W 2025 r. ponownie wzrosła kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia motocykla. Maksymalna kwota, jaką będzie musiał zapłacić właściciel nieubezpieczonego jednośladu, może przekroczyć nawet 9 000 zł! Zobacz, jak wyglądają aktualne stawki kar i od czego zależy ich wysokość.

Każdy samochód, jak i motocykl zarejestrowany w Polsce musi mieć ubezpieczenie OC. Właściciele pojazdów, którzy uchylają się od tego obowiązku, powinni liczyć się z konsekwencją w postaci kary finansowej, nakładanej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

Kto może sprawdzić, czy samochód ma ważne ubezpieczenie OC?

Zgodnie z art. 84. ust. 2. Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, do kontroli ważności polisy OC upoważnione są:

  • policja,
  • straż graniczna,
  • Inspekcja Transportu Drogowego,
  • Inspekcja Ochrony Środowiska,
  • urzędy zajmujące się rejestracją pojazdów.

Jeśli podczas kontroli przez jeden z powyższych organów okaże się, że motocykl nie jest ubezpieczony, informacja o tym fakcie zostanie przekazana do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w ciągu 14 dni od dnia kontroli. UFG nałoży natomiast na właściciela motocykla karę adekwatną do liczby dni, w których pojazd pozostawał bez ważnej polisy OC w danym roku kalendarzowym.

Warto wiedzieć

Kilkanaście lat temu nieubezpieczone pojazdy były wykrywane głównie podczas rutynowych kontroli drogowych. Dziś UFG korzysta także z zaawansowanych systemów informatycznych, które przeszukują bazy danych, np. CEP. W konsekwencji nieużywanie nieubezpieczonego motocykla nie uchroni przed karą.

Ile wynoszą kary za brak OC motocykla w 2025 roku?

W 2025 r. kary za brak OC motocykla są jeszcze wyższe niż w latach poprzednich. Ich wysokość zależy bowiem przede wszystkim od wartości pensji minimalnej obowiązującej w danym roku. W związku z tym, że kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 r. wzrosła ponownie, automatycznie zwiększyły się także kwoty kar za brak obowiązkowej polisy OC.

Od 1 lipca 2025 r. motocyklistów obowiązują zatem następujące stawki kar:

  • brak OC motocykla do 3 dni – 310 zł,
  • brak OC motocykla od 4 do 14 dni – 780 zł,
  • brak OC motocykla powyżej 14 dni – 1560 zł.

Tabela przedstawiająca kwoty kar za brak OC w 2025 roku

Jeżeli jednak Twój pojazd nie był ubezpieczony na przełomie roku, możesz spodziewać się jeszcze wyższej kary. Jak to możliwe? Wyjaśniamy na przykładzie:

Przykład

Pan Tomasz korzysta z motocykla BMW R. Splot nieszczęśliwych zdarzeń spowodował, że jego pojazd nie był ubezpieczony w okresie od 10 grudnia 2024 r. do 7 stycznia 2025 r. Końcem grudnia 2024 r. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, sprawdził, czy motocykl pana Tomasza ma obowiązkowe ubezpieczenie OC. Wynik kontroli okazał się negatywny. 10 stycznia następnego roku UFG wykonał kolejną kontrolę ważności polisy OC. Również i tym razem okazało się, że motocykl Pana Tomasza nie jest ubezpieczony. UFG nałożył więc na Pana Tomasza dwie kary: pierwszą za brak OC powyżej 14 dni w 2024 r. oraz drugą za brak OC przez 7 dni w 2025 r.

W rezultacie właściciel jednośladu ma do zapłaty 2210 zł (1430 zł kary za brak OC na motocykl przez okres powyżej 14 dni w 2024 r., ponieważ tyle wynosiła kara w drugiej połowie 2024 r. i 780 zł kary za brak OC przez 7 dni w styczniu 2025 r.).

Kontrole dotyczące ubezpieczenia pojazdów odbywają się w różnych terminach. Kara jest jednak zawsze nakładana za ten rok, w którym dokonano sprawdzenia. W praktyce oznacza to, że motocyklista może otrzymywać wezwania do zapłaty kary za brak OC motocykla przez kilka lat z rzędu, przy czym każde wezwanie będzie dotyczyć aktualnego roku.

Uwaga!

Kary za brak OC motocykla nie są nakładane uznaniowo, ale wynikają z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Właściciel pojazdu, który otrzymał wezwanie do zapłaty, nie ma zatem możliwości negocjowania opłaty karnej.

Jak wyliczane są kary za brak OC motocykla?

Sposób naliczania kary za brak OC określa Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Jak już wspomnieliśmy, podstawą do obliczenia wysokości kar za brak OC na motocykl jest obowiązujące w danym roku minimalne wynagrodzenie za pracę. Jak można przeczytać w przywołanej powyżej ustawie, w przypadku motocykli wysokość opłaty stanowi równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2025 r. pensja minimalna wynosi 4 666 zł.

Wysokość kary za brak OC motocykla wzrasta wraz z liczbą dni, przez które pozostaje on nieubezpieczony. Jeżeli motocykl nie ma OC przez okres:

  • do 3 dni – wysokość kary wynosi 20% podstawy,
  • od 4 do 14 dni – wysokość kary wynosi 50% podstawy,
  • powyżej 14 dni – wysokość kary wynosi 100% podstawy.

Uwaga!

Z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wynika, że informacja o wysokości opłat na dany rok musi zostać podana do publicznej wiadomości do 3 stycznia każdego roku.

Kto nalicza i pobiera kary za brak OC motocykla?

W Polsce do wystawiania kar za brak OC motocykla uprawniony jest tylko jeden podmiot – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). To właśnie na rachunek tej instytucji wpłacają pieniądze właściciele nieubezpieczonych motocykli.

Po jakim czasie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wysyła informację o karze?

Jeśli UFG wykryje brak ubezpieczenia OC jakiegokolwiek pojazdu, przyjmie procedurę określoną w  art. 90 Ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Co mówi prawo?

Po przeprowadzeniu kontroli przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 87, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wzywa osoby obowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, określonego w art. 10 ust. 1.
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Wynika z tego, że do właściciela pojazdu zostanie wysłane stosowne zawiadomienie zobowiązujące do zapłaty kary w ciągu 30 dni od jego odebrania. Co ważne, UFG nie ma żadnego limitu czasowego, w którym powinien wysłać informację do kierowcy. List możesz otrzymać nawet po kilku miesiącach od wykrycia przerwy w ubezpieczeniu.

Kary za brak OC motocykla – co robić?

UFG wzywa Cię do zapłaty kary za brak OC motocykla i zastanawiasz się, co robić? Zdarza się, że wezwanie jest bezzasadne i dlatego w pierwszej kolejności sprawdź, czy na pewno musisz zapłacić karę.

Wezwanie do zapłaty kary za brak OC motocykla zawiera informację o wysokości opłaty karnej i numerze rachunku bankowego, na który trzeba ją wpłacić. Każda osoba, która otrzymała wezwanie do zapłaty kary za brak OC motocykla, może za pośrednictwem strony internetowej UFG uzyskać dostęp do szczegółów sprawy. W tym celu należy wybrać zakładkę „Dostałem wezwanie” i następnie założyć konto albo wprowadzić numer sprawy oraz hasło (w przypadku posiadania konta).

Może się jednak zdarzyć, że nałożona kara jest wynikiem błędu. Właśnie dlatego UFG wzywa do przedstawienia dokumentów potwierdzających zawarcie umowy OC. 

Rozważmy dwa przypadki, w których otrzymałeś informację o nałożonej karze, ale:

  • Twój motocykl jest ubezpieczony – najpewniej pracownik firmy ubezpieczeniowej popełnił błąd podczas przekazywania informacji o wykupionej polisie. Przedstaw umowę, a kara zostanie anulowana.
  • Motocykl został sprzedany lub zezłomowany, a ubezpieczyciel o tym poinformowany – w tej sytuacji również wystarczy przedstawić stosowne dokumenty, aby UFG odstąpił od egzekwowania kary.

Gdy kara za brak OC motocykla jest słuszna, należy ją zapłacić. Możesz też spróbować rozłożyć ją na raty lub umorzyć. Niestety, większość właścicieli motocykli musi liczyć się z pierwszą opcją – kary za brak OC motocykla są po prostu nauczką na przyszłość.

Uwaga!

Zapłacenie kary za brak OC motocykla nie zwalnia z obowiązku zawarcia umowy OC. Przeciwnie – właściciel nieubezpieczonego motocykla jak najszybciej powinien nabyć polisę, aby uniknąć kolejnej kary.

Motocykle

Planujesz zakup pierwszego motocykla? A może jesteś doświadczonym motocyklistą i chcesz sięgnąć po więcej? Zanim wyruszysz w trasę czeka Cię kilka formalności. Wybór maszyny, rejestracja, zakup wyposażenia i ubezpieczenia – doradzimy Ci, jak zrobić to z głową!

🛵 Początki motocyklowej przygody:

Czy możliwe jest umorzenie lub rozłożenie na raty kary za brak OC motocykla?

Umorzenie (w całości lub w części) kary za brak OC motocykla czy rozłożenie nałożonej opłaty karnej na raty jest możliwe – taka opcja została przewidziana w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych.

UFG opracował z kolei regulamin, w którym wskazał przykładowe kryteria brane pod uwagę podczas rozpatrywania takiego wniosku. Jest to możliwe:

  • w przypadku trudnej sytuacji materialnej i majątkowej  – bezrobocie, zadłużenie (w tym alimentacyjne), wychowywanie małoletnich dzieci, niskie dochody,
  • w przypadku trudnej sytuacji życiowej – stan zdrowia właściciela nieubezpieczonego motocykla, utrata dorobku w wyniku np. klęski żywiołowej.

Każda sprawa zarówno o umorzenie, jak i rozłożenie na raty kary za brak OC motocykla jest rozpatrywana indywidualnie.

Jak napisać odwołanie od kary za brak OC motocykla?

Wzór wniosku można znaleźć na stronie internetowej UFG, w dokumencie o nazwie Regulamin umarzania wierzytelności Funduszu w tytułu opłat, odstępowania od dochodzenia zwrotów wypłaconych świadczeń i poniesionych kosztów (roszczeń regresowych) oraz udzielania ulg w ich spłacie. Wniosek to załącznik nr 2, który znajdziesz pod koniec tego dokumentu.

Cały dokument możesz też pobrać, klikając w poniższy link:

Pobierz wzór wniosku o umorzenie lub udzielenie ulgi w spłacie wierzytelności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Warto wiedzieć

Aby zwiększyć szansę na pozytywne rozpatrzenie sprawy, do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające opisane okoliczności. Załącznikami mogą być np. zaświadczenie o zarobkach, akty urodzenia dzieci czy dokumentacja lekarska.

Jak zapłacić karę za brak OC?

Jak już wspomnieliśmy, karę za brak ubezpieczenia OC musisz zapłacić w ciągu 30 dni od daty odebrania wezwania do zapłaty. Pieniądze należy przelać na indywidualny numer konta wskazany w dokumencie (w części "Wezwanie").

W szczególnych przypadkach może darzyć się tak, że UFG nie wskaże indywidualnego rachunku do wpłat. W takim wypadku wpłaty możesz dokonać na następujący nr konta: 86 1030 1508 0000 0005 0033 3057 (CITI Bank Handlowy w Warszawie S.A.). W tytule przelewu podaj numer sprawy w UFG lub markę pojazdu, numer rejestracyjny i rok kalendarzowy, za który wnoszona jest opłata.

Co grozi za niezapłacenie kary za brak OC w terminie?

Jeżeli właściciel motocykla bez OC po otrzymaniu wezwania nie zapłaci nałożonej na niego kary dobrowolnie, to zostanie ona wyegzekwowana przez urząd skarbowy na drodze przymusu. To oznacza dodatkowe koszty.

Kiedy kara za brak OC się przedawnia?

Właściciele motocykli, którym nie udało się uzyskać umorzenia lub rozłożenia kary za brak OC, mogą upatrywać swojej szansy w instytucji przedawnienia.

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje, że roszczenia z tytułu kar za brak ważnego OC ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia kontroli, nie później jednak niż z upływem 3 lat od ostatniego dnia kalendarzowego, w którym właściciel motocykla nie wykupił polisy.

Mimo że teoretycznie przedawnienie kary za brak ubezpieczenia motocykla jest możliwe, to w praktyce dochodzi do tego rzadko

Powodem jest obszerny katalog czynności przerywających bieg przedawnienia – to:

  • każda czynność, którą podjął organ mający kompetencje do dochodzenia należności w drodze przymusu,
  • zawieszenie postępowania egzekucyjnego,
  • wszczęcie postępowania przed sądem.

Przerwanie biegu przedawnienia ma miejsce również wówczas, gdy właściciel pojazdu uzna swój błąd, a zatem przyzna, że opłata nie została na niego nałożona bezzasadnie.

Dlaczego warto kupić ubezpieczenie OC dla motocykla?

Ubezpieczenie motocykla jest przede wszystkim wymagane przez prawo – i to główny argument za tym, aby wykupić polisę OC dla swojego jednośladu. Ale spójrz na to także z innej strony.Brak ciągłości w ochronie ubezpieczeniowej motocykla może oznaczać znacznie poważniejsze konsekwencje finansowe niż wysokość kar za brak polisy. Mowa tu o osobistej odpowiedzialności osoby, która korzystając z  motocykla bez ważnego ubezpieczenia, wyrządziła szkodę – np. uszkodziła płot, pojazd czy spowodowała śmierć innego uczestnika ruchu drogowego.

W przypadku spowodowania szkody, zwłaszcza tej ostatniej, kwota odszkodowania do zapłaty przez sprawcę może być liczona w milionach złotych. Jeśli nie zadbasz o polisę OC, w takich sytuacjach UFG wypłaca poszkodowanym środki, a następnie dochodzi ich od Ciebie jako sprawcy - to tzw. regres ubezpieczeniowy.

Wypowiedź eksperta

Motocykliści, którzy w sezonie letnim zwiedzają Europę motocyklem, powinni pamiętać, że w niektórych krajach OC kupione w Polsce nie jest uznawane. Mimo że lista takich państw jest coraz krótsza, to przed wyjazdem choćby do Mołdawii czy Białorusi należy wcześniej wyrobić Zieloną Kartę lub kupić ubezpieczenie graniczne. W przeciwnym razie motocyklista jest traktowany jako osoba bez OC i musi spodziewać się z tego tytułu przykrych konsekwencji.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Obowiązek opłacenia kary za brak OC motocykla zawsze spoczywa na właścicielu pojazdu. Jednocześnie jeżeli właściciel pożyczy nieubezpieczony motocykl znajomemu, który spowoduje kolizję czy wypadek, to również będzie odpowiadał za spowodowane szkody – obowiązuje wówczas odpowiedzialność solidarna.

Warto wiedzieć

Z danych UFG wynika, że średnia wartość regresu ubezpieczeniowego jest większa niż 20 tysięcy zł. Tylko w 2023 roku zarejestrowano ponad 18 tysięcy przypadków takiej procedury. Ich łączna kwota przekroczyła 360 mln zł. Najwyższy odnotowany w zeszłym roku regres jednostkowy wyniósł 2,3 mln zł zwrotu!

Jak uniknąć kary za brak OC? Pamiętaj o zakupie polisy

Jak wskazują pracownicy UFG, na przerwę w OC szczególnie narażone są osoby, które kupiły używany motocykl. Przekazana przez sprzedawcę polisa nie odnawia się automatycznie – właściciel jednośladu musi samodzielnie pilnować terminu końca umowy i odpowiednio wcześniej kupić nową polisę.

Z rankomat.pl ubezpieczenie samochodu z łatwością kupisz online lub telefonicznie z pomocą agenta. Sam możesz wybrać, która opcja jest dla Ciebie wygodniejsza. A ile zapłacisz za polisę? Na ostateczną wysokość składki ubezpieczenia składa się wiele czynników. Poniżej prezentujemy przykładowe ceny polis dla różnych klientów naszej porównywarki.

Pan Artur to 20-letni student z Łodzi, który właśnie kupił pierwszy używany motocykl – to Honda Shadow z 1998 r., poj. 647 cm3. Z uwagi na rok produkcji pojazdu, chce kupić wyłącznie obowiązkowe OC. Dwie najtańsze oferty od dwóch różnych ubezpieczycieli prezentują się następująco:

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
220,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Benefia
410,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z dnia 10.02.2025 r.

W ramach pierwszej propozycji młody motocyklista otrzyma również rekomendowane ubezpieczenie assistance

Pani Anna z Katowic, która właśnie przeszła na emeryturę, nie rezygnuje ze swojej pasji i wciąż sezonowo korzysta z motocykla – Kawasaki Ninja ZX-6R z 2020 r. o poj. 636 cm3. Ponieważ kobieta dba o posiadany pojazd i jeździ bardzo bezpiecznie, również ogranicza się do zakupu jedynie OC. W rezultacie otrzymała ona jeszcze korzystniejsze propozycje:

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
153,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
174,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z dnia 10.02.2025 r.

Już wiesz, że brak ważnej polisy OC motocykla może Cię sporo kosztować, a zakup ubezpieczenia zwykle kosztuje mniej niż potencjalna kara od UFG. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej możesz kupić w atrakcyjnej cenie dzięki porównaniu ofert od kilku, a nawet kilkunastu ubezpieczycieli. Służy do tego kalkulator OC i AC rankomat.pl. Zakres ubezpieczenia OC jest zdefiniowany ustawowo, więc poszczególne oferty będą różnić się jedynie ceną, a nie zakresem. Kliknij poniżej, aby znaleźć OC dla swojego pojazdu.

Jeśli zależy Ci na szerszej ochronie, pomyśl o ubezpieczeniu assistance na wypadek awarii czy kolizji, a także autocasco na motocykl. Choć nie każdy zakład ubezpieczeń chętnie sprzedaje policy AC motocyklistom, a jeśli już, koszt ubezpieczenia jest dość wysoki, zdecydowanie się opłaca, biorąc pod uwagę wysokie ryzyko np. kradzieży motocykla.

Co warto wiedzieć?

  • Od stycznia 2025 r. kary za brak OC motocykla wynoszą 310 zł (brak OC do 3 dni), 780 zł (brak OC od 4 do 14 dni) i 1560 zł (brak OC powyżej 14 dni).
  • W 2024 r. kary za brak OC motocykla były niższe. Podwyżka ma związek ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, od którego naliczane są opłaty karne.
  • Za naliczanie i pobieranie kar za brak OC motocykla odpowiada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny z siedzibą w Warszawie.
  • Właściciele motocykli w trudnej sytuacji mogą starać się o umorzenie lub rozłożenie na raty otrzymanej kary. W tym celu należy złożyć wniosek.
  • Mimo że przepisy przewidują przedawnienie kary za brak OC motocykla, to w praktyce jest to sytuacja niemal niespotykana.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy kara za brak OC motocykla jest kosztem uzyskania przychodu?

    W niektórych firmach flota składa się również z motocykli. Niestety, kary za brak OC motocykli (jak i innych pojazdów) nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Taką odpowiedź z katowickiej izby skarbowej otrzymała jedna ze spółek, którą UFG wezwał do zapłaty za brak OC.

  2. Czy możliwa jest kara za brak OC motocykla przez kilka godzin?

    W treści polisy OC zawsze znajduje się informacja o okresie, na jaki ubezpieczenie zostało sprzedane. Przyjęło się, że okres taki zaczyna się i kończy o północy. W praktyce zatem nie dochodzi do kilkugodzinnej, ale do minimum jednodniowej przerwy w ubezpieczeniu. Ta z kolei oznacza już karę za brak OC z UFG.

  3. W jakich terminach trzeba zapłacić kary za brak OC motocykla?

    Na zapłatę kary za brak ubezpieczenia (albo przedstawienie polisy) jest 30 dni. To termin ustawowy, który liczy się od dnia odebrania wezwania przez adresata. Jeżeli nie zostanie on dochowany, sprawa zostanie przekazana do urzędu skarbowego, który będzie dochodził należności w drodze egzekucji.

  4. Kiedy UFG wykryje brak OC?Czy można dostać karę z UFG za brak OC za kilka lat?

    UFG nie podaje, jak często kontroluje obowiązek posiadania obowiązkowego OC przez właścicieli motocykli. Z przepisów nie wynika też termin, w jakim instytucja ta powinna wysłać do właściciela nieubezpieczonego motocykla wezwanie do zapłaty. Wykrycie nawet jednego dnia przerwy w OC zawsze jest podstawą do ukarania właściciela jednośladu.

  5. Czy można dostać karę z UFG za brak OC za kilka lat?

    Nie. UFG za brak OC może nas ukarać jedynie w roku, w którym została przeprowadzona kontrola