Średnia cena OC w III kwartale 2019 roku wynosiła 686 złotych. Właściciele niektórych marek pojazdów dopłacali jednak do polisy nawet 29%. Najdroższe oferty czekały na kierowców BMW i Audi. Jakie marki i modele samochodów cieszyły się największą przychylnością ubezpieczycieli?

OC a marka pojazdu
Porównaj ceny OC i AC
CUR_URL:https://rankomat.pl/samochod/marka-model-samochodu-ubezpieczenie-oc

Chociaż na obowiązkowe ubezpieczenie samochodu wydawaliśmy w 2019 r. średnio kilkaset złotych, niektórzy kierowcy płacili za najtańszą polisę nawet kilka tysięcy. Szczególnie, jeśli auto posiadało silnik o dużej pojemności, a jego użytkownikiem była młoda osoba. Czy marka i model pojazdu mogły jeszcze „dolać oliwy do ognia”?

Za jaką markę pojazdu płaciliśmy najwięcej w 2019 roku?

Obowiązkowe ubezpieczenie samochodu marki BMW kosztowało w III kw. 2019 roku średnio 887 złotych, czyli 29,3% drożej od średniej krajowej i 44,5% więcej od średniej ceny ubezpieczenia samochodu marki Renault (najtańszej w naszym rankingu najpopularniejszych marek). Obok BMW, na podium najdroższych marek znalazło się Audi (760 zł).

marka pojazdu a cena OC

Gdyby opierać się wyłącznie na analizie średnich cen OC dla najpopularniejszych marek pojazdów, można zbyt pochopnie dojść do wniosku, że każdy kierowca BMW czy Audi, zapłaci najwyższą składkę za OC. Tak samo, jak nieprawdą będzie stwierdzenie, że ubezpieczenie każdego samochodu marki Renault jest najtańsze.

Dowodem na to mogą być indywidualne wyceny składek, przeprowadzone w naszej porównywarce. Na przykład, w grudniu 2019 r.:

  • 40-letni właściciel BMW seria 3 (benzyna, poj. silnika 1,6) z pełnymi zniżkami w OC, otrzymał najtańszą propozycję OC za 615 zł,
  • ten sam kierowca, na OC Renault Laguna (diesel, poj. silnika 1,5) musiałby wydać 823 zł.

Za jaki model pojazdu płaciliśmy najwięcej w 2019 roku?

Sprawdziliśmy również średnie ceny OC proponowane w ubiegłym roku właścicielom stu najczęściej ubezpieczanych modeli samochodów. Okazuje się, że w przypadku tej samej marki, różnice cenowe dla wybranych modeli wynosiły nawet kilkaset złotych.

Model pojazdu a cena OC
ModelCena OC (zł)ModelCena OC (zł)
1Opel Astra65851Skoda Superb655
2BMW seria 392052Nissan Qashqai553
3VW Golf67953Fiat Stilo729
4Audi A483454Ford C-MAX576
5VW Passat66655VW Touran536
6Ford Focus67056Fiat Bravo646
7Ford Mondeo69057Citroen C4 Picasso587
8BMW seria 590658Opel Meriva565
9Audi A383459VW Transporter1095
10Opel Corsa60660Peugeot 207636
11Renault Megane63561Volvo V50713
12Skoda Octavia63262Audi 80621
13Audi A680063Peugeot 308590
14Skoda Fabia60764Seat Toledo666
15Honda Civic74565Toyota RAV4636
16Opel Vectra69666Nissan Almera697
17VW Polo61667Saab 9-3810
18Fiat Punto63768BMW seria 7992
19Renault Clio60369Volvo S60834
20Toyota Yaris56970Daewoo Matiz540
21Renault Laguna65471Kia Sportage546
22Toyota Corolla63672Honda CR-V635
23Mazda 675573Alfa Romeo 159767
24Ford Fiesta62774Citroen Xsara Picasso626
25Peugeot 20672575Suzuki Swift615
26Seat Ibiza69076Audi A81012
27Renault Scenic53377Audi A5938
28Seat Leon70278Ford S-MAX640
29Toyota Avensis63979Peugeot 508629
30Peugeot 30765380Volvo S40825
31Mercedes Benz klasa C77081Daewoo Lanos686
32Fiat Seicento55282Suzuki Vitara546
33Opel Zafira59583Yeep Grand Cherokee886
34Opel Insignia64484VW Bora688
35Citroen C566885VW Sharan648
36Mercedes Benz Klasa E78886Alfa Romeo807
37Honda Accord73987Ford Galaxy642
38Mazda 372988VW Lupo680
39Kia Cee'd61989Seat Cordoba618
40Toyota Auris60290Volvo V70826
41BMW seria 181491Nissan Primera709
42Peugeot 40770392Honda Jazz577
43Mercedes Benz klasa A67193BMW X3763
44Hyundai i3059194Citroen Berlingo595
45Citroen C358295Mazda 323750
46Citroen C464496Dacia Duster542
47Volvo V4074197Renault Espace640
48Nissan Micra60598Mitsubishi Lancer720
49Fiat Panda55399Mitsubishi Colt683
50Skoda Rapid538100BMW X5907

Jak pojemność silnika wpływa na cenę OC?

Wyższe średnie stawki OC dla niektórych marek i modeli samochodów mogą wynikać z właściwości technicznych najpopularniejszych, a zatem najczęściej ubezpieczanych pojazdów. Na przykład, wśród samochodów marki BMW uznawanych za najdroższe w OC znajdziemy znacznie więcej modeli z dużą pojemnością silnika niż w przypadku Renault.

W III kwartale 2019 r. zgłaszane do ubezpieczenia pojazdy marki BMW miały średnią pojemność silnika 2,4 l. Kolejne miejsce na naszej liście zajęło: Audi (2,1 l). Najmniejszą średnią pojemność silnika miały za to samochody takich marek jak: Fiat (1,4 l),Toyota, Skoda i Renault (1,6 l) czyli te, na które zazwyczaj ich właściciele otrzymują najtańsze oferty OC. Tymczasem, im wyższa pojemność silnika, tym droższe może być ubezpieczenie OC:

  • pojemność do 1 l: 540 zł
  • 1,1 l do 1,5 l: 615 zł
  • 1,6 l do 1,9 l: 665 zł
  • 2,0 l do 2,5 l: 725 zł
  • 2,6 l do 3,0 l: 907 zł
  • 3,1 l lub więcej: 933 zł

Pojazdy z dużą pojemnością silnika mogą osiągać duże prędkości. A więc ich ubezpieczenie wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia kolizji lub wypadku oraz droższym kosztem likwidacji ewentualnej szkody. W przypadku pojazdów, które najczęściej są produkowane z silnikiem o mniejszej pojemności (np. Renault, Skoda czy Toyota) zmniejsza się ryzyko ubezpieczenia, a co za tym idzie - obniża cena polisy OC.

Marka i model to nie wszystko. Ważne, kto kieruje autem

Gdyby wierzyć powszechnie przyjętym stereotypom, szybkimi samochodami lubią jeździć młode osoby. To również może podnosić średnią składkę OC dla niektórych modeli pojazdów. Im więcej młodych znajdzie się w gronie ubezpieczonych, tym będzie ona wyższa.

Z deklaracji użytkowników naszej porównywarki wynika, że w III kwartale 2019 r. odsetek najmłodszych kierowców (w wieku od 18 do 25 lat) był największy właśnie dla posiadaczy samochodów marki BMW i wynosił 27,1%. Mogło to bezpośrednio wpłynąć na średnią składkę OC, proponowaną wszystkim właścicielom takich pojazdów. Sporą grupę młodych kierowców stanowili także właściciele Audi (24,3%). Na przeciwnym biegunie znaleźli się natomiast posiadacze pojazdów marki Citroen (10,3%),Toyota (12%) oraz Renault (12,5%). 

Uważa się, że młodzi kierowcy są skłonni do brawurowej jazdy i ryzyka. Tymczasem kierowcy starsi i ustatkowani, nawet jeśli zdecydują się na zakup sportowego samochodu, to raczej nie będą nim szarżować po drodze. 

Na niekorzyść młodych kierowców przemawiają również statystyki wypadkowe. Grupa kierowców w wieku 18-24 lata charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji (w 2018 r.: 17,5, przy czym najniższy wskaźnik to 4,8 dla kierowców w wieku 60 plus). Ubezpieczyciele nie pozostają wobec tych faktów obojętni. W 2019 roku najmłodsza grupa wiekowa otrzymywała najdroższe oferty OC:

  • 18 lat - 25 lat: 1360 zł
  • 26 lat - 35 lat: 706 zł
  • 36 lat - 45 lat: 578 zł
  • 46 lat - 55 lat: 579 zł
  • powyżej 55 lat: 579 zł

Przyczyną 35,6% wypadków, które spowodowali młodzi kierowcy w 2018 roku było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a o ich ciężkości świadczy 53,3% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Zatem szybki samochód w połączeniu z młodym wiekiem jego kierowcy, to dla towarzystwa ubezpieczeniowego kolejny sygnał do podwyższenia składki, z powodu wysokiego ryzyka ubezpieczenia.

Młodzi kierowcy, którzy nie chcą przepłacać za OC, powinni unikać zakupu samochodu o dużej pojemności silnika. Szczególnie jeśli nie posiadają jeszcze wypracowanych zniżek za bezszkodową jazdę.

Jaki samochód kupić, aby nie przepłacić?

Osoby w średnim wieku lub starsze, z maksymalnymi zniżkami w OC, nie muszą obawiać się zwyżki za markę czy model pojazdu. Należą oni do grupy najbardziej pożądanej przez ubezpieczycieli. Nawet jeśli wybrane towarzystwo stosuje zwyżkę z tego tytułu, w przypadku doświadczonego kierowcy, będzie ona niewielka. Nie ominie ich za to podwyżka ceny za właściwości techniczne pojazdu (głównie pojemność silnika, moc czy masę auta).

Młodym kierowcom doradzamy kilkuletnie odroczenie zakupu auta zaliczanego do grupy podwyższonego ryzyka. Chodzi tutaj głównie o samochody z dużą pojemnością silnika. Nie tylko o marki i modele pojazdów, które w naszym rankingu znalazły się na liście najdroższych.

Wszystkim posiadaczom samochodów polecamy natomiast porównanie ofert wielu ubezpieczycieli. Pamiętajcie, że nie tylko wiek kierowcy, pojemność silnika czy marka pojazdu decyduje o cenie polisy OC. Na ostateczną składkę wpływa znacznie więcej czynników. Poza tym, każda firma wybiera własną grupę docelową (także młodych kierowców),której jest w stanie zaproponować znacznie tańsze oferty OC.

Co warto wiedzieć

  • W III kwartale 2019 roku najwięcej za ubezpieczenie OC płacili właściciele pojazdów marki BMW.
  • Największe szanse na zakup taniej polisy OC mieli posiadacze Renault.
  • Na średnie ceny OC mogły wpłynąć właściwości techniczne najczęściej ubezpieczanych pojazdów. Na przykład, wśród marek uznawanych za najdroższe w OC jest najwięcej aut z dużą pojemnością silnika, która znacząco wpływa na koszt polisy.
  • Kierowcy z najmłodszej grupy wiekowej powinny unikać zakupu auta z dużą pojemnością silnika. W 2019 roku otrzymywali oni najdroższe oferty OC. Własność auta, które osiąga duże prędkości, może dodatkowo podwyższyć składkę OC.