Już za kilka lat przyjdzie nam funkcjonować w nowej rzeczywistości, czyli takiej, w której samochody z napędem spalinowym zastąpione zostaną przez hybrydy oraz auta elektryczne. Już teraz rynek coraz mocniej podbijają coraz atrakcyjniejsze samochodu z napędem alternatywnym, dając chętnym szeroki wybór marek i modeli. Zanim się zdecydujesz, zobacz czym różnią się pojazdy hybrydowe od silnika elektrycznego.

Hybryda czy elektryk? Już za kilka, może kilkanaście lat na to pytanie odpowiedzieć będzie musiał każdy kierowca w Unii Europejskiej. Wszystko dlatego, że produkcja aut z napędem spalinowym – z silnikiem diesla i benzynowym – będzie stopniowo wygaszana. Pojazdy, które obecnie królują na drogach, zostaną zastąpione przez hybrydy oraz elektryki. Celem takiego działania jest przede wszystkim troska o środowisko naturalne.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Sprzedaż pojazdów z napędem hybrydowym czy całkowicie elektrycznym w naszym kraju rośnie – w 2023 roku po polskich drogach poruszało się ich ponad 73 tysiące (37 tysięcy aut w pełni elektrycznych i 36,5 tysiąca hybryd plug-in). Czy to dużo? Zważywszy na skalę – 20 milionów samochodów zarejestrowanych w Polsce (po odliczeniu „martwych dusz”) – niewiele, ale pewne jest jedno. Z roku na rok będzie ich tylko więcej.

Jak działa samochód elektryczny?

Silniki elektryczne znane nam są od dziesiątek lat. Z ich wykorzystaniem w pojazdach testowano od bardzo dawna, ale technologia z XX wieku nie pozwalała na wydajne wykorzystanie tych rozwiązań.

W ciągu ostatnich dwóch dekad sytuacja uległa zmianie i obecnie samochody elektryczne mogą stanowić konkurencję dla pojazdów z silnikiem spalinowym. W związku z narastającymi tendencjami warto wiedzieć, jak dokładnie działa silnik elektryczny.

Energia do jazdy wytwarzana jest na skutek oddziaływania pól magnetycznych wytworzonych przez stojan i wirnik. Prąd przepływający przez wirnik wytwarza wokół niego pole magnetyczne, a bieguny jednoimienne magnesu odpychają się, podczas gdy różnoimienne przyciągają się. Skutkiem tego jest powstanie ruchu obrotowego.

Energia magazynowana jest w akumulatorach, dlatego pojazd elektryczny nie wymaga tankowania, jak silnik benzynowy.

Porównaj ceny OC i AC

Jak ładować samochód elektryczny?

Ładowanie samochodów elektrycznych odbywa się z wykorzystaniem ładowarek AC. Są one dostępne na specjalnie przygotowanych stacjach do ładowania pojazdów rozsianych po całym kraju. Z roku na rok infrastruktura stacji ładowania pojazdów elektrycznych się poszerza, jednak na ten moment najwięcej znajduje się ich w większych miastach Polski, podobnie jak natężenie liczby pojazdów elektrycznych. Tę zależność pokazuje mapa przygotowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych za 2022 rok, a licznik cały czas bije. 

Co ważne, energię do ładowania pojazdu z napędem elektrycznym można również we własnym domu czy garażu – potrzebny jest do tego kabel, który dołączany jest do każdego pojazdu, a także dostęp do gniazdka z prądem przemiennym o napięciu 230V i natężeniu 16A. Możliwe jest również ładowanie z wykorzystaniem wolnostojącej ładowarki lub tzw. wallboxa.

Ile kosztuje samochód elektryczny?

Wiele osób obawia się, że samochody elektryczne będą wyraźnie droższe od tych z konwencjonalnym napędem spalinowym. Dane z 2023 roku potwierdzają, że różnica w cenie rzeczywiście jest zauważalna. Najtańszy na rynku nowych aut elektrycznych jest Smart EQ fortwo (~100 tysięcy zł), kompaktowe auto miejskie z niewielkim zasięgiem oraz skromnymi osiągami. Popularne Nissany i Peugeoty do koszt przekraczający 150 tysięcy zł. Im auto większe i lepiej wyposażone, tym więcej kosztuje – pojazdy za ponad 200 tysięcy zł. to pozycja dla wymagających, ale wciąż niespełniająca wymogów samochodów klasy premium.

Co jeszcze wziąć pod uwagę, kalkulując zakup elektryka?

  1. Na koszt samochodu z napędem elektrycznym składa się oczywiście nie tylko cena jego zakupu, ale również jego eksploatacja i związane z nią wydatki, choć wydaje się, że są one znacznie bardziej przyjazne dla portfela niż koszty paliwa w przypadku silnika benzynowego.
  2. Ładowanie samochodu po przejechaniu określonej odległości, tę podaje producent, bywa uciążliwe, ale oczywiście wiele zależy od organizacji samego kierowcy. Gdy punktów dostępu do energii będzie dużo w okolicy, problem zostanie zminimalizowany (poza czasem, choć nowe auta wyposażoną są w systemy szybkiego ładowania).
  3. Właściciele elektryków już w tym momencie zapłacą za energię o połowę mniej niż osoby tankujące paliwo (przy założeniu, że przejadą tyle samo kilometrów).
  4. Auto elektryczne jest ponadto tańsze od pojazdu spalinowego również pod względem ubezpieczenia, ale o tym za chwilę.
  5. Dodatkowo kierowców aut elektrycznych nie muszą martwić dodatkowe koszty, jak wymiana oleju, filtrów, akumulatora itp.

Z ekonomicznego punktu widzenia warto zatem postawić na napęd elektryczny lub hybrydę.

Z czego wynika popularność elektryków?

Stały wzrost sprzedaży elektryków wynika z faktu, że są one bardziej ekonomiczne w codziennym użytkowaniu. Wiele osób godzi się na pewne niedogodności związane na przykład z ładowaniem, doceniając oszczędność na wielu innych polach.

Ponadto auto elektryczne jest dużo bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ generuje niewielką emisję CO2 do atmosfery – znacznie mniejszą, niż w pojazd z silnikiem benzynowym. Wydaje się jednocześnie, że w ostatnich latach pojazdy elektryczne są po prostu modne. To jednak pozytywny trend, ponieważ mają zdecydowanie więcej zalet niż wad.

Wiele osób nie chce też czekać na decyzje Unii Europejskiej, przesiadając się na hybrydę czy elektryka w dogodnym dla siebie momencie.  Opinie kierowców po takiej zmianie są jednoznaczne – nie planują wrócić do samochodu z silnikiem spalinowym.

Przykład

Pan Marek szuka niewielkiego samochodu do poruszania się po mieście – najczęściej z pracy i do pracy, a także sklepów. Porównał możliwości różnych samochodów z podobnej klasy i okazało się, że najlepszym rozwiązaniem będzie dla niego samochód w pełni elektryczny. Ponieważ ma dostęp do garażu z gniazdkiem elektrycznym, ładowanie pojazdu nie będzie problemem. Ostatecznie na nowe auto – Fiata 500e z bogatym wyposażeniem – wydał 145 tys. zł. Szybko odczuł, że odzyskuje te pieniądze, a wszystko za sprawą omijania znajdujących się w okolicy stacji benzynowych.

Podsumowując, największe zalety, które przekonują coraz większe grono zmotoryzowanych do tego rodzaju napędu, to:

  • niskie koszty eksploatacji,
  • wydajność,
  • szansa na bardzo dynamiczną jazdę,
  • realny wpływ na jakość powietrza wokół,
  • bezpieczeństwo i niska awaryjność.

Czy samochody elektryczne mają wady?

Auta elektryczne, podobnie jak wszystkie inne, mają swoje wady i ograniczenia. Przede wszystkim, o czym już powiedzieliśmy, pojazdy elektryczne są droższe w momencie zakupu od pojazdów z silnikiem spalinowym. Dodatkowo wciąż występuje problem z dostępem do stacji ładujących, co dla wielu właścicieli elektryków może być sporym problemem.

Ta sytuacja poprawia się jednak z miesiąca na miesiąc. Wiele mówi się również o tym, że elektryki – ze względu na swoją budowę i zastosowane technologie – są trudniejsze do ugaszenia, na przykład gdy po wypadku dojdzie do pożaru. Eksperci są zgodni jednak, że napęd elektryczny wymaga po prostu innej metody gaszenia, a straż pożarna ma już opracowane szczegółowe procedury dotyczące tego, jak zachować się w określonej sytuacji. Zastosowanie się do nich znacznie skraca czas gaszenia samochodu elektrycznego.

Jak działa samochód hybrydowy?

Samochody hybrydowe to takie, w których zastosowano nie jedno, a dwa źródła napędu. Najczęściej jest to połączenie silnika spalinowego – benzynowego lub diesla – z (przynajmniej jednym) silnikiem elektrycznym. Znajdujące się w jednostce akumulatory nie muszą być doładowywane z zewnętrznego źródła (taka sytuacji dotyczy jedynie wersji hybryd plug-in).

Obecnie na rynku znaleźć można trzy rodzaje samochodów hybrydowych:

  • mHEV (miękkie hybrydy, ang. mild hybrid) – połączenie silnika spalinowego z elektrycznym, w którym ten drugi stanowi jedynie wsparcie dla pierwszego. Silnik elektryczny pełni funkcję rozrusznika oraz alternatora, a także służy do zasilania wewnętrznych systemów. Spalinowy jest więc jednostką główną napędzającą pojazd. Wyłącza się on w określonych sytuacjach – podczas hamowania, toczenia się oraz postoju,
  • HEV (pełne hybrydy, ang. full hybrid) – pojazdy z mocniejszym silnikiem elektrycznym, który nie tylko stanowi wsparcie dla napędu spalinowego, ale w określonych okolicznościach przejmuje jego funkcję – napędza pojazd. Silniki elektryczne w HEV-ach pozyskują energię podczas pracy jednostki spalinowej oraz hamowania. Nie można ich doładowywać z zewnętrznego źródła,
  • PHEV (hybrydy plug-in) – doładowywane z gniazdka hybrydy mają mocniejsze silniki elektryczne, które korzystają z energii z akumulatorów, a w razie potrzeby są doładowywane przez jednostkę spalinową. Są najbardziej ekologiczne ze wszystkich hybryd, a także dają największy zasięg z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej. Dzięki temu na jednym ładowania akumulatora pokonasz znacznie dłuższe dystanse.

Interesuje Cię ten temat? Zobacz więcej tutaj: W czym hybryda plug-in jest lepsza od zwyczajnej hybrydy? | Rankomat.pl

Jak ładować samochód hybrydowy?

Jak już zostało wspomniane, jedynie wersje PHEV – czyli hybrydy plug-in – mają możliwość doładowywania z wykorzystaniem zewnętrznego źródła energii. Ich użytkownicy korzystać mogą ze stacji do ładowania pojazdów elektrycznych, a także z własnych gniazdek znajdujących się w domach czy garażach. Ponieważ hybrydy plug-in mają w założeniu mniejsze akumulatory niż auta elektryczne, ładują się szybciej.

Czym się różni klasyczna hybryda od hybrydy w wersji plug-in?

Hybryda (mHEV i VEV) różni się od hybrydy plug-in (PHEV) tym, że nie ma możliwości jej doładowywania z zewnętrznego źródła. To zamknięty system, w którym połączono dwa silniki – spalinowy z elektrycznym. Ich zadaniem jest wzajemne się uzupełnianie, które następuje z wykorzystaniem paliwa.

Jego zużycie jest oczywiście mniejsze niż w jednostkach spalinowych, ale wciąż jest niezbędne podczas jazdy. Takie odzyskiwanie energii nazywa się "rekuperacją".

Ile kosztuje samochód hybrydowy?

Auta hybrydowe w masowej produkcji dostępne są od kilkunastu lat, dlatego użytkownicy zdążyli się dobrze zaznajomić z plusami i minusami ich użytkowania. Podstawową wadą tego rozwiązania jest cena wyjściowa pojazdu – hybrydy są droższe niż auta z silnikami benzynowymi czy dieslem. Wynika to oczywiście z zastosowanych rozwiązań, które są droższe w produkcji. Używane samochody hybrydowe można jednak kupić w rozsądnej cenie, a różnica względem spalinowego pojazdu z drugiej ręki nie będzie aż tak odczuwalna.

Oczywiście hybrydy, ponieważ wyposażone są w silnik spalinowy, zużywają paliwo. Wykazują jednak do 90% mniejsze spalanie niż auta konwencjonalne. To podstawowa zaleta – ich eksploatacja jest wyraźnie bardziej opłacalna, a po kilku latach pozwala na zwrot różnicy w koszcie zakupu.

Na ich korzyść przemawia również fakt, że hybrydy mają zupełnie inną konstrukcję, która nie obejmuje między innymi układów wtryskowych, rozrusznika, alternatora, turbosprężarki czy sprzęgła. Oznacza to, że naprawy są rzadsze i mniej kosztowne. 

Z czego wynika popularność aut hybrydowych?

Powodów popularności hybryd jest sporo, a wśród tych najważniejszych wymienić trzeba:

  • niższe koszty eksploatacji – zarówno jeśli chodzi o zużycie paliwa/energii, jak i ewentualne koszty napraw,
  • potrzeba dbania o środowisko – samochody hybrydowe generują mniej CO2,
  • komfort jazdy – poruszanie się hybrydami jest cichsze, co stanowi korzyść zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego,
  • hybryda to złoty środek pomiędzy samochodami z silnikiem spalinowym a elektrykami, które wciąż nie są dla kierowców optymalnym rozwiązaniem.

Czy samochody hybrydowe mają wady?

Samochody hybrydowe, podobnie jak wszystkie inne, mają swoje mocne i słabe strony. Na pewno kluczowym argumentem ich przeciwników jest cena – auta te są o kilka, a nawet kilkanaście procent droższe od pojazdów z silnikiem spalinowym.

Nie są również odpowiednim rozwiązaniem dla osób, które potrzebują samochodu w celach zawodowych i przejeżdżają na przykład ponad 100 tys. kilometrów rocznie – wówczas, jeśli chodzi o eksploatację oraz związane z nią koszty, nie będą w stanie wygrać z wciąż niezawodnymi autami z silnikiem diesla. Wiele więc zależy od okoliczności, w których dany pojazd ma być użytkowany.

Hybryda czy elektryk? Na co się zdecydować?

Pora ocenić, co jest dla Ciebie korzystniejsze - poruszanie się autem w pełni elektrycznym czy hybrydą? Problem jednak w tym, że nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednym słowem czy nawet zdaniem, ponieważ wiele zależy od potrzeb i możliwości kierowcy, który rozważa zakup jednego z wymienionych. Poniższa tabela może okazać się pomocna, jeśli niedostateczne orientujesz się w samochodach hybrydowych i elektrycznych:

samochody hybrydowesamochody elektryczne
koszty eksploatacji+
zakup nowego pojazdu+
zakup używanego pojazdu+
koszty ubezpieczenia+
zasięg na jednym tankowaniu/ładowaniu+
dostępność stacji ładowania+ (dot. hybryd plug-in)+
koszt napraw+

Które aspekty wziąć pod uwagę przy wyborze?

Planujesz rezygnację z silnika spalinowego, ale nie wiesz, czy napęd hybrydowy, czy elektryczny to rozwiązanie dla Ciebie? Dla osób poruszających się jedynie po mieście, na krótkie dystanse o wiele lepiej sprawdzi się jazda samochodem elektrycznym. To pojazd niemal stworzony z myślą o takiej właśnie jeździe, czyli stosunkowo niedaleko i z możliwością podładowania akumulatorów, na przykład podczas pobytu w pracy czy powrocie do domu.

Średnie spalanie pojazdu jest wówczas optymalne. Osoby, które częściej wybierają się w dłuższe, kilkusetkilometrowe trasy, a także liczą na większą niezależność, zdecydowanie powinny postawić na hybrydy. Są one bardziej elastyczne jeśli chodzi o możliwość pokonywania dystansu, a to oczywiście zasługa silnika spalinowego, który służy jako motor wspierający lub główny.

Oczywiście w tym wypadku koszty eksploatacji są większe niż w przypadku elektryków, ale zwiększa się za to komfort podróżowania. Wybierając jedno z tych rozwiązań weź pod uwagę wszystkie „za” i „przeciw”, a także określ własne potrzeby. Rynek hybryd i elektryków jest na tyle obszerny, że na pewno uda Ci się znaleźć coś dla siebie. Warto jednocześnie, żebyś miał świadomość, że każde z tych rozwiązań niosą za sobą pewne ograniczenia i jazda hybrydą/elektrykiem to zupełnie inne doświadczenie, niż użytkowanie samochodu na benzynę lub olej napędowy.

Hybryda czy elektryk – ile kosztuje ubezpieczenie?

Firmy ubezpieczeniowe działające w Polsce idą oczywiście z duchem czasu i na bieżąco analizują sytuację na rynku pojazdów. W ofercie większości firm istnieje możliwość ubezpieczenia aut hybrydowych oraz w pełni zasilanych energią elektryczną. Ceny wahają się w zależności od wielu czynników.

Porównaj ceny OC i AC

Z jednej strony są to pojazdy mniej awaryjne, ale z drugiej – droższe. Wpływ na stawkę ubezpieczenia ma również doświadczenie kierowcy, a wszystko wyliczane jest z myślą o konkretnym użytkowniku dróg indywidulanie. Brane pod uwagę są te same czynniki, co w przypadku aut spalinowych:

  • historię ubezpieczeniową kierowcy,
  • profil kierowcy (np. stan cywilny),
  • sposób użytkowania oraz przechowywania samochodu,
  • wiek kierowcy,
  • parametry techniczne ubezpieczanego samochodu (marka, model i pojemność silnika).

Oczywiście rodzaj napędu także ma znaczenie dla ubezpieczyciela przy wyliczaniu składki.

Gdzie kupić polisę dla hybrydy lub elektryka?

Oferta towarzystw ubezpieczeniowych obejmuje polisę dla samochodów hybrydowych oraz elektrycznych. Korzystaj z dostępnej w Internecie porównywarki, a także kalkulatora OC, które pozwolą Ci na szybkie porównanie ofert oraz wybór najkorzystniejszej. Często może okazać się, że jako właściciel pojazdu z napędem alternatywnym będziesz cieszyć się atrakcyjną ceną składki.

To zaledwie kilka minut przed ekranem, żeby cieszyć się dobrym i dopasowanym do Twoich potrzeb ubezpieczeniem. Przekonał się o tym także 40-letni Piotr, który razem z żoną jeździ Toyotą Prius z napędem hybrydowym, 1.8 l, z 2020 roku. Co ważne, Piotr cieszy się zniżkami za bezszkodową jazdę.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
613,50 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
640,88 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
707,00 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
765,00 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
2126,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
2708,97 zł
Beesafe
613,50 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
640,88 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
707,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
765,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
2126,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
2708,97 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 4.09.2023

Porównajmy wyniki z kalkulacją dla samochodu w pełni elektrycznego - popularnego Nissana Leaf z 2020 roku.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
350,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
478,22 zł
mtu24.pl
OC
AC Mini
Assistance
NNW
523,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
561,00 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
2053,00 zł
mtu24.pl
OC
AC Mini
Assistance
NNW
2507,00 zł
mtu24.pl
350,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
478,22 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
523,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
561,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
2053,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
2507,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 4.09.2023

Ostateczna cena polisy zależy od zakresu ochrony i wspomnianych indywidualnych czynników, ale z powyższych kalkulacji wynika, że w tym porównaniu na nieco niższą składkę może liczyć osoba ubezpieczająca auto elektryczne. To jeden z aspektów, który warto wziąć pod uwagę przy zakupie samochodu.

Co warto wiedzieć?

  1. Hybryda czy elektryk – pytanie, na które nie ma idealnej odpowiedzi. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, a wszystko zależy od potrzeb oraz możliwości użytkownika pojazdu.
  2. Czy tego chcemy czy nie, będziemy musieli zrezygnować z samochodów z silnikami spalinowymi – to decyzja Unii Europejskiej. Choć do tego czasu zostało jeszcze kilkanaście lat, już teraz warto zapoznać się z ofertą czołowych producentów aut.
  3. Z roku na rok liczba hybryd oraz samochodów elektrycznych rośnie. Wciąż to zaledwie niewielki procent wszystkich pojazdów poruszających się po drogach, ale trend jest oczywisty. To zasługa tego, że kierowcy coraz częściej dostrzegają zalety wspomnianych pojazdów – a jest ich zaskakująco dużo.
  4. Hybryda i elektryk muszą mieć ubezpieczenie OC, podobnie jak samochody z silnikiem spalinowym. Jeśli stałeś się posiadaczem jednego z nich, skorzystaj z porównywarek i kalkulatorów OC – pozwolą Ci na znalezienie najlepszej oferty. Ubezpieczenie hybryd oraz elektryków nie musi być drogie!

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy samochód hybrydowy jest drogi w utrzymaniu?

    Nie – w porównaniu z samochodami z silnikiem spalinowym. Najbardziej opłacalne, jeśli chodzi o codzienne użytkowanie, są pojazdy w pełni elektryczne.

  2. Kiedy opłaca się kupić auto hybrydowe?

    To doskonałe rozwiązanie dla większości kierowców, ponieważ hybrydy sprawdzą się zarówno w mieście, jak i w trasie. Nie są jednak stworzone do pokonywania ogromnych odległości bez przerwy, co na pewno warto mieć na uwadze.

  3. Czy samochody hybrydowe mają silnik elektryczny?

    Tak, wszystkie samochody hybrydowe mają silnik elektryczny (przynajmniej jeden, choć może być ich więcej). Zawsze jest on połączony z drugim silnikiem – spalinowym.

  4. Jakie są najtańsze samochody elektryczne na rynku?

    Wśród najtańszych hybryd na polskim rynku wymienia się Smarta EQ fortwo, ale w czołówce są również Dacia Spring Cargo oraz Fiat 500e. Od lat najpopularniejsza jest natomiast Toyota Prius, którą można kupić stosunkowo tanio z drugiej ręki.

  5. Gdzie można bezpłatnie parkować samochód elektryczny?

    Coraz częściej na drogach publicznych – miejskich lub gminnych – wyznaczane są strefy darmowego parkowania dla posiadaczy samochodów elektrycznych. W odpowiednio oznaczonym miejscu posiadacz takiego pojazdu może parkować bezpłatnie (nawet jeśli jest to w strefie płatnego parkowania).