew do zbiornika AdBlue w aucie?

Jeśli chodzi o wlew paliwa w samochodach osobowych, to jedyny dylemat sprowadza się do pytania: od strony kierowcy czy pasażera. AdBlue jednak w żadnym momencie nie miesza się z paliwem, więc umiejscowienie zbiornika z tym płynem jest już całkowicie zależne od producenta danej marki. By odnaleźć wlew, należy szukać niebieskiej nakrętki. Na ogół znajduje się ona obok wlewu paliwa, ale może być również umiejscowiona w bagażniku, a nawet pod maską.

Gdzie kupić i jak tankować AdBlue?

Tu sprawa jest prosta – AdBlue można kupić na niektórych stacjach i wlać z dystrybutora, podobnie jak paliwo. Można również nabyć go w plastikowych opakowaniach, które dostępne są nie tylko na stacjach, ale też w sklepach motoryzacyjnych czy hipermarketach. Pojemność opakowania wynosi od 1 do 10 litrów.

Uwaga! Należy uważać, by podczas uzupełniania nie rozlać AdBlue w pojeździe, ponieważ ma on duże właściwości korozyjne, poza tym może wydzielać niezbyt przyjemny zapach. Dlatego najlepiej kupować AdBlue ze specjalnymi dozownikami.

Ile kosztuje AdBlue?

Znacznie bardziej opłacalne jest tankowanie go na stacjach paliw, tyle tylko, że dystrybutory z AdBlue wciąż nie są bardzo popularne. Na stacji litr płynu kosztuje ok. 2 zł, ale w podobnej cenie można znaleźć go w internecie. Z ceną dwa, a nawet trzykrotnie wyższą musimy liczyć się w przypadku kupowania płynu w sklepie stacjonarnym.

Jaka jest wydajność AdBlue?

Tu możemy uspokoić – korzystając z AdBlue nie trzeba zajeżdżać na stację benzynową tak często jak w przypadku paliwa. AdBlue zużywa się bowiem znacznie wolniej, a konkretne spalanie zależne jest od silnika, a także naszego stylu jazdy. Można jednak przyjąć, że 1 litr AdBlue może wystarczyć na ok. 1000 km.

Bak na AdBlue na ogół mieści ok. kilkunastu litrów płynu, dlatego zaleca się, by co 10 tys. km wlać 10 litrów płynu. Dla łatwości można pamiętać, by uzupełniać zbiornik np. przy okazji wymiany oleju.

Co zrobić, gdy zabraknie AdBlue?

Może się jednak okazać, że zapomnimy o AdBlue, a wtedy niewiele płynu już pozostanie w zbiorniku. Nie musimy jednak tym się zbytnio przejmować, ponieważ samochód wyśle nam sygnał (dźwiękowy lub wizualny),  że AdBlue się kończy.

Gdy samochód wyśle sygnał, że należy uzupełnić poziom Adblue, to nie należy panikować. Zazwyczaj można przejechać samochodem jeszcze kilkaset kilometrów. Jeśli jednak przesadzimy z jazdą na tzw. oparach AdBlue, wówczas musimy liczyć się z tym, że samochód automatycznie unieruchomi się i zacznie działać dopiero po dolaniu tego płynu

- mówi Stefania Stuglik, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Do takiej sytuacji jednak lepiej nie doprowadzać, bo niektóre pojazdy ponownie mogą być uruchomione dopiero w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

AdBlue najlepiej uzupełnić „pod korek” (lub przynajmniej o 5-10 litrów),ponieważ wlanie mniejszej ilości płynu może nie zostać odnotowane przez komputer samochodowy.

Jakie są zalety stosowania AdBlue?

Za główne atuty stosowania AdBlue uznaje się:

  • ochronę środowiska;
  • zmniejszenie spalania oleju napędowego (konkretne wartości zależne są od typu silnika, ale dzięki AdBlue pojazd może spalać nawet 5 proc. mniej paliwa, a to oznacza, że AdBlue może nie tylko na siebie zarobić, ale potrafi też generować oszczędności);
  • zniżki. W niektórych miastach Europy użytkownicy AdBlue mniej płacą za wjazd do niektórych stref.

Czy za niestosowanie AdBlue mogą grozić kary?

Zdarzają się kierowcy, którym AdBlue przeszkadza. Kłopotliwa może być jego temperatura zamarzania (już poniżej -10 stopni),  jeśli np. przestaną działać grzałki. Inni z kolei za AdBlue nie chcą płacić. Nie jest to częste podejście, ale jeśli ktoś się uprze, to może usunąć AdBlue ze swojego pojazdu. Można to zrobić poprzez fizyczny demontaż lub – łatwiej – poprzez dezaktywację systemu, która odbywa się przez podpięcie do pojazdu komputera.

Tyle tylko, że możliwe jest, iż sprawność systemu AdBlue zostanie sprawdzona. Kontroli może dokonać policja (najczęściej dzieje się to w Austrii oraz Niemczech) i jeśli wykryje nieprawidłowość, to kierowca takiego pojazdu naraża się na bardzo wysoki mandat.

Co warto wiedzieć

  • AdBlue to 32,5-procentowy roztwór wodny mocznika.
  • Płyn ma za zadanie neutralizować szkodliwe dla środowiska substancje.
  • AdBlue na żadnym etapie nie miesza się z paliwem.
  • Płyn można tankować z dystrybutorów na niektórych stacjach benzynowych, ale dostępny jest również w plastikowych opakowaniach, które są do nabycia na stacjach, w sklepach stacjonarnych lub w internecie.
  • Brak AdBlue w baku może zakończyć się unieruchomieniem pojazdu i wizytą w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy AdBlue może być niebezpieczny?

    Płyn AdBlue można normalnie przewozić, np. w bagażniku samochodu, ponieważ nie jest ani łatwopalny, ani wybuchowy. Oczywiście, należy trzymać go z dala od dzieci, a także pamiętać (szczególnie podczas dozowania),że ma silne właściwości korozyjne i może wydzielać niezbyt przyjemny zapach. Powinniśmy więc uważać, by go nie rozlać.
  2. Co, jeśli przez przypadek wleję AdBlue do zbiornika paliwa?

    Pamiętajmy, że płyn AdBlue dozujemy zawsze do wlewu zabezpieczonego niebieską nakrętką. Jeśli jednak przytrafi nam się pomyłka i AdBlue dodamy do paliwa, to wówczas w żadnym wypadku nie powinniśmy uruchamiać silnika, tylko wezwać na miejsce specjalistę, który prawdopodobnie zdecyduje o czyszczeniu baku.
  3. Czy płyny typu AdBlue czymś się od siebie różnią?

    Na rynku można znaleźć wiele płynów typu AdBlue, które różnią się marką, opakowaniem i przede wszystkim ceną Nie ma jednak najmniejszego sensu przepłacanie za taki płyn, ponieważ każdy AdBlue ma dokładnie taki sam skład, czyli mocznik (32,5 proc.) oraz woda demineralizowana (67,5 proc.).
  4. Jak szybko poznać, że samochód korzysta z AdBlue?

    Niektórzy kupujący wypytują o szczegóły sprzedawców, inni szperają w internecie lub poszukują w samochodzie niebieskiej nakrętki. Czasem jednak wystarczy rzut oka na nazwę silnika, by mieć pewność, że korzysta on z AdBlue. Niektórzy producenci pojazdów w nazwach silników umieszczają bowiem wskazówkę, np. BlueHDI czy SCR, co oznacza, że pojazd korzysta z AdBlue.
  5. Czy istnieje inna nazwa dla AdBlue?

    W Polsce jest to zdecydowanie najczęściej używana nazwa płynu, który odpowiada za redukcję spalin. W Europie można jednak spotkać się z innymi nazwami AdBlue, jak np. DEF, Noxy AdBlue, Air1TM, AUS 32 lub ARLA 32. W przypadku wątpliwości, najlepiej skonsultować się ze sprzedawcą, który na pewno będzie kojarzył nazwę „AdBlue”.