Cenisz sobie poczucie wolności, jakie zapewnia motocykl, ale szukasz stabilniejszej alternatywny dla jednośladu? Rozwiązaniem może być trójkołowy motocykl na kategorię B – poznaj 5 modeli trójkołowców, których zakup warto rozważyć w 2025 r. Podpowiadamy też, jak ubezpieczyć nowy lub używany trójkołowy motocykl.
Trójkołowe motocykle (trójkołowce) nie są dostępne w ofercie każdego producenta. Mimo to wybór jest spory – możesz zdecydować się na trójkołowiec z bieżącego rocznika, poprzedniego roku lub modele, których na próżno już szukać w ofertach salonów sprzedaży. Co więcej, w przypadku trójkołowców nie ma żadnych ograniczeń w maksymalnej pojemności silnika.
Motocykl trójkołowy – co to za pojazd?
Jak wskazuje nazwa, trójkołowy motocykl to pojazd wyróżniający się liczbą kół – taki motocykl, zamiast standardowych 2, ma 3 koła. Trójkołowce nie są bardzo popularne, a to z kolei sprawia, że tylko niewielu producentów motocykli ma je w swojej ofercie. Powodów jest co najmniej kilka – uchodzą one za mniej bezpieczne niż samochody i nie zapewniają takiego samego komfortu podróżowania jak pojazdy z zamkniętą kabiną. Mają one jednak swoich zwolenników, którzy cenią sobie choćby ich stabilność na drodze i wrażenia z jazdy.
Chociaż trójkołowce w zestawieniu z samochodami osobowymi rzeczywiście mogą wypadać niekorzystnie, to podsumowanie wygląda zupełnie inaczej po ich porównaniu z tradycyjnymi motocyklami. W tym przypadku rzeczywiście są bezpieczniejsze i wygodniejsze, często mają też większe bagażniki.
Warto wiedzieć
Szukasz trójkołowca, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb? Poznaj nasze propozycje – poniżej znajdziesz 5 modeli - motocykle trójkołowe na kat B.
1. Peugeot Metropolis 400

Zestawienie 5 trójkołowców na kategorię B otwiera Peugeot Metropolis 400. To model o wyraźnie sportowym designie, który doskonale nadaje się do jazdy po mieście. Francuscy projektanci wyposażyli go w szereg rozwiązań mających bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy – to choćby lusterka asferyczne bez martwych obszarów, hamulce wraz z ABS, przednie oświetlenie składające się z 5 diod LED, które poprawia widoczność w ruchu ulicznym, duża przestrzeń bagażowa i komputer pokładowy z wyświetlaczem LCD.
Peugeot Metropolis 400 dostępny jest w dwóch wersjach – SW i GT, każda z silnikiem o mocy 37 KM. Pierwsza wyróżnia się powiększonym bagażnikiem, dzięki czemu dobrze sprawdzi się w dłuższych trasach. Wersja GT to z kolei pojazd zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy cenią sobie wyrazisty design – charakterystyczne dla niej są m.in. czarne felgi z połyskiem i pomarańczowymi krawędziami, przyciemniana owiewka i kierownica naked.
Za nowy Peugeot Metropolis 400 trzeba zapłacić co najmniej ok. 44 500 zł.
2. Can-Am Ryker
Prawo jazdy kategorii B wystarczy, aby prowadzić motocykl trójkołowy Can-Am Ryker. Producent wskazuje, że jest to pojazd uniwersalny – sprawdzi się na różnych nawierzchniach, w tym na asfalcie i w terenie. Do zalet tego modelu zaliczyć trzeba stabilność, kompaktowość i łatwość prowadzenia – motocykl automatycznie zmienia biegi. W konsekwencji ten trójkołowiec to świetna propozycja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motocyklami. Plusem jest też możliwość dostosowania pojazdu pod kierowcę (i pasażera) przed każdą jazdą.
Trójkołowiec Ryker na prawo jazdy kategorii B jest dostępny z silnikiem 2-cylindrowym Rotax 600 cm3 lub 3-cylindrowym Rotax 900 cm3. Wyposażony został w opony zapewniające dobrą przyczepność i wał napędowy, który według deklaracji producenta nie wymaga dodatkowej konserwacji. Producent oferuje również szereg akcesoriów, dzięki którym pojazd może zostać spersonalizowany.
Zakup Can-Am Ryker z rocznika 2025 wiąże się z wydatkiem w wysokości ok. 73 000 zł.
3. Yamaha Tricity 300
Na liście trójkołowych motocykli na kategorię B znajdują się też modele Tricity 300, w ofercie Yamahy. To trójkołowe skutery miejskie o kompaktowej konstrukcji, które ułatwiają poruszanie się po wąskich, zatłoczonych uliczkach. Ze względu na dużą przestrzeń bagażową i sporą owiewkę świetnie nadaje się również na dłuższe wycieczki za miasto. Od strony technicznej ten trójkołowiec również wypada nieźle – został wyposażony w dynamiczny silnik Blue Core o pojemności 300 cm3, który spełnia rygorystyczne normy emisji spalin Euro 5+, aerodynamiczne nadwozie i 13-litrowy zbiornik paliwa.
Na komfort i bezpieczeństwo kierowcy Tricity 300 pozytywnie wpływa system utrzymujący pojazd w pozycji stojącej m.in. w czasie postojów (Standing Assist) oraz duże tarcze hamulcowe i system ABS, co zapewnia dobrą przyczepność i skuteczne hamowanie nawet w trudnych warunkach. Trójkołowiec został wyposażony też w wyświetlacz LCD. Całości dopełnia wysoka jakość wykończenia i dostępność pojazdu w kilku wersjach kolorystycznych.
Motocykl trójkołowy Tricity 300 Yamaha z rocznika 2025 kosztuje ok. 41 000 zł.
Warto wiedzieć
4. Piaggio MP3 530 Exclusive
Trójkołowce na prawo jazdy kategorii B ma w swojej ofercie również włoski producent – firma Piaggio. Świetnym przykładem jest MP3. Ten trójkołowiec jest dostępny w kilku wersjach, w tym 530 Exclusive. Model został zaprojektowany z myślą o jeździe miejskiej. Bezpieczeństwo i wygodę użytkowania zapewniają nowoczesne technologie – to choćby system keyless odpowiadający za szybkie uruchamianie, 7-calowy wyświetlacz TFT i system BLIS ostrzegający o pojazdach w martwym polu.
Piaggio MP3 530 Exclusive został wyposażony w 13,7-litrowy zbiornik paliwa. Deklarowane przez producenta spalanie wynosi 4,1 litra na każde 100 km. Modele z rocznika 2025 mają homologację Euro 5+. Trójkołowiec jest napędzany przez 4-suwowy silnik o pojemności 530 cm3. Pod względem wzornictwa model MP3 530 Exclusive czerpie z najnowszych trendów, co można zauważyć zwłaszcza w przedniej części skutera.
Za nowy motocykl trójkołowy Piaggio MP3 530 Exclusive trzeba zapłacić ok. 59 000 zł
5. Harley Davidson Tri Glide Ultra

Harley Davidson Tri Glide Ultra to jedyny w tym zestawieniu motocykl trójkołowy na kategorię B z podwójnymi kołami na tylnej osi. Ale nie tylko to wyróżnia ten model. Silnik Milwaukee-Eight 114 o mocy 83 KM, przednie koło w rozmiarze 19” (tylne koła mają 18”) oraz zawieszenie klasy premium – to sprawia, że obok tego trójkołowca trudno przejść obojętnie. Producent zwraca też szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Model Tri Glide Ultra został wyposażony m.in. w układ ABS, system kontroli trakcji i elektronicznie połączone hamulce.
Prezentowany trójkołowiec należy do mocniejszych maszyn i świetnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Cztery 25-watowe głośniki, ekran dotykowy, który pozwala zarządzać systemem audio i wreszcie bagażnik o niespotykanej w motocyklach pojemności (0,19 m3) – to tylko kilka z elementów, które pozwalają czerpać pełną przyjemność z przejażdżek. Producent umożliwia też personalizację kolorystyczną, a do wyboru jest 6 kolorów.
Harley Davidson Tri Glide Ultra nie należy do tanich motocykli trójkołowych – cena zaczyna się od 49 180 euro. Oznacza to, że jest to najdroższy trójkołowiec w zestawieniu.
Gdzie i za ile kupić ubezpieczenie trójkołowego motocykla?
Bez względu na to, czy zdecydujesz się na nowy, czy też używany trójkołowiec dla posiadaczy kategorii B, musisz pamiętać o jego ubezpieczeniu. Obowiązkowa polisa jest tylko jedna – OC. W przypadku nowego pojazdu rozsądnie będzie jednak wybrać również dodatkowe ubezpieczenia, w tym zwłaszcza AC. Polisy dla posiadanego trójkołowca możesz kupić za pośrednictwem kalkulatora dostępnego na stronie internetowej rankomat.pl.
Naszym okiem
Wiesz już, gdzie kupić polisy dla trójkołowego motocykla. A ile kosztuje ubezpieczenie trójkołowca? Na to pytanie nie ma już jednoznacznej odpowiedzi. Powód jest prozaiczny – to indywidualne podejście ubezpieczycieli, którzy wyliczają składkę osobno dla każdego klienta. Poniżej znajdziesz kalkulację dla przykładowego motocyklisty, a za pośrednictwem porównywarki rankomat.pl możesz przygotować taką kalkulację dla siebie.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 206,25 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 258,25 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 288,25 zł | |||
Kalkulacja dla 45-letniego motocyklisty z Łomży z 10-letnią historią ubezpieczeniową, który jest właścicielem trójkołowca Piaggio MP3 530 Exclusive z rocznika 2024
Co warto wiedzieć
- Popularne motocykle trójkołowe na kat. B to m.in.: Peugeot Metropolis 400, Can-Am Ryker, Can-Am Spyder, Yamaha Tricity 300, Piaggio MP3 530 Exclusive i Harley Davidson Tri Glide Ultra.
- Nie wszyscy producenci motocykli z dwoma kołami mają w ofercie trójkołowce – wielu z nich ogranicza się do projektowania i produkcji klasycznych motocykli.
- Większość z dostępnych na rynku trójkołowców została zaprojektowana z myślą o jeździe miejskiej, chociaż zdarzają się wyjątki.
- Trójkołowce na kategorię B podlegają takim samym zasadom jak motocykle i samochody, gdy mowa o ubezpieczeniu – muszą mieć całoroczne OC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle trójkołowe na kat. B
Czy producenci proponują wyłącznie trójkołowce z podwójnymi kołami na przedniej osi?
Większość producentów koncentruje się na oferowaniu trójkołowców z podwójnymi kołami wyłącznie na jednej osi (przedniej). Ale od tej reguły są wyjątki. Dobrym przykładem jest Harley Davidson, który ma w swojej ofercie co najmniej kilka trójkołowców na prawo jazdy kategorii B z kołami na tylnej osi – to choćby modele Tri Glide Ultra i Freewheeler.Jak spersonalizować trójkołowy motocykl?
Duże możliwości w tym zakresie zapewniają sami producenci. Przykładowo właściciele trójkołowców Can-Am mogą wybierać wśród różnych modeli kierownic, siedzisk, oparć dla pasażerów, owiewek czy bagażników. Wszystkie akcesoria zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o konkretnych modelach trójkołowców, dzięki czemu są z nimi kompatybilne.
Od kiedy na prowadzenie trójkołowego motocykla wystarczające jest prawo jazdy kategorii B?
Zmiana przepisów w tym zakresie miała miejsce w 2018 r. Aby jednak prowadzić motocykl z trzema kołami, nie wystarczy tylko prawo jazdy kategorii B – trzeba jeszcze spełnić warunek czasowy - takim pojazdem możesz jeździć dopiero po trzech latach od uzyskania uprawnienia kat.B. W założeniu modyfikacja przepisów miała pomóc kierowcom niepełnosprawnym, którzy nie byli w stanie prowadzić prawdziwy motocykl i zdać egzaminu na kategorię A.