Ciche, przyjazne środowisku i niedrogie w eksploatacji – to trzy najczęściej wymieniane przez kierowców atuty samochodów z napędem elektrycznym. Do tej listy można dodać jeszcze jeden, a mianowicie możliwość zakupu taniego obowiązkowego ubezpieczenia OC. Pod warunkiem jednak, że do OC zgłaszasz auto w pełni elektryczne. Sprawdziliśmy, ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydy oraz gdzie można najtaniej ubezpieczyć elektryka w 2025 roku.
- Kiedy ubezpieczyć samochód z napędem elektrycznym?
- Które OC jest tańsze - dla samochodu elektrycznego czy hybrydy?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego w 2025 r.?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC hybrydy w 2025 r.?
- Od czego zależy koszt ubezpieczenia samochodu elektrycznego?
- Gdzie kupić najtańsze OC dla auta elektrycznego lub hybrydy?
- Ile kosztuje AC samochodu elektrycznego i hybrydy?
Samochody elektryczne i hybrydy są z reguły drogie w zakupie, ale już nie w eksploatacji. W ich przypadku niskie są np. koszty przeglądów czy ładowania (w niektórych miastach można skorzystać z darmowych ładowarek). A jak wygląda kwestia ich ubezpieczenia? To zależy...
Na podstawie kalkulacji użytkowników naszej porównywarki wyliczyliśmy średnie ceny obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów z napędem elektrycznym i porównaliśmy je z OC dla aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Sprawdziliśmy również, jakie czynniki mogą decydować o cenie ubezpieczenia samochodów elektrycznych i hybryd w 2025 r.
Kiedy ubezpieczyć samochód z napędem elektrycznym?
Zakup nowego auta elektrycznego, podobnie jak spalinowego, wiąże się z koniecznością zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Polisę należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia go do ruchu.
Jeśli transakcja kupna dotyczy pojazdu używanego, najprawdopodobniej otrzymasz polisę OC od poprzedniego właściciela auta. Możesz z niej korzystać do końca okresu na jaki została zawarta umowa. Warto jednak najpierw sprawdzić:
- czy polisa OC została opłacona w całości,
- czy ubezpieczyciel będzie wymagał dopłaty do składki w związku ze zmianą posiadacza pojazdu (tzw. rekalkulacja).
Warto wiedzieć
Które OC jest tańsze - dla samochodu elektrycznego czy hybrydy?
W I kwartale 2025 r. średnia cena ubezpieczenia elektryka wynosiła 552 zł. W przypadku auta z napędem hybrydowym, była ona wyższa aż o 30% (717 zł).
Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego w 2025 r.?
Wśród najczęściej ubezpieczanych w naszej porównywarce modeli samochodów elektrycznych króluje Tesla Model 3. W I kwartale 2025 roku aż 15% wszystkich właścicieli aut elektrycznych poszukiwało w rankomat.pl taniego OC właśnie na ten pojazd. Na podium stanęły również takie modele jak Tesla Model Y (9%) i Dacia Spring (8%). W 2025 roku ww. samochody również należą do najpopularniejszych w naszym kalkulatorze OC i AC.
W TOP 10 najczęściej zgłaszanych do ubezpieczenia samochodów z napędem elektrycznym, pod względem najniższej średniej ceny obowiązkowego ubezpieczenia wygrywa jednak inny model: Dacia Spring. Ubezpieczenie OC tego auta kosztowało w I kwartale 2025 r. średnio 462 zł, czyli o 34% mniej niż najdroższej w zestawieniu Tesli Model S.
Model samochodu elektrycznego | Średnia cena OC |
Dacia Spring | 462 zł |
Kia EV6 | 496 zł |
Kia Niro | 497 zł |
Renault ZOE | 509 zł |
Hyundai Kona | 532 zł |
Tesla Model Y | 573 zł |
Tesla Model 3 | 596 zł |
Nissan Leaf | 600 zł |
BMW i3 | 609 zł |
Tesla Model S | 698 zł |
Mediana najtańszych cen OC w I kwartale 2025 r. |
Ile kosztuje najtańsze OC samochodu elektrycznego w 2025 r.?
W I kw. 2025 r. najtańszą ofertę OC na jedyne 286 zł, otrzymał 44-latek z miejscowości Trzebinia (woj. małopolskie), który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2020 r. Nie był on oczywiście jedyną osobą, która znalazła w naszej porównywarce tanie OC na pojazd elektryczny.
Najtańsze OC na samochód elektryczny w 2024 roku - TOP 5
Oferta OC | Ubezpieczyciel | Samochód | Kierowca |
286 zł | Uniqa | Nissan Leaf z 2020 r. | 44 lata, zam. Trzebinia (woj. małopolskie) |
295 zł | Wiener | Dacia Spring z 2022 r. | 61 lat, zam. Bażanowice (woj. śląskie) |
295 zł | Wiener | Jeep Avenger z 2025 r. | 42 lata, zam. Bełchatów (woj. łódzkie) |
298 zł | Uniqa | Tesla Model 3 z 2023 r. | 49 lat, zam. Dzierzgoń (woj. pomorskie) |
299 zł | Uniqa | Renault ZOE z 2015 r. | 49 lat, zam. Motycz (woj. lubelskie) |
Ile kosztuje ubezpieczenie OC hybrydy w 2025 r.?
W 2025 roku znacznie więcej niż właściciele aut elektrycznych wydają na OC kierowcy samochodów hybrydowych (benzyna/elektryczny oraz diesel/elektryczny): średnio 717 zł w I kwartale.
W tej grupie pojazdów prym wiedzie Toyota. W I kwartale 2025 roku 45% właścicieli hybryd deklarowało, że posiada samochód tej marki. Do najczęściej ubezpieczanych modeli należą: Toyota Corolla, Prius, C-HR, Auris i RAV4.
W ubiegłym roku, w rankingu TOP 10 najczęściej ubezpieczanych hybryd, pod względem najniższej średniej ceny OC wygrał Hyundai Tucson.
Model hybrydy | Średnia cena OC |
Hyundai Tucson | 598 zł |
Toyota Yaris Cross | 625 zł |
Toyota C-HR | 666 zł |
Volvo XC 60 | 669 zł |
Toyota Yaris | 714 zł |
Toyota Corolla | 724 zł |
Toyota RAV-4 | 726 zł |
Lexus NX | 738 zł |
Toyota Auris | 816 zł |
Toyota Prius | 1787 zł |
Mediana najtańszych cen OC w I kwartale 2025 r. |
Ile kosztuje najtańsze OC hybrydy w 2025 r.?
Najtańszą ofertę ubezpieczenia na auto z napędem hybrydowym (338 zł) otrzymał w I kwartale 2025 r. 44-letni mieszkaniec miejscowości Równia (woj. podkarpackie), posiadacz Mazdy CX-30 z 2021 r. Szansę na zakup taniej polisy mieli także inni kierowcy.
Najtańsze OC na samochód z napędem hybrydowym w 2024 roku - TOP 5
Oferta OC | Ubezpieczyciel | Samochód | Kierowca |
338 zł | Uniqa | Mazda CX-30 z 2021 r. | 44 lata, zam. Równia (woj. podkarpackie) |
339 zł | mtu24.pl | BMW X3 z 2022 r. | 34 lata, zam. Sadów (woj. śląskie) |
339 zł | Uniqa | Suzuki Vitara z 2023 r. | 67 lat, zam. Warszawa (woj. mazowieckie) |
340 zł | Uniqa | Audi A7 z 2023 r. | 44 lat, zam. Zduńska Wola (woj. łódzkie) |
341 zł | Wiener | Audi A4 z 2022 r. | 59 lat, zam. Bestwina (woj. śląskie) |
Od czego zależy koszt ubezpieczenia samochodu elektrycznego?
Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd, biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem. Znaczenie mają więc zarówno informacje o kierowcy / właścicielu auta, jak i zgłaszanym do OC pojeździe.
Naszym okiem
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Podczas wyliczania składki obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, ubezpieczyciele proszą także o podanie informacji o właścicielu samochodu (i/lub głównym kierowcy). Interesuje ich przede wszystkim:
- Wiek – zazwyczaj młodzi kierowcy (18-25 lat) muszą się liczyć z wyższym kosztem ubezpieczenia.
- Przebieg ubezpieczenia – więcej za OC samochodu płacą osoby, z których polis likwidowane były szkody.
- Data wydania prawa jazdy / doświadczenie kierowcy – towarzystwa mogą naliczyć wyższą składkę OC w przypadku kierowców z niewielkim doświadczeniem (zwykle do trzech lat od otrzymania uprawnień).
- Miejsce zamieszkania – z wyższym kosztem obowiązkowego ubezpieczenia samochodu powinni się liczyć przede wszystkim mieszkańcy dużych zatłoczonych miast.
- Stan cywilny, liczba dzieci – nie są to czynniki brane pod uwagę przez wszystkie firmy. Te jednak, które uwzględniają takie dane, są zazwyczaj skłonne do obniżenia składki w przypadku osób zamężnych/żonatych, które posiadają co najmniej dwójkę dzieci.
Poszczególni ubezpieczyciele mogą brać pod uwagę także inne, dodatkowe informacje o kierowcy. Koszt OC dla samochodu elektrycznego najlepiej więc sprawdzić indywidualnie, korzystając z naszego kalkulatora ubezpieczeń.
Jak miejsce zamieszkania wpływa na cenę OC pojazdu elektrycznego i hybrydy?
Bez względu na to, jaki samochód zgłasza kierowca do OC, ubezpieczyciel sprawdza, gdzie będzie on nim najczęściej podróżował. Z reguły najdroższe oferty obowiązkowego ubezpieczenia trafiają do osób zamieszkujących duże aglomeracje, najtańsze natomiast – mieszkańców niewielkich miejscowości. Wiąże się to głównie z poziomem natężenia ruchu drogowego i statystykami wypadków. W dużym mieście ruch jest znacznie większy, a to zwiększa ryzyko spowodowania kolizji drogowej.
Korzystając z naszego kalkulatora OC i AC sprawdziliśmy, jak zmienia się oferta OC dla przykładowego kierowcy, właściciela auta elektrycznego, po uwzględnieniu miejsca jego zamieszkania (we wniosku polisowym zmieniliśmy tylko ten jeden parametr). Najtańszą ofertę OC otrzymał kierowca, który deklarował, że mieszka w niewielkiej miejscowości.
Miejsce zamieszkania | Najtańsze OC / auto elektryczne |
Warszawa | 422 zł |
Wrocław | 422 zł |
Kraków | 370 zł |
Bulowice (woj. małopolskie) | 350 zł |
*kalkulacja z 03.04.2025 r. dla 43-letniego kierowcy z ponad 10-letnią bezszkodową historią OC i AC, właściciela BMW i3 z 2016 r.: elektryczny o mocy silnika 170KM, hybryda – poj. silnika 647 cm3, moc 170 KM |
Gdzie kupić najtańsze OC dla auta elektrycznego lub hybrydy?
Na rynku OC nie istnieje jedna firma ubezpieczeniowa, która byłaby najtańsza dla wszystkich właścicieli pojazdów z napędem elektrycznym. Każde towarzystwo posiada własny taryfikator składek i pod uwagę bierze wiele czynników, nie tylko rodzaj pojazdu. Zatem, w jaki sposób kierowca może sprawdzić, który ubezpieczyciel sprzeda mu najtańsze OC? Odpowiedź na to pytanie da mu wyłącznie porównanie ofert wielu ubezpieczycieli.
Właściciel auta elektrycznego lub hybrydy może skorzystać np. z naszej porównywarki rankomat.pl, która oblicza ceny polis kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. W ten sposób może zaoszczędzić nawet kilkaset / kilka tysięcy złotych.
Aby się o tym przekonać, wystarczy spojrzeć na wyniki kalkulacji i różnice w propozycjach OC przedstawionych ww. 43-letniemu mieszkańcowi Bulowic.
Kalkulacja z 03.04.2025 r. dla 43-letniego właściciela samochodu elektrycznego BMW i3Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Porównanie ofert nabiera jeszcze większego znaczenia w przypadku młodych kierowców. Gdyby taki sam samochód zgłaszał do ubezpieczenia 20-latek z tej samej miejscowości, który od roku posiada prawo jazdy i po raz pierwszy kupuje polisę, najtańsze propozycje OC wyglądałyby następująco:
Kalkulacja z 03.04.2025 r. dla 20-letniego właściciela BMW i3 Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena roczna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna OC AC Assistance NNW Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Wnioski:
- Różnice w cenach OC dla doświadczonych kierowców mogą sięgać od kilku do kilkuset złotych, natomiast dla młodych – nawet do kilku tysięcy złotych.
- Tylko porównując ceny na podstawie własnych danych można stwierdzić, które towarzystwo przedstawi nam najtańszą ofertę.
Ile kosztuje AC samochodu elektrycznego i hybrydy?
Właściciele aut elektrycznych zainteresowani zakupem polisy autocasco muszą się nastawić na większy wydatek niż w przypadku nabycia samego ubezpieczenia OC. Nie są to jednak zazwyczaj zawrotne kwoty. Wybór najkorzystniejszej oferty autocasco to często kwestia indywidualna, zależna od potrzeb danego kierowcy.
Przykładowo:
- Najtańszy pakiet OC z AC (mini), który udało nam się znaleźć dla 43-letniego mieszkańca Bulowic kosztował zaledwie 516 zł (oferta mtu24.pl). W tym przypadku jednak kierowca miałby możliwość uzyskania odszkodowania tylko po kradzieży pojazdu;
- Za 684 zł właściciel BMW i3 mógłby kupić OC z AC mini z ochroną od Żywiołów (oferta mtu24.pl), a za 892 zł z AC mini chroniące od Kradzieży i Żywiołów (oferta Uniqa);
- Ubezpieczenie OC z AC na znacznie lepszych warunkach (ochrona po wypadku, kolizji, kradzieży i uszkodzeniu, naprawa na częściach zamiennych na kosztorys, udział własny 500 zł) kosztowałoby go już 1265 zł (oferta Wiener);
- Najlepszy pakiet ubezpieczeń, ze zniesionym udziałem własnym i naprawą w ASO na częściach oryginalnych, to natomiast wydatek rzędu 1771 zł (oferta Benefia).
Nie jest to wygórowana cena, biorąc pod uwagę, że samochód warty jest ok. 50 tys. złotych.
Analizując oferty autocasco przedstawiane właścicielom innych aut elektrycznych i porównując je z propozycjami AC dla posiadaczy pojazdów napędzanych tradycyjnym paliwem można stwierdzić, że są one bardzo do siebie zbliżone. Oczywiście, gdy weźmiemy pod uwagę podobne sumy ubezpieczenia i dane kierowców.
Problem z ubezpieczeniem auta elektrycznego w zakresie AC może jednak pojawić się w przypadku modeli, których np. brakuje w katalogu pojazdów, tj. Eurotax czy Info-Ekspert. Właściciel takiego auta powinien skontaktować się wówczas bezpośrednio z wybranym towarzystwem, co może znacznie utrudnić mu porównanie ofert wielu firm.
Co warto wiedzieć
- W I kwartale 2025 roku ubezpieczenie samochodu elektrycznego OC kosztowało średnio 552 zł. Więcej wydawali na polisy OC posiadacze hybryd (717 zł).
- Jedną z najtańszych ofert OC (286 złotych) dla samochodu elektrycznego otrzymał 43-latek z Trzebini, który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2020 r.
- Tanie OC (338 zł) hybrydy mógł kupić 44-letni mieszkaniec Równi (woj. podkarpackie), posiadacz Mazdy CX-30 z 2021 r.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas kalkulacji cen OC dla aut elektrycznych oraz hybryd biorą pod uwagę praktycznie takie same dane jak w przypadku aut napędzanych tradycyjnym paliwem.
- Na wysokość składki OC największy wpływ mają informacje o kierowcy / właścicielu auta, szczególnie jego wiek i miejsce zamieszkania.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak wyliczana jest cena OC na auta elektryczne, skoro nie można podać pojemności silnika?
Towarzystwa ubezpieczeniowe zastępują zazwyczaj ten parametr mocą silnika, przy czym zależność pozostaje podobna jak w przypadku pojemności. Im jest ona wyższa, tym droższe może być ubezpieczenie auta elektrycznego. Oczywiście nie jest to jedyny czynnik decydujący o cenie obowiązkowego ubezpieczenia. Większe znaczenie może mieć np. wiek kierowcy, historia bezszkodowej jazdy, czy jego miejsce zamieszkania.
Czy w 2025 roku osoby fizyczne mogą uzyskać dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego?
Tak. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiły start programu „NaszEauto”, potocznie zwanego wcześniej programem Mój Elektryk 2.0 od 3 lutego 2025 r. Maksymalna kwota wsparcia może obecnie wynieść nawet 40 tys. zł. Składa się na nią bazowa kwota wsparcia, premia za zezłomowanie auta spalinowego, premia za niski dochód lub dofinansowanie dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.
Czy samochód elektryczny jest faktycznie ekologiczny?
Badania wykazują, że samochód elektryczny w całym cyklu życia ma mniejszy ślad węglowy niż jego spalinowy odpowiednik. Dotyczy to także Polski, gdzie ok. 70% energii elektrycznej wytwarzane jest z węgla. Ten wskaźnik, zresztą, zmniejsza się z roku na rok, bo coraz więcej osób korzysta np. z prądu uzyskanego z naturalnych źródeł. Poza tym, pojazd elektryczny nie emituje spalin w miejscu eksploatacji, co korzystanie wpływa na zdrowie osób przebywających w takim środowisku.
Czy to prawda, że samochody elektryczne nie sprawdzają się na dalekich trasach?
Takie obawy pojawiają się głównie z powodu długiego oczekiwania na naładowanie samochodu. Faktycznie, trwa to dłużej niż w przypadku auta z silnikiem spalinowym, jednak wcale nie musi być kłopotliwe dla użytkownika. Podczas podróży i tak musimy przeznaczyć trochę czasu na postój i odpoczynek. Równocześnie więc, w tym czasie możemy podłączyć auto do ładowania. Przed taką podróżą jednak warto rozważnie wybrać trasę i sprawdzić, czy konieczne postoje będą odpowiadać naszym potrzebom.
Jakie są plusy i minusy samochodów z napędem elektrycznym?
Popularność samochodów elektrycznych rośnie z roku na rok. To jednak nie znaczy, że każdy kierowca będzie zadowolony z zakupu takiego auta. Podobnie jak auta spalinowe, również elektryki i hybrydy posiadają zarówno zalety, jaki i wady. Największe plusy aut elektrycznych to: wysoki poziom bezpieczeństwa, ekologia (pod względem emisji spalin, procesu produkcji i składowania), brak konieczności wymiany filtrów i oleju, cicha praca silnika, niskie koszty eksploatacji. Z kolei z minusów warto wymienić chociażby wysoki koszt zakupu, mniejszą dostępność do stacji ładowania lub konieczność nabycia specjalnej stacji do ładowania w domu, długi czas oczekiwania na załadowanie akumulatora, konieczność korzystania z ASO (może pojawić się problem ze znalezieniem tańszego warsztatu, w którym zostanie naprawiona usterka w pojeździe elektrycznym).
Jakie ubezpieczenie warto dokupić do OC pojazdu elektrycznego?
Zarówno w przypadku pojazdów spalinowych jak i elektrycznych, warto wykupić ubezpieczenie assistance. W przypadku rozładowania akumulatora taka polisa zapewni holowanie lub naładowanie pojazdu na miejscu. Przydatną usługą ASS jest także opcja samochód zastępczy, która umożliwia dalszą jazdę w razie unieruchomienia auta. Pakiet OC z ASS zapewnia większe bezpieczeństwo na drodze i spokój podczas codziennej eksploatacji pojazdu elektrycznego.