Średnia cena OC w I kwartale 2020 roku wynosiła 687 złotych. Jednak w tym okresie np. właściciele Fiata Ducato za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu musieli zapłacić o 112% więcej (1127 zł),niż posiadacze Toyoty Aygo (531 zł). 

OC a marka pojazdu
Porównaj ceny OC i AC

Marka i model samochodu to nie jedyne czynniki, które wpływają na cenę oc. Duże znaczenie dla ubezpieczycieli ma również pojemność silnika i wiek kierowcy. Sprawdziliśmy, ile w I kwartale 2020 r. za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili właściciele top 100 najczęściej ubezpieczanych modeli aut w Polsce, a także top 20 marek. 

Za OC którego modelu płaciliśmy najwięcej w I kwartale 2020 roku?

W I kwartale 2020 r. najczęściej ubezpieczanym modelem samochodu w Polsce był Opel Astra, którego właściciele płacili średnio za OC 652 zł. Jednocześnie w tym samym okresie najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu musieli zapłacić posiadacze Fiata Ducato (1127 zł). Nieco mniej kierowcy BMW Serii 7 (994 zł) i BMW Serii 5 (962 zł).

Właściciele samochodów o małej pojemności silnika, mogli w I kwartale 2020 r. najwięcej zaoszczędzić na zakupie OC. W tym okresie najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili posiadacze Toyoty Aygo (średnio 531 zł). Nieco głębiej do portfela musieli sięgnąć kierowcy Fiata Seicento (539 zł) i Fiata Tipo (541 zł).

Ile kosztuje OC top 100 najczęściej ubezpieczanych modeli aut w Polsce?

Model pojazdu a cena OC

ModelCena OC (zł)ModelCena OC (zł)
1Opel Astra652 zł51Nissan Qashqai566 zł
2BMW seria 3962 zł52Fiat Stilo761 zł
3VW Golf680 zł53Ford C-MAX598 zł
4Audi A4728 zł54VW Touran565 zł
5VW Passat679 zł55Fiat Bravo710 zł
6Ford Focus669 zł56Citroen C4 Picasso612 zł
7BMW seria 5904 zł57Opel Meriva584 zł
8Ford Mondeo704 zł58VW Transporter937 zł
9Audi A3838 zł59Peugeot 207670 zł
10Opel Corsa610 zł60Volvo V50717 zł
11Renault Megane632 zł61Audi 80565 zł
12Skoda Octavia635 zł62Peugeot 308625 zł
13Audi A6768 zł63Seat Toledo681 zł
14Skoda Fabia619 zł64Toyota RAV4651 zł
15Honda Civic734 zł65Nissan Almera719 zł
16Opel Vectra703 zł66Saab 9-3800 zł
17VW Polo621 zł67BMW seria 7994 zł
18Fiat Punto641 zł68Volvo S60815 zł
19Renault Clio612 zł69Daewoo Matiz541 zł
20Toyota Yaris574 zł70Kia Sportage570 zł
21Renault Laguna680 zł71Honda CR-V639 zł
22Toyota Corolla641 zł72Alfa Romeo 159811 zł
23Mazda 6759 zł73Citroen Xsara Picasso643 zł
24Ford Fiesta620 zł74Suzuki Swift623 zł
25Peugeot 206733 zł75Audi A8850 zł
26Seat Ibiza694 zł76Audi A5866 zł
27Renault Scenic555 zł77Ford S-MAX667 zł
28Seat Leon695 zł78Peugeot 508650 zł
29Toyota Avensis657 zł79Volvo S40818 zł
30Peugeot 307685 zł80Fiat Ducato1127 zł
31Mercedes Benz klasa C777 zł81Suzuki Vitara581 zł
32Fiat Seicento539 zł82Yeep Grand Cherokee875 zł
33Opel Zafira608 zł83VW Bora688 zł
34Opel Insignia673 zł84VW Sharan659 zł
35Citroen C5679 zł85Hyunday Tucson577 zł
36Mercedes Benz Klasa E800 zł86Ford Galaxy 673 zł
37Honda Accord746 zł87VW Lupo655 zł
38Mazda 3752 zł88Fiat Tipo541 zł
39Kia Cee'd622 zł89Volvo V70818 zł
40Toyota Auris611 zł90Nissan Primera736 zł
41BMW seria 1870 zł91Honda Jazz600 zł
42Peugeot 407717 zł92BMW X3779 zł
43Mercedes Benz klasa A684 zł93Citroen Berlingo604 zł
44Hyundai i30616 zł94Kia Rio577 zł
45Citroen C3591 zł95Dacia Duster552 zł
46Citroen C4645 zł96Toyota Aygo531 zł
47Volvo V40717 zł97Mitsubishi Lancer727 zł
48Nissan Micra623 zł98Mitsubishi Lancer720
49Fiat Panda562 zł99Chevrolet Aveo582 zł
50Skoda Superb669 zł100Skoda Rapid547 zł

Źródło: rankomat.pl (mediana cen OC w zł na podstawie danych z I kwartału 2020 r.).

Za OC której marki płaciliśmy najwięcej w I kwartale 2020 roku?

W I kwartale 2020 r. spośród top 20 marek najczęściej ubezpieczanych aut w Polsce, najwięcej za OC musieli zapłacić właściciele BMW (908 zł). Nieco mniej Alfa Romeo (795 zł) i Mercedesa (779 zł). Z kolei najmniej sięgnąć do portfela, aby zakupić obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu musieli posiadacze Dacii (554 zł), a także Suzuki (573 zł) i Skody (621 zł). 

Ile kosztuje OC top 20 najczęściej ubezpieczanych aut?

L.p.

Marka

Cena OC

1.BMW908 zł
2.Alfa Romeo795 zł
3.Mercedes779 zł
4.Audi763 zł
5.Volvo760 zł
6.Mazda725 zł
7.Honda699 zł
8.Peugeot680 zł
9.Volkswagen679 zł
10.Ford675 zł
11.Chevrolet669 zł
12.Seat663 zł
13.Opel652 zł
14.Citroen644 zł
15.Fiat631 zł
16.Renault630 zł
17.Toyota625 zł
18.Skoda621 zł
19.Suzuki573 zł
20.Dacia554 zł

Źródło: rankomat.pl (mediana cen OC w zł na podstawie danych z I kwartału 2020 r.).

Jak pojemność silnika wpływa na cenę OC?

Wyższe średnie stawki OC dla niektórych marek i modeli samochodów mogą wynikać z właściwości technicznych najpopularniejszych, a zatem najczęściej ubezpieczanych pojazdów. Na przykład, wśród samochodów marki BMW uznawanych za najdroższe w OC znajdziemy znacznie więcej modeli z dużą pojemnością silnika niż w przypadku Renault.

Im wyższa pojemność silnika, tym droższe OC. Potwierdzają to dane rankomat.pl z I kwartału 2020 r. W tym okresie najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili właściciele samochodów z litrażem do 1 l (średnio 526 zł). Aby zakupić polisę, najgłębiej do portfela musieli sięgnąć posiadacze aut powyżej 3,1 l (910 zł). Oto średnie ceny OC w zależności od pojemności silnika:

  • pojemność do 1 l: 526 zł
  • 1,1 l do 1,5 l: 613 zł,
  • 1,6 l do 1,9 l: 671 zł,
  • 2,0 l do 2,5 l: 735 zł,
  • 2,6 l do 3,0 l: 896 zł,
  • 3,1 l lub więcej: 910 zł.

Pojazdy z dużą pojemnością silnika mogą osiągać duże prędkości. A więc ich ubezpieczenie wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia kolizji lub wypadku oraz droższym kosztem likwidacji ewentualnej szkody. W przypadku pojazdów, które najczęściej są produkowane z silnikiem o mniejszej pojemności (np. Renault, Skoda czy Toyota),zmniejsza się ryzyko ubezpieczenia, a co za tym idzie - obniża cena polisy OC.

Jak wiek kierowcy wpływa na cenę OC?

Gdyby wierzyć powszechnie przyjętym stereotypom, szybkimi samochodami lubią jeździć młode osoby. To również może podnosić średnią składkę OC dla niektórych modeli pojazdów. Im więcej młodych znajdzie się w gronie ubezpieczonych, tym będzie ona wyższa.

Z deklaracji użytkowników naszej porównywarki wynika, że w I kwartale 2020 r. wśród najmłodszych kierowców (w wieku od 18 do 24 lat),najczęściej ubezpieczanym modelem samochodu było BMW Serii 3. Mogło to bezpośrednio wpłynąć na średnią składkę OC, proponowaną wszystkim właścicielom takich pojazdów. 

Uważa się, że młodzi kierowcy są skłonni do brawurowej jazdy i ryzyka. Tymczasem kierowcy starsi i ustatkowani, nawet jeśli zdecydują się na zakup sportowego samochodu, to raczej nie będą nim szarżować po drodze. 

Na niekorzyść młodych właścicieli aut przemawiają również statystyki wypadkowe. Grupa kierowców w wieku 18-24 lata charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji (w 2018 r.: 17,5, przy czym najniższy wskaźnik to 4,8 dla posiadaczy pojazdów w wieku 60 plus). Ubezpieczyciele nie pozostają wobec tych faktów obojętni. W I kwartale 2020 roku najwięcej za OC musieli zapłacić kierowcy w wieku 20 lat (średnio 1723 zł),a najmniej w wieku 62 lat (560 zł).

Przyczyną 35,6% wypadków, które spowodowali młodzi kierowcy w 2018 roku było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a o ich ciężkości świadczy 53,3% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Zatem szybki samochód w połączeniu z młodym wiekiem jego właściciela, to dla towarzystwa ubezpieczeniowego kolejny sygnał do podwyższenia składki, z powodu wysokiego ryzyka ubezpieczenia.

Młodzi kierowcy, którzy nie chcą przepłacać za OC, powinni unikać zakupu samochodu o dużej pojemności silnika. Szczególnie jeśli nie posiadają jeszcze wypracowanych zniżek za bezszkodową jazdę.

Jaki samochód kupić, aby nie przepłacić za OC?

Osoby w średnim wieku lub starsze, z maksymalnymi zniżkami w OC, nie muszą obawiać się zwyżki za markę czy model pojazdu. Należą oni do grupy najbardziej pożądanej przez ubezpieczycieli. Nawet jeśli wybrane towarzystwo stosuje zwyżkę z tego tytułu, w przypadku doświadczonego kierowcy, będzie ona niewielka. Nie ominie ich za to podwyżka ceny za właściwości techniczne pojazdu (głównie pojemność silnika, moc czy masę auta).

Młodym kierowcom doradzamy kilkuletnie odroczenie zakupu auta zaliczanego do grupy podwyższonego ryzyka. Chodzi tutaj głównie o samochody z dużą pojemnością silnika. Nie tylko o marki i modele pojazdów, które w naszym rankingu znalazły się na liście najdroższych.

Wszystkim posiadaczom samochodów polecamy natomiast porównanie ofert wielu ubezpieczycieli w kalkulatorze rankomat.pl. Pamiętajcie, że nie tylko wiek kierowcy, pojemność silnika czy marka pojazdu decyduje o cenie polisy OC. Na ostateczną składkę wpływa znacznie więcej czynników. Poza tym, każda firma wybiera własną grupę docelową (także młodych kierowców),której jest w stanie zaproponować znacznie tańsze oferty OC.

Co warto wiedzieć?

  1. W I kwartale 2020 r. średnio najwięcej za OC płacili właściciele Fiata Ducato (1127 zł).
  2. W I kwartale 2020 r. średnio najmniej za OC płacili właściciele Toyoty Aygo (531 zł).
  3. W I kwartale 2020 r. najdroższą w ubezpieczeniu marką auta było BMW (średnio 908 zł).
  4. Im wyższa pojemność silnika, tym droższe OC.