Zakup samochodu elektrycznego to bez wątpienia bardzo ekologiczne posunięcie. Ale czy pod kątem ekonomicznym taki wybór również się opłaca? Sprawdziliśmy, ile trzeba będzie realnie zapłacić za przejechanie 100 km elektrykiem w 2025 roku.

Na potrzeby niniejszego artykułu sprawdziliśmy, ile będzie kosztowało przejechanie 100 km samochodem elektrycznym zarówno wtedy, gdy ładujesz go w warunkach domowych, jak i w sytuacji, gdy korzystasz z publicznych ładowarek. Samochodem, który posłuży nam jako przykład do analizy, będzie Nissan Leaf. Według testów Electric Database średnie zużycie energii dla tego pojazdy to ok. 11 kWh/100 km w ruchu miejskim, 18,1 kWh/100 km na autostradzie oraz 14,2 kWh/100 km w ruchu podmiejskim (przy umiarkowanej pogodzie).

Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu?

Jak podaje serwis enerad.pl, średnia cena za 1 kWh wynosi obecnie 1,11 zł. W związku z tym koszt przejechania 100 km w przypadku naszego przykładowego samochodu wyniesie:

  • w ruchu miejskim (11 kWh/100 km) – 12,21 zł,

  • w ruchu podmiejskim (14,2 kWh/100 km) – 15, 76 zł,

  • na autostradzie (18,1 kWh/100 km) – 20 zł.

Warto wiedzieć

Koszty ładowania samochodu z napędem elektrycznym w domu można ograniczyć np. korzystając z taryf nocnych dostawców energii lub korzystając z instalacji fotowoltaicznej.
 

Co ważne, ładowanie z własnego domowego gniazdka jest dopuszczalnym, ale nie optymalnym rozwiązaniem. Proces może obciążać sieć w domu lub garażu, a jednocześnie odbywa się bez komunikacji z samochodem – czyli w przypadku ewentualnych problemów nie otrzymasz informacji zwrotnej.

Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego w publicznej stacji AC?

Załóżmy teraz, że ten sam samochód chcesz naładować na stacji ładowania AC. W punktach należących do sieci Orlen stawka za 1 kWh wynosi obecnie 1,95 zł. Tym samym, przejechanie 100 km samochodem elektrycznym (Nissan Leaf) będzie kosztować Cię:

  • w ruchu miejskim (11 kWh/100 km): 21,45 zł,

  • w ruchu podmiejskim (14,2 kWh/100 km): 27,69 zł,

  • na autostradzie (18,1 kWh/100 km): 35,30 zł.

Ile kosztuje ładowanie elektryka w publicznej stacji DC?

Samochód elektryczny możesz też naładować przy użyciu złącza DC (prąd stały). Stawka za 1 kWh dla tej opcji ładowania zależy od tego, jaką moc prądu wybierzesz. Na stacjach Orlen cena szybkiego ładowania DC wynosi obecnie:

  • 2,69 zł (≤ 50kW),

  • 2,89 zł (50kW < x ≤ 125kW),

  • 3,19 zł (> 125kW).

Przejechanie 100 km samochodem będzie więc w tym przypadku kosztowało:

  • w ruchu miejskim (11 kWh/100 km): od 29,60 zł do 35,09 zł,

  • w ruchu podmiejskim (14,2 kWh/100 km): od 38,20 zł do 45,30 zł,

  • na autostradzie (18,1 kWh/100 km): od 48,70 zł do 57,70 zł

Ładowanie pojazdu na stacji DC jest więc najdroższą z przedstawionych opcji. Jednocześnie jest to jednak najszybsza opcja ładowania samochodu elektrycznego. W przypadku Nissana Leaf czas ładowania może spaść poniżej godziny.

Od czego zależy koszt ładowania pojazdu elektrycznego?

Dostępne na rynku samochody elektryczne mają konkretną specyfikację, która określa nie tylko ich możliwości, ale również kwestie ładowania. Jest kilka zmiennych, które wpływają bezpośrednio na czas tego procesu, a co za tym idzie – koszty.

Pojemność baterii

Pojemność zainstalowanych w samochodzie akumulatorów przekłada się bezpośrednio na czas ładowania. To oczywiste – im są one większe, czyli więcej mocy mogą zmagazynować, tym proces ten jest dłuższy. Jednocześnie warto pamiętać, że im mocniejsze akumulatory, tym samochód może przejechać większy dystans pomiędzy kolejnymi ładowniami.

Typ ładowarki

Najczęściej samochody elektryczne ładowane są z wykorzystaniem prądu przemiennego (AC). Po pierwsze taki jest w naszych domach, ale co równie ważne – to właśnie takie rozwiązanie zastosowane jest na dużej większości stacji ładujących. Jak już wspomnieliśmy, nie jest to jednak najszybszy sposób ładowania auta elektrycznego.

Dużo wydajniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze stacji z prądem stałym (DC). To właśnie one są najczęściej instalowane w punktach publicznych, gdzie jest większe zainteresowanie ze strony kierowców – im szybciej naładują oni swój samochód, tym szybciej zrobią miejsce dla kolejnego zainteresowanego.

Ładowarki DC dzielą się na trzy grupy:

  • szybkie – o mocy maksymalnej do 50 kW,

  • superszybkie – o mocy maksymalnej do 150 kW,

  • ultraszybkie – o mocy maksymalnej do 350 kW.

Według danych z lutego 2025 roku, w Polsce funkcjonuje 6259 stacji ładowania AC i 2866 stacji ładowania DC. Różnica jest więc duża, ale coraz więcej firm i miast decyduje się na udostępnianie szybszych ładowarek, co jest oczywiście sporą korzyścią dla kierowców.

Częstotliwość ładowania

Okazuje się, że częstotliwość ładowania wpływa bezpośrednio na żywotność baterii. Eksperci są zgodni co do tego, że jeśli to możliwe, należy unikać ładowania samochodu do 100%. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest częstsze ładowanie, które kończyło się będzie w okolicach 80% całkowitej pojemności baterii. Pozwala to na zwiększenie żywotności akumulatorów, a także pozytywnie wpływa na koszty ładowania.

Czas ładowania

Na czas ładowania samochodu elektrycznego wpływają dwie zmienne, o których wspomnieliśmy:

  • pojemność akumulatorów,

  • moc stacji ładującej.

Czas ładowania nie wpływa więc bezpośrednio na koszt ładowania, ponieważ słabsze ładowarki zużyją w dłuższym czasie dokładnie tyle samo energii, co mocniejsze w krótszym. Kluczowa jest więc sprawa wygody – każdy kierowca chce, żeby jego auto jak najszybciej wróciło na drogę. Dlatego jeśli może, często wybiera możliwe jak najszybsze rozwiązanie.

Zobacz, ile może kosztować OC dla Twojego samochodu:

 

Warto wiedzieć:

  1. Samochód elektryczny można ładować na kilka sposobów - z gniazdka we własnym domu, na stacji ładowania z prądem zmiennym, na stacji ładowania z prądem stałym. Każda z tych metod wiąże się z innymi kosztami.

  2. Ostateczny koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od kilku czynników, np. pojemności baterii pojazdu, typu ładowarki, czy częstotliwości ładowania.

  3. Najdrożej wychodzi ładowanie elektryka na stacjach z prądem stałym (DC). Korzystanie z nich jest jednak znacznie szybsze niż w pozostałych przypadkach. 

  4. W punktach ładowania elektryków naliczane są zwykle opłaty za postój. W większych miastach w Polsce dostępne są jednak także darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Ile płaci się za usługę ładowania elektryka na stacji publicznej?

    Ceny są zależne od wielu czynników. Przykładowo, na stacji Orlen stawka za postój wynosi 0,40 zł/min. Dla złącz DC naliczana jest po 60 minutach od rozpoczęcia ładowania, a dla złącz AC po 720 minutach.

  2. Ile kW zużywają średnio auta elektryczne?

    Wiele zależy od specyfikacji pojazdu. Małe miejskie samochody zużywają od 12-14 kWh/100km, natomiast te większe i bardziej dynamiczne – od 15 do 22 kWh/100km. Producenci zawsze podają konkretne parametry.

  3. Z jaką mocą ładuje się auto elektryczne w warunkach domowych?

    W gniazdku domowym płynie prąd przemienny (AC) o napięciu 230V i natężeniu 16A. Pozwala to na dostarczenie od akumulatora mocy od 2 do 2,3kW/h.

  4. Czym się różni prąd stały od zmiennego?

    Prąd stały (DC) cechuje się tym, że płynie tylko w jednym kierunku i nie zmienia się jego biegunowość. Prąd zmienny (AC) porusza się w obu kierunkach, a wartość jego natężenia zmienia się w czasie w zależności od częstotliwości.

  5. Czy ładowanie elektryka w domu jest bezpieczne?

    Tak, ale nie zawsze jest rekomendowane, ponieważ samochód nie ma łączności ze źródłem prądu. Producenci zalecają korzystanie z certyfikowanych stacji ładujących.