Ciche, przyjazne środowisku i niedrogie w eksploatacji – to trzy najczęściej wymieniane przez kierowców atuty samochodów z napędem elektrycznym. Do tej listy można dodać jeszcze jeden, a mianowicie możliwość zakupu taniego obowiązkowego ubezpieczenia OC. Pod warunkiem jednak, że do OC zgłaszamy auto w pełni elektryczne. Sprawdziliśmy, ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydy oraz gdzie można najtaniej ubezpieczyć elektryka w 2024 roku.
- Kiedy ubezpieczyć samochód z napędem elektrycznym?
- Które OC jest tańsze - dla samochodu elektrycznego czy hybrydy?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC hybrydy?
- Od czego zależy koszt ubezpieczenia samochodu elektrycznego?
- Gdzie kupić najtańsze OC dla auta elektrycznego lub hybrydy?
- Ile kosztuje AC samochodu elektrycznego i hybrydy?
Samochody elektryczne i hybrydy są z reguły drogie w zakupie, ale już nie w eksploatacji. W ich przypadku niskie są np. koszty przeglądów czy ładowania (w niektórych miastach można skorzystać z darmowych ładowarek). A jak wygląda kwestia ich ubezpieczenia? To zależy...
Na podstawie kalkulacji użytkowników naszej porównywarki wyliczyliśmy średnie ceny obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów z napędem elektrycznym i porównaliśmy je z OC dla aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Sprawdziliśmy również, jakie czynniki mogą decydować o cenie ubezpieczenia samochodów elektrycznych i hybryd w 2024 r.
Kiedy ubezpieczyć samochód z napędem elektrycznym?
Zakup nowego auta elektrycznego, podobnie jak spalinowego, wiąże się z koniecznością zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Polisę należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu.
Jeśli transakcja kupna dotyczy pojazdu używanego, najprawdopodobniej otrzymamy polisę OC od poprzedniego właściciela auta. Możemy z niej korzystać do końca okresu na jaki została zawarta umowa. Warto jednak najpierw sprawdzić:
- czy polisa OC została opłacona w całości,
- czy ubezpieczyciel będzie wymagał dopłaty do składki w związku ze zmianą posiadacza pojazdu (tzw. rekalkulacja).
Które OC jest tańsze - dla samochodu elektrycznego czy hybrydy?
Na początku 2024 r. (od 1 do 10.01) średnia cena ubezpieczenia elektryka wynosiła 566 zł. W przypadku auta z napędem hybrydowym była ona wyższa o 20 zł (586 zł).
W ubiegłym roku właściciele samochodów elektrycznych płacili najmniej za polisy OC. Wyliczona dla nich średnia składka OC była o 21% niższa niż dla posiadaczy pojazdów z napędem hybrydowym.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego?
Wśród najczęściej ubezpieczanych w naszej porównywarce modeli samochodów elektrycznych króluje Tesla Model 3. W 2023 roku aż 19,8% wszystkich właścicieli aut elektrycznych poszukiwało w rankomat.pl taniego OC właśnie na ten pojazd. Na podium stanęły również takie modele jak Tesla Model Y (11,8%) i Nissan Leaf (11,1%). W 2024 roku, ww. samochody również należą do najpopularniejszych w naszym kalkulatorze OC i AC.
W TOP 10 najczęściej zgłaszanych do ubezpieczenia samochodów z napędem elektrycznym, pod względem najniższej średniej ceny obowiązkowego ubezpieczenia wygrywa jednak inny model: Kia Niro.
Ubezpieczenie OC tego auta kosztowało w ubiegłym roku średnio 368 zł, czyli o 31% mniej niż najdroższej w zestawieniu Tesli Model X.
Model samochodu elektrycznego | Średnia cena OC |
Kia Niro | 368 zł |
Renault ZOE | 383 zł |
Dacia Spring | 399 zł |
Tesla Model Y | 403 zł |
Nissan Leaf | 415 zł |
Tesla Model 3 | 424 zł |
Volkswagen ID.3 | 451 zł |
BMW i3 | 461 zł |
Tesla Model S | 487 zł |
Tesla Model X | 532 zł |
Ile kosztuje najtańsze OC samochodu elektrycznego w 2024 r.?
W styczniu 2024 r. najtańszą ofertę OC na jedyne 310 zł, otrzymał 43-latek z miejscowości Trzebinia (woj. małopolskie), który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2020 r. Nie był on oczywiście jedyną osobą, która znalazła w naszej porównywarce tanie OC na pojazd elektryczny.
Najtańsze OC na samochód elektryczny w 2024 roku - TOP 5
Oferta OC | Ubezpieczyciel | Samochód | Kierowca |
310 zł | Benefia | Nissan Leaf z 2020 r. | 43 lata, zam. Trzebinia (woj. małopolskie) |
335 zł | TUZ Ubezpieczenia | Tesla Model 3 z 2021 r. | 51 lat, zam. Żdżary (woj. łódzkie) |
337 zł | mtu24.pl | Nissan Leaf z 2013 r. | 47 lat, zam. Smętowo Chmieleńskie (woj. pomorskie) |
341 zł | Benefia | Kia EV6 z 2021 r. | 61 lat, zam. Dębica (woj. podkarpackie) |
343 zł | Uniqa | Tesla Model 3 z 2020 r. | 45 lat, zam. Kraków (woj. małopolskie) |
Ile kosztuje ubezpieczenie OC hybrydy?
W 2024 roku znacznie więcej niż właściciele aut elektrycznych wydają na OC kierowcy samochodów hybrydowych (benzyna/elektryczny oraz diesel/elektryczny): średnio 586 zł.
W tej grupie pojazdów prym wiedzie Toyota. W styczniu 2024 roku 48% właścicieli hybryd deklarowało, że posiada samochód tej marki (60% w 2023 r.). Do najczęściej ubezpieczanych modeli należą: Toyota Corolla, Auris, C-HR, RAV4 i Prius.
W ubiegłym roku, w rankingu TOP 10 najczęściej ubezpieczanych hybryd, pod względem najniższej średniej ceny OC wygrała Toyota C-HR.
Model hybrydy | Średnia cena OC |
Toyota C-HR | 508 zł |
Toyota Yaris | 517 zł |
Toyota Corolla | 546 zł |
Toyota Auris | 552 zł |
Toyota RAV-4 | 558 zł |
Toyota Camry | 575 zł |
Lexus CT | 578 zł |
Lexus NX | 591 zł |
Lexus RX | 662 zł |
Toyota Prius | 686 zł |
Ile kosztuje najtańsze OC hybrydy w 2024 r.?
Najtańszą ofertę ubezpieczenia na auto z napędem hybrydowym (311 zł) otrzymał w styczniu 2024 r. 47-letni mieszkaniec Zamościa (woj. lubelskie), posiadacz Suzuki Vitara z 2021 r. Szansę na zakup taniej polisy mieli także inni kierowcy.
Najtańsze OC na samochód z napędem hybrydowym w 2024 roku - TOP 5
Oferta OC | Ubezpieczyciel | Samochód | Kierowca |
311 zł | Benefia | Suzuki Vitara z 2021 r. | 47 lat, zam. Zamość (woj. lubelskie) |
314 zł | Uniqa | Suzuki Vitara z 2023 r. | 38 lat, zam. Lisewo (woj. pomorskie) |
331 zł | Benefia | BMW i3 z 2014 r. | 39 lat, zam. Chełm (woj. lubelskie) |
333 zł | mtu24.pl | Honda CR-V z 2021 r. | 41 lat, zam. Sierpc (woj. mazowieckie) |
333 zł | mtu24.pl | Mercedes-Benz C Klasa z 2022 r. | 36 lat, zam. Krośnice (woj. dolnośląskie) |
Od czego zależy koszt ubezpieczenia samochodu elektrycznego?
Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd, biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Znaczenie mają więc zarówno informacje o kierowcy/właścicielu auta, jak i zgłaszanym do OC pojeździe.
Wyjątkiem jest pojemność silnika, której nie można określić dla pojazdów w pełni elektrycznych. Do przeliczenia składki brana jest za to pod uwagę np. ich moc, przyspieszenie, maksymalna prędkość oraz inne cechy, które mogą zwiększać lub zmniejszać ryzyko spowodowania kolizji czy wypadku
Podczas wyliczania składki obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, ubezpieczyciele proszą także o podanie informacji o właścicielu samochodu (i/lub głównym kierowcy). Interesuje ich przede wszystkim:
- Wiek – zazwyczaj młodzi kierowcy (18-25 lat) muszą się liczyć z wyższym kosztem ubezpieczenia.
- Przebieg ubezpieczenia – więcej za OC samochodu płacą osoby, z których polis likwidowane były szkody.
- Data wydania prawa jazdy – towarzystwa mogą naliczyć wyższą składkę OC w przypadku kierowców z niewielkim doświadczeniami (zwykle do trzech lat od otrzymania uprawnień).
- Miejsce zamieszkania – z wyższym kosztem obowiązkowego ubezpieczenia samochodu powinni się liczyć przede wszystkim mieszkańcy dużych zatłoczonych miast.
- Stan cywilny, liczba dzieci – nie są to czynniki brane pod uwagę przez wszystkie firmy. Te jednak, które uwzględniają takie dane, są zazwyczaj skłonne do obniżenia składki w przypadku osób zamężnych/żonatych, które posiadają co najmniej dwójkę dzieci.
Poszczególni ubezpieczyciele mogą brać pod uwagę także inne, dodatkowe informacje o kierowcy. Koszt OC dla samochodu elektrycznego najlepiej więc sprawdzić indywidualnie, korzystając z naszego kalkulatora ubezpieczeń.
Jak miejsce zamieszkania wpływa na cenę OC pojazdu elektrycznego i hybrydy?
Bez względu na to, jaki samochód zgłasza kierowca do OC, ubezpieczyciel sprawdza, gdzie będzie on nim najczęściej podróżował. Z reguły, najdroższe oferty obowiązkowego ubezpieczenia trafiają do osób zamieszkujących duże aglomeracje, najtańsze natomiast – mieszkańców niewielkich miejscowości. Wiąże się to głównie z poziomem natężenia ruchu drogowego i statystykami wypadków. W dużym mieście ruch jest znacznie większy, a to zwiększa ryzyko spowodowania kolizji drogowej.
Korzystając z naszego kalkulatora OC i AC sprawdziliśmy, jak zmienia się oferta OC dla przykładowego kierowcy, właściciela auta elektrycznego oraz hybrydy, po uwzględnieniu miejsca jego zamieszkania (we wniosku polisowym zmieniliśmy tylko ten jeden parametr).
Miejsce zamieszkania | Najtańsze OC / auto elektryczne | Najtańsze OC / hybryda |
Warszawa | 416 zł | 416 zł |
Kraków | 365 zł | 365 zł |
Kielce | 350 zł | 350 zł |
Bulowice (woj. małopolskie) | 350 zł | 350 zł |
Siemiatycze (woj. podlaskie) | 350 zł | 350 zł |
Wrocław | 416 zł | 416 zł |
*kalkulacja z 12.01.2024 r. dla 43-letniego kierowcy z ponad 10-letnią bezszkodową historią OC i AC, właściciela BMW i3 z 2016 r.: elektryczny o mocy silnika 170KM, hybryda – poj. silnika 647 cm3, moc 170 KM |
Wnioski:
- Najtańszą ofertę OC otrzymał kierowca, który deklarował, że mieszka w niewielkim mieście.
- Dla najtańszego ubezpieczyciela nie miało znaczenia czy ubezpieczony pojazd jest elektrykiem, czy też hybrydą (uwaga - nie jest to reguła w każdym towarzystwie).
Gdzie kupić najtańsze OC dla auta elektrycznego lub hybrydy?
Na rynku OC nie istnieje jedna firma ubezpieczeniowa, która byłaby najtańsza dla wszystkich właścicieli pojazdów z napędem elektrycznym. Każde towarzystwo posiada własny taryfikator składek i pod uwagę bierze wiele czynników, nie tylko rodzaj pojazdu. Zatem, w jaki sposób kierowca może sprawdzić, który ubezpieczyciel sprzeda mu najtańsze OC? Odpowiedź na to pytanie da mu wyłącznie porównanie ofert wielu ubezpieczycieli.
Właściciel auta elektrycznego lub hybrydy może skorzystać np. z naszej porównywarki rankomat.pl, która oblicza ceny polis kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. W ten sposób może zaoszczędzić nawet kilkaset/kilka tysięcy złotych.
Aby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na wyniki kalkulacji i różnice w propozycjach OC przedstawionych ww. 43-letniemu mieszkańcowi Kielc.
Kalkulacja z 12.01.2024 r. 43-letni właściciel BMW i3 mógłby przepłacić za OC 413 zł, gdyby nie porównał ofert różnych ubezpieczycieliUbezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Porównanie ofert nabiera jeszcze większego znaczenia w przypadku młodych kierowców. Gdyby taki sam samochód zgłaszał do ubezpieczenia 20-latek z tej samej miejscowości, który od roku posiada prawo jazdy i po raz pierwszy kupuje polisę, najtańsze propozycje OC wyglądałyby następująco:
Kalkulacja z 12.01.2024 r. - 20-letni właściciel BMW i3 mógłby przepłacić za OC nawet 2430 zł, gdyby nie porównał ofert różnych ubezpieczycieliUbezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Wnioski:
- Różnice w cenach OC dla doświadczonych kierowców mogą sięgać od kilku do kilkuset złotych, natomiast dla młodych – nawet do kilku tysięcy złotych.
- Tylko porównując ceny na podstawie własnych danych można stwierdzić, które towarzystwo przedstawi nam najtańszą ofertę.
Ile kosztuje AC samochodu elektrycznego i hybrydy?
Właściciele aut elektrycznych zainteresowani zakupem polisy autocasco muszą się nastawić na większy wydatek niż w przypadku nabycia samego ubezpieczenia OC. Nie są to jednak zazwyczaj zawrotne kwoty. Wybór najkorzystniejszej oferty autocasco to często kwestia indywidualna, zależna od potrzeb danego kierowcy.
Przykładowo:
- najtańszy pakiet OC z AC (mini), który udało nam się znaleźć dla 43-letniego mieszkańca Kielc kosztował zaledwie 697 zł (oferta mtu24.pl). W tym wypadku jednak kierowca miałby możliwość naprawy samochodu na koszt ubezpieczyciela tylko po wystąpieniu szkody spowodowanej przez żywioł (siły przyrody),
- ubezpieczenie OC z AC na znacznie lepszych warunkach (ochrona po wypadku, kolizji, kradzieży i uszkodzeniu, naprawa na częściach zamiennych w warsztacie, udział własny 500 zł) kosztowałoby go już 1288 zł (oferta Wiener);
- najlepszy pakiet ubezpieczeń, ze zniesionym udziałem własnym i naprawą w ASO na częściach oryginalnych, to natomiast wydatek rzędu 2006 zł (oferta Trasti).
Nie jest to wygórowana cena, biorąc pod uwagę, że samochód warty jest ponad 70 tys. złotych. Analizując oferty autocasco przedstawiane właścicielom innych aut elektrycznych i porównując je z propozycjami AC dla posiadaczy pojazdów napędzanych tradycyjnym paliwem można stwierdzić, że są one bardzo do siebie zbliżone. Oczywiście, gdy weźmiemy pod uwagę podobne sumy ubezpieczenia i dane kierowców.
Problem z ubezpieczeniem auta elektrycznego w zakresie AC może jednak pojawić się w przypadku modeli, których np. brakuje w katalogu pojazdów, tj. Eurotax czy Info-Ekspert. Właściciel takiego auta powinien skontaktować się wówczas bezpośrednio z wybranym towarzystwem, co może znacznie utrudnić mu porównanie ofert wielu firm.
Co warto wiedzieć
- W styczniu 2024 roku ubezpieczenie samochodu elektrycznego OC kosztuje średnio 566 zł. Więcej wydają na polisy OC posiadacze hybryd (586 zł).
- Najtańszą ofertę OC (310 złotych) dla samochodu elektrycznego otrzymał 43-latek z Trzebini, który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2020 r.
- Najtańszą ofertę ubezpieczenia (311 zł) hybrydy otrzymał 47-letni mieszkaniec Zamościa, posiadacz Suzuki Vitara z 2021 r.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem.
- Na wysokość składki OC największy wpływ mają informacje o kierowcy/właścicielu auta, szczególnie jego wiek i miejsce zamieszkania.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak wyliczana jest cena OC na auta elektryczne, skoro nie można podać pojemności silnika?
Towarzystwa ubezpieczeniowe zastępują zazwyczaj ten parametr mocą silnika, przy czym zależność pozostaje podobna jak w przypadku pojemności. Im jest ona wyższa, tym droższe może być ubezpieczenie auta elektrycznego. Oczywiście nie jest to jedyny czynnik decydujący o cenie obowiązkowego ubezpieczenia. Większe znaczenie może mieć np. wiek kierowcy, historia bezszkodowej jazdy, czy jego miejsce zamieszkania.
Czy w 2024 roku osoby fizyczne mogą uzyskać dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego?
Tak. W 2024 roku kontynuowany jest program, który zakłada możliwość dofinansowania do zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1). Rządowy program wystartował w 2020 roku i cieszy się dużym powodzeniem wśród osób fizycznych. Mogą one otrzymać wsparcie finansowe w wysokości do 18 750 zł (w przypadku rodzin z trójką lub więcej dzieci do 27 000 zł), ale koszt zakupu samochodu nie może przekroczyć 225 tys. zł (limit nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny).
Czy samochód elektryczny jest faktycznie ekologiczny?
Badania wykazują, że samochód elektryczny w całym cyklu życia ma mniejszy ślad węglowy niż jego spalinowy odpowiednik. Dotyczy to także Polski, gdzie ok. 70% energii elektrycznej wytwarzane jest z węgla. Ten wskaźnik, zresztą, zmniejsza się z roku na rok, bo coraz więcej osób korzysta np. z prądu uzyskanego z naturalnych źródeł. Poza tym, pojazd elektryczny nie emituje spalin w miejscu eksploatacji, co korzystanie wpływa na zdrowie osób przebywających w takim środowisku.
Czy to prawda, że samochody elektryczne nie sprawdzają się na dalekich trasach?
Takie obawy pojawiają się głównie z powodu długiego oczekiwania na naładowanie samochodu. Faktycznie, trwa to dłużej niż w przypadku auta z silnikiem spalinowym, jednak wcale nie musi być kłopotliwe dla użytkownika. Podczas podróży i tak musimy przeznaczyć trochę czasu na postój i odpoczynek. Równocześnie więc, w tym czasie możemy podłączyć auto do ładowania. Przed taką podróżą jednak warto rozważnie wybrać trasę i sprawdzić, czy konieczne postoje będą odpowiadać naszym potrzebom.
Jakie są plusy i minusy samochodów z napędem elektrycznym?
Popularność samochodów elektrycznych rośnie z roku na rok. To jednak nie znaczy, że każdy kierowca będzie zadowolony z zakupu takiego auta. Podobnie jak auta spalinowe, również elektryki i hybrydy posiadają zarówno zalety, jaki i wady. Największe plusy aut elektrycznych to: wysoki poziom bezpieczeństwa, ekologia (pod względem emisji spalin, procesu produkcji i składowania), brak konieczności wymiany filtrów i oleju, cicha praca silnika, niskie koszty eksploatacji. Z kolei z minusów warto wymienić chociażby wysoki koszt zakupu, mniejszą dostępność do stacji ładowania lub konieczność nabycia specjalnej stacji do ładowania w domu, długi czas oczekiwania na załadowanie akumulatora, konieczność korzystania z ASO (może pojawić się problem ze znalezieniem tańszego warsztatu, w którym zostanie naprawiona usterka w pojeździe elektrycznym).