Umowa kupna-sprzedaży motocykla to najczęstsza forma, w jakiej reguluje się transakcję sprzedaży tego jednośladu. Definiuje ją szczegółowo Kodeks cywilny, a sama umowa powinna zawierać kilka charakterystycznych elementów. Poza tym dokument będzie niezbędny do rejestracji pojazdu w urzędzie, zapłaty PCC czy przy zakupie ubezpieczenia OC. Zobacz, jak wygląda treść umowy kupna-sprzedaży motocykla, a jeśli chcesz mieć pewność, że jest zgodna z przepisami, pobierz gotowy wzór!

Każda transakcja kupna-sprzedaży przebiega na określonych warunkach, na które musi przystać każda ze stron. Umowa to forma oficjalnego potwierdzenia akceptacji tych warunków przez każdego, kto składa pod nią podpis - kupującego i sprzedającego. Poza ich danymi osobowymi w umowie kupna-sprzedaży motocykla powinny znaleźć się także informacje na temat jego stanu technicznego i parametrów. 

Strony umowy powinny czuć się bezpiecznie, dlatego warto poświęcić nieco czasu na jej skonstruowanie. Jeśli go nie masz lub nie chcesz popełnić przy tym błędu, skorzystaj z naszego wzoru, który uzupełnisz jedynie niezbędnymi danymi.

Podpowiadamy też, kiedy trzeba zapłacić podatek po zakupie motocykla, w jakiej wysokości i jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji pojazdu. Nie zapomnij także o obowiązkowym ubezpieczeniu OC! Właściciele jednośladów również są kontrolowani przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Czy umowa kupna-sprzedaży motocykla jest niezbędna?

Każda zmiana właściciela motocykla musi zostać odpowiednio udokumentowana. Choć prawo nie narzuca formy, w jakiej umowa sprzedaży pojazdu powinna powstać, w przypadku motocykla należy sporządzić ją w formie pisemnej. Dokument ten, podpisany przez obie strony transakcji, będzie stanowił dowód na przekazanie mienia między poszczególnymi podmiotami.

Przedłożenia umowy kupna-sprzedaży motocykla będą wymagać później:

  • urzędnik w wydziale komunikacji (przy rejestracji pojazdu),
  • urząd skarbowy (przy opłacaniu podatku PCC),
  • towarzystwo ubezpieczeniowe (przy zawieraniu umowy OC).

Warto wiedzieć

Umowa kupna-sprzedaży motocykla będzie także podstawą do wysuwania roszczeń wobec sprzedającego, jeżeli dojdzie do sporu np. co do stanu technicznego przekazywanego pojazdu.

Dokument w formie pisemnej jest zatem formą zabezpieczenia każdej ze stron. 

Jak spisać umowę kupna-sprzedaży motocykla?

Przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży motocykla należy zweryfikować tożsamość zbywcy lub nabywcy używanego pojazdu. Jeśli dane sprzedawcy są inne niż w dowodzie rejestracyjnym, powinien pokazać nam oryginały wszystkich poprzednich umów kupna-sprzedaży jednośladu. Chociaż już sam ten fakt powinien dla nas stanowić sygnał alarmowy. Warto zastanowić się, czy na pewno chcemy kupić motocykl, co do którego danych właściciela mamy wątpliwości.

Jeśli zdecydujemy się na zakup maszyny, powinniśmy spisać umowę kupna-sprzedaży motocykla. Można to zrobić samodzielnie lub skorzystać z gotowego wzoru od rankomat.pl:

Pobierz wzór umowy kupna-sprzedaży motocykla (DOC)

Pobierz wzór umowy kupna-sprzedaży motocykla (PDF)

Każda umowa kupna-sprzedaży motocykla powinna zawierać:

  • datę i miejsce zawarcia umowy (najlepiej z godziną – taka informacja może być przydatna, jeśli np. fotoradar zrobi zdjęcie zbyt szybko jadącemu sprzedawcy pojazdu tuż przed jego zbyciem. Wówczas nie będzie problemu z ustaleniem, kto powinien zapłacić mandat),
  • dane sprzedającego i kupującego motocykl (nr PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, rodzaj i nr dokumentu tożsamości),
  • markę i model pojazdu,
  • rok produkcji,
  • numer nadwozia (VIN),
  • numer rejestracyjny,
  • przebieg (w km),
  • kwotę transakcji,
  • podpisy obu stron transakcji.

Umowę kupna-sprzedaży motocykla należy zawrzeć w dwóch egzemplarzach – po jednym dla kupującego i sprzedającego.

Uwaga!

Jeśli sprzedający lub kupujący uznają, że w umowie warto umieścić inne, dodatkowe zapisy istotne dla transakcji, można je dodać w dalszej kolejności.

Kiedy trzeba zapłacić podatek PCC od zakupu motocykla?

PCC (podatek od czynności cywilno-prawnych|) od zakupu motocykla należy zapłacić w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Ta sama zasada obowiązuje również wtedy, gdy przedmiotem umowy jest samochód. W celu uregulowania tej formalności trzeba wypełnić druk PCC-3. Wysokość podatku wynosi 2% wartości pojazdu określonej w umowie.

Zapłaty PCC można dokonać w urzędzie skarbowym, ale znacznie wygodniejszą opcją jest płatność zdalna. Jak zapłacić podatek od zakupu motocykla online? Za pomocą prostego formularza na stronie internetowej urzędu. Po uzupełnieniu deklaracji PCC-3 należy ją podpisać za pomocą jednej z dwóch metod:

  • z użyciem podpisu kwalifikowanego,
  • danymi autoryzującymi (pochodzącymi z formularze deklaracji PIT).

Szczegóły opisujemy tutaj krok po kroku!

 Jak zapłacić podatek PCC-3 przez Internet?

Uwaga!

Nie opłaca się celowo zaniżać kwoty transakcji w umowie kupna-sprzedaży motocykla, aby zapłacić niższy podatek, ponieważ musi być ona zgodna z wartością rynkową pojazdu. Urząd skarbowy może zakwestionować sumę zawartą w umowie, jeśli nie będzie zgodna z rzeczywistością.

Kiedy nie trzeba płacić podatku od zakupu motocykla?

PCC trzeba zapłacić, jeśli kupujemy używany motocykl od osoby fizycznej w Polsce. Natomiast nie musimy płacić podatku, gdy m.in.:

  • pojazd został zakupiony w salonie (w tym przypadku w cenie transakcji jest zawarty VAT),
  • pojazd został kupiony na fakturę,
  • motocykl został sprowadzony z zagranicy,
  • rynkowa wartość jednośladu jest niższa niż 1000 zł.

Dokładnie zasady zapłaty PCC podsumowaliśmy poniżej.

Rodzaj transakcji

Konieczność zapłaty PCC od zakupu motocykla

Zakup używanego motocykla od osoby fizycznej w Polsce

Tak

Zakup motocykla od cudzoziemca będącego osobą fizyczną, jeśli do transakcji doszło w Polsce

Tak

Zakup używanego motocykla w Polsce, jeśli jego wartość rynkowa nie przekracza 1000 zł

Nie

Zakup nowego motocykla w salonie

Nie

Zakup motocykla na fakturę

Nie

Zakup motocykla za granicą

Nie (PCC płaci się jedynie od transakcji zawartych na terenie Polski. W przypadku sprowadzania motocykla z zagranicy należy uiścić akcyzę.)

Zakup motocykla od osoby, która prowadzi działalność gospodarczą

Nie

Zakup motocykla dla osoby niepełnosprawnej

Nie

Zakup motocykla w komisie, który jest jego właścicielem

Nie

Źródło: opracowanie własne rankomat.pl

Przykład

Pan Jacek kupił używany motocykl od osoby fizycznej. Kwota transakcji określona w umowie kupna-sprzedaży wyniosła 10 tys. zł. Następnie w ciągu 14 dni pan Jacek wypełnił druk PCC-3 i zapłacił w urzędzie skarbowym podatek w wysokości 200 zł (2% z 10 tys. zł).

Motocykle

Planujesz zakup pierwszego motocykla? A może jesteś doświadczonym motocyklistą i chcesz sięgnąć po więcej? Zanim wyruszysz w trasę czeka Cię kilka formalności. Wybór maszyny, rejestracja, zakup wyposażenia i ubezpieczenia – doradzimy Ci, jak zrobić to z głową!

🛵 Początki motocyklowej przygody:
🏍️ Bezpieczna jazda:

Kiedy trzeba zarejestrować motocykl po zakupie?

Jeszcze do końca 2023 roku wystarczyło zgłosić nabycie motocykla w ciągu 30 dni od transakcji -  bez obowiązku przerejestrowania go na siebie jako nowego właściciela. Od 1 stycznia 2024 procedura rejestracji używanego pojazdu powróciła. Obecnie każdy nowy właściciel samochody czy motocykla musi zarejestrować go na siebie nawet wtedy, gdy pojazd widnieje już w CEPiK. Wiąże się to oczywiście z wydaniem nowego dowodu rejestracyjnego. 

Niedopełnienie obowiązku rejestracji motocykla po z zakupie w odpowiednim terminie (30, 90 lub 180 dni) grozi karą w wysokości od 500 zł do 2000 zł - w zależności od tego, kogo dotyczy kara (osoba fizyczna, podmiot handlujący pojazdami, osoba sprowadzająca motocykl z zagranicy itp.).

Wniosek o rejestrację motocykla składa się w urzędzie właściwym swojemu miejscu zamieszkania:

  • urzędzie miasta,
  • urzędzie dzielnicy,
  • starostwie powiatowym.

Co jest potrzebne do rejestracji motocykla?

Do wniosku o rejestrację w wydziale komunikacji należy dołączyć szereg obowiązkowych dokumentów. Bez takiego kompletu urzędnik prawdopodobnie odrzuci Twój formularz.

Przed wizytą w urzędzie przygotuj zatem:

  • wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu,
  • umowę kupna-sprzedaży motocykla lub fakturę,
  • dowód rejestracyjny,
  • dowód osobisty,
  • kartę pojazdu (jeśli została wydana),
  • potwierdzenie ważności badania technicznego,
  • potwierdzenie ważności polisy OC,
  • tablicę rejestracyjną.

Wypowiedź eksperta

Jeśli nie mamy możliwości osobistej wizyty w wydziale komunikacji, możemy ustanowić pełnomocnika. Gdy będzie nim członek najbliższej rodziny (małżonek, rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki, rodzeństwo), można to zrobić bezpłatnie. Natomiast jeżeli inna osoba, za wystawienie pisemnego pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Ile kosztuje rejestracja motocykla?

Rejestracja motocykla jest tańsza niż samochodu osobowego i standardowo kosztuje 81 zł. W takim przypadku właściciel pojazdu musi zapłacić:

  • 54,50 zł za wydanie nowego dowodu rejestracyjnego,
  • 14 zł za wydanie pozwolenia czasowego,
  • 12,50 za nalepkę legalizacyjną.

Wysokość opłat może jednak wzrosnąć. Jeśli motocykl został kupiony w innym powiecie niż nasze miejsce zamieszkania, należy zapłacić 40,50 zł za nową tablicę rejestracyjną (w przypadku indywidualnych rejestracji – 500,50 zł). Jeżeli jednoślad nie ma karty pojazdu, jej dorobienie będzie kosztować 75 zł.

Co z ubezpieczeniem OC po zakupie motocykla?

Jeśli kupujesz nową maszynę prosto z salonu, zakup ubezpieczenie OC to obowiązek, o których nie wolno Ci zapomnieć. W przeciwnym razie nie będziesz mógł legalnie poruszać się po drogach publicznych. Poza tym bez potwierdzenia zawarcia umowy OC Twój wniosek o rejestrację motocykla zostanie odrzucony.

O wiele większą czujnością powinien wykazać się nabywca używanego motocykla. W takim przypadku pojazd powinien być już ubezpieczony przez dotychczasowego właściciela. Masz wówczas dwa wyjścia:

  • kontynuować polisę OC zbywcy (do czasu jej wygaśnięcia, polisa nie odnowi się później automatycznie),
  • zrezygnować z aktualnej polisy OC i zawrzeć nową umowę w wybranym zakładzie ubezpieczeń.

Uwaga!

Dotychczasowy ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacji składki, czyli ponownie przeliczyć jej wysokość. W związku z tym cena OC motocykla może wzrosnąć. W takim przypadku warto samodzielnie poszukać tańszej polisy w innym towarzystwie, a następnie wypowiedzieć umowę ubezpieczenia motocykla otrzymanego od zbywcy. Może się to okazać bardziej opłacalne

Pamiętaj też. że właściciele motocykli podlegają takiej samej kontroli ważności polis OC, jak kierowcy samochodów. Za brak ważnej polisy nawet przez jeden dzień, UFG może nałożyć na Ciebie karę. Jej wysokość może przewyższać składkę, którą zapłaciłbyś za OC.

Ile wynosi kara za brak OC motocykla?

Wysokość kar za brak ważnego OC pojazdów mechanicznych ustalana jest w odniesieniu do minimalnej pensji w kraju. W 2024 roku kwota ta zmieniała się dwukrotnie, podobnie jak stawki kar za niedoparzenia związane z obowiązkowymi polisami. W 2024 roku za brak ubezpieczenia OC motocykla można zapłacić karę od 290 zł do 1400 zł - w zależności od tego, jak długo trwała przerwa. 

Warto o tym pamiętać zwłaszcza wtedy, gdy zdecydujesz się kontynuować polisę zbywcy motocykla. Taka umowa nie odnawia się automatycznie  i jeśli na czas nie podpiszesz nowej, ryzykujesz przerwą w ochronie! 

Najlepiej już wcześniej oszacować koszty ubezpieczenia, na jakie trzeba się przygotować - służy do tego m.in. kalkulator OC i AC. Nie tylko ocenisz tam, ile będzie Cię kosztować polisa nowo zakupionej maszyny, ale także kupisz ochronę bez wychodzenia z domu - nawet w ostatnim dniu przed wygaśnięciem dotychczasowej! 

Co warto wiedzieć?

  1. W umowie kupna-sprzedaży motocykla powinny się znaleźć dane kupującego i sprzedającego, a także informacje techniczne związane z pojazdem.
  2. W umowie kupna-sprzedaży motocykla musi się znaleźć kwota transakcji i własnoręczne podpisy obu stron.
  3. Po zakupie używanego motocykla od osoby fizycznej w Polsce trzeba zapłacić podatek PCC w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
  4. Wysokość podatku PCC wynosi 2% wartości pojazdu określonej w umowie kupna-sprzedaży motocykla.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o umowę kupna-sprzedaży motocykla?

  1. Do czego potrzebna jest umowa kupna-sprzedaży motocykla?

    Umowa kupna-sprzedaży motocykla stanowi dowód, że jesteśmy jego właścicielami. Jest potrzebna przy załatwianiu wielu różnych formalności. Np. podczas rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji, zapłacie podatku PCC w urzędzie skarbowym, czy zakupie polisy OC w towarzystwie ubezpieczeniowym.

  2. Czy OC zbywcy motocykla przedłuża się automatycznie na kolejny rok?

    Nie. Polisa OC przekazana nam przez zbywcę podczas sprzedaży używanego motocykla nie przedłuża się automatycznie na kolejny rok. Nowy właściciel jednośladu musi samodzielnie dopilnować ciągłości ubezpieczenia pojazdu. Inaczej naraża się na wysokie kary ze strony UFG.

  3. Czy nieużywany przez część roku motocykl musi mieć ważne ubezpieczenie OC?

    Tak. Motocykl, podobnie jak samochód musi mieć ważne ubezpieczenie OC przez 12 miesięcy. Nawet jeśli w ogóle nie korzystamy z jednośladu przez część roku (np. w zimie), to i tak w tym czasie musi mieć wykupioną polisę. Dla zarejestrowanego motocykla nie można wykupić OC krótkoterminowego.