Samochód hybrydowy to pojazd z dwoma źródłami napędu – wyposażony jest w silnik elektryczny i spalinowy. Pojazdy hybrydowe cieszą się zainteresowaniem kierowców, którzy przede wszystkim liczą na oszczędności związane z eksploatacją. Wprowadzenie na rynek motoryzacyjny samochodów hybrydowych wiąże się z koniecznością spełniania surowych norm emisji spalin.

Hybrydy uplasowały się pomiędzy autami z silnikami spalinowymi a samochodami elektrycznymi. Kuszą lepszymi osiągami, mniejszym zużyciem paliwa i ograniczoną emisją spalin. Są też atrakcyjniejsze cenowo niż elektryki. Kierowcy mogą wybierać spośród kilku rodzajów hybryd, dobierając samochód do swoich indywidualnych potrzeb i preferencji. Hybrydy pHEV, HEV, mHEV – pod tymi tajemniczymi skrótami kryją się pojazdy nowoczesne, zapewniające komfort podróży i bardziej ekonomiczną jazdę.

Najważniejsze informacje

  1. Hybrydy to samochody, które mają dwa źródła zasilania – napęd spalinowy i silnik elektryczny.
  2. Na rynku dostępne są trzy rodzaje hybryd – typu plug-in, hybrydy miękkie i pełne.
  3. Silniki elektryczne HEV i mHEV pozyskują energię podczas pracy jednostki spalinowej i hamowania. Hybrydy plug-in można ładować z zewnątrz (z domowego gniazdka, na stacji ładowania).
  4. Hybryda plug-in na dalszych trasach oferuje zasięg większy niż dwa pozostałe rodzaje hybryd.
  5. Samochody hybrydowe są tańsze niż elektryczne, jednak ich właściciele nie cieszą się takimi przywilejami jak posiadacze aut w pełni elektrycznych.

Rodzaje hybryd – jak działają samochody hybrydowe?

Cechą charakterystyczną samochodów hybrydowych są dwa źródła napędu. Jednym jest silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny), drugim, silnik elektryczny (niekiedy więcej niż jeden). Zastosowanie dwóch różnych napędów pozwala obniżyć emisję szkodliwych substancji, a przy okazji zmniejszyć zużycie paliwa.

Ciekawostka

To, o czym warto wspomnieć w kontekście samochodów hybrydowych, jest ich zdolność do odzyskiwania energii. Dzięki temu pojazdy te są bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Jak wygląda ten proces? Podczas hamowania lub zwalniania energia kinetyczna jest przekształcana w energię elektryczną przez układ rekuperacyjny. Odzyskana energia magazynowana jest w akumulatorze.

Pojazdy hybrydowe doskonale "przystosowują się" do warunków – podczas jazdy przez miasto mogą pracować na silniku elektrycznym, podczas gdy na trasach szybkiego ruchu korzystają z mocy silnika spalinowego. Daje to kierowcy większe możliwości, gwarantuje odpowiednią moc i oszczędność paliwa. Samochody hybrydowe uznawane są za najbardziej uniwersalne pojazdy. Warto jednak pamiętać, że pod pojęciem pojazdów hybrydowych kryje się kilka rodzajów samochodów, różniących się budową, funkcjonalnością i sposobem wykorzystywania energii. Oto trzy główne rodzaje hybryd.

Hybryda plug-in (PHEV)

Pojazdy hybrydowe typu plug-in to najbardziej zaawansowane technologicznie samochody hybrydowe. Hybrydy PHEV można ładować bezpośrednio z gniazdka elektrycznego (z gniazdka domowego lub na stacji ładowania). Na krótszych trasach pojazd może korzystać z trybu elektrycznego, natomiast tryb spalinowy włącza się na dłuższych trasach lub w momencie rozładowania baterii. Trzecią alternatywą jest jazda w trybie hybrydowym, czyli korzystanie z obu źródeł napędu – ta opcja dostępna jest w samochodach plug-in II generacji. Warto podkreślić, że oba silniki mogą działać niezależnie lub współpracować.

Dla kogo jest samochód z napędem hybrydowym typu plug-in? Ten pojazd sprawdzi się w przypadku:

  • osób często pokonujących krótkie dystanse, np. w mieście (mogą całkowicie zrezygnować z paliwa),
  • kierowców, którym zależy na ekologicznej i ekonomicznej jeździe,
  • osób, które mają dostęp do ładowarek i możliwość regularnego ładowania samochodu.

Dzięki wbudowanemu silnikowi spalinowemu hybrydy plug-in doskonale sprawdzą się na dłuższych trasach – kierowca nie musi obawiać się o zasięg samochodu. 

Przykładowe samochody typu hybryda plug-in:

Marka samochodu typ plug-inModel 

Toyota

RAV4 Plug-in Hybrid, C-HR Plug-in Hybrid, Prius Plug-in Hybrid

Lexus

RX Hybrid, NX Hybrid

Kia

Sportage, Niro, XCeed, Ceed kombi

Ford

Kuga Plug-In Hybrid

BMW

seria 3, seria 5, X1, X3, X5

Skoda

Octavia RS 

Miękka hybryda (mHEV, mild hybrid)

Miękka hybryda, mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) to samochód, w którym silnik elektryczny pełni funkcję wspomagania dla silnika spalinowego, np. podczas ruszania, przyspieszania, a także jazdy z dużym obciążeniem. Nie ma jednak możliwości samodzielnego napędzania auta. Dzięki obecności silnika elektrycznego kierowcy mogą obniżyć zużycie paliwa.

Jak działają miękkie hybrydy? Samochody te wyposażone są w system START-STOP, który wyłącza na postoju silnik spalinowy, co pozwala oszczędzać paliwo. Podczas hamowania system rekuperacyjny odzyskuje energię, która następnie jest magazynowana w małych akumulatorach. Elektryczny silnik uruchamia się w momentach najbardziej energochłonnych.

Dla kogo miękka hybryda będzie idealna? Hybryda typu mHEV sprawdzi się w przypadku kierowców:

  • szukających nowoczesnego samochodu na średnie i krótkie dystanse, do codziennego użytkowania,
  • ceniących niskie koszty eksploatacji, niższe zużycie paliwa.

Przykładowe samochody typu hybryda mHEV:

Marka samochodu mHEVModel

Hyundai

Tucson z silnikiem 1.6 T-GDI 48V oraz i30 z silnikiem 1.5 T-GDI 48V

Mazda

Mazda3, CX-30

Renault

Captur, Austral

Pełna hybryda (HEV, Full Hybrid Electric)

W pełnych hybrydach silnik elektryczny pełni dwa zadania – nie tylko wspiera jednostkę spalinową, ale może samodzielnie napędzać samochód.

Naszym okiem

Silniki elektryczne w pełnych hybrydach odzyskują energię, np. podczas hamowania podobnie jak silniki w miękkich hybrydach. Nie ma jednak możliwości ładowania pojazdu z zewnątrz, z gniazdka, co odróżnia je od hybryd typu plug-in. Choć silnik elektryczny może samodzielnie napędzać pojazd, zasięg jest niewielki i wynosi maksymalnie kilkanaście kilometrów. Kierowcy korzystają z tej opcji raczej jedynie podczas podróży w mieście.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Pełne hybrydy to dobry wybór dla kierowców, którzy:

  • jeżdżą głównie w miastach,
  • szukają pojazdu, który pozwoli im zaoszczędzić na koszcie paliwa i zagwarantuje komfort podróży,
  • chcą korzystać z zalet samochodów hybrydowych, ale nie mają dostępu do ładowarki,
  • przykładają wagę do zmniejszania emisji szkodliwych substancji.

Przykładowe samochody typu hybryda Full Hybrid Electric:

Marka samochodów hybrydowych Full Hybrid ElectricModel

Honda

Jazz e:HEV, HR-V e:HEV, CR-V e:HEV

Ford

Escape Hybrid

Toyota

Corolla Hybrid, Yaris Cross, C-HR, RAV4, Yaris, Corolla Cross, Camry

Zalety i wady samochodów hybrydowych

Jak każde rozwiązanie, tak i samochody hybrydowe mają swoje zalety i wady, a także zwolenników i przeciwników. Do głównych zalet zalicza się niższe zużycie paliwa, mniejszą emisję szkodliwych substancji do atmosfery, a także cichą i komfortową jazdę. Wśród wad wymienia się małe zasięgi, niewielką powierzchnię bagażnika czy kosztowną wymianę akumulatorów.

Poniższa tabela prezentuje zestawienie najczęściej wymienianych zalet i wad pojazdów hybrydowych:

Zalety pojazdów hybrydowych

Wady pojazdów hybrydowych

niższe zużycie paliwa

wyższy koszt zakupu auta

mniejsza emisja szkodliwych substancji

mniejsza powierzchnia bagażnika

cicha, komfortowa jazda, gdy pracuje silnik elektryczny

silnik elektryczny sprawdza się jedynie w trakcie jazdy w mieście

mniejsze zużycie klocków, tarcz hamulcowych

kosztowna wymiana akumulatorów

kierowcy mogą korzystać z przywilejów jak tańsze parkowanie, niższa akcyza

dłuższa, skomplikowana naprawa

Warto podkreślić, że wszystkie trzy rodzaje hybryd porównywane ze sobą, mają inne zalety i wady.

  • Miękka hybryda (mHEV) jest lżejsza niż hybryda plug-in i tańsza od pozostałych. Niestety silnik elektryczny nie ma możliwości samodzielnie napędzać pojazdu, co więcej nie zapewnia dużej oszczędności paliwa.
  • Hybrydy plug-in są drogie, jednak kupujący mogą korzystać z ulg podatkowych. Pozwalają na znaczną redukcję śladu węglowego, niestety czas ładowania akumulatora może wynieść nawet kilka godzin.
  • Hybrydy pełne są cięższe niż hybrydy miękkie. Silniki elektryczne umożliwiają jazdę jedynie na krótkich dystansach. Zapewniają niższą emisję spalin niż hybrydy miękkie.

Uwaga!

Auta hybrydowe pozwalają producentom spełniać zaostrzone normy emisji spalin, nie są jednak tak drogie, jak auta elektryczne. Przy tym kierowcy nie muszą obawiać się ograniczeń zasięgu – silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą, drugie źródło zasilania (silnik spalinowy) gwarantuje bezpieczeństwo podczas dłuższych podróży.

Samochody z napędem hybrydowym – czy kierowcy mogą liczyć na przywileje?

Niestety kierowcy samochodów hybrydowych nie mogą liczyć na takie same przywileje jak właściciele aut w pełni elektrycznych. Podczas gdy ci drudzy mogą bezpłatnie parkować w strefach parkowania płatnego, korzystać z buspasów i poruszać się w strefie czystego transportu, posiadacze hybryd mogą naprawdę niewiele.

Jednym z przywilejów jest niższa akcyza na auta sprowadzane z zagranicy. Niektóre miasta wprowadzają indywidualnie korzystne rozwiązania dla właścicieli hybryd, proponując im zwolnienie z opłat w strefach parkowania płatnego (Kraków, Gdańsk).

Brak dokładnie takich samych przywilejów, jakie przysługują właścicielom elektryków dotyczy posiadaczy hybryd każdego rodzaju – pełnych, miękkich i plug-in.

Ubezpieczenie OC dla posiadaczy hybryd

Samochód hybrydowy, elektryczny, spalinowy – rodzaj napędu nie ma znaczenia, jeśli chodzi o obowiązek ubezpieczenia pojazdu. Każdy z nich musi mieć ważną polisę OC. Właściciel jest zobligowany do jej wykupienia. Pytanie, ile zapłaci posiadacz hybrydy? Czy tyle samo, ile właściciel auta spalinowego?

Naszym okiem

Pamiętaj, że przy wyliczaniu składki ubezpieczenia towarzystwa biorą pod uwagę również informacje na temat kierowcy. Liczy się wiek i doświadczenie oraz historia szkodowości, a także miejsce zamieszkania i stan cywilny. Ubezpieczyciele mogą też sprawdzić informacje na temat mandatów i punktów karnych, jakie w ciągu ostatnich dwóch lat zdobył kierowca. Poza tym istotny będzie np. przebieg samochodu, pojemność silnika czy rok produkcji. Dopiero komplet danych pozwala optymalnie oszacować ryzyko i zaproponować składkę polisy.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Porównaliśmy w kalkulatorze OC i AC ofertę obowiązkowej polisy dla dwóch kierowców (mężczyzna 45 lat, komplet zniżek) – właściciela Hondy Jazz (silnik 1.5, 2021) oraz właściciela Hondy Civic (silnik 1.5 benzyna, 2021). 

Właściciel hybrydy ubezpieczenie OC na rankomat.pl mógł kupić już za 666 zł.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
666,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
754,00 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
816,15 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1308,00 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1730,00 zł

kalkulacja z dnia 26.11.2025

Ten sam ubezpieczyciel właścicielowi samochodu z silnikiem spalinowym zaproponował OC za 727 zł.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
607,07 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
727,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
813,00 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1328,00 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1744,00 zł

kalkulacja z dnia 26.11.2025

Jak widać różnice nie są znaczące. Każdy z ubezpieczycieli stosuje własną politykę i w inny sposób szacuje ryzyko. Trzeba jednak pamiętać, że zakres OC jest zawsze taki sam, dlatego wybierając ofertę, można sugerować się wysokością składki.

Czy warto kupić samochód hybrydowy? 

Zastanawiasz się, czy kupić samochód hybrydowy? Czy to opłacalna inwestycja? To kwestia indywidualna, każdy z nas ma bowiem inne potrzeby, preferencje i priorytety, nie mówiąc już o możliwościach finansowych. I wszystkie te aspekty są równie istotne. Pod uwagę warto wziąć styl jazdy czy miejsce użytkowania samochodu (miasto, dłuższe trasy) i oczywiście dostępne rodzaje samochodów hybrydowych (dla jednego kierowcy lepszym wyborem będzie pełna hybryda, dla innego plug-in).

Dla kierowców, którzy na co dzień poruszają się jedynie po mieście hybryda może okazać się dobrym wyborem, jednak dla osób, które pokonują dalekie dystanse, samochód tego rodzaju niekoniecznie będzie optymalnym rozwiązaniem.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rodzaje hybryd

  1. Na jakim paliwie jeździ hybryda?

    Zależy to od rodzaju silnika, w przypadku jednostki spalinowej benzynowej odpowiednia będzie benzyna bezołowiowa. Jeśli zamontowano silnik wysokoprężny, konieczny jest olej napędowy.

  2. Jaki zasięg ma samochód hybrydowy?

    Zasięg uzależniony jest od rodzaju hybrydy. Istotne jest też, czy mówimy jedynie o zsięgu elektrycznym czy mieszanym. Pełna hybryda w cyklu mieszanym przejedzie 800-1100 km (z pełnym bakiem), natomiast w cyklu elektrycznym około 3 km. Hybryda plug-in pokona w cyklu elektrycznym nawet 80 km, w mieszanym około 600-900 km.

  3. Ile paliwa spala hybryda?

    Spalanie zależy od rodaju hybrydy. Pełna hybryda, np. Toyota Corolla w mieście spala 4-5,5 litra na 100 km, na autostradzie (przy prędkości 120-140 km/h) około 7-8,5 litra na 100 km. W przypadku hybryd plug-in przy naładowanej baterii początkowe spalanie jest bliskie zeru (przez 50-80 km wynosi 0,5-1,5 litra na 100 km), przy rozładowanej baterii 6-9 litra na 100 km.

  4. Jakie są największe zalety hybryd?

    Przede wszystkim niższe zużycie paliwa, które zapewnia połączenie silnika elektrycznego i spalinowego. Drugą ważną zaletą jest ograniczenie emisji spalin. Auta hybrydowe są zatem bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Kierowców mogą skusić również lepsze osiągi – silniki elektryczne zapewniają natychmiastowy moment obrotowy, przyspieszenie jest bardziej płynne niż e autach z silnikiem benzynowym.

  5. Jak dbać o auto hybrydowe?

    Dbanie o samochód hybrydowy oznacza zmianę stylu jazdy. Eksperci zalecają m.in. unikanie wrzucania neutralnego biegu na krótkim postoju i ostrego hamowania – kluczowa jest płynność jazdy. Dodatkowo baterie znajdujące się w samochodach hybrydowych powinny pracować systematycznie. Dłuższe przerwy (np. miesięczne) mogą spowodować problem z ich naładowaniem.