Ciche, przyjazne środowisku i niedrogie w eksploatacji – to trzy najczęściej wymieniane przez kierowców atuty aut z napędem elektrycznym. Do tej listy dodamy jeszcze jeden, a mianowicie – możliwość zakupu taniego OC.

Samochody elektryczne i hybrydy są wprawdzie drogie w zakupie, ale z pewnością nie w eksploatacji. W ich przypadku niskie są np. koszty przeglądów czy ładowania (w niektórych miastach można skorzystać z darmowych ładowarek). Właściciele takich aut nie muszą się także obawiać wysokich kosztów ubezpieczenia OC.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Na podstawie kalkulacji użytkowników naszej porównywarki wyliczyliśmy średnie ceny obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów z napędem elektrycznym i porównaliśmy je z OC dla aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Sprawdziliśmy również, jakie czynniki mogą decydować o cenie ubezpieczenia tych pojazdów.

Ile kosztuje OC auta elektrycznego i hybrydy?

W I kwartale 2021 roku właściciele samochodów elektrycznych płacili najmniej za polisy OC. Wyliczona dla nich średnia składka OC była o 24% niższa niż dla pojazdów z instalacją LPG - najdroższych w OC. Z nieco wyższymi stawkami musieli się liczyć posiadacze hybryd (średnio 612 zł).

Rodzaj paliwa a cena OC

Ile kosztuje OC najpopularniejszych modeli aut elektrycznych?

Wśród najczęściej ubezpieczanych w naszej porównywarce modeli samochodów elektrycznych króluje Tesla Model 3. W I kw. br. aż 25% właścicieli aut elektrycznych poszukiwało w rankomat.pl taniego OC właśnie na taki pojazd. Jednak pod względem najniższej średniej ceny obowiązkowego ubezpieczenia zdecydowanie wygrywa Nissan Leaf. Najtańsze ubezpieczenie OC tego modelu kosztowało średnio 450 zł, czyli o 12% mniej niż Tesli 3.

W I kwartale 2021 r. najtańszą ofertę OC, za jedyne 304 złote, otrzymał 47-latek z miejscowości Wiercany (woj. podkarpackie), który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2018 r., sprowadzonego z zagranicy.

OC na najpopularniejsze samochody elektryczne

Ile kosztuje OC najpopularniejszych modeli hybryd?

Nieco więcej niż właściciele aut elektrycznych wydawali w ubiegłym kwartale na OC kierowcy samochodów hybrydowych (benzyna/elektryczny): średnio 612 zł.

W tej grupie pojazdów prym wiedzie Toyota. W kwietniu br. aż 62% właścicieli hybryd deklarowało, że posiada samochód tej marki. Do najczęściej ubezpieczanych modeli należały: Toyota Auris, RAV4 i C-HR. Pod względem najniższej średniej ceny OC wygrała Toyota C-HR.

Najtańszą ofertę ubezpieczenia (327 zł) otrzymał natomiast 69-letni mieszkaniec Niezabitowa (woj. lubelskie),  posiadacz Toyoty RAV4 z 2020 r., zakupionej w Polsce.

OC na najpopularniejsze samochody hybrydowe

Kto może kupić najtańsze OC na auto elektryczne lub hybrydę?

- Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd, biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Znaczenie mają więc zarówno informacje o kierowcy/właścicielu auta, jak i zgłaszanym do OC pojeździe -

wyjaśnia Kamil Sztandera, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Wyjątkiem jest pojemność silnika, której nie można określić dla pojazdów w pełni elektrycznych. Do przeliczenia składki brana jest za to pod uwagę np. ich moc, przyspieszenie, maksymalna prędkość oraz inne cechy, które mogą zwiększać lub zmniejszać ryzyko spowodowania kolizji czy wypadku.

Informacje, które mogą wpłynąć na obniżenie składki OC auta z napędem elektrycznym, to m.in.:

  • średni wiek właściciela auta (najdroższe oferty trafiają do młodych kierowców),
  • długoletnie doświadczenie kierowcy w prowadzeniu pojazdów,
  • bezszkodowa historia OC,
  • niewielki przebieg pojazdu,
  • zamieszkanie w regionie, w którym statystycznie rzadko dochodzi do wypadków drogowych.

Jak miejsce zamieszkania wpływa na cenę OC pojazdu elektrycznego i hybrydy?

Bez względu na to, jaki samochód zgłasza kierowca do OC, ubezpieczyciel sprawdza, gdzie będzie on nim najczęściej podróżował. Z reguły, najdroższe oferty obowiązkowego ubezpieczenia trafiają do osób zamieszkujących duże aglomeracje, najtańsze natomiast – mieszkańców niewielkich miejscowości. Wiąże się to głównie z poziomem natężenia ruchu drogowego i statystykami wypadków. W dużym mieście ruch jest znacznie większy, a to zwiększa ryzyko spowodowania kolizji drogowej.

Korzystając z naszego kalkulatora OC i AC sprawdziliśmy, jak zmienia się oferta OC dla przykładowego kierowcy, właściciela auta elektrycznego oraz hybrydy, po uwzględnieniu miejsca jego zamieszkania (we wniosku polisowym zmieniliśmy tylko ten jeden parametr).

Miejsce zamieszkania

Najtańsze OC / auto elektryczne

Najtańsze OC / hybryda

Warszawa652 zł652 zł
Kraków573 zł573 zł
Kielce511 zł511 zł
Pilawa (woj. mazowieckie)449 zł449 zł
Bulowice (woj. małopolskie)460 zł460 zł
Siemiatycze (woj. podlaskie)449 zł449 zł
Wrocław652 zł652 zł
*kalkulacja z 05.05.2021 r. dla 43-letniego kierowcy z ponad 10-letnią bezszkodową historią OC i AC, właściciela BMW i3 z 2016 r.: elektryczny o mocy silnika 170KM, hybryda – poj. silnika 647 cm3, moc 170 KM

Wnioski:

  • Najtańsze oferty OC otrzymał kierowca, który deklarował, że mieszka w niewielkim mieście.
  • Dla najtańszych ubezpieczycieli nie miało znaczenia czy ubezpieczony pojazd jest elektrykiem, czy też hybrydą. 

Które towarzystwo sprzedaje najtańsze OC dla pojazdów elektrycznych i hybryd?

Na rynku OC nie istnieje jedna firma ubezpieczeniowa, która byłaby najtańsza dla wszystkich właścicieli pojazdów z napędem elektrycznym. Każde towarzystwo posiada własny taryfikator składek i pod uwagę bierze wiele czynników, nie tylko rodzaj pojazdu. Zatem, w jaki sposób kierowca może sprawdzić, który ubezpieczyciel sprzeda mu najtańsze OC? Odpowiedź na to pytanie da mu wyłącznie porównanie ofert wielu ubezpieczycieli.

Właściciel auta elektrycznego lub hybrydy może skorzystać np. z naszej porównywarki rankomat.pl, która oblicza ceny polis kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. W ten sposób może zaoszczędzić nawet kilkaset/kilka tysięcy złotych.

Aby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na wyniki kalkulacji i różnice w propozycjach OC przedstawionych ww. 43-letniemu mieszkańcowi Siemiatycz.

Najtańsze oferty ubezpieczenia OC
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
449,00 zł rata od 44 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
704,00 zł rata od 70 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
706,00 zł rata od 70 zł
Aviva
OC
AC
Assistance
NNW
740,00 zł rata od 74 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
840,83 zł rata od 84 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
884,00 zł rata od 88 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
997,00 zł rata od 99 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
1159,90 zł rata od 115 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
1216,00 zł rata od 121 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Najtańsze oferty ubezpieczenia OC
mtu24.pl
449,00 złrata od 44.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
Benefia
704,00 złrata od 70.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
Uniqa
706,00 złrata od 70.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Aviva
740,00 złrata od 74.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc
Link4
840,83 złrata od 84.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc
TUZ TUW
884,00 złrata od 88.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc
Proama
997,00 złrata od 99.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
Beesafe
1159,90 złrata od 115.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc
Wiener
1216,00 złrata od 121.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%

43-letni właściciel BMW i3 mógłby przepłacić za OC 767 zł, gdyby nie porównał ofert różnych ubezpieczycieli

Porównanie ofert nabiera jeszcze większego znaczenia w przypadku młodych kierowców. Gdyby taki sam samochód zgłaszał do ubezpieczenia 20-latek z tej samej miejscowości, który od roku posiada prawo jazdy i po raz pierwszy kupuje polisę, najtańsze propozycje OC wyglądałyby następująco:

Najtańsze oferty ubezpieczenia OC
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
1122,00 zł rata od 112 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1198,00 zł rata od 119 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
You Can Drive
OC
AC
Assistance
NNW
1421,00 zł rata od 142 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
2136,00 zł rata od 213 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
TUZ TUW
OC
AC
Assistance
NNW
2140,00 zł rata od 214 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
2279,99 zł rata od 227 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
Wiener
OC
AC
Assistance
NNW
2675,00 zł rata od 267 zł
Dodatkowo: RankoPomocRaty 0%
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
3303,23 zł rata od 330 zł
Dodatkowo: RankoPomoc
Najtańsze oferty ubezpieczenia OC
mtu24.pl
1122,00 złrata od 112.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
Benefia
1198,00 złrata od 119.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
You Can Drive
1421,00 złrata od 142.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
Proama
2136,00 złrata od 213.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
TUZ TUW
2140,00 złrata od 214.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc
Link4
2279,99 złrata od 227.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc
Wiener
2675,00 złrata od 267.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Raty 0%
Beesafe
3303,23 złrata od 330.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc

20-letni właściciel BMW i3 mógłby przepłacić za OC nawet 2181 zł, gdyby nie porównał ofert różnych ubezpieczycieli

Wnioski:

  • Różnice w cenach OC dla doświadczonych kierowców mogą sięgać od kilku do kilkuset złotych, natomiast dla młodych – nawet do kilku tysięcy zł.
  • Tylko porównując ceny na podstawie własnych danych można stwierdzić, które towarzystwo przedstawi nam najtańszą ofertę.

Ile kosztuje AC dla auta elektrycznego i hybrydy?

Właściciele aut elektrycznych zainteresowani zakupem polisy autocasco muszą się nastawić na większy wydatek niż w przypadku nabycia samego ubezpieczenia OC. Nie są to jednak zazwyczaj zawrotne kwoty. Wybór najkorzystniejszej oferty autocasco to często kwestia indywidualna, zależna od potrzeb danego kierowcy.

Przykładowo:

  • najtańszy pakiet OC z AC (mini), który udało nam się znaleźć dla 43-letniego mieszkańca Siemiatycz kosztował zaledwie 693 zł (oferta mtu24.pl). W tym wypadku jednak kierowca miałby możliwośc naprawy samochodu na koszt ubezpieczyciela tylko po wystapieniu szkody spowodowanej przez żywioł (siły przyrody),
  • ubezpieczenie OC z AC na znacznie lepszych warunkach (ochrona po wypadku, kolizji, kradzieży i uszkodzeniu, naprawa na częściach oryginalnych w warsztacie, udział własny 1500 zł) kosztowałoby go już 2556 zł (oferta Aviva);
  • najlepszy pakiet ubezpieczeń, ze zniesionym udziałem własnym i naprawą w warsztacie, to natomiast wydatek rzędu 3578 zł (oferta Aviva).

Nie jest to wygórowana cena, biorąc pod uwagę, że samochód wart jest ponad 50 tys. złotych. Analizując oferty autocasco przedstawiane właścicielom innych aut elektrycznych i porównując je z propozycjami AC dla posiadaczy pojazdów napędzanych tradycyjnym paliwem można stwierdzić, że są one bardzo do siebie zbliżone. Oczywiście, gdy weźmiemy pod uwagę podobne sumy ubezpieczenia i dane kierowców.

Problem z ubezpieczeniem auta elektrycznego w zakresie AC może jednak pojawić się w przypadku modeli, których np. brakuje w katalogu pojazdów, tj. Eurotax czy Info-Ekspert. Właściciel takiego auta powinien skontaktować się wówczas bezpośrednio z wybranym towarzystwem, co może znacznie utrudnić mu porównanie ofert wielu firm.

Co warto wiedzieć

  • W I kwartale 2021 roku właściciele samochodów elektrycznych płacili najmniej za polisy OC (średnio 492 zł). Znacznie więcej wydawali na obowiązkowe ubezpieczenie posiadacze hybryd (612 zł).
  • Najtańszą ofertę OC (304 złote) dla samochodu elektrycznego otrzymał 47-latek z miejscowości Wiercany, który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2018 r.
  • Najtańszą ofertę ubezpieczenia (327 zł) hybrydy otrzymał natomiast 69-letni mieszkaniec Niezabitowa, posiadacz Toyoty RAV4 z 2020 r.
  • Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem.
  • Na wysokośc składki OC największy wpływ mają informacje o kierowcy/właścicielu auta, szczególnie jego wiek i miejsce zamieszkania.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak wyliczana jest cena OC auta elektrycznego, skoro nie można podać pojemności silnika?

    Towarzystwa ubezpieczeniowe zastępują zazwyczaj ten parametr mocą silnika, przy czym zależność pozostaje podobna jak w przypadku pojemności. Im jest ona wyższa, tym droższa może być polisa OC. Oczywiście nie jest to jedyny czynnik decydujący o cenie obowiązkowego ubezpieczenia. Większe znaczenie może mieć np. wiek kierowcy, historia bezszkodowej jazdy, czy jego miejsce zamieszkania.
  2. Czy w 2021 roku osoby fizyczne mogą uzyskać dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego?

    Tak. 29.03.2021 roku zatwierdzono aktualizację programu priorytetowego „Zielony samochód”, który zakłada możliwość dofinansowania do zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1). Rządowy program wystartował w 2020 roku i cieszy się dużym powodzeniem wśród osób fizycznych. Mogą one otrzymać wsparcie finansowe w wysokości do 15 proc. wartości samochodu, nie więcej niż 18 750 zł, a koszt zakupu samochodu nie może przekroczyć 125 tys. zł. Program realizowany będzie w latach 2020-2023 przy czym zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 30.06.2021 r., a środki mogą być wydatkowane do 2023 r.
  3. Czy samochód elektryczny jest faktycznie ekologiczny?

    Badania wykazują, że samochód elektryczny w całym cyklu życia ma mniejszy ślad węglowy niż jego spalinowy odpowiednik. Dotyczy to także Polski, gdzie ok. 70% energii elektrycznej wytwarzane jest z węgla. Ten wskaźnik, zresztą, zmniejsza się z roku na rok, bo coraz więcej osób korzysta np. z prądu uzyskanego z naturalnych źródeł. Poza tym, pojazd elektryczny nie emituje spalin w miejscu eksploatacji, co korzystanie wpływa na zdrowie osób przebywających w takim środowisku.
  4. Czy to prawda, że samochody elektryczne nie sprawdzają się na dalekich trasach?

    Takie obawy pojawiają się głównie z powodu długiego oczekiwania na naładowanie samochodu. Faktycznie, trwa to dłużej niż w przypadku auta z silnikiem spalinowym, jednak wcale nie musi być kłopotliwe dla użytkownika. Podczas podróży i tak musimy przeznaczyć trochę czasu na postój i odpoczynek. Równocześnie więc, w tym czasie możemy podłączyć auto do ładowania. Przed taką podróżą jednak warto rozważnie wybrać trasę i sprawdzić, czy konieczne postoje będą odpowiadać naszym potrzebom.