Rozglądasz się za nowym samochodem i bierzesz pod uwagę zakup auta hybrydowego? Przygotowaliśmy poradnik, którego lektura pomoże Ci określić, czy pojazd z podwójnym napędem spełni Twoje oczekiwania. Dowiedz się, jak działają samochody hybrydowe oraz poznaj zalety i wady ich codziennego użytkowania.

Jednym z powodów rosnącego zainteresowania samochodami hybrydowymi wśród kierowców są oszczędności, jakie wiążą się z ich eksploatacją. Nieco innymi przesłankami kierują się jednak koncerny motoryzacyjne. Wprowadzając do oferty kolejne modele aut hybrydowych, wpisują się oni w trendy związane z dążeniem do zeroemisyjności, a jednocześnie są w stanie spełnić coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin.

Co to znaczy, że samochód jest hybrydowy?

Dla samochodów hybrydowych charakterystyczne są dwa – zamiast jednego – źródła napędu. Każdy samochód hybrydowy jest wyposażony w jednostkę spalinową (benzynową lub wysokoprężną) i silnik elektryczny, przy czym silników elektrycznych może być więcej niż jeden. Jednocześnie nie zawsze akumulator musi być doładowywany z zewnętrznego źródła – tego wymagają jedynie hybrydy plug-in.

Samochody hybrydowe nie są wynalazkiem ostatnich lat – pierwszy taki pojazd (Lohner-Porsche) został zaprezentowany w 1900 r. Z kolei do upowszechnienia aut tego typu doszło w latach 90. ubiegłego wieku za sprawą japońskiej motoryzacji, a precyzując koncernu Toyota. Pierwszym seryjnie produkowanym hybrydowym samochodem osobowym był model Prius.

Jak prezentuje się udział w rynku samochodów z napędem hybrydowym? Z informacji opublikowanych na stronie internetowej Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w III kwartale 2022 r. na terenie Unii Europejskiej w sprzedaży wciąż dominowały auta napędzane olejem napędowym i benzyną (54,3 proc.). Hybrydy miały w tym okresie udział 22,6 proc. z kolei auta elektryczne 11,9 proc.

Jakie są rodzaje hybryd?

Mimo że wspólną cechą wszystkich samochodów zaliczanych do grona hybrydowych jest posiadanie dwóch źródeł napędu, to jednak wewnątrz tej grupy można dokonać podziału. Uwzględniając wykorzystywane przez producentów rozwiązania, wyróżnia się: mHEV (miękkie hybrydy), HEV (pełne hybrydy) i PHEV (hybrydy plug-in).

mHEV, HEV, PHEV oraz BEV (samochody elektryczne) to skróty utworzone od określeń funkcjonujących w języku angielskim. mHEV – mild Hybrid Electric Vehicle, HEV – Hybrid Electric Vehicle, PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle, BEV – Battery Electric Vehicle.

Auta hybrydowe mHEV

W samochodach hybrydowych mHEV silnik elektryczny stanowi jedynie wsparcie dla jednostki spalinowej. Zadanie silnika elektrycznego polega na pełnieniu funkcji rozrusznika i alternatora oraz zasilaniu wewnętrznych systemów. Jego konstrukcja umożliwia też odzyskiwanie energii podczas hamowania i odciąża silnik spalinowy podczas przyspieszania, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Cechą charakterystyczną takich pojazdów jest częste wyłączenie się silnika spalinowego – podczas toczenia się, hamowania czy postoju.

Auta hybrydowe typu mHEV dobrze sprawdzają się w ruchu miejskim, gdzie manewry hamowania i przyspieszania są niezwykle częste. Ponieważ nie są one szczególnie mocno reklamowane przez producentów, to niektórzy kierowcy mogą być nieświadomi, że korzystają z samochodu hybrydowego.

Układ napędowy mHEV zastosowano w niektórych wersjach następujących modeli:

  • Ford Focus i Ford Puma
  • Skoda Octavia Style
  • Mazda 3 i Mazda CX-30

Auta hybrydowe HEV

Samochody zaliczane do pełnych hybryd są wyposażone w silnik elektryczny realizujący dwa zadania. Pierwsze to wsparcie jednostki spalinowej i zapewnienie oszczędności paliwa – analogicznie jak w typie mHEV. Drugie to samodzielne napędzanie samochodu, co jest możliwe dzięki mocniejszemu silnikowi elektrycznemu. Jednocześnie zasięg jazdy na akumulatorze nie jest duży – wynosi maksymalnie kilkanaście kilometrów. W rezultacie funkcja ta jest wykorzystywana praktycznie jedynie w miastach.

Silniki elektryczne montowane w pojazdach z grupy HEV – podobnie jak auta mHEV – pozyskują energię podczas pracy jednostki spalinowej i hamowania. Jednocześnie ich konstrukcja nie umożliwia doładowywania z zewnątrz, jak ma to miejsce w hybrydach plug-in.

Przykładowe modele samochodów z wersją HEV:

  • Honda HR-V i Honda CRV
  • KIA Sorento
  • Renault Clio e-Tech i Renault Arkana e-Tech

Auta hybrydowe PHEV

Trzecia grupa hybryd (plug-in, PHEV) pozwalają w pełni czerpać korzyści z jazdy bezemisyjnej. Jest to możliwe dzięki wyposażeniu pojazdów w pojemne akumulatory ładowane z gniazdka. Jednocześnie – dzięki obecności jednostki spalinowej – akumulator nie musi być tak duży, jak w pojazdach elektrycznych. To z kolei korzystnie przekłada się na czas potrzebny do naładowania baterii.

Auta hybrydowe PHEV doskonale sprawdzają się zarówno podczas codziennej jazdy po mieście, jak i na nieco dłuższych trasach (korzystając jedynie z energii elektrycznej, mogą przejechać maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów). Jednocześnie obecność silnika elektrycznego wspomaga pracę jednostki spalinowej, co pozwala obniżyć zużycie paliwa i uzyskać lepsze osiągi.

Przykładowe modele z wersjami plug-in:

  • Skoda SuperB iV i Skoda Octavia RS
  • Mercedes E300e i Mercedes GLA 250e
  • Suzuki Across

Jak ładuje się samochód hybrydowy?

Jedno z częstszych pytań zadawanych przez osoby rozważające zakup samochodu hybrydowego brzmi: czy auta hybrydowe trzeba ładować? Sposób ładowania samochodu hybrydowego jest uzależniony od jego typu. Zasadniczo pojazdy hybrydowe można podzielić na takie, które wymagają w tym zakresie ingerencji ze strony użytkownika i takie, które ładują się samodzielnie.

Ładowanie silnika elektrycznego w różnych typach aut hybrydowych:

  • mHEV i HEV – oprócz silnika spalinowego do automatycznego naładowania akumulatora zostaje wykorzystana również energia odzyskana podczas zwalniania pojazdu czy zjazdu ze wzniesienia; z tego powodu samochody te nie mają na karoserii dodatkowej klapki na gniazdo ładowania,
  • PHEV – akumulator może zostać naładowany zarówno automatycznie (wykorzystując pracę silnika spalinowego czy zasadę rekuperacji), jak i przez użytkownika, stąd też samochody te są wyposażone w gniazdo ładowania.

Wady i zalety silników hybrydowych

Samochody hybrydowe mają sporo zalet. Po stronie korzyści trzeba wskazać niższe zużycie paliwa, co ma związek z rekuperacją energii wynikającą z obecności w aucie silnika elektrycznego. Według deklaracji producentów, oszczędności wynoszą do 4 litrów na 100 km. Użytkownicy pojazdów hybrydowych doceniają też możliwość zeroemisyjnej, cichej i komfortowej jazdy po mieście.

Powyższe atuty nie są jedynymi – na ich liście znajdują się też mniej oczywiste cechy aut z silnikami hybrydowymi:

  • mniejsze zużycie tarcz i klocków hamulcowych,
  • brak usterek typowych dla aut z silnikami wysokoprężnymi – np. awarii koła dwumasowego czy układu wtryskowego,
  • niższe opłaty za parkowanie w niektórych miastach,
  • niższe zanieczyszczenie powietrza,
  • niższy podatek akcyzowy – w przypadku sprowadzania auta do Polski z zagranicy.

Aby ocenić, czy zakup auta hybrydowego się opłaca, trzeba jednak uwzględnić również wady silników hybrydowych. Ich lista – podobnie jak katalog zalet – jest długa. Przeciwnicy tego rozwiązania słusznie podkreślają, że samochody z napędem hybrydowym sprawdzają się głównie w kontekście jazdy miejskiej. Do tego dochodzi wyższa cena pojazdu, przy czym ostateczna kwota zawsze jest uzależniona od indywidualnych preferencji nabywcy.

Pozostałe minusy aut hybrydowych:

  • mniejsza powierzchnia bagażnika – ma to związek z przestrzenią potrzebną na montaż akumulatorów elektrycznych,
  • dłuższa i bardziej skomplikowana naprawa,
  • kosztowna wymiana akumulatorów,
  • niewielka liczba produktów ubezpieczeniowych dedykowanych właścicielom hybryd – mowa głównie o assistance,
  • ograniczony wybór modeli.

Grupa pojazdów hybrydowych jest wewnętrznie zróżnicowana. Zastosowanie akumulatorów o różnej pojemności powoduje, że zalety i wady tych aut można też rozpatrywać dla poszczególnych typów hybryd, czyli mHEV, HEV i PHEV.

Zalety i wady poszczególnych typów aut hybrydowych

mHEVHEVPHEV

✓Auta lżejsze niż hybrydy typu PHEV

✓Tańsze niż pozostałe typy hybryd

✓Nieco niższa emisja spalin niż w hybrydach mHEV

✓Możliwość zeroemisyjnej jazdy na krótkich odcinkach

✓Znaczna redukcja śladu węglowego

✓Ulgi podatkowe, z których mogą skorzystać nabywcy

✗Nie zapewniają dużej oszczędności paliwa

✗Silnik elektryczny nie jest w stanie samodzielnie napędzać pojazdu

✗Niewielki dystans, jaki można pokonać na silniku elektrycznym

✗Hybrydy HEV są cięższe niż mHEV

✗Wysoki koszt początkowy – te hybrydy są najdroższe

✗Czas ładowania akumulatora może wynosić nawet kilka godzin

Ile kosztuje samochód hybrydowy?

Jeżeli rozważasz zakup samochodu hybrydowego, możesz zastanawiać się, jaką pulą środków musisz dysponować. Ile kosztuje samochód hybrydowy? Oto przykłady:

  • od 112 500 zł do 134 500 zł (w zależności od wersji wyposażenia) zapłacisz za nowy Hyundai Kona Hybrid (1.6 GDI 6DCT 2WD 141 KM),
  • za najtańszą wersję Skody Octavii iV, którą można znaleźć na liście polecanych modeli, trzeba zapłacić 116 500 zł (1.5 TSI e-Tec Mild Hybrid 110 kW 150 KM),
  • jednym z najtańszych nowych modeli jest Fiat Panda – ceny aut z rocznika 2022 r. zaczynają się od 56 600 zł (1.0 HYBRID 70 KM).

Nowy samochód nie jest naturalnie jedyną możliwością – możesz też poszukać ofert na rynku pojazdów używanych. Wśród polecanych pojazdów z drugiej ręki znajdują się zwłaszcza japońskie modele – Toyota Prius (ok. 29 tys. zł) i Honda CR-Z (ok. 25 tys. zł).

Czy warto kupić samochód hybrydowy?

Opłacalność zakupu samochodu hybrydowego to kwestia indywidualna. Warto rozpatrywać tę kwestię przez pryzmat własnych potrzeb. Jeżeli szukasz pojazdu z kategorii „eko”, chcesz oszczędzać na paliwie, a na co dzień pokonujesz jedynie krótkie dystanse w obrębie miasta, to auto hybrydowe jest ciekawą alternatywą dla pojazdów wyposażonych w najpopularniejsze napędy.

I odwrotnie – jeżeli często wybierasz się w dłuższe trasy i korzystasz z autostrad, to auto hybrydowe niekoniecznie będzie dobrym rozwiązaniem. W tej sytuacji rzeczywiście lepiej zrobisz, gdy skoncentrujesz się na poszukiwaniach samochodu wśród modeli wyposażonych jedynie w jednostkę spalinową – auta mHEV, HEV czy PHEV mogą nie być optymalnym wyborem.

Rozważasz sprowadzenie samochodu hybrydowego z zagranicy? Dobrą wiadomością są obniżone stawki podatku akcyzowego – wynoszą one:
  • 9,3 proc. dla samochodów osobowych hybrydowych z silnikiem o pojemności przekraczającej 2000 cm3,
  • 1,55 proc. dla samochodów osobowych hybrydowych z silnikiem o pojemności do 2000 cm3.
Jednocześnie do 31 grudnia 2022 r. właściciele samochodów plug-in zostali zwolnieni z akcyzy. Zgodnie z projektem ustawy o podatku akcyzowym to zwolnienie ma zostać utrzymane do końca 2029 r.

Przywileje samochodów hybrydowych a elektrycznych

Jednym ze sposobów zachęcenia kierowców do zainteresowania się autami z alternatywnymi napędami są rozmaite przywileje. W ich przypadku istnieje jednak wyraźne rozgraniczenie na samochody hybrydowe i elektryczne przy jednoczesnej korzyści dla posiadaczy aut bezemisyjnych.

Na podstawie obowiązujących przepisów (m.in. ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych) właściciele samochodów elektrycznych mogą:

  • korzystać z pasów ruchu dla autobusów (buspasów) – do 1 stycznia 2026 r.
  • poruszać się po strefach czystego transportu – gdy na terenie gminy taka strefa została ustanowiona,
  • bezpłatnie parkować pojazdy w strefach płatnego parkowania – bez dodatkowych oznaczeń pojazdu.

Niestety, te udogodnienia nie są dostępna dla właścicieli samochodów hybrydowych, bez względu na ich typ. Z drugiej strony niektóre miasta (np. Kraków, Gdańsk czy Rzeszów) wprowadziły korzystne rozwiązania dla kierowców korzystających na co dzień z hybryd.

Przykład:  W Gdańsku posiadacze samochodów PHEV nie płacą za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania i Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Muszą jednak wcześniej złożyć wniosek o wydanie karty zerowej stawki opłat.

Ile kosztuje ubezpieczenie auta hybrydowego?

Cena ubezpieczeń jest zależna od konkretnego pojazdu i kierowcy – liczba czynników kształtujących wysokość składki jest długa. Jeżeli jednak zastanawiasz się nad opłacalnością zakupu hybrydy, z pewnością chcesz znać orientacyjne koszty. Na jaki wydatek muszą przygotować się właściciele pojazdów mHEV, HEV i PHEV?

Opierając się na ofertach, jakie użytkownicy kalkulatora Rankomat otrzymują od ubezpieczycieli, jesteśmy w stanie wskazać, kto płaci najmniej za ubezpieczenie OC. W I półroczu byli to właściciele samochodów elektrycznych – średnio na OC przeznaczali oni 401 zł. Więcej płacili kierowcy ubezpieczający auta benzynowe (511 zł). Tuż za nimi znaleźli się właściciele samochodów z instalacją LPG (526 zł), a następnie użytkownicy hybryd (529 zł). Najwięcej w podanym okresie (537 zł) OC kosztowało użytkowników samochodów z silnikami wysokoprężnymi

Daniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.plDaniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl

Za pomocą kalkulatora zamieszczonego na naszej stronie internetowej możliwe jest też sprawdzenie, jaką wysokość będzie miała składka ubezpieczeniowa dla samochodu, którego zakup jest dopiero planowany. To prosty sposób, aby sprawdzić, na jaki wydatek trzeba się przygotować.

Przykład:  Pani Anna z Katowic ma w planach zakup na początku grudnia hybrydowej Toyoty Prius z rocznika 2021. Dzięki długiej i wzorowej historii ubezpieczeniowej liczy ona, że otrzyma od firmy ubezpieczeniowej atrakcyjną ofertę.

Najtańsze oferty dla przyszłej właścicielki Toyoty Prius

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
400,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
407,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
2614,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z 11.2022 r.

Najdroższy pakiet obejmujący wszystkie ubezpieczenia dodatkowe (AC, NNW i assistance) kosztował 4600 zł. Już na etapie orientacyjnej kalkulacji klientka otrzymała jednak kilkanaście różnych ofert.

Przykład:  Pan Piotr już od dawna korzysta z samochodów hybrydowych – przekonują go do tego liczne korzyści, jakie obserwuje podczas jazdy po zatłoczonym centrum Łodzi. Aktualnie poszukuje on ubezpieczenia dla użytkowanej od kilku miesięcy hybrydowej Hondy CR-Z z 2010 r. W jego 5-letniej historii ubezpieczeniowej zdarzyła się jedna kolizja.

Najtańsze propozycje dla właściciela Hondy CR-Z

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
OC
AC Mini
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
994,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
1011,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
1049,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
1060,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
1077,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z 11.2022 r.

Właściciel Hondy CR-Z ma spory wybór. Biorąc pod uwagę niewielką różnicę cen między OC a pakietami OC z AC Mini, assistance lub NNW, kierowca zdecydował się na dodatkową ochronę.

Co warto wiedzieć

  • Pojazdy hybrydowe są wyposażone w dwa źródła napędu – jednostkę spalinową i silnik elektryczny.
  • Grupa pojazdów hybrydowych jest zróżnicowana – wybierać można wśród hybryd mHEV, HEV i PHEV.
  • Silniki elektryczne w hybrydach mHEV i HEV wspierają jednostkę spalinową. W pełni bezemisyjną jazdę zapewniają auta plug-in.
  • Jedną z głównych zalet samochodów hybrydowych jest obniżenie zużycia paliwa o 10-15 proc.
  • W niektórych miastach Polski na właścicieli pojazdów hybrydowych czekają dodatkowe korzyści, np. bezpłatne parkowanie w płatnych strefach.
  • W I połowie 2022 r. składka ubezpieczenia OC auta hybrydowego kosztowała właściciela średnio 529 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy hybrydę trzeba tankować?

    Tak, samochody hybrydowe wymagają tankowania. Częstotliwość wizyt na stacji paliw zależy jednak od rodzaju hybrydy. Pojazdy mHEV są wyposażone w akumulator o zbyt małej pojemności, by możliwa była jazda z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego – paliwo jest zatem niezbędne. W przypadku aut PHEV (plug-in) tankowanie może odbywać się rzadziej, chociaż wówczas użytkownik będzie musiał częściej ładować akumulator.
  2. Ile kilometrów przejedzie samochód hybrydowy?

    Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od rodzaju hybrydy. Pojazdy mHEV w trybie elektrycznym nie są w stanie przejechać nawet jednego kilometra na akumulatorze. Auta HEV mogą pokonać od 1 do kilkunastu kilometrów. Przykładowo baterie Mazdy 2 Hybrid pozwalają przejechać ok. 2 km. Hybrydy plug-in umożliwiają jazdę na dystansie ok. 60 km. Zasięg 62 km na napędzie elektrycznym deklaruje Skoda dla modelu Superb iV, zaznaczając jednak, że ostateczny dystans jest uzależniony również od wyposażenia.
  3. Na jakim paliwie jeździ hybryda?

    O paliwie, jakie będzie mógł zatankować właściciel samochodu hybrydowego, decyduje producent. Jeżeli w pojeździe zainstalowano silnik wysokoprężny, właściwym paliwem będzie olej napędowy. Gdy jednak hybryda to połączenie silnika elektrycznego i benzynowego, to odpowiednia będzie benzyna bezołowiowa. Wiele pojazdów zostało dostosowanych do paliwa zarówno 95, jak i 98.
  4. Ile paliwa spala hybryda?

    Na to pytanie odpowiadają koncerny samochodowe. Jak podaje Mazda, hybrydowy model CX-60 (rodzinny SUV, hybryda plug-in) w cyklu mieszanym spala jedynie 1,5 l na 100 km. Wyższe spalanie ma hybrydowy model Mazda 2 Hybrid (małe auto miejskie, HEV) – według producenta to 3,8 l na 100 km.
  5. Jak dbać o auto hybrydowe?

    Dbanie o samochód hybrydowy oznacza zmianę stylu jazdy. Eksperci zalecają m.in. unikanie wrzucania neutralnego biegu na krótkim postoju i ostrego hamowania – kluczowa jest płynność jazdy. Dodatkowo baterie znajdujące się w samochodach hybrydowych powinny pracować systematycznie. Dłuższe przerwy (np. miesięczne) mogą spowodować problem z ich naładowaniem.