Jeśli Twój samochód został uszkodzony w wyniku zdarzenia drogowego, możesz starać się o odszkodowanie z OC sprawcy. Gdy w trasie przydarzy Ci się awaria, masz możliwość skorzystać z dodatkowej polisy assistance. Co, jednak jeśli uszkodzisz koło, wjeżdżając w dziurę na jezdni? Gdzie powinien szukać pomocy kierowca, jeżeli przyczyną niesprawności pojazdu jest stan drogi? Sprawdź, od kogo dostaniesz odszkodowanie za uszkodzone koło na dziurze w jezdni.

Choć infrastruktura drogowa w Polsce przeszła spore zmiany, wciąż pozostaje dużo do zrobienia – szczególnie istotna jest modernizacja poszczególnych odcinków dróg lokalnych i krajowych. Nierówności, pęknięcia, dziury pojawiające się szczególnie po zimie powodują, że przejazd niektórymi drogami jest prawdziwym wyzwaniem dla kierowców. Zniszczona nawierzchnia nie tylko prowadzi do zmniejszenia komfortu jazdy, ale stwarza realne zagrożenie uszkodzenia pojazdu.

Skutkiem najechania na dziurę może być zniszczenie felgi, opony, a nawet zawieszenia samochodu. Naprawa bywa kosztowna, jednak poszkodowany może starać się o zadośćuczynienie od zarządcy drogi. Odszkodowanie może być wypłacone np. z jego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Pierwszym krokiem musi być więc ustalenie, kto zarządza daną trasą, odcinkiem drogi.

Zarządca drogi w Polsce – kim jest i za co odpowiada?

Zarządca drogi jest podmiotem, który odpowiada za stan techniczny drogi (jej utrzymanie, rozbudowę, przebudowę) oraz za bezpieczeństwo na trasie (właściwe oznakowanie, bariery ochronne, przejścia dla pieszych). O jego obowiązkach mówi Ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych:

Co mówi prawo?

Do zarządcy drogi należy w szczególności: (…) 10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, w tym weryfikacja cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym stan bezpieczeństwa szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego; 11) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających; (…) 14) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia (...).
art. 20 Zadania zarządcy drogi

Zarządca drogi ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo wszystkim jej użytkownikom, odpowiada też za stan trasy, a zatem również za uszkodzenia samochodu, do których doszło na skutek zaniedbań w tym zakresie.

Uwaga!

Rażącym zaniedbaniem jest np. zaniechanie naprawy dziury, nieprawidłowe oznakowanie drogi, ale także jej nieodśnieżenie. Jeżeli rażące zaniedbanie zarządcy będzie przyczyną uszkodzenia pojazdu, właściciel ma prawo żądać zadośćuczynienia.

Kto jest zarządcą drogi?

Poszczególnymi rodzajami dróg zarządzają różne instytucje:

  • drogi gminne – władze gmin, czyli burmistrz, wójt, prezydent miasta;
  • drogi powiatowe – zarząd powiatu;
  • drogi wojewódzkie – zarząd województwa;
  • drogi krajowe (w tym drogi ekspresowe i autostrady) – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
  • drogi w granicach miast na prawach powiatu (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) – prezydent miasta;
  • płatne odcinki autostrad – koncesjonariusze;
  • drogi wewnętrzne, niezaliczane do dróg publicznych – właściciel terenu.

Aby ustalić, kto jest zarządcą danej drogi, musisz znać jej numer oraz dokładną lokalizację. W zidentyfikowaniu zarządcy pomoże Ci:

  • policja;
  • urząd miasta lub gminy.

Informacji możesz też poszukać w na stronach rządowych lub w odpowiednich aktach prawnych.

Rodzaj drogiCharakterystyka/Oznaczenie
drogi krajoweŁączą trasy i największe miasta; oznaczane numerami jedno- lub dwucyfrowymi: DK1, DK5, DK94.
drogi wojewódzkieŁączą miasta w obrębie województw, oznaczane są numerami trzycyfrowymi: DW100, DW107, DW123.
drogi powiatoweŁączą miejscowości w powiecie, oznaczane są numerami czterocyfrowymi (z wyróżnikiem województwa): 1101W, 5617W, 6602W
drogi gminne Obsługują ruch lokalny, są oznaczone liczbą sześciocyfrową i wyróżnikiem województwa (niekiedy nie mają oznaczenia numerycznego): 603214K
drogi ekspresowe Wysoki standard techniczny, oznaczane literą "S" i numerem: S7, S8.
autostradyDrogi najwyższej kategorii, oznaczone literą "A" i numerem: A1, A2.

Uszkodzone koło na dziurze w jezdni – jak uzyskać odszkodowanie?

Skoro za stan drogi oraz bezpieczeństwo na niej odpowiada zarządca, możesz zgłosić się do niego, jeśli przyczyną uszkodzenia pojazdu były zaniedbania. Co to oznacza? Jeśli uszkodziłeś koło na dziurze w jezdni, zarządca powinien wypłacić Ci odszkodowanie.

Musisz jednak udowodnić, że to jego zaniedbanie doprowadziło do zdarzenia – będą potrzebne dowody. Kierowcy przyda się na pewno:

  • dokumentacja fotograficzna – warto sfotografować miejsce zdarzenia, uszkodzenia pojazdu;
  • raport policyjny, notatka ze zdarzenia;
  • zeznania świadków;
  • wycena naprawy powstałych uszkodzeń, opinia mechanika.

Naszym okiem

Do wniosku o wypłatę odszkodowania należy dołączyć sporządzoną notatkę ze zdarzenia. Opisz dokładnie całe zajście, okoliczności, uszkodzenie drogi, wszystkie czynniki, które miały znaczenie i wpływ na zdarzenie. Przydadzą się zeznania ewentualnych świadków oraz zdjęcia – im dokładniejsze, tym lepiej. Na miejsce warto wezwać policję lub straż miejską. Notatka służb uwiarygodni Twój wniosek.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Na złożenie wniosku o odszkodowanie masz aż 3 lata od momentu powstania uszkodzenia. Jeśli na skutek zdarzenia poszkodowane (ranne) były także osoby, czas ten wydłuża się do 20 lat.

Pismo należy przesłać do zarządcy drogi lub bezpośrednio do jego ubezpieczyciela – ten ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku.

uszkodzone koło w samochodzie

Jak powinien wyglądać wniosek o odszkodowanie do zarządcy drogi?

Uszkodzone koła na dziurze w jezdni to wystarczający powód, by domagać się odszkodowania od zarządcy drogi. Gdy już zgromadzisz całą niezbędną dokumentację, napisz wniosek.

Pamiętaj, by znalazły się w nim wszystkie istotne informacje:

  • imię, nazwisko poszkodowanego oraz jego numer telefonu;
  • dane pojazdu – marka, model, numer rejestracyjny;
  • opis drogi – numer, rodzaj, wielkość uszkodzenia;
  • opis miejsca, w którym doszło do zdarzenia;
  • opis warunków pogodowych oraz warunków ruchu drogowego w chwili zdarzenia;
  • wskazanie okoliczności zdarzenia;
  • opis uszkodzeń pojazdu;
  • wskazanie ewentualnych świadków – imię, nazwisko, numer telefonu.

Postaraj się, aby Twój wniosek był jasny, precyzyjny, zawierał jak najwięcej istotnych informacji. Dołącz dowody, które potwierdzą Twoje stanowisko.

Co obejmuje odszkodowanie od zarządcy?

Zarządca drogi powinien pokryć koszt naprawy uszkodzonego pojazdu, ale też koszt jego holowania czy korzystania z auta zastępczego. Poszkodowanemu przysługuje też odszkodowanie za tzw. utracone korzyści, np. kierowca nie dojechał na ważne spotkanie z klientem czy na rozmowę o pracę.

Trzeba jednak uzasadnić, udowodnić, że problem na drodze rzeczywiście przyczynił się do utracenia korzyści.

Uwaga!

Odszkodowanie za utracone korzyści to rekompensata za utracone zyski, potencjalne dochody, które poszkodowany mógłby uzyskać, gdyby nie doszło do danego zdarzenia. Jego dochodzenie wymaga wykazania, że istniała realna szansa osiągnięcia zysku, a opisywane zdarzenie przyczyniło się do straty.

Uszkodzone koło na dziurze w jezdni – odszkodowanie z AC?

Uzyskanie odszkodowania od zarządcy drogi nie zawsze będzie możliwe. Co w takiej sytuacji może zrobić poszkodowany kierowca? Alternatywą jest skorzystanie z własnego, dodatkowego autocasco. To ubezpieczenie chroni na wypadek uszkodzenia samochodu – przed podpisaniem umowy warto jednak zapoznać się z wyłączeniami odpowiedzialności. Trzeba pamiętać, że w niektórych sytuacjach towarzystwo odmówi wsparcia i kierowca nie otrzyma pieniędzy.

Gdzie szukać dobrej polisy? Możesz skorzystać z kalkulatora OC i AC, aby porównać oferty nawet kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. Zapoznaj się ze szczegółami jak zakres ochrony, limity poszczególnych usług, wysokość składki i wspomniane wykluczenia. Pamiętaj też, że likwidacja szkody z AC oznacza zazwyczaj utratę części zniżek i wzrost składki w kolejnym roku. Jeśli chcesz uchronić się przed taką sytuacją, możesz wykupić ochronę zniżek.

Naprawa koła a ubezpieczenie opon

Jeśli chcesz dodatkowo chronić swój samochód, możesz wykupić ubezpieczenie opon, produkt dostępny wraz z OC lub AC. W ramach ubezpieczenia towarzystwo gwarantuje naprawę koła na miejscu, a także holowanie do warsztatu. Wielu ubezpieczycieli oferuje też pomoc informacyjną – sprawdzisz, gdzie znajdują się zakłady wulkanizacyjne, sklepy z oponami czy punkty przechowywania opon.

Poszczególne firmy mogą też organizować przewóz kierowcy i pasażerów do warsztatu. Także w przypadku tego ubezpieczenia musisz zwrócić uwagę na wyłączenia odpowiedzialności – firma odmówi wypłaty odszkodowania, gdy np. opona miała bieżnik o grubości mniejszej niż 1,6 mm lub samochód nie miał ważnych badań technicznych.

Uwaga!

Niektóre towarzystwa zaznaczają, że nie ponoszą odpowiedzialności za zdarzenia, do których doszło na drodze nieutwardzonej, gruntowej (ubitej ziemi, żużlu, gruzie itp.).

Uszkodzone koło na dziurze w jezdni jest podstawą do domagania się odszkodowania od zarządcy drogi. Warto wiedzieć, jak ustalić podmiot odpowiedzialny i kiedy zachodzą przesłanki do złożenia wniosku o zadośćuczynienie. Mimo takiej możliwości właściciel pojazdu powinien zastanowić się nad rozszerzeniem ochrony o dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne jak assistance, autocasco czy ubezpieczenie opon. Daje ono pewność, że w razie uszkodzenia samochodu czy awarii, kierowca może liczyć na pomoc.

Co warto wiedzieć

  1. Uszkodzone koło na dziurze w jezdni jest podstawą do wysunięcia roszczenia względem zarządcy drogi.
  2. Zarządca drogi odpowiada za jej stan techniczny i bezpieczeństwo podróżujących danym odcinkiem.
  3. Do wniosku o odszkodowanie należy dołączyć dowody w postaci zdjęć, notatki policyjnej, zeznań świadków.
  4. Na złożenie wniosku o odszkodowanie kierowca ma 3 lata od momentu zdarzenia.
  5. Ubezpieczyciel zarządcy drogi ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku.
  6. Naprawy można też dokonać z dodatkowego ubezpieczenia AC lub ubezpieczenia opon.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Kiedy przydaje się znajomość zarządcy drogi?

    Wiedza o zarządcy drogi jest niezbędna, gdy chcesz zgłosić jakiś problem dotyczący trasy – np. powinien pojawić się znak drogowy, próg zwalniający, droga wymaga naprawy. Informacje o zarządcy są niezbędne, jeśli kierowca chce zgłosić uszkodzenie samochodu (przyczyną jest zły stan drogi, nieodpowiednie jej utrzymanie). Do zarządcy drogi należy zgłaszać nieprawidłowości w pracy sygnalizacji świetlnej, czy wnioski o konieczność reorganizacji ruchu.
  2. Czy zarządca drogi może nie wypłacić odszkodowania za uszkodzone koło?

    Tak. Kierowca nie otrzyma odszkodowania, jeśli okaże się, że do uszkodzenia doszło z jego winy, np. nie dostosował prędkości do warunków panujących na drodze. Odszkodowanie nie należy się również, gdy uszkodzenie jest skutkiem działania sił wyższych lub osób trzecich. Aby otrzymać zadośćuczynienie od zarządcy drogi należy dobrze uzasadnić swoje roszczenie i poprzeć je mocnymi dowodami.
  3. Czy odszkodowanie wypłaca zarządca czy ubezpieczyciel?

    To zależy. Zazwyczaj zarządcy dróg mają wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W takiej sytuacji pieniądze wypłaci ubezpieczyciel. Najpierw zostanie powołany rzeczoznawca, który ustali rozmiar uszkodzeń i oceni wartość szkody. Warto pamiętać, że w umowie ubezpieczenia ustalona jest dolna granica odpowiedzialności towarzystwa – jeśli szkoda zostanie wyceniona poniżej tej granicy, ubezpieczyciel nie będzie chciał wypłacić odszkodowania. W takiej sytuacji kierowca może negocjować już bezpośrednio z zarządcą drogi.
  4. Czy od decyzji ubezpieczyciela można się odwołać?

    Tak, od decyzji ubezpieczyciela można napisać odwołanie – zarówno w sytuacji, gdy zaproponowana kwota jest za niska, jak i gdy towarzystwo odmówi wypłaty.