Wyższa pojemność silnika wiąże się z reguły z zapłatą wyższej składki OC samochodu. Jeśli jednak do ubezpieczenia zgłaszasz motocykl, ubezpieczyciel może, choć wcale nie musi uznać tego czynnika za najważniejszy. Często większe znaczenie ma dla niego typ jednośladu oraz to, kto będzie go użytkował.
- Czy warto sugerować się średnią ceną OC motocykli po uwzględnieniu pojemności silnika?
- Ile kosztuje najtańsze OC dla motocykli o różnych pojemnościach silnika?
- Jak kształtują się ceny OC motocykla po uwzględnieniu pojemności silnika i wieku kierowcy?
- Ile kosztuje najtańsze OC tego samego typu motocykla z różną pojemnością silnika?
- Czy w przypadku takiej samej marki i pojemności silnika typ motocykla wpłynie na cenę OC?
- Gdzie kupić najtańsze OC na motocykl z największą pojemnością silnika?
Należysz do grona doświadczonych kierowców i zamierzasz ubezpieczyć skuter z silnikiem do 125 cm3? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że za roczne OC zapłacisz nie więcej niż 100 zł. Nawet gdy posiadasz motocykl sportowy czy szosowy z dużym silnikiem, nie powinno to mocno obciążyć Twojej kieszeni.
Jeśli jednak jesteś początkującym motocyklistą, koniecznie przejrzyj oferty wielu firm. Ich taryfy mogą być bardzo zróżnicowane. Co istotne, nie powinieneś z góry zakładać, że tylko pojemność silnika może wpłynąć na cenę obowiązkowego ubezpieczenia Twojego jednośladu.
Czy warto sugerować się średnią ceną OC motocykli po uwzględnieniu pojemności silnika?
Po uwzględnieniu pojemności silnika średnia składka obowiązkowego ubezpieczenia motocykla może nie być właściwym wskaźnikiem cen rynkowych.
Przeciętna składka OC dla właścicieli jednośladów z największą pojemnością bywa nawet niższa niż dla pojazdów z małą jednostką napędową. To nie oznacza jednak, że zapłacą oni za OC mniej niż za ubezpieczenie niewielkiego skutera. Do grupy właścicieli motocykli z dużym silnikiem zalicza się zazwyczaj najwięcej doświadczonych kierowców. Otrzymują oni tanie oferty obowiązkowego ubezpieczenia przede wszystkim z racji starszego wieku, dużego doświadczenia w prowadzeniu pojazdów oraz bezszkodowej historii ubezpieczenia. To w efekcie generuje niską średnią cenę OC dla całej grupy
Daniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl
Przeciętna składka OC dla właścicieli jednośladów z największą pojemnością bywa nawet niższa niż dla pojazdów z małą jednostką napędową. To nie oznacza jednak, że zapłacą oni za OC mniej niż za ubezpieczenie niewielkiego skutera. Do grupy właścicieli motocykli z dużym silnikiem zalicza się zazwyczaj najwięcej doświadczonych kierowców. Otrzymują oni tanie oferty obowiązkowego ubezpieczenia przede wszystkim z racji starszego wieku, dużego doświadczenia w prowadzeniu pojazdów oraz bezszkodowej historii ubezpieczenia. To w efekcie generuje niską średnią cenę OC dla całej grupy
Osoby poniżej 24 lub 20 roku życia posiadają co najwyżej prawo jazdy kat. A2 i mogą użytkować wyłącznie lekkie motocykle z silnikiem o mocy do 35 KW. Także początkujący kierowcy często rezygnują z użytkowania ciężkich i trudnych do prowadzenia motocykli turystycznych, chopper czy cruiser. Pomimo, że ich własnością są zazwyczaj jednoślady z niewielkim silnikiem, ubezpieczyciele sugerując się m.in. statystykami wypadkowymi i obawiając wysokiego ryzyka spowodowania kolizji, proponują im jedne z najdroższych polis OC.
Ile kosztuje najtańsze OC dla motocykli o różnych pojemnościach silnika?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, w jakim stopniu pojemność silnika wpływa na cenę OC, jest przeprowadzenie indywidualnych kalkulacji. Korzystając z kalkulatora OC i AC rankomat.pl porównaliśmy najtańsze oferty obowiązkowego ubezpieczenia przedstawiane właścicielom motocykli z silnikami do 125 cm³, 126 - 500 cm³, 501 - 750 cm³, 751 - 1000 cm³ i powyżej 1000 cm³.
Najtańsze w OC motocykle z silnikiem do 125 cm³
W przypadku motocykli o najmniejszej pojemności silnika będących własnością 48-letniego mieszkańca województwa małopolskiego, ceny OC nie przekroczyły 140 złotych. W naszym zestawieniu znalazły się zarówno skutery, jak i motocykle sportowe, typu enduro czy cruiser.
Motocykl | Model | Pojemność silnika | Najtańsza oferta OC |
Junak Qumpel 50 z 2003 r. | skuter | 49 cm3 | 70 zł |
Romet CRS 50 z 2008 r. | enduro | 49 cm3 | 70 zł |
Romet 727 z 2008 r. | skuter | 49 cm3 | 70 zł |
Yamaha YXF R 125 z 2008 r. | sportowy | 125 cm3 | 106 zł |
Keeway Land Cruiser 250 z 2008 r. | cruiser | 124 cm3 | 108 zł |
Junak Qumpel 125 z 2003 r. | skuter | 125 cm3 | 110 zł |
Romet JET 125 KOMFORT z 2008 r. | skuter | 125 cm3 | 138 zł |
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. dla kierowcy ur. w 1974 r., który posiada maksymalne zniżki w OC i AC, prawo jazdy kat. A od 1994 r., zam. Jaroszowice (woj. małopolskie) |
Analizując powyższe wyniki kalkulacji zauważyliśmy największą zależność ceny OC od pojemności silnika. Przykładowo, firma Benefia przedstawiła taką samą ofertę (70 zł/rok) na wszystkie modele z silnikiem o pojemności 49 cm3.
W przypadku motocykli z nieco większą jednostką napędową (125 cm3) propozycje OC różniły się tylko o kilka/kilkadziesiąt złotych.
Najtańsze w OC motocykle z silnikiem 126 - 500 cm³
Przy pojemności 126-500 cm³ najtańsze OC kosztowało od 108 zł do 150 zł, przy czym ceny obowiązkowego ubezpieczenia rosły wraz z pojemnością silnika.
Motocykl | Model | Pojemność silnika | Najtańsza oferta OC |
Romet Z-150 | szosowy | 149 cm3 | 108 zł |
Honda PCX 150 | skuter | 153 cm3 | 129 zł |
Junak Millenium | szosowy | 249 cm3 | 130 zł |
Keeway Land Cruiser 250 | cruiser | 249 cm3 | 130 zł |
Yamaha YP 400 Majesty | skuter | 395 cm3 | 150 zł |
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. dla kierowcy ur. w 1974 r., który posiada maksymalne zniżki w OC i AC, prawo jazdy kat. A od 1994 r., zam. Jaroszowice (woj. małopolskie). Motocykle z 2008 r. (Honda z 2015 r.) |
Najtańsze w OC motocykle z silnikiem 501 - 750 cm³
W przypadku motocykli z pojemnością silnika powyżej 500 cm3 ubezpieczyciele mogą zwracać większą uwagę na markę, model czy przeznaczenie / typ pojazdu. Przykładowo, kierowca z Jaroszowic zapłaci o 43% więcej za OC sportowej Hondy z silnikiem 599 cm3 niż za ubezpieczenie skutera tej samej marki o pojemności silnika 745 cm3.
Motocykl | Model | Pojemność silnika | Najtańsza oferta OC |
Honda Integra 750 ABS DCT | skuter | 745 cm3 | 160 zł |
Yunak Gladiator GT 650 | szosowy | 647 cm3 | 176 zł |
Yamaha MT-03 | szosowy | 660 cm3 | 180 zł |
BMW F 650 GS | enduro | 652 cm3 | 188 zł |
Honda CBR 600 | sportowy | 599 cm3 | 229 zł |
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. dla kierowcy ur. w 1974 r., który posiada maksymalne zniżki w OC i AC, prawo jazdy kat. A od 1994 r., zam. Jaroszowice (woj. małopolskie). Motocykle z 2008 r. (Honda Integra z 2015 r.) |
Najtańsze w OC motocykle z silnikiem 751 - 1000 cm³
W kolejnym zestawieniu widać już wyraźne różnice w cenach polis po uwzględnieniu marki i typu pojazdu. Przykładowy kierowca kupi najtańsze OC na BMW z silnikiem o pojemności 798 cm3, najdroższe natomiast na motocykl szosowy Yamaha z silnikiem 1 l.
Motocykl | Model | Pojemność silnika | Najtańsza oferta OC |
Suzuki C 800C Intruder | chopper / cruiser | 805 cm3 | 175 zł |
BMW F 650 GS | enduro | 798 cm3 | 188 zł |
Ducati Sport 1000 | sportowy | 992 cm3 | 202 zł |
Honda VFR 800 | sportowy | 782 cm3 | 229 zł |
Yamaha FZ1 | szosowy | 998 cm3 | 303 zł |
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. dla kierowcy ur. w 1974 r., który posiada maksymalne zniżki w OC i AC, prawo jazdy kat. A od 1994 r., zam. Jaroszowice (woj. małopolskie). Motocykle z 2008 r. |
Najtańsze w OC motocykle z silnikiem powyżej 1000 cm3
Wśród motocykli z największą pojemnością silnika najczęściej znajdziemy modele sportowe, turystyczne czy choppery. Za OC takich pojazdów kierowca z Jaroszowic zapłaci od 189 zł do 269 zł.
Motocykl | Model | Pojemność silnika | Najtańsza oferta OC |
Suzuki M 1500 Intruder | chopper / cruiser | 1462 cm3 | 189 zł |
Honda ST 1300 | turystyczny | 1261 cm3 | 237 zł |
BMW K 1300 R | szosowy | 1293 cm3 | 267 zł |
Ducati 1198 | sportowy | 1198 cm3 | 269 zł |
Kawasaki GTR 1400 ABS | turystyczny | 1352 cm3 | 274 zł |
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. dla kierowcy ur. w 1974 r., który posiada maksymalne zniżki w OC i AC, prawo jazdy kat. A od 1994 r., zam. Jaroszowice (woj. małopolskie). Motocykle z 2008 r. |
Warto zauważyć, że wszystkie powyższe kalkulacje zostały przeprowadzone dla tego samego doświadczonego kierowcy. W tym przypadku różnice w cenach OC zamykają się w kwocie do 230 zł. Gdy jednak własność tych samych modeli przypiszemy początkującemu motocykliście, rozbieżności w ofertach mogą sięgać nawet ponad tysiąca złotych.
Jak kształtują się ceny OC motocykla po uwzględnieniu pojemności silnika i wieku kierowcy?
Pojemność silnika to tylko jedna z wielu zmiennych, które wpływają na składkę OC. Towarzystwa ubezpieczeniowe równie uważnie jak danym motocykla, przyglądają się kierowcy. Szczególne znaczenie ma dla nich miejsce zamieszkania, wiek, lata posiadania prawa jazdy, historia ubezpieczenia, a w niej spowodowane w przeszłości szkody.
Sprawdziliśmy więc, jak zmienia się oferta najtańszego ubezpieczenia dla kierowców w różnym wieku, którzy posiadają prawo jazdy kat. A, mieszkają w tej samej miejscowości (Kraków) i ubezpieczają motocykle szosowe marki Honda z 2015 roku z najmniejszą oraz z największą pojemnością silnika.
Właściciel motocykla | Najtańsza oferta OC na motocykl Honda Wave, poj. silnika 109 cm3 | Najtańsza oferta OC na motocykl Honda VFR 1200 F, poj. silnika 1237 cm3 |
20 lat, właśnie otrzymał prawo jazdy kat. A (prawo jazdy kat. A2 posiada od dwóch lat), kupuje pierwszą polisę OC | 494 zł | 1840 zł |
25 lat, prawo jazdy kat. A posiada od roku, kupuje pierwszą polisę OC | 316 zł | 1186 zł |
40 lat, prawo jazdy kat. A posiada od 16 lat, OC kupuje co najmniej od 4 lat (bezszkodowa jazda) | 112 zł | 425 zł |
50 lat, prawo jazdy kat. A posiada od 25 lat, kupuje pierwszą polisę OC | 178 zł | 674 zł |
50 lat, prawo jazdy kat. A posiada od 25 lat, OC kupuje od co najmniej 10 lat (bezszkodowa jazda) | 109 zł | 274 zł |
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. dla przykładowych kierowców z Krakowa. Motocykle z 2015 r. |
Okazuje się, że 20-latek, który kupuje pierwsze ubezpieczenie OC motocykla z pojemnością silnika 109 cm3 może zapłacić za polisę nawet 4,5 razy więcej niż doświadczony kierowca. Z kolei obowiązkowe ubezpieczenie jednośladu z silnikiem 1,2 l wykosztuje go nawet 1800 złotych, czyli prawie 7 razy więcej niż OC proponowane 50-latkowi (274 zł).
Planujesz zakup pierwszego motocykla? A może jesteś doświadczonym motocyklistą i chcesz sięgnąć po więcej? Zanim wyruszysz w trasę czeka Cię kilka formalności. Wybór maszyny, rejestracja, zakup wyposażenia i ubezpieczenia – doradzimy Ci, jak zrobić to z głową!
- Umowa kupna-sprzedaży motocykla – wzór z omówieniem
- Prawo jazdy na motocykl – jaką kategorię prawa jazdy trzeba mieć?
- Homologacja motocykla – co to jest? Jak uzyskać dopuszczenie motocykla do ruchu?
- Rejestracja motocykla – dokumenty, formalności i koszty
- Przegląd motocykla – ile kosztuje i co trzeba o nim wiedzieć?
- Najlepsze motocykle na prawo jazdy kategorii B
- Pierwszy motocykl dla początkującego – Jaki model wybrać?
- Ubezpieczenie OC motocykla – gdzie i za ile możesz kupić polisę OC i AC?
- Kara za brak OC motocykla – ile wynosi?
Ile kosztuje najtańsze OC tego samego typu motocykla z różną pojemnością silnika?
Sprawdziliśmy również jak zmienia się wysokości składki OC dla tego samego kierowcy, gdy w każdej kolejnej kalkulacji zmienną będzie tylko pojemność silnika (oznacza to także zmianę poszczególnych modeli jednośladów). Naszym przykładowym motocyklistą pozostał 48-latek z Jaroszowic (woj. małopolskie), który posiada maksymalne zniżki w OC. Posiadane przez niego motocykle zostały wyprodukowane w 2008 r. (oprócz skuterów marki Honda - 2015 r.).
Najtańsze oferty OC motocykla Yamaha w wersji sportowej po zmianie pojemności silnika
- Yamaha YZF R 125, poj. silnika 125 cm3: 108 zł
- Yamaha YZF- R6R, poj. silnika 599 cm3: 261 zł
- Yamaha YZF-R1, poj. silnika 998 cm3: 303 zł
Najtańsze oferty OC szosowego BMW po zmianie pojemności silnika
- BMW F 800 S, poj. 798 cm3: 204 zł
- BMW K1200 R, poj. 1157 cm3: 267 zł
- BMW R 1200 R, poj. 1170 cm3: 207 zł
- BMW K 1300 R, poj. 1293 cm3: 267 zł
Najtańsze oferty OC turystycznej Hondy po zmianie pojemności silnika
- Honda NTV 700, poj. 680 cm3: 188 zł
- Honda ST 1300, poj. 1261 cm3: 237 zł
- Honda GL 1800, poj. 1832 cm3: 213 zł
Najtańsze oferty OC skutera Hondy po zmianie pojemności silnika
- Honda NSC 50 R, poj. 49 cm3: 100 zł
- Honda PCX 125, poj. 125 cm3: 106,46 zł
- Honda Vision 110, poj. 108 cm3:106,46 zł
- Honda PCX 150, poj. 153 cm3: 129,61 zł
- Honda NSS 300 Forza, poj. 279 cm3: 130 zł
- Honda Integra 750 ABS DCT, poj. 745 cm3: 160 zł
W powyższych zestawieniach najtańsze polisy OC proponowano zazwyczaj na motocykl z najmniejszym silnikiem. Jednak nie można jednoznacznie stwierdzić, że pojemność była tutaj jedynym decydującym czynnikiem. W ofertach ubezpieczycieli pojawiały się także tańsze propozycje dla pojazdów z nieco większym silnikiem.
Warto także pamiętać, że braliśmy pod uwagę wyłącznie oferty najtańszych ubezpieczycieli. Gdyby właściciel motocykla nie porównał propozycji różnych towarzystw, mógłby przepłacić za OC nawet kilkaset złotych. Jeśli poszukujesz najtańszego ubezpieczenia swojego motocykla, koniecznie sprawdź oferty wyliczone na podstawie Twoich danych.
Czy w przypadku takiej samej marki i pojemności silnika typ motocykla wpłynie na cenę OC?
Motocykle z silnikami o takiej samej pojemności mogą być przeznaczone do nieco innej jazdy. Wyróżniamy np. modele sportowe, szosowe, enduro czy turystyczne. Czy ubezpieczyciele mogą wyceniać składkę sugerując się wyłącznie typem pojazdu?
Tym razem wyceniliśmy OC dla młodego kierowcy z Krakowa i do porównania wybraliśmy motocykle marki BMW, Honda oraz Kawasaki.
Marka | Model | Pojemność silnika | Moc silnika | Najtańsza oferta OC |
BMW | R 1200 GS enduro | 1170 cm3 | 125 KM | 1436 zł |
R 1200 R szosowy (Naked Bike) | ||||
R 1200 RS turystyczny | ||||
Honda | VT 750 C Shadow (chopper) | 745 cm3 | 46 KM | 1064 zł |
NC 750 X ABS Enduro | ||||
NC 750S ABS 54 KM szosowy | ||||
Integra 750 ABS DCT skuter | ||||
NM4 750 Vultus ABS turystyczny | ||||
Kawasaki | Ninja H2 | 998 cm3 | 200 KM | 2000 zł |
Ninja H2R | 310 KM | 2294 zł | ||
Wyniki kalkulacji z 17.01.2022 r. na motocykle z 2015 r., właściciel: 20 lat, właśnie otrzymał prawo jazdy kat. A ( kat. A2 posiada od dwóch lat), kupuje pierwszą polisę OC |
Przy założeniu, że motocykl posiada taką samą pojemność i moc silnika, ceny OC pozostały stałe. Gdy jednak wybraliśmy model z silnikiem o większej mocy, cena najtańszej polisy wzrosła o ok. 15%. Wniosek: przed zakupem motocykla, jeśli nie chcemy przepłacać za OC, warto zwrócić uwagę nie tylko na pojemność silnika, ale również na jego moc.
Gdzie kupić najtańsze OC na motocykl z największą pojemnością silnika?
Towarzystwa ubezpieczeniowe, podobnie jak w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia samochodu, mogą stosować różne taryfikatory, a w nich premiować inne dane kierowcy czy pojazdu. Co istotne, nie w każdej firmie zapłacimy podwyższoną składkę z powodu dużej pojemności silnika motocykla. Ponieważ nie da się wskazać jednej firmy przychylnej wszystkim motocyklistom, najlepszym sposobem na znalezienie taniego OC będzie porównanie ofert wielu ubezpieczycieli.
Co warto wiedzieć
- Najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie motocykla płacą zazwyczaj właściciele skuterów z silnikiem o pojemności 50 cm3.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe nie wyliczają ceny OC motocykla wyłącznie na podstawie pojemności silnika. Ważniejszymi czynnikami podczas wyceny składki mogą być dane motocyklisty - jego wiek, doświadczenie i historia bezszkodowej jazdy.
- Na cenę OC może wpłynąć także moc silnika – im będzie ona wyższa, tym więcej zapłacimy za polisę.
- Najlepszym sposobem na znalezienie najtańszego OC motocykla jest sprawdzenie ofert różnych towarzystw, na podstawie indywidualnych danych kierowcy i pojazdu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakie są sposoby na zakup taniej polisy OC dla młodego motocyklisty?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie kosztu obowiązkowej polisy jest ustanowienie współwłasności motocykla z doświadczonym kierowcą. Wówczas, w większości towarzystw, osoby które nie posiadają własnej historii w OC, mogą korzystać ze zniżek za bezszkodową jazdę wypracowanych przez współwłaściciela. Inną metodą na znalezienie taniej polisy może być skorzystanie z prowadzonej akurat akcji promocyjnej czy dodatkowego rabatu udzielanego przez niektórych Agentów.
Czy zniżki z ubezpieczenia samochodu można przenieść na OC motocykla?
Tak. Praktycznie każdy ubezpieczyciel uwzględnia takie zniżki, oczywiście pod warunkiem, że historia ubezpieczenia samochodu została odnotowana w bazie UFG. Działa to także w drugą stronę. Jeśli po raz pierwszy zgłaszasz do OC samochód, a wcześniej ubezpieczałeś motocykl, możesz zapytać w wybranym towarzystwie czy podczas wyliczania składki uwzględni zgromadzone przez Ciebie zniżki (nie jest to jednak zasada obowiązująca w każdej firmie).
Czy grozi mi kara za brak OC motocykla?
OC motocykla jest obowiązkowe, a brak polisy skutkuje karą finansową, nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Wysokość opłaty zależy od tego, jak długo jednoślad nie był ubezpieczony. W 2022 r. wynosi ona:
- 200 zł, jeśli przerwa w OC trwała do 3 dni,
- 500 zł za brak polisy od 4 do 14 dni,
- 1000 zł, jeśli właściciel motocykla nie posiadał ubezpieczenia OC dłużej niż 14 dni.
Czy w ostatnich miesiącach wzrosły ceny OC motocykli ze względu na pojemność silnika?
Pod koniec ubiegłego roku i na początku 2022 r. nie zaobserwowaliśmy znacznych zmian w ofertach OC dla właścicieli motocykli. Większość firm utrzymywała ceny obowiązkowego ubezpieczenia na stabilnym poziomie. Użytkownicy porównywarki rankomat.pl kupują jednak obecnie znacznie tańsze polisy niż w 2021 r. To efekt współpracy rankomat.pl z coraz szerszym gronem ubezpieczycieli. Przykładowo, w maju 2021 r. ubezpieczenie OC wybranych modeli motocykli, których właścicielem był 39-letni mieszkaniec Andrychowa kosztowało od 200 zł do nawet 850 zł. W styczniu 2022 roku obowiązkowe polisy tych samych jednośladów mógł on już nabyć w cenie od 90 zł do 350 zł.