Z pewnością używanie auto do 5 tys. zł nie będzie luksusową limuzyną. Jednak zaletą tej półki cenowej jest bardzo szeroki wybór. Na rynku wtórnym możesz znaleźć bardzo tani samochód w przyzwoitym stanie technicznym. Dodatkowym atutem może być duża oferta sprzedaży potrzebnych do jego naprawy części zamiennych.

Zastanawiasz się, na co wystarczy 5 tys. zł na rynku motoryzacyjnym? Taka kwota w portfelu jest naprawdę wystarczająca na zakup starszego, ale zadbanego samochodu, który może posłużyć jeszcze kilka lat. Sprawdziliśmy, jakie modele warto brać pod uwagę, gdy dysponujemy ekonomicznym budżetem.

Czy można kupić auto za 5 tys. zł? 

Przy niewygórowanych wymaganiach ograniczających się do tego, że samochód ma być bezpieczny, w miarę komfortowy i zdolny do jazdy, 5 000 zł nie jest małą kwotą. Oczywiście pod warunkiem, że nie przeszkadza Ci wiek auta. Niekiedy trzeba też dodatkowo dopłacić do wykonania niezbędnych napraw lub odświeżenie maszyny. Z uwagi na dodatkowe koszty po zakupie, do rankingu wybraliśmy modele z łatwo dostępnymi i tanimi częściami zamiennymi.

Warto wiedzieć

Samochody osobowe używane w dobrym stanie zyskały na popularności szczególnie podczas pandemii COVID-19 - głównie z powodu przerw w dostawach nowych części (m.in. półprzewodników), potrzebnych do produkcji aut. Niestety, jednocześnie wzrosły ceny na rynku wtórnym. W efekcie wybór modeli do 5 tys. zł został mocno ograniczony. Obecnie koszty zakupu pojazdów z drugiej ręki nie są już tak wysokie, dzięki czemu możliwe jest znalezienie interesującego auta w wyjątkowo niskiej cenie.

Na co zwrócić uwagę kupując samochód do 5000 zł?

Nie sztuką jest kupić samochód do 5 tys. zł, ponieważ ogłoszeń z autami w tej cenie są setki albo i tysiące. Sztuką jest nabyć pojazd, który nie będzie wymagał drugie tyle nakładu, aby móc się nim poruszać po drogach. To właśnie stan techniczny jest najważniejszą kwestią, gdy kupujesz pojazd zaliczany do najtańszych.

Handlarze rzadko piszą w ogłoszeniach wprost o wadach, których nie widać gołym okiem lub nie można ich wykryć podczas próbnej jazdy. W związku z tym, warto na oglądanie samochodu wybrać się z osobą znającą się na motoryzacji lub skorzystać ze wsparcia zaufanego mechanika.

Możesz też dodatkowo bezpłatnie sprawdzić historię auta na stronie https://historiapojazdu.gov.pl. W tym celu wystarczy podać numer rejestracyjny i VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Serwis wyświetli m.in. ostatni odczyt drogomierza (zabezpieczenie przed oszustami przekręcającymi liczniki) oraz komunikat, jeśli pojazd został oznaczony w ewidencji jako kradziony.

Uwaga!

Przy ograniczonym budżecie należy wziąć pod uwagę wszystkie koszty użytkowania pojazdu, nie tylko cenę jego zakupu, napraw czy paliwa. Samochody do 5 000 zł to zazwyczaj starsze egzemplarze, co ma znaczenie nawet w kwestii wysokości składki na obowiązkowe ubezpieczenie. OC dla pojazdów w wieku od 16 do 20 lat może być droższe niż dla młodszych aut. Wynika to z faktu, że kilkunastoletnie samochody są bardziej narażone na awarię, a to z kolei niekorzystnie wpływa na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego.

Jakie auto miejskie do 5000 zł można kupić? 

Osobę, która ma ograniczony budżet i poszukuje auta do miasta, można nazwać szczęściarzem. Dlaczego? Dlatego, że wśród tanich pojazdów do 5 000 zł najłatwiej jest właśnie kupić samochód miejski. Warte uwagi są przede wszystkim popularne i znane od lat modele.

Jakie samochody zasługują na szczególne wyróżnienie? Część kierowców poleci z pewnością najmniejsze pojazdy, np. te wymienione w poniższym filmie (m.in. Renault Twingo, Volkswagen Lupo czy Peugeot 206).

Fiaty, Ople, Skody to równie niezawodne i niemal bezawaryjne auta, które niejednokrotnie posiadają komfortowe zawieszenie i od dawna poruszają się po ulicach polskich miast. Części zamienne są w ich przypadku łatwo dostępne i kosztują niewiele. Szybsza i mało skomplikowana jest też diagnostyka, a problemy, które najczęściej powodują, przerabiał niemal każdy mechanik. Poniżej przedstawiamy więc nieco inny, nasz (subiektywny) ranking aut do 5 tys. zł.

Fiat Punto II (1998-2008)

Fiat Punto

Fiat Punto drugiej generacji to przyzwoity samochód miejski, który łatwo kupisz w cenie do 5 000 zł. Na popularnym serwisie motoryzacyjnym jest wystawionych nawet kilka egzemplarzy za połowę tej ceny, ale nie polecamy ich, gdyż zapewne okażą się przysłowiową skarbonką. Fiat Punto II nie jest bezawaryjny, ale ewentualne naprawy są niedrogie.

Szczególnie polecamy dwa silniki: 1.2 8V jest mało problematyczny, ale osiągi pozwalają na efektywną jazdę tylko po mieście. Z kolei 1.4 16V przypadnie do gustu kierowcom lubiącym szybką jazdę. Typowymi usterkami dla tego modelu są awarie zawieszenia i dysfunkcja elektroniki sterującej wspomaganiem kierownicy.  

Opel Corsa C 1.4 16V (2000-2006)

Opel Corsa

Opel Corsa C to samochód, który najlepiej sprawdzi się w mieście i na krótkich dystansach w trasie. Silnik 1,4 gwarantuje dobrą dynamikę jazdy i rozpędzenie do setki w 11 s. Niestety, wygląd pojazdu zdradza, że ma już dwie dekady: dominują w nim ostre kanty charakterystyczne dla początku XXI w. w przemyśle motoryzacyjnym. To samochód przestronny, choć użytkownicy narzekają, że z tyłu jest zbyt mało miejsca dla 3 dorosłych osób. 

Skoda Fabia I (1999-2007) 1.4 16V

Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce, dostępnych za 5 tys. zł.  Występuje w sporej gamie silników - my polecamy napęd benzynowy 1.4 16V. Czterocylindrowa jednostka jest nowsza od przestarzałego 1.4 8V OHV i znacznie bardziej trwała niż 1.2 HTP. W mieście pali 8,8 l benzyny na 100 km. To samochód bardzo trwały, niemal pancerny. Dobrze się go prowadzi, choć wadą podczas jazdy jest głośno pracujące zawieszenie. Na wyposażeniu ma m.in. skórzaną tapicerkę, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka.

Renault Clio II (1998-2010) 

Renault Clio

Renault Clio to od początku produkcji bardzo doceniane auto, które teraz można kupić poniżej 5 tys. zł. Na sukces modelu złożyła się nieprzekombinowana konstrukcja i duży wybór silników. Najsłabszy 1.2 8V generuje 58 KM, a jego odmiana 16-zaworowa – 75 KM. Dalej mamy 1.4 rozwijający 75 KM (8V) lub 98 KM (16V). Ta druga wersja zasługuje na uznanie pod względem osiągów i nie pali tak dużo jak silniki 1.6 (90/107 KM). Samochód występuje w wersji 3- lub 5-drzwiowej, a bagażnik o pojemności 255 l to standard w niedużych, miejskich egzemplarzach.

Toyota Yaris I (1999-2005) 

Toyota Yaris

Toyota Yaris pierwszej generacji to atrakcyjna propozycja dla wszystkich poszukujących niedrogiego samochodu do poruszania się po mieście. Podstawowy silnik to 1.0 i egzemplarze z tym właśnie napędem są najłatwiej dostępne na rynku. Jednak korzystniejszym wyborem jest rzadziej spotykany 1.3. Pomimo dużo lepszych osiągów zużywa on minimalnie więcej paliwa.

Wszystkie benzyniaki wyposażone są w system zmiennych faz rozrządu VVT-i. Tylna kanapa jest przesuwna - dzięki temu rozwiązaniu można albo zwiększyć pojemność bagażnika, albo zyskać dodatkowe miejsce na nogi dla pasażerów. Toyota Yaris I to obiektywnie bardzo dobre auto, o czym świadczy zdobyty w 2000 r. tytuł Samochodu Roku.

Jaki samochód rodzinny do 5 tys. zł można kupić? 

Tani samochód rodzinny, funkcjonalny i bezpieczny zarazem? Da się taki kupić nawet w budżecie, który nie przekracza 5 000 zł. W przypadku aut rodzinnych priorytetem jest przede wszystkim pewność, że bezpiecznie przewieziemy nim dziecko oraz że podróż przebiegnie w komfortowych dla nas warunkach. Wzięliśmy pod lupę auta, które to gwarantują.

Renault Scenic I (1996-2003) 

Renault Scenic

Produkowany od roku 1996 Renault Scenic I to dobry wybór, jeśli ktoś szuka niedrogiego auta rodzinnego. Ten kompaktowy minivan zaprojektowany został z myślą o podróżowaniu z dziećmi. Przemyślane wnętrze bez problemu pomieści 5 osób (a dla 4 będzie to niemal limuzyna). Z kolei pojemny bagażnik pozwoli zapakować wakacyjny ekwipunek. W środku znajdziemy różne udogodnienia: schowki w wielu miejscach, rozkładane stoliczki na oparciach przednich foteli.

Z silników benzynowych polecamy 1,6 l (90 KM) i 2,0 l (115 KM), a w dieslu - wersję o pojemności 1,9 l i mocy 75 KM.

Opel Astra II (1998-2005)

Opel Astra

Używany Opel Astra II to samochód cieszący się niesłabnącą popularnością od lat. W porównaniu do pierwszej generacji następca jest większy i masywniejszy. W środku znajdziemy może nie luksusowe, ale praktyczne rozwiązania, m.in. czytelne zegary z podświetlaczami i składaną tylną kanapę.

Astra II ma kilka rodzajów silników – najlepiej spisuje się 1.6 8V, który jest mało awaryjny oraz pali do 8 l/100 km w mieście i ok. 6 l/100 km na trasie. Model występuje w wielu wersjach nadwozi: sedanie, kombi, coupe oraz cabrio. 5 000 zł to wystarczająca kwota na zakup 20-letniego zadbanego egzemplarza.

Volkswagen Golf IV (1997-2003) 

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf IV to prosty, przez co tani w eksploatacji samochód, który z powodzeniem może używać rodzina z małymi dziećmi. VW Golfy to auta bardzo pożądane na polskim rynku. Znalazły się one na drugim miejscu najczęściej sprowadzanych do Polski pojazdów w 2024 r. (od stycznia do października, wg rankingu Samar.pl). Modele czwartej generacji najłatwiej znaleźć w wersji hatchback z pięcioma drzwiami. Szukając diesla, warto rozważyć jednostkę 1.9 SDI. Pali niewiele i jest stosunkowo mało awaryjna.

Ogólnie Golfy nie wymagają częstych napraw, co jest dużą zaletą, ale – jak każda maszyna czasem się psują. Na szczęście ceny części zamiennych i usług w warsztacie dla Volkswagenów Golf są jednymi z najniższych.

Skoda Octavia I (1996-2010)

Największym walorem Skody Octavii pierwszej generacji jest zastosowanie wysokiego jak na czasy produkcji poziomu bezpieczeństwa - co jest szczególnie ważne w autach rodzinnych. Model oparto na rozwiązaniach znanych z Volkswagena Golfa IV, dzięki temu nie ma problemu z dostępem do części zamiennych. Octavia I występuje w 5 wersjach silnika: od najsłabszego 1.4 po najbardziej wytrzymały 2.0.

Za 5 tys. zł nie można spodziewać się opcji z bogatym wyposażeniem, ale jeśli ktoś ma środki, żeby dołożyć, z pewnością będzie zadowolony. Na stronach motoryzacyjnych można znaleźć wiele pochlebnych opinii kierowców, którzy kupili używaną Skodę Octavię I.

Renault Megane II (2002-2008)

Renault Megane

Megane II z drugiej ręki to kolejny samochód rodzinny za 5 000 zł. Występuje jako hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio, dlatego łatwo dopasować zakup do indywidualnych potrzeb. Jak na konstrukcję z początku XXI w. nowinką technologiczną jest brak kluczyka – zastępuje go karta.

Wnętrze ma nowoczesny wygląd, choć jakość komponentów pozostawia wiele do życzenia – plastik łatwo się zdziera, na tapicerce też szybko widać ślady używania. Megane II nie jest co prawda wysokiej klasy limuzyną, ale w cenie do 5 tys. zł może okazać się całkiem przyjemnym w jeździe średniakiem.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu do 5 tys. zł?

Cena samochodu nie ma bezpośredniego przełożenia na koszt OC. W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia auta, ubezpieczycieli z reguły nie interesuje ile kosztowało auto, ponieważ nie ponoszą oni odpowiedzialności za jego naprawę - OC pokrywa wyłącznie straty osób poszkodowanych w kolizji z ubezpieczonym pojazdem.

W przypadku najtańszych aut mamy jednak do czynienia głównie z egzemplarzami kilkunastoletnimi, a wiek pojazdu to jeden z czynników, który przekłada się na wysokość składki OC - towarzystwa ubezpieczeniowe przyjmują z reguły, że starsze auto jest bardziej awaryjne i przez to może stwarzać zagrożenie w ruchu drogowym.

Sprawdziliśmy, ile kosztuje ubezpieczenie dwóch samochodów: miejskiego Renault Clio z 2002 r. i rodzinnej Skody Octavii z 2008 r.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta miejskiego do 5000 zł?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Ile kosztuje ubezpieczenie OC auta miejskiego do 5000 zł?
Trasti
516,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
568,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Balcia Insurance
653,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Uniqa
694,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Benefia
782,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z 26.11.2024 r. dla 40-letniego mieszkańca Opola (posiada maksymalne zniżki w OC). Samochód: Renault Clio z 2002 r., silnik benzynowy, poj. 1,2 l

Ile kosztuje ubezpieczenie auta rodzinnego do 5000 zł?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Ile kosztuje ubezpieczenie auta rodzinnego do 5000 zł?
Trasti
532,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
mtu24.pl
703,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Balcia Insurance
710,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Benefia
845,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna
Beesafe
894,30 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna

Kalkulacja z 26.11.2024 r. dla 40-letniego mieszkańca Opla (posiada maksymalne zniżki w OC). Samochód: Skoda Octavia z 2008 r., silnik benzynowy, poj. 1,4 l

Czy warto ubezpieczyć samochód do 5 tys. zł w AC?

Kierowcy wieloletnich aut do 5 000 zł zastanawiają się czasami, czy warto i czy w ogóle można kupić ubezpieczenie AC na taki pojazd. Okazuje się, że większość ubezpieczycieli ogranicza możliwość zakupu autocasco dla samochodów do 13 lat, maksymalnie do 18 lat. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają jednak ubezpieczenie jeszcze starszych aut, nawet bez limitu wieku. 

Wypowiedź eksperta

Interesującym rozwiązaniem dla właścicieli samochodów powyżej 15 lat może być zakup w pakiecie z OC polisy AC mini. Jest to autocasco z ograniczonym zakresem ochrony. Aby obniżyć wysokość składki, można np. zrezygnować z naprawy szkód częściowych na koszt ubezpieczyciela. W przypadku starszych pojazdów naprawa i części zamienne nie są drogie, mniejsza jest zatem ewentualna strata. Warto natomiast wykupić ubezpieczenie starszego auta w niskiej cenie z ochroną przed żywiołami, kradzieżą czy pożarem.
Katarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychKatarzyna Gaweł, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Samochód do 5000 zł – co warto wiedzieć?

  • 5 tys. zł wystarczy, aby kupić zadbany, starszy samochód, który jeszcze posłuży kilka lat. Trzeba jednak być przygotowanym, że z biegiem czasu będzie on wymagał usunięcia licznych usterek. Warto więc wybrać model, do którego dostępne są tanie części zamienne i naprawa jest możliwa w każdym warsztacie.
  • Przed zakupem pojazdu należy sprawdzić jego stan techniczny w dobrym warsztacie lub poprosić o pomoc zaufaną osobę, która zna się na motoryzacji i naprawie aut. Warto także zweryfikować informacje z ogłoszenia w darmowych serwisach internetowych dedykowanych do sprawdzania historii pojazdu.
  • Polecane samochody miejskie do 5 000 zł to m.in. Fiat Punto, Opel Corsa, Skoda Fabia, Renault Clio i Toyota Yaris. 
  • Polecane samochody do 5 tys. zł dla rodzin z dziećmi to Renault Scenic, Opel Astra, Volkswagen Golf, Skoda Octavia i Renault Megane.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód do 5000 zł

  1. Gdzie kupić samochód do 5 tys. zł?

    Najłatwiej znaleźć taki samochód na portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Ogłaszają się tam nie tylko prywatni sprzedawcy, ale i zawodowi handlarze oraz komisy. W związku z tym, naprawdę jest w czym przebierać.

  2. Czy samochody do 5 000 zł są awaryjne?

    Nie ma bezawaryjnych aut, bo nawet te kosztujące grube tysiące złotych czasem się psują. Decydując się na zakup samochodu należy brać pod uwagę, że prędzej czy później wizyta w warsztacie będzie koniecznością. Dlatego w ostatecznej kalkulacji trzeba uwzględnić koszty napraw i dostępność części zamiennych.

  3. Ile kosztuje naprawa samochodu do 5 000 zł?

    To zależy od specyfiki i rozmiaru awarii. Najdroższe są przede wszystkim naprawy silnika i skrzyni biegów. Jeśli zepsuje się skrzynia biegów, to niestety koszt jej renowacji może przekroczyć wartość samochodu. Wtedy warto się zastanowić, czy w ogóle zlecać taką naprawę.

  4. Gdzie kupić części do samochodu za 5 tys. zł?

    Przy starszych używanych samochodach nie opłaca się kupować oryginalnych części. Zamiast nich dobrze sprawdzą się zamienniki, które można nabyć w sklepach samochodowych, warsztatach czy na aukcjach od prywatnych sprzedawców.

  5. Ile kosztuje utrzymanie samochodu do 5 000 zł?

    Koszty utrzymania samochodu to nie tylko cena benzyny. Doliczyć do niej trzeba wydatki na konieczne naprawy i obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tego dochodzą ewentualne składki na polisy nieobowiązkowe (autocasco, NNW i assistance). Roczna cena polisy OC to wydatek co najmniej 500 zł, a ceny pozostałych polis nie da się określić bez indywidualnej kalkulacji. Jednak jest sposób, aby zaoszczędzić - porównanie ofert i kupno ubezpieczenia w pakiecie.

  6. Czy auto do 5 000 zł wjedzie do strefy czystego transportu?

    Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar, po którym mogą poruszać się samochody o określonych parametrach związanych głównie z emisją spalin. Europejski standard emisji spalin dopuszcza 6 norm - oznaczonych cyfrą od 1 do 6. Każde gmina może samodzielnie decydować, gdzie obowiązuje SCT i którą normę trzeba spełnić, żeby móc wjechać na ten teren. Cena samochodu nie ma zatem znaczenia (choć uwaga - wiek już może mieć!) przy wjeździe do SCT - warunkiem jest bowiem przede wszystkim klasa emisji spalin.