Chcesz się wyróżnić na drodze? Wybierz youngtimera. To starsze samochody o walorach użytkowych, które jednocześnie odznaczają się oryginalnymi rozwiązaniami czy bogatym wyposażeniem. Jeżeli zastanawiasz się, które modele mają potencjał, aby w przyszłości stać się kolekcjonerskimi perełkami, zapoznaj się z poniższym artykułem – dowiesz się z niego, czym jest youngtimer, co przemawia za jego wyborem i jak go ubezpieczyć.

Samochody osobowe jeżdżące po polskich drogach mają przeciętnie niemal 15,1 lat – tak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, który został opublikowany na początku 2025 r. Co więcej, trend dąży w kierunku dalszego starzenia się floty. Powody, dla których polscy kierowcy wybierają starsze pojazdy, są zróżnicowane – chociaż najważniejsze z nich są kwestie finansowe. Jednocześnie warto wiedzieć, że wartość niektórych ze starszych egzemplarzy aut może z czasem wzrosnąć – zamiast spadać. Zwłaszcza gdy będą one zadbane.

Czym jest youngtimer?

Jeżeli zastanawiasz się, czym jest youngtimer, to musisz wiedzieć, że nie istnieje jedna definicja tego terminu. Przyjmuje się, że youngtimer to samochód, który ma od 20 do 40 lat – został wyprodukowany w latach 80., 90. lub 2000. ubiegłego wieku. Jednocześnie nie każde auto wprowadzone na rynek w tym okresie ma zadatki na youngtimera – musi ono jeszcze spełniać poniżej wymienione kryteria. 

Youngtimer to samochód, którego wyróżnikami są:

  • Produkcja niskoseryjna. To kluczowa kwestia. Youngtimerami mają szansę stać się szczególnie te samochody, które były produkowane przez okres jedynie kilku lat lub w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Dostępność takich pojazdów jest zatem ograniczona i to jeden z głównych powodów, dla których w przyszłości mogą one być przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów.
  • Proste rozwiązania konstrukcyjne. Youngtimery są nasycone elektroniką w nieporównywalnie mniejszym stopniu niż współcześnie produkowane pojazdy. To sprawia, że hobbyści nie mają problemu z ich naprawą we własnym zakresie – zwłaszcza, że dostępne są też części zamienne. Z drugiej strony takie pojazdy są wyposażone w rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, np. poduszki powietrzne.
  • Oryginalny design. To kolejny wyznacznik youngtimerów – wyróżniają się one pod względem estetyki i rozwiązań, które niekiedy bywają ekstrawaganckie. To sprawia, że youngtimery są unikalne i przyciągają wzrok – trudno przejść obok nich obojętnie.  
  • Brak przeróbek i duża liczba oryginalnych części. Youngtimery poddane tuningowi mogą być droższe i niekoniecznie muszą w przyszłości stać się egzemplarzami kolekcjonerskimi. Z kolei oryginalne elementy (podzespoły) są kluczowe, aby pojazd miał szansę zostać samochodem pożądanym przez miłośników motoryzacji.

Warto wiedzieć

Dużej popularności youngtimerów można doszukiwać się m.in. w tym, że samochody te były rozpowszechnione, gdy ich aktualni nabywcy byli dziećmi lub nastolatkami. W konsekwencji zakup youngtimera można uznać za pewnego rodzaju nostalgiczną podróż w przeszłość.

Jaka jest różnica między youngtimerem a oldtimerem?

Mimo że youngtimer to samochód retro, to postawienie znaku równości między nim a oldtimerem to błąd – pojazdy określane tym drugim terminem są dużo starsze. Ma to swoje konsekwencje.

Youngtimery reprezentują późniejszy etap rozwoju motoryzacji, a to oznacza, że są bardziej przyjazne użytkownikowi – youngtimery prowadzi się łatwiej, gdyż często są one wyposażone w rozwiązania wspomagające kierowcę. Youngtimery zapewniają też wyższy komfort podróżowania niż starsze pojazdy – często posiadają klimatyzację czy elektrycznie otwierane okna.

Różnica między youngtimerami a oldtimerami zauważalna jest też w estetyce. Youngtimery są mniej masywne niż starsze pojazdy – w większym stopniu przypominają współczesne pojazdy. Jednocześnie ze względu na nietypowe dla obecnie produkowanych aut rozwiązania przykuwają one uwagę – youngtimer to samochód, który wyraźnie wyróżnia się wśród innych.

Uwaga!

W Polsce youngtimer może uzyskać żółte tablice, czyli zostać uznany za pojazd historyczny, ale nie w każdym województwie. Po zmianach w prawie decydują o tym wojewódzcy konserwatorzy zabytków. Minimalny wiek youngtimera, który można próbować zarejestrować jako auto zabytkowe, to 25 lat.

Jakie zalety i wady mają youngtimery?

Jeżeli rozważasz zakup youngtimera, możesz zastanawiać się, co przemawia na korzyść podjęcia takiej decyzji, a co powinno Cię odsunąć od tej myśli. Inaczej mówiąc, musisz być świadomy korzyści i wyzwań płynących z posiadania takiego auta.

Zalety youngtimerów

  • Niższe koszty zakupu w porównaniu do nowego auta. Finansowy aspekt jest ważny i właśnie dlatego warto od niego zacząć. Youngtimery pochodzą z rynku wtórnego, co powoduje, że są dużo tańsze niż nowe pojazdy.
  • Youngtimer z czasem nie traci na wartości, ale zyskuje. Ma to związek z faktem, że często już w momencie zakupu dany egzemplarz uchodzi za stosunkowo rzadki. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że ostatecznie wszystko zależy od zainteresowania przyszłych nabywców.
  • Prosta konstrukcja. Dla miłośników motoryzacji zdecydowanie jest to zaleta. Dzięki temu, że auto jest pozbawione rozwiązań spotykanych w nowych pojazdach, jego naprawa jest możliwa we własnym zakresie. To z kolei pozwala obniżyć koszty utrzymania youngtimera.
  • Wyjątkowe wrażenia z jazdy. To unikalne doświadczenie ma związek z brakiem wyposażenia youngtimera w rozwiązania wspierające kierowcę podczas jazdy. Aby prowadzić taki samochód, potrzebne są zatem umiejętności.
  • Dostępność części zamiennych. Właściciel auta, które zjechało z linii produkcyjnej 20-30 lat temu, nie będzie miał problemu ze znalezieniem części zamiennych. Te zresztą mogą być też potrzebne jedynie sporadycznie – wiele youngtimerów charakteryzuje się niską awaryjnością.

Wady youngtimerów

  • Brak możliwości wjazdu do stref czystego transportu. Większość youngtimerów nie spełnia współczesnych wymagań w zakresie emisji spalin, co oznacza, że nie można nimi wjechać na obszary miast objęte strefą ekologiczną.
  • Znaczny przebieg, a zatem wyższe ryzyko usterek. W przypadku starszego auta trzeba być przygotowanym na ewentualne awarie. Ryzyko można ograniczyć, dokładnie sprawdzając stan techniczny pojazdu. Ale nawet wówczas nie można spodziewać się zakupu samochodu, który nie będzie wymagał nakładów finansowych.
  • Brak nowoczesnych funkcji. Asystent wspomagania ruszania pod górę czy nawet ABS to rozwiązania niespotykane w przypadku youngtimerów. W ich wnętrzach na próżno z kolei szukać elektrycznie sterowanych foteli, gniazd USB czy połączenia bluetooth.

Jakie samochody mają szansę stać się w przyszłości youngtimerami?

Lista modeli, które w przyszłości mogą stać się poszukiwanymi przez kolekcjonerów perełkami, jest długa. 5 przykładowych samochodów mających zadatki na youngtimera to: Saab 9-3, Porsche 924, BMW E30, Volvo V70 i Mazda MX-5 Miata.

1. Saab 9-3

Saab 9-3 to samochód osobowy z segmentu D produkowany w latach 1998-2011. Osoby zainteresowane właśnie tym modelem mogą wybierać wśród kilku wersji nadwoziowych: hatchback, sedan, kombi i cabrio. Najlepsze predyspozycje do zostania youngtimerem mają egzemplarze z nadwoziem cabrio – pochodzą z lat 1998-2003 (I generacja) i 2002-2011 (II generacja).

Użytkownicy doceniają Saab 9-3 za wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy. Inne zalety tego modelu to: ciekawy wybór silników, nietypowa deska rozdzielcza i tzw. night panel. To ostanie rozwiązanie zapewnia podświetlenie (lub jego brak) w kokpicie podczas nocnej jazdy. Ewentualne problemy mogą pojawić się np. z napędem wałków wyrównoważających.

2. Porsche 924

Aktualnie Porsche 924 jest dostępne jeszcze w przystępnych cenach, ale już wkrótce może się to zmienić – ten youngtimer ma niezaprzeczalny urok, dlatego zainteresowanie używanymi egzemplarzami rośnie. Auto było produkowane w latach 1976-1988. Sportowy wygląd, chowane reflektory, przeszklona klapa bagażnika i przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 10 sekund – oto kilka wyróżników Porsche 924.

Kupując używane Porsche 924, trzeba być przygotowanym na różne usterki. Do typowych awarii należą problemy m.in. z przepływomierzami i uszczelkami (głównie tylnej szyby). Kłopotliwe może okazać się też znalezienie egzemplarza z kabiną w dobrze zachowanym stanie – elementy z tworzywa pękają wraz z upływem lat.

3. BMW E30

Do samochodów, które w przyszłości mogą stać się kultowymi youngtimerami, należy BMW E30 (BMW serii 3 II generacji). To produkowane w latach 1982-1994 auto wyróżnia się klasyczną budową i nietypowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi – jak choćby napędem na tylne koła. Producent zdecydował się zaoferować różne style nadwozia (np. limuzyna i kabriolet) i różne silniki (m.in. benzynowe R4 i R6).

BMW E30 nie było oferowane na polskim rynku, ale mimo to na portalach ogłoszeniowych można spotkać oferty sprzedaży. Za wyborem tego samochodu przemawia też dostępność części zamiennych, które nie są drogie. Poszukując atrakcyjnego egzemplarza, szczególną uwagę należy zwrócić na korozję.

4. Volvo V70

Volvo V70 nie było nową koncepcją, ale odświeżoną wersją starszego modelu – 850. Ten produkowany w latach 1996-2000 pojazd (mowa o pierwszej generacji) był dostępny jako 5-drzwiowe kombi. Na uwagę zwraca solidna jakość wykonania i bogate wyposażenie – przykładowo w ramach wersji sportowej producent oferował felgi aluminiowe, tylny spojler i światła przeciwmgielne. Do tego dochodzi przestronny bagażnik.

Wybierając Volvo V70 z myślą o tym, że w przyszłości stanie się egzemplarzem kolekcjonerskim, uwagę warto zwrócić na stan techniczny auta. Częstymi problemami są choćby wycieki oleju z turbosprężarki do układu wydechowego i problemy natury elektrycznej.

5. Mazda MX-5 Miata

Swojego czasu Mazda MX-5 Miata była jednym z najlepiej sprzedających się roadsterów. Wysuwane reflektory, elektryczne szyby, aluminiowe felgi – to kilka przykładów wyposażenia w wersji podstawowej. Na rynku samochodów używanych można znaleźć m.in. egzemplarze ze specjalnej edycji w kolorze British Racing Green. Z kolei w 1992 r. w sprzedaży pojawiło się zaledwie 1500 egzemplarzy, których karoserię polakierowano na odcień Sunburst Yellow.

Mimo upływu lat Mazda MX-5 Miata wciąż zapewnia świetne wrażenia z jazdy. Jest to jednak mały i mało pojemny samochód, który sprawdza się głównie na krótkich odcinkach. Jeżeli chodzi o minusy, to trzeba pamiętać, że samochody te słyną z rdzewienia.

Czy warto zainwestować w zakup youngtimera?

Youngtimer to dobry wybór – stanowi on atrakcyjny balans pomiędzy jakością a ceną, uwzględniając nawet, że tuż po zakupie samochodu konieczne będzie przeprowadzenie prac konserwacyjnych lub wymiany zużytych elementów (np. klocków hamulcowych). Jeżeli planujesz kupić youngtimera lub kandydata na youngtimera (przykładowo jednego z wymienionych wyżej), to pamiętaj, że poszukiwania powinny objąć nie tylko polski rynek – niekiedy rzadki pojazd opłaca się sprowadzić z zagranicy, np. Niemiec czy Holandii.

Chociaż sprowadzenie samochodu z innego kraju wiąże się z dodatkowymi kosztami, to ich poniesienie może być uzasadnione – samochody z holenderskiego czy francuskiego rynku często są zadbane. Dodatkowo tam wybór bogato wyposażonych wersji jest dużo większy niż na rynku polskim.

Jak ubezpieczyć youngtimera?

Z podstawowym ubezpieczeniem (OC) youngtimera nie ma żadnych problemów – ofertę przedstawi każda firma ubezpieczeniowa. Co więcej, polisa OC może być dostępna w przystępnej cenie, chociaż ostateczny koszt jej nabycia jest uzależniony nie tylko od rodzaju pojazdu, ale również doświadczenia i historii ubezpieczenia kierowcy.

3 rzeczy, które warto wiedzieć o ubezpieczeniu OC youngtimera, to:

  1. Youngtimer musi być ubezpieczony przez cały rok. Te pojazdy nie korzystają z przywilejów oldtimerów (aut zabytkowych z żółtymi tablicami) w zakresie ubezpieczenia.

  2. Jeżeli youngtimer posiada tablice historyczne (a zatem został uznany za zabytek), to ubezpieczenia dla niego nie kupisz za pośrednictwem kalkulatora Rankomat.pl. Aby ubezpieczyć takie auto, trzeba będzie skontaktować się z firmą ubezpieczeniową.

  3. Po zakupie youngtimera warto od razu poszukać całorocznej polisy. Ochrona OC zakupiona przez poprzedniego właściciela skończy się z dniem wskazanym w umowie ubezpieczenia.

Czy dla youngtimera można kupić ubezpieczenie AC?

Chcesz kupić youngtimera, którego za kilka czy kilkanaście lat wystawisz na sprzedaż za dużo wyższą kwotę? Możliwe zatem, że rozważasz ubezpieczenie autocasco. Niestety, dostępność AC dla youngtimera jest uzależniona od roku jego produkcji. Dla youngtimerów, które zbliżają się wiekiem do aut zabytkowych, nie sposób kupić AC. W przypadku tej polisy granicą wieku pojazdu najczęściej jest 20 lat.

Naszym okiem

Wiele samochodów starszych niż 20 lat nie ma już dużej wartości handlowej (z wyjątkiem aut kolekcjonerskich), stąd też firmy ubezpieczeniowe nie mają dla ich właścicieli ofert. Ubezpieczyciele słusznie zakładają, że właściciele czysto utylitarnych samochodów nie będą zainteresowani taką ochroną, chyba że ze względów sentymentalnych.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Czy to oznacza, że nie ma żadnych szans na zakup ubezpieczenia AC dla youngtimera? Niekoniecznie – jak zawsze kluczowe są szczegóły, w tym przypadku treść ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU). AC dla starszego samochodu (powyżej 20 lat) można kupić w razie kontynuowania ubezpieczenia. Przykładem firmy, która ma w OWU właśnie taki zapis, jest Wiener.

Przykład

W ubezpieczeniu AC przedmiotem ubezpieczenia jest pojazd mechaniczny wraz z jego wyposażeniem podstawowym w wieku powyżej 20 lat, o ile jest to kontynuacja umowy ubezpieczenia tego samego pojazdu w Compensie.

Ile kosztuje ubezpieczenie youngtimera?

Ponieważ aspekt finansowy może być kluczową kwestią podczas zakupu youngtimera, sprawdziliśmy, ile kosztuje ubezpieczenie takiego auta. Kalkulacja została przeprowadzona dla dwóch kierowców: 45-letniego kierowcy z Opola, który ma 10-letnią bezszkodową historię ubezpieczenia i 30-letniego kierowcy z Gdańska z 5-letnią, również bezszkodową historią. Obaj zgłaszają do ubezpieczenia ten sam model pojazdu – Saaba 9-3 z rocznika 1999 z silnikiem o pojemności 1985 cm3 (kabriolet). Wyniki kalkulacji poniżej.

Kalkulacja dla 45-letniego kierowcy

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
439,00 zł rata od 148,50 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
496,00 zł rata od 285 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
511,00 zł rata od 172,75 zł
Uniqa
439,00 złrata od 148.50 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
496,00 złrata od 285.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
511,00 złrata od 172.75 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*Kalkulacja z sierpnia 2025 r.

Kalkulacja dla 30-letniego kierowcy

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
648,00 zł rata od 372 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
770,00 zł rata od 279,50 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
932,43 zł
mtu24.pl
648,00 złrata od 372.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
770,00 złrata od 279.50 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
932,43 zł
OC
AC
Assistance
NNW

*Kalkulacja z sierpnia 2025 r.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku składka ubezpieczenia OC jest przystępna – nie odbiega od kosztu ubezpieczenia nowego pojazdu. Jednocześnie żaden z ubezpieczycieli nie przedstawił dla tego modelu oferty ubezpieczenia AC.

Warto wiedzieć

  • Youngtimer to auto, które ma co najmniej 20 lat, ale mniej niż 40 lat i zadatki na to, aby w przyszłości stać się kolekcjonerskim.
  • Youngtimera prowadzi się łatwiej niż oldtimera. Te samochody zapewniają też wyższy komfort podróżowania.
  • Za zakupem youngtimera przemawiają ceny dostępnych egzemplarzy, prosta konstrukcja i bezawaryjność. Wraz z upływem czasu mogą one zyskać na wartości.
  • Głównym wyzwaniem, z jakim muszą zmierzyć się właściciele youngtimerów, jest brak nowoczesnych funkcji wspierających kierowcę podczas jazdy.
  • Dla youngtimera, który nie posiada żółtych tablic rejestracyjnych, z łatwością można znaleźć OC. Trudniej jednak kupić ubezpieczenie AC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Które samochody na pewno nie staną się kolekcjonerskimi youngtimerami?

    Mowa o wszystkich autach, które były produkowane w latach 80. czy 90. ubiegłego wieku na masową skalę. Nie wyróżniają się one stylistyką i były zaprojektowane przede wszystkim jako auta użytkowe. Przykładami mogą być choćby Volkswagen Golf, Skoda Octavia czy Fiat Panda.

  2. Jak zabezpieczyć się na wypadek awarii 20- czy 30-letniego auta?

    Awaria samochodu to coś, czego nie można przewidzieć. Można jednak ograniczyć ryzyko jej wystąpienia i zapewnić sobie pomoc na wypadek, gdyby się przytrafiła. W pierwszym przypadku mowa o regularnej kontroli stanu technicznego pojazdu, a w drugim o dobrym assistance – można je kupić w pakiecie z OC lub jako osobny produkt.