Z pewnością używanie auto do 5000 zł nie będzie luksusową limuzyną. Jednak zaletą tej półki cenowej jest bardzo szeroki wybór. W związku z tym można znaleźć tani samochód w przyzwoitym stanie technicznym. Dodatkowym atutem może być duża oferta zakupu części zamiennych.

Zastanawiasz się, na co wystarczy 5000 zł na rynku motoryzacyjnym? Taka kwota w portfelu jest naprawdę wystarczająca na zakup starszego, ale zadbanego samochodu, który może posłużyć jeszcze kilka lat. Sprawdźmy, jakie modele warto brać pod uwagę, kiedy dysponujemy ekonomicznym budżetem.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Czy można kupić auto za 5000 zł? 

Przy niewygórowanych wymaganiach ograniczających się do tego, że samochód ma być bezpieczny, w miarę komfortowy i zdolny do jazdy, 5 000 zł nie jest zbyt małą kwotą. Oczywiście pod warunkiem, że nie przeszkadza nam wiek auta. Ponadto niekiedy trzeba będzie dodatkowo dopłacić do wykonania niezbędnych napraw lub odświeżenie maszyny, ale wybraliśmy do rankingu modele z łatwo dostępnymi i tanimi częściami zamiennymi.

Samochody do 5000 zł zyskały na popularności w wyniku pandemii COVID-19. Niestety z powodu przerw w dostawach części (m.in. półprzewodników) potrzebnych do produkcji nowych aut, wzrosły również ceny używanych egzemplarzy. W efekcie wybór modeli do 5000 zł został mocno ograniczony. Jednak w ostatnim czasie maleją koszty zakupu pojazdów z drugiej ręki, dzięki czemu możliwe jest znalezienie na rynku interesującego auta w niskiej cenie.

Na co zwrócić uwagę kupując samochód do 5000 zł?

Nie sztuką jest kupić samochód do 5 000 zł, ponieważ ogłoszeń z autami w tej cenie są setki, albo i tysiące. Sztuką jest nabyć pojazd, który nie będzie wymagał drugie tyle nakładu, aby móc się nim poruszać po drogach. To właśnie stan techniczny jest najważniejszą sprawą, kiedy kupuje się pojazd zaliczany do najtańszych. Handlarze rzadko piszą w ogłoszeniach wprost o wadach, których nie widać gołym okiem lub nie można ich wykryć podczas próbnej jazdy. 

W związku z tym warto na oglądanie samochodu wybrać się z osobą znającą się na motoryzacji lub skorzystać ze wsparcia zaufanego mechanika. Oprócz tego, dla własnego spokoju, można bezpłatnie sprawdzić historię auta na stronie:https://historiapojazdu.gov.pl. W tym celu wystarczy podać numer rejestracyjny i VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Serwis wyświetli m.in. ostatni odczyt drogomierza (zabezpieczenie przed oszustami przekręcającymi liczniki) oraz komunikat, jeśli pojazd został oznaczony w ewidencji jako kradziony.

Przy ograniczonym budżecie należy wziąć pod uwagę wszystkie koszty użytkowania pojazdu, nie tylko cenę jego zakupu. Samochody do 5 000 zł to zazwyczaj starsze egzemplarze, co ma znaczenie w kwestii wysokości składki na ubezpieczenie. Uśredniając, OC dla pojazdów w wieku od 16 do 20 lat jest najdroższe. Wynika to z faktu, że kilkunastoletnie samochody są bardziej narażone na awarię, a to z kolei niekorzystnie wpływa na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego.

Jakie auto miejskie do 5000 zł można kupić? 

Osobę, która ma ograniczony budżet i poszukuje auta do miasta, można nazwać szczęściarzem. Dlaczego? Dlatego, że wśród tanich pojazdów, do 5 000 zł, najłatwiej jest właśnie kupić samochód miejski. Warte uwagi są przede wszystkim popularne i znane od lat modele. Fiaty, Ople, Skody to niezawodne i niemal bezawaryjne auta od dawna poruszające się po ulicach polskich miast. Części zamienne są w ich przypadku łatwo dostępne i kosztują niewiele. Szybsza i mało skomplikowana jest też diagnostyka, a problemy, które najczęściej powodują, przerabiał niemal każdy mechanik.

Fiat Punto II (1998-2008)

Fiat Punto drugiej generacji to przyzwoity samochód miejski, który łatwo można kupić do 5 000 zł. Na popularnym serwisie motoryzacyjnym jest wystawionych nawet kilka egzemplarzy za połowę tej ceny, ale nie polecamy ich, gdyż zapewne okażą się przysłowiową skarbonką. Fiat Punto II nie jest bezawaryjny, ale ewentualne naprawy są niedrogie. Szczególnie polecamy dwa silniki: 1.2 8V jest mało problematyczny, ale osiągi pozwalają na efektywną jazdę tylko po mieście. Z kolei 1.4 16V przypadnie do gustu kierowcom lubiącym szybką jazdę. Typowymi usterkami dla tego modelu są awarie zawieszenia i dysfunkcja elektroniki sterującej wspomaganiem kierownicy.  

Opel Corsa C 1.4 16V (2000-2006)

Opel Corsa C to samochód, który najlepiej sprawdzi się w mieście i na krótkich dystansach w trasie. Silnik 1.4 gwarantuje dobrą dynamikę jazdy i rozpędzenie do setki w 11 s. Wygląd pojazdu zdradza, że ma już dwie dekady: dominują w nim ostre kanty charakterystyczne dla początku XXI w. w przemyśle motoryzacyjnym. To samochód przestronny, choć użytkownicy narzekają, że z tyłu jest zbyt mało miejsca, a przynajmniej dla 3 dorosłych osób. 

Skoda Fabia I (1999-2007) 1.4 16V

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce dostępny za 5 000 zł.  Występuje w sporej gamie silników - my polecamy napęd benzynowy 1.4 16V. Czterocylindrowa jednostka jest nowsza od przestarzałego 1.4 8V OHV i znacznie bardziej trwała niż 1.2 HTP. W mieście pali 8,8 l benzyny na 100 km. To samochód bardzo trwały, niemal pancerny. Dobrze się go prowadzi, choć wadą podczas jazdy jest głośno pracujące zawieszenie. Na wyposażeniu ma m.in. skórzaną tapicerkę, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka.

Renault Clio II (1998-2010) 

Renault CIio to od początku produkcji bardzo doceniane auto, które teraz można kupić poniżej 5 000 zł. Na sukces modelu złożyła się nieprzekombinowana konstrukcja i duży wybór silników. Najsłabszy 1.2 8V generuje 58 KM, a jego odmiana 16-zaworowa – 75 KM. Dalej mamy 1.4 rozwijający 75 KM (8V) lub 98 KM (16V). Ta druga wersja zasługuje na uznanie pod względem osiągów i nie pali tak dużo jak silniki 1.6 (90/107 KM). Samochód występuje w wersji 3- lub 5-drzwiowej, bagażnik o pojemności 255 l to standard w niedużych, miejskich egzemplarzach.

Toyota Yaris I (1999-2005) 

Toyota Yaris pierwszej generacji to atrakcyjna propozycja dla wszystkich poszukujących niedrogiego samochodu do poruszania się po mieście. Podstawowy silnik to 1.0 i egzemplarze z tym właśnie napędem są najłatwiej dostępne, jednak korzystniejszym wyborem jest rzadziej spotykany 1.3. Pomimo dużo lepszych osiągów zużywa minimalnie więcej paliwa. Wszystkie benzyniaki wyposażone są w system zmiennych faz rozrządu VVT-i. Tylna kanapa jest przesuwna - dzięki temu rozwiązaniu można albo zwiększyć pojemność bagażnika, albo zyskać dodatkowe miejsce na nogi dla pasażerów. Toyota Yaris I to obiektywnie bardzo dobre auto, o czym świadczy tytuł Samochodu Roku, który zdobył w 2000.

Jaki samochód rodzinny do 5 000 zł można kupić? 

Tani samochód rodzinny, funkcjonalny i bezpieczny zarazem? Da się taki kupić, nawet w budżecie, który nie przekracza 5 000 zł. W przypadku aut rodzinnych priorytetem jest przede wszystkim pewność, że bezpiecznie dowieziemy dziecko, oraz że podróż przebiegnie w komfortowych dla warunkach. Wzięliśmy pod lupę auta, które to gwarantują.

Renault Scenic I (1996-2003) 

Produkowany od roku 1996 Renault Scenic I to dobry wybór, jeśli ktoś szuka niedrogiego auta rodzinnego. Ten kompaktowy minivan zaprojektowany został z myślą o podróżowaniu z dziećmi. Przemyślane wnętrze bez problemu pomieści 5 osób (a dla 4 będzie to niemal limuzyna). Z kolei pojemny bagażnik pozwoli zapakować wakacyjny ekwipunek. W środku znajdziemy różne udogodnienia: schowki w wielu miejscach, rozkładane stoliczki na oparciach przednich foteli. Z silników benzynowych polecamy 1,6 l (90 KM) i 2,0 l (115 KM), a w dieslu - wersję o pojemności 1,9 l i mocy 75 KM.

Opel Astra II (1998-2005)

Używany Opel Astra II to samochód cieszący się niesłabnącą popularnością od lat. W porównaniu do pierwszej generacji następca jest większy i masywniejszy. W środku znajdziemy może nie luksusowe, ale praktyczne rozwiązania: czytelne zegary z podświetalczami i składaną tylna kanapę. Astra II ma kilka rodzajów silników – najlepiej spisuje się 1.6 8V, który jest mało awaryjny oraz pali do 8 l/100 km w mieście i ok. 6 l/100 km na trasie. Model występuje w wielu wersjach nadwozi: sedanie, kombi, coupe oraz cabrio. 5 000 zł to wystarczająca kwota na zakup 20-letniego zadbanego egzemplarza.

Volkswagen Golf IV (1997-2003) 

Volkswagen Golf IV to prosty, przez co tani w eksploatacji, samochód, który z powodzeniem może używać rodzina z małymi dziećmi. Golfy to auta tak pożądane na polskim rynku, że znajdują się na trzecim miejscu najczęściej sprowadzanych do nas pojazdów w 2022 r. Modele czwartej generacji najłatwiej znaleźć w wersji hatchback z pięcioma drzwiami. Szukając diesla, warto rozważyć jednostkę 1.9 SDI. Pali niewiele i jest stosunkowo mało awaryjna. Ogólnie Golfy nie wymagają częstych napraw, co jest dużą zaletą, ale – jak każda maszyna czasem się psują. Na szczęście ceny części zamiennych i usług w warsztacie dla Golfów są jednymi z najniższych.

Skoda Octavia I (1996-2010)

Największym walorem Skody Octavii pierwszej generacji jest zastosowanie wysokiego, jak na czasy produkcji, poziomu bezpieczeństwa co jest szczególnie ważne w autach rodzinnych. Model oparto na rozwiązaniach znanych z Volkswagena Golfa IV, dzięki temu nie ma problemu z dostępem do części zamiennych. Octavia I występuje w 5 wersjach silnika: od najsłabszego 1.4 po najbardziej wytrzymały 2.0. Za 5 000 zł nie można spodziewać się opcji z bogatym wyposażeniem, ale jeśli ktoś ma środki, żeby dołożyć, z pewnością będzie zadowolony. Na stronach dla kierowców można znaleźć wiele pochlebnych opinii kierowców, którzy kupili używaną Skodę Octavię I.

Renault Megane II (2002-2008)

Megane II z drugiej ręki to kolejny samochód rodzinny za 5 000 zł. Występuje jako hatchback, sedan, kombi i coupe-cabrio, dlatego łatwo dopasować go do indywidualnych potrzeb. Jak na konstrukcję z początku XXI w. nowinką technologiczną jest brak kluczyka –

zastępuje go karta. Wnętrze ma nowoczesny wygląd, choć jakość komponentów pozostawia wiele do życzenia – plastik łatwo się zdziera, na tapicerce też szybko widać ślady używania. Megane II nie jest co prawda wysokiej klasy limuzyną, ale w cenie do 5 000 zł może okazać się całkiem przyjemnym w jeździe średniakiem.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu do 5000 zł?

Cena samochodu nie ma bezpośredniego przełożenia na koszt polisy. Ubezpieczycieli nie interesuje, czy auto kosztowało 5 000, 50 000 zł czy może 500 000 zł . Jednak to od wartości pojazdu zależą czynniki, które przekładają się na wysokość składki. Sprawdźmy, ile kosztuje ubezpieczenie dwóch samochodów, które wzięliśmy pod lupę w zestawieniu: miejskiego Renault Clio z 2002 r. i rodzinnej Skody Octavii z 2008 r.

Ile kosztuje ubezpieczenie auta miejskiego do 5000 zł?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje ubezpieczenie auta miejskiego do 5000 zł?
TUZ Ubezpieczenia
334,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
387,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
407,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
428,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 27.03.2023 r., Renault Clio 1.2 z 2002 r., kierowca: Marta z Oleśnicy, 39 lat

Ile kosztuje ubezpieczenie auta rodzinnego do 5000 zł?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje ubezpieczenie auta rodzinnego do 5000 zł?
Beesafe
400,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
405,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
440,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
453,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 27.03.2023 r., Skoda Octavia 1.4 z 2008 r., kierowca: Dariusz z Zamościa, 53 lata

Wielu właścicieli wieloletnich pojazdów do 5 000 zł zastanawia się, czy warto kupować ubezpieczenie AC. Większość ubezpieczycieli ogranicza możliwość zakupu autocasco dla samochodów do 15 lat. Jednak niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają również ubezpieczenie starszych aut. 

Interesującym rozwiązaniem dla właścicieli samochodów powyżej 15 lat może być np. zakup w pakiecie z OC polisy AC mini. Jest to autocasco z podstawowym zakresem ochrony. Aby obniżyć wysokość składki, można zrezygnować z ubezpieczenia od kradzieży, której ryzyko w przypadku wieloletnich pojazdów jest znacznie mniejsze w porównaniu do nowych modeli. Z kolei można zyskać ochronę starszego auta w niskiej cenie przed żywiołami czy aktami wandalizmu.

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Samochód do 5000 zł – co warto wiedzieć?

  1. 5 000 zł wystarczy, aby kupić zadbany, starszy samochód, który jeszcze posłuży kilka lat. Trzeba jednak być przygotowanym, że z biegiem czasu będzie wymagał usunięcia usterek. Warto więc wybrać model, do którego dostępne są tanie części zamienne i naprawa jest możliwa w każdym warsztacie.
  2. Przed zakupem pojazdu należy sprawdzić jego stan techniczny w dobrym warsztacie, a jeśli koszty nie pozwolą - zabrać zaufaną osobę, która zna się na motoryzacji. Warto także zweryfikować samochód w darmowych serwisach do sprawdzania historii pojazdu.
  3. Polecane samochody miejskie do 5 000 zł to Fiat Punto, Opel Corsa, Skoda Fabia, Renault Clio i Toyota Yaris. 
  4. Polecane samochody do 5000 zł dla rodzin z dziećmi to Renault Scenic, Opel Astra, Volkswagen Golf, Skoda Octavia i Renault Megane.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód do 5000 zł

  1. Gdzie kupić samochód do 5 000 zł?

    Najłatwiej znaleźć taki samochód na portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Ogłaszają się tam nie tylko prywatni sprzedawcy, ale i zawodowi handlarze oraz komisy. W związku z tym naprawdę jest w czym przebierać.

  2. Czy samochody do 5 000 zł są awaryjne?

    Nie ma bezawaryjnych aut, nawet te kosztujące grube tysiące złotych czasem się psują. Decydując się na zakup samochodu, należy brać pod uwagę, że prędzej czy później wizyta w warsztacie będzie koniecznością. Dlatego w ostatecznej kalkulacji trzeba uwzględnić koszty napraw i dostępność części zamiennych.

  3. Ile kosztuje naprawa samochodu do 5 000 zł?

    To zależy od specyfiki i rozmiaru awarii. Najdroższe są naprawy silnika i skrzyni biegów. Nieraz ich koszt przekracza wartość samochodu i wtedy warto się zastanowić, czy w ogóle zlecać taką naprawę.

  4. Gdzie kupić części do samochodu za 5 000 zł?

    Przy starszych, używanych samochodach nie opłaca się kupować oryginalnych części. Zamiast nich dobrze się sprawdzą zamienniki, które można nabyć w sklepach samochodowych, warsztatach czy na aukcjach od prywatnych sprzedawców.
  5. Ile kosztuje utrzymanie samochodu do 5 000 zł?

    Koszty utrzymania samochodu to nie tylko cena benzyny. Doliczyć do niej trzeba wydatki na konieczne naprawy i obowiązkowe ubezpieczenie OC. Do tego dochodzą ewentualne składki na polisy nieobowiązkowe (autocasco, NNW i assistance). Roczna cena polisy OC to wydatek co najmniej 300 zł, a ceny pozostałych polis nie da się określić. Jednak jest sposób, aby zaoszczędzić - kupno ubezpieczenia w pakiecie.

  6. Czy auto do 5 000 zł wjedzie do strefy czystego transportu?

    Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar, po którym mogą poruszać się samochody o określonych parametrach związanych z emisją spalin. Europejski standard emisji spalin dopuszcza 6 norm - oznaczonych cyfrą od 1 do 6. Każde gmina może samodzielnie decydować, gdzie obowiązuje SCT i którą normę, trzeba spełnić, żeby móc wjechać na ten teren. Cena samochodu nie ma zatem znaczenia przy wjeździe do SCT - warunkiem jest bowiem klasa emisji spalin.