Silnik 1.6 HDI to jednostka napędowa, która swoją wyjątkową popularność zawdzięcza wysokiej żywotności. W produkcji pojazdów stosują ją uznane marki, takie jak Ford, Volvo, Suzuki czy Mazda. Silnik Diesla 1.6 HDI cechuje się m.in. niskim zużyciem paliwa oraz niewielką awaryjnością. W jakich wariantach występuje silnik 1.6 HDI i na jakie ewentualne usterki należy uważać? Bierzemy go pod lupę!

Jednostka 1.6 HDI należy do rodziny silników produkowanych we Francji. Za opracowanie technologii HDI odpowiedzialni są specjaliści z koncernu PSPA Peugeot Citroën. Stworzyli oni silniki wysokoprężne, które, których praca opiera się na bezpośrednim wtrysku paliwa do cylindrów silnika i to pod wysokim ciśnieniem.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Na rynku wtórnym dostępnych jest mnóstwo modeli napędzanych właśnie tą jednostką. Silnik 1.6 HDI stanowi jeden z najczęściej stosowanych - cechuje się starannym wykonaniem i dużą wydajnością, a przy tym niezawodnością. Temu wariantowi silnika HDI często towarzyszy duży przebieg samochodu. 

Czy kupując używane auto, warto szukać modeli wyposażonych w 1.6 HDI i czego możemy się po nich spodziewać?

Czym są silniki HDI?

Silniki HDI (High Pressure Direct Injection) to silniki diesla, który został wyposażony w układ Common Rail (bezpośredniego wtrysku paliwa). Technolgia ta została wprowadzona na rynek motoryzacyjny przez francuską grupę PSA Peugeot Citroën. Pomysłodawcy takich jednostek kierowali się chęcią zwiększenia wydajności silnika wysokoprężnego przy jednoczesnym obniżeniu kosztów paliwa względem tradycyjnych diesli. 

Na czym polegała innowacja? Technologia HDI bazuje na dostarczeniu paliwa wtryskiwaczami wprost do cylindrów silnika. Proces ten odbywa się pod wysokim ciśnieniem. Rozwiązanie to pozwala na większą kontrolę procesu spalania w trakcie pracy jednostki. 

Uwaga!

Pierwsze silniki HDI pojawiły się w latach 90 . XX wieku. Francuski koncern stale rozwijał tę technologię, aby uczynić silniki wysokoprężne jak najbardziej efektywnymi. Starano się także dotrzymać kroku coraz bardziej rygorystycznym emisjom spalin. Odpowiedzią na nie było m.in. wprowadzenie do produkcji diesli filtra cząstek stałych. Stanowią one stały składnik nowoczesnych jednostek wysokorpężnych i pomagają redukować ilość emitowanych cząstek stałych.

Kolejnym krokiem w stronę zaprzyjaźnienia silników diesla ze środowiskiem było wprowadzenie do produkcji technologii BlueHDI (pomaga redukować emisję tlenków azotu). 

Silnik 1.6 HDI - jak powstał?

Jednostka 1.6 HDI pojawiła się na rynku w 2002 roku i początkowo była masowo stosowana w produkcji samochodów marek Peugeot i Citroen. W pracach nad doskonaleniem silnika udział swój mieli także specjaliści Forda. Przez prawie 20 lat 1.6 HDI był montowany w samochodach w całej Europie, przechodząc przy tym szereg zmian. 

Porównaj ceny OC i AC

Silnik diesla 1.6 HDI jest autorską koncepcją z systemem Common Rail zaprojektowaną przez Citroena i Forda, produkowaną we Francji, Anglii oraz w Indiach. Pierwszym modelem samochodu, w którym umieszczono jednostkę był Peugeot 407. 

Silnik 1.6 HDI bazowo jest dostępny w dwóch wersjach, jeśli chodzi o moc silnika:

  • 90 KM, 
  • 110 KM.

W jakich samochodach stosuje się silnik 1.6 HDI?

Można powiedzieć, że rynek motoryzacyjny pokochał 1.6 HDI. Jednostka jest dostępna we flagowych modelach największych marek. W ten silnik zostały wyposażone m.in. :

  • Ford Focus II, 
  • Peugeot 308,
  • Citroen C4,
  • Volvo V40,
  • Volvo S60,
  • Volvo S80,
  • Mazda 3, 
  • Mini Cooper,
  • Ford C-max.

Uwaga!

Marka Ford włączyła do swojej produkcji tę jednostkę pod nazwą 1.6 TDCI.

Popularność 1.6 HDI na rynku wynikała głównie z potrzeb i oczekiwań użytkowników. Doceniają ją za niską awaryjność, optymalną moc silnika czy zadowalające osiągi. A to wszystko przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa.

Najpopularniejsze modele samochodów z silnikiem 1.6 HDI

Wymieniliśmy najpopularniejsze modele samochodów wyposażonych w jednostkę 1.6 HDI. Przyjrzyjmy się bliżej tym konstrukcjom. 

Mazda 3

Diesla 1.6 HDI montowano w egzemplarzach drugiej generacji produkowanych w latach 2009-2013. Ten niewielki kompakt o sportowym zacięciu z Japonii zyskał dzięki temu miano modelu ekonomicznego i uniwersalnego. Jego cena na rynku auto używanych waha się od 4 do nawet 19 tysięcy złotych.

Ford Focus II 

Jak wspomnieliśmy, pod maską Forda silnik 1.6 HDI przybrał miano 1.6 TDCI. Na rynku wtórnym dostępne są modele w dwóch wersjach silnikowych - 90 KM (bez filtra cząstek stałych) oraz 109 (z filtrem FAP lub bez). Występuje w podobnym przedziale cenowym, co Mazda 3. 

Citroen C4

Pierwsza generacja modeli Citroen C4 została wyposażona właśnie w tę jednostkę. Jej produkcja przypadała na lata 2004-2010. Kierowcy mieli do wyboru silnik o mocy 90 lub 110 KM. 

W 2006 roku modelowi przyznano nagrodę  World Car Design of the Year. Na rynku wtórnym ten samochód możesz znaleźć w cenie od 4 do 17 tysięcy złotych.

Jak wygląda technologia i konstrukcja silnika 1.6 HDI? 

Silnik  diesla 1.6 HDI jest jednostką o nowoczesnej konstrukcji. Poza podstawowymi elementami znajdziemy w nim bogaty dodatkowy osprzęt, który poprawia jego pracę i wydajność. Oczywiście im więcej dodatków, tym większe ryzyko wystąpienia awarii, choć 1.6 HDI i tak należy do tych najmniej kłopotliwych.

Jednostka składa się z:

  • 4 cylindrów,
  • 8 lub 16 zaworów, 
  • wtrysku paliwa Common Rail.

Poza tym w układzie silnika znajdują się:

  • koło dwumasowe, 
  • turbina,
  • filtr FAP (mokry filtr cząstek stałych).

Uwaga!

W mokry filtr cząstek stałych wyposażone są tylko niektóre jednostki. Filtr FAP składa się z ceramicznego rdzenia. Jest on odpowiedzialny za redukcję zanieczyszczeń, które mogłyby zaszkodzić pracy silnika. FAP wymagał jednak od kierowcy regularnego uzupełniania płynu Eoyls. W związki z tym w 2012 roku producenci zamienili mokry filtr na wariant suchy. Ta wersja nie wymagała ciągłego dolewania środka eliminującego sadzę.

Silnik występuje na rynku w kilku wariantach mocy:

  • 75 KM, 
  • 90 KM, 
  • 92 KM, 
  • 109 KM, 
  • 110 KM, 
  • 112 KM, 
  • 115 KM,
  • 120 KM.

W słabszych wariantach 1.6 HDI zrezygnowano z turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek oraz dwumasowego koła zamachowego. Modele produkowane do 2010 roku nie miały także w ogóle filtra cząstek stałych. Jeśli więc kupisz samochód z roczników przed 2010, zyskasz jednostkę tańszą w eksploatacji i mniej awaryjną.

Jeśli chodzi o rozrząd silnika, na rynku znajdziemy zarówno łańcuch rozrządu, jak i pasek. Ten ostatni napędza jeden wałek rozrządu. W przypadku łańcucha to on jest odpowiedzialny za przekazanie momentu obrotowego. Łańcuch rozrządu jest powszechnie uznawany za rozwiązanie znacznie trwalsze (można na nim przejechać bez wymiany nawet 240 tys. kilometrów, choć mechanicy zalecają regularną kontrolę rozrządu choćby przy okresowych przeglądach).

Jaka jest żywotność jednostki napędowej 1.6 HDI?

Żywotność jest jednym z zasadniczych powodów, dla których 1.6 HDI jest tak powszechnie stosowany w produkcji samochodów. Oczywiście poza zaletami wynikającymi z samej technologii i konstrukcji jednostki, na jej trwałość mają wpływ inne czynniki. Zależy m.in. od:

  • stylu jazdy kierowcy,
  • prac serwisowych.

Dystans 250-300 tys. km to wartość, z którą silnik 1.6 HDI poradzi sobie bez problemu. Jeśli zamierzasz kupić auto z ryku wtórnego właśnie z tą jednostką wysokoprężną, wysoki przebieg nie powinien wzbudzać Twoich obaw.  

Z czego wynika tak imponująca żywotność 1.6 HDI? Za sukces odpowiadają wysokiej jakości wtryskiwacze, które dostarczała producentom firma Bosch. Wysoka żywotność silnika 1.6 HDI wynika także z faktu, że regularne serwisowanie jednostki nie wymaga od jej użytkowników zbyt wiele nakładów finansowych.

Ten diesel nie wymaga kosztownych napraw. Dzięki temu kierowcy mogą skupić się na działaniach profilaktycznych, które zapobiegają ewentualnym usterkom w przyszłości. Jeśli wymienisz pasek rozrządu na czas, zadbasz o wymianę oleju silnikowego czy innych płynów eksploatacyjnych - 1.6 HDI nie sprawi Ci większego kłopotu. 

Czy silnik 1.6 HDI gwarantuje niskie zużycie paliwa?

Dokładna pojemność tej jednostki wynosi 1560 cm3. To stosunkowo niewiele. Natomiast moc silnika zależy od konkretnej wersji - jak już wiesz do wyboru masz warianty od 75 do 120 KM. 

Na poziom spalania silnika 1.6 HDI wpływa kilka czynników:

  • styl jazdy - jeżeli lubisz dynamiczną jazdę, częściej będziesz pojawiać się na stacji benzynowej,
  • miejsce użytkowania - jednostka inaczej zachowuje się w mieście, gdzie trudno o jednostajną prędkość, a inaczej na dłuższych trasach, np. na autostradach czy drogach ekspresowych, 
  • masa własna pojazdu i jego dodatkowe obciążenie - nadwozia poszczególnych modeli różnią się przecież kształtem nadwozia i dokładnymi wymiarami.

Mimo wszystko silnik 1.6 HDI można uznać za jednostkę ekonomiczną o średnim spalaniu na poziomie 4-6,5 litra paliwa/100 km.

Czy silnik 1.6 HDI to awaryjny model? Typowe usterki

Jednostka od zawsze cieszy się opinią niezawodnej. Rzeczywiście może posłużyć przez wiele lat i tysiące kilometrów, o ile kierowca nie zapomni o prawidłowej eksploatacji. Chodzi o wspomniane regularne serwisowanie czy stosowanie paliwa wysokiej jakości. 

Oczywiście usterki mogą przydarzyć się zawsze. Do tych najczęstszych w przypadku 1.6 HDI należą:

  • niewielkie wycieki oleju,
  • rozciągający się łańcuch w układzie rozrządu,
  • drobne nieszczelności wtryskiwaczy (objawem jest m.in. zapach spalin w kabinie pasażerskiej),
  • zapchanie zaworu EGR,
  • nieprawidłowe wypalanie suchego filtra cząstek stałych,
  • zatarcie turbosprężarki (zatkanie układu przez zanieczyszczenia).

Jeśli kupujesz auto na rynku wtórnym z silnikiem 1.6 HDI, zwróć uwagę na to, czy:

  • nie ma problemów z uruchomieniem jednostki,
  • nie słyszysz stukotu podczas pracy na biegu jałowym - jeśli tak, może to wskazywać na na naciągnięty łańcuch łączący wałki rozrządu,
  • na wtryskiwaczach nie występuje czarny nagar - w tym celu trzeba zdjąć plastikową pokrywę silnika; skamieniały osad może zwiastować poważne problemy silnika, natomiast niewielkie ślady oleju to raczej norma.

Ile kosztuje naprawa usterki silnika 1.6 HDI?

Choć jednostka 1.6 HDI to jedna z najmniej awaryjnych na rynku, może mieć wady, a problemy wynikające z eksploatacji mogą zmuszać Cię do wizyty w warsztacie. Z jakimi wydatkami musisz się liczyć w przypadku typowych usterek tego diesla?

  1. Wymiana paska rozrządu to koszt rzędu 400-700 zł.
  2. Wymiana łańcucha rozrządu kosztuje od 500 do nawet 2000 zł.
  3. Dwumasowe koło zamachowe po regeneracji to koszt ok. 750 zł.
  4. Wymiana komplety sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym sięga 1300-1400 zł.
  5. Regeneracja wtryskiwaczy wymaga wydatku na poziomie 1300 zł za komplet (w przypadku wersji elektromagnetycznych Bosha) lub powyżej 2000 zł (jeśli chodzi o wtryskiwacze piezoelektryczne marki Siemens).

Silnik 1.6 HDI a ubezpieczenie samochodu - pojemność ma znaczenie!

Pojemność silnika to jeden z podstawowych parametrów, które towarzystwa biorą pod uwagę przy wyliczaniu składki za ubezpieczenie OC. Na rynku motoryzacyjnym można znaleźć jednostki z silnikami poniżej 1 litra, ale i takie, których pojemność przekracza 5 litrów. Nasz diesel 1.6 HDI wypada na tym tle korzystnie.

Zainteresuje Cię też: Czy pojemność silnika wpływa na cenę OC motocykla?

Można zatem szacować, że jeśli brać pod uwagę samą jednostkę napędową, użytkownicy takich modeli mogą liczyć na całkiem przystępną kalkulację. Oto jak ten parametr kształtował ceny OC w I kwartale 2024 roku.

Średnia cena OC dla samochodu z silnikiem o pojemności między 1 a 2 litry wyniosła 570 zł.

Pamiętajmy jednak, że poza pojemnością liczy się także sam rodzaj napędu. W tym przypadku najbardziej premiowani są właściciele samochodów elektrycznych, zaś zwolennicy diesla muszą niestety pożegnać się z taryfą ulgową. W pierwszym kwartale 2024 to właśnie oni najwięcej płacili za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Średnia składa wyniosła 602 zł.

Cena ubezpieczenia auta jest wypadkową jeszcze całej listy innych czynników. Poza pojemnością silnika i rodzajem napędu są to:

  • marka i model samochodu,
  • rok produkcji.

Ubezpieczycieli interesuje także sam właściciel, a konkretnie jego:

  • historia ubezpieczeniowa, 
  • wiek, 
  • miejsce zamieszkania.

Dopiero biorąc pod uwagę wszystkie te dane, można uzyskać adekwatną do swojej sytuacji propozycję składki. Szybkim sposobem na oszacowanie ubezpieczenia jest formularz kalkulatora OC i AC. Odpowiadając na kilka krótkich pytań, można porównać ze sobą oferty nawet kilkunastu ubezpieczycieli i wybrać tę najbardziej optymalną dla siebie. Sam zakup polisy również odbywa się całkowicie online i przebiega z uwzględnieniem jedynie niezbędnych formalności.

Porównaj ceny OC i AC

Aby pokazać ten mechanizm, przygotowaliśmy wyliczenie składki dla 35-letniego Janka z Rzeszowa. Za pomocą porównywarki ubezpieczeń postanowił znaleźć ofertę dla swojej Mazdy 3 z 2013 roku właśnie z silnikiem 1.6 HDI. Oto jakie propozycje otrzymał w kalkulatorze.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
447,38 zł rata od 158,95 zł
Link4
OC
AC Mini
Assistance
NNW
636,38 zł rata od 206,20 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
757,00 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
806,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
835,00 zł rata od 269 zł
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
947,00 zł rata od 553 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
1072,00 zł rata od 362 zł
Link4
447,38 złrata od 158.95 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
636,38 złrata od 206.20 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
757,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
806,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
835,00 złrata od 269.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Wiener
947,00 złrata od 553.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
1072,00 złrata od 362.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*kalkulacja z dnia 10.06.2024

Jak widać, na porównaniu ofert online można całkiem sporo zaoszczędzić - oczywiście w zależności od preferowanego zakresu ochrony, jeśli decydujesz się na pakiet polis. Janek mógł wybierać z ofert wartych od 447 do 1072 zł. Jeśli szukasz najlepszej ochrony dla siebie, skorzystaj z opcji porównania i zakupu ubezpieczenia online przez całą dobę!

Co warto wiedzieć?

  1. Silnik 1.6 HDI to jednostka skonstruowana przez francuski koncert PSA Citroen przy współpracy ze specjalistami marki Ford.
  2. Jednostka 1.6 HDI pojawiła się po raz pierwszy na rynku w 2002 roku. 
  3. Silnik z bezpośrednimi wtryskiwaczami paliwa (układ Common Rail) miał za zadanie zwiększać kontrolę nad zużyciem oleju napędowego, a tym samym zmniejszać poziom spalania i zwiększać wydajność jednostki.
  4. 1.6 HDI uchodzi za mało awaryjną i trwałą jednostkę, jednak mogą zdarzać się związane z nią usterki. Do najczęstszych zalicza się awarię dwumasowego koła zamachowego czy zapchane wtryskiwacze.
  5. Uważa się, że 1.6 HDI w praktyce wytrzymuje nawet 300 tys. kilometrów przebiegu. 

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Ile wytrzymuje silnik 1.6 HDI?

    W powszechnej opinii rozrząd w silniku 1.6 HDI może wytrzymać 250-300 tys. przejechanych kilometrów. Specjaliści jednak radzą wymianę paska lub łańcucha nieco wcześniej - przy 200 tys. łańcuch zaczyna bowiem mocno hałasować.

  2. Czy silnik 1.6 HDI ma koło dwumasowe?

    Tak - te jednostki były wyposażane w dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu zwiększano komfort jazdy samochodem, ale także trwałość podzespołów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu.

  3. Na co zwrócić uwagę, przy zakupie samochodu z silnikiem 1.6 HDI?

    Przed zakupem modelu z jednostką 1.6 HDI warto zwrócić uwagę na stan turbiny, koła dwumasowego oraz filtru FAP. Dość popularną usterką jest zawieszenie się układu smarowania turbosprężarki. Możesz tego uniknąć przez eliminację sitka, w które wyposażony jest przewód olejowy.

  4. Czy silnik 1.6 HDI zapewnia dobre osiągi?

    Tak - modele z silnikiem 1.6 HDI zapewniają zwykle satysfakcjonujące osiągi dzięki wysokiemu i wcześnie dostępnemu momentowi obrotowemu. Ze względu na wysoką kulturę pacy jednostki w samochodach miejskich stosowali ją czołowi producenci, jak Ford, Mazda, Volvo czy oczywiście Citroen i Peugeot.