Cenisz sobie poczucie wolności, jakie zapewnia motocykl, ale szukasz stabilniejszej alternatywny dla jednośladu? Rozwiązaniem może być trójkołowy motocykl na kategorię B – poznaj 5 modeli trójkołowców, których zakup warto rozważyć w 2025 r. Podpowiadamy też, jak ubezpieczyć nowy lub używany trójkołowy motocykl.

Trójkołowe motocykle (trójkołowce) nie są dostępne w ofercie każdego producenta. Mimo to wybór jest spory – możesz zdecydować się na trójkołowiec z bieżącego rocznika, poprzedniego roku lub modele, których na próżno już szukać w ofertach salonów sprzedaży. Co więcej, w przypadku trójkołowców nie ma żadnych ograniczeń w maksymalnej pojemności silnika.

Motocykl trójkołowy – co to za pojazd?

Jak wskazuje nazwa, trójkołowy motocykl to pojazd wyróżniający się liczbą kół – taki motocykl, zamiast standardowych 2, ma 3 koła. Trójkołowce nie są bardzo popularne, a to z kolei sprawia, że tylko niewielu producentów motocykli ma je w swojej ofercie. Powodów jest co najmniej kilka – uchodzą one za mniej bezpieczne niż samochody i nie zapewniają takiego samego komfortu podróżowania jak pojazdy z zamkniętą kabiną. Mają one jednak swoich zwolenników, którzy cenią sobie choćby ich stabilność na drodze i wrażenia z jazdy.

Chociaż trójkołowce w zestawieniu z samochodami osobowymi rzeczywiście mogą wypadać niekorzystnie, to podsumowanie wygląda zupełnie inaczej po ich porównaniu z tradycyjnymi motocyklami. W tym przypadku rzeczywiście są bezpieczniejsze i wygodniejsze, często mają też większe bagażniki.

Warto wiedzieć

Motocykl trójkołowy ma co najmniej kilka alternatywnych nazw, ale najpopularniejsze to trójkołowiec i trajka.

Szukasz trójkołowca, który będzie dopasowany do Twoich potrzeb? Poznaj nasze propozycje – poniżej znajdziesz 5 modeli - motocykle trójkołowe na kat B.

1. Peugeot Metropolis 400

Trójkołowiec Peugeot Metropolis 400
Peugeot Metropolis 400, Źródło: cjp 24, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons

Zestawienie 5 trójkołowców na kategorię B otwiera Peugeot Metropolis 400. To model o wyraźnie sportowym designie, który doskonale nadaje się do jazdy po mieście. Francuscy projektanci wyposażyli go w szereg rozwiązań mających bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy – to choćby lusterka asferyczne bez martwych obszarów, hamulce wraz z ABS, przednie oświetlenie składające się z 5 diod LED, które poprawia widoczność w ruchu ulicznym, duża przestrzeń bagażowa i komputer pokładowy z wyświetlaczem LCD.

Peugeot Metropolis 400 dostępny jest w dwóch wersjach – SW i GT, każda z silnikiem o mocy 37 KM. Pierwsza wyróżnia się powiększonym bagażnikiem, dzięki czemu dobrze sprawdzi się w dłuższych trasach. Wersja GT to z kolei pojazd zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy cenią sobie wyrazisty design – charakterystyczne dla niej są m.in. czarne felgi z połyskiem i pomarańczowymi krawędziami, przyciemniana owiewka i kierownica naked.

Za nowy Peugeot Metropolis 400 trzeba zapłacić co najmniej ok. 44 500 zł.

2. Can-Am Ryker

Prawo jazdy kategorii B wystarczy, aby prowadzić motocykl trójkołowy Can-Am Ryker. Producent wskazuje, że jest to pojazd uniwersalny – sprawdzi się na różnych nawierzchniach, w tym na asfalcie i w terenie. Do zalet tego modelu zaliczyć trzeba stabilność, kompaktowość i łatwość prowadzenia – motocykl automatycznie zmienia biegi. W konsekwencji ten trójkołowiec to świetna propozycja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motocyklami. Plusem jest też możliwość dostosowania pojazdu pod kierowcę (i pasażera) przed każdą jazdą.

Trójkołowiec Ryker na prawo jazdy kategorii B jest dostępny z silnikiem 2-cylindrowym Rotax 600 cm3 lub 3-cylindrowym Rotax 900 cm3. Wyposażony został w opony zapewniające dobrą przyczepność i wał napędowy, który według deklaracji producenta nie wymaga dodatkowej konserwacji. Producent oferuje również szereg akcesoriów, dzięki którym pojazd może zostać spersonalizowany.

Zakup Can-Am Ryker z rocznika 2025 wiąże się z wydatkiem w wysokości ok. 73 000 zł.

3. Yamaha Tricity 300

Na liście trójkołowych motocykli na kategorię B znajdują się też modele Tricity 300, w ofercie Yamahy. To trójkołowe skutery miejskie o kompaktowej konstrukcji, które ułatwiają poruszanie się po wąskich, zatłoczonych uliczkach. Ze względu na dużą przestrzeń bagażową i sporą owiewkę świetnie nadaje się również na dłuższe wycieczki za miasto. Od strony technicznej ten trójkołowiec również wypada nieźle – został wyposażony w dynamiczny silnik Blue Core o pojemności 300 cm3, który spełnia rygorystyczne normy emisji spalin Euro 5+, aerodynamiczne nadwozie i 13-litrowy zbiornik paliwa.

Na komfort i bezpieczeństwo kierowcy Tricity 300 pozytywnie wpływa system utrzymujący pojazd w pozycji stojącej m.in. w czasie postojów (Standing Assist) oraz duże tarcze hamulcowe i system ABS, co zapewnia dobrą przyczepność i skuteczne hamowanie nawet w trudnych warunkach. Trójkołowiec został wyposażony też w wyświetlacz LCD. Całości dopełnia wysoka jakość wykończenia i dostępność pojazdu w kilku wersjach kolorystycznych.

Motocykl trójkołowy Tricity 300 Yamaha z rocznika 2025 kosztuje ok. 41 000 zł.

Warto wiedzieć

Przepisy nie rozróżniają motocykli od skuterów – różnica między tymi rodzajami pojazdów jest czysto funkcjonalna. Oznacza to, że trójkołowy skuter można nazwać trójkołowym motocyklem.

4. Piaggio MP3 530 Exclusive

Trójkołowce na prawo jazdy kategorii B ma w swojej ofercie również włoski producent – firma Piaggio. Świetnym przykładem jest MP3. Ten trójkołowiec jest dostępny w kilku wersjach, w tym 530 Exclusive. Model został zaprojektowany z myślą o jeździe miejskiej. Bezpieczeństwo i wygodę użytkowania zapewniają nowoczesne technologie – to choćby system keyless odpowiadający za szybkie uruchamianie, 7-calowy wyświetlacz TFT i system BLIS ostrzegający o pojazdach w martwym polu.

Piaggio MP3 530 Exclusive został wyposażony w 13,7-litrowy zbiornik paliwa. Deklarowane przez producenta spalanie wynosi 4,1 litra na każde 100 km. Modele z rocznika 2025 mają homologację Euro 5+. Trójkołowiec jest napędzany przez 4-suwowy silnik o pojemności 530 cm3. Pod względem wzornictwa model MP3 530 Exclusive czerpie z najnowszych trendów, co można zauważyć zwłaszcza w przedniej części skutera.

Za nowy motocykl trójkołowy Piaggio MP3 530 Exclusive trzeba zapłacić ok. 59 000 zł

5. Harley Davidson Tri Glide Ultra

Harley Davidson Tri Glide, trójkołowiec
Harley Davidson Tri Glide Ultra, Źródło: Cullen328, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Harley Davidson Tri Glide Ultra to jedyny w tym zestawieniu motocykl trójkołowy na kategorię B z podwójnymi kołami na tylnej osi. Ale nie tylko to wyróżnia ten model. Silnik Milwaukee-Eight 114 o mocy 83 KM, przednie koło w rozmiarze 19”  (tylne koła mają 18”) oraz zawieszenie klasy premium – to sprawia, że obok tego trójkołowca trudno przejść obojętnie. Producent zwraca też szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Model Tri Glide Ultra został wyposażony m.in. w układ ABS, system kontroli trakcji i elektronicznie połączone hamulce.

Prezentowany trójkołowiec należy do mocniejszych maszyn i świetnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Cztery 25-watowe głośniki, ekran dotykowy, który pozwala zarządzać systemem audio i wreszcie bagażnik o niespotykanej w motocyklach pojemności (0,19 m3) – to tylko kilka z elementów, które pozwalają czerpać pełną przyjemność z przejażdżek. Producent umożliwia też personalizację kolorystyczną, a do wyboru jest 6 kolorów.

Harley Davidson Tri Glide Ultra nie należy do tanich motocykli trójkołowych – cena zaczyna się od 49 180 euro. Oznacza to, że jest to najdroższy trójkołowiec w zestawieniu.

Gdzie i za ile kupić ubezpieczenie trójkołowego motocykla?

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na nowy, czy też używany trójkołowiec dla posiadaczy kategorii B, musisz pamiętać o jego ubezpieczeniu. Obowiązkowa polisa jest tylko jedna – OC. W przypadku nowego pojazdu rozsądnie będzie jednak wybrać również dodatkowe ubezpieczenia, w tym zwłaszcza AC. Polisy dla posiadanego trójkołowca możesz kupić za pośrednictwem kalkulatora dostępnego na stronie internetowej rankomat.pl.

Naszym okiem

Osoby, które dopiero planują kupić pierwszy trójkołowy motocykl, powinny mieć świadomość, że w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych mają spory wybór. Obowiązkowe OC to jedynie podstawa, która może być rozszerzona o autocasco, NNW czy assistance. W niektórych firmach ubezpieczeniowych można też ubezpieczyć motocyklowe akcesoria. Rozsądnie dobrane produkty ubezpieczeniowe zapewnią motocykliście poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas dłuższych przejażdżek.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Wiesz już, gdzie kupić polisy dla trójkołowego motocykla. A ile kosztuje ubezpieczenie trójkołowca? Na to pytanie nie ma już jednoznacznej odpowiedzi. Powód jest prozaiczny – to indywidualne podejście ubezpieczycieli, którzy wyliczają składkę osobno dla każdego klienta. Poniżej znajdziesz kalkulację dla przykładowego motocyklisty, a za pośrednictwem porównywarki rankomat.pl możesz przygotować taką kalkulację dla siebie.

Ile kosztuje OC motocykla trójkołowego?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC motocykla trójkołowego?
Beesafe
206,25 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
258,25 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
288,25 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja dla 45-letniego motocyklisty z Łomży z 10-letnią historią ubezpieczeniową, który jest właścicielem trójkołowca Piaggio MP3 530 Exclusive z rocznika 2024

Co warto wiedzieć

  • Popularne motocykle trójkołowe na kat. B to m.in.: Peugeot Metropolis 400, Can-Am Ryker, Can-Am Spyder, Yamaha Tricity 300, Piaggio MP3 530 Exclusive i Harley Davidson Tri Glide Ultra.
  • Nie wszyscy producenci motocykli z dwoma kołami mają w ofercie trójkołowce – wielu z nich ogranicza się do projektowania i produkcji klasycznych motocykli.
  • Większość z dostępnych na rynku trójkołowców została zaprojektowana z myślą o jeździe miejskiej, chociaż zdarzają się wyjątki.
  • Trójkołowce na kategorię B podlegają takim samym zasadom jak motocykle i samochody, gdy mowa o ubezpieczeniu – muszą mieć całoroczne OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle trójkołowe na kat. B

  1. Czy producenci proponują wyłącznie trójkołowce z podwójnymi kołami na przedniej osi?

    Większość producentów koncentruje się na oferowaniu trójkołowców z podwójnymi kołami wyłącznie na jednej osi (przedniej). Ale od tej reguły są wyjątki. Dobrym przykładem jest Harley Davidson, który ma w swojej ofercie co najmniej kilka trójkołowców na prawo jazdy kategorii B z kołami na tylnej osi – to choćby modele Tri Glide Ultra i Freewheeler.
  2. Jak spersonalizować trójkołowy motocykl?

    Duże możliwości w tym zakresie zapewniają sami producenci. Przykładowo właściciele trójkołowców Can-Am mogą wybierać wśród różnych modeli kierownic, siedzisk, oparć dla pasażerów, owiewek czy bagażników. Wszystkie akcesoria zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o konkretnych modelach trójkołowców, dzięki czemu są z nimi kompatybilne.

  3. Od kiedy na prowadzenie trójkołowego motocykla wystarczające jest prawo jazdy kategorii B?

    Zmiana przepisów w tym zakresie miała miejsce w 2018 r. Aby jednak prowadzić motocykl z trzema kołami, nie wystarczy tylko prawo jazdy kategorii B – trzeba jeszcze spełnić warunek czasowy - takim pojazdem możesz jeździć dopiero po trzech latach od uzyskania uprawnienia kat.B. W założeniu modyfikacja przepisów miała pomóc kierowcom niepełnosprawnym, którzy nie byli w stanie prowadzić prawdziwy motocykl i zdać egzaminu na kategorię A.