Chociaż leasing samochodów kojarzy się głównie z firmami, to ta forma finansowania pojazdów dostępna jest również dla konsumentów – to tzw. leasing konsumencki. Jak działa, jakie są jego atuty i czy opłaca się z niego skorzystać? Sprawdziliśmy, co oferują poszczególne podmioty na rynku i podsumowaliśmy wady i zalety takiego finansowania.

Dla przedsiębiorców wniosek leasingowy jest korzystny ze względów podatkowych i dlatego ta forma finansowania samochodu cieszy się tak dużą popularnością. Z kolei dla osób fizycznych leasing przez wiele lat pozostawał poza zasięgiem z uwagi na ograniczenia natury prawnej. Dzisiaj, po zniesieniu przeszkód legislacyjnych i dzięki coraz obszerniejszej ofercie leasingu konsumenckiego (osobistego), zainteresowanie tym modelem finansowania pojazdów wśród klientów indywidualnych rośnie. Taką możliwość mają oni od 2011 roku.

Pod koniec czerwca 2024 roku Polski Związek Leasingu informował, że w  firmy leasingowe już w pierwszym kwartale udzieliły polskim leasingobiorcom finansowania o wartości aż 26,4 miliardów złotych. To wzrost rzędu 15% względem poprzedniego roku w tym samym okresie.

Z kolei Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ocenia, że samochody leasingowane klasy premium to obecnie jedna czwarta całego polskiego rynku.

Zebraliśmy wszystko co warto wiedzieć o leasingu konsumenckim dostępnym również dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

Na czym polega leasing konsumencki?

Aby zrozumieć mechanizm leasingu konsumenckiego, warto zacząć od jego definicji. Z formalnego punktu widzenia leasing to umowa cywilnoprawna, którą podpisują między sobą leasingodawca (finansujący) i leasingobiorca (korzystający, klient).

Uwaga!

Leasing konsumencki wyróżnia się tym, że leasingobiorcą nie jest przedsiębiorca, ale konsument – osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej. W rezultacie leasing konsumencki to umowa B2C (business-to-consumer).

Na czym dokładnie polega leasing konsumencki? To umowa dwustronnie zobowiązująca, co oznacza, że każda ze stron umowy leasingu konsumenckiego ma swoje obowiązki i prawa. Leasingodawca ma obowiązek udostępnić klientowi wskazany w umowie pojazd (najczęściej samochód osobowy), z kolei klient co miesiąc przelewa leasingodawcy umówioną kwotę – ratę leasingową. Umowa leasingu ma elementy zarówno kredytu (miesięczne raty), jak i wynajmu (leasingodawca pozostaje właścicielem auta).

Warto wiedzieć

Związek Leasingu Polskiego co roku przygotowuje raporty, które obrazują wyniki firm leasingowych. W 2023 r. pojazdy lekkie (samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony) stanowiły 48,9 proc. w strukturze rynku leasingu.

Dla kogo leasing konsumencki w Polsce?

W Polsce leasing konsumencki pojazdów możliwy jest od 2011 r. – to wówczas w życie weszła Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, którą wprowadzono zmiany w innych ustawach. Mimo że od tego momentu minęło już kilka lat, to w naszym kraju leasing konsumencki pojazdów nadal cieszy się mniejszą popularnością niż w krajach Europy Zachodniej.

Aktualnie klienci indywidualni, którzy chcą wziąć samochód w leasing, mogą wybierać między leasingiem fabrycznym (oferowanym bezpośrednio przez producenta) a leasingiem proponowanym przez banki i firmy leasingowe. Druga grupa podmiotów oferuje finansowanie również pojazdów używanych.

Jakie są zalety i wady leasingu konsumenckiego?

Zastanawiasz się, czy leasing konsumencki to rozwiązanie dla Ciebie? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, musisz wiedzieć, jakie zalety i wady ma ta forma finansowania.

Zalety leasingu konsumenckiego

  • Uproszczone formalności. Większość firm leasingowych stosuje uproszczoną procedurę weryfikacji klienta. Ocena ryzyka odbywa się w oparciu o przekazane przez konsumenta informacje o dochodzie.
  • Elastyczność w wyborze przedmiotu leasingu. Dla leasingu fabrycznego większość marek samochodowych proponuje co najmniej kilka modeli pojazdów, wśród których mogą wybierać konsumenci.
  • Możliwość sfinansowania wielu usług w ramach raty. Najczęściej klientom proponowane jest pełne ubezpieczenie (wraz z Assistance), obsługa oponiarska, obsługa serwisowa i auto zastępcze.
  • Stosunkowo krótka umowa leasingu. Wielu leasingodawców proponuje umowę na okres od 24 do 48 miesięcy. Jednocześnie często istnieje możliwość negocjowania okresu umowy.
  • Dogodne warunki w zakresie wpłaty własnej. Czynsz inicjalny (to bezzwrotne zabezpieczenie dla leasingodawcy, którego wysokość ustala się na podstawie wartości przedmiotu leasingu) może wynosić np. od 0 do 40 proc.
  • Różne warianty zakończenia umowy. Klient może zwrócić samochód, wykupić go za ustaloną wcześniej kwotę lub wymienić na nowy pojazd. Trzecie rozwiązanie przypadnie do gustu osobom, które lubią często zmieniać auta.
  • Dostępność rabatów. Ponieważ firma leasingowa współpracuje z wieloma partnerami, leasingobiorca może korzystać ze specjalnych, niedostępnych dla innych kierowców upustów i promocji.

Wypowiedź eksperta

Pojazdy udostępniane w ramach leasingu muszą posiadać pełne ubezpieczenie – OC i AC, a często również NNW i Assistance. Regułą może być także ubezpieczenie GAP, które zapewnia ochronę przed utratą wartości pojazdu w czasie. Jeżeli leasingodawca nie wymaga polisy GAP, konsument powinien mieć świadomość, że ubezpieczenie AC może nie pokryć wszystkich kosztów po kradzieży pojazdu lub szkodzie całkowitej.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej mogą czuć się zmotywowane do podpisania umowy leasingowej na podstawie tego podsumowania. Leasing konsumencki ma jednak również kilka minusów, które należy wziąć pod uwagę.

Wady leasingu konsumenckiego

  • Samochód nie jest własnością klienta. Przez cały okres umowy klient jest jedynie użytkownikiem wybranego auta – właścicielem pozostaje leasingodawca.
  • Brak korzyści podatkowych po stronie klienta. Konsumenci nie mają tych samych możliwości co przedsiębiorcy – nie odliczą podatku VAT i nie zaliczą raty leasingowej do kosztów uzyskania przychodu.
  • Dodatkowe koszty po stronie leasingobiorcy. Dotyczy to w szczególności ubezpieczeń komunikacyjnych.

Jeżeli w trakcie leasingu dojdzie do szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu, umowa wygasa. Klient pozostaje bez pojazdu, nie może też liczyć na wypłatę odszkodowania (pieniądze trafiają do leasingodawcy).

Co więcej, czasem nadal będzie on musiał płacić raty leasingowe. Wszystko zależy od zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Aby uniknąć takiego scenariusza, warto wykupić ubezpieczenie GAP.

Więcej przeczytasz tutaj: Ubezpieczenie typu GAP – co to takiego?

Wypowiedź eksperta

Firmy leasingowe najczęściej współpracują z wybraną firmą ubezpieczeniową. Ta z kolei wcale nie musi zapewniać najlepszych warunków finansowych. Właśnie dlatego rekomendujemy sprawdzenie ofert konkurencji. W zorientowaniu się w cenach polis ubezpieczeniowych pomaga udostępniany przez nas kalkulator ubezpieczeń komunikacyjnych. Korzystając z niego, można zakupić m.in. OC i AC bez wychodzenia z domu.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Czy opłaca się brać leasing konsumencki?

Leasing konsumencki to atrakcyjna alternatywa dla zakupu samochodu zarówno za gotówkę, jak i na kredyt. Ta forma finansowania może szczególnie przypaść do gustu kierowcom zainteresowanym motoryzacją, którym zależy nie tyle na posiadaniu, ile na korzystaniu z pojazdu – leasing dla osób bez działalności gospodarczej zapewnia stały dostęp do najnowszych modeli aut osobowych z oferty wszystkich producentów.

Leasing konsumencki vs. auto na kredyt – co jest korzystniejsze?

Leasing często jest porównywany z kredytem, ponieważ w ramach obu tych produktów klient może pozyskać samochód, płacąc za niego w ratach. Trzeba jednak pamiętać, że między leasingiem konsumenckim a kredytem jest sporo różnic, a najważniejsza dotyczy tego, że właścicielem pojazdu pozostaje leasingodawca. Co jest zatem korzystniejsze – leasing konsumencki czy kredyt?

Leasing konsumencki można uzyskać łatwiej niż kredyt (tutaj liczy się również zdolność kredytowa), a dodatkowo raty są niższe, gdyż nie jest w nich uwzględniona cała wartość pojazdu – klient płaci tylko za jego użytkowanie. Z drugiej strony bank może nie wnikać w kwestie ubezpieczenia, podczas gdy w przypadku leasingu ostateczne zdanie w tej kwestii należy do leasingodawcy. W rezultacie na pytanie, co opłaca się bardziej – leasing konsumencki czy kredyt – nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Leasing konsumencki samochodu i kredyt zaciągany na zakup pojazdu to dwa różne produkty finansowe, a wybór metody finansowania jest decyzją subiektywną.

Zastanawiasz się, która forma finansowania będzie dla Ciebie korzystniejsza? Zapoznaj się z poniższą tabelą – znajdziesz w niej główne różnice między leasingiem konsumenckim samochodu a zakupem pojazdu na kredyt.

Leasing konsumencki samochodu a kredyt na zakup samochodu – porównanie

Leasing konsumencki samochoduKredyt na zakup samochodu
Prawo własności pojazduPrzez cały okres użytkowania samochodu przez klienta pozostaje on własnością firmy leasingowej.Klient staje się właścicielem pojazdu z chwilą podpisania umowy kredytowej.
Badanie zdolności kredytowej i wpis do BIKUproszczona procedura – często od klienta wymagany jest tylko dokument tożsamości.Wnikliwa, czasochłonna procedura, do której banki są zobowiązane przez Prawo bankowe.
Koszty związane z finansowaniemWkład własny i wykup (opcjonalnie), co miesiąc rata leasingowa.Prowizja i opłaty dodatkowe w momencie uruchomienia kredytu, następnie miesięczne raty.
Zakończenie umowyKlient ma dwie możliwości – może oddać przedmiot leasingu lub go wykupić.Kredytobiorca jest właścicielem samochodu, na zakup którego zaciągnął kredyt.
Wpis do BIKOd ustaleń między stronami umowy zależy, czy leasingodawca przekaże informacje do BIK.Banki mają obowiązek na bieżąco raportować do BIK to, jak klient spłaca zaciągnięte zobowiązanie.
Zakup ubezpieczenia ACUbezpieczenie AC zawsze jest wymagane.Zależy od rodzaju kredytu, dla kredytu gotówkowego polisa nie jest wymagana.
ZabezpieczeniaCzęsto wymagany jest weksel in blanco.Zabezpieczenie nie zawsze jest wymagane.

Dobrą wiadomością dla osób zamierzających skorzystać z leasingu konsumenckiego samochodu jest fakt, że produkt ten dopiero zyskuje na popularności. To z kolei oznacza, że podmioty go oferujące robią wiele, aby leasing dla klientów indywidualnych został zauważony i okazał się propozycją atrakcyjniejszą od kredytu bankowego.

Jak wziąć leasing konsumencki?

Możliwości są dwie: klient zainteresowany konkretnym modelem samochodu powinien od razu skontaktować się z dealerem danego producenta. Gdy model auta jest kwestią drugorzędną, warto skorzystać z oferty firmy leasingowej, która finansuje pojazdy różnych marek.

Jak wziąć leasing konsumencki – procedura krok po kroku:

  1. Skontaktuj się z dealerem lub firmą leasingową
  2. Poznaj warunki finansowania
  3. Przygotuj niezbędne dokumenty (wniosek wraz z załącznikami) i zaczekaj na decyzję
  4. Podpisz umowę leasingową
  5. Odbierz przedmiot leasingu (wybrany pojazd)

Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku? Najczęściej wymagane są:

  • kserokopia dowodu osobistego,
  • zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiąganych dochodów,
  • weksel lub poręczenie.

Czasem zamiast dokumentów z zakładu pracy leasingodawca może zażądać okazania wyciągu z rachunku bankowego za ostatnie 6 czy 12 miesięcy.

Gdzie szukać ofert leasingu konsumenckiego samochodu w 2024 roku?

W 2024 roku – podobnie jak w latach poprzednich – klienci indywidualni mogą ubiegać się o leasing konsumencki bezpośrednio u producenta pojazdu lub w firmie leasingowej. Leasing konsumencki samochodów proponują m.in. Skoda, BMW i Toyota. Z kolei wiele działających na rynku firm leasingowych jest powiązanych z bankami.

Sprawdziliśmy, jakie oferty dla konsumentów przygotowali producenci pojazdów, a jakie firmy leasingowe.

Jakie warunki leasingu konsumenckiego oferuje Skoda?

Skoda proponuje konsumentom produkt pod nazwą „Leasing Niskich Rat”. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie producenta, w przypadku tej oferty klient spłaca jedynie utratę wartości pojazdu.

widok formularza kalkulatora ze strony www.skoda-auto.pl

Zainteresowanym konsumentom Skoda proponuje leasing na następujących warunkach:

  • opłata wstępna do 45%. wartości auta, przy czym klient nie musi z niej korzystać,
  • możliwość wyboru jednego z kilku poziomów limitu przebiegu kilometrów, np. 20 000 lub 35 000 km,
  • możliwość wyboru jednego z kilkunastu pojazdów,
  • umowa na 24, 36 lub 48 miesięcy,
  • umowa kończy się zwrotem lub wykupem pojazdu.

Opcja bez wykupu pojazdu będzie dla leasingobiorcy zawsze tańsza. Powodem jest to, że w miesięcznej racie nie jest uwzględniona spłata samochodu.

Przykład

Za pomocą kalkulatora leasingu zamieszczonego na stronie internetowej producenta użytkownicy mogą wyliczyć miesięczną ratę leasingu. Sprawdziliśmy, ile będzie kosztował leasing konsumencki Skody Octavii o wartości 100 200 zł. Miesięczna rata wyniesie 1044 zł w przypadku następujących parametrów: opłata wstępna 10% (10 020 zł), okres finansowania 36 miesięcy, roczny limit kilometrów 20 tys. km.

Jaki leasing konsumencki proponuje BMW?

Ofertę leasingu konsumenckiego samochodu proponuje również marka BMW. W ramach „BMW Comfort Lease” klientom indywidualnym producent oferuje pojazdy na następujących warunkach:

  • wkład własny może wynosić 0%,
  • proponowany okres finansowania to od 24 do 60 miesięcy,
  • możliwość wyboru rat stałych lub zmiennych,
  • możliwość wcześniejszego zakończenia umowy,
  • umowa kończy się zwrotem pojazdu lub jego wykupem.

Na stronie internetowej BMW nie ma kalkulatora, za pomocą którego możliwe byłoby sprawdzenie, ile wyniesie rata leasingowa. Osoby zainteresowane leasingiem konsumenckim muszą skontaktować się z doradcą ds. finansowania u dealera.

Jakie są warunki leasingu konsumenckiego Toyota?

Leasing dla klientów indywidualnych oferuje też Toyota – produkt jest dostępny pod nazwą „Kinto One”. Na jakich warunkach można użytkować wybrany model z oferty tego producenta pojazdów?

Leasing Toyota – warunki:

  • wpłata własna od 0 do 40%,
  • umowa na okres od 24 do 48 miesięcy,
  • rata może obejmować różne usługi, np. pełną obsługę serwisową, pełne ubezpieczenie, auto zastępcze czy wymianę i przechowywanie opon.

Podobnie jednak jak w przypadku BMW, aby poznać ofertę, konsumenci muszą skontaktować się z przedstawicielem koncernu. Kontakt można zamówić za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej. Toyota również uzależnia ofertę cenową od parametrów podanych przez klienta. Dotyczą one rocznego przebiegu, czasu użytkowania, usług dodatkowych i opłaty wstępnej.

Porównaj ceny OC i AC

Na jakich warunkach leasing konsumencki proponuje Masterlease?

Firma Masterlease działa w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego i oferuje finansowanie większości samochodów osobowych dostępnych na polskim rynku. Warunki, na jakich leasing jest oferowany konsumentom, są następujące:

  • opłata wstępna od 0%,
  • okres finansowania od 24 do 60 miesięcy,
  • nawet 200 000 km w ramach limitu kilometrów,
  • maksymalny wiek samochodu w momencie zakończenia umowy wynosi 5 lat,
  • liczne usługi dodatkowe (np. auto zastępcze).

Aby poznać ofertę, wystarczy na firmowej stronie Masterlease wypełnić formularz – pozostawić dane do kontaktu.

Jak ubezpieczyć samochód w leasingu?

Tak jak każdy inny zarejestrowany pojazd mechaniczny, tak i samochód w leasingu musi zostać objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. W przypadku umowy leasingu masz dwa wyjścia:

  • zdecydować się na ubezpieczenie auta w pakiecie leasingowym,
  • samodzielnie znaleźć ochronę (musisz uzyskać zgodę na zawarcie ubezpieczenia na własny rachunek).

W tym ostatnim przypadku docenisz możliwość porównania nawet kilkunasty ofert obejmujących nie tylko ochronę OC, ale także produkty dodatkowe jak autocasco czy assistance. Taką opcją jest kalkulator OC i AC - wybrany pakiet ubezpieczeń kupisz bez wychodzenia z domu, a ochrona zacznie działać dokładnie w momencie, który wskażesz.

Przeczytaj również:Ubezpieczenie auta w leasingu - jak zrobić to dobrze?

Co warto wiedzieć?

  • Leasing samochodu polega na udostępnieniu przez leasingodawcę wybranego pojazdu, za który leasingobiorca opłaca co miesiąc ratę.
  • Za główną zaletę leasingu konsumenckiego należy uznać uproszczone formalności. Z kolei wadą leasingu auta jest to, że przez cały okres umowy jego właścicielem pozostaje leasingodawca.
  • Leasing konsumencki samochodów cieszy się coraz większą popularnością. Aktualnie oferują go m.in. Skoda, BMW, Toyota, Masterlease, Mazda czy Citroën.
  • Leasing często jest porównywany z kredytem, ale są to dwa różne produkty. Aby określić, który sposób sfinansowania pojazdu będzie korzystniejszy, trzeba ustalić swoje potrzeby.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Jak wygląda leasing dla osób prywatnych w 2024 roku?

    W 2024 r. konsumenci zainteresowani leasingiem konsumenckim samochodu osobowego mają spory wybór. Finansowanie proponują zarówno producenci pojazdów (np. Skoda, BMW i Toyota), jak i firmy leasingowe (np. Masterlease). W rezultacie możliwe jest uzyskanie finansowania zarówno nowego, jak i używanego samochodu.

  2. Czy leasing konsumencki opłaca się osobie prywatnej?

    Leasing konsumencki może opłacać się osobie prywatnej, dla której liczy się przede wszystkim dostęp do nowych pojazdów bez konieczności ich zakupu. Dzięki programom, w ramach których klient spłaca jedynie utratę wartości pojazdu, leasing konsumencki może być opłacalny dla osób poszukujących atrakcyjnej pod względem finansowym alternatywy dla kredytu.

  3. Jakie dokumenty są wymagane do leasingu konsumenckiego?

    Lista dokumentów niezbędnych do podpisania umowy leasingu konsumenckiego nie jest długa. Najczęściej wymagane są zaświadczenie o zatrudnieniu i zaświadczenie o zarobkach. Niektórzy leasingodawcy wymagają też wyciągu z rachunku osobistego i dodatkowych zabezpieczeń, np. w postaci weksla in blanco.

  4. Limit kilometrów w leasingu konsumenckim – co to jest?

    Limit kilometrów to jeden z parametrów ustalanych na etapie zawierania umowy leasingu konsumenckiego. Im więcej kilometrów zadeklaruje klient, tym wyższa będzie rata leasingowa. Po przekroczeniu limitu kilometrów przez leasingobiorcę leasingodawca może zacząć naliczać opłaty dodatkowe.