Zamierzasz kupić pierwszy motocykl? Czeka Cię najprawdopodobniej jedna z trudniejszych decyzji do podjęcia. Podczas poszukiwań pierwszego motocykla zwróć uwagę nie tylko na jego cenę i wygląd. Pamiętaj, że powinien on pomóc Ci w zdobywaniu cennego doświadczenia i doskonaleniu umiejętności na drodze.

Jeśli szukasz motocykla o sportowej charakterystyce, dobrą propozycją na początek może być Aprila RS 125 lub nieco większa i mocniejsza Honda Varadero. Wolisz motocykle klasyczne i wygodne? Wobec tego zastanów się nad zakupem Hondy Shadow VT 125. Wymienione modele to oczywiście tylko nasze sugestie. Pamiętaj, że w przypadku pierwszego motocykla ważne jest dopasowanie maszyny do własnych możliwości i umiejętności.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Podpowiadamy, jakie uprawnienia należy posiadać do prowadzenia motocykla i na co warto zwrócić uwagę przy zakupie modelu dla początkującego. Prezentujemy także kilka najczęściej polecanych niedrogich i sprawdzonych motocykli.

Jakie prawo jazdy na pierwszy motocykl?

To podstawowe pytanie, na jakie należy sobie odpowiedzieć. No bo po co kupować potężną maszynę z wielkim silnikiem, jeśli nie mamy uprawnień do jej prowadzenia? Najważniejsza informacja jest taka, że posiadacz najpopularniejszego prawa jazdy, czyli kategorii B, po trzech latach od zdania egzaminu można jeździć motocyklami z silnikami o pojemności do 125 cm3. Pozostałe kategorie dedykowane jednośladom to kategorie: AM, A1, A2, A.

Jakie motocykle możesz prowadzić w poszczególnych kategoriach oraz w jakim musisz być wieku, żeby móc zdawać egzamin?

Kategorie prawa jazdy na motocykl

  • Kategoria AM: motorower, czterokołowiec lekki (na przykład mały quad). By uzyskać to prawo jazdy, trzeba mieć co najmniej 14 lat
  • Kategoria A1: motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg, motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW, pojazdy z kategorii AM. By uzyskać to prawo jazdy, trzeba mieć co najmniej 16 lat
  • Kategoria A2: motocykl, który ma: moc do 35 kW, stosunek mocy do masy własnej do 0,2 kW/kg (nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe, którego moc przekracza dwukrotność mocy tego motocykla); motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW, pojazdy z kategorii AM. By uzyskać to prawo jazdy, trzeba mieć co najmniej 18 lat
  • Kategoria A: każdy motocykl, pojazd z kategorii AM. By uzyskać to prawo jazdy, trzeba mieć co najmniej 18 lat
  • Kategoria B: motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg – tylko w Polsce. Aby poruszać się takim motocyklem po drodze, trzeba mieć prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

Jakie są kluczowe czynniki przy wyborze pierwszego motocykla?

Wystartować można od… włączenia komputera. Przede wszystkim trzeba bowiem odrobić pracę domową, czyli zapoznać się z tym, co wybrani sprzedawcy proponują i czym różnią się oferowane modele. Na pewno nie warto od razu wybierać się do salonów i komisów, bo bez odpowiedniego przygotowania możemy zostać potraktowani jak podczas spotkań, z których uczestnicy wychodzą z niepotrzebnymi kołdrami czy zestawami garnków.

Jaki rodzaj motocykla wybrać na początek?

Na wstępie musisz odpowiedzieć sobie na pytania: „czego oczekuję od swojego jednośladu?”. Jeśli chcesz dojeżdżać nim do pracy, to wybór enduro nie będzie trafiony. A jeśli planujesz weekendowe wypady w górki i trudny teren, to ścigacz raczej nie stanie się Twoim przyjacielem. Dlatego, przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki rodzaj motocykla mnie interesuje.

Do wyboru masz: skutery, crossy, enduro, ścigacze, customy, turystyczne, choppery, naked, klasyki. Nawet ich wygląd świadczy o zupełnie odmiennym przeznaczeniu.

Rodzaje motocykli

Jaka powinna być moc pierwszego motocykla?

To zagadnienie wiąże się zarówno z kategorią posiadanego prawa jazdy, jak i umiejętnościami. Wiele osób pociągają potężne i szybkie maszyny, ale może się okazać, że jazda takimi pojazdem wcale nie będzie przyjemnością, tylko męczarnią. Z reguły przygodę z motocyklem lepiej zacząć od jazdy na nieco wolniejszym, ale za to łatwiejszym w prowadzeniu modelu.

Motocykle z dużymi silnikami, typu ścigacz, wcale nie są łatwymi maszynami do prowadzenia. Ich ciężar, a przede wszystkim moc sprawiają, że okiełznanie takiego potwora naprawdę nie będzie proste. Dlatego na początek lepiej kupić motocykl z silnikiem o mniejszej pojemności, co wcale nie oznacza, że staniemy się zawalidrogami.

Już motocykle o pojemności do 125 cm3 (czyli dla kierowców, którzy od trzech lat posiadają kategorię B) bez problemów rozwijają prędkość do 100 hm/h.

Nawet w przypadku mniejszych pojemności, warto zastanowić się, czy jednak nie zdecydować się na rozpoczęcie przygody z jednośladem pod okiem instruktora. Oczywiście prawo jazdy kategorii B daje nam prawo prowadzenia takiego motocykla, jednak na początku nasze umiejętności będą niewielkie. W tej sytuacji można wykupić kilka godzin szkoleń, dzięki czemu na skuterze poczujemy się pewnie i będziemy bezpieczniejsi.

Wybierz motocykl lekki i łatwy w prowadzeniu

Oprócz posiadanych uprawnień, a także rodzaju i mocy motocykla, pod uwagę przede wszystkim powinniśmy wziąć jego wielkość. Filigranowa kobieta nie będzie czuła się dobrze, gdy np. podczas zatrzymywania się na światłach, będzie miała problemy z dostaniem nogami do ziemi lub gdy przy małej prędkości przyjdzie jej manewrować motocyklem o wielkich rozmiarach. Z kolei postawny mężczyzna nie będzie ani dobrze wyglądał, ani tym bardziej dobrze się czuł na jednym z najmniejszych skuterów.

Wybierając motocykl należy pamiętać, że prawdziwą radość z jazdy czerpie się wtedy, gdy można bez wielkiego wysiłku nad nim panować. A z czasem, gdy nasze umiejętności i doświadczenie będzie większe, to łatwiej będzie również zapanować nad większą maszyną

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Pierwszy motocykl – jaki model wybrać?

W tym miejscu zdecydowanie warto rozważyć zakup maszyny o mniejszej pojemności silnika, aby przekonać się czego tak naprawdę potrzebujemy. Poza tym, doskonalenie techniki jazdy będzie zdecydowanie łatwiejsze i bezpieczniejsze na mniejszym motocyklu.

Wybór takiego sprzętu jest też o tyle wdzięczny, że naprawdę można znaleźć kilka bardzo ciekawych modeli, których w codziennym użytkowaniu nie powstydzą się nawet doświadczeni motocykliści.

5 modeli proponowanych na pierwszy motocykl

Poniżej przedstawiamy nasz subiektywny przegląd motocykli używanych, którymi mogą zainteresować się początkujący motocykliści. Staraliśmy się, aby wśród wybranych modeli znalazły się maszyny sprawdzone zarówno w ruchu miejskim, jaki i podczas dalekich wycieczek.

Polecane modele motocykli dla początkujących

1. Yamaha MT 125 - niezawodny i prosty w prowadzeniu motocykl, do tego wybacza błędy, które mogą przydarzyć się początkującemu motocykliście. Poza tym prosty i tani w eksploatacji, co w przypadku pierwszej przygody z motocyklem i jego naprawami jest nie bez znaczenia. Poza tym należy pamiętać, że ten model Yamahy nie tylko dobrze wygląda, ale do tego ma niezłe osiągi – w ruchu miejskim na pewno nie będzie zawalidrogą dla samochodów.

2. Honda Varadero – tu także wielkim plusem jest silnik – zarówno jeśli chodzi o osiągi, jak i niezawodność. To motocykl przeznaczony nie tylko do miasta, ale także na dłuższe przejażdżki. Dedykowany raczej dla postawniejszych osób. W przypadku tych maszyn minus jest jeden – bardzo trudno znaleźć na rynku chętnego, który chciałby taką sprzedać.

3. Aprila RS 125 – w przypadku tej maszyny osiągi znów idą w górę, bo to motocykl dla użytkowników ze sportowym zacięciem. Zrywny, o dobrych osiągach i ze sportowym pazurem. „Przedstawiamy Twój pierwszy motocykl sportowy - uosobienie sportowego charakteru oraz bogatej historii. […] Jej coraz hojniejszy silnik i zaawansowane komponenty potrafią wzbudzić emocje w wyścigach doświadczonych kierowców, ale jest to również idealny motocykl dla młodych nowicjuszy” – pisze producent.

4. Honda Shadow VT 125 – to już propozycja motocykla z półki cruiser, czyli dostosowanego do dłuższych przejażdżek. Dedykowany raczej dla fanów klasycznych maszyn, które przede wszystkim mają być wygodne. Jeśli dodamy do tego niezawodność, to ten egzemplarz również okaże się bardzo ciekawą opcją.

5. Junak M12 Vintage 125 – na koniec również coś z klasyki. Umożliwia jazdę 100 km/h, ale pozwala przy tym zachować spory komfort. Jego dużą zaletą jest pewność prowadzenia zarówno na zakrętach, jak i na dziurawej nawierzchni.

Jak kupić pierwszy motocykl?

W przypadku używanego motocykla należy postępować niemal identycznie jak w przypadku zakupu samochodu. Należy go dokładnie obejrzeć, zapoznać się z jego historią, sprawdzić ew. wycieki i stworzyć listę rzeczy, które będą wymagały wymiany, a następnie wycenić je, by w przyszłości zakup nie okazał się skarbonką.

Na oglądanie motocykla warto wziąć ze sobą osobę, która zna się na motoryzacji. Najlepiej, by był to mechanik, ale pasjonaci motocykli również będą w stanie wychwycić największe usterki.

A ile powinien kosztować pierwszy motocykl? To już zagadnienie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo sytuacja z motocyklem niczym nie różni się od zakupu samochodu czy mieszkania. We wszystkich tych przypadkach najważniejsza jest zasobność portfela.

Jeśli jednak chodzi o pierwszy w życiu motocykl, to można łaskawym okiem spojrzeć na używane maszyny (kilkuletnie mogą być nawet o połowę tańsze niż nowe). Po pierwsze wcale nie jest powiedziane, że rodzaj motocykla, który wybierzemy, na pewno będzie nam odpowiadał (przykładowo: ścigacz może okazać się nie do końca dobrym rozwiązaniem do zakorkowanego miasta, z kolei skuter szybko stanie się maszyną o zbyt dużych ograniczeniach).

Dobra wiadomość dla użytkowników motocykli jest jednak taka, że ich wartość spada dużo wolniej niż np. samochodów. Dotyczy to zarówno nowych, jak i używanych maszyn.

Zdarza się, że na zakupie motocykla nie stracimy, a nawet więcej – możemy zyskać. Często bowiem jest tak, że jesienią lub zimą motocykle są tańsze, ale gdy pogoda zaczyna sprzyjać jeździe na jednośladach, to ich ceny idą w górę.

Za zakupem używanego pojazdu na starcie przygody z motocyklem przemawia również fakt małych umiejętności i doświadczenia. Ślady po przetarciach czy drobnych wywrotkach łatwiej będzie zaakceptować na używanym pojeździe niż na sprzęcie, który jeszcze pachnie nowością.

Ile kosztuje pierwszy motocykl?

Jeśli zdecydujemy się na zakup nowej maszyny, to można spodziewać się wydatku nawet powyżej 20 tys. zł. Wcześniej już jednak wspominaliśmy, że w przypadku nowicjusza zakup motocykla prosto z salonu może nie być najlepszym rozwiązaniem. Może się bowiem okazać, że nie złapiemy bakcyla lub nie dostosujemy maszyny do swoich potrzeb i gabarytów. Do tego żal związany z uszkodzeniem nowego sprzętu będzie większy niż w przypadku używki.

To wszystko nie oznacza jednak, że początkujący motocyklista powinien zapomnieć o nowiutkim sprzęcie. Jeśli tylko ma na to fundusze i chęci, to na pewno jest w czym wybierać.

Poniżej zestawienie cen wybranych przez nas motocykli. Zarówno nowych (o ile są jeszcze produkowane), jak i używanych.

MotocyklCena nowego Cena używanego
Yamaha MT 12522 000 zł13 000 zł (2015 rok)
Honda Varadero-13 000 zł (2007 rok)
Aprila RS 12525 000 zł14 000 zł (2015 rok)
Honda Shadow VT 125-16 500 zł (2005 r.)
Junak M12 Vintage 12512 500 zł9 500 zł (2020 r.)
Ceny aktualne w kwietniu 2022 r., na podstawie ogłoszeń online

Kiedy wykupić OC na motocykl?

Osobom, które zamierzają kupić pierwszy motocykl warto przypomnieć, że podobnie jak każdy inny pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce, tak i jednoślad musi mieć wykupione ubezpieczenieOC.

Teoretycznie, poprzedni właściciel używanego motocykla powinien przekazać Ci polisę OC, którą możesz kontynuować do końca trwania umowy. Czasami jednak zdarza się, że jest ona nieopłacona lub zbywca zaniedbał swój obowiązek i nie wykupił OC. Jeśli Twój motocykl nie jest ubezpieczony, kup polisę najpóźniej w dniu zawierania umowy kupna/sprzedaży. Oferty OC porównasz z pomocą kalkulatora OC rankomat.pl.

Ile kosztuje OC motocykla? Jeśli będziesz zobowiązany do wykupienia polisy OC, to za ubezpieczenie skutera czy niewielkiego motocykla najprawdopodobniej zapłacisz niewielką składkę - ceny zaczynają się zazwyczaj od 100 złotych (w zależności od wieku i historii OC właściciela pojazdu). W przypadku początkujących motocyklistów, którzy nie posiadają jeszcze historii bezszkodowej jazdy, wybór maszyny z małym silnikiem może mieć więc ekonomiczne uzasadnienie także w OC. Zgłoszenie do ubezpieczenia sportowego modelu oznacza już bowiem znacznie większy wydatek.

Co warto wiedzieć

  • Kierowca, który od trzech lat posiada prawo jazdy kategorii B może prowadzić motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3.
  • Do prowadzenia różnych jednośladów uprawniają także kategorie: AM, A1, A2 i A.
  • Przed zakupem pierwszego motocykla musimy zastanowić się, do czego na ogół będzie używany. Wybierać można m.in. w: skuterach, ścigaczach, motocyklach turystycznych, klasykach i crossach.
  • Pierwszy motocykl powinien być przede wszystkim w miarę lekki, wygodny, dostosowany do umiejętności, nie powinien być również przesadnie mocny.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jaki skuter wybrać do jazdy po mieście?

    Jeżeli chcesz używać motocykla głównie do jazdy po mieście, to Twój wybór powinien paść przede wszystkim na maszynę komfortową i praktyczną. W tej roli doskonale sprawdzają się większe skutery, takie np. jak Suzuki Burgman 400, Yamaha X-Max 300 czy Honda Forza 750. Mają one nie tylko dobre osiągi, ale również dużą przestrzeń bagażową. Zapewniają także dość dobrą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Nie masz prawa jazdy kategorii A i do tej pory poruszałeś się po mieście własnym samochodem? Jeśli od otrzymania przez Ciebie prawa jazdy kat. B upłynęło już minimum trzy lata, możesz wybrać skuter klasy 125, np. Hondę SH125, Piaggio Liberty 125 czy prosty i tani skuter z Tajwanu Kymco Like 125.

  2. Czy da się sprawdzić historię kupowanego motocykla?

    Tak, w tym przypadku panują bardzo podobne zasady jak przy okazji zakupu używanego samochodu. Każdy motocykl posiada VIN, czyli swój unikatowy ciąg znaków. Dzięki niemu możesz sprawdzić za darmo przeszłość pojazdu w bazie CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). By to zrobić, należy wejść na stronę: historiapojazdu.gov.pl, podać VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji. Z bazy CEPiK dowiesz się m.in. czy pojazd nie jest kradziony, czy miał jakiś wypadek i czy nie ma cofniętego licznika.

  3. Gdzie i za ile przejdę kurs doszkalający w jeździe motocyklem?

    Takie kursy prowadzą szkoły jazdy. Co prawda nie wszystkie oferują kursy doszkalające, ale ze znalezieniem odpowiedniej nie powinno być większych problemów. Ceny są różne, ale można przyjąć, że godzina kursu doszkalającego jazdę motocyklem po mieście to ok. 100 zł, a po placu manewrowym – 90 zł. Przy zakupie pakietu kilkugodzinnego można liczyć na zniżkę.

  4. Czy przed zakupem motocykla można go wypożyczyć?

    Tak, i jest to całkiem dobry pomysł. Jeśli chcemy sprawdzić konkretny model lub przetestować kilka maszyn, to można to zrobić poprzez wypożyczenie ich. W większych miastach bez problemu znajdziemy wypożyczalnie oferujące jednoślady. Ceny wynajmu zaczynają się od ok. 200 zł za dobę.

  5. Co jeszcze należy zakupić wraz z pierwszym motocyklem?

    Konstruując budżet na zakup pierwszego motocykla, nie zapomnij także o zakupie odpowiedniej odzieży. Obowiązkowo musisz posiadać kask, warto również zainwestować w kurtkę, spodnie, rękawice i buty. Sprzęt możemy kupić używany, choć w przypadku kasku zdecydowanie to odradzamy (nigdy nie wiadomo, czy nie jest to np. kask powypadkowy). Ubiór motocyklisty możemy zdobyć już za kilkaset złotych, ale w przypadku nowego sprzętu przebicie 2 tys. zł nie będzie żadnym problemem.